terima kasih buat kalian semua..

Sunday, April 11, 2010

Tak wajib lurus jari telunjuk ketika tahiyyat

SAYA ingin tahu bagaimanakah kedudukan jari telunjuk yang sebenar ketika tahiyyat dalam solat kerana saya mendengar banyak pandangan mengenainya. Saya harap ustaz dapat merungkai persoalan ini dengan memberikan jawapan yang sewajarnya.

Azrul,Perak.

SEBENARNYA terdapat beberapa perselisihan pandangan ulama dalam perkara ini. Mazhab Malik mengajar supaya menutup semua jari-jari tangan kecuali jari telunjuk dan ibu jari kemudian menggerak-gerakkan ibu jari secara perlahan ke kiri dan ke kanan sejak awal tahiyyat (tasyahud) hingga akhir (baik tasyahud pertama atau tasyahud kedua).

Mazhab Hanafi pula menganjurkan agar meluruskan jari telunjuk ketika membaca syahadat saja, iaitu ketika membaca Lailaha dan menghentikannya ketika membaca illallah.

Imam Syafi’i pula menganjurkan agar menutup semua jari tangan kanan kecuali jari telunjuk dan hendaklah diluruskan jari telunjuk ketika membaca illallah.
Pendapat ini ada persamaan dengan mazhab Hambali. Kemungkinan hal ini untuk menunjukkan keesaaan Allah SWT yang dikukuhkan dalam hati, diucapkan dengan lidah seterusnya ditunjukkan dengan perbuatan yang ketika solat ditunjuk dilambangkan dengan jari telunjuk yang diluruskan itu. Inilah cara yang biasa saya lakukan. Apa-apa pun, semua sepakat perkara itu tidak wajib. Wallahualam.

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...