terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, May 11, 2010

Hidup berjimat atasi kenaikan kos harian

APABILA kita ke pasar raya atau pasar biasa untuk membeli barang dapur dengan berbekalkan RM50, macam tidak percaya hanya mampu membawa balik dua kilogram ikan kembung dan sekilogram udang serta beberapa jenis sayur-sayuran.

Bayangkan, kalau keluarga kita besar seramai lapan orang atau lebih dengan anak yang sedang membesar itu pula mengikut fitrahnya memang berselera makan dan kita tidak boleh menyekatnya kerana itu adalah cara hidup harian kita selama ini.

Oleh itu, kita memerlukan sekurang-kurangnya RM2,000 sebulan untuk menampung belanja makan untuk satu keluarga saja dan itu tidak termasuk belanja dan tambang sekolah anak dan juga sewa rumah.

Bagaimanakah kita mengkategorikan keluarga ini? Adakah mereka ini dianggap sebagai golongan miskin dan memerlukan bantuan daripada pusat zakat atau pertubuhan kebajikan terutama sekali mereka yang mempunyai keluarga yang besar?

Ketua keluarga mesti pandai memainkan peranan demi untuk kesejahteraan keluarga itu sendiri.

Jangan biasakan berhutang di institusi kewangan atau secara bayaran ansuran kerana walaupun nampak kecil tetapi apabila terlalu banyak tempat berhutang tanpa disedari gaji hanya tinggal beberapa ratus.

Kita tidak perlu berlagak seperti orang berada, jika kita tahu sejauh mana tahap kemampuan dan jangan ikut orang lain kerana mungkin ekonomi mereka teguh.
Kalau kita bijak berbelanja, berjimat cermat dan tahu menguruskan kewangan rumah tangga hingga dapat membesarkan anak dengan pelajaran sempurna dan hidup berkat.

SYED ABDULLAH SYED OSMAN JAMALULLAIL,
Ampangan, Seremban

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...