terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, March 30, 2010

Siapakah pengganas?


BEBERAPA peristiwa yang berlaku sepanjang tiga bulan lalu membabitkan jenayah yang meragut nyawa membawa kepada pelbagai pihak mempertikaikan maksud pengganas. Ini kerana, walaupun jenayah yang dilakukan amat serius, namun ia tidak disifatkan sebagai sesuatu yang dilakukan oleh pengganas.

Fenomena tersebut mengundang kenyataan keras oleh Pengarah Majlis Perhubungan Islam-Amerika Syarikat (AS), Nihad Awab di Washington, baru-baru ini.

“Pendirian banyak pihak dan organisasi menjurus kepada kesimpulan bahawa tiada perlakuan boleh dilabel sebagai kegiatan pengganas melainkan ia dilakukan oleh orang Islam,” kata Nihad.

Berikut adalah beberapa peristiwa yang boleh dijadikan renungan dalam kita meneliti kebenaran kata-kata Nihad.

PERISTIWA 1

Pada 20 Januari lalu seorang komander Hamas dibunuh di hotel penginapannya di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dan pihak polis negara tersebut menyatakan mereka mempunyai bukti mengaitkan agensi perisikan Israel, Mossad terlibat dalam pembunuhan tersebut.

UAE juga mendedahkan pasport yang digunakan oleh berpuluh orang yang terlibat dalam pembunuhan itu yang kebanyakannya menetap di Israel.

Pasport individu yang dikatakan tidak mempunyai kaitan dalam kes berkenaan disalahgunakan oleh ejen-ejen Mossad.

Negara-negara Eropah yang pasport warganya disalahgunakan melenting dengan tindakan itu dan ada antara mereka memanggil duta Israel untuk memberi penjelasan.

Nanum, tiada satupun yang melabel Mossad sebagai sebuah pertubuhan pengganas antarabangsa.

Hanya Britain bertindak mengusir duta Israel yang dikatakan ketua Mossad di negara tersebut. Itu pun berkemungkinan didorong faktor Britain adalah penyebab utama kesengsaraan rakyat Palestin yang tidak berkesudahan sejak berpuluh tahun lalu.

Bagaimana agaknya reaksi pemimpin Eropah jika seorang komander Israel dibunuh dengan cara yang sama? Mungkinkah pelbagai pertubuhan militan dan individu Islam akan terus dituduh sebagai pengganas yang melakukan perbuatan kejam itu?

Tanpa bukti-bukti kukuh pelbagai andaian akan dibuat yang kemudiannya akan diterima sebagai fakta bahawa jenayah tersebut dilakukan oleh pengganas Islam.

PERISTIWA 2

Pada 21 Februari lalu seorang juruterbang, Joseph Stack dengan sengaja melanggar bangunan yang menempatkan sebuah pejabat Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri (IRS) di Austin, Texas, Amerika Syarikat (AS) dengan pesawatnya.

Tindakan kamikaze itu menyebabkan dua orang mati, 13 lagi cedera dan bangunan tujuh tingkat itu mengalami kemusnahan besar akibat terbakar walaupun pesawat terlibat hanyalah sebuah pesawat kecil.

Stack dikatakan bertindak demikian kerana marah dengan dasar percukaian AS. Tiada aspek lain yang diperkatakan menjadi punca tindakannya itu.

Dalam beberapa jam sahaja selepas kejadian tersebut yang telah menyebabkan ramai warga AS menyingkap semula serangan 11 September 2001, pihak berkuasa tempatan dan Persekutuan serta White House berkata, ia bukan tindakan pengganas.

Satu kenyataan panjang lebar yang dikeluarkan oleh Jabatan Keselamatan Dalam Negeri AS juga berkata, tidak ada sebab untuk mempercayai berlakunya aktiviti pengganas.

Bagaimana jika orang yang melakukan perbuatan tersebut bukan Stack sebalik seorang Islam pasti lain ceritanya.

Siasatan panjang lebar akan dibuat hinggalah sesuatu yang mungkin mengaitkannya dengan keganasan ditemui hatta walau sekadar melayari laman web mana-mana kumpulan militan.

PERISTIWA 3

Pada 4 Mac lalu pula, seorang lelaki, John Patrick Bedell yang lengkap bersenjata melepaskan tembakan yang mencederakan dua pagawai polis di pintu masuk bangunan Jabatan Pertahanan AS yang merupakan sebahagian daripada Pentagon.

Dalam serangan balas serta merta oleh pihak polis, Bedell ditembak di kepala dan mati sejurus kemudian.

Laporan media menyebut, sistem pengawasan video menunjukkan Bedell ada bertemu dan bercakap dengan seorang lelaki berhampiran pintu masuk berkenaan sebelum melepaskan tembakan.

Bagaimanapun, pada hari berikutnya, Ketua Agensi Pasukan Penjaga Pentagon, Richard Keevill menegaskan bahawa siasatan pihaknya mendapati Bedell tidak mempunyai sebarang kaitan dengan pengganas domestik atau antarabangsa.

Tembak Pentagon pun bukan pengganas? Sekali lagi, renungkan jika ia bukan dilakukan oleh Bedell tetapi seorang Islam. Tidak perlu diperkatakan apa-apa, berkemungkinan besar siasatan akan menjurus kepada kesimpulan bahawa penembak berkenaan merupakan pengganas yang sudah lama diburu.

Lelaki yang ditemuinya sejurus sebelum melepaskan tembakan akan turut disiasat hingga ke lubang cacing dan kita semua boleh menjangkakan hasil siasatan jika lelaki itu juga seorang Islam.

Akta Patriot AS mendefinisikan keganasan sebagai ‘perbuatan jenayah yang bertujuan memaksa atau mengancam orang awam untuk mempengaruhi dasar atau menjejaskan tindakan kerajaan melalui pembunuhan atau penculikan.’

Bukankah semua perbuatan di atas selaras dengan akta ini? Sesungguhnya satu deninisi tepat menggenai pengganas amat diperlukan kerana banyak pihak memutar belit pelbagai perkara demi kepentingan diri dan organisasi masing-masing.

Seperti yang dikatakan oleh Nihad, kebanyakan pihak berpendirian tiada perlakuan boleh dilabel sebagai kegiatan pengganas melainkan ia dilakukan oleh orang Islam.

Pihak-pihak yang sentiasa menuduh setiap perbuatan jenayah orang Islam sebagai kegiatan pengganas yang pasti dikaitkan dengan pertubuhan-pertubuhan yang mereka label sbagai kumpulan pengganas perlu berfikir semula tanggapan mereka.

Terdapat ramai orang Islam yang mengambil tindakan tertentu atas dasar tidak bepuas hati, membalas dendam dan sebagainya. Mereka bukan pengganas mahupun anggota mana-mana pertubuhan haram jika cara beberapa peristiwa di atas diambil kira dalam membuat kesimpulan siapa dikategorikan sebagai pengganas.

Oleh ABU HAKIM TANZIMUDDIN

Kedudukan nabi di sisi Islam

SESUNGGUHNYA Allah SWT telah memuliakan Islam dan menjadikan umatnya sebagai sebaik-baik umat. Nabinya adalah sebaik-baik nabi dan risalah dakwah yang disampaikan oleh baginda adalah sebaik-baik risalah.

Di antara ciri-ciri keistimewaan Islam adalah ia merupakan agama yang memelihara dan sentiasa sensitif terhadap perkara-perkara yang suci di sisi agama.

Barangkali pada kaca mata musuh Islam ia merupakan suatu ketaksuban terhadap sebuah pegangan atau anutan. Namun, di sisi Islam itu merupakan intipati keutuhan agama yang kekal diamalkan sejak lebih 1,400 tahun lalu.

Al-Quran merakamkan fakta sejarah umat-umat terdahulu yang begitu mudah menyelewengkan agama dan kitab yang diturunkan ke atas nabi-nabi mereka.

Kalam-kalam para paderi dan rahib mereka dicampuradukkan dengan wahyu hingga hilang ketulenan dan lenyap kecantikan agama yang mereka anuti.

Semua ini berlaku kerana masyarakat dahulu terutama kaum Yahudi tidak mengiktikad bahawa nabi dan rasul yang diutuskan kepada mereka adalah golongan maksum yang terpelihara daripada kesalahan dan dosa baik kecil mahupun besar.

Maka tidak hairan sekiranya mereka tanpa segan silu memfitnah Maryam a.s sebagai perempuan jalang dan anaknya Nabi Isa sebagai anak luar nikah.

Mereka mempersenda, memperlekeh dan merendah-rendahkan kedudukan nabi mereka sendiri. Lebih dahsyat lagi mereka mencaci, menghina, mendustai dan membunuh nabi-nabi yang diutuskan ke atas mereka.

Begitulah rosak dan binasanya akidah umat-umat terdahulu kerana mereka tidak mengakui kedudukan nabi-nabi mereka serta kitab yang diturunkan. Mereka juga tidak menganggap nabi dan wahyu sebagai suatu amanat suci.

Maka Allah SWT membinasakan kaum Yahudi dengan pelbagai azab seksaan kerana keingkaran mereka mengakui kedudukan Nabi di sisi agama.

Masyarakat Barat dan nabi

Meneliti kehidupan dan pegangan masyarakat barat, kita akan mendapati bahawa unsur-unsur ini masih kuat melekat dalam tradisi kehidupan mereka. Apatah lagi setelah mereka melakukan pemisahan antara agama dan kehidupan (sekularisme).

Masyarakat Barat mengakui mereka penganut Kristian dan pengikut Nabi Isa a.s yang dianggap sebagai tuhan. Pengakuan itu hanya di bibir semata-semata kerana apabila kita bertanya apakah itu Kristian, siapakah yang Jesus , apakah risalah yang dibawa olehnya dan siapakah yang menurunkan wahyu ke atasnya, mereka akan menggelengkan kepala.

Mungkin mereka mengakui beriman dan percaya dengan tuhan. Tetapi mereka sedikitpun tidak memahami erti iman dan percaya kepada tuhan itu. Keadaan itu sama dengan dakwaan kaum musyrikin yang dirakamkan di dalam al-Quran bermaksud: Apabila engkau bertanya kepada mereka siapakah yang telah menciptakan langit dan bumi? Mereka menjawab: Allah. (al-Ankabut: 61)

Sedangkan kaum musyrikin tidak mengetahui siapakah Allah dan menyebut nama-Nya tanpa mengenali dan mengiktikadkan kewujudan-Nya. Jika mereka mengiktikadkan kewujudan Allah dan mengakui kekuasaan-Nya, nescaya mereka akan meninggalkan amalan penyembahan berhala.

Pemikiran masyarakat Barat ini diwarisi zaman berzaman semenjak ia dicetuskan oleh Yahudi Bani Israel.

Doktrin ini telah melahirkan ramai golongan yang tidak mempercayai kewujudan Allah serta kemaksuman para nabi dan rasul.

Ia turut meresap dalam pemikiran masyarakat Islam yang lemah asas dan pegangan akidahnya sehingga tidak lagi memandang dengan pandangan yang tinggi perkara-perkara suci di sisi Islam seperti Allah, rasul, kitab-kitab dan para malaikat.

Mengutamakan akal

Para orientalis bersama misi mereka sedaya upaya mengajak manusia menyanjung kehebatan akal dalam menyelesaikan semua perkara.

Ini termasuk permasalahan akidah, syariah dan perkara-perkara yang suci di sisi Islam. Semua ini turut dibahas dan diolah dengan kebijaksanaan akal.

Hasilnya lahirlah golongan manusia yang mengukur perkara-perkara bersangkut paut dengan akidah umat Islam berdasarkan kupasan akal.

Semua ini mendedahkan mereka kepada gejala memperlekehkan al-Quran dan mencalarkan keperibadian nabi, sahabat, ahli keluarga dan isteri-isteri baginda.

