terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, June 14, 2011

Jangan hukum isteri kedua saja bila suami kahwin lain !!!! Hukum sama isteri pertama !!!!


SAYA tertarik sungguh dengan cerita kebanyakan isteri sanggup bercerai daripada bermadu. Sebabnya kerana bermadu hanya untuk suami mengecap kebahagiaan sedangkan isterinya hidup merana. Itu anggapan kebanyakan wanita bila tahu suaminya ingin berpoligami. Semua marah dan akan membenci bila ada wanita lain ambil suami orang." Demikian cerita Asharina dalam emelnya.

''Pada pendapat saya pahit atau manis hidup bermadu terpulang kepada individu itu sendiri menerimanya. Mungkin pembaca beranggapan mudah untuk saya berkata begitu kerana saya isteri kedua dan dalam bahasa kasarnya saya dicap perampas suami orang.

''Buat pengetahuan pembaca saya tak pernah bercita-cita nak bermadu. Tetapi ianya terjadi kerana kehendak Allah jua. Sebagai orang yang beriman tentu anda percaya kepada kadaq dan kadar. Dan itulah yang terjadi kepada saya.

''Saya kenali Az suami saya sekarang sejak 11 tahun lalu, waktu itu kami bekerja tempat yang sama, ketika itu saya ibu tunggal dan Az sudah berumah tangga. Waktu kami mula berkenalan hubungan kami telah dihidu oleh isterinya.

''Sebelum perkara buruk berlaku kerana salah faham lebih baik saya angkat kaki. Niat saya ketika itu semata-mata untuk menjaga keharmonian dan tak mahu digelar perampas, saya mengundurkan diri. Kerana memikirkan itu adalah jalan yang terbaik buat kami.

''Akhirnya kerana ada jodoh saya berkahwin dengan seorang duda anak satu dan sesuailah dengan saya juga yang sudah pun ada seorang anak.

"Malangnya rumahtangga saya dengan Bee sentiasa tak aman, sentiasa ada konflik. Kami sering berbalah dan tidak ada persefahaman.

''Pada mulanya Az menyangkakan hidup saya dengan Bee bahagia begitu juga saya sangkakan dia bahagia bersama keluarganya. Tapi keadaan rumahtangga mereka tetap sama. Az mendakwa hidup dan perasaan hatinya sudah tawar.

Jodoh

Dengan kuasa Allah saya bertemu semula Az, insan yang saya cintai tetapi dia tidak tahu masalah rumah tangga saya selama ini.

''Saya buat solat istiqarah selama 3 minggu sebelum mengambil keputusan untuk berkahwin dengan Az. Saya sedar risikonya dan saya juga sedar saat-saat kami bersama adalah amat singkat kerana jarak umur kami berbeza hampir 10 tahun. Tetapi apa yang pasti, kami sedar bahawa jodoh kami amat kuat. Walaupun saya cuba elakkan untuk bergelar isteri kedua 10 tahun yang lalu.

''Saya ingin bertanya, adakah orang seperti saya patut terus dipersalahkan tanpa menyelidik sejarah cinta kami? Adakah adil untuk Az dipersalahkan sedangkan rumahtangga yang sedia ada sememangnya tiada lagi bahagia? Saya juga seorang wanita, jika 10 tahun dulu saya tahu saya akan bergelar isteri kedua pasti saya akan mengahwini Az.

''Saya cuba mengelak tapi jodoh bukan di tangan saya. Salahkah kami mengecap kebahagiaan sekali lagi dengan lelaki bergelar suami? Saya amat menghormati madu saya walaupun sehingga kini dia masih meneka dalam kesamaran. Saya sentiasa nasihatkan suami saya agar menjaga hati isteri pertama dan berterus-terang dengannya.

''Tetapi segala masalah Az dengan isterinya bukan masalah saya. Saya boleh jadi pendengar bukan penghasut. Perkahwinan ini adalah atas dasar kasih sayang dan persefahaman. Bukan semua yang bergelar isteri kedua busuk hatinya dan bukan semua yang bergelar isteri pertama sanggup berkorban untuk suaminya.

''Pada saya di dalam sesebuah rumahtangga itu perlu ada kejujuran, keikhlasan dan persefahaman. Janganlah apabila suami beristeri baru atau kahwin lagi, jari hanya menunding pada sang suami tanpa rasa bersalah pada diri sendiri kerana beranggapan diri sudah terlalu hebat dan terbaik. Tiada siapa akan tahu cerita dalam kelambu kita kecuali pasangan itu sendiri dan Allah yang maha mengetahui.

''Jadi apabila suami berkahwin lain janganlah sesedap rasa memanggil insan sejenis kita sebagai betina dan suami pula jantan gatal dan mengumpat keturunannya.

''Saya amat bahagia dengan suami saya walaupun hidup tidak mewah kerana yang saya kahwini adalah kawan, sahabat, kekasih dan suami saya. Material bukanlah segalanya dalam hidup saya walaupun kadang-kala ia menjadi satu keperluan.

''Saya rasa kita sebagai wanita perlu bersikap rasional dan janganlah hendak menjatuhkan apa lagi hukuman tanpa melihat kenapa perkahwinan kedua suami kita berlaku serta menidakkan takdir serta ketentuan Allah untuk kita.

''Sekiranya dan sememangnya saya gatal hendak bermadu dan begitu juga dengan suami saya Az, kenapa kami perlu menunggu 10 tahun untuk berkahwin sedangkan dahulu kami masih sama-sama muda dan berupaya? Kenapa baru sekarang?

''Kini perkahwinan kami hampir 2 tahun. Saya berdoa ini adalah jodoh terakhir saya. Cukuplah apa yang telah saya lalui selama ini. Saya cuma ingin bahagia dan meneruskan hidup ini hingga ke akhir hayat bersama Az. Tidak akan ada orang lain lagi dalam hidup saya sebagai pengganti Az. Doa saya agar kami tidak akan berpisah lagi.

''Jadi, tolang beritahu saya, adakah salah saya kahwin suami orang? Semua wanita tak ingin malah tidak pernah terfikir untuk bercerai selepas berkahwin dan kebanyakan wanita tidak ingin berkongsi kasih tapi jika sekiranya jodoh kita telah ditentukan dengan seseorang itu , walau ke mana kita lari dan bersembunyi jodoh itu tetap menghampiri kita. Itulah yang berlaku pada saya, jadi jangan salahkan saya ataupun wanita lain yang menjadi isteri kedua mahupun ketiga, semuanya berlaku kerana telah disuratkan ke atas hidup mereka.'' Demikian cerita Azharina panjang lebar menjelaskan kedudukannya sebagai isteri kedua

140 comments:

  1. Berdasarkan pengalaman i sendiri..
    dh bercinta bru tahu dia suami org..
    mmg susah sgt3 nk terima ms tu..
    tp kesungguhan dia menjadikan hati i lembut & kami teruskn hubungan seperti biasa..
    memikirkan isteri & anak dia yg baru lahir..
    i nekad utk tinggalkan dia..
    tp hati i penuh dgn dia..dilemma sgt2..
    apa yg menjadikan i xsanggup utk menjadi isteri kedua bukan kerana i xsanggup bermadu..
    tp i xnmpk dia akan mpertahankan i&mbela nasib i bila i mnjadi isterinya..
    ya dia sygkan i..tp sayang dia xmampu utk mbuatkan dia berani utk mghadapi segala kemungkinan dgn i..
    oleh kerana itu..dgn hati yg berat..
    i terpaksa pergi..dan i terpaksa anggap dia lelaki yg paling kejam yg pernah i jumpa..
    dan i teruskan hidup tanpa dia..
    biarpon skrg i bahagia bersama teman baru..
    ada masa2nya i teringat sgt2 kt dia..redha..
    I terpaksa redha..sebab itulah keputusan i utk hubungan kami..=|

    ReplyDelete
  2. siapa tak marah jika suaminya dirampas dan sudah pasti perkataan cerai akan disebut dimulutnya kerana mereka memang tidak taat kepada tuhan dan lebih mencintai dunia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..mereka lebih mencintai dunia dari akhirat. Sanggup melawan suami dan menghina wanita lain sesuka hati. Mereka lupa setiap manusia hanya milik Allah swt secara mutlak. Bkn milik mutlak pasangan wanita atau lelaki itu.

      Delete
    2. Saya alami nyer sekrg..masa saya kenal dgn laki ini saya masih bjg.saya xtau dia dh berkahwin.dia mmg baikbsgt..tp saya terpaksa pergi kononya demi kebaikan isterinya...selepas berpisah..slps dua thn tu saya berkahwin..sepjg perkahwinan dia ada juga calk hanya tanya khabar..saya.mmg dh xder perasaan apa2 dah sbb saya anggap dia kwn shj..tp slps 12 thn berkahwin dn jodoh saya dgn suami tdak pjg sebb dia pergi buat selama2nya...saya sedih.slps beberapa bln lekaki tu dtg lg..tel saya jaga saya hingga kami jalunkan hubungan semula..dia pun baik dgn ank2 saya. Tp hubungan kami akhirnya diketahui istetinya.saya kena hinacteruk dari isteri n ank dia.tp saya xmekenting..saya diam je..sbb saya punvfhm perasaan wanita.saya smbik keputusan utk berundur diricwakaupun hati nami berat utk berpisah sekali lg...tp saya yakin dgn jodoh sbb jodoh tu misteri dr allah.seandainya saya ada jodoh dgn dia saya syukurvif x saya redha.kdg2 susah jugak jd janda ya

      Delete
  3. Saya pun isteri kedua.... dah 19 tahun dan ada anak 4. Bahagia je... apa yg berlaku kt keluarga pertama jgn peduli dan masuk campur.. Jangan melenting dengan ckp2 org....motto saya " carilah bahagia itu dlm diri kita sendiri, yg lain tolak tepi"

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sy menghormati isteri ke-2 kerana mereka pandai membawa diri dan berdikari sendiri biar pun saya baru kematian suami..dalam hal ni kita tidak boleh menyalahkan sesiapa sememangnya jodoh kita

      Delete
    2. Syukur ada wanita yg bertimbangrasa dan tidak berat sebelah.

      Delete
    3. saya setuju dengan puan.isteri kedua biasanya pandai bawa diri dan berdikari..

      Delete
    4. T.kasih krn blog ini byk beri sy jwpn dn kekuatan utk menjadi yg ke2

      Delete
    5. Sy di hina dan dicaci oleh ibu bakal suami..isteri pertama mula kata ikhlas dan redha utk kami bersama..tp lama kelamaan byk sy tgk ketdak ikhlasan dia utk menerima sy..skrg sy buntu x tau nk teruskan bernikah dgn R ataupun undur diri.. Sy terlalu sygkan R dan x sanggup utk kehilangan R..begitu jg dgn R x akan tglkan saya..

      Delete
  4. BANGGA dengan keputusan "Anonymous "
    semoga anda bahagia ke syurga bersama teman baru.
    insyallah...amin.

