terima kasih buat kalian semua..

Thursday, December 31, 2009

Dasar pengangkutan jalan perlukan penambahbaikan


Foto Kredit: Bas MaraLiner

Pengurusan tak seragam dikendalikan 13 agensi punca masalah berlarutan

SETIAP kali berlaku kemalangan ngeri di jalan raya yang mengorbankan banyak nyawa, ramai akan membuat pelbagai syor hingga ada tak munasabah dan boleh pula menyusahkan orang ramai kalau diikuti, hanya kononnya untuk mengelak kejadian serupa dari berulang.

Setiap kali berlaku kemalangan, pelbagai cadangan dibuat termasuk yang terakhir ini, mengharamkan operasi bas ekspres pada waktu malam dan ada pula mahu mengharamkan penggunaan bas dua tingkat. (Kemalangan itu membabitkan bas dua tingkat itu berlaku jam 1.30 pagi).

Elok juga cadangan itu tidak dilayan kerana ia tentu saja akan menyusahkan orang ramai yang bergantung kepada bas ekspres untuk pelbagai keperluan perjalanan mereka.

Dalam tempoh empat tahun sejak 2006, enam kemalangan besar berlaku membabitkan bas ekspres di Lebuh Raya Utara-Selatan yang mengorbankan 52 penumpang dan pemandu. Yang terburuk berlaku pada 15 Ogos 2007 dekat Bukit Gantang mengorbankan 21 orang penumpang dan pemandunya.

Berikutan kemalangan di Bukit Gantang itu, beberapa peraturan diputuskan dalam usaha mengelak berlakunya kemalangan bas ekspres, termasuk menetapkan setiap bas ekspres membawa dua pemandu dengan setiap mereka mesti berehat sekurang-kurangnya selama 15 minit selepas setiap dua setengah jam memandu. Setiap bas ekspres juga harus membawa dua pemandu dengan pemanduan berganti-ganti setiap empat jam memandu.

Selain itu, Kementerian Pengangkutan pula dikehendaki menyimpan rekod keselamatan setiap bas ekspres manakala semua syarikat bas ekspres pula perlu mematuhi kod keselamatan, kesihatan dan persekitaran. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pula dikehendaki memeriksa tayar, brek dan enjin setiap bas ekspres di semua 32 terminal bas itu.

Walaupun peraturan ini sudah dikuatkuasakan, kemalangan ngeri terus juga berlaku seperti tragedi terakhir yang meragut nyawa 10 penumpang bas Sani Express pada Sabtu lalu. Jika diteliti, Sani Express Sdn Bhd mungkin satu-satunya syarikat bas ekspres yang mematuhi pelbagai peraturan yang ditetapkan termasuk mengunci had laju pada kadar 90 kilometer sejam dan mempunyai keupayaan keupayaan GPS (sistem pengesanan global) antara lain.

Biasanya pemandu bas akan menjadi sasaran utama kerana cuai, tidak bertanggungjawab dan sebagainya seperti dalam kes ini dengan pemandunya dihadapkan ke mahkamah dua hari lalu atas tuduhan memandu secara melulu hingga menyebabkan kematian.

Orang ramai mengharapkan tindakan terhadap pemandu itu bukanlah tanda segala masalah yang melanda pengangkutan awam sudah selesai. Banyak lagi hal lain yang perlu ditangani.

Sebenarnya setiap kemalangan itu adalah manifestasi terhadap apa yang tidak betul secara keseluruhannya dalam perjalanan sistem pengangkutan awam di negara ini. Selagi perkara ini tidak mahu dilihat dengan menyeluruh � termasuk melihat semula segala selok-belok pengangkutan darat baik perkhidmatan pengangkutan komersial, pelbagai jenis pengangkutan awam, bas, kereta dan kereta api, kenderaan peribadi dan sebagainya - apa pun bentuk tindakan tidak akan dapat menjamin kemalangan ngeri begini tidak akan berulang.

Jadi ia bukan setakat menuding jari kepada pemandu bas itu walaupun masalah ini juga perlu ditangani, khususnya pemandu bas dua tingkat.

Memandangkan nyawa dan keselamatan semua penumpang bas berada dalam tangan pemandu, mereka ini haruslah diberikan pengiktirafan sewajarnya walaupun tidak seperti yang diberikan kepada juruterbang penerbangan awam.

Apa pun mereka ini perlu diberikan latihan secukupnya supaya dilengkapi dengan kemahiran untuk menghadapi pelbagai kemungkinan dalam perjalanan. Ini juga bermakna setiap pemandu itu harus mempunyai segala kemahiran yang diperlukan dan dengan itu diberikan pula imbuhan yang setimpal.

