terima kasih buat kalian semua..

Wednesday, August 4, 2010

Keluarkan juga sijil haram untuk restoran diragui



PRODUK halal dan haram sememangnya banyak di pasaran dewasa ini. Pihak kerajaan di bawah agensi dilantik sememangnya menjalankan tanggungjawab mereka dalam menentukan dan memberi pengiktirafan halal ini.

Mekanisme dan garis panduan juga telah ditetapkan cuma adakah pihak (peniaga/pengilang/pengeluar) berusaha untuk mendapatkan pengiktirafan tersebut?

Saya mencadangkan agar agensi yang terbabit dengan proses mengeluarkan sijil halal ini proaktif melakukan siasatan berkala terhadap kopitiam, kedai kek, pengilang atau pengeluar tanpa menunggu permohonan.

Saya juga mencadangkan, jika premis/pengilang terbukti diragui kehalalan produknya, keluarkan sahaja sijil haram. Dengan ini, pihak pengguna Islam dengan mudah menjauhi premis terbabit. Sebagai contoh apabila kita mengunjungi pasar raya, ada seksyen yang menjual makanan dan minuman haram, dengan jelas telah terpampang perkataan makanan atau minuman haram sebagai panduan untuk pengguna Islam. Secara automatiknya pengguna Islam tahu dan akan menjauhi seksyen tersebut.

Dengan cara ini sekiranya kopitiam, pengilang atau pengeluar tidak rela diisytiharkan sebagai haram maka sudah tentunya mereka akan berusaha untuk mematuhi piawaian dan garis panduan ditetapkan dan agensi yang terbabit pula hendaklah tidak lepas tangan, selalulah melakukan pemantauan dan pemeriksaan agar tidak diperlekehkan dan dipermainkan.

MATT Melaka

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...