terima kasih buat kalian semua..

Sunday, January 31, 2010

Lelaki Melayu tidak romantik?


LELAKI Melayu tidak romantik? Pasti ada yang bersetuju dan sebaliknya. Persoalan ini bukan baru. Ketika pekerja asing terutama dari Bangladesh dan Pakistan berduyun-duyun masuk ke Malaysia, isu ini hangat diperkatakan.

Khabarnya gadis tempatan berpinar mata untuk membuat pilihan.

Selain kelihatan segak, bergaya - lelaki asing dikatakan ada faktor ekstra iaitu romantik. Tidak kurang juga memilih lelaki dari negara sempadan. Sampai sanggup buang emak, buang saudara semata-mata mahu mengikat kasih dengan lelaki bukan Melayu.

Bagaimanapun pula lelaki bukan Melayu tempatan. Lelaki berbangsa Cina, India? Romantikkah mereka berbanding kaum sejenis tetapi berketurunan Melayu?

Bertambahkah angka perkahwinan campur antara gadis Melayu dan lelaki bukan Melayu? Jika meningkat mungkin boleh dijadikan fakta sokongan bahawa lelaki bukan Melayu memang romantik. Sebab itu agaknya mereka berjaya menambat hati gadis Melayu.

Istilah romantik pun bukan lahir dalam masyarakat Melayu. Ia istilah bahasa Inggeris, yang jika dirujuk kepada kamus diterjemahkan menjadi romantis. Tidak ada penjelasan lanjut perihal romantis.

Justeru romantik atau romantis itu sifat sebenarnya sangat subjektif. Boleh jadi ia gabungan sifat penyayang dan mengambil berat. Atau ada elemen membeli jiwa yang keterlaluan - bak kata anak-anak muda sekarang ini tangkap lentok, tangkap leleh.

Ada juga mengaitkan romantik dengan sikap mengambil berat bagi perkara yang dianggap oleh lelaki Melayu remeh-temeh. Misalnya sanggup bangun memberi tempat duduk kepada wanita. Maknanya ada elemen baik hati dalam romantik.

Lelaki Melayu tidak kisah benda remeh-

temeh. Untuk bangun memberi laluan atau tempat duduk sememangnya bukan perkara yang gemar dilakukan oleh lelaki Melayu.

Bukan juga amalan lelaki bukan Melayu tempatan. Justeru jika dikatakan lelaki Melayu tidak romantik mengambil kira keprihatinan perkara remeh-temeh, memang ada benarnya. Tetapi bukan lelaki Melayu saja. Pendek kata semua lelaki tempatan bersifat begitu.

Itu belum lagi disentuh bab mengingati tarikh-tarikh penting seperti hari jadi, ulang tahun perkahwinan, tarikh bertemu yang bagi wanita atau gadis sangat penting. Memang bagi wanita semua tarikh penting, malangnya tidak bagi lelaki

Sebab itu ada lelaki Melayu menghantar sejambak bunga dua hari sebelum ulang tahun kelahiran isteri atau teman wanitanya. Bila ditanya untuk apa bunga itu, dia baru tersedar dan memberi alasan kononnya kejutan pra hari jadi. Itulah lelaki Melayu. Bukan saja tidak romantik, tetapi golongan itu juga selamba dan dikatakan bijak membuat alasan.

Kesemua itu bertujuan menutup kesalahan dan kelemahan yang amat ketara iaitu tidak romantik.

Ada juga berpendapat, lelaki tempatan terutamanya Melayu romantik berkala. Ada masa tertentu alahai romantiknya dia. Apabila taufan melanda, hilang romantik - tanggung sajalah padahnya.

Popular

Bercakap mengenai lelaki warga asing romantik, perlu dilihat juga sejauh mana benarnya rumusan itu. Lelaki asing menumpang di negara ini. Semestinya mereka mahu mengambil hati semua orang. Lebih-lebih lagi hati anak gadis. Kadang-kadang jiwa isteri orang pun cuba dibelinya. Untuk menjadi ‘popular’ di negara orang, maka antara yang perlu ditonjolkan adalah sifat romantik.

Sebab itu apabila hutang karpet tidak dibayar, jawab penjual karpet warga asing dengan nada romantik : ‘‘Tidak apa, lain hari saya datang boleh bayar.’’

Semestinya romantik itu untuk membeli hati atau dengan ayat yang lebih tepat mahu jaga kepentingan diri agar diterima masyarakat setempat. Lebih daripada itu dapat memikat gadis tempatan. Selesai kasih terjalin dan hubungan dipateri dengan ikatan perkahwinan, romantik ke mana ambil berat pun melayang nun di sana.

Lebih malang lagi ramai gadis ditinggalkan begitu saja. Umpama habis madu sepah dibuang. Sifat romantik lelaki dijaja pula ke tempat lain atau kembali ke negara sendiri. Ketika itu menjelmalah sifat sebenar lelaki - tidak kira sama ada warga asing, Melayu atau bukan Melayu.

Apa sifat sebenar itu? Sememangnya lelaki Melayu tidak romantik. Rakan sekerja - lelaki - membuat pengakuan jujur bahawa lelaki memang tidak romantik. Sempat dan selamba dia menambah: ‘‘Bukan saja tidak romantik, lelaki boleh saja dikatakan gatal!’’

Tidak ada rasa bersalah sedikit pun lelaki itu membuat pengakuan. Jika lelaki sendiri mengaku sedemikian, maka apa lagi yang boleh dirumuskan oleh wanita. Tidak kira tempatan atau asing - itulah lelaki. Paling ketara, lelaki tidak suka perkara remeh-temeh. Apa saja berkaitan remeh-temeh diserahkan kepada wanita.

Lelaki tidak betah melakukan perkara kecil-kecil, lantas wanita diberi tugas sedemikian. Sedangkan bagi wanita tiada benda di dunia ini remeh-temeh. Semuanya penting dan mesti diberi keutamaan. Sebab itu wanita mampu mengingati tarikh, sering mengalah dan sarat dengan kemaafan.

Biarpun lelaki mendabik dada bersikap sama rata dan menghormati wanita, namun dalam kebanyakan hal tidak begitu. Lelaki masih berselindung di sebalik ego dan bertindak secara ‘tersurat’ tidak membenarkan wanita menandingi mereka.

romantik

Lelaki juga terlalu mengutamakan ego, jauh menidakkan lagi kenyataan kononnya golongan itu romantik. Lantaran ego juga adakalanya lelaki tidak kisah kehilangan atau melepaskan miliknya. Lantaran ego itu juga adakalanya lelaki ‘menggantung’ pasangan hidupnya.

Tuhan mengatur lelaki dan wanita berpasangan, tetapi Tuhan tidak menetapkan lelaki itu lebih mulia dari wanita semata-mata sehingga melayakkan mereka mengetepikan hak wanita itu sendiri.

Biar tidak romantik, lelaki sepatutnya ada rasa hormat terhadap wanita. Wanita bukan tempat dilontarkan kata-kata yang sarat dengan ‘maksud berlapik’. Lantaran lelaki mesti ingat, dalam hidup mereka ada ibu yang melahirkan mereka ke dunia - ibu itu ialah wanita. Justeru romantik bukan kriteria penting untuk wanita memilih lelaki, ada yang lebih daripada itu - sikap menghormati.

Oleh NORAINI ABD. RAZAK

The bomoh strikes again, and again, and again ...


Con artists posing as bomohs and shamans are using the same old tricks to get into victims’ wallets – and pants – but many continue to fall for them.

A GANG of three women, one of them claiming to be related or familiar with a medium, would approach their victims on the pretext of asking for directions.

Once they are acquainted, they would scare the victims with their “I see dead people around you” confessions or prediction of tragedies hitting their family members.

Then they will offer the solution: make cash and jewellery offerings as prayers – through them or the medium they know – and everything will get better.

In exchange for the money, the victims will get prayers and a bag of “magic amulets” or other charms. When the victims open the bag later and realise that they have been cheated, the gang, with all their life savings and valuables, would have vanished into thin air.

Madam Wong (not her real name), 66, was fully aware of the menace, yet she almost fell victim to the gang at a market in Seri Kembangan a few years ago.

“The young woman who approached me was very nice and polite. She just wanted to know how to get to the place of a so-called famous medium. She asked me to show the way and touched my arm. Along the way, she just held my arm firmly but not too roughly, all the while telling me her sob story,” recalls Wong.

Although she could not remember details of the story, Wong shares that the young woman’s voice was very hypnotic.

“I felt very relaxed and drawn to her somehow. When she asked me to wait with her for her aunt and friend at a coffeeshop, I just agreed although I knew at the back of my mind that I really had to rush off because I was supposed to meet my son,” she continues.

The horror only started when the other two joined them. They stared at her and started babbling about spirits, the trouble her son would be in and the tragedies that might befall her family if she does not get her soul cleansed.

“The cacophony was deafening although they did not use loud voices. My head was just spinning with confusion over what they were saying. Then came the million dollar statement – ‘we know somebody who can help’.

“I felt a warning alarm going off in my head but I just could not fight them. They were asking me to withdraw money for the ritual when my son suddenly rushed into the coffeeshop and yanked me away. I was lucky.”

Now Wong tries not to go to the market alone, and when she needs to, she will leave her bank card at home.

Some are not as lucky.

Just last week, a 52-year-old widow lost about RM29,500, including jewellery, after she was approached by a similar gang of women at the Pudu market who claimed to have been sent by her late husband to save her family from bad luck.

A few days later, it was reported that a 61-year-old woman lost RM256,565 in savings and jewellery to a similar con when she was advised to conduct a cleansing ritual to get rid of the ghost of a pregnant accident victim who was following her.

Slick con

It is the same modus operandi, but people still fall for them, laments MCA Public Services and Complaints Bureau chief Datuk Michael Chong.

He notes that similar cases are lodged with his department every year.

