terima kasih buat kalian semua..

Sunday, December 25, 2011

Inilah jawapan isteri kedua tentang poligami !!!


SETIAP kali cerita tentang poligami disiarkan di ruangan ini, dada saya terasa sakit, benci dan meluat.

''Terus terang saya katakan cukup-cukuplah mengumpat isteri kedua. Seperti kisah minggu lalu, konon si suami banyak hutang semata-mata nak kahwin lagi. Jangan cepat mengecap orang berhutang kerana nak poligami, kerana mereka bukan buat keputusan sekelip mata untuk berkahwin. Mungkin kerana ada masalah keluarga yang lain, demikian tegas, Norsalimah dalam e-melnya kepada penulis.

''Memang kaum wanita tak suka dengar cerita suami berpoligami, malah bila ada janda atau anak dara duduk sebelah rumah pun mereka tak suka, takut suami kena kebas. Sebenarnya bukan semua wanita suka berkahwin dengan suami orang. Tetapi sebagai orang Islam kita kena bermuhasabah diri, ingat pada Allah, setiap ketentuan yang datang adalah kerana-Nya, jua bukan sesuka hati suami dan wanita terlibat.

''Anda sedarlah bukan semua lelaki suka berpoligami, ia hanya berlaku pada segelintir individu sahaja dan mungkin mewakili minoriti dalam masyarakat. Jadi mengapa mesti kita kaum wanita buat heboh bila suami hendak berpoligami?

''Tambah menghairankan saya mengapa isteri pertama sahaja di sanjung seratus peratus, konon dikatakan isteri yang teraniaya, sedangkan isteri kedua dan seterusnya di pandang serong. Pernahkah kita bertanya suami yang berkahwin baru adakah hidupnya selama ini bahagia, atau terabai dan teraniaya? Sebab itu dia mengorak langkah mencari kebahagiaan untuk kali keduanya. Adakah tindakannya itu salah?

''Seperkara lagi pembaca harus faham, poligami bukan budaya atau amalan semua lelaki, hanya lelaki yang Allah pilih sahaja yang dapat melaluinya. Kerana ada orang berani bercakap pasal poligami dan ingin berkahwin, tetapi tidak pernah dapat. Sebab itu saya katakan poligami untuk lelaki pilihan dan wanita yang sabar saja.

''Pembaca juga harus faham dimadukan pun bukan pilihan utama dan menjadi cita-cita semua kaum wanita. Lebih tegas bukan semua wanita mahupun gadis suka dan rela dipoligamikan.

''Jika difikirkan secara mendalam poligami itu banyak kebaikannya jika tidak manakan Allah halalkan sebagaimana tercatat dalam al-Quran. Malah Allah jadikan Nabi Muhamad SAW sebagai contoh berpoligami supaya jelas kepada manusia menjalaninya.

''Cuma yang terlihat dan menjadi buruk adalah disebabkan oleh pengamalnya, sudah pastilah para suami tidak menjalankan tanggungjawabnya seperti seharusnya, dan mereka telah menyalahgunakan kebenaran yang telah diberikan. Merekalah yang telah membuat persepsi buruk masyarakat khususnya para isteri takut dipoligamikan.

Berkemampuan

''Tetapi sekiranya suami tadi berkemampuan dan dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan baik dan ditakdirkan dia hendak berpoligami mengapa harus di tentang oleh isteri dan anak-anaknya, mahupun ibunya.

''Alasan isteri kerana tidak mahu berkongsi suami dan menjadikan suaminya milik dia 100% pada saya itu adalah salah. Alasan pihak keluarga bimbang dia tidak boleh menyara hidup anak-anak dan isterinya terdahulu itu adalah tidak berasas sama sekali.

''Saya yang turut terlibat sebagai isteri kedua dan mana-mana isteri ketiga dan seterusnya, merasa amat terguris hati apabila kami dicap sebagai perampas suami orang, perempuan jahat, perempuan jalang dan sebagainya. Kami juga manusia dan ada perasaan.

