terima kasih buat kalian semua..

Wednesday, February 24, 2010

2 kisah berita pelik dan berbeza pasal tol hari ini..


PLUS catat keuntungan tinggi

KUALA LUMPUR 23 Feb. - PLUS Expressways Bhd. (PLUS), penyedia perkhidmatan operasi lebuh raya mencatatkan keuntungan sebelum cukai tinggi sebanyak RM1.62 bilion bagi tahun yang berakhir pada 31 Disember 2009, meningkat 7.1 peratus daripada RM1.516 bilion pada 2008.

Perolehan juga tinggi sebanyak RM3.17 bilion, meningkat 7.1 peratus daripada RM2.96 bilion pada 2008. PLUS dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia, hari ini berkata, pihaknya berjaya mengatasi set Petunjuk Prestasi Utama (KPI) bagi peningkatan lorong-kilometer dengan mencatatkan pertumbuhan 33.5 peratus, melepasi sasaran 30 peratus.

Ia dicapai menerusi pemulaan projek lebuh raya sulungnya di India, Bhiwandi-Kalyan Shil Phata Highway, pada 22 Ogos 2009 dan pembelian pegangan strategik dalam Indu Navayuga Infra Project Private Ltd., syarikat konsesi bagi Padalur-Trichy Highway, India.

Mengenai KPI bagi pertumbuhan pendapatan, kumpulan itu mengatasi sasaran lima peratus bagi Tahun Kewangan 2009 dengan mencatatkan pertumbuhan 6.5 peratus yang disumbang oleh pertumbuhan kuantiti trafik tinggi.

PLUS akan mencadangkan 10 sen sesaham sebagai dividen tunggal akhir dalam mesyuarat agung tahunan akan datang bagi memenuhi komitmen dividennya untuk tahun kewangan 2009.


Hakikat kenaikan tol sukar dielakkan

MUSIM sambutan Tahun Baru Cina minggu lalu memperlihatkan berpuluh ribu kenderaan memenuhi lebuh raya utara selatan, timur dan barat.Ketika kita sibuk bercuti ke kampung halaman dan menikmati perjalanan pergi dan balik yang lancar, ada satu perkara yang mungkin kita lupa. Kita tidak mengambil peduli bahawa rangkaian lebuh raya di Malaysia adalah yang terbaik di Asia Tenggara dan juga Asia selepas Jepun dan China.

Pun begitu, pengguna perlu diingatkan bahawa perjalanan lancar itu ada harganya. Harga perjalanan akan bertambah mahal.

Tahun ini, 10 lebuh raya dijangka akan menaikkan kadar tol termasuk di Jambatan Pulau Pinang dan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) yang akan mengkaji kadar harga tol untuk pertama kali.

Kadar tol Jambatan Pulau Pinang tidak dinaikkan sejak 25 tahun manakala LPT akan menyemak kadar tolnya selepas enam tahun.

Menurut bekas Menteri Kerja Raya, kadar tol lebuh raya di Malaysia adalah paling murah di dunia. Purata tol dianggar daripada RM0.11 per km di LPT sehingga RM0.14 di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS).

Jika dibandingkan dengan tol Jambatan Suramadu yang menyambung Surabaya dan Madura di Indonesia berharga 30,000 rupiah (RM11.04) bagi 5.4 km, ini bermakna pengguna membayar RM2.04 per km apabila mengguna jambatan tersebut berbanding menggunakan jambatan ketiga terpanjang di dunia iaitu Jambatan Pulau Pinang yang mengenakan kos hanya RM0.26 per km.

Jika dibuat perbandingan dengan lebuh raya Subic-Clark-Tarlac sepanjang 94 km yang merupakan lebuh raya terpanjang di Filipina, kos bagi kenderaan persendirian menyeberangi jambatan itu ialah RM0.15 per km.

Bagi pengguna jambatan Bangabandhu sepanjang 5 km di Bangladesh yang menghubungkan bahagian timur dengan utara negara tersebut, mereka perlu membayar lebuh raya bertol itu pada harga AS$6 atau RM20.40 bagi kenderaan kelas 1 manakala trak dan lori membayar maksimum AS$18 (RM61.20) bagi satu perjalanan. Ini bermakna sebuah kereta persendirian membayar kira-kira RM4.08 per km.

Bayangkan tiga negara yang kategori pendapatan rakyatnya lebih rendah daripada Malaysia tetapi terpaksa membayar kos tol lebih tinggi daripada kita.


- apalah salahnya jika kadar dikurangkan utk mengurangkan tekanan bebanan rakyat..plus masih dok buat untung besar dan sentiasa meningkat setiap tahun..dahlah rega minyak pun bakal naik bulan mei ni..wahai kerajaan, bantulah rakyat yg tersepit ini..

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...