“Although this has been happening for a long time, we notice that there has been a hike in the number of cases since 2004. It is not a syndicate but we believe that they are the same people. We are convinced they are from the same group and they have a few gangs of different operatives servicing different areas,” he says, adding that records of the last five years show that out of 14 cases received, 10 are suspected to be committed by the same gang.

Chong reveals that the police have agreed to do a photofit of the fake mediums and their gangs.

He reiterates his earlier warning that middle-aged women are the most vulnerable to the con.

“Women are easy targets. The gangs play on the women’s emotions; many would do anything to keep their children and grandchildren safe. They lie in wait in places where these women will be at their weakest, such as outside hospitals and banks or where it is easy for them to get lost in the crowd, such as the market and bus stop,” he adds.

Victims are mostly Chinese because of the language barrier. They are also the most likely to have big savings, he says.

Although most victims claim that they were hypnotised or charmed, Chong believes that the “magic” used is more scientific.

“I don’t believe they use magic or charm even though most of our victims claim that. I think they use drugs, for instance, to spike their victims’ drinks and chloroform to make them faint or drowsy. Some even use some kind of cigarette smoke to make victims feel sick,” he says.

The most effective weapon, he opines, is psychological. They strike where the victims are most vulnerable.

“They use very strong psychology to frighten the victims; they say you are going to die or that your children are going to die so that you will panic and do anything to change that,” he says, stressing that the con artists are cunning and will talk their victim into confusion so that they will not have time to think.

They are also experts in reading people and will tap into their insecurities.

“They will be able to read the best way to get under a person’s skin. For example, if they see a person is successful, they will undermine his confidence by pointing out that life is full of ups and downs. They will say that even if you are up now, you can easily fall, so to be safe, you had better get blessings, etc.”

Many are “spellbound” because of the Chinese belief that you cannot look back when you are getting rid of evil spirits or bad luck.

“The con artists know that if victims look back they will get their details like the make of their car or its number plate. It also gives them time to get away before the victims realise that their valuables and money are gone,” he explains.

Ingrained in our culture

It is easy for con artists to use the pretext of magic spells and charms to cheat people because supernatural beliefs are strong in Malaysian society, says Prof Dr Noriah Mohamed, principal research fellow at the Institute of Civilisation and the Malay World (ATMA) of Universiti Kebang­saan Malaysia.

“Although I have not done comparative research, we can see that it is evident in almost all the communities in the country,” she says, highlighting the history of Malays who used to believe in animism. Although it has been supplanted by Islamic beliefs, the animistic influence is still strong in Malay culture, she adds.

“Many people still believe in spirits and supernatural beings, so it is very easy to convince them they are possessed or being disturbed by these beings. That is why many will do anything to cast away those evil spirits or improve their fortunes,” she opines.

Reverend Rudy Liu concurs.

“Sometimes it is the generation gap. Although one may have already embraced another religion like Christianity or Islam, the belief in the supernatural is prevalent because we are not completely free of our culture. It is inherent. As we are community based, we respect our elders and whatever knowledge they pass to us. Sometimes, even when we fight it, we absorb everything our elders tell us,” he says.

He points out a few cases of those suffering from terminal illness.

“Sometimes, people are so desperate that they will seek whatever solution or answers they can find. For example, if science and medicine fail them, they will try to seek alternative treatment for their illness,” he notes.

Dr Noriah concurs.

“It is not strange to hear about people being cheated by bomohs because even graduates and professionals seek their help and advice. We have heard of many politicians who consult bomoh too,” she says.

Although she does not refute that there are those who do practise black magic, Dr Noriah believes that most of the so-called bomoh prey on people’s main obsessions – money and beauty.

That is one reason why rape by a bomoh is common, says Chong.

“Sorry to say, many women and girls are sweet-talked by bomohs because of their vanity. For example, the medium or bomoh will tell them that their aura is dim and it will be difficult for them to find a life partner, and the only way they can get their aura to shine brighter is by having sex with them. Unfor­tunately, many women believe them,” he says.

True, reports show that many have fallen for that ayat (line). According to the police, the number of women who have been raped and molested by bomohs and fortune-tellers may be higher because many are embarrassed to lodge reports.

Chong recommends that laws are tightened in order to regulate mediums, fortune-tellers and bomohs while eliminating the con men.

“There will be implementation issues but it may help educate people not to trust anyone who approaches them on the street claiming to know a medium or to be a medium or enter an empty house just because there is a flag or cloth outside claiming that they are mediums,” he says.

He also urges banks to monitor large withdrawals made by the elderly and to stop them should they suspect anything.

“This will help prevent them from falling prey to cheats,” he stresses.

More importantly, he says, education is vital to raise people’s awareness of these con artists.

“People must not be so superstitious. The authorities, associations, temples as well as other worship houses need to conduct campaigns and programmes to raise awareness.”

By HARIATI AZIZAN

Senario doktor luar bandar 'dilupakan' jejas peluang naik gred

GIHAN penempatan doktor yang tidak betul adalah antara punca Malaysia berdepan masalah kekurangan doktor di hospital kerajaan, selain doktor yang ditempatkan di luar bandar 'dilupakan' kementerian sehingga bertahun-tahun terpaksa berkhidmat di luar bandar, sekali gus peluang kenaikan gred mereka turut dilupakan.

Inilah antara faktor yang dikenal pasti Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Dr David Quek berhubung kelemahan yang ada sekali gus melebarkan lagi jurang jumlah doktor yang kini banyak bertumpu di kawasan bandar dan pinggir bandar. Keadaan ini semakin 'parah' di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak.

"Kebanyakan doktor tidak mahu bertugas di pedalaman kerana bimbang kementerian 'terlupakan' mereka menyebabkan mereka kekal bertugas di situ bertahun-tahun," katanya.

Senario 'dilupakan' ini sekali gus akan menjejaskan peluang mereka dinaikkan gred. Selain itu, faktor kedudukan kawasan pedalaman yang terlalu terpencil juga menyebabkan ada sebilangan doktor tidak mahu berkhidmat di sana.

Namun, kata David, secara umumnya, masalah kekurangan doktor di Malaysia tidak begitu serius. Walaupun tidak dinafikan nisbah antara doktor dan pesakit di Malaysia kini 1:900, tetapi di bandar besar seperti Kuala Lumpur dan bandar kecil seperti Taiping tidaklah begitu membimbangkan.

"Di bandar seperti Kuala Lumpur dan bandar kecil seperti Taiping, nisbahnya 1:200, sedangkan tahap standard Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) ialah 1:600. Di bandar besar ada kalanya doktor berkongsi pesakit," katanya.

David berkata, gaji bukan isu utama kenapa doktor tidak mahu berkhidmat di hospital kerajaan. Ini kerana seorang doktor baru boleh memperoleh pendapatan RM3,600 sebulan apabila gaji pokok dicampur elaun dan kerja lebih masa. Selain itu, doktor yang bertugas di pedalaman, mereka diberi elaun khas antara RM500 ke RM1,500 bergantung pada kedudukan lokasi mereka bertugas.

David mengakui hakikat kebanyakan doktor memang memiliki persepsi untuk berpindah ke sektor swasta. Walaupun gaji sudah dinaikkan, waktu perkhidmatan yang panjang dan ada kala pembabitan dalam kerja pentadbiran menyebabkan mereka mahu berhijrah.

Katanya, tempoh bekerja yang panjang itu normal bagi seseorang doktor, namun ia tidak seharusnya melebihi 12 jam. Di sinilah, timbang rasa dan kerjasama daripada ketua jabatan memainkan peranan.

"Jika seorang doktor itu perlu bertugas hingga jam 3 atau 4 pagi, dia mungkin boleh diberi kelonggaran untuk masuk lewat atau pulang cepat pada hari berikutnya berdasarkan timbang rasa ketua," katanya.

Hakikatnya, berkhidmat di hospital swasta bukan semudah disangka. Walaupun hospital swasta menjanjikan pendapatan lumayan berbanding hospital kerajaan, tetapi persaingan ketika berkhidmat di hospital swasta lebih sengit.

Pada tahun ini, seramai 30,000 doktor berdaftar dengan MMA. Seramai 25,000 daripada mereka adalah doktor, manakala 5,000 doktor latihan siswazah (housemanship). Daripada jumlah yang berdaftar itu, 9,000 adalah doktor yang berkhidmat di hospital swasta.

Kata David, langkah yang sudah diambil Kementerian Kesihatan untuk menambah bilangan doktor di Malaysia sebenarnya sudah memadai. Ini kerana, saban tahun MMA merekodkan 3,000 doktor latihan siswazah lulusan universiti tempatan dan luar negara masuk berkhidmat di hospital kerajaan.

Apa yang dibimbangkan ialah langkah membenarkan pusat pengajian swasta menawarkan program perubatan, sedangkan kualiti program itu tidak diberikan perhatian. Ini kerana jika tidak dikendalikan dengan bijak, menjelang 2015, Malaysia mempunyai antara 40,000 ke 50,000 doktor, jumlah yang ramai tetapi belum tentu mempunyai kualiti yang diharapkan.

"Negara seperti Britain mengeluarkan lulusan perubatan seramai 1,100 setahun. Yang membimbangkan, ada universiti swasta di Malaysia menerima lebih 200 pelajar perubatan setiap kali sesi kemasukan baru," katanya.

Katanya, keadaan ini mengundang persoalan dari sudut kualiti kerana universiti awam yang terkemuka seperti Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Malaya (UM) atau Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hanya mengambil sekitar 100 ke 200 pelajar perubatan saja setiap tahun.

"Menjadi doktor pakar bukan mudah. Untuk menjadi pakar bedah saraf, misalnya mengambil masa antara tujuh ke lapan tahun, pakar jantung pula empat tahun, manakala pakar bedah plastik enam tahun. Kita bimbang tenaga pengajar di universiti swasta tidak memenuhi kualiti sebagai pensyarah perubatan yang sepatutnya," katanya.