''Saya ingin menekankan definisi perampas dalam konteks poligami, namun saya bukan berat sebelah kerana jadi isteri kedua, tetapi kita timbangkan definisi ini secara terbuka. Jika suami anda mampu zahir dan batin, bertanggungjawab dan berkeinginan untuk berpoligami mengapa isteri pertama dan anak-anaknya membantah? Bantah akan burukkan lagi keadaan.

''Dan anda juga harus ingat tidak semua hajat para suami ingin berpoligami dipermudahkan oleh Allah, hanya suami terpilih sahaja yang akan diuji oleh-Nya. Sepatutnya si isteri meminta suami tidak mengabaikan hidupnya dan anak-anak. Jika perasaan suami tidak diguris, pasti dia akan lebih bertimbang rasa kepada keluarganya.

''Adalah amat kejam jika isteri pertama mendesak suaminya supaya menceraikan isteri barunya. Lainlah kalau isteri baru meminta suami menceraikan isteri pertamanya. Maka isteri kedua jenis ini memang layak dipanggil perampas, kejam kerana merobohkan rumahtangga orang lain.

''Saya juga merasa amat kecewa jika poligami turut dirosakkan dengan ugutan seorang ibu yang tidak mahu mengaku anaknya, selagi si anak tidak menceraikan isteri keduanya. Bukankah doa ibu itu amat mustajab.

''Percayalah soal jodoh, rezeki dan maut itu memang ketentuan Allah. Tak percaya mengapa ada gadis baik dijodohkan dengan lelaki pembunuh, pengedar atau penagih dadah, kaki judi, kaki minum, pencuri dan sebagainya? Adakah wanita itu memintanya?

''Kepada isteri yang bermadu tak kira yang pertama, kedua atau seterusnya bermuhasabah diri banyak-banyak, cuba lihat hidup di dunia ini hanya sementara.

''Fikirkanlah kenapa isteri pertama dipilih Allah dam bakal mendapat Payung Emas di syurga? Kepada kaum suami yang diizinkan Allah berpoligami dan cuba buat yang terbaik, jangan jadikan nawaitu berpoligami untuk memuaskan nafsu dan dunia sahaja.

''Tanggungjawab suami adalah sebagai khalifah kecil dalam institusi kekeluargaan, dan jangan sesekali menjadikan kelebihan yang Allah berikan itu sebagai tiket untuk mempergunakan isteri.'' Itu permintaan Norsalimah kepada isteri pertama dan suami yang berpoligami.

134 comments:

  1. yg berckp sng coz bkn suami ko yg kn rampas prnh kau fkr prsn isteri pertama dia perempuan mcm ko jg knp ko nk hancurkan kebahagian org lain utk kau mendapat kebahagian.. apa pl prsn kau klu suami kau di rmps prmpuan lain jgn ckp la kau sng2 blh trm.. x pyh nk tjk baik yg kau blh trm semuanyer sebab kau spesis yg merampas suami org andaikata 1 hr bda yg sm jd pd dr kau baru kau fhm erti nya skt hati terluka.. wlu pn aku x pnh rs b'pologami tp sbgi prmpm aku tau mcm mn rs ht di sakiti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perasaan je tu beb! tak ke mana... zikir dan astagfar byk2 ...Allah permudahkan perasaan tu.

      Delete
    2. Poligami ini hukum dr Allah.Allah tidak akn mnzalimi hambanya..Puan sarah diharap diberi hidayah dr Allah untk terima hukum Allah ini

      Delete
    3. Kalau suami dilayan betol2 xkn dier nk cr lain? Ada awak pk ka? Cbe hg pk klu suami hg asyik pukul terajang hg ske ker. Mesti pk nk lari punyer. So kpu laki hg nk kahwin 2. Sblm hg p terkam bini muda. Tanyer dulu diri 2. Dh buat semua tanggungjawab ke blom.

