terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, August 31, 2010

Peniaga bazar Ramadan ambil kesempatan


BULAN Ramadan ini bukan sahaja menguji keimanan umat Islam berpuasa, malah turut memberi peluang kepada orang ramai yang berjinak-jinak untuk berniaga.

Rata-rata kita dapat lihat 'peniaga segera' yang merebut kesempatan berniaga di bazar Ramadan dengan pelbagai juadah. Ada yang sedap dan tidak kurang juga yang tidak menepati selera pengguna.

Apa yang ingin saya nyatakan di sini adalah tentang harga makanan di bazar Ramadan berhampiran Dewan Seri Tebrau, Johor Bahru.

Dua hari lepas, saya telah membeli cempedak goreng di salah sebuah gerai dengan harga RM4 kerana ia adalah makanan kegemaran.

Alangkah terkejutnya, apabila saya melihat hanya enam ketul sahaja yang dimasukkan dalam beg plastik.

Bila saya tanya, kenapa mahal sangat? Jawab mak cik yang sedang menggoreng cempedak itu, mahal sebab cempedak kahwin.

Pada saya, tidak patut mak cik itu jual mahal kerana harga sebiji cempedak di pasaran sekitar RM4 hingga RM8 sekilogram bergantung kepada jenis dan saiz.

Saya harap pihak berkuasa rajin-rajinlah buat pemantauan di bazar Ramadan kerana ada segelintir peniaga yang mengambil kesempatan meletakkan harga mahal.

PENGGEMAR CEMPEDAK, BAYU PUTERI.

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...