terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, October 19, 2010

Khusus untuk wanita: HRT atasi gangguan simptom menopaus..



SETIAP insan yang bergelar wanita pasti akan mengalami proses terhenti pusingan haid atau lebih dikenali sebagai menopaus apabila usia mereka menjangkau 50 tahun ke atas.

Bagaimanapun pemahaman wanita di Malaysia mengenai kitar biologi normal itu masih cetek dan jauh ketinggalan berbanding di negara luar, membuatkan mereka sentiasa takut menempuhinya.

Lebih teruk, mendengar perkataan menopaus sudah cukup membuatkan kebanyakan wanita tidak senang duduk dan berfikiran negatif untuk melalui detik itu.

Perasaan bimbang, kurang ceria, tiada keyakinan diri, malu, sedih, tidak selesa dan tertekan terus menyelubungi diri seolah-olah menopaus adalah kemuncak segala masalah.

Diakui menopaus mampu menyebabkan pelbagai simptom yang menyumbang kepada masalah kesihatan secara mental dan fizikal yang kronik termasuk kerap kencing, panas, kemerahan wajah, berpeluh dengan banyak, tekanan perasaan, hilang ingatan, peningkatan berat badan dan osteoporosis.

Namun pemahaman tepat secara mendalam mengenai menopaus akan membantu wanita untuk lebih bersedia menempuh saat itu dengan tenang.

Pemahaman itu juga untuk mendidik keluarga, rakan dan syarikat korporat untuk sama-sama menyokong serta membantu mereka yang mengalaminya agar dapat melahirkan masyarakat yang sihat secara mental serta fizikal.

Golongan wanita harus sedar, menopaus boleh dirawat melalui kaedah perubatan moden untuk menangani atau mengurangkan simptom-simptomnya.

Presiden Persatuan Menopaus Malaysia (MMS), Dr. Ho Choon Moy berkata, satu daripada kaedah yang amat berkesan dalam merawat simptom menopaus adalah melalui Rawatan Penggantian Hormon (HRT).

Katanya, HRT merupakan satu sistem rawatan perubatan moden untuk mengatasi gangguan dialami seseorang wanita menopaus yang disebabkan kekurangan hormon estrogen.

Penggantian itu, jelasnya dilakukan dengan cara memasukkan hormon estrogen melalui beberapa kaedah sama ada secara oral, injeksi atau krim vagina.

"Dengan menjalani HRT, seseorang wanita yang mengalami menopaus akan dapat mengatasi gangguan ini bagi jangka masa pendek dan panjang.

"HRT juga menjadikan dinding vagina lebih elastik yang sangat membantu ketika wanita melakukan hubungan seksual.

"Pada masa sama, HRT membantu otot lebih kuat dan lentur yang mana mampu memperbaiki tekstur rambut serta menjadikan kulit lebih halus dan elastik," katanya yang juga Pakar Perunding Obstetriks dan Sakit Puan Hospital Pantai Cheras, Kuala Lumpur.

Oleh FAIZATUL FARHANA FARUSH KHAN



* The views expressed here are the personal opinion of the columnist / writer.

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...