terima kasih buat kalian semua..

Thursday, December 31, 2009

Maksiat di rumah sendiri


Anak OKU bebas bawa masuk teman lelaki ke kediaman

MARANG: Ibu bapa mereka orang kurang upaya (OKU), tetapi kekurangan itu tidak sedikitpun membangkitkan rasa insaf kepada anak, sebaliknya mereka mengambil kesempatan di atas ketidakupayaan keluarga itu melakukan maksiat di rumah.

Kegiatan tidak bermoral itu berlaku di perkampungan Taman Rahmat, Pulau Kerengga di sini, yang menempatkan golongan OKU penglihatan, fizikal dan mental, apabila kebanyakan anak mereka menjadi orang yang ketagih pada kehidupan sosial hingga melupakan kecacatan dialami ibu bapa.


Lebih menyedihkan, kegiatan maksiat yang berleluasa di kawasan itu menyebabkan ramai anak golongan OKU di situ terlanjur bersama teman lelaki hingga melahirkan anak luar nikah.

Seorang gadis yang juga anak OKU di situ dikenali sebagai Liza yang ayahnya sudah meninggal dunia, berkata dia mengambil kesempatan di atas kecacatan ibunya yang sakit mental untuk membawa teman lelaki masuk ke dalam rumah, tetapi ditangkap khalwat sebelum sempat memadu kasih.

Dia yang sudah berkahwin dengan teman lelakinya itu berkata, kecacatan ibunya membuatkan gaya hidupnya sedikit bebas, namun tindakan pantas bapa saudaranya memaklumkan kegiatannya kepada pihak berkuasa menyelamatkan dirinya daripada terjerumus ke kancah maksiat.

TAMAN Rahmat, Pulau Kerengga yang menempatkan OKU penglihatan, fizikal dan mental.

“Nasib saya lebih baik berbanding adik yang kini berusia 20 tahun kerana dia juga terjebak dengan gejala sama sehingga melahirkan dua anak luar nikah. Saya akui pergaulan bebas serta mengambil kesempatan ke atas kekurangan ibu bapa OKU menyebabkan anak bebas melakukan perbuatan keji itu banyak terjadi di Taman Rahmat ini,” katanya.

“Saya tidak nafikan, ramai anak remaja di sini bebas keluar masuk ke rumah teman lelaki dan wanita masing-masing untuk melampiaskan nafsu. Kawan saya yang mempunyai ibu bapa cacat penglihatan, sering membawa teman lelakinya masuk ke rumah ketika ibu bapa keluar mengemis setiap hari,” katanya.

Liza berkata, dua bulan lalu adiknya sudah berkahwin dengan teman lelakinya selepas terlanjur melakukan hubungan seks tanpa ikatan perkahwinan sehingga memperoleh dua anak.

“Tetapi saya sedih kerana dia (adik) meletakkan beban pada mak untuk menjaga anaknya, kerana suaminya tidak bekerja. Bayangkan mak saya yang cacat mental, terpaksa membela cucu dengan menggunakan duit elaun RM300,” katanya.

Terdahulu, beberapa pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri memberi kaunseling kepada beberapa remaja dan golongan bermasalah terbabit, selain memberi dorongan dan motivasi supaya tidak mengulangi perbuatan sama.

Seorang warga emas berusia 60 tahun, Sarinah (bukan nama sebenar) yang cacat penglihatan dan mencari rezeki dengan mengemis sejak 20 tahun lalu mengaku dia menjalin hubungan dengan pemandu kereta yang membawanya pergi meminta sedekah, sedangkan suaminya di rumah.

“Saya sering pulang lewat malam sehingga jam 3 pagi bersama pemandu itu dan tidak menghiraukan suami dan anak. Saya pun tidak tahu sampai bila saya harus berkelakuan begini, hanya masa yang akan menentukan,” kata ibu kepada tiga orang anak itu tanpa rasa bersalah.

Sementara itu, Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Marang, Noor Hayati Zaman, berkata pihaknya maklum mengenai gejala sosial di perkampungan berkenaan dan sering mengambil tindakan, termasuk mengatur pelbagai program di perkampungan terbabit seperti kelas agama, kaunseling dan pendidikan bagi menerapkan ilmu berguna kepada penduduk di taman perumahan itu.

Dasar pengangkutan jalan perlukan penambahbaikan


Foto Kredit: Bas MaraLiner

Pengurusan tak seragam dikendalikan 13 agensi punca masalah berlarutan

SETIAP kali berlaku kemalangan ngeri di jalan raya yang mengorbankan banyak nyawa, ramai akan membuat pelbagai syor hingga ada tak munasabah dan boleh pula menyusahkan orang ramai kalau diikuti, hanya kononnya untuk mengelak kejadian serupa dari berulang.

Setiap kali berlaku kemalangan, pelbagai cadangan dibuat termasuk yang terakhir ini, mengharamkan operasi bas ekspres pada waktu malam dan ada pula mahu mengharamkan penggunaan bas dua tingkat. (Kemalangan itu membabitkan bas dua tingkat itu berlaku jam 1.30 pagi).

Elok juga cadangan itu tidak dilayan kerana ia tentu saja akan menyusahkan orang ramai yang bergantung kepada bas ekspres untuk pelbagai keperluan perjalanan mereka.

Dalam tempoh empat tahun sejak 2006, enam kemalangan besar berlaku membabitkan bas ekspres di Lebuh Raya Utara-Selatan yang mengorbankan 52 penumpang dan pemandu. Yang terburuk berlaku pada 15 Ogos 2007 dekat Bukit Gantang mengorbankan 21 orang penumpang dan pemandunya.

Berikutan kemalangan di Bukit Gantang itu, beberapa peraturan diputuskan dalam usaha mengelak berlakunya kemalangan bas ekspres, termasuk menetapkan setiap bas ekspres membawa dua pemandu dengan setiap mereka mesti berehat sekurang-kurangnya selama 15 minit selepas setiap dua setengah jam memandu. Setiap bas ekspres juga harus membawa dua pemandu dengan pemanduan berganti-ganti setiap empat jam memandu.

Selain itu, Kementerian Pengangkutan pula dikehendaki menyimpan rekod keselamatan setiap bas ekspres manakala semua syarikat bas ekspres pula perlu mematuhi kod keselamatan, kesihatan dan persekitaran. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pula dikehendaki memeriksa tayar, brek dan enjin setiap bas ekspres di semua 32 terminal bas itu.

Walaupun peraturan ini sudah dikuatkuasakan, kemalangan ngeri terus juga berlaku seperti tragedi terakhir yang meragut nyawa 10 penumpang bas Sani Express pada Sabtu lalu. Jika diteliti, Sani Express Sdn Bhd mungkin satu-satunya syarikat bas ekspres yang mematuhi pelbagai peraturan yang ditetapkan termasuk mengunci had laju pada kadar 90 kilometer sejam dan mempunyai keupayaan keupayaan GPS (sistem pengesanan global) antara lain.

Biasanya pemandu bas akan menjadi sasaran utama kerana cuai, tidak bertanggungjawab dan sebagainya seperti dalam kes ini dengan pemandunya dihadapkan ke mahkamah dua hari lalu atas tuduhan memandu secara melulu hingga menyebabkan kematian.

Orang ramai mengharapkan tindakan terhadap pemandu itu bukanlah tanda segala masalah yang melanda pengangkutan awam sudah selesai. Banyak lagi hal lain yang perlu ditangani.