Larangan menghina nabi

Islam adalah agama yang sempurna. Hampir semua permasalahan yang berlaku di dunia ini ada jawapan dan penyelesaian daripada al-Quran dan hadis.

Memandangkan keimanan kepada nabi dan rasul adalah rukun iman, maka Islam memperuntukkan bab berkaitan hukum khusus bagi mereka yang menghina dan mencerca nabi.

Ini kerana menghina para nabi dan rasul menjurus kepada usaha menghancurkan Islam dari asas atau akar umbinya.

Apabila nabi dan rasul sewenang-wenangnya dihina tanpa ada sebarang hukuman yang tegas, maka kesinambungannya ialah manusia terjerumus ke dalam jurang menghina Islam, syariat dan hukum-hakamnya.

Firman Allah SWT yang maksud-Nya: Sesungguhnya orang menyakiti Allah dan Rasul-Nya, Allah melaknat mereka di dunia dan di akhirat dan menyediakan untuk mereka azab seksa hina. (al-Ahzab: 57)

Firman Allah SWT yang maksud-Nya: Tidakkah mereka mengetahui bahawa sesiapa yang menentang Allah dan Rasul-Nya, maka Sesungguhnya adalah baginya neraka jahanam serta ia kekal di dalamnya? Balasan yang demikian adalah kehinaan yang dahsyat. (al-Taubah: 63)

Ayat ini menyatakan ancaman bagi sesiapa yang menentang Allah dan rasul. Menghina dan mencerca nabi adalah penentangan terhadap rasul kerana merendah-rendahkan keperibadian insan maksum yang diamanahkan menyampaikan risalah Ilahi.

Para salafussoleh mengambil pendirian yang tegas dalam permasalahan ini. Diriwayatkan oleh Ibnu Munzir di dalam kitab al Awsot bahawa dikatakan kepada Ibnu Umar r.a: "Sesungguhnya seorang lelaki telah mencaci Nabi SAW, maka Ibnu Umar berkata: Jikalau aku dengari, nescaya aku bunuh dia. Tidaklah kami mahu berbaik-baik dengan orang yang mencaci nabi."

Diriwayatkan bahawa Gabenor Kufah pada zaman Khilafah Umar ibn Abdul Aziz r.a ingin menjatuhi hukuman bunuh kepada seorang yang menghina beliau (khalifah). Maka dia menulis surat kepada Umar ibn Abdul Aziz r.a meminta pendapat mengenai hukuman itu sama ada ia wajar dijalankan atau tidak.

Maka Khalifah Umar ibn Abdul Aziz r.a membalas suratnya di antara kandungan surat tersebut berbunyi: "Sesungguhnya tidak halal perbuatan membunuh seorang muslim yang mencaci orang lain melainkan bagi seorang lelaki yang mencaci Nabi SAW."

Diriwayatkan oleh Abu Daud daripada al Sya'bi daripada Ali r.a berkata: "Sesungguhnya seorang wanita Yahudi mencaci Nabi SAW dan menghinanya, lalu seorang lelaki mencekik wanita itu sehingga mati. Maka Rasulullah SAW menghalalkan darah wanita itu."

Hukum menghina nabi

l Al Qadhi Iyadh al Maliki menyatakan di dalam al Syifa: "Ijmak ulama menyatakan bahawa dihukum bunuh orang-orang Islam yang mengurangkan dan merendah-rendahkan kedudukan Nabi SAW dan mencacinya".

l Abu Bakar ibn Munzir al Syafii berkata: "Telah bersepakat keseluruhan ahli ilmu bahawa sesiapa yang menghina Nabi SAW akan dibunuh. Di antara mereka menyatakan sedemikian ialah Malik ibn Anas, Imam Laith, Imam Ahmad dan Ishaq; dan ini adalah pendapat mazhab Syafii".

l Berkata Muhammad Ibnu Suhnun: "Ulama telah berijmak bahawa orang yang mencaci Nabi SAW dan mengurangkan kedudukan baginda SAW adalah kafir, akan dibalas dengan azab Allah dan hukumannya di sisi Islam ialah bunuh."

l Berkata Abu Sulaiman al Khattabi: "Tidak saya ketahui seorang pun dari kaum muslimin yang berselisih pendapat tentang hukum wajib dibunuh orang yang mencaci Nabi SAW apabila dia adalah seorang muslim".

l Ishaq ibn Rohuyah berkata: "Kaum muslimin telah berijmak bahawa sesiapa yang mencaci Allah atau mencaci rasul-Nya, atau menolak sesuatu daripada ayat-ayat Allah, atau membunuh seorang dari Nabi Allah adalah kafir dengan perbuatannya itu sekalipun dia memperakui setiap ayat yang diturunkan oleh Allah."

Nabi dan masyarakat Melayu Islam

Betapa besarnya kurniaan dan rahmat Allah ke atas umat Melayu di nusantara ini tatkala mereka dipilih untuk menyahut risalah Penghulu Segala Rasul SAW.

Malaysia amat bernasib baik kerana menikmati keamanan, kemakmuran dan masyarakat yang bersatu padu. Allah SWT memelihara umat Melayu Islam ini kerana mereka sentiasa meletakkan nabi SAW pada kedudukan yang tinggi dan martabat yang selayaknya sebagai seorang kekasih Allah.

Nabi SAW dipuji, disebut-sebut, diketengahkan keistimewaannya dan diulang-ulang sirah kehidupannya saban waktu.

Inilah sebenarnya rahsia keamanan negara kita di mana dalam pada kita mengamalkan perintah Allah dan rasul, kita tidak meminggirkan perasaan kasih dan cinta kepada Baginda SAW kerana ia adalah sebesar-besar tanda keimanan kepada Allah SWT.

Umat Islam di Malaysia akan bersama dalam satu usaha mempertahankan nabi SAW, memelihara maruah dan kedudukannya dari ditohmah oleh musuh-musuh agama.

Moga-moga golongan inilah yang sentiasa kekal pada setiap zaman berdasarkan sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Sentiasalah ada sekelompok manusia dari kalangan umatku yang zahir di atas jalan kebenaran sehingga datangnya perintah Allah (hari kiamat)."

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

Give all workers equal treatment

I REFER to the letter “Labour woes can be resolved,” (The Star, March 25) and see no reason why temporary workers should be treated differently from permanent ones.

A worker is employed to perform a certain task and his duty is to fulfil his job description, whether he is employed for just a few months, a few years, or his whole working life.

If any special treatment should be given, temporary workers should be treated better than long-term employees because they will loose their jobs sooner and have only a limited period of time to earn a salary and save some money for their future.

In the present economic environment, it is also unrealistic to want to get rid of foreign workers.

An employer should always be free to employ the staff he chooses and any country that trades overseas should not forbid foreigners from working in their country, be they professionals or labourers.

Work is sacred and all jobs are needed.

No one occupation is superior to another except by the degree of proficiency with which the worker fulfils his duties.

I think governments would be able to resolve workers’ problems if they treated all workers alike, and if they made the same labour laws applicable to all workers, regardless of whether they are locals or foreigners.

For example, a person who employs a local worker will require him to be qualified for the job (which includes having literacy and numeracy skills), experience and be physically and mentally healthy.

He must have his own accommodation and transport and enough money to support himself until he receives his first pay cheque.

He must also not have a criminal record.

An employee must also speak the language of his employer so that he can understand instructions clearly, so foreign workers who come to work in Malaysia should have a working knowledge of Bahasa Malaysia.

I am sure that if employers are made to follow the same rules for all workers, they will find that foreign workers are in fact more expensive than local ones and will not employ them unless absolutely necessary.

Educated people should shy away from thinking that foreigners are taking away their jobs.

This kind of thinking is highly impractical in our time and age. Just as nature abhors a vacuum, so an economy can only grow and bear fruit when all jobs are taken up.

To refuse work to any eligible man or woman is to condemn the person to poverty and misery, and the country to remaining underdeveloped.

MARISA DEMORI,

Ipoh.

Report cabbies who refuse to use the meter

WITH reference to the letter “No haggling sign is just for show,” (The Star, March 29), I would like to share a similar encounter on March 27 at around 3pm at the very same spot – the bus stop in front of IOI Mall in Puchong.

My girlfriend and I wanted to go to the Honda service centre about 2km away to pick up my car and there were more than five taxis waiting in line for passengers.

I approached one of the taxi drivers who demanded RM15 for the trip.

I refused to give in and decided to ask another cabbie.

This driver told me in a harsh tone that not a single taxi driver in the line will use the meter, adding that I could ask them all if I didn’t believe him.

Feeling frustrated, I decided to stop a taxi that was passing by instead.

I took my handphone out from my pocket and all of a sudden, the last taxi driver started shouting at me and warning me to keep quiet and not to complain to the authorities.

After waiting for about five minutes, I managed to get a taxi driver who was willing to use the meter without me asking him to do so. The fare came to RM5.90.

There are still many taxi drivers who follow the rules out there.

Passengers should not give in to unscrupulous taxi drivers.

Instead, we should report such incidents to the authorities to make our city a better place.

VICTIMISED,

Kuala Lumpur.

A big hassle to do business in M’sia

THE recent Sunday Star Focus piece talked about easing the cost of doing business in Malaysia. I agree but think it is also important to reduce the hassle of doing business here.

The Government should make it easier for businesses to comply to rules and pay its dues and carry on lawful businesses which benefit the nation.

We have many rules and regulations that do not make sense. The stamp duty office, for example, does not accept cheques.

If you are a filmmaker, there are so many forms to fill and submit.

You need a licence from Finas and from KDN to submit your movie for censorship as the Finas licence is not enough. You also need to apply for a certificate to begin filming.

One gets the feeling that some of the rules are designed to make life easier for the government departments rather then serve the taxpayers and rakyat.

We need to fill up forms and pay payroll tax, EPF and Sosco to different departments. Why can’t all these forms be combined into one?

We have far too many departments taking care of regulations and supervision which have become a big hassle to doing business in Malaysia.

VRK,

Kuala Lumpur.

Much to learn from the South Koreans

I HAVE just returned from a trip to South Korea where I noticed that there were few foreign workers.

Although the cost and standard of living are much higher there than in Malaysia, they do not have any foreign labour in the service industry.

The only foreign workers I found were in the factories.

I learnt from the locals that many operators of the service industry employ seniors to do simple jobs at theme parks and restaurants.

They sweep the floors, wash the plates and do many other jobs that are being done by foreign workers here. I suggest that our government send someone to South Korea to learn their policy.

MALAYSIAN ARAB,

Shah Alam.

Red tape and graft go hand in hand

IT comes as no surprise that civil servants top the list of people detained and charged for corruption.

According to figures released by the MACC, the highest incidence of corruption involves government servants, especially those in the support group.

Vested with the authority to approve applications from the public for government licences, schemes and projects as well as grants, scholarships, subsidies and other handouts, civil servants often assume a superior position when performing their duties.

Given access to huge public funds and the discretion in allocating them, some officials are imbued with a sense of power over those seeking government-controlled opportunities.

They are open to persuasion from those eager to cut corners and escape the tedium of bureaucracy, procedures and regulations and the full brunt of the law.

It is an irony that in the vicious circle of corruption, government red tape provides a fertile breeding ground for corruption, and corrupt bureaucrats increase the extent of red tape to extract additional bribes.

In a country poised for development, the opportunities to make money are everywhere and open to everyone except the public servants who earn a modest salary compared to his peers in the private sector.

It is no wonder that to improve their living standards, the more gullible among them fall prey to the monetary temptations and bribes offered by entrepreneurs participating in government-controlled businesses.

And it would be logical to deduce that the officials handling ventures yielding abnormal profit are likely to be offered greater inducements.