Oleh Hafizah Iszahanid


Saturday, January 30, 2010

Kenapa hanya pelajar asrama di semenanjung yg kena bayar yuran asrama? sabah sarawak tak payah..


KEMENTERIAN Pelajaran ingin merujuk aduan dalam ruangan ini bertarikh 19 Disember lalu bertajuk 'Usah naik kadar yuran makan SBP' oleh 'Bapa yang merayu' dari Kampung Sungai Pinang.

Sebagai makluman, Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.5/2009 bertarikh 26 Oktober 2009, Surat Edaran KP(BKEW/BT)D Jld.3(36) bertarikh 11 November 2009 dan Surat Edaran KP(BKEW/BT)1800/DJld.3(43) bertarikh 8 Januari 2010 dirujuk bersama.

Bayaran Yuran Makan Asrama yang perlu dibayar oleh ibu bapa atau penjaga yang mempunyai anak yang ditempatkan di asrama adalah seperti berikut:

  • Kutipan Yuran Makan Asrama yang perlu dibayar oleh ibu bapa atau penjaga adalah untuk 200 hari.

  • Kadar RM1 bagi penghuni asrama dengan jumlah pendapatan bulanan ibu dan bapa atau jumlah pendapatan penjaga RM4,999 dan ke bawah.

  • Kadar RM3 bagi seorang penghuni dengan jumlah pendapatan bulanan ibu dan bapa atau jumlah pendapatan penjaga RM5,000 dan ke atas.

  • Penghuni asrama di Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan serta penghuni asrama di bawah PPRT, Orang Asli dan murid OKU dikecualikan daripada membayar Yuran Makan Asrama.

  • Kaedah penentuan pendapatan adalah pendapatan kasar dan elaun ibu dan bapa atau penjaga seperti yang diisytiharkan dalam Borang Maklumat Murid (BMM) Sistem Maklumat Murid (SMM).

    Bagi setiap murid yang tinggal di asrama penuh, kerajaan memperuntukkan subsidi antara RM14 hingga RM16 sehari.

    Kadar baru Yuran Makan Asrama dikenakan atas penghuni yang pendapatan ibu dan bapa atau penjaga mereka tinggi.

    Perubahan ini tidak dapat dielakkan kerana kenaikan jumlah peruntukan Bayaran Makan Asrama saban tahun berikutan kenaikan harga kontrak yang dipengaruhi oleh harga barang mentah serta kekangan peruntukan pada pihak kerajaan untuk menampung keperluan bayaran Makan Asrama yang tinggi akibat keadaan ekonomi semasa negara.

    Bagaimanapun, pembayaran itu boleh dilaksanakan secara ansuran mengikut kemampuan ibu bapa atau penjaga.

    UNIT KOMUNIKASI KORPORAT,
    Kementerian Pelajaran.

  • ini dah tak melambangkan 1malaysia..patutya adil la..org semenanjung pun bayar cukai..maksudnya kalau org sabah sarwak yg berpendapatan rm10ribu sebulan pun xpayah bayar yuran asrama..ini kah yg dikatakan adil dan semangat 1malaysia???
  • yg tak betul kita kena cakap..bukan semua nak setuju..


  • Pusat setempat untuk pembangunan usahawan


    FORUM sehari “Usahawan Melayu Kini di Persimpangan, Digugat dan Digigit” yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 19 Januari yang lalu mendapat perhatian Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

    Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed mengadakan suatu perjumpaan dengan wakil-wakil badan bukan kerajaan (NGO), Dewan Perniagaan Melayu, Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) dan beberapa persatuan usahawan Bumiputera di Putrajaya pada 26 Januari yang lalu.

    Mustapa membawa bersama-sama beliau kedua-dua Timbalan Menteri, pegawai-pegawai kanan kementerian serta ketua-ketua agensi di bawah MITI. Beliau bersetuju mendengar rintihan mereka yang hadir, walaupun pada masa-masanya penuh emosi dan suara lantang.

    Antara perkara yang dibangkitkan oleh para hadirin pada hari itu ialah sikap pegawai kerajaan yang memandang lesu kepada pembangunan usahawan Bumiputera, pegawai-pegawai bank yang tidak langsung mahu memberi peluang kepada usahawan Bumiputera, terutama sekali bank SME.

    Ramai juga yang menceritakan pengalaman mereka dalam mengharungi cabaran yang dihadapi oleh usahawan Bumiputera. Misalnya sebuah syarikat yang berteknologi tinggi dalam bidang Biomed tidak mendapat sokongan seperti yang diheboh-hebohkan tentang perlunya lebih banyak syarikat berteknologi tinggi untuk melonjakkan negara menjadi sebuah negara berteknologi tinggi.

    Pemiliknya, Halim yang pernah menjadi penasihat kepada kerajaan Singapura tentang biomed terpaksa “turun naik kementerian dan berpusing-berpusing” untuk mendapatkan pelbagai jenis kelulusan. Dia hairan kalau sebenarnya bidangnya sesuatu yang diperlukan kenapa dia diberikan run around.

    Tidak kurang juga yang menceritakan tentang sikap sesetengah pegawai kerajaan yang berkaitan dengan pembangunan usahawan, sampai ada hadirin yang mengesyorkan pegawai kerajaan melakukan perubahan paradigma.

    Sikap memang sukar untuk diubah kalau ia sudah sebati dalam diri. Hanya kalau orang Melayu itu sedar bahawa orang Melayu ketinggalan jauh dan yang terbabit dengan pembangunan usahawan ini patut sangatlah mengubah sikap yang negatif kepada lebih positif dalam membantu. Tidak cukup menyuruh mereka mengubah sikap tetapi pihak kementerian berkenaan wajar mengambil tindakan kepada mereka yang bersikap negatif.

    Mustapa pada hari itu memberikan peluang kepada para usahawan menyuarakan rintihan mereka dan ada yang mengambil kesempatan melepaskan geram mereka. Apa pun ini semua diambil oleh menteri dengan hati yang terbuka dan di akhir pertemuan, beliau meminta para hadirin melantik beberapa orang selaku wakil sebagai jawatankuasa sebagai penyambung kepada beliau dalam menyampaikan apa-apa masalah berkenaan pembangunan usahawan Bumiputera.

    Menteri meminta intipati pertemuan hari itu dirumuskan supaya dapat dikemukakan kepada pihak Majlis Tindakan Ekonomi Negara dan seterusnya kepada Perdana Menteri. Sikap Mustapa patut dipuji kerana beliau satu-satunya menteri yang sanggup berdepan dengan suatu kumpulan yang boleh dikatakan tengah “menggelegak” ekoran daripada pemansuhan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi atau MECD.

    Banyak langkah yang telah digariskan oleh Pasukan Petugas Pelaksanaan Nasional dan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan dalam membangun Masyarakat Perniagaan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) tidak ada susulannya dan pengumuman bahawa Model Ekonomi Baru bakal dilaksanakan tidak lama lagi bererti membawa suatu dimensi baru kepada pertumbuhan dan pembangunan masyarakat usahawan Bumiputera.

    Pada pertemuan itu juga ada pihak yang membangkitkan kritikan sesetengah orang yang mengatakan usahawan Bumiputera ini meminta ini dan itu tetapi tidak mampu berdikari dan semuanya asyik berkehendakkan bantuan kerajaan.

    Fakta yang nyata pada hari ini menurut hujah pihak yang menyangkal dakwaan tersebut ialah siapakah yang menguasai rantaian bekalan barangan apa jua sekalipun kalau tidak bukan Bumiputera.

    Siapakah golongan yang beruntung sekali sejak Rancangan Malaysia Pertama sehingga Kesembilan yang dianggarkan sebanyak RM1 trilion yang dibelanjakan untuk membina prasarana dan pelbagai kemudahan lain kalau bukan pihak bukan Bumiputera.

    Perangkaan daripada pihak bertanggungjawab seperti Unit Perancang Ekonomi menunjukkan tentang penguasaan Bumiputera dalam pelbagai bidang masih rendah dan tidak perlu dihuraikan lagi.

    Apakah dengan begitu banyak jumlah syarikat berkaitan kerajaan GLCs yang ada hari menyumbang ke arah pembangunan usahawan Bumiputera sehinggakan ada pihak yang mendakwa bahawa membantu Bumiputera itu pada hari ini tidak lagi fashionable.

    Walau apa pun, harapan yang tinggi diletakkan kepada pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri untuk menjadi peneraju kepada usaha membantu golongan usahawan Bumiputera wajar diberikan perhatian yang serius.

    Sama ada Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dihidupkan kembali atau tidak, tidak sepenting mewujudkan satu pusat setempat yang boleh menyelaraskan segala perkara berkaitan dengan pembangunan usahawan Bumiputera seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara) diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri dan diberikan mandat untuk mengisi langkah-langkah yang telah digariskan untuk membangun MPPB.

    Dato’ Salleh Majid ialah bekas Pengurus Besar Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

    Faedah bank pulak dinaikkan..


    Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini membayangkan bakal menaikkan kadar faedah selepas mengekalkan kadar sedia ada hampir setahun.

    Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, Malaysia perlu 'mengembalikan' semula kadar faedah seperti biasa untuk mengelakkan gelembung aset, meskipun ia belum berlaku dalam ekonomi lagi.

    Tambah beliau, pengekalan kadar faedah semasa boleh mengakibatkan pelbagai risiko akibat ketidakseimbangan kewangan.

    ''Kadar faedah yang rendah dan terlalu lama akan menyebabkan orang ramai memindahkan aset dan kewangan kepada pasaran yang menawarkan sistem kewangan yang normal bagi meningkatkan pulangan ke atas simpanan masing-masing.

    ''Keadaan ini, jika tidak ditangani segera akan menimbulkan pelbagai masalah di kemudian hari.

    - elok laa..semua benda naik..petrol itu ari pun janji nak revise setiap 2 minggu ikut harga pasaran..last2 semua buat diam je.