Sebenarnya setiap kemalangan itu adalah manifestasi terhadap apa yang tidak betul secara keseluruhannya dalam perjalanan sistem pengangkutan awam di negara ini. Selagi perkara ini tidak mahu dilihat dengan menyeluruh � termasuk melihat semula segala selok-belok pengangkutan darat baik perkhidmatan pengangkutan komersial, pelbagai jenis pengangkutan awam, bas, kereta dan kereta api, kenderaan peribadi dan sebagainya - apa pun bentuk tindakan tidak akan dapat menjamin kemalangan ngeri begini tidak akan berulang.

Jadi ia bukan setakat menuding jari kepada pemandu bas itu walaupun masalah ini juga perlu ditangani, khususnya pemandu bas dua tingkat.

Memandangkan nyawa dan keselamatan semua penumpang bas berada dalam tangan pemandu, mereka ini haruslah diberikan pengiktirafan sewajarnya walaupun tidak seperti yang diberikan kepada juruterbang penerbangan awam.

Apa pun mereka ini perlu diberikan latihan secukupnya supaya dilengkapi dengan kemahiran untuk menghadapi pelbagai kemungkinan dalam perjalanan. Ini juga bermakna setiap pemandu itu harus mempunyai segala kemahiran yang diperlukan dan dengan itu diberikan pula imbuhan yang setimpal.

Demikian pula dengan keadaan kenderaan. Ia mesti berada dalam keadaan terbaik dalam serba-serbinya termasuk keadaan enjin, tayar, brek selain menyediakan sistem kawalan termasuk GPS. Ini semua memerlukan kos dan dengan itu syarikat yang mengendalikan perkhidmatan pula perlu memperoleh pulangan sewajarnya supaya boleh terus beroperasi dengan baik.

Bagi menentukan syarikat dapat beroperasi dengan cekap dan baik, persaingan yang wujud harus juga munasabah, tidak sehingga mereka perlu menggunakan pelbagai helah seperti mendapatkan khidmat 'ulat' untuk mencari penumpang atau tidak menyelenggarakan bas dengan baik.

Ini bermakna permit untuk mengendalikan bas ekspres misalnya tidak boleh dikeluarkan secara berleluasa hingga wujud persaingan tidak sihat yang boleh memaksa syarikat mengambil jalan pintas bagi menentukan mereka boleh terus beroperasi dengan mendapat keuntungan.

Dalam pada itu, tambang bas pula ditentukan kerajaan dan ia harus ditetapkan pada kadar munasabah supaya syarikat mendapat pulangan yang membolehkan mereka terus beroperasi. Umum mengetahui pengendalian pengangkutan awam yang mana biasanya mendapat subsidi kerajaan bagi menentukan tambang yang dikenakan tidak melambung. Ini juga perlu mendapat pertimbangan.

Selain itu keadaan jalan raya juga mesti berada dalam keadaan terbaik dan mana-mana kawasan sering berlaku kemalangan dipantau dan kiranya kedudukan jalan boleh menyebabkan kemalangan berlaku ia perlulah segera dibaiki.

Ramai mengetahui bagaimana tidak bersepadunya pelbagai agensi dan jabatan yang dipertanggungjawabkan mengurus dan mengendali segala bentuk keperluan permit, lesen, pengawalan dan penguatkuasaan perjalanan pengang-kutan darat. Ada 13 jabatan dan agensi yang wujud sekarang ini untuk pelbagai macam keperluan pengangkutan darat. Maka tidak menghairankan kenapa tiada usaha atau tindakan bersepadu yang boleh menentukan kelicinan perjalanan pengangkutan jalan.

Juga dikatakan tiada keazaman serius pada peringkat kerajaan untuk menentukan segala macam kehendak pengurusan dan perjalanan pengangkutan jalan disatukan supaya sistem yang tidak bersepadu dan bercelaru ini boleh dimansuhkan.

Kini sebuah lagi agensi akan diwujudkan, iaitu Suruhanjaya Pengangkutan Jalan yang tugasnya ialah untuk menyelaraskan berbagai aspek keperluan pengangkutan jalan. Apa yang dikhuatirkan ialah wujudnya satu lagi rintangan yang boleh mengusutkan lagi pengurusan pengangkutan jalan.

Ramai mengetahui bagaimana bila adanya sesuatu peraturan tambahan ia seolah-olah memberikan satu lagi jalan untuk penjawat awam menyusahkan perusahaan pengangkutan dan orang ramai. Sepatutnya penjawat awam memberikan khidmat telus dan terbaik kepada orang ramai bukannya untuk menyusahkan hingga ada pihak terpaksa pula melakukan sesuatu untuk melicinkan usaha mendapat khidmat.

Apa yang dikehendaki sebenarnya ialah dasar menyeluruh merangkumi segala keperluan pengangkutan jalan baik di bandar mahupun luar bandar bagi me-nentukan rakyat boleh menikmati satu sistem pengangkutan jalan yang bersepadu baik untuk pengangkutan awam mahu pun pengangkutan peribadi.

Ia harus merangkumi segala aspek pengangkutan jalan termasuk usaha mengurangkan kesesakan lalu lintas, menyediakan sistem pengangkutan awam yang berintegrasi lagi cekap, selamat dan boleh diharapkan.

Maknanya, dasar yang hendak diadakan mesti juga merangkumi Dasar Automotif Nasional. Tiada gunanya diadakan satu Dasar Pengangkutan Jalan tanpa melihat implikasi menggalakkan rakyat memiliki kereta sendiri.

Oleh Rejal Arbee


Be clear about your duties to nation


REGARDING the National Civics Bureau curriculum and its revamp, may I suggest that to be fair to the people and to be seen to actively promulgate 1Malaysia, it must be stressed to the civil servants that being patriotic is not the same as unquestioning compliance with the government of the day.

If there are doubts about the practice of good governance by the government of the day, the civil servants are duty-bound to question or criticise the Govern­ment.

They must be told that dis­satis­faction with and criticism of perceived unsatisfactory performance of government officials at any time is not an act of disloyalty to the nation or ungratefulness to the Government.

In fact, if civil servants do not act to correct a perceived act of malfeascance, they are performing a disservice to the nation.

Worse, if they condone or turn a blind eye to corruption and wastage of public funds, it constitutes an unforgivable as well as unpatriotic act.

A civil servant must be very clear about the distinction between commitment to the government of the day and patriotism to the country.

He must be committed and unwavering in his duty to serve the people as a civil servant, to ensure that everything is done in a transparent manner, and to eschew corruption.

Disapproval of malfeascance in their midst does not constitute disloyalty to the country. On the contrary, ignoring or actively condoning such irresponsible acts is unpatriotic.

TAM YONG YUEE,

Muar.

Avoid finger-pointing but get to root of tragic bus accident

I WAS shocked and sad to learn about the horrific express bus accident which occurred in the early hours of Dec 26, claiming the lives of 10 passengers. My heart goes out to the loved ones of those who perished in this senseless tragedy.

As usual, standard comments were made by the authorities and the general public on the accident itself, the competency of bus drivers, the suitability of double-decker buses on our highways and the safety of night travel.

Many of the opinions are worth looking into if we are serious about preventing more of these tragedies.

For once, though, we should avoid finger pointing, although those responsible should come clean and be made accountable for their acts or inaction.

Arguably, views on the technical aspects of the accident should only come from the experts, otherwise they may be misleading and will only help to complicate the whole issue.

I am of the opinion that nobody should play to the gallery on this issue but instead stay focused to overcome this perennial problem. We should be pragmatic in our actions and approach this issue in a holistic manner.

Rightly, we cannot offer any excuses this time around because we are supposed to have executed all those suggestions made earlier based on the findings of previous fatal express bus crashes. What happened to these plans and recommendations between then and now is anybody’s guess!