While we are quick to denounce those charged with bribery and corruption, we forget that at the other end of the continuum is the equally greedy and corrupt members of the public, business houses and even multinational corporations dangling the carrots filled with money, luxury goods, condominiums and family holidays.

We condemn the takers while ignoring the givers whose excuse is that they are expected to grease the palms of the officials waiting in line to serve the public.

Ironically, we sympathise with a business community driven to work the country’s resources and forget that they too are exploitative and corruptible.

In a society where the culture of materialism has taken root, it is not surprising that the citizens from both sides of the public and private divide are in a desperate rush to get rich.

In the frenzy to answer the Government’s clarion call for development, people are prepared to literally cut corners to achieve their goals.

In a society where the measurement of success is quantity rather than quality, speed is of utmost importance in getting to that magical level of affluence and material advancement.

Sadly, with speed accidents happen – many of them fatal!

HALIMAH MOHD SAID,

Kuala Lumpur.

Hidup manusia diatur sejak dalam rahim


DARI Anas, dari Nabi Muhamad sabdanya: “Sesungguhnya Allah telah menugaskan satu malaikat berhubung dengan peringkat-peringkat kejadian anak dalam kandungan rahim ibunya dan keadaan-keadaan yang akan dilalui dan didapatinya; apabila air benih itu jatuh ke dalam rahim, malaikat bertanya: “Ya Tuhanku! Air benih ini akan disempurnakan kejadiannya atau tidak Ya Tuhanku! Daging segumpal ini akan disempurnakan kejadiannya atau tidak? Maka apabila Allah hendak sempurnakan jadinya seorang anak, malaikat bertanya lagi: “Ya Tuhanku! adakah ia seorang (yang bernasib) celaka atau (yang bernasib) bahagia? Lelakikah ia atau perempuan? Bagaimana pula keadaan rezekinya dan ajalnya?” (setelah malaikat mendapat jawapannya) maka dia menulis sebagaimana yang telah diperintahkan sedang anak itu dalam perut ibunya.” (Bukhari, Muslim dan Imam Ahmad).

Dalam hadis ini, Rasulullah menyatakan: “Bahawa setiap anak dalam kandungan ibunya ada malaikat yang ditugaskan Tuhan mengenai peringkat-peringkat kejadiannya - mulai dari jatuhnya air benih ke dalam rahim ibunya sehinggalah ia cukup sifat-sifatnya sebagai seorang manusia dan malaikat inilah juga yang menulis apa-apa jua yang berhubung dengannya meliputi rezeki dan ajalnya, dan nasib baik atau buruknya.”

Kesimpulannya: Tiap-tiap seorang anak Adam itu dijadikan oleh Allah menurut apa yang diaturkan-Nya.

Monday, March 29, 2010

Contohi budaya niaga warga asing


DI LEMBAH Klang dan kawasan lain, kita boleh lihat ramai warga asing berniaga. Orang Melayu mula terpinggir dalam perniagaan kedai runcit dan beberapa perniagaan lain. Di pekan dan di kampung, peniaga kedai runcit ialah warga asing terutama Indonesia. Mereka mampu menyewa tapak dan membina kedai di tanah orang tempatan.

Mereka juga menyewa ruang kecil untuk menjual ubat tradisional dan turut menguasai gerai makan dengan menjual nasi campur, mi goreng atau bakso.

Orang Thailand terutama Pattani juga ramai berniaga restoran makanan Thai di seluruh negara. Di bandar, orang India sudah lama menguasai restoran besar yang berjaya menarik pengunjung 24 jam. Di tapak pembinaan, warga asing turut menjaja kuih-muih dan minuman menggunakan motosikal. Kita bimbang sedikit masa lagi pelbagai perniagaan lain yang selama ini dikuasai orang tempatan diambil alih orang asing.
Dalam soal ini, kita harus melihat budaya dan kaedah kerja orang asing sehingga kita semakin terpinggir. Di samping itu, kelemahan atau kekurangan kita dalam bidang perniagaan mesti diambil kira untuk mencari punca bidang ini semakin tidak mendapat tempat di hati orang kita.

Pertama, warga asing yang berniaga mempunyai rangkaian sesama mereka yang mampu memenuhkan premis perniagaan mereka dengan cepat.

Kedua, selain sokongan belian daripada sesama warga asing, orang tempatan juga bergantung kepada kedai runcit mereka kerana harga yang ditawarkan lebih murah.
Ketiga, sikap orang kita yang hanya suka menerima wang dengan cara mudah iaitu menyewakan premis kepada orang asing membuatkan mereka makin banyak di sesetengah tempat.
Keempat, sikap cepat mengaku kalah orang tempatan dalam bidang perniagaan membuatkan bidang yang diterokai hanya hidup separuh jalan. Kelemahan menarik pelanggan menjadikan perniagaan hidup segan mati tak mahu.

Oleh demikian, kita mesti mengubah sikap dalam bidang perniagaan. Contohi budaya kerja orang asing mencari rezeki di negara kita.

Contohi sikap kerjasama mereka sehingga mampu bertapak dan mencari rezeki yang halal di negara kita.

Kesepakatan terutama dalam soal modal menjadikan mereka berjaya dalam perniagaan. Keberanian meneroka bidang yang mencabar ada dalam diri mereka.
Penduduk tempatan mempunyai pelbagai koperasi dan skim pinjaman yang membolehkan kita menjalankan perniagaan.

Selepas berjaya memperoleh pinjaman, kita mesti bertanggungjawab menjalankan perniagaan, memastikan perniagaan maju supaya kita mampu membayar kembali wang yang dipinjam.

M JASNI MAJED,
Bukit Kapar, Selangor

Nasib guru-guru SAR di Pulau Pinang

TULISAN ini mungkin mewakili guru-guru Sekolah Agama Rakyat (SAR) di Pulau Pinang atau kalau tidak pun ia menyuarakan rasa hati saya yang amat mengharapkan simpati. Baru-baru ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir telah menyerahkan jutaan ringgit di Pulau Pinang sebagai imbuhan kepada para iman, guru Takmir dan pegawai masjid. Alhamdulillah.

Ada yang prihatin dengan mereka. Malangnya nasib kami guru SAR tiada siapa yang ambil peduli.

Kami guru SAR dibayar elaun oleh Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) sebanyak RM160 sebulan. Tetapi mulai bulan Oktober 2009 JAIPP telah memberhentikan bayaran elaun tersebut, ini bermakna hingga hari ini sudah lima bulan kami tidak menerima elaun.

Episod malang kami bermula apabila Bahagian Pendidikan Islam, Jabatan Pendidikan (BPI-JP) memberi bantuan perkapita kepada sekolah- sekolah agama di Pulau Pinang dengan menghantar terus bantuan tersebut ke sekolah-sekolah. Tujuan BPI-JP adalah untuk membantu guru SAR dan sebagai sumbangan bagi menghargai guru-guru ini dalam bidang pendidikan.

Bantuan tersebut tidaklah sebesar mana kerana ia bergantung kepada bilangan murid di sekolah berkenaan. Dapatlah kami guru SAR tambahan di antara RM50 hingga ke RM100 seorang yang berbeza mengikut sekolah. Terima kasih kami ucapkan kepada BPI-JP atas sumbangan tersebut.

Mungkin disebabkan bantuan tersebut diberi secara keseluruhan, maka JAIPP nampak ia suatu jumlah yang besar iaitu antara RM10,000 hingga RM20,000.

Pada tahun 2009 bantuan BPI-JP diterima pada bulan Oktober. Pada tahun ini kami tidak tahu bilakah bantuan BPI-JP akan diterima. Kalau tahun ini bantuan BPI-JP sampai pada bulan Oktober juga bermakna lama lagilah kami terpaksa menunggu.

Jadi JAIPP tentu dapat bayangkan bagaimana keadaan kami hari ini. Kita lihatlah perumpamaan ini. Kalaulah kita biasa beri belanja sekolah anak kita sebanyak RM2 sehari, tiba-tiba ada pula orang yang bersimpati dengan anak kita lalu diberinya tambahan 50 sen. Apakah wajar kita bertindak memberhentikan pemberian belanja sekolah anak kita hanya kerana ada orang lain yang memberi 50 sen itu. Beginilah keadaan kami.

Untuk makluman JAIPP, tindakan BPI-JP adalah semata-mata kerana prihatin mereka terhadap bebanan guru SAR dalam mendidik anak-anak. BPI-JP tidak bercadang untuk mengambil alih peranan JAIPP sebagai majikan guru SAR. JAIPP tetap majikan kami.

Hingga hari ini kami masih setia menjalankan tugas yang diamanahkan dan kami masih melaksanakan arahan JAIPP. Semua ini kerana anak-anak kita.

Suatu ketika dulu ketika Datuk Zahid Hamidi menjadi menteri di JPM, kami dijanji gaji guru agama akan mencapai angka RM1,000 sebulan.

Kini, kenyataan yang kami terima ialah bukan dapat RM1,000, tapi RM160 pun kena potong.

Dengan itu kami merayu kepada sesiapa saja yang boleh membantu menyelesaikan masalah kami ini.


Pulau Pinang

Sunday, March 28, 2010

Jantung luruh bila terlanggar jalan berlubang


MEMANDU di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur memang sarat dengan cabaran. Justeru setiap pemandu mesti membuat persediaan untuk berhadapan dengan cabaran itu. Apatah lagi di bandar raya seperti Kuala Lumpur. Bukan sahaja pemandu dituntut bersedia dari sudut fizikal, malah kekuatan mental mesti datang seiring.

Adakalanya rutin harian memandu di bandar-bandar besar menyebabkan warga kota lali, tidak kisah dan tidak ambil berat keadaan sekeliling. Mereka juga lali terhadap maki hamun, sikap kurang ajar pemandu juga gelagat pemandu yang terlebih bersopan santun di jalan raya.

Kesemuanya itu terpaksa dilalui dalam keadaan terpaksa tapi rela lantaran bandar- bandar besar menjadi tempat mencari rezeki yang mesti dikunjungi setiap hari. Manakala tarikan di bandar juga menyebabkan ia tidak putus dikunjungi apabila cuti.

Sememangnya sebut sahaja bandar raya terutama yang membawa gelaran ibu negara tidak boleh dipisahkan dengan kesesakan jalan raya.

Tokyo, London, Paris misalnya menitip cerita yang sama. Tidak kurang juga Bangkok, Jakarta dan Manila. Keadaan itu tidak akan ada akhirnya. Pertambahan penduduk, keupayaan membeli dan tumpuan peluang pekerjaan di bandar-bandar besar menyumbang kepada kesesakan jalan raya.

Biar pun begitu tidak bermakna warga kota selamanya akan bersikap tidak peduli terhadap cabaran mengharungi jalan raya. Ada yang stres, tidak kurang juga ‘menderita’ kerana tiada pilihan selain terpaksa memandu untuk ke bandar. Berkait pula dengan masalah sistem pengangkutan awam terutamanya bagi penduduk yang tinggal di pinggir kota tetapi mencari makan di tengah bandar raya.

Selain jalan raya sesak ada cabaran lain yang mesti dilepasi pengguna jalan raya.

Antaranya masalah jalan berlubang, permukaan jalan tidak rata dan penurapan tidak kemas. Walaupun mungkin ada pihak yang memandang remeh masalah tetapi perlu diakui kesannya sangat besar sehingga boleh mengakibatkan kehilangan nyawa.

Kita pernah mendengar perihal kemalangan jalan raya gara-gara mengelak lubang. Kita juga pernah disogokkan berita tentang kenderaan yang rosak gara-gara permukaan jalan raya berbonggol di sana sini.

Kita bukan bercakap tentang jalan raya di kawasan pedalaman atau luar bandar yang tidak kerap digunakan.

Sebaliknya masalah jalan raya tidak sempurna sering menghantui bandar-bandar besar terutamanya di Kuala Lumpur.

