terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, August 31, 2010

Apa beza graduan perguruan IPTA dan maktab perguruan!!


SAYA mahasiswa Universiti Utara Malaysia (UUM) mewakili mahasiswa Sarjana Muda Pendidikan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ingin memohon penjelasan mengenai beberapa aspek yang menjadi jurang perbezaan antara pelajar pendidikan IPTA dengan IPGM (Institut Perguruan Malaysia) yang lebih dikenali maktab perguruan.

Perkara paling penting iaitu berkenaan pembayaran elaun. Kita sedia maklum, hanya pelajar IPGM saja yang menerima pembayaran elaun, manakala tidak bagi pelajar IPTA. Mengapa? Memang benar pelajar IPTA ada yang menerima biasiswa perguruan persekutuan dan biasiswa Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).

Namun tidak semua yang dapat menikmatinya. Pelajar yang gagal memperoleh dua biasiswa berkenaan pula sukar memperoleh biasiswa lain termasuk biasiswa JPA, kerana skop pembelajaran kami hanya untuk menjadi seorang guru dan sukar berkerja dengan badan swasta yang menawarkan biasiswa.
Selain itu, pandangan masyarakat termasuk guru sekolah yang kurang yakin dengan graduan pendidikan selain graduan lepasan IPGM dan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) juga satu masalah perlu dipandang serius.

Mahasiswa selain UPSI juga melalui prosedur pemilihan yang sama, iaitu perlu mendapat keputusan cemerlang, lulus MEdSI (Malaysian Educators Selection Inventori), dan lulus temu duga.

Malah berapa ramai antara kita yang sedar terdapat 14 IPTA dari 20 IPTA yang menawarkan kursus pendidikan? Masyarakat pada umumnya hanya mempercayai UPSI dan KPLI/DPLI adalah satu-satunya jalan untuk menjadi seorang guru sekolah menengah. Mengapa keadaan ini boleh berlaku?

MOHAMMAD FIRUS ROSOOL GANI, Yang Di-Pertua
Persatuan Pengurusan Pendidikan (PENDIDIK) UUM

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...