Has the Commercial Vehicles Licensing Board executed its plans and promises effectively? Did the Road Transport Department (RTD) and the police earnestly enforce all laws and regulations under their jurisdictions?

Have Puspakom and the Environ­ment Department (JAS) discharged their duties diligently?

Did PLUS undertake the necessary actions to remedy all the limitations highlighted previously?

And what about the Road Safe­ty Department (JKJR) and the Malay­sian Institute of Road Safety Research (Miros)? Do they have all the relevant information and data to advise the industry accordingly?

Has the RTD got anything to do with this issue? The accident is no doubt a public transport problem!

Notwithstanding the above, have the bus operators undertaken their responsibilities professionally? Have they taken steps to improve the safety aspects of their operations and enhanced their services to the paying passengers?

Have the drivers been briefed, grilled and trained to handle their equipment safely and effectively?

Have all other road users been made aware of the necessity to inculcate good driving habits so they do not pose problems on the roads and highways?

These questions need to be addressed honestly if we want to avoid more carnage on our roads in the near future.

Undoubtedly, positive answers to these questions will help to encourage the public to choose public transport when they make their travelling plans.

Zamri Mahmud,

Kuala Lumpur.

Government dragging feet on maid recruitment

I AM very concerned about the Home Ministry’s delay in approving foreign domestic maids from entering Malaysia.

My mother who has a hard time coping because she is handicapped applied for a maid but she has been told by the agency that maids are for the moment not allowed in by the Home Ministry.

It’s all very well to set a blanket ruling like that, but what about helpless old ladies like her who cannot do much house work or look after themselves? What are they supposed to do?

Why is the Home Ministry taking so long to lift the ruling? The agent says it is not other countries that are stopping their workers from coming to Malaysia to work but our ministry that is dragging its feet, causing the back log.

If this is so, then it is extremely shameful and cruel, to say the least.

What other legal ways have we got to bring in a domestic worker? If we recruit an illegal maid without papers, we will be fined heavily and even face a jail sentence. But if I can get hold of an illegal worker, I will employ her and when I am hauled to court, I will drag our Home Minister along with me to face charges. I am completely fed up!

Mana Boleh,

Semenyih.

Have a heart when assigning duties

THE writer of “Unhappy over rural posting” (The Star, Dec 30), deserves sympathy. However, this teacher probably does not have the vocation to teach, for a real teacher must teach, no matter where he or she is posted.

This teacher may also have forgotten that in order to get her pay at the end of the month, she must go to work, and if her studies were sponsored by the Government, she is duty-bound to serve anywhere there is a position available.

On the other hand, unhappy employees are not of service to anyone, and therefore it would be in the interest of the Government to assign postings according to personal preferences.

This habit of posting people far away from home has its serious downside. Family and personal ties suffer considerably when employees have to work away from their hometown. The financial situation and the emotional well-being of employees who have to work far from home can also be seriously compromised.

In this time and age, the Govern­ment should be able to do a better job at satisfying its employees. When in need, people may take up propositions that are disadvantageous to them.

The Government should lead the way in ensuring that work propositions are fair to all employees, and that duties and responsibilities are assigned according to talent and disposition instead of relying mainly on administrative and technical necessities.

Marisa Demori,

Ipoh.

Tourist disgusted with dirty beach

WE have come back to our holiday home in Penang, and every morning I go down to the beach for my daily walk.

Once again I am frustrated at the state of the Batu Ferringhi beach. I have noticed that all the beach cleaners are nowhere to be seen.

When I was here last year they were doing a very good job trying to keep the beach clean, but this year it is worse than ever. All the rubbish bins are full, there are food cartons and beer bottles and broken glass everywhere.

The local people, the holidaymakers and the hotels should respect the beach and keep it very clean, so they should take their rubbish with them and use the bins provided.

But the bins must be emptied on a regular basis as well, to encourage people to want to stroll along the beach, to keep the tourists coming back each year, and to keep the beach a safe place.

Many Europeans say Penang is dirty, and that is why many of them are going to Thailand for their holidays. So if you want us to return to your lovely country, please try and keep it clean.

The local council which looks after Batu Ferringhi should ensure that the beach is kept clean at all times to encourage people to keep it that way.

R.K. IMMS,

A frustrated British tourist,

Penang.

Be clear about your duties to nation

There is sufficient legislation governing the express bus industry which is responsible for the lives of many but lax enforcement remains the problem.

CAN our officials in charge of road safety and politicians please shut up and stop appearing in front of television cameras each time a bus tragedy occurs?

Their oft-repeated views hold little value, especially to the families of innocent passengers killed in accidents caused by rogue drivers or sleepyheads not fit for driving.

In the latest tragedy last Saturday, a double-decker express bus skidded and crash into the divider on the North-South Expressway (NSE) in Ipoh, leaving 10 passengers dead and three injured.

There always a big hue and cry after each tragic episode. A customary probe and an increased enforcement are the usual knee-jerk responses.

But we expect the checks and issuance of summonses to peter out, especially when bus drivers retaliate by not turning up for work.

Operators would plead with the authorities to go easy on enforcement and soon enough, it will be back to the old “close-one-eye” scenario until the next tragic accident.

May I suggest that top officials of the Road Transport Department, the Road Safety Department, and senior traffic police officers take a drive on the 880km NSE at night?

They should be able to experience the scare of driving next to speeding express bus drivers and tour bus drivers, including those from our strict-on-rules southern neighbours.

Passengers and other motorists are subjected to huge risks by these reckless daredevils, who also include texting truck drivers,

My closest shave with one of them came between the Seremban and Malacca stretch around midnight on Dec 23.

An express bus that must have been running at 130kmh, forced me off the fast lane to the middle lane near Rembau area.

While I was still in the lane a short distance down, another express bus and a Singapore-registered tour bus overtook my car on the right AND the left.

At the speed these buses run, it is a miracle that deaths are not daily occurences.

Part of the problem is the poor pay given to drivers in what must surely be a lucrative business that has 187 players and more clamouring to come in.

With a basic salary as low as RM500, drivers have to earn “trip allowances” to take home between RM2,000 and RM3,000 a month. That usually means forgoing sleep or staying awake with the help of drugs.

Their use of psychotropic pills is old hat but the issue remains unresolved.

Two years ago, the Consumers association of Penang (CAP) highlighted the confession of a drug user — an express bus driver who had been plying the Kuala Lumpur-Terengganu route for 10 years.

With the the pill, he said “eyes were awake but the brain is asleep”, adding that most drivers tend to speed because they would otherwise feel sleepy.

His confession came in the wake of the country’s worst express bus tragedy. Twenty passengers died when the bus heading from Johor Baru to Alor Star, skidded and overturned on the expressway near Bukit Gantang, in Perak.

In the 4am accident, the bus crashed through the guardrail, continued its run into a concrete drain and fell into a 6m ravine.

The express bus industry is responsible for the lives of many. There are sufficient laws under the police, Road Transport Department, Commercial Vehicles Licensing Board and the Road Safety Department to governing the industry.

But as always, the problem lies with lax enforcement.

In addition to the laws, we now have the Safety Health and Environment Code of Practice (SHE COP) for the sector.

The SHE code was developed in 2007 after a series of high profile accidents involving commercial vehicles, notably the Bukit Gantang crash.

The Malaysian Institute of Road Safety Research (Miros), has since conducted a commendable study on its effectiveness.

Miros evaluated speeding violations using Global Positioning System (GPS) units installed in selected buses.

According to Miros director-general Prof Dr Ahmad Farhan Mohd Sadullah, the number of bus accidents dropped by as much as 36%.