    ReplyDelete
  5. Seorang rakan jadi isteri kedua setelah 7 tahun cuba memisahkan dirinya dari jadi "perampas" suami orang. Tapi dah jodoh bertemu kembali. Kesian dia kena simbah kuah laksa panas dan dibaling dengan botol (terpaksa kena jahit kat kepala) oleh isteri pertama. Maki hamun dan ugutan tak boleh nak cakap. Kalau gitu perangai isteri pertama tak dapat Yong bayangkan bagaimana hubungan mereka suami isteri selama ni. Rakan Yong tak dakwa isteri pertama kerana kesian kat anak tiri dan taknak malukan suami. Salah siapa erk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sy dah kena mcm tu.. mmg x sgup nak hadapi

      Delete
    2. dap nye laksa... nyum3x.. hehee gila ganas 1st wife dia adehh takutnya

      Delete
    3. Dalam smua institusi keluarga islam. Suami lah yg memainkan peranan penting. Tanggungjawab utama suami ialah memimpin,menjaga dan melindungi isteri dari perkara mungkar selain dr memberi mkn pakai dan minum pd isteri. Tetapi selalunya suami takut untuk bertindak apabila isteri melakukan perkara zalim pada isteri lain. Maka berdosala suami itu tadi. Suami juga tidak takut dosa..pd mereka "biarlah aku berdiam drpada kena membebel uhut dr isteri" yg zalim td. Hidupla dgn dosa kedua2 yg zalim itu td.

      Delete
    4. Ni kes isteri pertama kurang akal, tp ramai jg isteri pertama yg ok dgn madu2nya...

      Delete
  6. Asalamu'alaikum. Pada pandangan saya perkahwinan yang sah itu adalah baik. Sebab salah satu sistem kehidupan orang-orang Islam ialah Perkahwinan. Perkahwinan bukan maksud merampas suami orang. Kalau dikatakan perkahwinan itu merampas suami orang, sepatutnya tidak boleh lah dalam Islam. Tetapi mengapa seorang lelaki dibenarkan berkahwin 1 hingga 4 orang isteri ? Ini semua adalah perkara yagn dibenarkan oleh Allah SWT. Tuhan yang menjadikan kita. Tuhan Yang Maha Mengetahui akan hakikat makhluk ciptaannya. Masalah yang berlaku ialah kita melayan bisiskan atau hasutan Syaitan, yakni musuh no 1 kita. Dan memang kerja Syaitan ni nak memporak perandakan kan keluarga Muslim. Kita kena tanamkan dalam hati kita, pemikiran kita bahawa apa yang Allah SWT benarkan , itu adalah kebaikan buat kita semua. Dalam Islam jadi isteri pertama ke atau isteri kedua ke atau jadi isteri ketiga atau keempat ke, semua tu tidak dikategorikan sebagai orang yang melakukan kesalahan dalam Islam. Jadi kita yang beriman ni, kena redha dan terima semua tu. Ingatlah , hidup ini adalah ujian buat kita. Yang penting kite bina kehidupan kita di atas landasan syariat Islam dan bina keluarga Islam yang akan melahirkan generasi Islam yang akan berjuang menegakkan Islam . Banyakkan sabar dalam kehidupan berkeluarga. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  7. ya tepat..jodoh di tangan allah..tapi allah kurniakan manusia dengan akal fikiran. fikir dan berbuatlah kebaikan.
    dalam soal poligami yang tidak berteraskan keadilan, saya berpendapat LELAKI lah yang bersalah.
    saya anak kepada isteri pertama ayah, tidak pernah menjadi saksi kepada keadilan berpoligami. hasilnya saya menjadi benci kepada poligami walau ibu selalu berpesan itu adalah masalah rumahtangga antara mereka berdua.janganlah anak-anak membenci ayah. tapi..mata dan jiwa kami tidak buta.
    sebagai isteri ibu mampu memaafkan ayah diatas kesilapannya, tapi pada kami anak-anak pengalaman melihat ibu menangis sendirian ditengah malam dikala ayah sedap memeluk isteri kedua nya adalah sejarah hitam dan luka itu tidak akan sembuh...
    kepada ayah-ayah yang mempunyai niat untuk membuka cawangan, simpatilah kepada anak-anak yang akan melalui pengalaman hitam itu dan akan terus memikulnya kezaman dewasa mereka..
    andai ayah-ayah gusar dan ragu-ragu tidak mampu berlaku ADIL..maka fikirlah beribu kali..

    SERI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap isteri menangis apabila dikecewakan. Tahu ke kita jika isteri kedua juga menangis atau tidak? Tahu ke kita masalah dalam kelambu mereka? Tahu ke kita pengorbanan isteri kedua supaya isteri pertama mendapat hak lebih dr isteri kedua? Walaupun hak isteri poligami sama rata seperti yg teekandung dalam al quran. Yg memesongkan landasan Allah ialah manusia. Suami wajib pikul tanggungjawab dlm kekuluargaan. Allah maha mengetahui.

      Delete
    2. kalau isteri kedua menderita..tidakkah tahu yang isteri pertama lagi menderita..kalau benar sayang, kenapa perlu si suami ada yang kedua...suami pentingkan nafsu dari perasaan isteri dan anak2...malah suami lebih menangkan isteri kedua dari anak2...adilkah?..seorang wanita tak sepatutnya buat hati dan perasaan perempuan lain disakiti..isteri kedua menangis? buat apa...sedangkan sebelum berkahwin mereka bole fikir guna akal akibat mengambil suami orang..tambah2 buat isteri kedua yang berkahwin senyap2 tanpa pengethuan isteri..saya juga anak..dan saya nampak penderitaan isteri pertama..sekadar pendapat..terima kasih

      Delete
  8. saya setuju dgn pndangan anuar...apa yang Allah swt benarkan untuk kita itu adalah kebaikan buat kita semua yang penting ikut syariat islam sepenuhnya. Jgn pakai separyh-separuh je...yang sesuai ikut...klau tak sesuai dgn diri kita tggalkan...itu yang kucar-kacir. Islam itu sempurna. -MIA-

    ReplyDelete
  9. saya perlu sokongan.sy pnh becinta,tp kecundang.walaupun sy bukan seorng islam yg taat,
    tak menutup aurat jauh disudut hati sy,st tk mahu bercinta atas dasar nafsu.Tapi setelah sy mengenali A,
    sy nekad untuk terus pikir untuk kawin dgn die.sy dah tutup hati sy untuk laki lain sbb sy rase die yg terbaik.
    sy tak nak kecewa lg,ckuplah die.die sgt sempurna bt sy walaupun die tk berpendidikn,die sederhana
    kami sgt serasi.tak pernah sekali pun die ambik kesempatan keatas sy,bergaduh pun tak.kami saling melengkapi.
    die smngat sy.setelah setahun bercinta,akhirnya sy dapat tahu die dah berkawin ade anak 1.hancur hati sy.mcm kene panah petir.hilang smngt sy.
    tapi die tetap mahukn sy,begitu juga sy.sehingga kini sy masih dilema,sedih,menangis tiap mlm,sy cuba lupakan dia,masih mencuba.Kami masih berhubung
    dia masih mcm sy kenal dulu,kehidupan hanya dgn kerja smpi lewat mlm.isteri A tau hubungan kami,tetapi tk buat apa2.sedih lihat die kerja pg smpi mlm.
    tak dipandang keluarga mertua sbb tak berpendidikan tinggi tapi dia yg kena sara semua.Hidup ni terlalu rumit untuk dijelaskan.Sy percaya jodoh dan takdir Allah s.w.t.,sekiranya allah s.w.t tak mengizinkan
    jodoh antara kami allah pasti ade jalan terbaik untuk memisahkan kami..doakan sy..:(

    ReplyDelete
  10. Salam, kenapa isteri kedua sering dilabelkan sebagai perampas? Pada saya kita adalah hak Allah swt. Suami isteri hanya pinjaman sementara. Anak adalah harta sebenarnya. Suami isteri bukan darah daging. Dan jgn lupa jodoh n ajal kita telah ditetapkan dari alam rahim lagi.. Lebih baik benarkan suami kahwin jika dia mampu, dari dia melakukan maksiat. Terlalu banyak suami org yg mempunyai perempuan simpanan hari ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali. Manusia adalah hak mutlak Allah. Wanita sahaja yg memandai jadik 'Queen Control' pd suami. Hingga taksub rasa diri mereka betul dan sibuk carik jalan menganiyai dan menyekat hak isteri2 atau madu lain. Berdosa besar mereka cuba retakkan rumah tangga madu mereka. Itu pun mereka xpeduli berdosa besar asalkan mereka dapat hidup smula hanya sepasang suami isteri. Wanita inila sebenarnya manusia munafik. NAUZHUBILLAH HUMAZHOLIQ

      Delete
    2. 100 % agree

      Delete
    3. 100% setuju

      Delete
  11. Kalau suami mampu berlaku adil dan mampu dari segi kewangan...memang boleh terimalah kalau dia ingin berpoligami. Tapi bagaimana kalau dia langsung tak mampu. Isteri pertama terpaksa tanggung keseluruhan perbelanjaan keluarganya manakala si suami pula minta izin isteri pertama utk kahwin dgn kekasihnya dan beritahu kekasihnya itu juga seorang pegawai yang berpendapatan besar dan boleh menanggung keluarga keduanya kelak. Suami mcm ini patutkah berpoligami?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isteri kedua banyak berdikari dan berkorban hinggakan hak mereka digadai utk suami supaya isteri pertama tidak mengoyan dan mengamuk (itu sifat syaitan). Sebagai isteri kedua dia ada hak sama rata dengan isteri pertama seperti termaktub dalam al quran. Bila isteri pertama mengambil hak atau bahagian isteri kedua maka jatuh menjadi haram dan berdosa la perbuatan dia itu sampi bila2.

      Delete
    2. Janganlah dicuri semua hak isteri kedua wahai isteri pertama kerana isteri kedua ada hak utk menghalalkannya @ tidak, jgn menghalang suami menjlnkan kewajipan pd isteri kedua kerana itu tjwb suami yg diamanahkan oleh Allah, jgn membuat dosa besar dgn memaksa suami menceraikan isteri kedua yg x bersalah, terimalah hakikat poligami yg dihalalkan Allah sekiranya suami x mengabaikan tjwb pd anda dan anak2, jgn berani mempertikaikan dan menentang hukum Allah dgn sewenang2nya kerana mengikut hasutan syaitan, hasad dan cemburu anda, berdoalah selalu agar suami dpt berlaku adil dan mendapat keredaan Allah. Ramai isteri kedua terabai kerana suami terlalu takut pd ugutan isteri pertama, tindakan yg membawa anda dan suami ke arah dosa hanya kerana suami berkahwin secara halal, lebih2 lg kalau sampai tahap meruntuhkan masjid suami dgn isteri kedua.

      Delete
  12. dlm hal kawin 2 ni ketiga2 pihak perlu dip ersalahkn,jgn munuding jari pd orang. Dan perlulah muhasabah diri dan dekatkn diri dgn Allah.Dunia ni kalo dikejar akhirat akan lari,tp kalo kita kejar akhirat dunia akan mengikut.wallahuaklam

    ReplyDelete
  13. sekiranya seorang wanita itu tahu yang lelaki ni dah berkawin dan punya anak enam orang, tetapi tetap mahukan lelaki ini? pada awalnya lelaki menolak kerana dia tiada masalah dalam perkawinannya tetapi wanita itu tetap menggodanya dan mengajak kawin dan akhirnya lelaki pun mula rasa sayang dan kawin free, cuma bagi mas kawin jer. lelaki tu kawin dgn syarat isteri pertama tak tahu dan selama bertahun tahun isteri pertama tidak mengetahui ianya bermadu. bertemu bermesra apabila lelaki itu outstation.. APA PANDANGAN KITA? pada lelaki dan wanita itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh..bab goda2 ni lain crite da ni..

      Delete
    2. Perkahwinan terjadi apabila kedua2 bersetuju dan sehati untuk menghalalkan perhubungan mereka seperti yg dibenarkan agama dan mengikut hukum agama.

      Delete
    3. Tiada salahnya berkahwin kalau masing2 dah sayang menyayangi drp berbuat maksiat asalkan suami tidak mengabaikan tanggungjawab pd isteri pertama & anak2.

