terima kasih buat kalian semua..

Thursday, December 16, 2010

Tak nampak papan tanda had laju...last2 kena saman!!


SAYA tidak terkecuali mengambil kesempatan tawaran diskaun 50 peratus oleh PDRM kepada pesalah trafik. Saya telah melunaskan dua saman ekor kerana melebihi had 70 km sejam (70Km/J) di Jalan Kepala Batas-Alor Setar; 81Km/J dan 87Km/J.

Saya akur dengan kesalahan trafik tersebut. Masalahnya, sepanjang lebih kurang 8 km dari Kepala Batas hingga ke lampu isyarat di Pusat Kesihatan Alor Setar/Penjara, melalui pemerhatian saya, masing-masing hanya ada satu sahaja notis atau papan tanda had laju.

Notis 70Km/J dari arah Kepala Batas ke Alor Setar 'terpacak' selepas jejambat yang merintangi landasan kereta api. Manakala notis dari arah Alor Setar ke Kepala Batas pula terpacak sebelum 'Kedah Medical Centre'.

Notis dari arah Alor Setar ke Kepala Batas - dilindungi oleh pokok Semarak Api. Justeru, pemandu dari kawasan Gunung Keriang menuju ke Kepala Batas atau Alor Setar, mereka tidak menyedari had laju di jalan tersebut ialah 70Km/J. Sekiranya mereka memandu melebihi had laju tersebut, wajarkah mereka dikenakan saman?

Saya ingin mencadangkan agar pihak berwajib memasang notis secukupnya agar pemandu-pemandu lebih berwaspada dan sebarang saman tidak mudah dipertikaikan.

MEJAR NOR IBRAHIM SULAIMAN TUDM (B)

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...