But SHE is just a code and not compulsory. There are 165 fleet operators out there who have yet to comply with its requirements.

The Cabinet Committee on Road Safety chaired by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, which is scheduled to meet soon, should seriously think about making the code mandatory for all commercial vehicles.

With self-regulation being the focus of the code, express bus firms must bear more responsibilities, with CEOs made accountable for accidents involving their buses.

The onus should be on the companies to initiate the right policies, set up effective organisation and frameworks for planning and implementation, conduct evaluations and take actions for improvement.

But then again, if the code is made compulsory as yet another punitive law, would there be effective enforcement?

> Associate Editor M. Veera Pandiyan likes this quote by Austrian satirist Karl Kraus: What good is speed if the brain has oozed out on the way?

Along The Watchtower by M. VEERA PANDIYAN

Extend JPA loan scheme

JPA offers scholarships to medical students of local public universities who are willing to sign contracts to serve the Government for 10 years after they successfully obtain their medical degree.

JPA also offers exemption for repayment of study loans of between RM200K and RM250K to students taking critical courses like medicine, dentistry and pharmacy overseas in certain countries if these students agree to sign the same contract to serve the Government for 10 years.

The latest good news is that the Govern­ment has decided to continue this exemption for repayment of study loans to students of critical courses in Russia and Indonesia as well after having discontinued it for some time.

The entry qualifications for medical courses in Russia and Indonesia are very much lower compared to those of our local private universities and it has now been a much easier route to study medicine in these countries.

The Government is kind to waive the study loans of these students who want to come back home to serve the country when they graduate.

There are still many students taking these critical courses as well in the local private universities and most of them are financed by parents with their hard-earned savings.

The entry qualifications for critical courses at some of our local private universities are stricter compared to those overseas, especially Indonesia and Russia.

These students are usually with very good results but were unable to gain entry into the local public universities due to the limited seats available. They end up in the local private universities because their parents cannot afford to send them overseas.

With the help of the PTPTN loan of up to RM150K and the balance financed by parents, these students are able to continue their studies in their desired fields, paying course fees of over RM200K. The PTPTN loan is taken with a contract and also the conscience that it must be paid back.

As a parent who has a daughter studying medicine in a local private university, I would like to appeal to the Government to extend its kindness to grant the same JPA scholarship/loan repayment exemption to students in local private universities who are also willing to sign the contract to serve the country for 10 years or more when they graduate to become doctors. These future doctors in the local private universities should also be appreciated and recognised as they are locally-trained.

Civil Servant,

Penang.

Keep info flowing on how the GST works

I REFER to Dr A. Soorian’s letter “We may not be ready for GST” (Sunday Star, Dec 27). While I share some of the concerns highlighted by Dr Soorian, I think there are a couple of points that may not be factually correct.

First, it is not correct to state that Singa­pore’s GST is only 3%. The last I checked, it is 7%. But having said that, I am not implying at all that the 4% GST proposed by Malaysia is low or reasonable by comparison. Direct comparison of GST rates between two different countries is risky unless we also take into account differences in direct taxes, the exemptions available and other subsidies provided by the Government.

The second point is regarding the “cascading impact” of 4% GST on consumers.

Dr Soorian has mentioned the total impact of 16% from manufacturer, agent, wholesaler to retailer with each levying 4% GST. I think this is not accurate and unless corrected, it may give rise to unnecessary anxiety among consumers.

The GST is like value-added tax (VAT). The tax imposed at each stage of the process is only on the “value added” at that stage.

A simple illustration would probably help in our understanding: When a wheat farmer sells the wheat (say worth RM100mil) to the flour manufacturer, a 4% VAT is imposed on the value of wheat. When the flour manufacturer converts the wheat into flour (now the flour is worth RM120mil), the 4% VAT imposed is not on the whole value of the flour, but only on the value added, i.e. the 4% VAT is imposed only on the difference in value between the wheat and the flour (RM20mil).

Similarly, when the flour is made into roti canai, the 4% GST is imposed only on the value added by the roti canai maker. That is the GST as I understand it.

Be that as it may, I think it is important for the Treasury to come up with articles and newsletters providing information and explanations whenever there are opinions and views expressed on the proposed GST.

Keeping silent and allowing ambiguity to fester is not a good way forward.

In addition to some of the concerns highlighted by Dr Soorian, my issue with the GST implementation is the availability of proper invoicing, recording and accounting information at each stage of the GST computation.

Given Malaysia’s present stage of development and the way we generally record our business transactions, I think it is likely to be messy, chaotic and prone to leakages.

Sometimes I wonder if it is worthwhile to impose so much cost, time and work on so many people just to collect some additional revenue when there are probably other alternatives available.

T.K. Chua,

Kuala Lumpur.

Bila hendak sebat Kartika?


KENAPA ada ‘gencatan’ terhadap pelaksanaan hukuman enam sebatan ke atas Kartika Sari Dewi Shukarno setelah Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 20 Julai 2009 menjatuhkan hukuman itu atas kesalahan minum arak di tempat awam?

Kini sudah masuk hampir setengah tahun sejak hukuman dijatuhkan tetapi masih belum dilaksanakan.

Dalam keadaan sekarang, bukan sahaja kita sukar untuk mendapat jawapannya, malah agak kabur ke arah siapakah patut ditujukan soalan tersebut, serta daripada siapa hendak ditagih jawapan.

Umum telah dijanjikan hukuman itu akan dilaksanakan selepas bulan Ramadan lalu, sebagai menghormati bulan puasa yang mulia ketika itu. Kini, bukan sahaja bulan puasa telah lama berlalu, hari raya pun sudah disambut, bukan setakat hari raya puasa tetapi raya haji sudah pun lama berlalu.

Ini juga di sebalik penjelasan yang sudah pun dapat diterima umum betapa sebatan bagi pesalah wanita adalah lebih ringan serta berbeza dibandingkan sebatan ke atas pesalah lelaki.

Dan, ini juga di sebalik pengakuan pesalah sendiri – Kartika – betapa beliau sudah insaf serta reda untuk menerima hukuman sebatan itu tanpa mahu merayu terhadap hukuman tersebut.

Justeru hakikat bahawa hukuman tersebut masih belum dilaksanakan sehingga kini telah menimbulkan lebih banyak persoalan.

Pada asasnya, keputusan itu disandarkan kepada undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Pahang menerusi pindaan tahun 1987 kepada Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang yang menetapkan:

“Sesiapa jua orang Islam dalam mana-mana kedai atau tempat awam, menjual, membeli atau meminum arak adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila sabit bolehlah dihukum denda tidak lebih daripada lima ribu ringgit atau penjara tidak lebih daripada tiga tahun atau kedua-duanya dan sebat tidak lebih daripada enam kali sebatan”.

Kartika bernasib baik kerana hukuman yang boleh dikenakan ke atasnya turut meliputi ‘atau penjara tidak lebih daripada tiga tahun atau kedua-

duanya’ tetapi hakim memilih untuk sekadar mengenakan ‘denda tidak lebih daripada lima ribu ringgit’.

Hukuman sebat bagaimanapun, menerusi ‘dan sebat tidak lebih daripada enam kali sebatan’, adalah bersifat mandatori yang tidak dapat tidak perlu dijatuhkan ke atasnya.

Kartika sudah pun dijemput serta menaiki van jabatan berkenaan dari rumahnya di Sungai Siput, untuk dibawa ke Penjara Kajang bagi menjalani hukuman sebatan. Tiba-tiba ada arahan dia dikembalikan ke pangkuan keluarganya.

Kini, setelah berbulan-bulan keputusan mahkamah dibuat, pelaksanaan enam sebatan itu pun belum dapat dilakukan.