      Delete
  14. lepas bapa aku kawin bini no. 2 dia jarang pulang jengok mak ngan kami berlima. duit belanja toksah lah minta penampar yg dia bagi. bini no. 2 dia bawa jln2 sampai ke Bandung dll mak aku nak ke KL pun tak sampai. masa aku nikah 2 thn lepas, lepas je dia walikan aku dia trus angkat kaki bini muda marah lambat sgt pulang. waktu tu Tuhan sja yg tahu malunya mak aku dengan kuarga dan tetamu. baru ni bini no. 2 minta supaya rumah tempat mak aku ngan adik2 tinggal letak nama dia ngan anak dia. dia takut sbb bapa aku dah nak mampos kot baru2 ni kena stroke nasib baik tak mati.Aku benci bapa aku , aku benci bini no. 2 dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada kisah benar dimana isteri no 2 menyediakan rumaj utk suami. Suami bawa isteri pertama dan ank2 sahaja makan angin. Isteri kedua melopong. Dan bila diajak dimaki hamun "kalu ko nak beli/pergi sendiri la". Jadik xsmua suami atau bapa yg berlaku adil seperti tuntutan agam islam.

      Delete
  15. hai...sy akan berkahwin dalam seminggu dua lagi dan akan menjadi isteri kedua..selepas 7tahun bercinta..mak sy merestui hubungan ini, dan dia kata-apa bleh buat..jodoh di tangan allah...berpisah juga atas takdir allah...tapi sekarang sy masih tak dapat buat pilihan..cara yang mana untuk sy nikah..di thailand..atau di malaysia.kalau nak ikut undang2 malaysia, mati hidup balik pon bini dia takkan setuju..sy perlukan pendapat dan nasihat saudari untuk membantu sy berfikir ttg perkara ini..bleh emel kat saya tak?sy akan emel nanti ye..:)

    azi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun nak kongsi kisah hidup sy, sy nikah di thailand pd thn 2008 secara rahsia tanpa pengetahuan sape2 pun termasuk ibu bapa sy dan isteri pertama. kini usaha pernikahan dah nak masuk 4 tahun. dasyat x? hee. kami bertunang secara rahsia tanpa pengetahuan isteri pertama tahun lps. thn ni kami plan nak nikah semula di msia n wat kenduri kwen cm org normal slalu buat. suami sy de mintak kebenaran isteri pertama. tp nmpk gayanye die mcm mati2 xnk bg kebenaran. hmm..byk lg nak cte..

      Delete
    2. salam akak...bleh xcite kisah akak kt emel sy?byk yg sy nk tnye akak..

      Delete
    3. salam akak..bleh x akak kongsi cite akak ni kt emel sy?byk yg sy nk tnye kt akak ni..

      Delete
    4. sya pun dlm delima yg x terhingga... sya sdh jatuh syg dgn bf sya... kmi nk nikah mslhnya smpi bila pernikahan kmi nnt akn dsembunyikn dr istri pertama??? Sya nk tglkn dia tp tak mmpu

      Delete
    5. boleh x bg sy pnglaman awk tuk bgitahu keluarga ttg hal ini kat email sy eqien_opex88@yahoo.com.my

      Delete
    6. Salam..untuk akak yang dah berkahwin 4 thn tu,blh email sy?sy nak dgr pengalaman akak.terima kasih..
      worldgurlz_18@yahoo.com.my

      Delete
  16. sy pun nak kongsi kisah hidup sy

    ReplyDelete
  17. Salam buat semua..mmg berat kalau buka cerita ttg kawin 2 ni. Bg sy kita kene pandang dari sudut agama. Sesungguhnya tuhan itu tidak akan meletakkan takdir atau lebih mudah jika di panggil qadaq dan qadar itu semata ujian yg nyata buat kita. Tak kiralah walau isteri yg keberapa sekalipun. Pahala dan dosa ttp dikira sama. Sy lebih senang memikirkan bila suami bersama sy bermakna itu rezeki sy, saat dan ketika itu tdk akn sy persia2kan walau sesaat pun. Baik utk menyiapkan keperluannya atau apa saja. Wahai para pembaca sekelian kalau kita betul berlapang dada dan sentiasa membawa diri kita memikirkan kebaikkan pasti yg dtg hanyalah yg baik2 belaka. Buanglah segala hasat dengki yang merugikan kita. Syaitan tak pernah berputus asa utk menyesatkan kita umat Nabi Muhammad S.A.W. Ambil contoh Siti Khadijah dan Siti Aisyah yg sentiasa menjadi isteri impian Rasullullah. Sabar yg byk dituntut sentiasa doakan buat diri dan suami yg baik2 dan berfikir yg baik2. Cemburu sapa yg tak cemburu. Isteri2 nabi pun ada sifat cemburu apatah lagi kita umatnya. Carilah jalan kesyurga. Salam buat semua.

    ReplyDelete
  18. Malas nak login. Maaf ye. - Saya isteri pertama yg baru 3 bln dimadukan. Sy yg izinkan. Tp sblm tu rmh tukar ke nama sy, sara ank (2 ank) RM600 dipotong melalui gaji suami masuk trus akaun sy, 4 mlm dgn sy & 3 mlm dgn madu, suami tak leh crita apa pn ttg madu pd sy & begitu jg sebaliknya, keluarga mertua kena layan kami dgn adil, kalu giliran madu tetiba2 emergency di pihak sy (cth: ank sakit) suami kena balik & begitu jg sebaliknya, beneficial kwsp, insuran nyawa, saham & apa yg berkaitan kena taruh nama ank2 (ank istri 1 & 2) & ada la lg perjanjian lain. Sy tk kisah pn kalu suami cerai sy sbb sy mampu sara diri & anak2. Suami tau itu & sbb itulah dia jd takut kalu sy tuntut cerai. Nk pl hak jagaan anak2 konfem dpt kat sy kalu cerai. Isteri ke-2? Dia baik. Layan ank2 sy dgn baik. Tk lokek dgn wang ringgit (dia berkerjaya). Tp sy juga tetap ada prsaan takut. Takut ank2 besar nanti & tak dpt terima. Tkt ank2 isteri ke-2 diejek oleh pihak yg tk memahami. Yg plg rugi dlm bab poligami ni tetap isteri muda, keluarganya & anknya. Jd bg sesiap yg ditakdirkan menjadi isteri ke-2, kuatlah hati.

    Hanis

    ReplyDelete
    Replies
    1. '(

      baiknya akak masih ada fikiran ttg isteri ke 2

      moga akk berada di syurga paling tinggi kelak,,, amin

      Delete
    2. lelalki yang begitu itu, buakan lelaki yg baik2, coward, tidak bertanggungjawab dengan keputusan dan plin plan.

      Delete
    3. Sy sdiri bakal mjadi isteri kedua. Sila la share pglmn msing2. Dn sy nk sgt bkongsi ilmu.
      Emel sy
      norfadzlina24@yahoo.com

      Delete
  19. Sy pun isteri kedua. Pernah kena maki hamun dgn isteri pertama. Cakap sy ni betina sundal.. Ok, xpalah.. Sy diam jer.. Sampai skrg sudah 3 tahun, sy x ambil peduli hal isteri pertama. Dia juga xbenarkn family suami sy kenal sy. Sampai skrg sy x kenal family suami sy. Time raya, raya sorang2.. Tp sy xkisah. Sy bkn nya tamak. Cukup sekadar suami sy menyayangi sy. Sy dah b'syukur.. Sy x minta utk jd isteri kedua atau perampas. Sy redha dgn aturan qadak dan qodar Allah..

    ReplyDelete
  20. sy merupakan is3 ke3..is3 pertama dan ke2 tahu sy is3 ke3 suami mereka.beza umur 20thn dgn suami.ist3 kedua suami adalah janda diambil sbg is3,manakala sy adlh gadis sunti yg baru tmt pengajian tinggi.dlm situasi sy, is3 pertama dan anak2nya ok tp yg melampau adalh is3 kedua suami.yg sentiasa bagi kata2 kesat dan sumpah seranah dan mcm2 lg..dia rasakan dia is3 pertama n lupa dia adlh is3 kedua n janda.tp d hati sy rasakan suami lebih menyayangi is3 ke2nya..is3 kedua hidup mewah.sdgkan is3 pertama sederhana.dan sy tidak d suruh bekerja wpun mempunyai degree berbanding isteri2 lain yg cuma stkat menengah.betulkah suami lbih sygkan is3 keduanya?????????

    ReplyDelete
  21. Sy bercinta dengan suami org...masuk tahun ke 2...sy btol2 sayangkan dia dan berhajat untuk menjadi isteri ke duanya. saya tahu tiada pihak mahu menyokong. terutama keluarga saya yang menolak habis-habisan. begitu juga keluarganya terutama isterinya yg dah tahu hubungan kami. tapi nampaknya isteri nya cuba untuk redha, tambahan pula keadaan isterinya yang sakit berpanjangan dan tidak boleh mengandung lagi. teman saya pula terpaksa berhenti kerja bagi menjaga isterinya yang sakit dan bekerja sendiri kecil-kecilan. kadang-kadang saya ada terpaksa membantu dari segi kewangan. saya jadi sayangkan isterinya sbb bagi saya dialah punca kebahagiaan teman saya. anak-anaknya yang lain dah besar. sy x putus2 berdoa agar wujud kebahagiaan di semua pihak. tiada niat saya nak memecah belahkan rumahtangga org lain. tambahan pula yang dah dibina bertahun2. sy x tahu apa pengakhirannya. tapi buat masa sekarang, sy rela untuk tidak berkahwin walaupun umur sy dah tgh 30-an. sy x mahu keluarga sy kecewa begitu juga tak mahu mengecewakan teman saya yg terlalu mengharap. mungkin ini jalan terbaik.

    -tina-

    ReplyDelete
  22. salam..
    saya berumur awal 20-an. sy sedang bercinta dengan suami org.
    sungguh saya tidak menyangka dia adalah seorang lelaki yang sudah beristeri. puas di awal perkenalan sy mohon dia isytiharkan taraf apakah yang dipegangnya.. namun tiada jawapan.
    mulanya dia mengiakan apabila ditanya adakah duda.
    maka sy percaya
    setelah lama .. setelah sy syg akan dia barulah dia menyatakan hal sebenar.
    masih mempunyai isteri.
    dia berumur 40 tahun ka atas. masalah sekrg iaah sy sgt syg akan dia. dan dia juga banyak kali bagi tahu dia takkan lepaskan sy. walao macam manapun dia akan pastikan saya jadi haknya yang halal.
    sy risau mengenai penerimaan keluarga sekiranya saya menjadi isteri ke-2 tambahan dengan umurnya yang mencecah angka 40 -an. isteri pertamanya mengetahui dia sedang berhubungan saya dan iaterinya tidak kiasah kerena rumahtangga mereka memang tidak bahagia. saya mengetahui kerana selepas menceritakan hal sebenarnya, dia selalu mengadu hal rumah tangganya kepada saya. pada asalnya saya tiadak sangga namun akhirnya jatuh kasihan dan perlahan-lahan jatuh sayang.
    saya terpikir untuk menarik diri kadang-kadang kerana takot akan pandangan orang sekeliling, penerimaan keluarga.. dan apakah saya kuat untuk menerima ujian ini. namun saya juga tidak kuat untuk meninggalkannya. apakah yang patut saya buat?
    saya risau juga dengan isteri pertamamnya. saya risau sekiranya saya tidak mendapat hak yang adil. isteri pertamamnya juga berumur 40-an.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita berkongsi crita yg sama..sebijik ape yg brlaku pda awak n saya..sye da brkawan dgn suami org ni hmpir 2 thun..ibu saya slalu brtanya bila sya akn akhiri zaman bujang..tp untuk berkahwin di m'sia adalah mustahil.tp apekan daya baru2 ni ada org msuk meminang..org bujang dan saya trima.dan skrang sye bergelar tunangan org.walau pon bgitu hti sye msih lgi pda dia..dan brharap ada keajaiban yg akan brlaku..

