terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, April 26, 2011

Kejam !! Kes di HKL: Kereta OKU pun korang clamp !!


ISU kemudahan Khas Untuk Orang Kelainan Upaya (OKU) bukanlah isu baru.

Dalam usaha untuk mendidik masyarakat tentang kemudahan bagi OKU, kita acap kali mendengar dan melihat melalui media massa, aktiviti-aktiviti kerajaan malah NGO juga mengenai perlunya kita menyediakan kemudahan-kemudahan utama seperti pengangkutan awam, tandas, tempat letak kereta dan lain-lain lagi.

Matlamatnya agar golongan ini diberi perhatian serta membuat mereka berasa dihargai, dihormati dan meningkatkan kesedaran masyarakat supaya lebih prihatin kepada isu-isu berkaitan golongan tersebut.

Ini kerana dari masa ke masa, bilangan OKU makin meningkat.

Peristiwa yang telah saya alami pada 21 April 2011 di Hospital Besar Kuala Lumpur baru-baru ini adalah corat-coret tentang kurangnya kesedaran masyarakat terhadap golongan OKU.

Saya telah mengalami kecederaan patah tulang kaki dan memerlukan tongkat untuk bergerak.

Kesan daripada kemalangan itu, saya telah diberikan MC selama hampir setahun.

Saya cuma mengharapkan bantuan Perkeso untuk menyara kehidupan saya. Saya perlu membuat rawatan susulan di Hospital Besar Kuala Lumpur.

Oleh kerana tempat letak kenderaan di hospital yang sudah penuh, saya terpaksa berlegar-legar bagi mencari tempat letak kereta.

Akhirnya saya menjumpai satu tempat kosong untuk OKU dan saya mengambil keputusan untuk parkir di situ walaupun lokasi tersebut agak jauh dari tempat rawatan yang perlu saya kunjungi.

Setelah selesai rawatan, saya mendapati tayar kereta saya telah dikunci. Apabila menghubungi Pengurusan Parking, saya telah diminta untuk menjelaskan bayaran clamping sebanyak RM50 untuk membuka kunci kerana saya tidak mempunyai pelekat OKU.

Ironinya, tempat parkir tersebut cuma terdapat papan tanda OKU sahaja, tidak pula mengatakan perlu mempunyai pelekat.

Apabila saya katakan bahawa kaki saya patah, salah seorang pekerjanya dengan nada bersahaja mengatakan kaki saya nampak elok.

Acap kali sebelum ini, saya pernah meletakkan kenderaan ditempat yang sama.

Malah, anggota Polis Bantuan yang bertugas membenarkan saya meletakkan kenderaan saya di situ tanpa banyak soal.

Jangan kerana ingin mengejar keuntungan maka kes-kes seperti saya diumpamakan seperti melepaskan batuk di tangga bagi mencapai matlamat pengurusan untuk meningkatkan keuntungan syarikat.

PATAH HATI Kuala Lumpur

1 comment:

  1. tapi kalau diikutkan tempat letak kereta khas utk yg berkerusi roda dan yang mempunyai atau mendaftar diri sebagai oku...sebab pemandu yg berkerusi roda memerlukan parkir yg agak luas utk menurunkan wheelchair nye berbanding oku yg boleh berjalan... apak

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...