Boleh saja dikatakan setiap satu kilometer ada saja lubang. Jika sempat mengelak selamat, kalau tak sempat tanggung saja kesan hentakan atau gegaran. Sekali terhentak bolehlah tahan tetapi jika setiap hari ada saja lubang atau kesan penyambungan jalan yang tidak kemas terpaksa ‘dirempuh’ mahu terbarai segala-galanya.

Di Jalan Tun Razak, Jalan Sungai Besi, Jalan Bangsar dan banyak lagi liku-liku jalan berlubang di sana sini sehingga timbul pertanyaan, apa sebenarnya punca semua itu.

Malah jalan-jalan yang menjadi tumpuan pelancong juga mengalami nasib yang sama. Bukan tidak diselenggara, tetapi penyelenggaraan tidak dilakukan dengan sempurna atau tidak mengikut jadual.

Itu belum lagi keadaan jalan raya kecil seperti Jalan Chan Sow Lin, Salak Selatan, Balakong, Seri Kembangan atau jalan-jalan memasuki taman perumahan yang selalu menggoncang badan dan perasaan.

Mungkin sudah tiba masanya kerajaan memindahkan sedikit beban penyelenggaraan jalan raya kepada pihak yang menjadi punca berlakunya keadaan itu.

Misalnya di Jalan Lima, Jalan Chan Sow Lin, keadaan jalan berlubang, berbonggol sehinggakan apabila melalui jalan itu umpama menunggang kuda selalunya disebabkan lori-lori simen yang berulang-alik di situ.

Bukan saja berat lori memberi kesan kepada permukaan jalan malah tumpahan simen menimbulkan reka bentuk baru pada jalan sehingga menyusahkan pengguna jalan raya.

Malah, jalan berhampiran kilang simen berlubang-lubang dan setiap kenderaan terpaksa mengelak ke laluan bertentangan bagi mengelak tayar terbenam ke dalam lubang.

Sepatutnya pemilik pusat pemprosesan pasir atau simen dipertanggungjawabkan atas kerosakan jalan raya yang berkenaan.

Selain itu Jabatan Kerja Raya perlu memikirkan sama ada konsep pembinaan jalan raya yang digunapakai selama ini sesuai dengan keadaan cuaca di Malaysia atau sebaliknya.

Jika sesuai, kaji pula apa puncanya keadaan jalan raya di negara kita berlubang di sana sini. Lebih teruk lagi hari ini turap esok lusa mendap semula. Adakah bahan pembinaan yang digunakan tidak berkualiti? Atau kaedah mencampur simen dan pasir yang tidak telus sehinggakan turapan tar gagal memelihara permukaan jalan.

Rakyat tidak bercakap mengenai projek yang bernilai billion ringgit. Tetapi rakyat terutama yang menunggang motosikal dan memandu kereta kecil mahukan sedikit kesempurnaan di jalan raya. Hal-hal seperti air, elektrik, jambatan dan jalan sememangnya menjadi nadi rakyat kebanyakan yang juga merupakan pembayar cukai.

Sebab itu dalam hal penyelenggaraan jalan raya, pihak yang berkenaan tidak boleh berlengah - kaji segera apa sebenarnya kelemahan kita dan atasi masalah itu dengan berkesan. Jangan sesekali dibiarkan berlarutan lantaran ‘penyakit jalan raya berlubang di sana sini’ kini menjangkiti bandar-bandar besar termasuk di ibu negara.

Oleh Noraini Abd. Razak

Islam benar berhutang untuk kahwin

APAKAH hukumnya lelaki yang terpaksa berhutang bagi menanggung bayaran wang hantaran. Bagaimana pula hukumnya jika lelaki menyarungkan cincin tunang pada majlis pertunangan, malah majlis pertunangan itu dibuat meriah, lengkap dengan pelamin seperti majlis perkahwinan.

Ameera Ampang

HUTANG hukumnya harus. Islam meletakkan peraturan untuk kemaslahatan. Keharusan berhutang ini berdasarkan firman Allah SWT bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Apabila kamu melakukan hutang piutang untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menulisnya”. (Surah al-Baqarah ayat 282)
Menurut Ibn Kathir, ini adalah nasihat dan bimbingan Allah SWT bagi hamba-Nya yang beriman, jika mereka melakukan muamalah secara tidak tunai, hendaklah mereka menulisnya supaya dapat menjaga jumlah dan batas waktu muamalah, serta lebih menguatkan bagi saksi.

Apabila kita mempunyai kemampuan untuk membayar kembali, janganlah kita menangguh seperti sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Menangguhkan orang yang mampu adalah suatu penganiayaan.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bagi soalan kedua, mengadakan majlis pertunangan adalah harus tetapi perlu menjaga adab supaya tidak terjerumus kepada perkara haram. Antaranya, tidak berlaku percampuran lelaki dan perempuan, tidak berlaku pembaziran dan seumpamanya. Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang boros itu saudara syaitan dan syaitan itu sangat ingkar kepada Tuhan-Nya.” (Surah al-Israk ayat 27)
Sesungguhnya pesanan dalam Al-quran dan Hadis berfaedah sekiranya iman dan takwa ada dalam diri seseorang. Wallahualam.

Allah SWT memperingatkan hal itu pada akhir ayat iaitu firman-Nya yang bermaksud: “Yang demikian itu lebih adil di sisi Allah dan lebih dapat menguatkan persaksian dan lebih dekat kepada tidak (menimbulkan keraguanmu)."

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed


Manusia jenis lain


KISAH kewujudan manusia sentiasa diperdebatkan terutama oleh para saintis dan pakar sejarah Barat. Penemuan fosil manusia membuktikan bahawa manusia telah wujud 3 juta tahun dahulu. Mereka tinggal di dalam gua dan memburu binatang dengan peralatan yang diperbuat daripada batu dan kayu.

Ia dibuktikan melalui penemuan zaman prasejarah yang dikesan oleh ahli-ahli arkeologi dengan penemuan tembikar, tulang, fosil dan peralatan berburu. Hanya pada 3500 sebelum masihi (s.m) sejarah berjaya direkodkan secara bertulis.

Manusia yang wujud pada zaman yang dikenali sebagai zaman paleolitik itu digelar manusia Neanderthal. Ia dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu pra-Neanderthal yang wujud antara 600,00 hingga 150,000 tahun, manusia Neanderthal yang hidup antara 150,000 hingga 60,000 tahun yang lalu serta manusia post-Neanderthal yang hidup antara 60,000 hingga 10,000 tahun yang lalu

Manusia pada zaman Post Neanderthal dinamakan Homo sapiens. Mereka lebih bijak dari manusia sebelumnya. Namun kebolehan dan pemikiran mereka tetap terhad seperti menggunakan kulit binatang untuk membuat pakaian. Mereka berupaya menggunakan api untuk memasak, memanaskan badan dan menakutkan binatang.

Pada zaman itu, manusia hidup secara nomad atau berpindah-randah dalam kumpulan kecil untuk mencari makanan dengan memburu binatang, menangkap ikan dan mengutip hasil hutan. Mereka menggunakan batu, kayu dan tulang binatang untuk membuat peralatan memburu selain mempertahankan diri.

Satu perkara yang membantu manusia mengenal pasti sejarah kewujudan manusia purba adalah melalui penemuan fosil-fosil dari zaman purba. Fosil adalah kerangka atau bahagian kerangka baik dari haiwan, tumbuh-tumbuhan serta manusia yang pernah hidup di zaman purbakala. Menurut Teori Evolusi, manusia adalah sebahagian daripada haiwan yang berkembang untuk menjadi pelbagai spesis. Teori Evolusi bermula dari sebuah pertanyaan besar yang sering menganggu pemikiran manusia dari dahulu, iaitu dari mana asalnya manusia. Seperti yang kita sedia maklum Teori Evolusi telah menggemparkan pemikiran manusia.

Antara tokoh-tokoh awal Teori Evolusi yang terkenal ialah J. B. de Lamarck (1774-1829) seorang sarjana Perancis yang juga orang pertama menyatakan kehidupan manusia berkembang dari tumbuh-tumbuhan kepada binatang, dari binatang menuju manusia. Namun, pandangannya pada waktu itu belum lagi mendapat banyak perhatian ramai.

Pastinya tokoh paling terkenal tentang Teori Evolusi ialah Charles Darwin (1809-1882). Dalam bukunya The Origin of Species yang diterbitkan pada 1859, beliau merumuskan semua jenis binatang berasal dari satu sel purba. Namun buku kedua Darwin, The Descent of Man beliau menyatakan binatang yang paling maju, iaitu monyet, sedikit demi sedikit berubah menjadi paling sempurna hingga wujudnya manusia. Pandangan beliau ini diperkuat dengan penemuan tengkorak manusia Neanderthal pada 1856 di Lembah dekat Dusseldorf, Jerman Barat. Manusia Neanderthal menyerupai kera dan manusia. Mereka beranggapan bahawa manusia Neanderthal dan manusia yang hidup kini adalah bersaudara.

Penghijrahan

Secara umumnya pengkaji Barat berpegang bahawa kemunculan manusia bermula di timur Afrika. Manusia pertama yang berhijrah dari sana adalah Homo erectus, kira-kira 1.9 juta tahun lalu. Penghijrahan beramai-ramai kemudiannya berlaku dalam dua gelombang seterusnya. Pertama ia melibatkan golongan Homo rhodesiensis yang berhijrah pada 300,000 hingga 500,000 tahun lalu. Golongan ini juga dikatakan sebagai keturunan asal kepada manusia Neanderthal. Penghijrahan kedua pula membabitkan golongan yang menjadi keturunan manusia sekarang yang dikenali sebagai Homo sapiens. Mereka ini berhijrah lebih kurang 50,000 tahun lampau.

Namun kita semua dikejutkan baru-baru ini dengan penemuan terbaru tulang manusia purba yang di percaya tulang kanak-kanak di selatan Siberia. Manusia ini yang dikatakan berusia 40,000 tahun dikatakan sebagai saudara terbaru kepada susur galur manusia yang mungkin mengakibatkan sejarah kewujudan manusia terpaksa dikaji semula.

Berdasarkan kajian DNA, tulang manusia purba itu langsung tidak menyamai dengan manusia Neanderthal dan Homo sapien. Tulang tersebut yang ditemu di Gua Denisova dikeluarkan pada 2008 dari lapisan tanah yang bertarikh antara 30,000 hingga 48,000 tahun lalu.

Sebelum penemuan ini, secara umumnya hanya manusia Homo sapien dan golongan Neanderthal yang mendiami bumi sejak sekian lama. Namun manusia Neanderthal dikatakan pupus secara misteri yang masih belum mampu dirungkai sehingga kini. Namun penemuan terbaru ini mengakibatkan kita, manusia Neanderthal dan manusia yang ditemui di Siberia berkemungkinan berasal dari keturunan yang sama.

Berdasarkan kajian, manusia Siberia ini mempunyai 400 perbezaan genetik yang membuatkannya berbeza. Kajian mengenai penemuan ini telah disiarkan dalam jurnal mingguan, Nature dan diketuai oleh Johannes Krause dari Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. Berdasarkan kajian yang dijalankan, kesemua pengkaji yang terlibat menyatakan keghairahan dan kegembiraan mereka kerana manusia yang baru ditemui ini merupakan penemuan terbaru yang tidak pernah dijumpai. Ia juga dilihat bakal mengubah sejarah kewujudan manusia. Yang pasti bagi mereka sehingga kini dari mana asalnya keturunan manusia Siberia ini masih belum diketahui walaupun ia tetap berasal dari Afrika. Namun ia bukan terdiri dari keturunan Homo erectus, Homo rhodesiensis dan Homo sapien. Namun sama ada penemuan ini terbukti benar atau hanya satu lagi teori yang berasaskan kajian dan fakta berasaskan logik akal semata-mata masih lagi satu misteri yang tersimpan rahsia.