      Delete
    4. Kesian ko...bila emosi tlh menguasai skal ko...x dpt trima takdir klu dimadukan..bongkak sungguh...x sdar suami tu pinjmn je

      Delete
    5. Assalam..sgt brrsimpati dgn sarah yg masih belum sedar realiti kehidupan...dlm poligami tdk ada istilah kena rampas..perampas or dirampas...yg ada hanyalah PERKONGSIAN. Selagi sarah tdk memahami konsep ini selagi itulah mentalitinya tdk akan berubah..semoga Allah memberikan hidayah kps sarah dan memeliharanya sentiasa...jgn terlalu lancang berkata kata krn ujian Allah terhadap kita sentiasa ada.

      Delete
    6. Assalam....Sarah bercakap secara emosional.Satu saja yg ingin dinyatakan pada Sarah,kenapa menyalahkan org lain bila suami kahwin lain...menganggap org lain perampas walau dlm islam tdk pernah ujud istilah merampas suami...apapun berpijaklah dibumi nyata...jika isteri kedua blh menerima takdir Allah atas ditinya utk hidup bermadu mengapa isteri pertama tidak boleh? Kita semua wanita dan isteri kepada seorang suami yg sah sama ada kita isteri pertama,kedua,ketiga atau keempat.. Jika isteri pertama tidak redha dan tidak ingin menerima takdir Allah,maka ubahlah takdir itu(itupun jika dia berupaya dan sepatutnya sedar siapalah kita utk melawan takdir Allah)...jika isteri pertama tifak mampu utk mengubah takdirnya daripada ditakdirkan hidup bermadu maka dia seharusnya sedar yg kita semua insan kerdil yg tdk mampu mengubah ketentuan Allah.jadi terimalah segala ketentuan Allah dengan redha dan pasrah.Tidak perlu menjadi seperti anjing menyalak bukit(maaf bhs agak kasar,ini petibahasa) ....krn bukit tidak akan pernah terkesan dhn salakan tersebut tapi akhirnya akan memakan diri si penyalak...renung-renungkan dan lebih baik berusaha untuk membahagiakan suami drp memikirkan perkara yang tidak menguntungkan dan hanya menyiksa diri sendiri.Bahagia perlu dicari...dinikmati dan kasih sayang perlu diduburi bukan diracuni.

      Delete
    7. Jgn gadoh2. Suami bkn hak kita tp hak Allah. Jd isteri paling senang nak masuk syurga. Jd gunakanla title isteri tu utk bekalan ke akhirat. Isteri pertama kedua or ketiga semua sama di mata Allah. Cinta manusia hari ini ada esok hilang,cinta pada pencipta InsyaAllah hidup bahagia. Dan istilah perampas tak wujud unless dia mmg ada niat nak suruh cerai 1st wife. Bersihkan hati dan minda. Jgn benci2 nanti cepat tua. Redha n love yourself more.

      Delete
    8. Bukan senang nak berpoligami tapi ada caranya jom

      http://www.ashadee.net/go/51227/iamxmx

      Delete
    9. Jgn mengata org..ko x tau pe yg akn berlaku pd diri ko d msa dn..buatnya Allah nk tunjuk kat kau...suami ko meninggal..then..ko bertemu jodoh kali kedua dgn suami org,pe ko nk kata...x pn ditakdirkn ank prmpuan ko jdi isteri kedua..msa tu ko tau la langit tinggi n rendah..ak bkn hdup bermadu pn..ak la satu2xnye isteri suami ak tpi ak x pnh tolak poligami pn...n x pnh nk keji org yg jd isteri kedua sbb bg aku,Allah la perancang yg terbaik..

      Delete
    10. Saya pon benarkan redha kn jek masing2 dapat pahala.. syurga di bawah telapak kaki suami.