    Atasi kesusahan, kesempitan dengan banyak beristighfar


    RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka." (Hadis riwayat Abu Daud)

    Islam menggalakkan kita memperbanyakkan beristighfar, selalu bertaubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak terlepas daripada dosa. Rasulullah SAW sendiri sentiasa beristighfar lebih 70 kali setiap hari sedangkan baginda adalah rasul yang maksum atau dipelihara daripada dosa besar dan kecil.

    Orang yang sentiasa beristighfar kepada Allah akan merasakan dirinya sentiasa dekat kepadanya-Nya. Bahkan akan timbul perasaan tenang dan dapat mengecapi hidup dengan penuh rasa yakin serta bebas daripada perasaan putus asa atau lemah.

    Dosa itu adalah penyakit dan ubatnya adalah istighfar. Oleh itu bagi mengelakkan hati daripada lalai seseorang itu hendaklah sentiasa membanyakkan istighfar. Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah masanya keampunan daripada Allah itu akan berlaku.

    Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

    Banyak amalan bomoh bertentangan hukum syarak


    Kaedah rawatan tak berdasarkan sumber al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qias dilarang sama sekali

    SEJAK kebelakangan ini, semakin banyak laporan akhbar mendedahkan penyelewengan dan penipuan dalam amalan bomoh tradisional. Lebih mengejutkan lagi, bomoh berkenaan mengubati pesakit dengan kaedah pelik yang bertentangan dengan nilai kemanusiaan dan ajaran Islam.

    Malangnya, masih ramai orang Islam percaya kepada amalan bomoh yang bercanggah dengan hukum syarak seperti memanggil roh, jin dan sebagainya. Segala amalan yang tidak berdasarkan sumber al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qias adalah dilarang sama sekali.

    Di dalam sejarah Islam, memang ada kaedah perubatan tertentu yang diamalkan Rasulullah dan sahabat bagi menyembuhkan penyakit. Selain cara perubatan biasa, mereka juga menggunakan doa ma'thur khusus untuk mengubati beberapa jenis penyakit seperti yang dijelaskan Ibnu Qayyim al-Jauziyyah dalam kitabnya al-Tibb al-Nabawiyy dan Imam Muwaffiq al-Din Abdul Latif dalam kitabnya al-Tibb min al-Kitab wa al-Sunnah.

    Amalan rawatan yang dibenarkan syarak perlu disertai dengan doa ma'thur daripada Rasulullah. Baginda pernah membenarkan seorang sahabat untuk menjampi dengan membaca doa kepada sahabatnya yang terkena sengatan kala jengking.

    Dalam satu hadis Imam Muslim, Abu Zubair berkata, "Aku mendengar Jabir bin Abdullah berkata ada seorang lelaki daripada kalangan kami terkena sengatan kala jengking. Ketika itu, kami duduk bersama Rasulullah. Lalu seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah, bolehkah aku jampi? Jawab Baginda, "Sesiapa daripada kamu yang berupaya memberi manfaat terhadap saudaranya, maka hendaklah dia lakukannya".

    Perlu ditegaskan bahawa Islam amat menitikberatkan persoalan akidah, syariah dan akhlak dalam kehidupan Muslim seharian. Oleh itu, apa saja amalan, perkataan dan kepercayaan yang tidak berasaskan kepada sumber yang dijelaskan di atas adalah ditolak. Ini berdasarkan sabda Rasulullah yang bermaksud, "Dan berjaga-jagalah kamu. Jauhkanlah diri kamu daripada perkara baru (bidaah) kerana setiap perkara yang diadakan itu bidaah, dan setiap bidaah itu sesat. (Hadis riwayat Abu Dawud)

    Menurut perspektif akidah Islam, persoalan perubatan terhadap pesakit adalah satu persoalan yang sewajarnya difahami setiap Muslim. Ini kerana dalam Islam, hanya Allah saja yang berkuasa. Setiap manusia dikehendaki berikhtiar merawati penyakit dan kesakitan yang dihadapinya berdasarkan garis panduan ditetapkan syarak.

    Firman Allah yang bermaksud, "Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah atau memuja yang lain daripada Allah yang tidak mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepadamu. Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu jadilah engkau daripada kalangan orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu). (Surah Yunus: 106)

    Ayat di atas jelas melarang umatnya meminta pertolongan selain daripada Allah seperti bomoh, jin, roh datuk nenek, roh wali, syeikh, amalan syirik yang terkutuk. Oleh yang demikian, setiap Muslim dituntut meminta pertolongan dan berdoa secara langsung ke hadrat Allah yang Maha Esa dan Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu.

    Selain itu, Islam juga melarang umatnya daripada menggunakan sihir kerana Rasulullah SAW bersabda, "Jauhilah tujuh perkara yang merosakkan. Golongan sahabat bertanya, "Apakah tujuh perkara itu? Jawab Baginda, " Mensyirikkan Allah, melakukan sihir, membunuh orang tanpa hak, memakan riba, memakan harta anak yatim, lari dari medan perang dan menuduh perempuan baik melakukan zina". (Hadis Bukhari)

    Dalam konteks ini, kita harus berwaspada terhadap amalan perbomohan terutama yang mengandungi unsur syirik dan juga amalan sihir kerana ia boleh membatalkan iman seseorang.

    Sehubungan itu, seseorang pesakit hendaklah memastikan tabib atau bomoh yang hendak ditemuinya itu seorang Islam yang tidak meninggalkan ibadat wajib seperti solat, puasa, zakat dan lain-lain, berakal waras, tidak melakukan perkara yang boleh membawa kepada syirik sama ada melalui kepercayaan, perkataan atau perbuatan.

    Seorang bomoh juga hendaklah seorang yang adil iaitu tidak melakukan maksiat dan jenayah yang bertentangan dengan undang-undang negara.

    Masyarakat Islam perlu berhati-hati menggunakan khidmat bomoh supaya tidak terjebak dalam amalan syirik yang akan menjejaskan akidah. Yang penting di sini, setiap Muslim diwajibkan berusaha dan berikhtiar serta seterusnya bertawakal kepada-Nya kerana Allah saja yang Maha Berkuasa terhadap segala sesuatu.

    Oleh Engku Ahmad Zaki Engku Alwi


    Gila kejar harta, pangkat lupa tuntutan agama


    Ada individu permain hukum agama demi memenuhi kepuasan hawa nafsu tinggi melangit

    KEMEWAHAN harta, kedudukan dan pangkat serta persaingan mencipta nama dalam dunia siber adalah antara kegilaan yang sentiasa dicari, dikejar dan diburu manusia pelbagai peringkat usia dan tahap pendidikannya. Mereka bekerja keras dengan semangat kuat dan melangit, demi memuaskan hati nafsu mereka sehingga ke titik ajal mereka.

    Sering hukum agama dipermainkan demi membenarkan tindakan untuk kepentingan mereka dan kumpulan mereka. Semuanya itu penting untuk dicari sesuai dengan peluang yang ada dengan keupayaan daya tanding masing-masing.

    Nescaya, pangkat dan kedudukan adalah kepercayaan untuk dibangga-banggakan bagi menunjuk-nunjuk sehingga ke peringkat egois. Harta, nama, pangkat dan status begitu dinamik dan sangat luar biasa kepentingannya kepada manusia. Memang benar harta adalah keperluan asas bagi manusia. Manusia dengan sifat fitrahnya amat suka kepada harta dan mengumpulnya.

    Mereka tidak pernah berasa puas dalam mengejar harta kekayaan. Justeru harta berpotensi mendatangkan kesenangan dan kemudahan dalam pelbagai urusan manusia. Yang perlu dipelajari manusia adalah bagaimana mendapatkan harta dengan cara betul dan benar menurut apa yang ditunjukkan oleh agama. Manusia juga diajar bagaimana mengelola harta dengan benar, agar ia tidak berubah menjadi fitnah.

    Tidak ada sesuatu yang dapat menghalang kecintaan mereka mengejar harta kecuali kematian. Allah merakamkan sifat kecintaan manusia kepada harta benda seperti dalam firman-Nya yang bermaksud: "Dan kamu cintai harta benda dengan kecintaan yang berlebihan." ( Surah al-Fajr: 20)

    Al-Quran menggambarkan bahawa manusia mencintai harta kekayaan melebihi kecintaan kepada anak-anak dan keluarga.

    Firman Allah yang bermaksud: "Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi, amalan yang kekal lagi soleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan." (Surah al-Kahf: 46)

    Ayat ini mendahulukan perkataan harta daripada perkataan anak-anak yang menunjukkan manusia amat mencintai harta kekayaan. Malah manusia sanggup berkelahi, bertelingkah dan berperang untuk mendapatkan harta benda dan kekayaan. Pertelingkahan ini kadangkala amat serius sehingga meretakkan hubungan saudara seagama, hubungan sesama masyarakat, hubungan kekeluargaan termasuk di antara adik-beradik dan anak dengan ibu-bapa.

    Kekayaan yang dimiliki, biasanya akan disusuli dengan ujian Allah. Biasanya dalam keadaan ini banyak orang yang tidak berupaya untuk menahan ujian berkenaan. Pernah Rasulullah SAW memberitahu kepada sahabat baginda bahawa cubaan paling berat bagi Bani Israel adalah perempuan manakala cubaan paling berat bagi umat Baginda adalah harta.

    Dalam hal ini, Rasulullah meminta kepada umatnya agar berhati-hati dengan harta dimiliki.

    Allah mengingatkan kita dengan firman-Nya yang bermaksud: "Dan jika Kami hendak membinasakan sesuatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di negeri itu supaya melakukan kederhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan) kami, kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya." (Surah al-Israk: 16)

    Justeru, Islam sentiasa memperingatkan manusia akan bahaya harta. Sebabnya cukup jelas iaitu harta berpotensi menyeret manusia kepada kebinasaan di dunia dan akhirat. Harta berpotensi melalaikan manusia dari Allah. Harta berpotensi melupakan manusia dari tujuan hidupnya yang hakiki, yakni mencari kesenangan yang sebenarnya di akhirat kelak.