Seharusnya hukuman ke atas Kartika segera dilaksanakan. Melengahkannya hanya terus mengundang persepsi negatif terhadap sistem dan undang-undang syariah kita yang tempiasnya tentu terkena kepada kerajaan yang ada juga.

Kita pula di pihak yang benar, jadi laksanakanlah hukuman sebatan ini. Sama-samalah kita bertanggung jawab ke atasnya dengan berpegang kepada prinsip berani kerana benar.


Kuantan

Bakal guru tunggu surat tawaran

SAYA tidak tahu apakah alasan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melambat-melambatkan urusan Surat Tawaran DG41 bagi guru-guru PJJ. Contohnya saya sendiri yang merupakan graduan pada Mac 2008, memohon untuk ke DG41 melalui Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Perak pada Mei 2008.

Saya hanya dipanggil temuduga oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) pada Januari 2009. Setelah lulus temuduga sepatutnya mendapat surat tawaran pada Jun 2009. Tetapi malangnya sehingga Disember 2009 saya masih belum menerima surat tawaran tersebut.

Saya telah pergi ke Bahagian Sumber Manusia KPM Putrajaya. Bahagian Sumber Manusia memaklumkan surat tawaran telah pun dikeluarkan pada bulan Oktober 2009 lagi dan dihantar ke JPN masing-masing.

Bila saya bertanya kepada JPN Perak, lain pula jawapannya. Mereka menyatakan surat tawaran memang sudah sampai tapi masih menunggu arahan daripada Bahagian Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia.

Saya cuba menghubungi pegawai terbabit tetapi tidak mendapat jawapan kerana saya ingin mengetahui kedudukan perkara sebenar.

Saya harap pihak kementerian dapat mengatasi masalah kami ini dengan seberapa segera.


Perak

Tingkatkan khidmat bahagian Farmasi Hospital Sultanah Bahiyah

SAYA merupakan antara jutaan rakyat Malaysia yang memilih menggunakan perkhidmatan di hospital kerajaan. Sudah semestinya rata-rata yang memilih perkhidmatan di hospital kerajaan adalah rakyat biasa yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Sudah semestinya seseorang yang berkemampuan akan memilih perkhidmatan di hospital – hospital swasta yang lebih terjamin layanan dan kualitinya. Bagi golongan rakyat yang berpendapatan sederhana seperti saya, hospital kerajaan adalah yang termampu.

Sebagai seorang pengguna dan pesakit, saya sangat berpuas hati dengan perkhidmatan yang ditawarkan oleh pihak Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, terutamanya layanan daripada doktor dan jururawat.

Walaupun kadang kala tempoh untuk menunggu agak lama tetapi saya memahami situasi apabila jumlah pesakit yang agak ramai.

Bagaimana pun, saya merasakan ada perkhidmatan yang harus dipertingkatkan, terutamanya di bahagian farmasi hospital berkenaan. Kebelakangan ini saya dapati pihak farmasi sering kekurangan beberapa jenis ubat yang penting.

Kadang kala sehingga berminggu-minggu sesetengah ubat masih kehabisan stok. Bukankah sepatutnya tempahan harus sentiasa dipantau supaya pesakit tidak kekurangan ubat dalam satu tempoh yang panjang?

Keadaan ini sebenarnya amat mendukacitakan saya sebagai pengguna dan pesakit. Adakah kerana perkhidmatan perubatan percuma yang diberikan menyebabkan semua masalah kekurangan ubat ini terjadi?

Sebagai rakyat Malaysia, saya mengharapkan perkhidmatan perubatan yang terbaik tanpa kekurangan ubat-

ubat penting.

Besarlah harapan saya, sekiranya pandangan saya seorang rakyat biasa diambil kira. Semoga perkhidmatan farmasi di Hospital Sultanah Bahiyah akan menjadi lebih baik.


Alor Setar, Kedah

Jawatankuasa Rayuan KWSP lulus 65 peratus kes rayuan sepanjang 2009

KUMPULAN Wang Simpanan Pekerja (KWSP) merujuk kepada surat ‘Pedang Bertuah’ dan ‘Rakyat Marhain’ berhubung Pengeluaran Kesihatan KWSP seperti yang disiarkan dalam Utusan Malaysia pada 29 dan 30 Disember 2009.

Untuk makluman penulis, hasil pertimbangan dan budi bicara Jawatankuasa Rayuan KWSP, sebanyak 65 peratus atau 362 kes rayuan daripada 557 kes rayuan yang diterima dalam tahun 2009 telah diluluskan.

Keputusan ini jelas menunjukkan keprihatinan KWSP untuk membantu ahli membiayai penyakit kritikal yang dihidapi.

Oleh itu, dakwaan penulis bahawa Jawatankuasa Rayuan KWSP hanya bertindak secara formaliti dan tidak menggunakan budi bicara dalam menimbang rayuan ahli adalah tidak benar dan tidak berasas.

Fungsi utama Jawatankuasa Rayuan KWSP adalah untuk menimbangkan semula permohonan Pengeluaran Kesihatan yang telah ditolak di peringkat kaunter perkhidmatan sewaktu ahli memohon untuk membuat pengeluaran kerana penyakit yang dihidapi tidak termasuk dalam penyakit kritikal yang diluluskan oleh Lembaga KWSP.

Jawatankuasa Rayuan dalam menerima setiap permohonan rayuan pengeluaran kesihatan akan menyemak secara terperinci rayuan ahli berdasarkan laporan perubatan yang dikemukakan.

Ini termasuk mengambil kira kesan penyakit tersebut kepada ahli walaupun penyakit ini tidak tersenarai dalam jenis penyakit yang diluluskan. Keputusan akan dibuat berdasarkan merit sesuatu permohonan berkenaan.

Di sini perlu ditegaskan juga bahawa KWSP dalam menimbangkan setiap rayuan yang diterima perlu bertindak dengan teliti dan berhati-hati bagi mengelakkan ahli daripada mengambil kesempatan dan menyalahgunakan kemudahan yang disediakan.

Tambahan pula, KWSP telah mengesan beberapa kes percubaan penipuan pengeluaran kesihatan oleh ahli yang tidak bertanggungjawab.

Peraturan dan prosedur yang ditetapkan ini sebenarnya untuk melindungi kebajikan ahli dalam jangka panjang selaras dengan fungsi utama KWSP sebagai dana persaraan yang memberikan jaminan asas kewangan semasa ahli bersara kelak.


Pengurus Perhubungan Media
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja

Pertubuhan Peladang Johor belum bayar dividen

DALAM usaha meningkatkan taraf sosioekonomi kaum petani, penternak dan nelayan di negara kita, peranan kerajaan melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan agensi-agensi kerajaan yang bernaung di bawah kementerian berkenaan telah berjaya membawa kemajuan dan seterusnya telah merubah kehidupan golongan-golongan tersebut.

Peranan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP), dan seterusnya melalui Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) yang terdapat di serata kawasan dan daerah yang dinaungi oleh Pertubuhan Peladang Negeri (PPN), telah banyak membantu para petani di dalam memberi input pertanian, khidmat nasihat, pemasaran hasil ladang, industri hiliran dan sebagainya.

Pertubuhan Peladang Negeri Johor (PPNJ) tidak terkecuali telah banyak membantu golongan petani di negeri Johor.

Bagi memajukan petani di Johor, PPNJ telah mendirikan Kompleks Kilang Pemprosesan Buah Kelapa Sawit di Kahang Kluang dan juga di Bukit Bujang, Segamat.

