terima kasih buat kalian semua..

Thursday, May 26, 2011

Terperangkap dalam tubuh lelaki... Sukar terima hakikat lahir sebagai lelaki..



TERPERANGKAP dalam tubuh yang salah - setidak-tidaknya itulah tanggapan golongan 'mak nyah' yang rata-rata percaya mereka adalah wanita tetapi terperangkap dalam tubuh lelaki.

Keadaan ini menjerumuskan golongan ini dalam dilema untuk meletakkan kedudukan diri mereka dalam masyarakat kerana secara fizikal mereka lahir sebagai lelaki tetapi memiliki keinginan, nafsu dan naluri wanita.

Kegagalan menempatkan diri dalam masyarakat membuatkan golongan ini berasa terasing atau mengasingkan diri lalu membentuk kelompok sendiri

Lebih malang apabila golongan ini rata-ratanya terbabit dalam kegiatan tidak bermoral seperti pelacuran dan sebagainya sehingga melekat sebagai stigma yang sukar untuk dikikis dalam masyarakat.

Malah, ada sesetengah golongan ini bertindak keterlaluan apabila mengambil keputusan untuk menukar jantina dengan melakukan pembedahan.

Sudahlah berperwatakan menyerupai wanita hukumnya haram dan dikutuk oleh agama, inikan pula mengubah kejadian Allah tanpa ada sebarang alasan yang dibenarkan oleh Islam.

Berpeluang mendekati golongan ini baru-baru ini ternyata mereka mempunyai cara kehidupan tersendiri selain mempunyai kerjaya tetap untuk meneruskan kehidupan.

Yang pasti, walaupun selesa dengan cara masing-masing, mereka sebenarnya perlu dibantu untuk keluar daripada kepompong seterusnya menjalani kehidupan seperti insan-insan lain di dunia ini iaitu sebagai seorang lelaki sejati.

Apa yang menarik hendak dipaparkan kali ini ialah dilema mereka sebagai seorang mak nyah dan apakah faktor yang menyebabkan mereka menjadi demikian.

Tidak pernah terfikir apatah lagi merancang untuk melakukan pembedahan menukar jantina, tetapi segala-galanya berlaku dengan tiba-tiba.

Itulah yang terjadi kepada Amy (bukan nama sebenar) di mana dia tidak pernah menyangka satu hari nanti dia bukan sahaja merupakan seorang mak nyah yang berperwatakan seperti seorang wanita tetapi turut mempunyai alat kelamin perempuan.

Malah, katanya, walaupun (alat kelamin) tidak boleh berfungsi sepenuhnya seperti mengandung dan melahirkan anak, dia tidak menyesal dengan apa yang telah berlaku malah amat berbangga dengan keadaan dirinya hari ini.

"Pembedahan pertukaran jantina telah dilakukan 15 tahun lalu dan ketika itu saya berumur sekitar awal 30-an.

"Secara jujur saya nyatakan bahawa saya tidak pernah merancang apatah lagi terfikir untuk menukar jantina waktu itu.

"Tetapi segala-galanya berlaku dalam sekelip mata di mana satu hari tiba-tiba sahaja terlintas di fikiran 'saya nak mati sebagai seorang perempuan' dan tidak sampai seminggu segala-galanya berubah,'' ujarnya ketika ditemui di ibu negara baru-baru ini.

Bercerita lanjut mengenai pembedahan yang dilakukan, Amy menerangkan bahawa ia hanya mengambil masa beberapa jam dan tidak sakit seperti yang diuar-uarkan.

Ini kerana, katanya, keesokan hari dia sudah disuruh berjalan oleh doktor dan hari keempat selepas pembedahan dia dibenarkan pulang.

Dia hanya kelihatan pucat dan letih mungkin disebabkan kehilangan banyak darah ketika melakukan pembedahan.

Beberapa bulan selepas pembedahan dilakukan, Amy turut memberitahu bahawa dia juga tidak mengalami sebarang jangkitan kuman di kawasan pembedahan dan sembuh seperti orang lain yang menjalani apa jua pembedahan.

"Di sini saya hendak memberitahu bahawa mereka (mak nyah) yang melakukan pembedahan dan memberitahu bahawa ia sakit macam nak mati adalah bohong semata-mata.

"Saya rasa orang itu tak buat pembedahan sebab saya tidak pula mengalami sakit sedemikian. Malah saya dibenarkan pulang selepas empat hari tinggal di hospital,'' katanya lagi.

Mengimbas kembali detik-detik awal dirinya terpesong menjadi mak nyah, Amy memberitahu segala-galanya bermula sewaktu di alam kanak-kanak.

