terima kasih buat kalian semua..

Saturday, July 30, 2011

Sukarnya mendapatkan bantuan pinjaman...


SAYA adalah seorang usahawan wanita tulen bumiputera yang telah berkecimpung di dalam perniagaan lebih daripada 10 tahun. Mempunyai pejabat pengurusan sendiri dan kaki tangan.

Selama ini saya menyambut seruan kerajaan untuk tidak bergantung kepada projek-projek kerajaan dan bantuan daripada mana-mana institusi kewangan ataupun dana-dana kerajaan.

Disebabkan perniagaan saya semakin berkembang dan atas beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan (tidak dapat dinyatakan secara terperinci kerana melibatkan jabatan kerajaan) maka saya terpaksa untuk memohon dana daripada kerajaan melalui Credit Guarantee Corporation (CGC) atau Perbadanan Jaminan Kredit.

Tetapi malangnya permohonan saya ditolak atas sebab tidak memenuhi syarat yang terlalu ketat dan kerenah birokrasi.

Mengikut pegawai yang memproses permohonan pada dasarnya tiada sebab permohonan saya ditolak. Hanya disebabkan satu garis panduan yang tidak munasabah.

Di sini saya ingin mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamad Yaacob di akhbar pada 21 Julai 2011.

Beliau menyatakan bahawa usahawan bumiputera gagal memanfaat peruntukan Skim Jaminan Modal Kerja (WCGS). Menurutnya, hanya RM300 juta daripada RM1.5 bilion diguna.

Saya ingin bertanya, kriteria bagaimana yang melayakkan usahawan seperti kami untuk mendapat bantuan? Adakah dengan adanya simpanan yang banyak barulah permohonan kami diluluskan? Ataupun disebabkan saya tidak mempunyai 'kabel' yang kuat?

Sejak dari dahulu kini dan selamanya saya sentiasa menyokong kerajaan. Hanya saya tidak mempunyai kepentingan politik. Sepatutnya usahawan seperti kamilah yang patut dibantu bukannya usahawan yang telah berjaya dan kaya raya.

Oleh itu saya harap pihak yang berkenaan dapat mengambil perhatian ke atas perkara ini. Bukannya saya sahaja yang mengalami nasib begini, malah ramai lagi usahawan bumiputera yang senasib dengan saya di luar sana.

USAHAWAN KECEWA
Seremban, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...