      Delete
  2. b'ckp mmg sng bl jd perampas dgn yg di rmps 1 keadaan yg berbeza.. awk prmpuan pnh kah anda melihat dr 1 persepsi ttg prsn kaum sejns anda btp hancur nya ht bl suami dia di rampas.. jgn ckp awk pn blh trm keadaan seadanya klu ini berlaku di pihak awk.. x pyh la nak propa sgt.. tya dan lht dr sdri dulu knp utk m'cr sebuah kebahagian prmpn sprsis cam awk ni sgp m'hncrkan rmh tga org lain..sy x fhm apa yg org mcm awk ni pdg pd suami org.. andai 1 hr nti t'kn pd dr awk atau mgkn pd ank prmpn awk br awk fhm erti nya terluka & skt ht kot.. wlu sy x pnh bermadu tp sy jg prmpn sama spesis mcm awk sy jg akan terluka andai ini terjadi pd sy atau ank prmpuan sy.. smg di jauhkan lah hdknya..

    ReplyDelete
  3. Sarah n anonymous, komen yang baik, tapi apakah anda komen pada suami dan isteri2 yang berpoligami atau anda komen pencipta (Allah) @ yang mencipta suami dan isteri2 yang ditakdirkan hidup berpoligami ini,, jangan sampai kita lupa pada pencipta kita... semuga kita semua mendapat iktibar... amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ditakdirkan hidup berpoligami? ALASAN

      Delete
    2. Hg pandai sgt. Cer bgtau naper perempuan kener pakai tudung? Kenape allah suruh kiter semua xtau jawapan yg tepat. Semua agak2 mcm ttp aurat. Tp sbnr nyer kiter semua xtau. Jgn persoal takdir.

      Delete
    3. Alasan - mungkin bukan semua org kawin mcm cerita cinderella. Masing2 punya cerita dan jalan hidup sendiri. Jd jgn terlalu menuding jari. Rezeki jodoh ajal maut d tangan tuhan. Percaya qada n qadar Allah.

      Delete
    4. Betul. Poligami adalah PILIHAN. Bukan DIWAJIBKAN. Saya Isteri Pertama. Sentiasa mengalah dengan sikap isteri kedua dan suami. Bila saya mengalah. Suami dan isteri kedua ambil kesempatan di atas kelemahan saya.

      Sebelum berkahwin dengan isteri kedua lagi suami sudah menanggung isteri ke2 100% sehingga suami sanggup meminjam loan di atas nama saya (saya belum tahu hubungan mereka pada masa itu). Sekarang saya izinkan mereka berkahwin. Istri kedua sentiasa cembur dan menggangu pada giliran saya dan suami. Sehingga mengugut suami untuk membunuh diri.

      Ini kes saya. Saya tidak benci isteri ke dua. Ramai kawan saya istrri ke dua tapi mereka redha dan mengalah hormat dengan istrri pertama.

      Saya ajak isteri kedua (pada masa itu masih bergelar girlfriend) makan bersama dan bawa shoping baju raya bersama sebab dia sarat mengandung anak suami (anak luar nikah).

      Pada saat saya mula redha dengan kehadirannya dia mula monopoli semua.

      Ke 4 anak saya lahir di hospital kerajaan.
      2 anak hasil luar nikah suami di lahirkan di hospital swasta.

      Segala kemewahan suami beri. Untuk menjaga hati isteri kedua dari mula bergelar girlfriend sehingga ke hari ini.

      Saya mengalah. Sakit dihati. Hanya Allah tempat menangis mengadu.

      Semoga suami dan dia mendapat hidayah... berkati kehidupan kami yg berpoligami.. bukan senang. Suami juga tertekan.. tapi suami memberitahu jika bilamasa giliran isteri kedua suami berasa amat tenang kerana saya tidak menggangu masa mereka.
      Jika suami outstation isteri keduanya akan tuduh dia macam2 dan bilamasa giliran saya isteri pertama suami juga bagitau yg dia tidak tenang kerana isteri kedua menganggu dengan pelbagai ugutan anak dan sms...

      Saya sd sedia maklum sikap suami...

      Semoga perkongsian ni memberi iktibar untuk isteri 1 dan 2...

      Kami isteri 1 sentiasa terbuka hati utk ke arah kebaikan ...