Menegaskan bahawa dia tidak dipengaruhi oleh adik beradik perempuannya yang lain mahupun keadaan sekeliling, sebaliknya berpunca daripada diri sendiri.

Ini kerana dia memang suka bergaya dan ingin kelihatan cantik seperti seorang wanita termasuk bermain dengan permainan wanita seperti anak patung dan masak-masak.

Bagaimanapun, jelas Amy, pernah terdetik di hatinya sampai bilakah dia akan menjadi sedemikian.

Dia pernah mencuba untuk menjadi lelaki sejati tetapi tidak berjaya.

Ini kerana menurutnya, dia tidak boleh menipu diri sendiri selain hatinya memberontak.

Akhirnya, dia meneruskan kata hati sehinggalah membuat keputusan untuk melakukan pembedahan pertukaran jantina.

Hari ini, Amy bukan sahaja merupakan seorang insan yang berjaya dengan kerjayanya malah dia juga gembira di samping keluarga tersayang.

Amy sememangnya merupakan seorang individu yang amat bertuah kerana walaupun di awal perubahan dirinya ia ditentang hebat oleh keluarga tetapi hari ini dia sudah boleh diterima malah dia juga sudah 'berkahwin'.

"SAYA mula mengambil pil hormon wanita selepas habis Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Keputusan tersebut dibuat kerana mahu mengubah bentuk badan.

"Bagaimanapun buat masa sekarang saya tidak terfikir lagi untuk melakukan pembedahan menukar jantina,'' ujar Niza (bukan nama sebenar) ketika ditemui baru-baru ini.

Jika melihat daripada fizikalnya, ternyata Niza telah berjaya mengubahnya tetapi tidaklah secara pembedahan.

Katanya, dia hanya mengambil pil hormon untuk membentuk buah dada dan tidak untuk pembentukan punggungnya.

Begitupun, jangan pandang rendah padanya kerana selain merupakan seorang pelajar yang cemerlang, Niza juga mempunyai kerjaya tetap.

Apabila ditanya bagaimanakah dia boleh 'terbabas' hingga tekad tidak akan menoleh ke belakang lagi, ulas Niza, ibunya memang inginkan seorang anak perempuan dan sehingga saat dia dilahirkan, namanya juga menyerupai perempuan.

Bercerita lanjut mengenai perihalnya, Niza juga tidak menolak kemungkinan faktor genetik yang dakwa diwarisi daripada keluarga datuk dan neneknya.

Tetapi dia turut memberitahu keinginan dan kegemarannya memakai pakaian perempuan serta 'memenuhkan' mukanya dengan solekan sedikit sebanyak memainkan peranan penting kenapa dia ingin menjadi perempuan.

Hari ini, Niza amat bahagia dan gembira dengan apa yang dilakukan di samping dapat memenuhi kehendak nalurinya.

Berbual lanjut bersamanya, ternyata anak kelahiran selatan tanah air ini bijak berbicara termasuk hal-hal agama.

Ini secara tidak langsung membuatkan penulis terfikir, jika dia tahu segala hukum-hukum agama kenapa hatinya boleh dipesongkan menjadi sedemikian rupa.

Mungkin Tuhan mengujinya dan melihat sejauh mana Niza hendak mengikut kata hatinya.

Tetapi apa yang diperoleh daripada Niza, dia memberitahu satu ketika dahulu dia pernah mencuba untuk berubah tetapi segala usaha sia-sia kerana ia tidak dapat bertahan lama.

Ini kerana, selain hati memberontak, dia juga tidak dapat menerima hakikat bahawa dirinya dilahirkan sebagai seorang lelaki.

"Walaupun diri saya begini, saya tetap menjalankan kewajipan sebagai seorang muslim di mana saya tetap mengerjakan ibadat solat dengan cara seorang lelaki Islam yang bersolat.

"Saya ingin sekali mengerjakan solat Jumaat bersama jemaah lain tetapi disebabkan penampilan saya begini saya tidak berani tetapi masih melakukannya di rumah.

"Sama ada ia diterima oleh Allah atau tidak itu antara saya dengan-Nya. Jadi orang lain tidak perlu bersusah payah untuk memikirkannya,'' katanya tegas sebelum mengakhiri perbualan.

Ternyata, dalam kedua-dua kes ini, baik Amy mahupun Niza, mereka amat nekad dengan apa yang telah dilakukan.