Demikian pula dengan keadaan kenderaan. Ia mesti berada dalam keadaan terbaik dalam serba-serbinya termasuk keadaan enjin, tayar, brek selain menyediakan sistem kawalan termasuk GPS. Ini semua memerlukan kos dan dengan itu syarikat yang mengendalikan perkhidmatan pula perlu memperoleh pulangan sewajarnya supaya boleh terus beroperasi dengan baik.

Bagi menentukan syarikat dapat beroperasi dengan cekap dan baik, persaingan yang wujud harus juga munasabah, tidak sehingga mereka perlu menggunakan pelbagai helah seperti mendapatkan khidmat 'ulat' untuk mencari penumpang atau tidak menyelenggarakan bas dengan baik.

Ini bermakna permit untuk mengendalikan bas ekspres misalnya tidak boleh dikeluarkan secara berleluasa hingga wujud persaingan tidak sihat yang boleh memaksa syarikat mengambil jalan pintas bagi menentukan mereka boleh terus beroperasi dengan mendapat keuntungan.

Dalam pada itu, tambang bas pula ditentukan kerajaan dan ia harus ditetapkan pada kadar munasabah supaya syarikat mendapat pulangan yang membolehkan mereka terus beroperasi. Umum mengetahui pengendalian pengangkutan awam yang mana biasanya mendapat subsidi kerajaan bagi menentukan tambang yang dikenakan tidak melambung. Ini juga perlu mendapat pertimbangan.

Selain itu keadaan jalan raya juga mesti berada dalam keadaan terbaik dan mana-mana kawasan sering berlaku kemalangan dipantau dan kiranya kedudukan jalan boleh menyebabkan kemalangan berlaku ia perlulah segera dibaiki.

Ramai mengetahui bagaimana tidak bersepadunya pelbagai agensi dan jabatan yang dipertanggungjawabkan mengurus dan mengendali segala bentuk keperluan permit, lesen, pengawalan dan penguatkuasaan perjalanan pengang-kutan darat. Ada 13 jabatan dan agensi yang wujud sekarang ini untuk pelbagai macam keperluan pengangkutan darat. Maka tidak menghairankan kenapa tiada usaha atau tindakan bersepadu yang boleh menentukan kelicinan perjalanan pengangkutan jalan.

Juga dikatakan tiada keazaman serius pada peringkat kerajaan untuk menentukan segala macam kehendak pengurusan dan perjalanan pengangkutan jalan disatukan supaya sistem yang tidak bersepadu dan bercelaru ini boleh dimansuhkan.

Kini sebuah lagi agensi akan diwujudkan, iaitu Suruhanjaya Pengangkutan Jalan yang tugasnya ialah untuk menyelaraskan berbagai aspek keperluan pengangkutan jalan. Apa yang dikhuatirkan ialah wujudnya satu lagi rintangan yang boleh mengusutkan lagi pengurusan pengangkutan jalan.

Ramai mengetahui bagaimana bila adanya sesuatu peraturan tambahan ia seolah-olah memberikan satu lagi jalan untuk penjawat awam menyusahkan perusahaan pengangkutan dan orang ramai. Sepatutnya penjawat awam memberikan khidmat telus dan terbaik kepada orang ramai bukannya untuk menyusahkan hingga ada pihak terpaksa pula melakukan sesuatu untuk melicinkan usaha mendapat khidmat.

Apa yang dikehendaki sebenarnya ialah dasar menyeluruh merangkumi segala keperluan pengangkutan jalan baik di bandar mahupun luar bandar bagi me-nentukan rakyat boleh menikmati satu sistem pengangkutan jalan yang bersepadu baik untuk pengangkutan awam mahu pun pengangkutan peribadi.

Ia harus merangkumi segala aspek pengangkutan jalan termasuk usaha mengurangkan kesesakan lalu lintas, menyediakan sistem pengangkutan awam yang berintegrasi lagi cekap, selamat dan boleh diharapkan.

Maknanya, dasar yang hendak diadakan mesti juga merangkumi Dasar Automotif Nasional. Tiada gunanya diadakan satu Dasar Pengangkutan Jalan tanpa melihat implikasi menggalakkan rakyat memiliki kereta sendiri.

Oleh Rejal Arbee


1 comment:

  1. Masalah utama kes-kes kemalangan maut atau yg sewaktu dengannya ialah kerana pemandu-pemandu dinegera kita ni memang suka pandu dengan laju.

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...