Dengan itu para petani dapat memasarkan buah-buah sawit melalui PPK di kawasan masing-masing dan seterusnya dihantar ke kilang-kilang berkenaan.

Objektif pewujudan kilang-kilang ini antara lain ialah supaya para petani mendapat harga yang lebih baik kerana tidak melalui orang tengah.

Semasa awal pembukaan kilang ini dahulu, PPNJ telah melancarkan penjualan saham kepada ahli pertubuhan peladang di negeri Johor dengan nilai RM100 setiap satu lot dikenali sebagai Skim Pelaburan Khas Peladang (SPKP) Kahang.

Saya salah seorang ahli LPP tidak terkecuali membeli saham ini sebagai satu pelaburan. Syukur setelah beberapa tahun skim ini memberi pulangan dividen 10 peratus.

Cuma apa yang dikesalkan PPNJ sebagai pihak yang bertanggungjawab mengendalikan pelaburan golongan petani ini begitu lambat untuk memberi dividen kepada pelabur. Sebagai contoh dividen Tahun 2008 belum diberi sehingga bulan Disember 2009. Sedangkan bulan Disember 2009 sudah hampir ke penghujungnya.

Tahun lalu pun begitu juga di mana dividen 2007 hanya dapat diberi setelah tahun 2008 hampir menutup tirai. Kenapa dan mengapa lambat hanya PPNJ saja yang dapat menjawabnya.

Sebagai pelabur kecil saya melihat ini sebagai suatu yang tidak efisien dari segi pengurusan. Kenapa tidak digunapakai cara PNB dan Bank Rakyat yang begitu efisien memberi dividen kepada pelabur di awal tahun baru.

Kepada pegawai di PPNJ bertugas dan bekerjalah dengan penuh amanah dan dedikasi. Mudah-mudahan PPNJ akan menjadi organisasi yang boleh dicontohi, disegani dan membantu para petani, pekebun kecil dan mereka yang berkecimpung dalam industri ini ke arah kehidupan yang lebih baik.


Seri Medan, Batu Pahat

Wednesday, December 30, 2009

Stinky welcome at Immigration


TOURISM, besides being a service industry par excellence, is also an image-building business that if left unchecked or taken for granted will have major consequences for the country.

Just last week, two busloads of Malaysian travel agents, professional tourist guides and media representatives crossed the Malaysian border at Bukit Kayu Hitam into Thailand as part of a friendship tour of southern Thailand for four days and three nights at the invitation of the tourism authorities of Pattani and Songkhla.

Everything seemed smooth sailing and Immigration clearance was a breeze as we were among the early birds to arrive at the Malaysian border checkpoint in Bukit Kayu Hitam.

But as our entourage walked past the Immigration counter after having our passports stamped, we were greeted by an “offensive smell” that was so bad we choked. The obnoxious smell really made some of us run helter-skelter for some fresh air.

The disgusting smell came from no other than the toilet located after the exit of the Immigration area. We believe this toilet is not meant for public use, as it is close to the Customs and Immigration counters.

If so, the toilet should have been better maintained. A senior and experienced tourist guide among us quipped, “Look at that, they can spend money on a beautification project for a mini garden, but maintaining the toilets seems to be the last priority!”

Seeing and experiencing for ourselves was truly believing.

Unfortunately, there were no VIPs in our group to raise the matter to a higher authority or the relevant department. But such was the situation at the most vital location, our entry/exit point. First impressions to visitors speak louder than anything else!

If this is typical of the Malaysian mentality, I am truly saddened but just can’t ignore the fact that the truth is in the many complaints and reports made by many visitors to the country.

Well, it’s the same old tune that makes headlines but it seems to fall on deaf ears with no solution within reach. We need serious commitment from the relevant authorities in finding a solution to end this big national disgrace.

Are we that ugly Malaysian who takes little interest in matters of cleanliness and healthy surroundings? Where is our sense of pride that we are no longer categorised as a Third World country?

What’s mind-boggling is that we seem to engage many foreign labourers to do most of our dirty chores, including cleaning and maintaining our public toilets, yet why are our toilets still not up to standard? It’s just frustrating and shameful to be labelled a beautiful country of myriad attractions but whose toilets are stinking bad!

Keeping our toilets squeaky clean is akin to having clean undergarments, which simply complements our outer dress. Thus, the true beauty of a country is not only measured by its physical outlook but also in all aspects of its cleanliness inside-out.

However, a word of consolation: on our journey home, we were all proud to see how the PLUS R&R stops along the highways were a far cry from most of our public facilities.

Take a peek at its toilets and you certainly feel at ease. A fine example which others ought to emulate to rid the country of its negative image.

ZARI MALAYSIANA,
Petaling Jaya.

Marah biar bertempat ikut panduan al-Quran, Sunnah Rasulullah


NABI SAW dalam hadis diriwayatkan daripada Abu Hurairah, seorang lelaki datang kepada Nabi SAW lalu berkata: "Berwasiatlah kepadaku Ya Rasulullah. Lalu Baginda bersabda: Jangan engkau marah." Nabi SAW mengulanginya sebanyak tiga kali.

Setiap manusia ada mempunyai sifat marah, begitu juga haiwan. Seekor kucing yang jinak dan manja akan marah apabila kita menyakitinya dengan menarik ekornya beberapa kali.

Sifat sabar adalah penghalang daripada sifat marah. Bagaimanapun, kesabaran ada had dan batasnya kerana apabila sudah hilang sabar maka timbullah kemarahan.

Menurut Imam Al-Ghazali, sikap marah ialah nyalaan api bersumber daripada api Allah yang menyala dan menjulang tinggi sampai naik ke hati. Maka terpulang kepada seseorang untuk cepat marah, marah keterlaluan (marah tidak bertempat), marah pertengahan (mampu mengawal marahnya) atau tidak tahu marah.

Marah yang sederhana adalah marah terpuji, manakala tidak tahu marah adalah terkeji dan marah keterlaluan adalah termasuk dalam marah terkeji yang dilarang oleh Nabi SAW seperti sabdanya.

Marah keterlaluan dilarang Islam kerana mendatangkan kesan dan implikasi tidak baik kepada orang yang marah, juga orang kena marah. Disebabkan marah ada rumah tangga runtuh, kerana marah anak didera, pembunuhan berlaku, anak lari dari rumah, majikan ditetak pembantu rumah dan kerana marah orang saman-menyaman.

Menurut Imam Al-Ghazali, 10 punca menyebabkan sifat marah:

  • rasa bangga diri (sombong)

  • takjub kepada peribadi sendiri

    l
  • suka bergurau senda yang ber lebihan dan melampaui batas
  • suka bercakap perkara sia-sia

  • suka membuat fitnah

  • suka berbantah-bantah dalam sesuatu perkara

  • khianat

  • tamak kepada harta dan pangkat

  • tidak dapat mengendalikan nafsu dan emosi dengki dan irihati.

    Apabila seseorang itu marah maka pergerakan fizikalnya akan turut berubah. Api kemarahan semakin memuncak menyebabkan percakapannya menjadi kuat, kata-kata tidak teratur, bahasanya lucah, kasar dan bersifat menghina.

    Orang yang marah akan merendah-rendahkan orang dimarah, muka dan matanya menjadi merah, badannya terketar-ketar, tangan dan kakinya menjadi ringan untuk memukul dan menghentam, akalnya pada waktu itu tidak digunakan secara betul, semua tindakan mengikut nafsu kemarahannya.

    Bagi orang yang waras, tentu kita tidak sanggup melihat keadaan kita sewaktu marah jika ia dirakam dan ditayang semula untuk menontonnya. Bagi orang yang kena marah mungkin akan berdiam diri, kadang kala melawan dengan kata-kata atau kekuatan.

