terima kasih buat kalian semua..

Wednesday, August 4, 2010

Orang Melayu suka skim cepat kaya walaupun untungnya tidak logik


MINGGU lepas, saya berpeluang balik ke Kuala Terengganu sempena majlis perkahwinan anak buah saya.

Apa yang menarik perhatian saya, dalam majlis yang sedang sibuk sibuk itupun ada seorang pemuda mengedarkan risalah kepada yang hadir. Saya turut menerima risalah itu.

Yang mengejutkan saya, risalah itu ialah risalah 'pelaburan' ala skim cepat kaya yang pernah menggemparkan masyarakat Melayu suatu ketika dahulu era tahun 80-an, Pak Man Telo, Labu Peram dan lain lain lagi. Cuma bezanya skim cepat kaya yang diedarkan oleh pemuda itu adalah berselindung dengan program berinternet atas nama 'bulks sms' (sms pukal).

Dalam program itu, dikatakan pelabur ada tiga pilihan. Sama ada hendak melabur RM250, RM500 atau RM1,000.

Setiap pelabur dikehendaki mencari dua ahli yang lain untuk mendapat keuntungan penajaan 50 peratus dari pakej pilihan di atas. Selepas seseorang sudah berjaya menaja dua ahli, mereka akan mendapat keuntungan 100 peratus pula bagi penajaan ahli ketiga dan seterusnya.

Lebih menyakitkan hati saya, kebanyakan yang kena tipu adalah golongan Melayu yang sememang miskin, tapi dimiskin lagi dengan skim- skim yang dikatakan boleh dapat memberi kekayaan dalam masa yang cepat!!!

Dari segi logiknya, mana ada perniagaan, labur RM1,000 untung RM1,000 dalam masa yang singkat, tidak sampai satu hari!

Demi masa depan masyarakat Melayu yang sering tertipu dengan skim skim sebegini, saya syorkan pihak Bank Negara dan pihak berkuasa dapat mengambil tindakan serius terhadap skim itu yang berleluasa menipu masyarakat Melayu hari ini.

Janganlah nanti sudah ramai tertipu, baru hendak mengambil tindakan.

MONA MONTEL Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...