      Delete
  23. Mohon share pngalaman....sya Bakal menjadi isteri ke2...:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam... awk da selamat berkahwin ke?? ermm sy bakal juin kelab awk.. sy dlm dilema.. if u x der masalah boleh x contact my email
      masj_yura@yahoo.com

      Delete
    2. Rupanya ramai yg bakal jd isteri kedua. Tp knapa golongan ini yg slalu dihina dipandang serong dan mcm2 lg. Sy pn bakal join kelab isteri kedua. Mmg xpnh niat tuk si dia cerai kn isteri pertama. Agk delima tp tetap kuatkn semangat. Cuba kuatkn hati tuk bsikap positif sbgai psiapan alam poligami. Harap dpt kongsi pengalaman anda. Xsemua isteri pertama n kedua tu jahat n xsemua nya xbahagia

      Delete
    3. Salam.. Sy pun nk join.. Sy brada dln keadaan sma dgn awk berdua..

      Delete
  24. Saya pun isteri nombor 2. Macam kes saya ni entahlah, mungkin sampai mati saya ni dibenci oleh isteri pertama dan juga anak2 nye. Ni dah masuk 4 tahun dah saya kahwin, takde lagi cahaya mata.kalau saya ni dituduh mengamal ilmu sihir lah, anak2 tiri pulak asyik mimpikan ayahnye jadi'scarecrow' la, itu lah, ini lah. Tapi tak mengapa,saya redha dengan segala tomahan yang diberi, hanya Allah yang tau.saya selalu berdoa agar biarlah hati saya tenang dan sabar selalu. Janganlah ada perasaan dengki atau pun dendam. Sabarlah isteri yang bergelar perampas. Sesungguhnya kita ini bukan milik sesiapa.hanya milik yang satu,Allah SWT.

    ReplyDelete
  25. Untuk isteri2 yang bergelar perampas, hidup kena diteruskan. Kita kena banyak bersabar. Masa kita solat, mintalah kepada Allah SWT agar kita mempunyai hati yang ikhlas dan tak ada perasaan hasrat dengki atau pun dendam. Biarlah apa orang nak kata.

    ReplyDelete
  26. Saya isteri No. 2. Saya bahagia jew dgn suami. Kawan dari tahun 90an dan sudah bernikah 6 tahun. Suami saya x pernah memburukkan isteri pertama nya sepanjang kehidupan kami. Itu yang buat saya respect beliau. Madu saya berumur awal 30an (Isteri pertama). Manakala saya berumur 40an. Isteri pertama tak pernah tau yg suaminya dah bernikah dgn saya 6 thn yang lalu. Tipsnya kena banyak sabarrr dan bertolak ansur dan rahsia mesti simpan. Ambillah masa yang ada dengan suami utk 100% bermanja manja dan bersayang sayang. Pedulikan keluarga yang sana, tak payah ambil tahu sbb itu hak suami dgn isteri sebelah sana (biler giliran sebelah sana). Yang penting suami mesti bersama u biler time u lah. Saya yg dah 40an nie boleh melaluinya, insyallah. Saya pun pernah di kata mcm mcm oleh Madu saya waktu dier tahu saya gefren suaminya satu ketika dahulu. Saya tekad jew kawen dgn suami saya, padan muka dier sbb konfiden sgt suaminya tak akan kawen dgn saya sbb kata madu saya saya nie pompuan murahan. Itulah jodohkan kuasa Allah. Last last dia dah bermadu dgn saya pun dier tak tau. Apa apa pun saya mohon pada Allah di permudahkan segala urusan saya n suami. So, bagi saya lah ok jew jadi isteri no. 2 nie, asalkan jangan lupa tips yg saya cakapkan tadi dan sentiasa doa k. From sheila.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk share pengalmn dgn akak n nk tau tip2 jadi kuat bila jd bini muda....sebab sy slalu jd ilang smgt n slalu jd sedih sakit disakiti n mcm2 emosi,kdg2 ok,kdg2 cm nk b'pish tp still syg sgt suami... contact me plz

      Delete
  27. klu boleh x payah.

    ReplyDelete
  28. Adik lelaki saya kawin 2, isteri ptama x de anak, isteri ke 2 anak 3. Isteri ptama baru pencen (askar pencen 21 tahun) skrg da 3 bulan dia menjaga anak2 isteri ptama. Ada la d beri upah tapi dia x pernah minta. Amik bila d beri.

    Minggu depan kami akan bcuti bsama2. Saya bserta suami, adik dgn anak2 & isteri ptama bserta kedua beliau.

    Moralnye isteri pertama kene byk sabar. Byk sgt. Insyaallah isteri kedua akan terima kehadiran kamu.

    ReplyDelete
  29. saya juga bercinta dgn suami org...sudah hampir 4 tahun. da trlalu lama rahsiakan...kami tahu hubungan ini tidak akan berpanjangan..sukar untuk meneruskan hidup baru tanpa dia..saya sudah cuba begitu juga dia. bukan ini jalan y kami mahu.. melukakan dan dilukakan..Moga Allah memberi petunjuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isteri ke2 pdai jer ckp...cuba dy mnjdi isteri prtama bru tahu apa rasanye...

      Delete
    2. Jadik isteri pertama pn penah...skrg jdik istri ke2. ..pengajaran bkn senang hidup menjanda..

      Delete
  30. Kalau terkena br tau sakitnye cmna...yg kedua slalu boleh jer sbb mrk tau mrk dtg n ambil hak org..so kenalah trima...cuba yg kedua duduk kt tmpt pertama...sanggup ke?

    ReplyDelete
  31. Masyarat luar selalu pandang sinis dengan mereka yang bcinta dengan suami org. Katanya mcm dh xde org bujang. Xpenah seorg perempuan pn yang minta n bcita2 tuk kawin dengan suami org. JODOH TU KETENTUAN ALLAH. Mereka yg x mlalui xkn faham. Walaupn saya belum sah jd iateri kedua tp tempias dugaan sedikit sebanyak saya dh rasai. Family saya kecuali ayah tahu status bakal suami yang saya telah kenal selama 5 tahun dan mereka terima seadanya. Sebolehnya majlis nikah nk buat mcm org biasa xperlu sampai nikah kt Thailand demi menjaga nama baik ibubapa. Harap saya dpt tunjuk ajar dan nasihat daripada kakak2 yang tlebih dahulu merasai asam garam poligami ini sebagai persiapan saya. Saya bharap sgt saya kuat n tabah utk menempuhi dugaan akan datang

    ReplyDelete
  32. mmg senang aje isteri kedua or ketiga ckp mereka bukan perampas sbb suami bukan hak mutlak isteri pertama. Tapi tau ke tak apa perjalanan hidup isteri pertama dengan suami tu? kenapa kalau x bahagia senang2 nak cari pompuan lain? kenapa si suami x muhasabah diri, betulkan apa yg patut sbb sebagai ketua keluarga dia patut tau yg dia perlu perbetulkan keadaan yg sedia ada sebelum mencari pengganti. Kalau yg ada sekarang ni pun x boleh nak handle, apa lagi yg kedua atau ketiga.

    Yg pompuan ni pon sama gak, boleh lak redha kena maki hamun, kena tinggal time raya suma juz for sorang suami for the sake of berkongsi? wake up la pompuan suma.. u all suma educated, takkan la sampai org buat mcm tu pon redha je..

    Apa pon aku x menyokong atau membantah poligami ni. Kalau suami tu boleh menguruskan rumahtangga dengan baik, boleh beri nafkah yg cukup pada suma isteri2 dan anak2 dan juga boleh berlaku adil, maka dengan senang hati dia boleh berpoligami. Isteri2 pon x takut sbb dia boleh buat suma tu. Tapi kalau setakat berpoligami kerana hawa nafsu dan juga nak lari dari masalah rumahtangga yg sedia ada, baik lupakan saja la niat tu. Dalam Al-Quran dah sebut syarat2 untuk berpoligami dan xde pulak ckp pasal dibolehkan berpoligami sebab nafsu seks je atau ada masalah ngan isteri pertama. Sebab tu la institusi kekeluargaan di Malaysia ni dah jadi huru hara sbb yg lelaki nak lari dari masalah kat rumah dan yg pompuan lak jenis tak kisah kena madu asalkan lelaki ni saaayang sgt kat dia.. Pada aku, masalah ni takkan selesai dengan berpoligami. Orang yg berpengetahuan agama yg tinggi pon takut berpoligami sebab sangat takut kena heret masuk neraka disebabkan tidak adil dan menanggung dosa2 isteri2 dan anak2 yg sgt byk.. tu belum masuk bab dosa sendiri..

    Aku juz nasihat la kat pompuan2 ni suma, cuba la elakkan dari berkahwin dengan suami org kalau suami org tu asik mengadu masalah keluarga dia je.. Mmg itu satu petanda yg dia nakkan kat kau sebab nak keluar dari masalah dia.. bukan nak selesaikan masalah yg sedia ada.. pastu tambah lak lagi masalah dengan berpoligami.. Tapi aku salute kat suami yg berkemampuan dan boleh berlaku adil. Insyaa Allah, anda boleh menjadi contoh kepada org2 yg hanya tau berpoligami tapi x tau menjalankan tanggungjawab ke atas isteri2 dan anak2nya.. wallahualam..

    ReplyDelete
  33. Isteri pertama ke kedua... dua-dua sama aja sebenarnya. Cuma kita perempuan nie selalu menyalah sesama kita. Tapi kita kena terima hukum Allah... kalau kita tak kena madu kat dunia kat akhirat kita kena madu jugak. Cuma sikap tamak kita kat dunia yang buat kita tak suka kena madu. Saya sendiri pun tak suka kena madu, tapi kalau suami nak kawin lain kalau boleh saya tak mahu tahu, yang saya tahu cukup time balik rumah, time cuti depan mata dia kena ada.

    ReplyDelete
  34. Sy bercinta dengn kekasih sehingga sekrg. Dah masuk 6 yahun hubungan kami,sepatutnya kami berkahwin pada tahun lepas bulan 8. Fmly kekasih dh dtg merisik n tetapkan tarikh untuk kami bertunang n nikah. Tiba hari bertunang, fmly kekasih uat hal batalkan pertunangan kami tanpa sebab. Selepas kejadian tu, kami masih berhubung n dia jug berusha untuk pujuk bapanya yg tiba2 tidak setuju hbungn kami. Bulan 3 ari tu, kekasih telah berkahwin dengn pilihan bapanya. Kekasih juga kenal dgn perempuan tersebut dan pernah couple ngn dia. Sy tau pasal tu,sy menangis dan redha dia bukn jodoh saya. Sebulan lg dia nak nikah, dia dtg jumpa sy yg dia x nak kwin ngn pmpuan tu. Tp dia tetap kawin sbb persiapan semua dh siap n x nak hncurkan hati abah dia. Selepas dua bulan dia kawin,dia cari saya balik..dia nak kwin ngn sy, dia nak ceraikan isteri dia. Tp dia x tau cara n x semudah yg disangka. Isteri dia tau pasal sy n dia, tau pasal kami nak bertunang n kawin. Tp kenapa perempuan tu masih setuju? Sy x nak menjadi isteri ke 2. Kekasih pernah bgtau dia x mahu poligami, susah n sakit katanya. Tolong sesiapa yg ada pengalaman? Kekasih pernah bgtau dia dah lama nk nikah ngn saya,dia ada buat syarat yg perkahwinan kami tidak perlu btau sesiapa terutama fmly dia. Saya buntu, kekasih tgh serabut. Kami saling syg n cinta. Tolong la saya.