    Marah turut berlaku kepada individu yang mempunyai kedudukan seperti orang agama berstatus ustaz, ustazah, tuan guru, ulama, marah dan melenting.

    Marah yang dipuji adalah marah yang pertengahan, iaitu marah bertempat. Contohnya, seorang bapa marah kepada anaknya yang tidak mahu bersolat atau menutup aurat. Nabi SAW mengajar dalam sabdanya yang bermaksud: "Suruhlah anak kamu bersolat ketika berumur tujuh tahun dan pukullah mereka yang tidak mahu bersolat ketika berumur 10 tahun dan pisahkan mereka dari tempat tidur."

    Marah kepada mereka yang memusuhi Islam sehingga kita boleh mengisytiharkan berperang. Begitu juga dalam mencegah kemungkaran, perlu ada marah.

    Contoh paling hebat berlaku dalam sejarah ialah ketika Saidina Ali berada dalam satu peperangan di mana beliau hampir hendak memenggal leher musuhnya, tiba-tiba musuhnya itu meludah mukanya. Lalu Saidina Ali tidak jadi memenggal lehernya.

    Maka musuhnya berasa pelik lalu bertanya kepada Saidina Ali mengapa tidak jadi membunuhnya. Maka Saidina Ali menjawab: "Aku takut bahawa aku membunuhmu bukan kerana Allah tetapi kerana marah kepada kamu kerana meludahku." Hebatnya Saidina Ali masih lagi menggunakan pertimbangan akal dan syariat walaupun ketika marah.

    Sumber: Bahagian Dakwah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais)

  • Selaraskan cukai, PCB dan zakat sekarang


    Di dalam mengelolakan ruangan Bicara Zakat di sebuah akhbar, antara persoalan yang pernah saya kupas ialah mengenai pelarasan zakat dan cukai yang akan dinikmati oleh seseorang individu Muslim yang menunaikan zakat.

    Soalannya mudah sahaja, misalnya sejauhmanakah seseorang itu berhak mendapat rebat atau pengurangan cukai implikasi zakat yang ditunaikan?

    Sebahagian daripada jumlah cukai atau sepenuhnya atau ada peratusan tertentu yang layak? Bagaimana pula mekanisme pelarasan dilaksanakan?

    Apakah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mengiktiraf pelarasan ini dan bagaimana mereka tahu seseorang itu sudah berzakat? Berapa tahun kebelakang atau tempoh masa yang diizinkan? Dan banyak lagi soalan yang konotasinya hanya satu: Saya menginginkan rebat ke atas cukai saya, hasil zakat yang saya lunaskan.

    Sebelum saya mengupas isu ini secara lebih rinci, berikut dipaparkan petikan Akta Cukai Pendapatan (ACP) 1967, Seksyen 6A (3): "Rebat hendaklah diberikan pada tahun-tahun taksiran untuk sebarang bayaran zakat fitrah atau lain-lain tuntutan agama Islam yang mana pembayarannya wajib dan yang telah dibayar dalam tahun asas bagi tahun taksiran itu dan dibuktikan oleh resit yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama yang berkenaan yang ditubuhkan mengikut undang-undang bertulis."

    Baiklah, selanjutnya sejauh manakah seseorang berhak mendapatkan rebat ke atas cukainya? Dalam hal ini, sesuatu yang wajib diketahui ialah, pembayaran zakat hanya diberikan rebat oleh LHDN berdasarkan tarikh resit zakat yang dibayar di dalam tahun taksiran cukai pendapatan. Ia bermakna, jika seseorang itu membayar zakat pada tahun taksiran 2008, maknanya rebat akan diberikan pada tahun berkenaan sahaja.

    Tiada istilah boleh patah-balik atau back-ward bagi mengira zakat yang telah dilunasi pada tahun-tahun terdahulu. Oleh itu, apa yang penting ialah tarikh zakat dibayar; bukannya tarikh haul.

    Jika tarikh haul seseorang sudah berlalu, katakanlah seseorang itu membayar zakat bagi haul tahun 2007, maka di atas resit akan tertulis 'haul zakat 2007'; namun ia sebenarnya hanya akan dikira untuk rebat pada tahun 2008 juga.

    Seterusnya, berapakah jumlah yang diizinkan oleh pihak LHDN untuk dibuat potongan atau rebat? Menurut ACP 1967, Seksyen 6A (3) di atas, tidak disebutkan jumlah amaun yang tertentu atau batas amaun yang tertentu. Ini bermakna, selagi mana pembayaran itu dibuat atas nama pembayaran yang wajib di sisi agama - dalam konteks ini ialah zakat - maka ia masih dikira sah untuk memperoleh rebat ke atas cukai.

    Walau bagaimanapun, timbul isu apabila seseorang memberikan zakat dalam amaun yang besar berbanding pendapatannya. Harus diingat, kadar zakat hanyalah dalam batas 2.5 peratus sahaja, maka seandainya seseorang itu memberikan jumlah zakat yang lebih besar, maka akan timbul pertanyaan di pihak LHDN, adakah sebenarnya pendapatan seseorang itu adalah lebih besar berbanding apa yang diisytiharkan di dalam borang taksiran cukai (BE).

    Maka, di sini pihak pembayar zakat sewajarnya bijak menggunakan keluwesan akta yang meletakkan 'bayaran wajib' bagi menunaikan lain-lain zakat dan tidak semestinya hanya terbatas kepada zakat pendapatan sahaja. Mereka boleh misalnya menunaikan zakat emas, zakat saham, zakat wang simpanan KWSP, hatta qada zakat terdahulu ke dalam bayaran zakat menerusi 'potongan zakat pendapatan' semasa dan ini semua adalah bayaran wajib yang melayakkan mereka untuk memperoleh rebat ke atas cukai pendapatan mereka.

    Selain itu, apabila seseorang itu sudah menunaikan kewajipan zakat maka mereka harus menyimpan dengan baik dan selamat segala bukti pembayaran zakat, sama ada resit bayaran zakat fitrah mahu pun penyata zakat tahunan.

    Ini adalah bukti yang wajib dikemukakan kepada pihak LHDN kelak, apabila diminta berbuat demikian. Kegagalan berbuat demikian boleh menimbulkan masalah, kerana deklarasi yang dibuat tidak dapat dibuktikan.

    Contoh rebat ke atas cukai pendapatan Encik X pada tahun 2008:

    Cukai patut dibayar RM5,000

    Zakat pendapatan RM1,200

    Zakat wang simpanan RM1,800

    Qada Zakat RM1,000

    Baki cukai perlu dibayar RM1,000

    Sekarang, mari kita lihat pula apakah kesan pelarasan zakat dan cukai, khususnya bagi mereka yang terlibat dalam Potongan Cukai Berjadual (PCB).

    Mengikut Warta Kerajaan bertarikh 1 Januari 2001 berkenaan dengan kaedah-kaedah Cukai Pendapatan (Potongan Daripada Saraan) (Pindaan) 2000 dan berkuatkuasa mulai Januari 2001, apabila seseorang pekerja telah membuat bayaran zakat kepada pihak berkuasa zakat, maka majikan boleh membuat penyesuaian (pelarasan) kepada PCB yang harus dipotong setelah melihat bukti tentang bayaran zakat tersebut.

    Keputusan ini memberikan implikasi yang sangat besar kepada amalan zakat di Malaysia, kerana setiap orang Islam yang menunaikan zakat khususnya menerusi Skim Potongan Gaji (SPG) dan mereka juga dikenakan PCB, maka mereka berhak mendapatkan pelarasan ini secara automatik.

