terima kasih buat kalian semua..

Saturday, March 26, 2011

Persediaan menghadapi Hari Kiamat !!!


BENARKAH seperti dikatakan atau lebih tepat, diramalkan bahawa 2012 adalah penghujung dunia kerana sudah ada tanda-tanda Hari Kiamat kian hampir seperti bencana alam yang dahsyat berlaku dan terkini, tsunami yang melanda Jepun.
Kebetulan, kebanyakan yang diperkatakan bakal berlaku atau ramalan mengenai kiamat sudah pun berlaku walaupun tidak semestinya tepat seperti dikatakan tetapi hampir menyamai apa diramalkan

Contohnya, ramalan yang dibuat akan berlaku gempa bumi pada 2004, tahun itu juga terjadinya tsunami yang menggemparkan dunia. Begitu juga ramalan mengenai serangan Anthrax, sejenis bakteria membiak menerusi penyebaran spora pada 2001 dan Taufan Katrina pada 2005.

Semua peristiwa serta bencana alam yang pernah diramalkan itu baik oleh tukang ramal, kitab agama, program dikembangkan laman web di internet atau perkiraan berasaskan ilmu matematik, sudah berlaku.

Satu lagi ramalan, pada 2012 nanti akan berakhirnya riwayat bumi dikuatkan dengan tarikh dalam kalendar suku Maya yang dijumpai di bawah runtuhan di Mexico iaitu kiamat bakal berlaku pada 21 Disember 2012.

Suku Maya terkenal dengan kebolehan mereka dalam ilmu matematik dan astronomi. Kalendar itu secara misteri berakhir dengan satu tarikh pengakhiran hari iaitu 21122012. Fakta menarik itu turut menjadi jalan cerita sebuah filem.
Mencari maklumat berkaitan 2012, akan menemukan banyak laman web serta sedutan video yang mengupas mengenainya bukan saja di kalangan bukan Islam, juga umat Islam yang turut mengambil peluang membahaskan ramalan dikatakan berasaskan fakta itu.

Pendakwah dan penulis buku, Zahazan Mohamed, ketika diminta membicarakan mengenai kekalutan masyarakat terhadap teori mengatakan kiamat sudah tidak lama lagi, berkata tiada guna meletakkan tarikh tertentu berlakunya kiamat.

Katanya, ini kerana banyak disebutkan dalam al-Quran dengan jelas bahawa perkara ghaib termasuk Hari Kiamat hanya diketahui oleh Allah. Malah, Nabi Muhammad yang banyak kali ditanya sahabat tidak dapat memberikan jawapan.

“Bagaimanapun, ada beberapa hadis menyebut apabila Rasulullah SAW ditanya mengenai kiamat, Baginda berkata, jarak diutuskannya dengan kiamat ibarat jari telunjuk dan jari tengah.

“Jadi jika dilihat jarak antara jari itu, kita berasakan kiamat tidak jauh. Bagaimanapun, hanya Allah yang mengetahuinya. Tetapi, ada sabda Baginda menyebut saat diutus dirinya dengan kiamat sangat dekat, malah hampir kiamat itu mendahului Baginda,” katanya.

Beliau berkata, sebagai kasih sayang Allah terhadap hambanya yang memang kuat sifat ingin tahu itu, Allah menunjukkan tanda-tanda kiamat sama ada yang kecil mahu pun yang besar supaya mereka mengambil iktibar daripadanya.

Zahazan berkata, antara tanda kecil kiamat seperti diungkapkan ulama memang banyak dan ada yang sudah terlihat sekarang berlaku kepada dunia serta dalam kehidupan masyarakat.

Antaranya, diutuskan Nabi Muhammad sebagai nabi terakhir dan tiada nabi selepasnya, sebaliknya yang menanti adalah kiamat itu sendiri. Wafatnya Baginda juga adalah tanda kiamat.

Tanda lain, penaklukan Baitulmaqdis, melimpahnya harta, munculnya pelbagai fitnah, munculnya orang yang mengaku sebagai nabi, hilangnya amanah, hilang ilmu dan tersebar kebodohan.

Amalan riba bermaharajalela, ramainya peminum arak, berlumba menghias masjid dan berbangga dengannya, berlumba meninggikan bangunan, banyak terjadi gempa dan ibu melahirkan tuannya.

“Semua ini ada yang kita sudah lihat berlaku. Contohnya, ramai antara kita yang anak dijaga oleh ibu dan itulah yang dinamakan ibu melahirkan tuannya. Melihat sekeliling, banyak lagi tanda-tanda kecil yang dikatakan sudah berlaku seperti bencana alam,” katanya.

Sementara tanda besar akan berlakunya kiamat masih belum kelihatan lagi, Zahazan berkata, ia bukan alasan untuk menundakan usaha melakukan persediaan menghadapi hari yang turut dinamakan hari akhirat itu.

“Tidak perlulah hendak fikirkan betul ke kiamat sudah dekat atau meramalkan bila berlakunya kiamat. Sebaliknya, pastikan kita sudah bersiap sedia menghadapi apabila tiba saatnya nanti. Itu sepatutnya menjadi keutamaan,” katanya.

Tindakan perlu dilakukan ialah banyak berdoa kepada Allah supaya umat Islam selamat, memperbanyakkan amal soleh, mencegah kemungkaran dan berdampingan dengan ulama.

Tanda besar kiamat pula diungkapkan dalam hadis yang menggariskan tanda itu secara keseluruhan atau sebahagiannya kerana ada menyebut 10 tanda dan ada yang menyebut enam tanda.

Imam Muslim meriwayatkan daripada Huzaifah bin Asid al Ghiffari, dia berkata: “Nabi datang kepada kami sedang kami berbincang lalu bertanya: Apa yang kalian bicarakan. Mereka menjawab: Kami sedang membicarakan kiamat. Baginda berkata: Sesungguhnya ia (kiamat) tidak akan terjadi hingga kalian lihat sepuluh tanda sebelumnya.

Kemudian Baginda menyebut asap, dajjal, binatang, terbitnya matahari dari barat, turunnya Nabi Isa bin Maryam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga penenggelaman di bumi (di Timur, Barat dan Arab) dan yang terakhirnya adalah api keluar dari Yaman yang mengiring manusia ke tempat mereka berkumpul.”

Oleh Hasliza Hassan


No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...