    ReplyDelete
  35. 1 Mei lepas genaplah setahun saya menjadi isteri kedua kepada seorang lelaki yg telah lama saya kenali.8 tahun saya hidup bersendirian, membesarkan anak sendirian.Alhamdulillah, 2 anak sudah kemenara gading dan sibongsu sedang menunggu tawaran sesuai utk melanjutkan pelajaran.Perkahwinan saya sbg isteri kedua mendapat restu keluarga saya,namun bg keluarga suami perlu disembunyikan kecuali hanya ayahnya saja yg dimaklumkan.Alasan utk menyembunyikan perkahwinan saya dr keluarga suami spy isteri pertamanya tidak dapat menghidu perkahwinan kami krn suami blm bersedia mendedahkan hal ini.
    Saya akur dgn cadangan suami.Segalanya berjalan lancar.Saya amat bahagia bersama suami dan azam saya utk menjadi isteri solehah, saya berusaha sebaik mungkin membahagiakan suami walau kami hanya berkesempatan bertemu dihujung minggu.Namun...3 bln lepas,isteri pertama tlh dpt menghudu yg suaminya telah berkahwin dgn saya,suami mengakui.Sejak itu kehudupan suami mula dikongkong olh isteri pertama...saya terpaksa mengalah utk tdk bertemu suami selama hampir sebulan.Selepas sebulan,alhamdulillah suami blh bertemu saya setiap 2 minggu.Semua ini mengajar saya erti kehidupan bermadu....pd saya bkn semua org mampu utk menjadi isteri kedua...perlu berkongsi kasih,byk mengalah dan bertolak ansur malah harus sentiasa bersedia utk berkorban.Pd saya pengirbanan yg saya lakukan sdalah demi utk tdk menyusahkan suami yercinta.Jika saya tdk byk mengalah..betolak ansur dan bersabar....tentunya suami akan mybkan suami susah dan pening kepala.Demi kasih terhadap suami saya byk mengalah dan bersabar.Doa saya semoga suatu hari isteri pertama suami akan sedar bahawa saya juga adalah seorang isteri dan semoga dia dpt memahami hati seorang isteri dan tidak keterlaluan mengongkong suami.
    Fr:zarin

    ReplyDelete
  36. saya ni umo 23 tahun...yang terjadi pd sy adalah sy jatuh cinta dgn suami org....dia thu persaan sy...tp sy yakin dia pun sygkan sy....bagaimana eh?? lagi sy buang perasaan ni....lg sy jauhkan hubungan ini....makin dekat dia mencari syg... :(

    ReplyDelete
  37. salam...mcm2 sy belajar dr semua komen yg ada...tp sy tetap dlm dilemma...bekas biras sy (D), seorg lelaki yg baik n penyayang...selepas 10thn sy bercerai, kini D dtg melamar utk mnjadi isteri keduanya. mmg sy tau D dah lama menyimpan perasaan tp dipendam krna ingin memberi sy ruang utk mencari pasangan yg sesuai. katanya...dahlh tu menjanda 10thn...izinkn dia menjaga dan menyayangi sy dan anak2. masalahnya isteri pertama dan anak2 tak restu, tak blh trm. mcm2 mereka hina dan maki hamun sy n anak2 sy...puas sudah sy cuba nasihatkn D utk melupakan sy n terus kn hidup brsama isterinya...tp D enggan lepaskn sy. mmg D kecewa dgn sikap isteri pertama yg trlalu queen control...kasih syg yg di beri trlalu plastik...lebih pd pura2 kata D...sy tak faham sikap isteri dan anak2 D yg baru kini nak tunjuk pd sy kononnya mereka keluarga bahagia...padahal sebelum ni sy tak nmpk kesungguhan and hormat mereka pd D. sy kesian kn D tp pd masa sama sy tak sanggup luka kn hati isteri dan anak2nya...tp biler kenangkan cara mereka hina dan cabar sy n D...ingin je kami terus nikah biar padan muka mereka...tp sy masih ada hati dan akal...yg sentiasa brdebat antara betul dan salah...semakin hari sy semakin syg pd D tp jauh disudut hati, tak mampu utk meluka kan n dilukai...hanya Allah tmpt sy mengadu dan memohon petunjuk...salah ke sy? hina ke sy? perampas ke sy?

    ReplyDelete
  38. isteri kedua kena tabah byk2..cuba berfikiran positif selalu..

    ReplyDelete
  39. Sedih dan mengalir air mata membaca kisah2 di atas. Pepun buat isteri pertama dan kedua kena yakin qado' dan qadar Allah. Kita semua milik Allah. Suami kita milik Allah. Jangan rasa suami kita milik kita. Allah yg berhak membolak balikkan hati suami kita dan madu kita...maka berdoalah. Kesabaranmu Allah sahaja yg membalasnya. -Lily Delima Merah

    ReplyDelete
  40. Assalammualaikum...saya juga adalah isteri ke2 sudah 3tahun berlalu dan isteri pertama msh blum mngtahui akan hal ini.Walaubgaimnapun saya sentiasa mndoakan suami agar dpermudahkan bgnya utk menjelaskn hal ini kpd istri prtama saya juga selalu brdoa utk kakak saya itu agar Tuhan memberikanya kelembutan hati utk menrima khadiran sya. Sya selalu mengingatkn suami agar dia sentiasa ingat akn tgjwb trhdp keduanya. Betul....bukan semua hati isteri ke2 ini jahat..malah sya sndiri tidak prnah terlalu menuntut pd suami apa yg penting dia tidak mengabaikan saya dan sygkan saya, tak perlu kita persoalkan sjauh mana kasih sygnya kerna kita brbalik kpd pencipta..Saya hanya berserah kpd Allah yg maha adil,maha kaya maha pengasih dan penyayang..dia tahu isi hati hambanya... keprcayaan kita kpd kuasa Allah...sya akan sntiasa bersabar kerana Allah sentiasa brsma hambanya yg bersabar...Oleh itu sbgai isteri kita perlu bnyak brsabar..Suami sya org yg baik...kerna spnjang sya kenal dia, dia x prnah lupa akan tgjwbnya trhdp kga, sya yakin jika dia x lupa pd yg prtma bgitu juga dgn yg ke2...apa yg pasti saya bahagia krna dpt bergelar isteri dan dpt mnunaikn tgjwb sbg isteri wlau x sempurna,,,sya brdoa agar mnjdi isteri yg soleha..sya tau syurga sya adalah suami..semoga suami sya juga mnjdi suami yg soleh. Aminnn....Pesanan utk para isteri ke2, jika pilihan kita utk brkongsi kasih lengkapkan diri kita dgn ilmu dan mesti bersedia utk jd yg ke2 dgn redha..paling penting ialah KEIKHLASAN DAN KERANA ALLAH.

    ReplyDelete
  41. Yg pnting isteri ke2 xmerasa mnjdi isteri pertama..rasanya klu isteri ke2 ditmpat isteri prtama bru thu bgaimna rasanya...isteri ke2 bley la ckp bkn perampas la itu la ini la..bgi laluan tok isteri prtama la konon jujur tp diblkg suami mula cerita ngn kwan2 la jiran la yg suami xbelaku adil...pdhal isteri 2 pn xjjur jgk mnceritakn hal suami...sama je...

    ReplyDelete
  42. saya akan dimadu kan...dlm dilema sgt skrg...:(

    ReplyDelete
  43. Sukarnya hdup ni sesungguhnya di beri ujian yg ckup hebat..sa c0nfuse..sesape yg sudi brkngsi ceta luahan plz inbox sa d yenxnorezsuarez@gmail.com..tQ

    ReplyDelete
  44. Knpa hdup ni trlalu sukar sngt..sa c0nfuse di antara rasa brslah n kash syang..sa dilema sa prlukn teman yg sudi brkngsi ceta & luahan..tntang topik brkngsi kash syang dgn suami org..sungguhpn brjuta kli sa cuba lari dri tkdir tpi akhrnya sa hrus akur akn ktentuannya..sa x tau nk bt apa lg saat ni cuba lari dri tkdir sa pnat & tk mampu utk trus brlari dri knyataan..plz kngsikn pnglman or prasaan anda d inbox sa d yenxnorezsuarez@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Sy merupakn isteri kedua. Baru sebulan menikah tanpa pengetahuan keluarga. Suami adalah teman di zmn persekolahan. Bukan sy tidak berusaha untuk bina hbgn dgn lelaki bujang sblm ini, jodoh menemukan sy dan suami. Kini sy masih berusaha menyesuaikan diri dgn status ini. Benar kata org, sabar perlu tinggi. Ada waktu suara2 jahat dlm hati menghasut. Moga sy akan ikhlas dgn suami & isteri pertamanya. Moga hati ini dilorongkan ke jalanNya... Ameen

    ReplyDelete
  46. saya setuju dengan puan.isteri kedua memang sgt bedikari dan pandai bawa diri..

    ReplyDelete
  47. Assalammualaikum...

    Poligami.... Bukanlah sesuatu yg indah utk isteri pertama... Isteri kedua (3 n 4) dan bkn juga utk suami andai 'dunia' yang menjadi tujuan hidup kita.

    Sebagai isteri kedua saya selalu meletakkan diri ditempat isteri pertama... Alhamdulillah Allah letakkan rasa kasih dan sayang pd madu... Memahami apa yg madu rasai pabila suami berkawin lagi.

    Hakikatnya memang bkn salah sesiapa... Tp inilah jalan mujahadah yg Allah sediakan utk kita... Carilah redha Allah semata...

    Bg saya poligami itu jalan menjalinkan silaturahim... Jalan utk meningkatkan kesabaran... Dan jalan untuk mencari redha Allah...

    Biar bagaimanapun cara kita dipertemukan... Semuanya xkn berlaku tanpa izin Allah...

    Moga kita semua sentiasa didalam Rahman dan RahimNya... Amin...

    ReplyDelete
  48. Tak kisah la yg 1 ke 2 atau ke 3, yg untung tetap lelaki. Yg makan hati tetap perempuan.

    ReplyDelete
  49. Assalamulaikum..
    bukan nk menghina wanita ye..sy juga wanita..dan semestinya akan paham perasaan wanita lain kan. Allah berikan akal utk kita fikir..Jgn salahkan takdir semata. Kita tetap ada pilihan cuma selalu kita malas nk cari pilihan tu. dan selalunya mmg wanitalah yg akan menyakiti hati wanita itu sendiri ~ huda~

    ReplyDelete
  50. Assalammualaikum...hmmmm saya isteri pertama. Suami saya kahwin lain semasa saya dlm pantang anak ke 8. Sblum in8 kami pasangan yang bahagia. Bohong jk dia kata x bahagia krn anak kami dah 8. Isteri kedua lebih tua dr saya 2 thn. Setelah dpt kahwin dgn suami saya isteri kedua siap ugut suami kalau berani ckplah dgn saya yg mrk dah kahwin. Suami buntu. Namun akhirnya suami terpaksa berterus terang. Saya rasa bagai batu terhempas di kepala sebaik sahaja suami mklumkan dia sudah berkahwin lain. Saya betul2 kecewa. Saya hntr msg pd isteri kedua bahagia ke anda bina kebahagiaan atas penderitaan org lain? Kalian tahu apa yg dia jwb. " you are looser" . Dia kata saya x pandai jaga suami. Saya x boleh lyn nafsu suami sbb anak2 ramai. Mcm2 tuduhan dilemparkan pd saya. Suami pula hanya diamkan diri. Tak berkutik. Bila madu saya telefon suami pasti akan balik sana walaupun tiba giliran saya. Tapi bila saya mengadu sakit. Suami buat x tau sahaja. Malah dia sempat bermain msg dgn madu saya. Hati mana yg tak sakit. Anak2 x tahu. Mak dan ayah saya serta mertua saya pon tak tahu yg suami sudah berkahwin lain. Hanya pd Allah tpt saya mengadu. Apa hukum perkahwinan suami saya sdgkan dia mmg tahu dia tak boleh berlaku adil. Saya pernah minta cerai tp suami kata walau apa pun terjadi dia tak akan ceraikan saya....isteri kedua juga berjawatan penting kerja swasta manakala saya berjwtan kerajaan.