    Contoh 1: Kesan pelarasan PCB - Zakat (SPG) Encik Y bagi Januari 2009

    PCB bagi Januari 2009 RM100

    SPG bagi Januari 2009 RM70

    Baki PCB yang perlu dipotong RM30

    Contoh 2: Kesan pelarasan PCB - Zakat (SPG) Encik Z bagi Februari 2009

    PCB bagi Februari 2009 RM55

    SPG bagi Februari 2009 RM60

    Baki PCB yang perlu dipotong RM00

    Apa yang lebih menarik, dalam kes Contoh 2 di atas, lebihan zakat (SPG) sebanyak RM5 berhak di bawa ke bulan hadapan. Bagaimanapun, pelarasan sedemikian hanya tertakluk kepada tahun semasa sahaja, yakni tidak boleh dibawa sehingga melewati ke tahun berikutnya.

    Dalam kes pelarasan di antara SPG dan PCB ini, para pekerja Muslim berhak memohon pelarasan agar dilakukan oleh pihak majikan mereka, sama ada majikan awam ataupun swasta. Pun begitu, ia masih tertakluk kepada kesediaan majikan itu sendiri.

    Pelaksanaan pelarasan ini juga amat memudahkan mereka, kerana tidak lagi perlu menunggu sehingga ke tahun berikutnya bagi memperoleh pelarasan di antara cukai dan zakat daripada LHDN.

    Kesimpulannya, pindaan pelarasan di atas, hakikatnya adalah satu rahmat kepada orang Islam khususnya mereka yang memang terlibat dengan cukai pendapatan. Ini kerana, ia memberikan lebih keluwesan kepada umat Islam dalam mematuhi peraturan agama Islam, iaitu berzakat.

    Apa yang lebih penting, pematuhan syariat Allah SWT akan terlaksana tanpa perlu menidakkan undang-undang negara. Inilah namanya, syariat Allah dijunjung, undang-undang negara dikelek, sama-sama beroleh untung, demi menjadi warga negara yang baik. Wallahu a'lam.

    Oleh Hamizul Abdul Hamid
    Pegawai Dakwah Pena, Lembaga Zakat Selangor (LZS)

    Ummu Ayyub menerima tetamu istimewa

    PADA suatu hari, Nabi Muhammad bersama sekumpulan orang Islam telah berhijrah ke Madinah. Penduduk Madinah menyambut baik kedatangan Nabi Muhammad. Masing-masing berebut-rebut menjemput Nabi Muhammad tinggal dirumah mereka.

    Melihat keadaan itu, Nabi Muhammad pun berkata: "Saya akan ikut sahaja ke mana arah dan tempat unta yang saya tunggang ini akan berhenti. Maka di situlah tempat saya akan menginap."

    Dengan izin Allah unta yang ditunggang oleh Nabi Muhammad berhenti betul-betul di hadapan rumah Abu Ayyub Khalid bin Zaid. Dia lebih dikenali dengan panggilan Abu Ayyub al-Anshari.

    Kedatangan Nabi Muhammad ke rumah Abu Ayyub disambut baik oleh tuan rumah. Isteri Abu Ayyub yang bernama Ummu Ayyub binti Qais bin Saad al-Khazrajiyah al-Anshariyah juga menyambut baik kedatangan Nabi Muhammad.

    Ummu Ayyub sangat gembira kerana mendapat tetamu iaitu Nabi Muhammad. Bermula pada hari itu Ummu Ayyub dan suaminya melayani Nabi Muhammad dengan baik di rumahnya.

    Rumah Abu Ayyub mempunyai dua buah bilik iaitu satu di bahagian bawah dan satu di bahagian atas.

    Ummu Ayyub berkata kepada suaminya, "saya cadangkan Nabi Muhammad tidur di bilik atas. Kita tidur sahaja di bilik bawah ini."

    Mendengar cadangan itu Abu Ayyub pun berkata, "Saya bersetuju dengan cadangan awak. Saya akan ajukan cadangan ini kepada Nabi Muhammad."

    menghormati tuan rumah

    Tanpa berlengah, Abu Ayyub bergegas berjumpa dengan Nabi Muhammad lalu berkata: "Wahai tuan, jemputlah tidur di bilik atas sahaja. Bilik atas lebih selesa buat tuan."

    Nabi Muhammad tersenyum lalu berkata: "Terima kasih atas pelawaan awak itu. Sebagai menghormati tuan rumah, bagi saya lebih baik saya tidur di bilik bawah sahaja".

    Abu Ayyub tidak dapat berbuat apa-apa lagi. Dia akur dengan jawapan yang diberikan oleh Nabi Muhammad.

    Pada malam itu Abu Ayyub dan isterinya tidur di bilik atas. Mereka tidak selesa dengan keadaan itu. Selang beberapa jam kemudian, tiba-tiba bekas air yang terdapat di bilik mereka pecah. Air melimpah ke atas lanta bilik. Lantai bilik mereka ada lubang-lubang kecil.

    "Cepat ambil selimut itu. Lapkan air yang tumpah ini," kata Ummu Ayyub kepada suaminya.

    Sementara itu Ummu Ayyub mengelap air yang tumpah dengan kain lain. Dia tidak mahu Nabi Muhammad terjaga dari tidur akibat terkejut dengan titisan air yang tumpah dari bilik atas rumah itu.

    Pada keesokan harinya, Ummu Ayyub bangun dari tidur dan berkata kepada suaminya: "Saya harap Nabi Muhammad tidak terkejut dari tidurnya semalam. Air yang tumpah itu terlalu banyak sehingga selimut kita basah."

    Abu Ayyub juga risau akan peristiwa yang berlaku semalam. Pada pagi itu, Abu Ayyub segera berjumpa dengan Nabi Muhammad dan berkata: "Tuan, saya merayu pada tuan supaya tidur di bilik atas sahaja. Tidak elok tetamu saya tidur di bilik bawah. Saya berasa tidak selesa sekiranya tuan terus tinggal di bilik bawah."

    Selepas Abu Ayyub merayu kepada Nabi Muhammd akhirnya Nabi Muhammad bersetuju untuk berpindah ke bilik atas. Ummu Ayyub sangat menghormati Nabi Muhammad.

    Segala keperluan makan dan minum Nabi Muhammad dijaga dengan baik oleh pasangan suami isteri itu. Ummu Ayyub juga mengetahui makanan kegemaran Nabi Muhammad ialah sup.

    Pada satu malam, Nabi Muhammad menerima hadiah berupa makanan dari Saad bin Ubbadah. Makanan itu dipenuhi dengan sup. Nabi Muhammad makan sup itu dengan penuh selera sehingga habis.

    Mulai malam itu, Ummu Ayyub selalu menyediakan makanan berbentuk sup untuk Nabi Muhammad.

    Ummu Ayyub juga turut menyediakan bubur campuran daging buat Nabi Muhammad. Hidangan yang disediakan oleh Ummu Ayyub untuk Nabi Muhammad dijamah dengan penuh selera oleh Nabi Muhammad.

    Baginda tinggal di rumah Abu Ayyub selama tujuh bulan. Kebaikan yang ditonjolkan oleh Ummu Ayyub merupakan satu contoh teladan yang boleh kita ikuti. Ummu Ayyub sangat menghormati dan melayani kehendak tetamunya dengan baik.

    Sepanjang hayatnya, Ummu Ayyub turut melaporkan hadis daripada Nabi Muhammad. Sejarah Islam mengatakan bahawa Ummu Ayyub adalah seorang wanita yang sangat beruntung dan bertuah kerana pernah menjaga makan dan minum Nabi Muhammad.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...