terima kasih buat kalian semua..

Friday, December 3, 2010

Kebanjiran warga asing tanpa kawalan cetus masalah !!


HARI ini di mana saja kita pergi, ada saja warga asing ditemui sama ada bekerja atau belajar di negara kita. Di Kuala Lumpur khususnya, seawal jam 7 pagi pada hari bekerja kelihatan warga Indonesia berduyun-duyun memenuhi LRT dan bas awam.

Sementara pelajar Arab termasuk warga kulit hitam pula semakin ramai di universiti seolah-olah kemasukan mereka seperti tidak dikawal. Di sekitar Universiti Malaya misalnya, dapat dilihat mereka bergerak dalam kumpulan dan cenderung membuat bising termasuk di perpustakaan.
Pelajar tempatan berasa amat tidak selamat dengan kebanjiran pelajar asing yang makin liar. Keadaan kampus dua tahun sebelum ini lebih aman dan pelajar rasa selesa menggunakan kemudahan di universiti yang sebaliknya hari ini dibolot oleh pelajar asing.
Warga asing turut terbabit dengan jenayah dan di KL Sentral ada ditampal poster mencari seorang warga Arab, umur lingkungan 35 tahun, berkulit putih dan rambut pendek kerinting yang terbabit dengan kes cabul.

Apabila makan di medan selera di kompleks beli-belah seluruh negara, kita akan tahu siapa tukang masaknya atau pengendali makanan. Boleh dikatakan 80 peratus adalah warga asing.

Itu belum lagi kebanjiran wanita warga China yang menjadi pelacur dan kerap bersidai di sekitar Kuala Lumpur apabila tiba malam hari.

Begitu juga warga Iran yang banyak kali dilaporkan ditangkap atas kes membawa dadah. Itu yang berjaya diberkas. Bagaimana pula dengan mereka lepas bebas merosakkan anak bangsa negara ini?
Kebanjiran warga asing tanpa kawalan perlu diberi perhatian. Adalah malang Malaysia yang kecil tetapi kaya ini dibiar dicabul oleh orang asing yang tidak menghormati serta mematuhi undang-undang hingga mengancam keselamatan rakyat tempatan.

ARIF ATAN,
Pantai Dalam, Kuala Lumpur

2 comments:

  1. Aku dengar orang cakap, kat malaysia ni banyak penjuru boleh masuk... Alasan orang bodoh je..Dia orang ni masuk secara halal lah, ikut airport dan bukan naik tongkang. Hapuskan dulu rasuah.. itu penyakit paling payah nak ubat. Lagi satu jangan ada adik abang... adik abanglah jadi sinngapore

    ReplyDelete
  2. aku naik rimas menyampah meluat dan benci sangat pada pendatang asing yang tak sedar diri menumpang dinegara orang tapi berlagak nak mampus bila dapat kejayaan sikit di negara kita ni terkadang aku terfikir mungkin 100-200 tahun akan datang entah2 PM kita keturunan orang indonesia ke bangla...hai entahlah benci fedup...

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...