    Amira

    ReplyDelete
  51. salam...sy pula suami org.dah ada isteri & anak.umo 40 th.sy dah kenal 1 awez.sy namakan M.dah kenal setahun.dr hari pertama kenal,sy dah info bahwa sy suami org.dia terima sy sebagai kwn biasa,tp sekarang kwn dah tukar jd cinta.dia pun bukan muda lg,dah 36 garis kedut dimatanya lebih banyak dr sy...hahaha.problemnya,dia bleh terima jd yg ke2 tp dia mahu sebelum kahwin dgn dia info dulu dgn isteri sy...pd sy tu sesuatu yg mustahil.sekarang ni dia mcm merajuk.whatsapp,call dah jarang.nk jumpa pun jarang.sy ada call tp x selalu sb camna pun,dia ttp tanya ttg isu tu.perbualan dgn M masih mesra tp sy x jawaban utk isu tu.please,sesapa tlg beri jln penyelesaian.sy x masalah dgn wife sekarangn tp dlm masa yg sama M juga sy sayang & cinta seperti isteri sy....tolonglah ya Allah.sy bukan nk wt maksiat...sy cari yg halal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ... ingin juga nk tau kisah selanjutnye ... bole contact

      Delete
    2. Salam ... ingin sgt nk tau kisah selanjutnye ... sbb mcm same .... bole contact

      Delete
  52. salam...sy pula suami org.dah ada isteri & anak.umo 40 th.sy dah kenal 1 awez.sy namakan M.dah kenal setahun.dr hari pertama kenal,sy dah info bahwa sy suami org.dia terima sy sebagai kwn biasa,tp sekarang kwn dah tukar jd cinta.dia pun bukan muda lg,dah 36 garis kedut dimatanya lebih banyak dr sy...hahaha.problemnya,dia bleh terima jd yg ke2 tp dia mahu sebelum kahwin dgn dia info dulu dgn isteri sy...pd sy tu sesuatu yg mustahil.sekarang ni dia mcm merajuk.whatsapp,call dah jarang.nk jumpa pun jarang.sy ada call tp x selalu sb camna pun,dia ttp tanya ttg isu tu.perbualan dgn M masih mesra tp sy x jawaban utk isu tu.please,sesapa tlg beri jln penyelesaian.sy x masalah dgn wife sekarangn tp dlm masa yg sama M juga sy sayang & cinta seperti isteri sy....tolonglah ya Allah.sy bukan nk wt maksiat...sy cari yg halal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ... ingin tau kisah selanjutnye ... senasib ... bole contact

      Delete
  53. Assalamualaikum..sy bkn nk menyibuk atau membangkang spe2 yg nk jd isteri kedua..tp wajarkah kita menjalin hubungan dgn lelaki yg terang2 sudah tahu dia milik wanita lain dan kehidupan mereka jg bahagia..knp kita sanggup jd manusia ketiga yg mungkin atau memang akan meranapkan kebahagiaan itu.. malah lbih teruk lg ada yg ambil kesempatan berkahwin tanpa pengetahuan isteri pertama..sy nk tanya..di manakah perasaan malu anda itu? sy bukan arif bab agama..tp perbuatan itu sama spt menipu..berdosa kan ambil kepunyaan org tanpa minta izin dulu..kalau lah ayah anda buat begitu pada mak anda, apa perasaan anda ye wahai wanita yg bergelar isteri kedua??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke suami kepunyaan isteri pertama sahaja? Kadang2 suami terpaksa menipu sebab isteri pertama terang2 tidak boleh menerima hakikat bermadu. Dalam hal ini suami tak perlu izin isteri pertama untuk berkahwin lg sebab itu hak suami yg diizinkan Allah dlm alQuran. Suami yg rasional tak akan abaikan isteri pertama dan anak2. Kdg2 sikap isteri pertama menyebabkan suami tak dapat berlaku adil pada isteri kedua. Bukankah itu sudah jadi dosa pd isteri pertama dan suami kerana abaikan isteri kedua. Kenapa isteri pertama rasa kebahagiaan bersama suami akan ranap sedangkan isteri kedua banyak mengalah. Isteri pertama boleh cemburu tetapi jangan ikut hasutan syaitan sehingga tergamak meruntuhkan masjid suami dengan isteri kedua. Cuba belajar reda kerana besar ganjarannya dr Allah.

      Delete
    2. Kalau suami berkahwin lagi tetapi suami tidak abaikan anda dan anak2, belajarlah untuk reda akan ketentuan-Nya.

      Delete
    3. Dah jodoh, awak kena terima dgn reda, poligami tu hak suami yg Allah bagi asalkan x memudaratkan isteri pertama dan anak2, isteri keduapun ada hak sama spt anda, jgn dicaci dan diambil hak isteri kedua, jatuh berdosa anda kalau isteri kedua tak halalkannya, lebih2 lg kalau isteri pertama memaksa suami menceraikan isteri kedua yang x bersalah semata2 tamak dan cemburu.

      Delete
  54. Mybe I pon kne join this club ..no 2..klau Ikut kn hati mmg tak nak..tapi terpkse la redha.i sygkn die sgt2..hermmm.bini no 1 tak taw lgsung pasal kami..tapi famili die n famili I taw..seme rhsiakn dr bini no 1..tgu pas ADe anak.nnti baru plan nk bgtaw..

    ReplyDelete
  55. Mybe I pon kne join this club ..no 2..klau Ikut kn hati mmg tak nak..tapi terpkse la redha.i sygkn die sgt2..hermmm.bini no 1 tak taw lgsung pasal kami..tapi famili die n famili I taw..seme rhsiakn dr bini no 1..tgu pas ADe anak.nnti baru plan nk bgtaw..

    ReplyDelete
  56. I pon bakal Jadi no 2 ..harap2 Xdek pape brlaku..bini no 1 .still tak taw..klau Ikut kn hati mmg x nk..tapi da jodoh kot..kne la terima.takutnye..

    ReplyDelete
  57. Sy akan mnjadi isteri kedua.. Tapu taktau procedure nk kawen dua mcm mna.. Sbb sy ngn die takmo kawen di thailand.. Blh sape2 terangkan.. Sy cuba elak smua ni.. Takmo di cop prampas suami org.. Tapi Allah da tentukan smua.. Sy redha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pn alami problem yg sama.. Kalau di izinkan Allah akan mnjadi isteri kedua.. Saya ibu tunggal... Orang luar xfaham isi hati kita dgn hanya menuduh kita sbgai prampas.. Siap maki n di caci... Tmbahan plk saya janda.. Mcm2 kata2 kesat dilemparkn.. Isteri pertama mcm dp bau2 hbgn kami... Tp saya kesiankn isterinya.. Pd masa yg sama sy sygkan dia.. Ya Allah berat nya dugaan ni.. Sakit dlm siapa yg tahu.. Kini hy bserah pd Allah... Moga diberikn jln kluar dr masalah ni...

      Delete
  58. Assalamualaikum..sy cuma nk berkongsi pendapat sahaja..bukan nk aibkan sesiapa..sy baru sebulan menikah di thailand dgn suami tanpa pengetahuan isteri pertama dan family suami..sy baru sahaja bercerai dengan bekas suami pada bulan 12 tahun 2013..Lepas habis iddah sy kenal dengan suami di internet..malaysian cupid.com..sy xpernah tnye dia kerja ape..status dia ape..dia yg mula whatsapp sy waktu tu..sy layan je lah sbb sy mmg tgh mencari suami yg boleh membimbing sy dan anak2 sy ke jalan Allah..xsmpai 3minggu dia dtg kerumah sy untuk berkenalan dgn sy dan keluarga sy..bila sy jumpa dia hati sy tenang sangat..hanya Allah saja yg tahu perasaan sy waktu tu..sy pon keluar dgn dia bersama adik2 supaya tidak timbul fitnah..bila sy berborak2 dgn dia..tiba2 dia cakap dia sudah beristeri dan anak 3 org..Ya Allah..Hati sy hancur setelah mendengar luahan hati dia..nak menangis pon ade waktu tu..tp sy tahan je..selepas tu dia bg sy tempoh seminggu untuk berfikir sama ada sy boleh terima dia ke tidak..sememangnya sy sudah tolak bulat2..sy xnk digelar perampas..tp bila sy buat solat istikharah sy nampak muka dia..sy berfikir mungkin dia jodoh yg terbaik buat sy atau mungkin sy jodoh yg terbaik untuk dia..selepas kami bernikah mcm2 dugaan yg sy tempuhi bersama dia..dia layan ramai perempuan selain isteri2 dia..sy amat kecewa waktu tu..sekarang sy sudah tawar hati dgn dia..walaupun baru sebulan kami bernikah..sy baru nk buat keputusan untuk meminta cerai tetapi dia sudah kenalkan sy dgn keluarga dia pula..cuma isteri pertama sahaja belom tahu lg..skrg ni sy cuma berserah kepada Allah..sy akan bersabar selagi mampu dan terdaya..esok suami balik kerumah isteri pertamanya dan dia berhajat untuk berterus terang dengan isterinya..sy xtahu apa akan terjadi selepas ini..sy cuma mampu doakan yg terbaik buat kami..sekian..wassalam

    ReplyDelete
  59. tp cmne dgn isteri kedua ni xpndai berdikari sikit2 harapkn suami... mengalahkn isteri pertama yg smua buat sndri xnk harapkn suami..

    ReplyDelete
  60. hurmm...cmne plak dgn is3 kedua xpndai berdikari smua nk harap suami, terbalik is3 pertama yg buat smua sndri xnk harap suami

    ReplyDelete
  61. Assalammualaikum...selepas membaca komen2...sbg manusia yg mngaku Islam..jgn kita mngutuk yg pertama @ ke2 hatta ke3@ke4...jgn terlalu emosi memberi komen..jika kita berbangga mnjadi yg pertama n mnghina yg ke2 ..kita kena ingat suami bukan milik kita...anytime Allah bleh 'rampas' dr kita..jd adakah sbg isteri pertama kita akn marah pd Allah sbb ambik suami kita..pasti kita ckp..ni takdir Allah..jd dlm hal ke2, 3@4 jg adalah dr Allah..ingatlah bhw tidak semua llaki layak berpoligami..hanya yg terpilih oleh Allah yg akn mlaksanakan poligami..sbg wanita yg mnyimpan azam mnjadi isteri solehah tidak kira yg pertama @ yg ke berapa skalipun..hendaklah redha dan positif..perlu bantu suami di dlm berlaku adil..sbb adil akn dicapai jika setiap isteri bersikap rendah diri dan tidak ego..mudah2an anda yg pertama, ke2, 3@4 menjadi isteri solehah n dpt selamatkn suami dr azab Allah..susah ker wahai wanita...mohonlah ganjaran dr Allah ats pngorbanan kita..mahu yg kekal abadi @ yg sementara?tepuk dada tanyalah iman..