Oleh HAFIZAHRIL HAMID

Nikmat syurga tiada bandingan

Setelah Allah SWT menerangkan perbuatan para pendusta, berikutnya Dia menerangkan pula dengan lebih lanjut kemenangan yang diperolehi oleh orang yang bertaqwa, iaitu syurga yang digambarkan kewujudan dan isinya. Dia menerangkan bahawa syurga tidak lain adalah kurnia Allah SWT.

Perkara ini merupakan pendorong hasrat yang tinggi dan mengajak mereka agar lebih bersungguh dalam melakukan amal kebajikan dan menambahkan kedudukan yang dekat kepada Allah SWT dan ketaatan kepada-Nya.

Ayat ini juga merupakan gambaran penderitaan bagi orang yang tersesat lagi pendusta.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, disediakan syurga tempat mereka beroleh apa yang mereka ingini.

Ibn Abbas dan al-Dahhak berkata: Iaitu, dalam keadaan suci sedangkan Mujahid dan Qatadah berkata: Mereka selamat dari api neraka.

Firman Allah SWT: (Mereka akan beroleh) taman-taman bunga dan kebun-kebun buah-buahan, terutama anggur. Dan perawan-perawan yang sebaya umurnya.

Inilah sebahagian kenikmatan syurga dengan makanan dan bidadari. Al-Maraghi berkata: Bernikmatan dengan bidadari menggambarkan kesenangan seseorang di dunia yang memperoleh kelazatan walaupun kita tidak mengetahui hakikatnya di akhirat kelak dan kita wajib beriman dengannya.

Jelas kenikmatan di sana melebihi kelazatan yang terdapat di dunia. Ini merupakan bentuk kesenangan di hari akhirat.

Firman Allah SWT: Serta piala atau gelas yang penuh dengan minuman. Ibn Abbas berkata: Ia terisi penuh dan berturut-turut dan Ikrimah berkata: Ia menjadi jernih.

Firman Allah SWT: Mereka tidak mendengar di dalam syurga itu perkataan yang sia-sia, dan tiada pula perkataan yang dusta.

Ibn Kathir berkata: Dalam syurga tiada perkataan yang tidak bermanfaat, malahan pula dusta dan dosa. Syurga merupakan tempat yang terjamin keselamatannya penuh dengan nikmat yang tidak terkira.

Firman Allah SWT: Sebagai balasan dari Tuhanmu, iaitu satu limpah kurnia yang dikira cukup (menurut yang dijanjikan-Nya).

Syed Qutb berkata: Kita dapat melihat keindahan pengungkapan dan irama dalam pembahagian di antara jaza' (balasan) dan ata' (kurnia).

Keindahan itu dapat dilihat lebih kurang pada semua bunyi di akhir ayat. Inilah ciri yang nyata dalam keindahan seluruh juzuk ini.

Firman Allah SWT: Tuhan yang mentadbirkan tujuh petala langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya, Tuhan yang Maha Pemurah, tidak ada sesiapapun diberi kuasa berkata-kata dengannya (untuk memohon pertimbangan tentang balasan atau pengurniaan itu).

Ibn Kathir berkata: Allah SWT menjelaskan berkenaan dengan Keagungan dan Kemuliaan-Nya. Dialah Rabb yang hakiki sama ada di bumi atau di langit dan semua makhluk tidak mampu berbicara kecuali dengan izin-Nya.

Firman Allah SWT: (Tambahan pula) pada masa Jibril dan malaikat-malaikat yang lain berdiri bersaf-saf (menunggu perintah Tuhan), tidak ada yang berani berkata-kata (memohon pertimbangan) melainkan yang telah diizinkan baginya oleh Tuhan Yang Maha Pemurah, serta ia berkata benar.

Ulama tafsir khilaf berkenaan dengan maksud roh di sini antaranya:

lRoh-roh manusia seperti riwayat al-Aufi dari Ibn Abbas.

l Anak cucu Adam AS seperti pendapat al-Hasan dan Qatadah.

lSalah satu daripada makhluk Allah dalam bentuk seperti manusia tetapi bukan malaikat dan manusia. Keadaan mereka juga makan dan minum. Inilah pendapat Ibn Abbas, Mujahid, Abu Salih dan al-A'mash.

lIaitu Jibril a.s seperti pendapat Sya'bi, Said bin Jubair dan al-Dahak.

lPara malaikat yang mulia dan hampir dengan Allah SWT seperti kata Muqatil.

lIaitu al-Quran. Inilah pendapat Ibn Zaid.

lSalah satu malaikat dengan ukuran sebesar seluruh makhluk.

Ibn Kathir mentarjihkan pendapat kedua iaitu: Anak cucu Adam AS.

Firman Allah SWT: Itulah keterangan-keterangan mengenai hari (kiamat) yang sungguh tetap berlakunya, maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah ia mengambil jalan dan cara kembali kepada Tuhannya (dengan iman dan amal yang soleh)!

Hari Kiamat pasti berlaku dan hendaklah seseorang itu beramal soleh dan dapat mendekatkan kepada Allah SWT dengan memperolehi kemuliaan dan pahala, di samping itu dapat menjauhkan dari seksaan azab neraka.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), Iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya; dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau Aku menjadi tanah (supaya Aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)".

Ibn Kathir berkata: Pada hari itu orang kafir berangan-angan dengan menyatakan jika mereka dijadikan sebagai tanah dan bukannya makhluk yang wujud di muka bumi.

Ini kerana setelah diperlihatkan kepada mereka azab dari Allah SWT dan perbuatan buruk mereka yang telah dicatatkan oleh malaikat yang mulia.

Penutup

Alhamdulillah, selesailah sudah surah al-Naba' yang mengandungi kandungan rukun iman berkaitan hari akhirat.

Di samping itu, dijelaskan perihal natijah golongan yang derhaka dengan sepedih-pedih balasan. Semoga Allah SWT memelihara kita semua daripada seksaan-Nya.

Begitu juga digambarkan dengan terang sifat yang diperolehi dan diraih oleh penghuni syurga dengan pelbagai kenikmatan. Semoga Allah SWT mengurniakan kepada kita keredaan-Nya dan syurga-Nya.

OLeh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

Menyusu anak lebih 2 tahun

APAKAH hukum menyusukan anak lebih daripada dua tahun, apakah ada dalil atau hadis yang mengatakan bahawa tidak boleh menyusukan anak melebihi dua tahun?

Adakah menyusukan anak lebih daripada 2 tahun mendatangkan penyakit bagi anak yang disusukan itu kerana susu itu akan bertukar menjadi darah setelah anak lebih dari dua tahun?

Jawapan:

Menyusukan anak lebih daripada dua tahun adalah harus terutamanya untuk maslahat si anak. Tiada nas atau hukum fikah mengharamkannya.

Cuma sesetengah ulama berpendapat ia akan melemahkan bayi kerana setiap yang disyorkan oleh Allah seperti tempoh menyusu dua tahun itu pasti ada hikmahnya kerana Allah Maha Tahu sebagai Pencipta manusia.

Penyusuan badan adalah hak anak dalam Islam, sudah tentulah ia yang terbaik dan ini telah terbukti benar melalui kajian saintifik kini.

Tiada pula sumber ditemui mengatakan ia bertukar menjadi darah selepas dua tahun. Jiran saya seorang jururawat menyusukan anaknya sehingga tiga setengah tahun.

Dia berbuat demikian setelah bertanyakan doktor yang membenarkannya berbuat demikian selama anak itu masih ingin menyusu tetapi bukan sebagai makanan utama selepas dua tahun.

Namun kebanyakan ulama berpendapat patut dihentikan selepas dua setengah tahun kerana susu itu tidak lagi berfungsi sebagai pembekal nutrien untuk membesar kepada bayi.

Juga untuk memberi peluang kepada ibu mengandung lagi kerana penyusuan badan biasanya membantut proses mengandung secara alami.

Soalan 2:

Adakah wajib tulang binatang yang diakikahkan ditanam semuanya atau terserah kepada yang berakikah atau ada di antara tulang-tulang yang boleh tidak ditanam?

Jawapan:

Tiada tuntutan terhadap tulang-tulang itu bahawa ia 'wajib' ditanam daripada nas syarie. Malahan ibadah akikah itu sendiri hukumnya sunat muakkad.

Cuma terdapat beberapa hadis melarang memecahkan tulang haiwan sembelihan aqiqah. Sunnah mengajar kita memotongnya mengikut sendi-sendi haiwan tersebut seperti hadis daripada Saidatina 'Aisyah r. a. yang bermaksud: "Yang paling afdal bagi anak lelaki (diakikahkan dengan) dua ekor kambing biri-biri yang setara keadaannya dan bagi anak perempuan (diakikahkan dengan) seekor kambing biri-biri. Dipotong pada sendi-sendi anggota (haiwan tersebut) dan jangan dipecah-pecahkan tulangnya".

Hatta ketika makan seperti satu hadis diriwayatkan oleh Abu Daud, iaitu ketika Fatimah binti Muhammad r.a. mengadakan akikah anaknya, maka Rasulullah bersabda: "Makan dan jamulah seleramu tetapi janganlah kamu memecahkan tulangnya."

Hindari hal syubahah elak terjerumus perkara haram

KITA sekali lagi berdepan masalah halal sesebuah restoran seperti yang berlaku baru-baru ini. Akibatnya, saya sering berasa ragu-ragu atau was-was mengenai makanan dan kebersihan restoran. Ada rakan mengaitkan masalah ini sebagai syubahah. Bolehkan ustaz jelaskan mengenai syubahah ini.

Mohd Ali Tanjung Malim, Perak

DALAM Kitab Riadus Solihiin, Imam an-Nawawi ada meletakkan suatu bab yang bertajuk warak dan meninggalkan syubahah. Antara hadis yang terkandung dalam bab ini ialah hadis riwayat Bukhari dan Muslim, daripada an-Nu’man bin Basyir r.a, beliau berkata: “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya yang halal itu sudah jelas dan yang haram juga sudah jelas, sedangkan di antara halal dan haram itu ada hal syubahah (samar-samar dan meragukan) yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barang siapa yang berhati-hati daripada hal yang syubahah itu, maka terjagalah agama dan kehormatannya. “Dan barang siapa terjerumus ke dalam hal-hal syubahah, maka bererti ia terjerumus ke dalam hal yang haram. Ingatlah di dalam tubuh ada segumpal daging, bila segumpal daging itu baik, maka baiklah seluruh tubuh. Dan bila segumpal daging itu rosak, maka rosaklah seluruh tubuh. Gumpalan daging itu adalah hati.” (HR Bukhari dan Muslim)
Hadis berkenaan jelas melarang kita mendekati perkara syubahah seperti daripada al-Hasan bin Ali, beliau berkata: “Rasulullah SAW bersabda:

“Tinggalkan apa yang kamu ragui dan kerjakan apa yang tidak kamu ragui.” (Riwayat al-Tirmizi)

Orang yang dapat menahan dirinya daripada mengambil benda syubahah disebut sebagai warak.

Perlu sujud sahwi jika lupa lakukan tahiyyat awal

ADA rakan saya yang menunaikan solat Zuhur dan Asar tetapi dia meninggalkan tahiyyat awal iaitu terus bangun selepas rakaat kedua. Saya menegurnya mengenai perkara ini dan dia menjawab bahawa tahiyyat awal itu adalah sunat. Apakah pandangan ustaz mengenai perkara ini, adakah ia benar.