      Jika sebelum ini kami tabah.. selepas ini kami menjadi superwoman isnyaallah amin

      Delete
    5. Betul. Poligami itu PILIHAN bukanlah DIWAJIBKAN.

      Delete
    6. aku xphm la ko aida..seolah2 ko hina,ko xterima takdir...oh kalu mak ayah ko mati ko..ko kira takdir..kalo suami ko kawin lain, ko kira alasan..wakeup!! awak dlm hinaan kerana menolak hukum Allah.

      Delete
  4. Bila bercakap ttg poligami, org suka kaitkan dgn agama supaya yg terlibat rasa gentar. Memang hanya perempuan yg redha sahaja yg layak memegang title isteri kedua. Saya baru sahaja dpt tahu bhw saya ini telah bermadu walaupun perkara itu telah berlangsung sejak 12 tahun yg lalu. Hati saya hancur. Saya membenci suami saya dan perempuan itu. Apa pun alasannya dia tak patut buat begitu hanya untuk membahagiakan dirinya. Sekarang ni rumahtangga saya porak peranda ...menunggu masa untuk roboh akibat perbuatan perempuan itu. Saya harap dia berbahagia walaupun di atas runtuhan rumahtangga orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Sekarang ni rumahtangga saya porak peranda ...menunggu masa untuk roboh akibat perbuatan perempuan itu.( dan suami)"

      Delete
    2. Cuba muhasabah dan tengok diri sendiri sblm membuat judgement. Isteri yg meminta cerài kalau suami menjalankan tggjwp berdosa besar. Tp kalau dia tak jlnkan tggjwp mmg dia la dajal. Xde kena mengena dgn perempuan tu. Itu da jodoh dia dgn suami org. Jgn campur2 kan hal isteri sana dan rumahtgga sendiri. Pucuk pangkal nakhoda nya.

      Delete
    3. puan oh puan..dugaan puan ini anggap dianaiya...kenapa marah perempuan itu shaja..lapang kan dada..cuba pikir anak perempuan puan xde sorg lelaki bujang kan dia..ditakdirkan pula dia jatuh cinta dan bkawin dgn laki org..nak kifarah..so jgn kata AGAMA..PUAN ckp paakai nafsu amarah..bkn sume perempuan kedua itu jahat..takutlah PUAN kepada ALLAH SWT..sy bkn nak gentar kan tp agak kasar bunyi seolah2 xredha..APA HUKUM NYA XREHDA? ApA KAU xredha apa ujian Allah kpd kau..subahanallah ini akibat syg suami lbh dari Allah

      Delete
  5. Ramai orang suka mengaitkan poligami dengan agama supaya mereka yang terlibat merasa gentar dan mengalah walaupun dalam hati mereka hanya Tuhan sahaja yang tahu. Saya sendiri terlibat, memegang watak isteri pertama yang telah ditipu selama 12 tahun. Saya BENCI sangat pada perempuan yang memegang watak isteri kedua. Dia tahu kedudukan keluarga saya yang tidak stabil, masih juga dia mahu melibatkan diri di dalam kancah ini. Kalau dia terdesak sangat pun, dia patut memikirkan tentang kemungkinan yang akan berlaku pada keluarga ini kerana dia pun telah mengalami perpecahan keluarga sebelum ini. Sekalung tahniah kepada suami saya kerana telah berjaya menyelamatkan seorang janda untuk menjadikan isteri pertamanya seorang janda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian u ni kan...kalau suami aku buat begitu, tak tau la nak jadi apa dunia dia dgn perempuannya itu...huhu

      Delete
    2. Istri akan buat segala2nya utk suami n kluarga.klu x cantik,bg duit utk dia cantikkan diri.klu perbuatannya buruk dmata suami,sila tegur n bimbing.istri takut suami bpoligami n sggup wat smuanya demi sygnya pd suami.hairan!janda terdesak ank ramai itu juga yg dpilih.check2 telah dsihir.bl pulih,xnak pulak.alhamdllh selamat.bl suami kt xnak,ppuan yg terdesak yg menggatal nak..ati2

      Delete
    3. Mungkin janda lebih memahami kot dr yg dara. Penangan janda ni org kata lain macam. Sekadar berkongsi....