    Memang benar kemewahan dan kesenangan mesti diterokai. Harta mesti dicari selagi kita ada usaha, tenaga, ikhtiar yang mampu untuk melakukannya. Namun jangan sekali meletakkan keutamaan dalam kehidupan melebihi daripada tuntutan agama yang diperintahkan kepada kita melakukannya.

    Firman Allah yang bermaksud: "Tuntutlah dengan harta kekayaan yang dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) di dunia." (Surah al-Qasas: 77)

    As-Syahid Abdul Kader Audah, seorang hakim, fakih, mujahid dan da'ie yang lahir pada tahun 1906 dan pernah hidup sezaman dengan As-Syahid Hassan Al-Banna, dalam karyanya Harta Dan Pemerintahan Dalam Islam menyebutkan bahawa 'janganlah sesekali-kali, siapapun, menganggap bahawa harta kurniaan Allah yang ada di dalam tangannya itu adalah rezeki yang Allah khaskan kepada seorang diri saja, lalu dia sanggup bersikap bakhil dan tidak mahu memberikannya kepada orang yang berhak menerimanya; kerana Allah memberi rezeki kepada umat manusia dan mengurniakan mereka kekuasaan memerintah dengan tujuan mereka tegak di atas garis suruhan dan larangan-Nya.

    'Seandainya Allah memberi lebih rezeki dan kedudukan kepada sebahagian mereka maka janganlah sesekali orang yang mempunyai rezeki lebih itu beranggapan jika dia memberi sumbangan kepada orang lain, bahawa sumbangan itu datang darinya sendiri. Dia hendaklah sedar bahawa sumbangan dan pemberian itu adalah rezeki Allah dan dia bukan memberi sumbangan bagi pihak dirinya sendiri. Dia adalah pengantara untuk menyampaikan harta amanah Allah kepada orang lain seperti dia sendiri mengambil harta kurniaan Allah itu untuk faedah dirinya sendiri.'

    Berkaitan dengan takrif kebahagiaan, ilmuan Islam terkemuka dan diperakui dunia Islam kini, iaitu Dr Yusof al-Qaradhawi dalam bukunya Peranan Nilai Dan Akhlak Dalam Ekonomi Islam menyatakan bahawa kebahagiaan yang sebenar bukan terletak kepada banyaknya harta.

    Oleh Amran Zakaria



    Penulis ialah Ketua Pegawai Eksekutif Dewan Amal Islami (Damai)


    Hypermarkets 'kill' small farmers, marts


    THE number of supermarkets and hypermarkets in Malaysia has seen tremendous growth since the 1980s.

    The escalating costs of living and the need to stretch the ringgit have increased the opportunity and demand for lower-priced consumer goods retailed at hypermarkets.

    Malaysians who live in urban areas have become accustomed to shopping for groceries at hypermarkets and supermarkets.

    Rural folk continue to purchase from traditional grocers, convenience stores and mini-marts. This also has an impact on the survival and growth of the wet markets.

    While consumers may gain through lower prices, traditional and wet markets will lose out.

    There are several reasons for this.

    The major factor is the economies of scale where hypermarkets often purchase goods in bulk and this translates to lower prices for the consumers.

    Secondly, the rise in transportation cost affects small traders more than hypermarkets.

    Besides that, hypermarkets have creative ways to attract customers and maintain their loyalty. For instance, a hypermarket allows customers to collect points on their daily purchases for 'free' vouchers in return.

    Most people feel uneasy about having to bargain and haggle over prices. Some are worried of being shortchanged or cheated by unscrupulous traders. In hypermarkets, all the prices and weights of the products are clearly stated.

    The arrival of hypermarkets has weakened the opportunities for small entrepreneurs and increased unemployment among small-scale merchants.

    Due to this, hypermarkets become a dominant retailer that will dictate the prices to the farmers and kill off small farmers. Wet markets, which are remnants of the nation's past, are being forced into extinction by the entry of giant retailers.

    Is this good or bad for the consumers?

    Sharala Devi Thyakaran
    Consumer Research and Resource Centre (CRRC)

    George Town is not Pulau Pinang

    I FAIL to understand why in George Town street signs do not carry the name of the city after the post code.

    Others, such as Butterworth, Bayan Lepas, Bukit Mertajam and Gelugor, have no problems with having the names of the towns in their road signs.

    Currently, the signs carry the name “P. Pinang”. But the name Pulau Pinang already means the State of Penang and also the name of the island which forms part of the state. So why the need to call George Town “Pulau Pinang”?

    Remeber, Unesco granted the world heritage status to “George Town”, not to “Pulau Pinang”. Therefore, George Town should be called George Town after all and the street signs should reflect this.

    GO GEORGE TOWN,

    Seri Kembangan.

    There are heroes among non-Malays too

    THE Makam Pahlawan (Heroes Mausoleum) is the burial ground of several Malaysian leaders. Since it is in the compounds of Masjid Negara, obviously the burial ground is meant for Malay or Muslim heroes only.

    But since Merdeka, we have several non-Malay heroes who should be given the same respect. So, the Government should consider “Heroes Mausoleum” for non-Muslims too.

    1 4 All, All 4 1,

    Kuala Lumpur.

    Bare-ly a sign of love, girls

    W ITH reference to “Bright and Breezier” (The Star, Jan 29), I was shocked at the news of female students in higher-learning institutes in Shah Alam being persuaded not to wear panties on Valentine’s Day to show their love for their boyfriends. As a woman and a mother, I question the rationale behind it.

    Firstly, why should we go down to such demeaning ways to express our feelings for our boyfriends? Secondly, how does not wearing your undergarments express feelings that our hearts can’t? Thirdly, how would the boyfriend know that his loved one is not wearing any undergarments unless she tells him or he feels her derriere, assuming that she is still fully clothed!

    It is so insulting; it’s calling for women to just bare their bodies, not their love. While I am all for women’s rights, I am totally against such a stupid move.

    I think the female students should question who is behind this so-called “movement to show love”. Imagine the scenario on Valentine’s Day — everyone will be standing around giggling and wondering if you have your panties on or not.

    Don’t sell your reputation short for such cheap thrills. And mind you, the thrills are for him, not her.

    Whatever couples want to do after marriage to fuel passionate fires of love is their private business but to do such a thing before marriage may inadvertently fuel not much love but lust and unbridled emotions before marriage. It is a dangerous thing to do.

    If the menfolk can wait until marriage to savour such fun and excitement, then they are worth marrying. If not, the girls should pass them over for turning them into cheap “toys”.

    I urge the girls not to fall for the ploy obviously designed by a bunch of perverts. Not following this stupid movement does not make you any less desired or desirable; rather it makes you love with a sensible head on your shoulders.

    Sometimes conservatism has a higher value rather liberalism, especially when it protects your values and ensures your reputation is unscathed.

    There are better ways to express love like being kind, understanding and compassionate — not just on Valentine’s day but every other day.

    If these feelings do not mean much for the guy, it shows his shallowness. And the womenfolk should not only be the ones to do it if both parties intend for the relationship to last until “death do us part”.

    JULIANA PHANG,

    Kuala Lumpur.

    Friday, January 29, 2010

    Jangan lah buang perkataan bangsa MELAYU


    Negara akan membuka lembaran baru 1Malaysia dengan pelaksanaan Model Ekonomi Baru dan pencapaian hasil Program Transformasi Kerajaan (GTP).

    Ini akan mendorong kepada bentuk ekonomi moden yang pesat, masyarakat yang bersatupadu dan kerajaan berwibawa bagi menangani isu-isu seperti penghijrahan keluar tenaga pakar, modal dan penyertaan positif dari semua kaum, menurut Pelan Hala Tuju GTP yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

    "Misi perpaduan kita bukan sekadar demi keharmonian dan hubungan baik semata-mata sebaliknya apa yang penting ialah pembinaan sebuah negara Malaysia yang produktif dan berdaya saing serta pencapaian Wawasan 2020.

    "Meskipun perjalanan kita menuju Wawasan 2020 mungkin sukar, kita yakin faedahnya lebih besar memandangkan kepelbagaian budaya yang terhasil dan kelebihan persaingan yang lebih banyak yang diwujudkan oleh pendekatan ini," katanya dalam laporan pelan itu.

    Pelan itu menekankan pentingnya menggalakkan integrasi menerusi inklusif dalam mengurus polariti antara asimilasi dan pemisahan dalam masyarat pelbagai etnik di Malaysia.

    "Sebagai negara, banyak isu yang dihadapi dan dikenalpasti oleh rakyat sebagai penting adalah polariti seperti antara kaya dan miskin, muda dan tua dan merentas agama, bangsa dan wilayah," katanya.

    Penyampaian enam teras Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam GTP akan mengurangkan ketidaksamaan dan mengurangkan perasaan tidak puas hati yang kadangkala dicetuskan dalam terma perkauman, katanya.

    Enam NKRA adalah mengurangkan jenayah, membanteras rasuah, mempertingkatkan pendidikan, meningkatkan taraf hidup isi rumah berpendapatan rendah, mempertingkatkan infrastruktur asas luar bandar dan mempertingkatkan pengangkutan awam bandar.

    Pelan itu menyebut pelaksanaan Dasar Ekonomi baru (DEB) telah mendorong kepada 'beberapa hasil yang tidak diingini', antaranya rasa kehilangan hak, diskriminasi dan malah rasa geram yang dirasai oleh bukan Bumiputera, yang disebabkan oleh sikap sesetengah pegawai di agensi-agensi tertentu.

    Terdapat juga jurang pendapatan di kalangan masyarakat Bumiputera, menyebabkan rasa tidak puas hati semakin meningkat di kalangan segmen tertentu dalam masyarakat.

    Faktor-faktor ini telah mendorong banyak rakyat Malaysia, terutamanya golongan profesional untuk bekerja dan tinggal di luar negeri serta penghijrahan bakat semakin bertambah serius.