AHA Kulim, Kedah

DI SINI saya ingin memetik buku Indahnya Hidup Bersyariat ditulis oleh Datuk Ismail Kamus yang seharusnya ada di setiap rumah orang Islam sebagai panduan mudah dalam melaksanakan ibadat.Di dalam solat, ada dua jenis sunat iaitu pertama, sunat Hai’ah dan kedua, sunat Ab’adh.
Sunat Ab’adh adalah sunat yang dikuatkan, yang seandainya terlupa mengerjakannya maka disunatkan sujud sahwi. Ia mengandungi tujuh perkara iaitu tahiyyat awal, selawat dalam tahiyyat awal, duduk tahiyyat, doa qunut dalam solat Subuh, selawat dalam qunut, berdiri ketika qunut, selawat ke atas keluarga Nabi ketika tahiyyat akhir.

Justeru, tahiyyat awal yang saudara maksudkan itu jika ditinggalkan tidaklah membawa kepada batal solat tetapi perlu melakukan sujud sahwi menurut mazhab Syafie.

Manakala sunat Hai’ah pula sunat yang apabila ditinggalkan, tidak perlu melakukan sujud sahwi. Ada 14 perkara, antaranya mengangkat tangan ketika takbir, membaca doa iftitah, membaca A’uzubillah (Taawuz), membaca ‘Amin’ selepas al-Fatihah dan sebagainya.
Dalam kitab Bulughul Maram oleh Ibn Hajar al-Asqalani meletakkan satu bab Sujud Sahwi dan memetik hadis, daripada Abdullah bin Buhainah, bahawasanya Nabi SAW pernah bersolat Zuhur berserta mereka, lalu Baginda berdiri sesudah dua rakaat yang pertama, (iaitu Baginda tidak duduk tahiyyat awal), maka orang pun berdiri bersertanya, hingga apabila selesai solat dan orang-orang tunggu untuk salam. Baginda bertakbir sambil duduk dan Baginda sujud dua kali sebelum Baginda memberi salam.” Wallahualam

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed

Books are considered luxury items

I REFER to the letter “Read the signs on why we’re not reading” (The Star, March 26).

I can’t help but agree with the writer that books are considered luxury items in Malaysia.

How many times have you gone into a bookstore to see the “Sale” sign everywhere and come out disappointed because it meant a markdown of RM5 from the original price of RM35.90?

When we compare the price of books overseas, the currency conversion may make it seem expensive but it is extremely affordable for someone living and earning their salary there.

When I was in Bangkok recently, I could find books which costs about RM15.

Our ministers have been talking about making Malaysia a reading nation ever since I was a toddler.

Now an adult, I only see book prices going higher and higher.

Are we expected to treat bookstores like libraries now?

And are libraries even accessible?

From what I know, even the small community library in Subang Jaya isn’t there to serve us with knowledge.

Honestly, before people in power go on babbling about how much we need to read, visit the bookstores in our country and tell us how on earth can we afford these books when they cost us half our grocery expenses at times.

JASMYIN TAY,

Subang Jaya.

Minimum wage policy needed

PRIME Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said that locals should be paid attractive and reasonable wages to draw them into the labour market and thus reduce our dependence on foreign workers: “Be fair to local workers, employers told,” (The Star, March 26).

This statement echoes the sentiments expressed by the various NGOs, labour unions and almost any common man.

So, it looks like the Prime Minister is listening to the people.

But ensuring that reasonable wages are paid takes a lot of political will and, perhaps, only the law can achieve the desired result.

The rising cost and standard of living, coupled with the demands of present-day lifestyle, make it almost impossible for locals to sustain themselves and their families on wages that seem to crawl far behind the actual rise in the cost of living.

The reality of the situation was well illustrated in the article “All about survival” (The Star, March 23).

Almost always, it is argued that the easy availability of foreign workers causes an overall depression in wages.

Even those workers covered by collective agreements seem to lose their bargaining power for higher wages as their jobs can be easily outsourced or given to contractors who can hire foreign workers at cheaper rates.

It has been reported that even large companies pay local workers wages as low as RM400 a month. Therefore, it would be almost impossible to persuade the employers or rely on the response of the market forces to voluntarily increase the wages to match even the maid’s salary.

Local workers are certainly not going to be happy if the value of their jobs is always below a level that is perceived to be in a low range.

We often hear of comparisons being made with foreign maids who come with an assurance of RM750 for Filipinas and RM650 for Indonesians as their governments ensure that a minimum wage is paid to them.

Ironically, there is no minimum wage for our local maids or for most of the other workers in the country.

We are in a situation where we guarantee that foreign workers are given equal protection of the employment laws in accordance with international requirements.

However, the same principle of equal protection is not extended to cover the issue of minimum pay for all workers but is selectively applied to maids only.

The answer probably lies with a national minimum wage which would be the floor-level upon which to set decent and reasonable payment for workers.

KAY ARR,

Penang.

Thursday, March 25, 2010

Lagi kisah GRO IPTA


DI ruangan ini saya ingin mendedahkan kebimbangan 'Bapa Resah' terhadap gejala 'Pelajar IPTA jadi GRO' yang disiarkan kelmarin (Isnin, 22 Mac 2010).

Untuk makluman pekara ini sudah lama berlaku cuma ia disedari oleh segelintir sahaja golongan akademik IPTA itu sendiri. Bahkan saya sudah beberapa kali mengingatkan teman-teman perniagaan supaya jangan melanggan gadis-gadis ini, namun mereka tetap juga menggunakan gadis-gadis itu untuk memuaskan nafsu mereka.

Sebagai seorang yang hidup di dunia korporat saya sering bertemu dengan teman-teman saya yang membawa gadis-gadis GRO 'menara gading' ini ke majlis-majlis jamuan serta berhibur di hotel-hotel mewah.

Sebenarnya perkataan GRO adalah tidak tepat kerana gadis-gadis ini kebanyakannya adalah menjadi 'perempuan simpanan' kepada golongan berwang ini. Gadis-gadis ini dijadikan hamba nafsu golongan-golongan ini setelah diumpan dengan wang ringgit, kereta mewah dan kehidupan eksklusif.

Kebanyakan sugar daddy ini terdiri daripada golongan ahli perniagaan yang mempunyai dompet tebal. Maklum sajalah apalah yang hendak dihiraukan jika mereka mendapat tender bernilai jutaan ringgit setiap tahun serta projek-projek yang menanti.

Kebanyakan gadis-gadis ini disediakan rumah, villa mewah, kereta sport mewah daripada bertaraf Proton Satria hinggalah ke Mercedes sport. Sementara pakaian mereka daripada jenama yang mahal serta dijanjikan habuan bercuti keluar negara. Saya ingin sebutkan IPTA yang ramai gadis-gadis yang menjadi 'perempuan simpanan' adalah dari ******, ******, ****** dan ****** serta sebahagian kecil dari universiti swasta di Lembah Klang.

Mungkin ramai yang menyangka sugar-sugar daddy ini bergelar Datuk atau Tan Sri tetapi tuduhan itu tidak benar kerana kebanyakan mereka adalah ahli perniagaan yang baru naik dan belum ada apa-apa gelaran lagi. Saya pernah mengingatkan teman-teman 'berwang' ini supaya tidak menjadikan gadis-gadis IPTA ini sebagai mangsa mereka. Mereka adalah ibarat bunga bangsa, jika rosak mereka, maka rosaklah generasi masa depan kita. Saya ingatkan jika mereka juga mempunyai anak, adik atau saudara perempuan bagaimana perasaan mereka bila mereka ini dijadikan 'perempuan simpanan' atau selayaknya 'wanita lacur'.

Namun ingatan saya ini hanya diketawakan oleh mereka yang mengatakan wanita muda ini yang inginkan wang mereka.

Saya boleh ceritakan tentang seorang siswi IPTA di Pantai Timur yang sering mengikuti sugar daddy ini sewaktu cuti semester ke luar negara bermain golf di Australia, Singapura dan Bali.

Sepanjang satu hingga dua minggu bercuti hanya dihabiskan bersama sugar daddy tersayang. Apabila pulang sarat dengan belian barangan dan pakaian mewah semuanya ditaja oleh sugar daddy.

Kebanyakan 'gadis-gadis simpanan' ini tidak mempunyai perjanjian atau ikatan untuk mengahwini lelaki berwang ini. Taraf lelaki berwang ini sekadar membiayai makan pakai, kediaman dan kereta serta melunaskan bayaran pengajian sepanjang empat tahun di universiti.

Lepas tamat pengajian gadis-gadis ini boleh lepas bebas dan mereka tiada ikatan lagi. Bayangkan gadis-gadis 'rosak' ini bakal mengahwini sekian banyak teruna yang baik-baik setelah akhir pengajian mereka. Ataupun sesetengahnya menjerat VIP atau ahli politik tertentu berdasarkan pengalaman mereka yang lalu.

Amat mudah untuk mengenali gadis-gadis simpanan ini. Selain dari memiliki kereta mewah, mereka tinggal di kawasan eksklusif dan kondominium secara berseorangan serta penampilan mereka agak lain dengan rambut yang sentiasa berdandan rapi dan berpakaian jenama mahal.

Mereka ini selalunya berhimpun sesama mereka di kelab-kelab eksklusif serta berbelanja menggunakan kad kredit.

Berdasarkan pengalaman saya seperti yang dialami oleh 'Bapa resah' itu tadi gadis-gadis yang ditemui di hotel mewah itu hanya datang berhibur.

Sebenarnya di situlah tempat mulanya untuk berkenal-kenalan dengan bakal sugar daddy.

Sebenarnya gadis-gadis itu sudah tahu jika ada yang sudi berkenalan dan berakhir di bilik hotel serta sanggup membiayai hidup mereka maka hal-hal di atas yang saya ceritakan adalah perkara lumrah yang berlaku. Perjanjian secara tidak langsung berlaku, seperti berapa tahun pengajian dan jumlah yang diperlukan oleh gadis itu dalam sebulan. Inilah pasar tawar-menawar sugar daddy untuk merebut 'gadis simpanan' mereka.

Sebagai penganut Islam saya merasa bersalah jika tidak mendedahkan maksiat yang berlaku ini.

Saya ingin menyeru pihak universiti agar mengambil tindakan terhadap siswi-siswi yang melakukan kerja terkeji ini.

Begitu jugak hukuman Syariah yang berat perlu dijatuhkan ke atas sugar-sugar daddy ini kerana mempergunakan gadis-gadis yang lemah untuk melampiaskan nafsu mereka.

BAPA PRIHATIN

Shah Alam

Selama ini pendidikan apa namanya?

AKHIR-AKHIR ini bertubi-tubi Kementerian Pelajaran diasak dan disarankan agar pendidikan seks dimasukkan dalam kurikulum sekolah, kononnya untuk memberi pengetahuan kepada pelajar tentang bahayanya mengandung anak luar nikah dan mengamalkan seks sebelum berkahwin. Lebih penting adalah untuk mengawal gejala buang bayi yang menjadi-jadi sekarang ini.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil turut mengulangi gesaan supaya Kementerian Pelajaran bertindak segera memulakan pendidikan seks itu manakala kementerian tersebut pula masih menimbangkan dan menunggu maklum balas daripada pihak-pihak yang lain.

Tetapi apakah benar pendidikan seks tidak diajar di sekolah-sekolah selama ini? Atau pendidikan seks yang macam mana yang dikehendaki oleh para pendesak ini?

Selama ini apakah jenis pendidikan yang diterapkan dalam matapelajaran Sains dan Pendidikan Islam mengenai seks? Bukankah itu adalah satu cabang pendidikan seks?

Dalam matapelajaran Sains dan Sains Kesihatan di sekolah telah ada topik-topik tentang alat-alat kelamin lelaki dan perempuan. Para pelajar telah melihat dan melukis dan membuat lakaran serta nota tentang perkara itu.

Mereka telah diajar bagaimana alat-alat kelamin itu berfungsi dan apa hasilnya jika persenyawaan berlaku antara sperma lelaki dan telur dari benih perempuan. Para pelajar telah mempelajari mengenai kitaran haid dan keberkesanan sperma lelaki.