    ReplyDelete
  62. Assalammualaikum...selepas membaca komen2...sbg manusia yg mngaku Islam..jgn kita mngutuk yg pertama @ ke2 hatta ke3@ke4...jgn terlalu emosi memberi komen..jika kita berbangga mnjadi yg pertama n mnghina yg ke2 ..kita kena ingat suami bukan milik kita...anytime Allah bleh 'rampas' dr kita..jd adakah sbg isteri pertama kita akn marah pd Allah sbb ambik suami kita..pasti kita ckp..ni takdir Allah..jd dlm hal ke2, 3@4 jg adalah dr Allah..ingatlah bhw tidak semua llaki layak berpoligami..hanya yg terpilih oleh Allah yg akn mlaksanakan poligami..sbg wanita yg mnyimpan azam mnjadi isteri solehah tidak kira yg pertama @ yg ke berapa skalipun..hendaklah redha dan positif..perlu bantu suami di dlm berlaku adil..sbb adil akn dicapai jika setiap isteri bersikap rendah diri dan tidak ego..mudah2an anda yg pertama, ke2, 3@4 menjadi isteri solehah n dpt selamatkn suami dr azab Allah..susah ker wahai wanita...mohonlah ganjaran dr Allah ats pngorbanan kita..mahu yg kekal abadi @ yg sementara?tepuk dada tanyalah iman..

    ReplyDelete
  63. Sy isteri ke 2 kahwin bln disember thn lps... hbungan sy dgn madu mmg xbaik wlupon sy sdaya upaya ambil hati dia... ikut ckp dia smpi suami kate syurga bwh kaki suami bkn madu... tp sy buat smua tu utk jernihkan kdaan krn sy sedar kuarga mereka jd huru hara slu bgaduh sbb muncul nya saya jadi isteri ke 2... sy mmg byk mgalah... tp sy ttp bsyukur krn suami lyn sy dgn baik dan syg kn sy... tp takdir ALLAH mgatasi segalanya... suami sy telah kembali ke rahmatullah ketika usia pkhawinan kami baru 5 bln.. ALLAHURABBI... Xtau nk gmbrkn mcm mane prsaan tibe2 khilangan org yg sy syg... tmpt bmnja hilang sekelip mata... skrg hbungan sy ngan madu sgt baik bgitu jg hbungan sy dgn ank tiri... sy dterima dan dilayan dgn baik slepas suami kami meninggal dunia... isteri ptama ade juga luahkn rasa kesal krn slu bkasar dan marah2 suami lps tau dia dmadukan... dia hrp suami maafkn semua pbuatan dia.. kpd isteri ptama... xsemua poligami tu myakitkn myedihkan myusahkan.. dan ade ssetengah isteri ptama aggap poligami tu mmalukan dan mjtuhkn maruah... ade sebab kenapa ALLAH takdirkn semua tu blaku... jgn jd kan punca suami anda kawin lain utk anda jadi isteri derhaka... sabar dan redha itu indah...

    ReplyDelete
  64. Ayah saya kawin dua.xsenang mana pun cause the 2nd wife still perampas!hak mutlak mak saya diabaikan.so kalo xsalahkan 2nd wife nak salahkan sapa?at first kalo xtahu yg the guy dh kawin,boleh maaf la kot.tapi ni dh tahu kot.and bila tnya dengan beraninya suh tnya ayah saya.and due to that keluarga berbecah belah!so well done i guess

    ReplyDelete
  65. saya isteri orang..baru pagi ini suami saya cakap dengan saya dia nak raya rumah makwe dia nak bincang pasal kawen. saya marah sekejap dalam hati.pastu saya beristighfar banyak2. sebenarnya betul kata isteri2 diatas. no body perfect.. k. isteri pertama ke, kedua ke, ketiga ke...ujian nie datang dari Allah swt. Memang sakit dan terkejut. tapi redha lah..tempat kita disisi Allah swt bukan di sisi suami jew. Rujuk dengan Allah swt. Allah swt itu penyembuhnya. btw suami dengan makwe dah couple genap 3 tahun la klu masuk bulan 11 nie.
    Actually im happy for her n my hubby. im asking them when they want married when the 1st time he bring that gurlz to me. but the gurlz never answer me until now. you know, im try to be a good wife for my husband. i terima baik buruk suami saya..faham kan maksud baik buruk tu...isteri pertama mesti tau kan. isteri selepas pertama pun tau kan?huhuhu..
    i really want accept his gurlz tapi masalahnya...kenapa sepanjang perkenalan mereka, message gurlz dia asyik menyumpah2 saya?hahaha..jahat sangat ke saya nie?saya nak sangat jumpa keluarga perempuan tu dan lamarkan untuk abang saya. boleh ke?hahahaha...indah kabar dari rupa aku nie.berlagak baik sangat.betul.saya cuba jadi sebaik mungkin.tapi kadang2 kita manusia..tak boleh kawal jiwa.jiwa kacau...giler. yang penting, rujuk dengan Allah swt. Sekarang tengah try buat solat hajat n berdoa supaya bapa saya boleh terima perempuan tu.eh betul ke aku nie?^_^ Saya doakan isteri2 yang istimewa ini redha dan dapat mencari kebahagiaan n ketenangan dunia dan akhirat. Suami bukan hidup senang bila berkahwin lebih nie.mereka ada tanggungjawab. isteri2 lah yang patut bantu suami, ringankan beban suami...walaupun kadang2 kita rasa perempuan di aniaya...sebenarnya bukan dianiaya...kita diuji di dunia kerana kita saya hamba Allah yang bernama lelaki melebihi sayang kita pada Allah swt. Tak percaya..sila check diri masing2. mana letak Allah swt taala. kalau benar kita sayang Allah swt dan rasulnya...kita tak akan ragu2 dengan sistem Allah swt. Nak kawen, kawen lah.Cuak jugak dapat madu berkira n sombong nie.semoga saya dapat terima bakal madu saya seadanya. Amin.Doakan saya bahagia n sentiasa dalam redha Allah swt taala k. saya juga akan doakan anda lelaki dan perempuan disini.^_^ snow_ab

    ReplyDelete
  66. saya isteri orang..baru pagi ini suami saya cakap dengan saya dia nak raya rumah makwe dia nak bincang pasal kawen. saya marah sekejap dalam hati.pastu saya beristighfar banyak2. sebenarnya betul kata isteri2 diatas. no body perfect.. k. isteri pertama ke, kedua ke, ketiga ke...ujian nie datang dari Allah swt. Memang sakit dan terkejut. tapi redha lah..tempat kita disisi Allah swt bukan di sisi suami jew. Rujuk dengan Allah swt. Allah swt itu penyembuhnya. btw suami dengan makwe dah couple genap 3 tahun la klu masuk bulan 11 nie.
    Actually im happy for her n my hubby. im asking them when they want married when the 1st time he bring that gurlz to me. but the gurlz never answer me until now. you know, im try to be a good wife for my husband. i terima baik buruk suami saya..faham kan maksud baik buruk tu...isteri pertama mesti tau kan. isteri selepas pertama pun tau kan?huhuhu..
    i really want accept his gurlz tapi masalahnya...kenapa sepanjang perkenalan mereka, message gurlz dia asyik menyumpah2 saya?hahaha..jahat sangat ke saya nie?saya nak sangat jumpa keluarga perempuan tu dan lamarkan untuk abang saya. boleh ke?hahahaha...indah kabar dari rupa aku nie.berlagak baik sangat.betul.saya cuba jadi sebaik mungkin.tapi kadang2 kita manusia..tak boleh kawal jiwa.jiwa kacau...giler. yang penting, rujuk dengan Allah swt. Sekarang tengah try buat solat hajat n berdoa supaya bapa saya boleh terima perempuan tu.eh betul ke aku nie?^_^ Saya doakan isteri2 yang istimewa ini redha dan dapat mencari kebahagiaan n ketenangan dunia dan akhirat. Suami bukan hidup senang bila berkahwin lebih nie.mereka ada tanggungjawab. isteri2 lah yang patut bantu suami, ringankan beban suami...walaupun kadang2 kita rasa perempuan di aniaya...sebenarnya bukan dianiaya...kita diuji di dunia kerana kita sayang hamba Allah yang bernama lelaki melebihi sayang kita pada Allah swt. Tak percaya..sila check diri masing2. mana letak Allah swt taala. kalau benar kita sayang Allah swt dan rasulnya...kita tak akan ragu2 dengan sistem Allah swt. Nak kawen, kawen lah.Cuak jugak dapat madu berkira n sombong nie.semoga saya dapat terima bakal madu saya seadanya. Amin.Doakan saya bahagia n sentiasa dalam redha Allah swt taala k. saya juga akan doakan anda lelaki dan perempuan disini.^_^snow_ab

    ReplyDelete
  67. Apa2pun sàbar aje lah.sya pun hidup bermàdu dah 3 thn.selama ni pun saya ditipu dah Ada anak 6 bln baru tahu suami dh khawin.saya isteri pertama.selama 10 tahun mereka berkawan kata x bercinta tapi jodoh n terpsksa hanya Allah yg tau hubungan mereka.bila soal siasat Kata saya fitnah mereka tapi ngapa khawin senyap2 .Allah maha kaya n adil.bertapa sedih n kecewanya .saya bila tahu.so saya tetap meneruskan kehidupan INI dgn keinsafaan n kekuataan diri saya.baiki kelemahan diri.dalam Bab ni Jgn terlampau trust your own huby..tepok sebelah tangan x kan berbunyi..bermadu ni mmg indah .redha pada ketentuan Allah.so pada isteri Nbr 2 sanggup kah kau menghadapi liku2 hidup mcm mane isteri Nbr 1 hadapi..tapi klu Allah dh tentukan semua..saya redha..

    .






    ReplyDelete
  68. Saya bakal jadi isteri ker2... Bakal mertua seorang yang baik hati malah selalu nasihatkan saya tentang perangai nakal bakal suami...kalo dyer berbohong pon sememangnyer dye balik ker rumah wife dyer jer n x pernah menyimpang ke tempt lain... Buat masa nih 1st wife tak tahu saya dan bakal mertua saling berhubung.. Banyak masalah yang bakal saya hadapi dimasa akan datang... Mampu kah saya menjadi isteri ke2 yang tidak memberontak.... Saya pon tak minta APA yang berlaku nih...malah seringkali saya minta clash dgn bakal hubby tp dyer tetap tak berputus asa memujuk saya... Bermacam2x maki hamun saya lemparkan tapi dyer bersungguh memujuk kembali dan mahu mengambil saya sebagai yang halal... Bakal hubby tak pernah menceritakan masalah rumahtgga pada saya... So saya anggap dorang happy bersama dengan anak2x... Persoalan skg saya sendiri tak tahu kemampuan saya untuk jadi no 2 sedangkan saya nih jenis yang suka memberontak..hehehe... Family dikampong pon tahu yg bakal hubby tuh adalah suami orang n mereka serahkan semua pilihan ditangan saya...

    ReplyDelete
  69. Apa patut saya buat???? Salah kah saya???? Boleh sesiapa email saya g nasihat dan pendapat ni email saya mariaernie94@gmail.com thk pada yg sudi membantu

    ReplyDelete
  70. Ya Allah...sy ingat sy sorang je dilemma sebab sy pun isteri no 2...ramai lagi yang senasib dengan sy...selalu disumpah seranah isteri pertama...tp sampai kehari ini hampir 4 tahun rumahtangga kami masih utuh alhamdulillah...jodoh ajal maut d tgn Allah...semua milik Allah..tapi kuat kah seseorg manusia ciptaan Nya utk menempuh segala ujian dan dugaan dari Allah...sama2 la kita berdoa agar dilembutkan hati sekalian kaum hawa..