      Delete
  6. kerana diperbolehkan dalam agama lah yg menyebabkan kbnykan keluarga muslim porak peranda...tidak dinafikan keluarga yg non-muslim pun mengalami masalah rumahtangga tapi x la setinggi peratusannya daripada keluarga muslim...kenapa agaknya ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang je jawapan bgi soalan awk tu aida...peratusan keluarga non muslim yg bermasalah kurang berbanding yg muslim sebab yg non muslim tidak ada hukum halal dan haram...tu je

      Delete
    2. Kita teror jugak u ni menidak kan hukum Allah. Baca quran dulu baru comment. Inila masalah bini pertama selalu rasa diri perfect n tuding jari kat perempuan lain kalau suami cari lain. Cuba muhasabah diri g sembahyang. Tak faham concept poligami g belajar dicabar hukum Allah. Byk yg tersirat sbnrnya dan byk hikmah kenapa poligami di benarkan. Allah maha mengetahui.

      Delete
    3. "kerana diperbolehkan dalam agama lah yg menyebabkan kbnykan keluarga muslim porak peranda...".Astaghfirullah..istighfar byk2 puan Aida oitttt....siapa kita nak mempertikaikan syariat yang Allah sendiri turunkan..?Yang memporak-perandakan adalah hamba Allah tu sendiri..Ada jer yg berpoligami tu bahagia..maknanya,bergantung kepada suami yang mengemudi & isteri2 yang melalui...Allahu...

      Delete
  7. TAK BOLEH SALAHKAN AGAMA AIDA..
    ADA HIKMAH YG ALLAH NAK BAGI..

    ReplyDelete
  8. Mana ada istilah payung emas dalam al-quran. Kepada yg nak ambik suami org tu patut muhasabah diri ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar...hanya satu saja yg ingin dipesan...bkn shj isteri kedua yg oerlu muhasabah...tetapi isteri pertama yg dimadu itu jg perlu bermuhasabah...sama sama muhasabah dan yg pasti kefua duanya memegang status isteri...x ada apa yg membezakan isteri pertama or kedua...disisi Allah kedua duanya isteri kpd seorang lelaki bergelar suami.

      Delete
  9. banyak orang guna agama untuk kesenangan diri. apa pun alasan, isteri kedua memang selfish macamtu jugak dengan suami. apa yang best sangat bermadu padahal satu perkahwinan pun membosankan untuk kebanyakan orang. banyak tanggungjawab bila berkahwin apatah lagi nak tambah sorang lagi bini. mula2 memangla best bercinta, hari2 nak main. tapi bila dah bosan dengan buret bini, nak carik alasan kawen kali ketiga pulak ke? come on la, perempuan, mana2 pun sama. kentut busuk, berak cair jugak. bila berpeluh ketiak hangit. bila tak mandi sehari bau ngalahkan kambing. bila dah tua berkedut, gemok boyot. cukupla suami simpan sorang perempuan camtu. tak payag nak tambah dua. kalau main atas katil pun, sama je tekniknya. rasa pun sama je walaupun muka dan badan lain. hah, bosan betul aku bila baca blog perempuan bodoh macam ni. bodoh sangat masalahnya. otak sempit, macam takde benda lain nak diperjuangkan

    ReplyDelete
  10. mmg payung emas x ttulis dlm al-quran. Malah kalau dpikirkan secara logik utk apa payung emas waktu dialam akhirat. Sbenarnya maksud payung emas itu adalah jln mudah utk isteri2 menuju ke syurga dgn syarat isteri2 perlu redha dan dgn ikhlas hati mengizinkan suaminya bkahwin lg. Allah itu maha mgatahui dan maha adil kan???.