    Ditambah dengan penubuhan Ekuinas, dana equiti swasta untuk menggalakkan penyertaan Bumiputera dalam ekonomi, dan sektor kewangan dan 27 sekter kecil telah diliberalisasikan, lebih banyak inisiatif sedang dirangka sebagai sebahagian daripada Model Ekonomi Baru yang dijangka diumumkan pada suku pertama tahun ini.

    Kerajaan juga akan menaiktaraf kualiti sekolah kebangsaan supaya menjadi sekolah pilihan kepada semua pelajar dengan peruntukan kepada bahasa ibunda komuniti masing-masing menjadi antara langkah menangani sektor pendidikan dan perpaduan negara di bawah 1Malaysia.

    Inisiatif lain termasuk mewujudkan sekolah asrama 1Malaysia dengan pelajar pelbagai kaum dan pemberian biasiswa kebangssan mengikut merit untuk pengajian di universiti antarabangsa.

    Dalam memupuk kerajaan 1Malaysia, adalah dicadangkan supaya penyataan bangsa dalam borang kerajaan dihapuskan kecuali untuk tujuan bancian dan perangkaan.

    Ia juga dicadangkan supaya lebih ramai orang Cina dan India digalak menyertai perkhidmatan awam manakala pegawai Bumiputera yang berasal dari Sabah dan Sarawak akan dinaiktaraf.

    -- BERNAMA

    - kepada yg ada kuasa, please la..jangan sampai Melayu hilang di dunia..jgn sampai semua hak org melayu diambil.. semua nak sama rata..nanti apa yg tinggal pada kita...berbanggalah menjadi seorang MELAYU

    Bas rempit 170 km/j


    Kita sering melihat di bahagian belakang badan bas ekspres tertera had kelajuan yang dibenarkan di lebuh raya iaitu 90 kilometer sejam.

    Tetapi apa yang disaksikan oleh wartawan Utusan Malaysia ketika menyertai operasi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di Lebuh Raya Utara Selatan kelmarin, amat mengejutkan.

    Ia kerana dalam operasi itu, JPJ mengesan seorang pemandu 'pelesit' ke Johor Bahru memandu dengan kelajuan 170 kilometer sejam.

    Walaupun melakukan kesalahan memandu hampir dua kali ganda daripada had laju 90 kilometer di Kilometer 165.4, berhampiran Henterian Sebelah Tangkak, namun pemandu tersebut terlepas daripada tindakan undang-undang.

    - masalah di malaysia ni ialah penguatkuasaan yg lemah dan berkala..

    Selawat ke atas Rasulullah perintah wajib


    Kenapa kita ucapkan selawat ke atas Rasulullah SAW sahaja, sedangkan Nabi-nabi dan Rasulul-rasul yang lain kita hanya ucapkan selamat sejahtera?

    Jawapan

    Selawat ke atas Nabi SAW adalah perintah wajib daripada Allah SWT. Selawat ke atas Nabi-nabi yang lain tidak diperintah, cuma adabnya apabila kita menyebut nama mana-mana Nabi atau Rasul adalah elok kalau diucapkan selamat atau sejahtera ('Alaihi al-Salam).

    Manakala apabila kita mendengar orang menyebut Rasulullah atau apa-apa nama baginda hendaklah berselawat ke atas baginda (Sallallahu alaihi wa sallam). Bagi mereka yang tidak mengendahkan selawat ke atas baginda digolongkan dalam golongan yang bakhil dan rugi serta macam-macam ancaman lain.

    Maka ada beberapa perkara yang perlu diketahui umum kenapa wajib kita berselawat ke atas Nabi SAW berbanding Nabi-Nabi yang lain.

    1- Apabila seseorang itu berselawat ke atas Rasulullah SAW kerana menurut perintah Allah SWT sedang Allah juga berselawat ke atas baginda maka selawat Allah SWT bermaksud pujian dan kemuliaan baginda berbanding Rasul dan Nabi yang lain. Manakala selawat manusia ke atas baginda bermaksud doa supaya Allah SWT mengangkat kedudukan baginda ke tempat yang lebih terpuji.

    2- Sebagai mentaati perintah Allah SWT ke atas hamba-hambanya agar berselawat ke atas baginda SAW. Dalam surah al-Ahzab Allah SWT berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SWT); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (al-Ahzab: 56)

    Dalam ayat ini Allah SWT menjelaskan bahawa berterusan berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Juga bermaksud kedudukan baginda serta kenikmatan yang diperoleh baginda sama ada di dalam alam barzakh mahupun di dalam syurga adalah sentiasa bertambah dan lebih mulia berbanding dengan Nabi-nabi yang lian.

    Sekali gus para ulama berpendapat bahawa Allah SWT hanya berselawat ke atas baginda Rasulullah SAW secara khusus berbanding dengan Nabi-nabi yang lain. Adapun Nabi dan Rasul-rasul yang lain menerima ucapan kesejahteraan dengan ucapan salam tanpa selawat. Di dalam sepotong hadis diriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW ditanya oleh sahabat yang bernama Bashir bin Sa'ad: Kami diperintah Allah agar mengucapkan selawat ke atas kamu wahai Rasulullah, maka bagaimana caranya kami harus mengucapkan selawat itu, lalu baginda diam terlalu lama sehingga ada yang mengharap alangkah baiknya kalu dia tidak bertanya soalan itu kepada baginda. Kemudian barulah baginda bersabda bahawa: " Ya Allah selawatlah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana engkau telah memberikan selawat ke atas Nabi Ibrahim dan keluarga Nabi Ibrahim. Dan anugerahi ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana engkau anugerahi Nabi Ibrahim dan ahli keluarga Nabi Ibrahim di dalam alam sekelian, sesungguhnya engkau adalah yang Maha terpuji lagi Maha Mulia. Kemudian ucapkanlah salam sebagaimana yang telah kamu ketahui. (riwayat Muslim, Abu Daud, al-Nasaie, al-Tarmidzhi).

    3- Berselawat ke atas Rasulullah SAW adalah wajib berdasarkan ayat di atas. Kewajipan ini ditunaikan melalui solat lima waktu yang menjadi selawat itu wajib dalam setiap tasyahud.

    3- Baginda Rasulullah SAW adalah penutup seluruh Anbiya, baginda telah menyempurnakan syariat bagi panduan hidup manusia.

    4- Baginda Rasulullah SAW adalah pemilik syafaat di mahsyar, bagi mereka yang taat kepada perintah Allah dan Rasulul-Nya juga memperbanyakkan selawat ke atas baginda akan mendapat syafaat.

    5- fadilat selawat yang sangat agung, melalui selawat Allah menjanjikan keampunan, kelapangan, keberkatan, kerahmatan dan banyak lagi kelebihan-kelebihan yang menanti orang yang banyak berselawat.

    Soalan

    Apakah hukumnya membuang tahi lalat pada tubuh badan terutama sekali di bahagian muka?

    Jawapan

    Ada dua keadaan, pertama penyakit, kedua; terlalu banyak.

    Bintik-bintik hitam yang kelihatan seperti tahi lalat adakalanya semacam penyakit kulit. Maka untuk merawat penyakit ini salah satu caranya mungkin dengan membuangnya dari kulit muka. Itupun, sekiranya tidak mendatangkan mudarat kepada muka. Sekiranya dengan membuang bintik-bintik hitam mendatangkan mudarat maka hukumnya haram. Ini kerana kulit muka adalah sangat sensitif.

    Keadaan yang kedua ialah apabila tahi lalat terlalu banyak. Hukum membuangnya adalah harus, terutamanya pada wajah seseorang sehingga kehadirannya mengaibkannya atau menjadikannya tidak selesa apabila berkomunikasi dengan orang lain. Sekiranya niat menghapuskan tahi lalat untuk kecantikan semata-mata, maka hukumnya haram kerana termasuk mengubah ciptaan Allah yang asal.

    Kematian itu pasti


    AL-MARAGHI berkata: Setelah Allah SWT menghiburkan nabi-Nya sebagaimana yang terdapat dalam ayat yang lalu memuatkan pendustaan kaumnya terhadapnya.

    Sebahagian daripada rasul sebelummu telah didustakan oleh kaumnya sebagaimana engkau sekarang didustakan.

    Para rasul dahulu menghadapi penderitaan daripada kaumnya sebagaimana yang engkau hadapi sekarang. Bahkan (penderitaan mereka dahulu) lebih berat. Sebahagian daripada mereka ada yang dibunuh seperti yang tejadi kepada Nabi Yahya a.s dan Nabi Zakaria a.s.

    Sebab nuzul ayat ke-185

    Ibnu Abbas berkata: Tatkala turunnya ayat daripada surah Sajadah ayat 11 yang bermaksud: Katakanlah yang mematikan kamu ialah malaikat maut yang diwakilkan denganmu, lantas mereka bertanya: Hai Rasulullah, sesungguhnya ayat ini diturunkan terhadap anak Adam, bagaimana berkenaan dengan kematian jin, burung dan binatang? Lantas turunnya ayat ini.

    Iktibar dan fiqh ayat ke-185

    l Ibnu Kathir berkata: Allah SWT menceritakan secara umum yang meliputi semua makhluk-Nya bahawa setiap yang bernyawa pasti akan merasa kematian. Yang tidak mati hanyalah Allah sahaja.

    Antara yang mati ialah jin, manusia, malaikat dan lain-lain. Ayat ini dengan jelas merupakan takziah kepada semua manusia. Tidak ada yang kekal di atas muka bumi kecuali pasti menerima kematian.

    l Ibnu Jauzi berkata: Ayat ini memberi berita gembira kepada yang melakukan kebaikan dan memeberi ancaman yang melakukan kejahatan.