Mereka juga telah didedahkan mengenai proses mengandung dan proses kelahiran melalui matapelajaran Sains dan Pendidikan Islam. Malah dalam Pendidikan Islam telah diajar tentang halal dan haramnya perhubungan intim di luar nikah dan telah diajar juga tentang status anak yang lahir di luar nikah.

Jadi apa namanya pendidikan yang disebutkan itu? Atau pendidikan seks yang macam mana yang dikehendaki oleh Shahrizat itu? Adakah beliau dan pihak-pihak lain yang mendesak ini mahu para pelajar didedahkan dengan kaedah melakukan seks secara selamat ataupun bagaimana mengelak diri dari mengandung? Atau mereka mahu diajar tentang kaedah memakai kondom dan ubat mencegah kehamilan?

ILHAM SYAKIMA

Taman Guru, Yan

Cetak Artikel Cetak . E-mel Rakan Emel Rakan . Pelayan bersongkok, tudung bukan tanda restoran halal

PEKERJA wanita memakai tudung manakala lelaki bersongkok menjadi pelayan di restoran atau kopitiam yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan di seluruh negara sudah menjadi pemandangan biasa. Rata-rata restoran itu pula diletakkan logo halal atau tulisan ‘Halal’ selain frasa ‘Ditanggung Halal’ bagi meyakinkan orang ramai bahawa premis mereka menjual makanan halal.

Pengusaha juga bijak mengelirukan pelanggan dengan menggaji pekerja asing Indonesia dan Bangladesh, kemudian meminta mereka memakai tudung dan songkok supaya lebih nampak Islam. Justeru, tanpa syak atau ragu, orang Islam pun menikmati makanan di premis berkenaan kerana yakin restoran itu halal tanpa mempersoalkan benarkah makanan yang dihidangkan disediakan secara halal dari semua sudut.

Selain itu, makan, minum dan ‘melepak’ di kopitiam serta restoran 24 jam yang kebanyakan menyediakan ‘wi-fi’ percuma mampu menarik pelanggan sehingga menjadi trend kepada generasi sekarang tidak mengira bangsa. Sekali lagi status halal makanan di premis itu dipersoalkan. Tetapi sejauh mana keprihatinan umat Islam terhadap status halal itu? Apa yang dikesali, fenomena ini tidak begitu mendapat perhatian pihak berkuasa. Penguat kuasa seolah-olah ‘menutup mata’ dengan membiarkan premis beroperasi tanpa membuat pemeriksaan secara menyeluruh. Kelonggaran penguatkuasaan terhadap status halal dan kedangkalan orang ramai terhadap perundangan Islam menjadikan isu itu semakin berleluasa.

Sebenarnya penguatkuasaan berhubung status halal termaktub dalam Akta Perihal Dagangan 1972/Perintah Perihal Dagangan Penggunaan Perbahasaan ‘Halal’) 1975/ Perintah Perihal Dagangan (Penandaan Makanan) 1975. Namun sejauh mana akta itu dikuatkuasakan? Apakah ada kerjasama pelbagai agensi untuk menyerbu premis yang disyaki tidak mematuhi akta itu?

Akta itu boleh dijadikan asas sebagai perlindungan kepada peniaga atau pengguna daripada amalan perdagangan tidak sihat. Ia merangkumi penggunaan perihal dagangan palsu atau mengelirukan berhubung harga dan barang serta pernyataan palsu yang mengelirukan berhubung perkhidmatan, tempat tinggal dan kemudahan. Perbahasaan ‘Halal’ adalah antara perihal dagangan bagi maksud akta ini.

Penggunaan perbahasaan ‘Halal’, ‘Ditanggung Halal’, ‘Makanan Islam’ dan sebagainya termasuk dalam bentuk logo oleh premis perniagaan tidak diwajibkan mengikut undang-undang sedia ada. Bagaimanapun apabila perbahasaan ‘Halal’ atau seumpamanya itu digunakan terhadap makanan, ia hendaklah dimaksudkan bahawa makanan itu boleh dimakan orang Islam termasuk tidak mengandungi apa-apa bahagian binatang dilarang atau tidak disembelih mengikut hukum syarak; tidak disediakan, diproses atau dikilang dengan menggunakan apa-apa alat yang tidak bebas daripada sebarang najis mengikut hukum syarak.
Selain itu, penggunaan perbahasaan itu tidak seharusnya digunakan sewenang-wenangnya melainkan mematuhi perkara digariskan, sebaliknya menggunakan logo persijilan halal yang keluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Jabatan Agama Islam Negeri (Jain) dan pihak badan Islam diiktiraf.

Sesiapa yang menjual makanan dengan perbahasaan ‘Halal’ sedangkan ia berlawanan dengan kehendak itu adalah melakukan kesalahan mengikut Akta Perihal Dagangan 1972, dan jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman denda sehingga RM100,000 atau dipenjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya bagi individu.

Bagi kesalahan kedua dan seterusnya, denda boleh dikenakan sehingga RM200,000 atau penjara tidak melebihi enam tahun atau kedua-duanya. Penalti untuk syarikat atau pertubuhan perbadanan ialah denda sehingga RM250,000 bagi kesalahan kali pertama dan kesalahan kedua dendanya RM500,000. Justeru, dengan kuasa yang ada, sepatutnya anggota penguat kuasa bertindak tegas dalam setiap operasi.

Setiausaha Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, berpendapat tindakan sebilangan pengusaha restoran yang memperdagangkan ‘Halal’ bukan saja mempersendakan Islam malah tidak menghormati umat Islam. Taktik itu juga dilihat amat kotor untuk mengelirukan masyarakat.

Oleh Jami’ah Shukri


Bukan niatku jual anak...'


KETIKA diwawancara, berulang kali wanita yang berasal dari Sabak Bernam, Selangor ini menafikan pernah wujud niat di hatinya untuk menjual anak.

Menyalahkan desakan hidup atas segala perbuatan lampau, apa yang nyata wanita ini telah 'kehilangan' lima daripada enam anaknya.

Kelima-lima anaknya itu diserahkan secara suka rela untuk dipelihara oleh orang lain dengan diberikan sedikit 'imbuhan' untuk dia meneruskan hidup.

Berpendidikan hanya setakat darjah satu, Ayu (bukan nama sebenar) yang merupakan anak tunggal dan kematian ibu bapa memberitahu, sebagai seorang ibu, apa yang diharapkan hanyalah yang terbaik untuk anak-anak.

Bercerita lanjut, Ayu, 52, memberitahu, dia pertama kali dinikahkan ketika berusia 17 tahun. Jodohnya adalah seorang lelaki berusia 51 tahun, berasal dari Bagan Datoh, Perak.

Tidak sampai tiga bulan berkahwin, suaminya itu meninggal dunia. Perkahwinan tersebut dikurniakan seorang anak lelaki.

''Anak ini saya jaga dan pada umur enam tahun saya masukkan ke asrama anak yatim yang dikelolakan Jabatan Kebajikan Masyarakat kerana tidak mampu untuk menjaganya.

''Semenjak itu saya tidak berjumpa dengan anak lelaki saya itu sehinggalah baru-baru ini apabila kami dipertemukan semula,'' katanya yang memberitahu anak lelakinya itu telah bekerja dan mempunyai keluarga sendiri.

Beberapa tahun kemudian, pada usia 21 tahun, Ayu dipertemukan pula dengan seorang pemuda berusia 25 tahun dan mendirikan rumah tangga dengan lelaki itu.

Akibat perkenalan yang singkat dan terburu-buru, Ayu tidak mengetahui rupa-rupanya suaminya itu adalah seorang penagih yang sanggup mencuri untuk mendapatkan najis dadah. Suaminya juga seorang yang panas baran dan cepat 'naik tangan'.

Usia perkahwinan hanya bertahan selama dua tahun sebelum suaminya yang berasal dari Tanjung Karang, Selangor ditangkap dan kemudian dipenjarakan atas kesalahan dadah.

''Keadaan kehidupan saya pada ketika itu sangat terdesak. Saya tidak bekerja, suami pula dalam penjara, keadaan saya tidak terurus.

''Ketika bersalin di hospital seorang insan dari Klang ingin mengambil anak saya sebagai anak angkat apatah lagi dia sendiri tidak mempunyai anak,'' ujarnya.

Lantas tanpa berfikir panjang Ayu memberikan anak itu kepada pasangan suami isteri terbabit dengan harapan nasib si anak akan terbela.

''Apabila anak itu dihulurkan, saya diberikan beberapa ratus ringgit. Katanya sebagai duit ubat. Pada mulanya saya enggan mengambilnya, tapi akhirnya saya ambil juga duit itu untuk membiayai kehidupan saya,'' katanya perlahan.

Selepas bercerai dengan suami kedua, ditakdirkan seorang kenalan lama membawa Ayu ke Port Dickson, kononnya untuk dicarikan kerja, tanpa mengetahui rupa-rupanya dia ditipu dan 'dijual' dengan harga RM15,000 di sebuah hotel.

Bermula saat itu kehidupan Ayu dikenali sebagai pelacur. Pernah terfikir untuk melarikan diri, namun atas dasar tidak tahu hendak ke mana dan apa yang boleh dilakukan untuk mencari rezeki dia meneruskan pekerjaan itu.

Akibatnya, Ayu mengandungkan anak yang ketiga.

''Saya melahirkan seorang bayi perempuan yang comel. Ketika di hospital, kenalan lama saya itu datang dan mengambil anak saya cara paksa.

''Katanya dia akan memberikan anak itu kepada ibu mertuanya di Ipoh atau kepada orang lain yang mahukan anak angkat.

''Selebihnya saya tidak tahu, saya rasa anak saya itu mungkin telah dijual kepada orang lain,'' ujarnya sebak.

Tidak serik-serik lagi, pada usia 35 tahun, Ayu mengandung buat sekian kalinya.

Pada ketika ini dia menjalankan aktiviti pelacuran secara sendirian. Dia menjalankan aktivitinya di Kuala Lumpur. Selain kegiatan pelacuran dia juga mencari tin dan botol untuk dijual.

Ayu menyewa sebuah bilik dengan segala kelengkapan ditanggung oleh pemiliknya, seorang wanita berketurunan Sikh.

''Saya bertuah kerana kali ini saya mendapat anak kembar perempuan. Tapi saya serahkan pula kedua-dua anak saya itu kepada pemilik bilik yang saya sewa apabila dia merayu hendak membela kedua-dua anak saya.

''Memandangkan sudah termakan budi, anak yang saya sempat bela selama sebulan itu saya serahkan kepada wanita ini dan dia memberi saya RM500,'' katanya.

Bagaikan tahu apa yang berada di benak penulis, Ayu menegaskan bahawa wanita itu sudah memeluk Islam, tetapi secara rahsia tanpa pengetahuan keluarganya.

''Saya tahu anak saya itu pasti dijaga dengan baik kerana wanita itu seorang yang baik. Saya juga tahu di mana dia tinggal dan ada waktunya saya berkesempatan melawat mereka ketika kecil,'' jelasnya.

Namun dengan perlahan Ayu memberitahu bahawa dia mendapat tahu kedua-dua anaknya itu kini ditempatkan di Jabatan Kebajikan Masyarakat apabila wanita yang menjaganya telah meninggal dunia.

Seterusnya anak lelaki bongsu dilahirkan ketika dia berusia 44 tahun. Anak itu diberikan kepada seorang kenalan dari Kedah yang kononnya mahu menjaga anaknya.

Ayu diberi sagu hati sebanyak RM400.

''Saya dapat tahu ketika anak saya masih kecil, kenalan ini turut membawa anak saya ini ke sarang penagih untuk membeli dadah.