    ReplyDelete
  11. lelaki lelaki yang terpilih tu, ya, terpilih kebanyakkannye untuk ke neraka..untuk berjalan senget di akhirat nanti..kononnya lelaki itu amat baik pekertinya sebab itu wanita jatuh hati..baikkah kalau suruk perkawinan dari isteri pertama, elokkan pekerti kalau sudah pandai berbohong...

    ReplyDelete
  12. Lain kali wanita bila nak kahwin minta imam atau jurunikah buat syarat tambahan iaitu "Jika suami bernikah dengan orang lain dan berpoligami, maka jatuhlah talak satu ke atas saya" ...amacam boleh? ...berani?

    Akibatnya ramai yang tak kahwin dan ramai yang bercerai.

    ReplyDelete
  13. Lepas ni semua wanita kalau nak kahwin minta tok imam masukkan statement ini dalam surat nikah " Jika suami berkahwin lain maka jatuhlah talak satu ke atasnya" ..... amacam boleh? ....Berani?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus juga cadangan itu...

      Jika kita tidak berbalik kepada agama Islam, foreverlah isteri pertama rasa suaminya hak dia sahaja. Suami adalah hak Allah, bila2 masa Allah boleh tarik dia dari kita dlm pelbagai cara, sabarkah kita menerima ketentuan itu. "Kemampuan"...zaman moden kemampuan yg dilihat, bukan pahala. Ramai anak2 dara yg tidak bersuami, jika mereka tua, siapa yg akan jaga mereka, dahla tidak berzuriat. Maka siapa yg "selfish"? Cuba fikir jika anak Puan Sarah jadi anak dara tua? Mahukah Puan Sarah terima suami org sebagai menantu atau Puan Sarah minta suami org itu ceraikan isteri pertamanya dahulu? Soalan cepumas ini utk Puan Sarah dan isteri-isteri pertama yg anggap suami dia hak mutlak dia.

      Delete
    2. Suami hak allah... kenapa allah tk ambil saja suami yg puaka ini. Hidup myusuhkn ank bini.. and suruh terima apa yg dh jadi... minta allah tukar se waktu suami puaka tu jd bini. Try tengok raksi nya... leh bgongcang dunia.

      Delete
    3. Betul pndgn ni.. suami, anak anak, harta, dunia semua pinjmn. Pd sy lebih byk ruang utk kita bngn mlm, solat, bertahajjud dll sendiri2 beribadah tanpa suami sekali sekala. Mcm suami pergi out station. Itu kurangkn kebergantungn dgn manusia dan menmbh kebergntugn pd Allah. Tambah indah bila kita redha. Suami bkn milik kita. Anak2 kita bkn milik kita juga. Bila kita rasa semua itu milik mutlak kita, akan tiba waktu Allah akan ambil semula. Kena muhasabah diri sendiri...

      Delete
  14. Tiada seorang pun wanita yang ingin jatuh cinta dengan suami orang...
    tiada seorang pun wanita yang ingin berkongsi kasih dengan wanita lain...

    pernahkah terfikir semua itu?
    jangan cepat menjatuhkan hukuman..

    renungkan lah

    ReplyDelete
  15. ~lelaki macho~
    jangan salahkan perempuan @ isteri k2 smata2..
    suami tidak akn cari perempuan lain skiranya isteri pertama tidak buat perangai.. lebih baik dmadukan drpada dceraikan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, kalau diceraikan yang pertama, kesian pulak pada anak anak. Jadi solutionnya is kawin lagi satu la jika itu kehendak suami untuk isi kekosongan hati yang ada yang isteri pertama tak mampu isi. Contoh, asyik-asyik nak balik rumah mak ayahnya dan tak habis habis wassap sepanjang masa dgn familynya sahaja update setiap langkah tindakan hidup siang malam. Takda privacy, isteri di rumah, fikiran melayang.

      Delete
    2. Ehhh suka la. .. itu yg kalau isteri pertama minta cerai kita kata suka hati ko la. Sbb semua da pandai lebih dr kita. Nak jd lelaki.