    ReplyDelete
  71. Tak ada org yg nak jadi bini no 2. Sy nasihatkan suruhlah bakal suami kamu bagitau bini no 1 dia kawin lain.. nanti camana dengan giliran kamu? melainkan husband buan kerja office hour. Perlu fikir juga camana nak raya, nak pergi haji, anak2 macamana.. sebaiknya bincang dulu..nak kawin senang je, pegi Thailand je.. settle.. nak hidup lepas tu yg susah.. Saya ni bini no 2 gak, bini pertama yg jenis demand macam2. saya biarkan saje.. patutnya selepas berkahwin, wife no1 kena ingat.. husband dia bukan lagi husband dia seorg.. tak ada dlm al-quran yg haknya lebih dari wife2.

    ReplyDelete
  72. Sy isteri no1 tetapi hidup sperti isteri no2. Segala nafkah zahir dan batin diabaikan. Adakala sy rasa menyesal,adakala sy rasa hendak tinggalkan kehidupan seperti ini.sengsara sangat2. Tetapi sy redha dengan ketentuan Allah. Sabar peneman sy skrg ini.hanya satu sy pegang janji Allah itu pasti.

    ReplyDelete
  73. Sy isteri no1 tetapi hidup sperti isteri no2. Segala nafkah zahir dan batin diabaikan. Adakala sy rasa menyesal,adakala sy rasa hendak tinggalkan kehidupan seperti ini.sengsara sangat2. Tetapi sy redha dengan ketentuan Allah. Sabar peneman sy skrg ini.hanya satu sy pegang janji Allah itu pasti.

    ReplyDelete
  74. Yg merampas dan dirampas lain..apa perasaan bini ke2 kalo Laki korang kawin yg ke3 pulak..kita tgk sapa yg terkinja2 meroyan..bila kawin laki org mula lah salah kan takdir. .sendiri yg gatal nak salahkan takdir.kalo x sama2 tepuk tgn tak berbunyik la..

    ReplyDelete
  75. Saya senasib dgn awk..sy isteri kedua..kisah kita lebih kurang sama..tp nasib sy sgt teruk..pd mulanya isteri pertama dpt trima..tp lama kelamaan dia main sihir..cuba merampas segalanya..hinggakan suami tunduk padanya..dh lama suami x pulang kerumah..kalo balik pn senyap2..sy ni mcm perwmpuan simpanan pula jdnya..sy x pernah niat buruk terhdp isteri pertama malah sy hormatkn dia..

    ReplyDelete
  76. Suami bukan hak isteri..suami hak Allah..isteri juga hak Allah..Jadi tiada istilah suami milik siapa.Kerana Allah yang berhak atas semua makhlukNya..

    ReplyDelete
  77. sy akan berkahwin dgn tunang sy suami org.tp isteri pertama sd stuju.dan ank isteri pertama adalah ank susuan sy.nasihat sy...berdiri dahulu di kaki sndri sblm pikir2 nak jdi bni muda.pedulilah apa org nak kata ko perampas ka apaka sbb yg kawin kau bkn diorang.kau yg tau kisah hidup kau mcmmna diorang tau nak kondem ja.seolah2 bdosa besar jd bni muda ni.hairan la

    ReplyDelete
  78. Bkn semua yg jd kedua tu berniat nk jd yg kedua. Setiap org ada takdir hidup masing2..kalau Allah dah tentukan begitu jalan hidupnya...x ada siapa pun yg dpt menghalang.
    Sy juga rasa sedih bila takdir hidup sy bakal jadi yang kedua..walaupun xpernah terlintas dan terniat difikiran..malah berniat hanya nak habiskan kehidupan didunia ni hanya seorang diri berbekalkan iman yg sedikit dan cuba dicari lagi.. namun segalanya atas kehendak Allah..hati setiap hamba Allah yang berhak dan mendetikkan rasa cinta. Sepanjang hidup xpernah ada rasa cinta pd mana2 lelaki. Banyak lelaki bujang yang ingin berkawan secara serius dan ada juga cubaan mengenali lelaki2 bujang secara serius. Namun tidak timbul rasa cinta dan tiada jodoh. Hadirnya dia yang berstatus suami mengharapkan kasih sayang sy untuk hidup bersama sebagai yang kedua cuba saya tepis dengan alasan tidak mahu mengguris hati isteri pertama. Tidak mahu menyusahkan hidup org lain apatah lagi sy tidak sempurna kerana diuji dengan sakit yg betul2 menguji kesabaran diri sy. Solat istikharah dilakukan dgn penuh pengharapan. Hati yg tidak pernah tahu apa rasa sayang timbul pd si dia. Allahuakbar. Sy menangis kerana sygkan hak org dan seboleh2 tidak pernah fikir akan jd yg kedua. Takdir Allah pd sy tidak mampu sy lawan. Kesabaran yg tinggi sgt perlu. Sy berdoa semoga isterinya dilembutkan hati menerima sy dan menerima takdir Allah. Persoalan yang membelenggu fikiran sy ialah isteri pertama sering mengugut untuk bercerai. Adakah isteri boleh minta cerai dengan alasan suami berkahwin lagi?. Walaupun suami tidak akan menceraikan isterinya tanpa sebab. Mengapa begitu sukar utk isterinya memahami hajat suami yang perlukan kedua2nya untuk hidup bersama dan sama2 mencari redha Ilahi. Sy tidak sedikit pun pernah berniat utk dia berpisah dgn isterinya. Malah sy teringin utk jadi sahabat pd isterinya. Semoga Allah membuka dan melembutkan hati semua yang berada di sekeliling saya.

    ReplyDelete
  79. Sy bakal menjadi isteri no 2,kami dh 8 thun bcinta..sblm nie sy xkesah ttg status dia tp bla dh btunang,sy jd keliru..bakal madu sy org indon dan mreka tidak mmpunyai anak..
    Kami merancg tuk bnikah di thailand..sehingga kini sy msh dlm dilema..perlu ker sy truskn smua ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. same situation here.. ape perkembangan u skrg

      Delete
  80. saya x tau pun bf saya suami orang.. setahun bercinta ngan dia.. baru bulan lepas tau dia suami orang.. saya dh cuba menjauhkn diri dari dia.. tp semakin saya menjauh semakin dia mengejar saya.. bini dia dh tau hubungan kami.. bf saya menyuruh saya bersabar sementara menunggu keputusan. saya dalam dilema sekarang..

    ReplyDelete
  81. rasenye selagi boleh elak..uolls tryla elakkan yer..maksud saya cubala jauhkan diri...klu x usaha x tau jugak..ramai lagi lelaki bujang yg baik...

    suami org ni ayat mmg power...dh tau kelamahan lelaki...

    sy pernah jd no 2..dan skunk no. 1...lepas suami ceraikan isteri pertama dulu..kini dia kawen lagi...

    bukan seronok sgt hidup brmadu...lagi2 kalu jenis yg kuat cemburu..

    saya paling x suka bila lelaki nk kawen x minta izin isteri..yakni dgn mnipu..sama juga yg kedua...kalu rase nak berkongsi kasih..eloklah minta izin...

    kate nak kongsikan...jd sbb tu timbul perkataan perampas..jd kalu minta izin adalah rase hormat pd isteri pertama...sebabnya kalu yakin jodoh tu ade buat pe nak takutkan....yang penting jgn menipu

    sy dapat madu hempedu yg lima taun lagi muda dr sy..tp kurang ajar....pernah memaki hamun sy dalam fon....sebabnya...bila sy tanye elok2 dia xnk jawab...bila sy panaskan hati baru dia nk balas dan mula memaki hamun saya...bukan tu aje....pernah sekali mase jumpa dia tarik tudung n rambut saya....

    saya sdri keliru...sy kawen laki dia or dia amik laki saya...

    tp Alhamdulillah wlupun suami sy kawen lain..kasih syg dia pada sy semakin bertambah....wlupun slps sy tahu dia ade ppuan ni...hidup sy dan ank2 x semewah dulu...

    mungkin sebab masa kawen dgn ppuan ni ape semua ada tayang...moto besar ...kete mewah..2..3 biji...Allah maha adil...kalu niat tu x betul...mmg dia tariklah.....tp hidup sy dan anak2 x pernah rase susah..walau x mewah mcm dulu.....

    ReplyDelete
  82. Sy nak tnya betul ke awak bahagia?lagi2 isteri pertama langsung xtahu tentang kewujudan awk??dimna suami awk waktu raya pertama?dimana suami awk waktu awk perlukan dia dikala dia bersama isteri pertama?sy bknnya nak mnghasut, sy juga isteri kedua..sy juga perempaun..tipu la kalau kita mngaku kita bahagia..sebenarnya kita PURA2 bahagia je..sedangkan sapa yg nak berkongsi kasih lagi2 bila isteri pertama xtahu ttg kita..bnyak bnda kita kne mngalah..dri segi masa bersama, wang, perhatian dan kdang2 keperluan..if suami tu berlaku adil pun kita ttap xrasa bahagia mne, kdang2 kita msti ada menangis bila di tnya siapa kita mereka xmngaku kita isternya, dan yg pling sdih mereka xmngku anak kita tu anak dia..kalau leh cerita awk ni jgn la galakkan wanita tu jdi isteri kedua tanpa mngetahui isteri pertama..nasib kita berbeza, mngkin nasib awk baik tapi nasib org lain yg awk galakkan?mngkin tidak sebaik nasib awk..

    ReplyDelete
  83. Jom join club isteri ke 2++. Tggalkn no..kita share problems dgn niat yg baik. Xmau gaduh2 dgn madu ya..kena redha apapn yg berlaku sb jln tu kita yg pilih..club hnya unt wanita shj..tq. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha setuju setuju
      Count me in
      Isteri pertama ke, isteri kedua ke, isteri ke berapa hatta isteri tunggal sekali pun, semua ada masalah sendiri

      Delete
  84. Kepada semua yang berstatus isteri kedua, ketiga dan keempat, jangan fikir masalah sendiri saja hingga menafikan derita isteri pertama. Kalau ikut statistik jabatan agama, kes ketidakadilan terhadap isteri pertama yang dimadukan jauh lebih tinggi.

    Saya dimadukan kerana dikatakan mandul, sedang hakikat sebenar suami terlalu sibuk sehingga kurang masa kami bersama. Saya berasa terlalu sunyi dan sedih apabila suami luangkan lebih masa dengan isteri kedua setelah mereka dikurniakan anak. Derita tiada zuriat dan suami di sisi sangat menyakitkan.

    Kemuncak penderitaan apabila saya disahkan menghidap kanser darah namun kehidupan saya sendirian bertarung nyawa bagai tiada suami. Akhirnya saya mohon diceraikan secara baik.

    Setelah bercerai, saya berkahwin dengan seorang lelaki bujang dan dia sentiasa bersama saya melawan kanser sehingga saya sembuh dan kini kami bakal menerima cahaya mata dalam 3 bulan lagi. Kehidupan bekas suami tidak begitu baik kerana dia diberhentikan kerja dan anaknya pula disahkan cacat. Agaknya ini balasan Allah terhadap ketidakadilan dia dulu.

    Ini sebuah kisah derita isteri pertama. Diluar sana lagi banyak kisah isteri pertama yang terseksa. Jangan sebab nak menutup aib mengambil suami orang kemudian bersangka diri itu lebih bersedih sehingga menafikan kesedihan isteri pertama

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...