Begitupun, apabila ditanya mengenai saat menemui ajal, Amy yang pada awalnya menyatakan ingin mati sebagai seorang perempuan menyerahkan segala-galanya kepada mereka yang hidup untuk menguruskan jenazahnya sama ada sebagai seorang lelaki atau perempuan.

Tetapi berlainan pula dengan Niza di mana ia tidak mahu memikirkan saat kematian kerana dia tidak pernah terfikir akan hal tersebut.

Oleh mariatul qatiah zakaria

5 comments:

  1. Salam sejahtera.
    Saya berpihak dengan saudara/saudari Niza yang tidak menukar jantina dan hanya meneruskan penampilan nya sebagai seorang wanita.Saya mengkagumi hasrat hati ikhlas nya yang ingin berjemaah dengan lelaki biasa di masjid tetapi keadaan nya yang sedemikian tidak mengizinkan nya.Nasihat dari saya buat Niza,anda dapat mengubah penampilan anda sebagai lelaki biasa jika anda sudah berusia lanjut insyaallah,dan menunaikan salat berjemaah di masjid dengan lelaki lelaki kaum sejenis anda seperti biasa.Kerana jika anda sudah berusia lanjut,dan menggunakan pakaian lelaki,tiada siapa pun yang akan terperasan bahawa anda dahulu nya adalah wanita jadi jadian dan anda akan menghadapi hari kematian dalam berkeadaan lelaki biasa yang cukup lengkap dan sempurna.Allah Taala ingin menguji anda sama ada menerima akan apa yang telah di berikan atau anda ingin menurut tipu daya setan yang menjanjikan kebohongan semata seperti yang telah di lakukan oleh Si Amy.Kita sememang nya di cipta oleh Allah Taala dengan sikap hawa dan nafsu sebagai ujian samada berjaya atau tidak nya untuk menurut bisikan bisikan setan yang telah terlaknat dan menderhaka kepada Allah Taala.Tuhan bersifat Pengasih/Penyanyang kepada semua hamba hamba Nya dan sekira nya kita memmohon pengampunan dari Nya,sudah pasti kita akan di ampuni oleh Nya.Asalkan saja tidak bersyirik dan mengesakan bahawa hanya Allah lah Tuhan semesta alam,Allah Taala akan mengamponi kita semua insyaallah.

    ReplyDelete
  2. Stop la u pnye superstition, mane ade tuhan? bile u mati pn jadi NOTHING la, jadi abok je, dtg dr tanah kembali ke tanah, tu la eternal oblivion, faham?tanye u, sblm u dilahirkan u blh tak ingat u berade di mane? ingatan kosong kn, tu la, bile u mati, benda sama akan berlaku la..after u die u become nothing, no memory no life...just like sleep without dream, xde la heaven ke, hell ke, tuhan ke, roh ke, angel ke, satan ke, ape pun xde la....i repeat, when all living creatures die, ape pun xde, org putih cakap NOTHINGNESS...pergi YouTube dengar ape scientist Lawrence Krauss yg cakap, dia sudah kalah kn byk imam islam dn christian dlm debate tentang tuhan, roh, tak wujud....

    ReplyDelete
  3. Malanya para lelaki yg tdk sedar akan kelebihannya. Lelaki jantina num 1. Nafsu lelaki lebih diutamakan dari perempuan: lelaki islam dibebarkan berkahwin 4 sedangkan wanita perlu berhati hati dalam menguruskan wang supaya tdk boros. Dari dahulu lagi wanita dipandang hina dan dijadikan sebangai pemuas nafsu lelaki. Lelaki selalu dijadikan ketua. Dan lebih sesuai dijadikan ketua berbanding wanita. Tempat wanita hanya di dapur dan pemuas nafsu manakala lelaki memdapat keistimewaan lebih dari itu. Lelaki boleh membina personality mereka sendiri tdk spt prmpuan yng perlu mengikut adab tertib supaya dinilai baik oleh lelaki.

    ReplyDelete
  4. Para bidadari2 syurga juga menunggu lelaki yang soleh. Seorang lelaki mempunyai ramai bidadari. Sedangkan tuhan membuang rasa cemburu dihati bidari bidari tersebut. Perempuan diberikan kesakitan menjadi wanita spt period cramp dan mengandung. Menjadi lelaki hanya perlu menjaga personality, melindungi dan menghormati wanita.

    ReplyDelete
  5. Tiada sesiapa yang akan mempertikaikan kesucian lelaki spt wanita. Lelaki yang merubah diri menjadi wanita hanya tahu merubah badan menjadi cantik dan membenarkan dirinya diratah oleh jantina yang dominant dari dahulu hingga kini iaitu lelaki. Tiada sebab lain.

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...