terima kasih buat kalian semua..

Friday, January 28, 2011

Apa ada pada Anugerah Oscar ???


Apakah nilai bagi anugerah yang berprestij iaitu Oscar?Bagi studio gergasi, Sony Pictures yang baru sahaja menerbitkan filem The Social Network melalui DVD dan turut meraih keuntungan besar kesan dari pencalonan filem ini Selasa lalu, jawapannya ialah berjuta-juta dolar.

Fox Searchlight yang menanti hingga 20 Januari lalu untuk menayangkan filem Black Swan ke seluruh dunia, jumlahnya setakat ini ialah AS$100 juta RM305 juta) atau lebih, mungkin akan mencecah AS$150 juta (RM458 juta) jika Natalie Portman memenangi anugerah Oscar 27 Februari ini.

Jika Portman memenangi pelakon wanita terbaik, ia akan meningkatkan nilainya seperti Reese Witherspoon yang menerima bayaran lebih AS$10 juta (RM30.5 juta) untuk satu filem, nilai yang jauh lebih tinggi daripada apa yang dia perolehi menerusi lakonannya dalam filem Swan yang hanya menelan belanja keseluruhan sebanyak AS$13 juta (RM39 juta).

Calon dan pemenang anugerah Oscar adalah mereka yang paling jelas memperoleh manfaat, malah pelbagai agensi turut menumpang keuntungan daripada anugerah tersebut.

Anugerah Oscar telah mencipta satu ekosistem kewangan yang jauh lebih hebat daripada anugerah pesaing seperti Anugerah Akademi. Stesen penyiar rasmi, ABC bakal mengaut keuntungan lebih AS$65 juta (RM198 juta) tahun ini.

Rangkaian televisyen itu dikatakan mengenakan bayaran sebanyak AS$1.7 juta (RM5.2 juta) untuk iklan selama 30 saat, lebih daripada bayaran tahun lalu iaitu sebanyak AS$1.3 juta (RM3.97 juta).

Ekosistem kewangan ini turut melibatkan pemilik bilik tayangan seperti Harmony Golds Los Angeles yang dinaikkan harga dan akhbar seperti The New York Times yang memperoleh AS$100,000 (RM305,000) untuk iklan berwarna satu muka surat penuh dengan iklan biasa hanya bernilai AS$9,000 (RM27,450).

Syarikat perhubungan awam yang diupah menguruskan kempen setiap filem turut meraih laba tinggi seperti 42West yang menguruskan Social Network, The Ghost Writer dan I Am Love mendapat AS$10 juta (RM30.5 juta) hingga AS$15 juta (RM45.8 juta) sebulan bagi setiap filem.

Upah menghasilkan iklan cetak serta elektronik turut menguntungkan. Contohnya filem Social Network, iklan-iklan yang dihasilkan kembali sempena Oscar ini boleh mencapai hingga AS$40,000 (RM122,000). - Reuters

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...