    Ayat ini juga memberitahu hakikat kehidupan penuh dengan tipu daya dan diberi panjang angan-angan tentang kehidupan yang kekal, sedangkan ia boleh berlaku kematian pada bila-bila masa.

    l Al-Qurtubi berkata: Apabila Allah menceritakan berkenaan orang bakhil dan kufur, lantas Allah perintahkan kepada orang yang beriman supaya bersabar di atas ujian yang dihadapi oleh mereka.

    l Al-Maraghi berkata: Setiap yang berjiwa akan mengalami saat perpisahan dengan jasad (badan). Ini menunjukkan jiwa tidak akan mati sekalipun badannya mati.

    Ini disebabkan yang mampu merasakan sesuatu adalah sesuatu yang wujud (ada), sedangkan yang mati tidak akan mampu berasa sesuatu.

    l Hamka berkata: menurut ahli-ahli tafsir terutamanya ditegaskan oleh Ibnu Jarir bahawasanya ayat ini yang menyatakan bahawa tiap-tiap nyawa pasti merasakan mati, adalah lanjutan tasliyah ubat penawar hati Nabi dalam kesibukan perjuangan yang kadang-kadang menghadapi tentangan, dan dia pun menjadi ubat penawar bagi sekalian orang yang menegakkan iman.

    l Al-Sonhadji berkata: Setiap yang bernyawa pasti akan merasai detik kematian dan bertemu ajal. Sebenarnya nyawa itu tidaklah sekali-kali mati dengan sebab matinya tubuh badan atau jasad.

    Hanya yang hidup sahaja yang menikmati kehidupan akan tetapi kematian pasti akan menjemput bagi setiap makhluk yang bernyawa.

    Iktibar dan fiqh ayat ke-186

    l Ibnu Kathir berkata: Orang beriman pasti diuji sama ada tentang hartanya, jiwanya, anaknya, dan keluarganya. Ujian tersebut berdasarkan kadar keimanannya. Jika imannya kuat maka ujiannya bertambah, sebaliknya jika lemah maka ujiannya perlahan.

    l Al-Qurtubi berkata: ayat ini ditujukan kepada nabi dan umatnya. Maknanya kamu pasti akan diuji pada harta kamu dengan musibah dan lain-lain taklif syarak. Begitu juga jiwa dan kematian, sakit dan kehilangan orang yang dikasihi.

    l Al-Maraghi berkata: Ujian terhadap harta adakalanya dalam bentuk galakan, kebajikan yang dapat mengangkat martabat umat Islam dan menghancurkan musuh, menolak bala, membasmi wabak penyakit dan lain-lain.

    Ujian terhadap diri (jiwa) dalam bentuk pengerahan tenaga adalah untuk berjihad pada jalan Allah SWT, kematian ahli keluarga, teman yang dicintai dan berjuang membela kebenaran.

    l Hamka berkata: Dalam kehidupan, dugaan pasti datang. Segala kesulitan pasti akan dapat diatasi. Orang bersenjata kita pun bersenjata. Orang menyerang kita menangkis dan sesekali kita pun menyerang. Tetapi pertahanan batin tidak lain ialah sabar dan takwa.

    l Al-Sonhadji berkata: Satu peringatan untuk memberi kesedaran kepada orang mukmin supaya tidak terkejut sampai hilang kewarasan dan terperanjat bilamana ujian Allah SWT datang menimpa ke atas harta mereka atau diri mereka.

    Semoga kita sentiasa reda dengan ujian Allah dan bersyukur di atas segala nikmatnya. Mudah-mudahan nikmat tersebut akan bertambah dan berkekalan. Amin.

    Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

    In the dark over new fuel subsidy policy

    I BELIEVE that one of the most- talked-about topics now is what’s going to happen come May 1 when the Government implements the new fuel subsidy policy.

    Not much has been revealed up to now, and most of us are speculating on what will happen when the dreaded day arrives.

    Many concerned citizens have been voicing out their recommendations or objections to the new policy.

    Just this morning when I was driving to work, I heard over the radio that world crude oil prices were currently on a downward trend.

    If my memory doesn’t fail me, the Government had announced a year ago that fuel prices in Malaysia will be reviewed fortnightly and will be adjusted according to the world prices with a 30-sen subsidy.

    What happens to the fortnightly review now?

    Every now and then we are told that up to RM1bil is used to subsidise our fuel annually. Should the Government feel that the fuel subsidy is truly a burden, it should do away with the subsidy.

    DAVID WAN,

    Ipoh.

    - sepatutnya kalau kita kira janji macam tu laa..akan sentiasa direview ikut harga pasaran..tapi betul kata Tun M, melayu mudah lupa..

    Tuesday, January 26, 2010

    Raba, ramas dalam gelap


    REMAJA sengaja datang awal dan memilih kerusi di bahagian belakang yang lengang serta gelap untuk melakukan maksiat. Segelintir remaja dikesan menjadikan panggung wayang tertentu di sekitar bandar raya ini sebagai sarang maksiat apabila 'membuat wayang' bersama pasangan masing-masing ketika berada dalam panggung.

    Keadaan panggung yang gelap difahamkan memudahkan kegiatan maksiat ini dilakukan, malah Berita Harian turut dimaklumkan mengenai kegiatan jenayah termasuk pengedaran dadah berlaku di laluan bahagian belakang kompleks membeli-belah yang menempatkan panggung wayang berkenaan.
    Tinjauan mendapati panggung wayang berkenaan memang menjadi pilihan ramai remaja termasuk pelajar sekolah kerana lokasinya di tengah kawasan bandar, selain berdekatan pusat membeli-belah.

    Namun, tanpa disedari, segelintir remaja berselindung di sebalik aktiviti ini dengan melakukan kegiatan maksiat seperti berpelukan, berciuman serta melakukan aksi panas yang lain.

    Lebih mengejutkan, ada juga di kalangan remaja lelaki yang datang secara berkumpulan turut membawa minuman keras yang dipercayai akan ‘diseludup’ ke dalam dewan menonton tanpa kebenaran kakitangan.

    Menurut Pengurus Pawagam Lotus, Mohan Margan, kegiatan maksiat di kalangan remaja kerap berlaku ketika tayangan awal berlangsung berikutan tidak ramai penonton ketika itu.

    Katanya, faktor panggung lengang mungkin menyebabkan kegiatan maksiat berlaku dengan kakitangan keselamatan menangkap antara lima ke 10 pasangan berusia sekitar 20-an kerana kesalahan itu.

    Mereka terbabit bijak kerana akan datang awal untuk menonton wayang selain menjadikan lokasi kerusi di bahagian belakang dewan yang agak gelap dan terselindung bagi melakukan kegiatan maksiat.

    "Kakitangan keselamatan yang melakukan rondaan pernah menghalau beberapa pasangan yang melakukan aksi panas seperti bercium meraba dan meramas ketika orang lain sedang menonton wayang.

    "Bagaimanapun, tiada tindakan dapat diambil ke atas mereka ini selain menghalang remaja ini dari masuk panggung wayang dan memberi amaran kerana mengganggu penonton lain," katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

    Oleh M Hifzuddin Ikhsan


    Monday, January 25, 2010

    GRO Sawit


    MANJUNG: 'GRO sawit' itulah gelaran diberikan kepada sekumpulan wanita dari China yang datang ke negara ini dan sanggup menjadi pelayan pelanggan walaupun di kedai kopi dalam ladang kelapa sawit di daerah ini.

    Selepas tangkapan ke atas berbelas GRO sawit oleh pegawai Pejabat Imigresen Lumut (PIL) di kedai kopi dalam ladang tanaman itu di sini baru-baru ini, isteri kepada suami yang berpeleseran dengan wanita asing itu boleh menarik nafas lega kerana beranggapan suami mereka tidak lagi menghabiskan masa bersama wanita berkenaan.
    Namun sangkaan meleset apabila kegiatan itu belum berakhir. Terbaru PIL sekali lagi membongkarkan kegiatan menyalahgunakan pas lawatan sosial di kalangan warga China apabila menahan 14 wanita negara terbabit dalam ‘Ops Sayang’ di sebuah kedai kopi di ladang sawit di Jalan Pekan Gurney, Sitiawan, Khamis lalu.

    Malah, seorang daripada wanita itu yang pernah ditahan dua minggu lalu tidak serik dan mengulangi perbuatannya walaupun baru dua hari dibebaskan.

    Semua wanita berusia antara 25 hingga 46 tahun itu ditahan kerana menyalahgunakan pas lawatan sosial dengan dua daripadanya memegang pas lawatan sosial jangka panjang mendakwa isteri kepada rakyat tempatan.

    Sekolah perlu jadi tempat selamat guru laksana tanggungjawab

    CUKUP menyedihkan apabila dalam tempoh dua minggu, kita disajikan dua berita memalukan, membabitkan guru ditampar pelajar dan ibu pelajar. Kejadian pertama berlaku di Nibong Tebal apabila seorang pelajar berusia 16 tahun menampar pipi gurunya yang berusia 28 tahun.

    Insiden dilaporkan berpunca daripada tindakan pelajar terbabit bersama dua rakannya memasuki kelas yang sedang diajar guru berkenaan tanpa menghormati guru berkenaan lantas membuat bising sebelum diarahkan keluar.

    Guru terbabit menampar seorang daripada mereka yang tidak mengendahkan arahan berkenaan dan akibatnya seorang lagi daripada pelajar terbabit menampar guru itu pula. Lebih menakutkan, seorang daripada pelajar terbabit bertindak ganas membaling kerusi ke arah guru berkenaan.
    Terbaru, dilaporkan seorang guru lelaki yang berusia 28 tahun ditampar ibu seorang pelajar yang dikatakan marah dan tidak berpuas hati dengan tindakannya menampar anaknya di sebuah sekolah di Perlis.

    Kejadian ini juga dilaporkan berpunca daripada masalah disiplin pelajar berkenaan. Walaupun pihak sekolah cuba menjernihkan keadaan dengan mendamaikan kedua-dua pihak, wanita berkenaan yang masih tidak puas hati, menampar guru berkenaan di depan Pengetua dan guru lain.

