terima kasih buat kalian semua..

Sunday, August 29, 2010

Kakitangan kerajaan dilihat banyak buang masa layari Facebook


WALAUPUN saya tidak bekerja di sektor kerajaan, saya kerap berurusan melalui perkhidmatan atas talian (online) atau berurusan secara langsung. Inisiatif serta inovasi daripada pihak kerajaan yang banyak memberi tumpuan dalam meningkat mutu sistem penyampaian perkhidmatan amat baik bagi memudahkan lagi urusan antara sektor kerajaan dan swasta mahupun masyarakat keseluruhan.

Bagi sektor swasta, visi dan misi utama adalah peningkatan keuntungan bagi mengukuhkan daya saing manakala sektor kerajaan pula adalah mencapai petunjuk prestasi utama (KPI)

Sejajar dengan perkembangan teknologi maklumat, pendedahan dan kebolehan bagi mengaplikasi teknologi baru adalah dilihat tidak jauh beza bagi sektor swasta dan kerajaan

Sungguhpun begitu, minda dan sikap profesionalisme adalah perkara yang membezakan antara kakitangan kerajaan dan swasta. Tidak semua agensi kerajaan yang saya maksudkan di sini mencerminkan keadaan sedemikian, tetapi secara majoritinya dilihat asyik leka menggunakan Facebook dalam waktu pejabat.

Tidak dinafikan laman sosial seperti Facebook menjadi pilihan utama bagi ruang untuk bersosial seperti berkongsi sesuatu bersama rakan dan kenalan. Tetapi sekiranya penggunaan itu mengatasi tugas-tugas yang perlu diselesaikan sehingga membelakangkan tanggung jawab yang diamanahkan, adalah mustahil agensi berkenaan dapat mencapai matlamat yang disasarkan.

Mungkin ini antara sebab timbulnya aduan agensi kerajaan lambat memproses sesuatu permohonan, maklum balas lewat dikeluarkan, panggilan tidak berjawab dan sebagainya. Ramai kenalan dan rakan saya yang menjadi anggota kerajaan sendiri akui penggunaan Facebook adalah perkara uta ma yang diberi tumpuan seawal masa kerja bermula, baik dari kakitangan peringkat bawahan hinggalah ke peringkat profesional.

Apakah ada sesebuah agensi kerajaan menetapkan KPInya adalah penggunaan Facebook? Adalah diharapkan golongan yang terbabit dapat mengubah minda dan sikap profesionalisme supaya menjadi pekerja yang lebih beretika ke arah memartabatkan mutu penyampaian kerajaan setanding sektor swasta bagi pertumbuhan sosioekonomi yang mapan.
ARIF,
Kuala Lumpur

1 comment:

  1. bercakap secara sembrono menampilkan kecetekan pengetahuan sesuatu perkara, jika begitu lebih baik tak usah bercakap sekurang2nya tak buat dosa dibulan puasa

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...