terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, December 28, 2010

Kita semakin dihimpit oleh 'orang asing'


SAYA ingin tahu apa yang berlaku sekarang mengenai 'orang asing' yang membeli rumah di Malaysia.

Di kawasan Taman Bukit Sentosa 2, Rawang, Selangor, penduduk daripada kalangan orang asing ini meningkat dari semasa ke semasa. Saya difahamkan mereka telah membeli rumah-rumah yang dilelong dan sudah mula membawa kaum kerabat ke sini.

Apa ini? Begitu senang orang luar mendapat kemudahan dengan hasil penat lelah kita semua (pembayar cukai).

Mereka sudah mula membina koloni mereka di sini. Persoalan yang berputar di kepala saya ialah bagaimana perkara ini berlaku?

Ada yang kata dengan menggunakan kad pengenalan anak mereka yang sudah pun lama menetap di sini. Dalam masa yang sama, mereka sememangnya mengumpul wang dengan pelbagai cara seperti sistem 'kutu' untuk melunaskan bayaran lelongan rumah.

Cuba kita ke negara jiran, senangkah orang kita untuk berniaga, beli rumah, anak sekolah yang diberi buku rujukan percuma, faedah hospital, boleh bergerak bebas, berani melakukan perkara menyalahi undang-undang?

Susah untuk saya fikirkan, seolah-olah kita sudah dibuli oleh mereka. Semoga Malaysia masih selamat dan dapat mematahkan serta membanteras semua ini dengan berkesan.

Inilah trade off yang kita rakyat Malaysia perlu hadapi dengan status negara maju, kerana ramai warga jiran kita datang mencari rezeki di negara kita. Sebenarnya ia satu perkara yang sihat dan itulah hasrat kerajaan untuk menentukan Malaysia terus mencapai kecemerlangan dalam semua aspek.

Cuma apa yang saya harap dan perlu dibuat agar pihak berwajib berperanan dengan serius mengenai aspek keselamatan dan kesejahteraan bangsa, masyarakat termasuk penduduk tempatan.

Saya tidak mahu adat kita hilang dan mula diserapi oleh adat negara luar. Cuba lihat apa yang berlaku sekarang. Percakapan, budaya, makanan, tata-susila, masalah sosial dan jangan lupa unsur-unsur luar sudah pun lama meresapi dalam sebahagian kekeluargaan masyarakat Malaysia.

Saya menyeru, kita perteguhkan slogan 1Malaysia. Sama-samalah kita pertahankan Malaysia ini dari apa jenis ancaman pun. Mereka yang ada kuasa dan bertanggungjawab dalam apa jua bidang, mohon laksana tugas dengan baik, sempurna dan ikhlas untuk negara tercinta.

Ingatlah jika apa yang kita buat hari hasilnya akan dilihat mungkin 20 tahun akan datang, sama ada baik atau buruk!

Jangan menyesal kalau kita mendapat hasil yang buruk, dengan pelbagai jenis masalah yang sukar dibendung, kerana kita yang mengolah dan merancang serta tidak berusaha secukupnya untuk mencegahnya dari sekarang. Apa yang kita hadapi sekarang pun sudah menampakkan tanda-tandanya.

ZAMAN

Rawang, Selangor

1 comment:

  1. aduh sakitnya... Kat bukit berutung banyaklah rumah terbiar.... aku beli sebijik dan sekarang tinggal kat sana. Hari hari naik KL dengan kereta buruk .. minyak RM 20/- Kiri kanan banyak orang melayu kita .. orang menyewa dari Produa. tuan rumah tak nampak pun. Kat sana sesiapa pun boleh mengaku tuan rumah dan kita percayalah buta buta.

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...