    Ini dua kes yang menjadi pembuka bicara isu disiplin pelajar sekolah bagi 2010. Di kala kita masih sedih dengan nasib malang yang menimpa enam pelajar dalam tragedi perahu naga karam, kita dikejutkan dengan pelbagai lagi masalah pelajar, guru dan sekolah.

    Masih segar dalam ingatan mengenai nasib malang yang menimpa seorang lagi guru wanita pada Oktober 2008 di sebuah sekolah di Perlis apabila gara-gara tidak berpuas hati dengan tugasan diberikan, dua pelajar perempuan bertindak membelasah seorang guru wanita.

    Kejadian sebegini menimbulkan beberapa persoalan yang cukup merisaukan. Apakah pelajar begini yang kita harapkan akan menjadi penyambung warisan negara? Kenapa guru dijadikan mangsa keadaan? Selama ini mungkin kita leka dengan isu kebajikan pelajar dan ibu bapa sehingga olah terlepas pandang masalah yang dialami guru dalam mendidik anak bangsa.

    Tidak dinafikan perubahan dan peredaran zaman membawa kepada perubahan minda dan akhlak anak-anak sekarang. Ternyata pelajar sekarang semakin sukar dilentur dan dibentuk. Mereka lebih tahu serba serbi dan cepat memberontak serta bertindak mengikut emosi. Akibatnya guru terpaksa melalui pelbagai dugaan.

    Ibu bapa pula nampaknya lebih mempercayai anak mereka berbanding guru. Ini menyebabkan sering mereka hilang pertimbangan apabila anak mereka diambil tindakan disiplin. Inilah antara cabaran dan dugaan yang terpaksa dihadapi guru dalam mendisiplinkan anak didik mereka.

    Guru adalah insan yang bertanggungjawab mendidik dan memimpin masyarakat. Guru banyak menyumbangkan khidmat membangunkan bangsa dan negara, lebih-lebih lagi membentuk sahsiah pelajar. Di sekolah, guru adalah pendidik, penjaga dan juga selalunya bertindak sebagai ibu dan bapa kepada pelajar yang dihantar oleh ibu bapa setiap hari.

    Selama ini guru lebih banyak berdiam diri apabila dikritik ataupun dimarahi ibu bapa dan mungkin sudah tiba masanya mereka bangun mempertahankan hak. Pada masa sama, ibu bapa juga perlu lebih rasional sebelum bertindak.

    Jika keadaan begini berterusan, ia dikhuatiri menjejaskan semangat dan motivasi guru untuk mendidik. Sekolah mestilah menjadi tempat selamat bukan saja untuk pelajar tetapi juga guru. Ibu bapa harus membiarkan guru menjalankan tanggungjawab mereka dengan selesa dan selamat tanpa tekanan.

    Berikanlah kebebasan kepada mereka untuk membimbing, mendidik dan membentuk anak-anak mengikut acuan dan ramuan yang betul. Tidak perlulah mereka terlalu mencampuri urusan guru dan pelajar di sekolah atau lebih malang lagi, terlalu menyebelahi anak masing-masing yang tanpa memastikan kesahihan sesuatu perkara.

    Oleh Noor Mohamad Shakil Hameed


    Beza Malaysia dan Riyadh: Remaja serang guru dihukum sebat, penjara

    RIYADH: Seorang remaja perempuan dihukum sebat 90 kali dan dipenjara dua bulan sebagai hukuman menyerang guru, kata seorang hakim, semalam.

    Pertubuhan hak asasi manusia, Amnesty International, remaja itu bertindak menyerang guru selepas didapati membawa telefon berkamera ke sekolah.

    Nama remaja itu belum diketahui. Dia boleh mengelak hukuman jika diberi pengampunan oleh Raja Abdullah, kata hakim itu, Riyadh al-Meihdib.

    Putting the brakes on killer buses

    SHOULD we feel better now that more severe penalties are being imposed on bus companies and their drivers, “Huge fine for killer buses,” (The Star, Jan 22)? I think not because the penalties are insufficient.

    Admittedly, the latest measures are better than the puny RM300 maximum fine imposed by the Commercial Vehicle Licensing Board.

    What is RM300 to a bus company?

    So, when Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Nazri Aziz said he was not in favour of imprisoning the offenders or suspending their permits, he was as usual pandering to the wishes of the bus companies.

    Why not punish errant companies where it hurts them?

    How about the failure of enforcement agencies to properly implement and enforce the law?

    We have seen how the CVLB, RTD and police blame each other for this or that.

    How about punishing government departments which fail to do their job properly?

    Two years ago, it was recommended that drivers undergo compulsory training and government transport agencies, under pressure from the bus companies, decided not to implement such training.

    So history repeats itself and we wait for the next major crash before this measure, of suspending the licence, or jailing the directors, is implemented.

    The RM500,000 fine alone is not sufficient. Where there are breaches in safety, the bus company must have its licence suspended.

    Additionally, the directors must also be made accountable as all too often, only the small-time employees are fined and jailed.

    The directors or those in senior management should be looking into safe working conditions.

    It is part of their responsibilities towards their paying customers and their employees.

    All transport agencies must look into the minimum pay and working conditions of express bus drivers. They are mostly part-timers who are paid a monthly wage of RM500 once the whole trip is completed.

    So to make ends meet, they may moonlight or do several overtime jobs.

    Many are deprived of sleep and may even take drugs. They get fatigued and fall asleep at the wheel; the consequences of which have made terrible reading lately.

    Many of the victims in a crash are thrown from the bus. Why can’t the use of seat belts be made compulsory? Is it because they are expensive to install?

    If we are really serious about reducing crashes on our roads, we need to implement these recommendations rather than pander to the wishes of bus companies and some of the government agencies who for reasons of their own object to these stern measures.

    MARIAM MOKHTAR,

    Ipoh.

    Disgusted by behaviour of local fans

    I WATCHED a badminton match at Bukit Jalil Stadium recently and was extremely disgusted with the way Malaysians conducted themselves during the matches when our players were on the court.

    It is all right to support one’s countrymen but totally wrong to jeer at their opponents.

    This unbecoming act of incivility was repeatedly committed during the Men’s doubles match when Koo Kien Keat-Tan Boon Heong played against Chai Biao-Zhang Nan.

    When the Chinese pair took a slightly longer time to be ready, the crowd jeered in a loud chorus.

    When one of the Chinese players approached the umpire to get permission to change his racquet, the home fans booed again.

    As host of an international tournament, such behaviour reflects very poorly on our people.

    Nobody takes to being belittled by their host and looks forward to returning in future.

    It is undoubtedly very fulfilling and exciting to be cheering and chanting along with other supporters.

    But we have to draw the line at that.

    No more behaving rudely towards our opponents, so that if or when our players emerge as winners, they can do so with great dignity.

    EMBARRASSED FAN,

    Petaling Jaya.

    Don’t punish buyers, go after the pirates


    THE Government must be fair and have a heart.

    Most buyers of pirated CDs are those who cannot afford the ridiculous high price of original ones at licensed outlets.

    If their houses were to be raided and any pirated CDs found and seized, many will not be able to pay the huge fine, which means the authorities would have to build more detention centres and prisons to lock them in.

    Is this what the Government wants?

    The Government should instead go after the “pirates” and get the licensed producers to lower their price.

    Do not penalise the buyers — it is so unfair.

    There are many Iaw breakers in this country such as those who are corrupt and those who blatantly break the traffic rules.

    Why go after the poor people who just want his children and family to have some entertainment on cartoons and educational programmes at home and nobody gets hurt.

    Be wise and be kind!

    LIM GUAT KIN,

    Kepong.

    Many reasons why children abandon parents

    I WISH to refer to the letter “Jail those who abandon their parents” (The Star, Jan 21).

    The writer, obviously frustrated with taking care of her bedridden mother who has passed away, wishes that her siblings be jailed for abandoning their mother.

    There are countless such cases but you cannot impose a law to jail people as there may be extenuating circumstances, including very bad parents who deserve this kind of treatment.

    Take my case as an example. I have been taking care of my mo­­ther since I was 18 after my father died in 1971.

    He was a fairly rich man and had two wives and two mistresses. Of his four houses, including a huge bungalow, he left only a terrace house to my mother who is the second wife. The rest went to the other family. My two sisters received some shares which they sold and used the money to buy their own house.

    As the only son and youngest in the family, I received not even a sen although I was a good child.

    I reckon that I must have spent more than RM300,000 (part of this also came from my wife) over the past 36 years just to support my mother. One sister is a housewife and has no income while the other is overseas and sends home money as and when she pleases.

    My mother’s house that she gave to me was sold for RM470,000 upon her request to finance her very expensive nursing home and medical expenses of over RM7,000 a month.

    She took all the money despite my request to manage it for her. She didn’t even bother to consult me and asked her lawyer to speak to me.

    She has never worked a day in her life, well served by servants. My parents did not send me to university because my father died with only RM700 cash to his name.

    As a salaried worker, I furthered my studies at my own expense.

    Suffice to say, the sister overseas pays lip service and is reluctant to come out with any money while the eldest sister who is in the same town where my mother’s five-star nursing home is, occasionally visits her.

    I am now semi-retired, terminally ill and have two young children. I have some savings and no debts.

    Am I supposed to dig deep into my hard earned savings to pay RM7,000 a month for my mother when her money from the sale of her house runs out?

    What about my children’s education? What about myself? Am I abandoning my mother if I refuse to pay her bills?

    It is every parent’s responsibility to care for their children, otherwise don’t bring them into this world.

    While our Asian culture approves of filial piety, there is a limit, especially when it comes to financial matters.

    Even if a person has saved over RM1million, he may want to give the best to his children and not want to be further burdened by an aged or ailing parent.

    If you start jailing people for this, you may inadvertently en­­courage people to squander their money or be plain lazy because they can look forward to their children supporting them in later years.

    FILIAL SON,

    Kuala Lumpur.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...