''Saya terus berjumpa dengannya untuk mendapatkan kembali anak saya.

''Tetapi pada pertemuan itu saya telah dipukul dan ditendang serta diberi amaran agar tidak mengambil tahu urusan anak itu lagi.

"Sekarang pada usia sembilan tahun, saya dengar ibu kenalan ini telah membawa anak saya ke Kedah untuk dijaga,'' katanya.

Pasrah dengan keadaan, Ayu berkata, apa yang dilakukannya pada ketika itu adalah untuk kebaikan anak-anaknya agar menjadi manusia lebih berguna daripada dirinya.

''Saya bukan hilang pertimbangan. Saya mahu supaya mereka dijaga dengan baik, berpendidikan, tidak jadi macam saya. Jual diri untuk mencari sesuap nasi,'' katanya.

Biarpun sedikit kesal, namun Ayu pasti perbuatan yang dilakukannya adalah berdasarkan niat yang baik.

''Jangan sesekali menuduh saya menjual anak, saya bukan begitu,'' katanya.

Apa pun, sebagai ibu, pasti sesekali dia teringatkan anak-anaknya. Apabila ditanya tidak inginkah dia bertemu anak-anaknya.

Jawabnya: ''Biarlah. Mereka semua sudah pergi dari saya. Lagi pun saya tidak tahu di mana mereka berada.

''Apa yang saya harap dan doakan selalu ialah kesejahteraan mereka buat selama-lamanya. Biarlah mereka jadi 'manusia'.

''Walaupun ada di antara mereka tidak tahu siapa ibu yang mengandungkan mereka, itu mungkin lebih baik. Lebih baik untuk kehidupan mereka.

''Mereka sudah ada kehidupan sendiri. Biarlah kekal begitu.''

Ayu kini menghabiskan sisa-sisa kehidupannya dengan memperbanyakkan amal jariah dan mendalami ilmu Islam di sebuah pusat kebajikan di ibu kota.

Oleh ROSMAH DAIN

Beribadat di depan Kaabah

UMAR al Khattab benar-benar menjadi peneroka kepada era dakwah atau penyebaran Islam oleh Rasulullah SAW secara terbuka dan berterus terang. Keberanian Umar membawa keluar Islam dari persembunyian itu menyebabkan Rasulullah begitu kagum, lantas menggelarkan sahabat itu dengan panggilan Umar Al Faruq, iaitu seseorang yang dapat membezakan antara hak dan batil, antara kebenaran dan yang palsu.

Sejak itu, tanpa perlu takut apatah lagi segan, baginda dan seluruh sahabat tidak lagi menoleh ke belakang kecuali maju terus ke hadapan untuk menyampaikan Islam tanpa mengira masa, tempat dan sasaran.

Ia juga menyaksikan umat Islam 'merdeka' melakukan ibadat di Kaabah. Mereka solat dan memanjatkan syukur terhadap Allah kerana telah menjadi impian sekian lama untuk beribadat di hadapan Kaabah tanpa gangguan mana-mana pihak.

Ibnu Masud r.a. berkata: "Kami tidak berupaya untuk bersembahyang di sisi Kaabah melainkan setelah Umar memeluk Islam. Apabila dia masuk Islam, dia memerangi mereka sehingga Quraisy membiarkan kami sembahyang dengan bebas. Sesungguhnya dengan Islamnya Umar adalah suatu kemenangan. Kami sentiasa merasa mulia sejak Umar memeluk Islam."

Diriwayatkan dari Suhayb bin Sinan al Rumiy r.a pula katanya: "Apabila Umar masuk Islam, maka Islam mula zahir dan dia menyeru kepada Islam secara terang-terangan. Kami pun duduk di sekitar masjid (Kaabah) dalam beberapa halaqah (lingkaran) dan kami bertawaf sekeliling Kaabah.

"Kami juga dapat membalas terhadap mereka yang berkasar dengan kami dan kami pulangkan sebahagian yang pernah mereka lakukan terhadap kami."

Benar semua kejadian di Kaabah itu terpaksa disaksikan sendiri oleh kaum Musyrik lagi kafir sambil tidak dapat berbuat apa-apa lagi apabila Islam mempunyai dua jaguh yang sangat terkemuka iaitu Hamzah dan Umar.

Namun Abu Jahal yang mati akal, datang berjumpa Nabi Muhammad lalu berkata: "Wahai Muhammad, kalau kamu cerca lagi tuhan kami selepas ini kami akan mencerca Allah!"

Lalu turun ayat memberi panduan kepada umat Islam untuk berhadapan dengan sikap Abu Jahal tadi dalam surah al-An'am ayat 108.

Tetapi sebelum itu tahukah anda bagaimana bapa saudara Nabi Muhammad iaitu Hamzah Abdul Mutalib memeluk Islam?

Kita perlu kembali ke peristiwa Nabi SAW dihina oleh Abu Jahal ketika baginda memanggil penduduk Mekah untuk menerima seruan baginda di Bukit Safa, iaitu di peringkat awal baginda cuba berdakwah terhadap kaumnya.

Seorang hamba wanita milik Abdullah bin Juda'an terus mengadu kepada Hamzah yang ketika itu baru pulang dari memburu binatang mengenai penghinaan yang dibuat oleh Abu Jahal terhadap baginda.

Hamzah yang ketika itu belum lagi memeluk Islam begitu marah dan terus mencari Abu Jahal yang dikatakan sedang berkumpul dengan kaumnya.

Sejurus Hamzah bertemu dengan seteru Islam itu, tanpa banyak soal, bapa saudara Nabi itu terus mengetuk kepala Abu Jahal dengan busur panah yang ada di tangannya sehingga luka berdarah.

"Berani kamu menghina Muhammad pada hal aku seagama dengan dia. Tahukah kamu aku sendiri percaya dengan apa yang diserukannya itu," kata Hamzah dengan bengisnya.

Walaupun mengalami luka dan seolah-olah dimalukan di hadapan khalayak ramai namun amaran keras Hamzah itu sedikit pun tidak dibalas oleh Abu Jahal. Ini kerana dia memang gentar kepada kekuatan Hamzah.

Namun selepas kejadian itu, dengan segera Hamzah menemui anak Nabi untuk memeluk Islam kerana bimbang pembohongannya yang beliau telah memeluk Islam akan diketahui ramai.

Pengislaman Hamzah itu sangat ditakuti oleh kaum musyrikin kerana beliau sangat terkenal dengan keberanian dan kegagahan.

Lalu apakah caranya lagi bagi kaum kafir Quraisy itu untuk menghalang kemaraan Islam? Segala-galanya telah dilakukan. Daripada sehalus-halus perbuatan termasuk memujuk Nabi Muhammad sehinggalah para pengikut baginda ramai yang mati disiksa namun semua gagal.

Namun apa yang dapat dilakukan oleh patung-patung yang kaku dan bisu itu? Sebanyak mana pun mereka membuat persembahan dan korban di hadapan berhala-berhala, tiada satu pun dari patung-patung itu mampu menunjukkan kuasa mempertahankan diri mereka dari terus kononnya dihina oleh ajaran-ajaran Islam yang dibawa oleh baginda itu.

Mereka benar-benar terkepung dengan segala macam kesulitan yang mereka sendiri ciptakan.

Untuk membunuh Rasulullah mungkin mudah bagi mereka lakukan namun mereka sedar setitis darah baginda tumpah maka akan berlaku pertumpahan darah yang lebih teruk di seluruh Mekah. Lebih teruk mereka sendiri akan terbunuh dan musnah.

Lalu agenda untuk membunuh baginda terpaksa mereka lupakan.

Namun setiap hari telah menjadi rutin sebahagian dari mereka terus menyakiti Nabi SAW yang kebetulan lingkungan jiran-jirannya, ramai yang masih terdiri dari golongan kafir.

Antara jiran-jiran baginda itu termasuklah Abu Lahab, iaitu bapa saudara baginda sendiri, Hakam Ibni Abil asi, Uqbah bin Abi Muit dan Udai bin hamra al Saqofi. Inilah jiran-jiran terdekat baginda.

Mereka semua sepakat menyakiti baginda. Iaitu dengan cara semua dan segala macam jenis sampah dan kotoran dari rumah mereka, terus dibuang di hadapan rumah nabi.

Apabila mereka menyembelih lembu, unta mahupun kambing segala perut, tali perut dan kekotoran haiwan-haiwan itu diletakkan di hadapan rumah baginda.

Namun baginda tidak pernah marah atau membalas perbuatan-perbuatan mereka itu, malah baginda tetap bersabar dan baginda membersihkan dan membuang semua sampah dan kotoran itu.

Sebenarnya keluarga dan seluruh kaum kerabat Nabi SAW turut bimbang terhadap keselamatan baginda. Lebih-lebih lagi bapa saudara nabi, Abu Talib sentiasa memastikan baginda tidak diapa-apakan dari sebarang cubaan untuk mencedera atau membunuhnya.

Malah beliau sanggup menggantikan di tempat tidur Nabi SAW dan begitu juga anak-anaknya lain bagi memastikan tiada cubaan membunuh ketika baginda sedang tidur.

Dalam masa yang sama juga dikatakan kafir Quraisy ini sanggup menawarkan kepada baginda tidak sahaja termasuk pangkat, kedudukan, harta malah akidah juga.

Dalam suatu peristiwa baginda dipanggil untuk hadir dalam persidangan kafir Quraisy di Dewan Nadwah dan ditawarkan untuk berkongsi akidah. Sekalipun tawaran itu sebenarnya begitu berat, tidak memberikan faedah apa-apa kepada mereka sendiri namun mereka terpaksa tawarkan asalkan sahaja Rasulullah tidak lagi menjadi ancaman.

"Wahai Muhammad sudah bermacam-mcam kami tawarkan kepada kamu tetapi tidak satu pun yang kamu setuju dan terima. Sekarang ini kami hendak membuat tawaran lagi, tawaran ini berat bagi kami. Tetapi mudah-mudahan kita dapat sepakat.

"Kami lihat engkau bermati-matian dengan agama kamu, kami ingin berseru kepada kamu supaya kita selesaikan masalah antara kita.

"Iaitu engkau sembah Tuhan kami sehari dan kami sembah tuhan kamu sehari, berselang-selang," kata mereka.

Tentu Rasulullah sekali-kali tidak akan menggadaikan maruah agama itu dengan tawaran yang sebegitu. Baginda terus menolak dengan tegasnya.

"Bagaimana kalau kami sembah tuhan kamu selama seminggu tetapi kamu sembah tuhan kami cukup hanya satu hari dalam seminggu," kata mereka.

"Tidak!," jawab Rasulullah.

"Bagaimana pula dengan tawaran berikut yang tentu sama sekali mudah untuk engkau lakukan berbanding berat kepada kami untuk menerimanya.

"Iaitu kami sanggup sambah tuhan kami sepanjang tahun tetapi cukup sehari dalam setahun itu untuk kamu menyembah tuhan kami pula," pinta mereka.

Permintaan mereka itu tetap ditolak mentah-mentah oleh baginda. Baginda tidak berkompromi dalam soal akidah. Tidak seinci pun baginda mengalah untuk berpaling daripada menyembah Allah sekali pun mereka dikatakan akhirnya dapat menerima Islam.

Lalu kaum kafir Quraisy benar-benar kebingungan sedangkan seorang demi seorang meninggalkan patung berhala dan lebih tertarik memeluk Islam.

Akhirnya dengan tidak ada cara lain, mereka berbincang dan bersetuju untuk melancarkan gerakan memboikot Rasulullah.

Boikot atau pemulauan, dianggap sebagai pembunuh dalam senyap yang diharapkan dapat 'mengajar' baginda.

Ikuti seterusnya bagaimana peritnya hidup baginda sehinggakan ada di kalangan kaum keluarga terpaksa makan rumput-rumput kering!

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...