terima kasih buat kalian semua..

Wednesday, April 29, 2009

One Malaysia

Beberapa hari duduk dikampung..puas aku dok berehat..punya la syiok duduk melapok di kampung..kepala pun ringan ja..cukup teruja tengok sawah padi yg menghijau..petang2 pun sejuk ja layan angin yang dok bertiup kuat..segalanya cukup di sini..serba lengkap walaupun dalam kesederhanaan. Kalau nak makan yg besh2 buleh ke pasar malam yg boleh kata tiap2 ari ada merata tempat sekitar kawasan pt buntaq ni..

Petang semalam sempat aku berkunjung ke Queensbay Mall, Penang. Dalam dok jalan2 tu aku dok ushar2 jugak la beberapa kedai yang memaparkan iklan2 kerja kosong di premis masing2. Aku agak terkilan bila nampak "VACANCY FOR CHINESE MALE/FEMALE" dan2 tu jugak aku naik bengang..maleh aku nak masuk kedai tu..aku pun tak paham la..bukannya aku ni racist tapi kita boleh pikir sendiri la..Teruk sangat ke bangsa Melayu ni???? At least kalau tak mau amik melayu kerja pun tak perlu la terang2 tulih lagu tu..menyirap darah aku..

Di saat2 kerajaan banyak menghapuskan keistimewaan untuk bumiputera cam baru2 ni bila kerajaan menghapuskan keistimewaan bumiputera dalam 27 sektor perniagaan dan desakan MCA untuk hak kesamarataan, aku sedih sebab aku takut kita saja bangsa Melayu yang tertalu banyak berkorban semata2 nakkan sokongan politik depa tapi depa masih mengekalkan sistem yang diamalkan mereka sejak dulu..

Sekali lagi aku nak bgtau, aku bukannya bersifat perkauman tetapi aku rasa banyak lagi yang kerajaan perlu buat untuk memperbetulkan perkara ni khususnya anak melayu yang masih ramai lagi menganggur sebab majikan2 semacam ini..

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...