      Delete
    3. ada benar kenyataan ini. dr bercerai lebih baik bermadu.

      Delete
  16. jangan salah kan wanita semata2 @ isteri kedua..
    lelaki punya sbb trsendiri untuk brnikah lg 1..
    cuba tnya isteri prtama..
    sbb apa suami brnikah lg?
    dmadukn lbh baik, drpda dceraikan ..

    ReplyDelete
  17. andartu crik la duda, yg umo 60++, yg bini da mati, saya juga ade soalan cepumas pd bini no 2, yg suka sgt bermadu, nk tanyer la bini no 2 nie mmg rela x law suami dier nk kawen lg maksudnyer no 3?nk tahu jwpn la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai ke lelaki umur 60 lebih yg bininya dah mati sampai suruh andartu cari duda umur camtu? Bagilah pendapat yg logik sikit cik kak...

      Delete
  18. Jika yg pertama sudah terbaik mana mungkin sang suami mau mencari yg kedua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu kena renung kan diri sdri jga jgn asyk nk slahkan org je....

      Delete
    2. Ya betul kita kena renubgkan salah sdri jg jgn asyik salahkan org lain

      Delete
    3. Ya betul tu kena renung kan diri sdri jga jgn asyk nk slahkan org je....

      Delete
    4. Inilah yg sebaik baiknya...renung dan muhasabah diri sendiri bila suami kahwin lain...begitu jg isteri kedua perlu muhasabah. ..kedua dua pihak perlu muhasabah.....tak perlu melenting dan meroyan tanya suami sbb suami kahwin lg....jawapannya akan dipetoleh jika isteri pertama muhasabah dirinya dgn ikhlas...hanya suami yg tahu sbbnya kenapa dia perlu salahkan orang lain.syukur dan redha krn Allah mssih pjgkan jodoh walau hidup bermadu...

      Delete
    5. Betul sgt. Bini pertama ego sgt. Tu yg laki menyampah kot. Kalau 1st marriage da peefect kenapa nak kawin lg 1. Ingat senang ke nak pikul tggjwp jaga 2 rumah tak pasal2.

      Delete
  19. poligami x slh. pengamalnye je yg slh. kpd para isteri yg dipoligamikan, anda sabar, ganjaran menanti anda. suami anda x adil ? balasan buruk menanti dye. Allah itu sgt adil, xpernah berlaku zalim, bahkan buat silap pun xpernah. Allah nak zalimi kite(para isteri) ke dgn poligami ? of course xxxx.. Allah itu maha suci dari sifat tercela. Yang korg pegi syg suami lebeh dr syg Allah tu knp ? korg milik suami ke milik Allah ? pegi lah study balik ilmu, yg wajib kite semua umat islam pelajari dan kembalilah taat kpd Allah. . korg xkan faham@redha dgn hukum2 yg Allah tlh gariskan selagi korg bg pndangan guna akal n ilmu korg . . tu psl kene taat dgn Allah dahulu. hati kene bersih beb, dan beriman. sy yg bodoh ni juge ingin berusaha untuk taat dgn Allah. Taat dengan Allah beerti syg nye kite pade diri sdiri. . kubur masing2 wea bukan berpasangan. . . . . :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah....setuju sgt2 miss yatee...kita semua milik Allah bkn milik sesiapa...hanya Allah.Cuma dimpati dgn sesetengah insan yg mengsnggap suami adalah miliknya...mssya allah...semua yg kita ada adalah dipinjamkan sementara oleh Allah...Allah berhak mensriknya bila bila shj...Allah berhak menjadikan haknya utk dikongsi atau apa apa shj yg fikehendakinya...sifat tamak segelintir manusia menyebabkan mrk tergolong sbg manusia yg tamak dan tdk tahu brrdyukur...terimalah ketentuan Allah dgn prnuh refha dan syukur...jgn salahkan org lain...tapi muhasabahlah diri sendiri..itu yg trrbaik...isteri pertama..kedua..malah ketiga mahupun keempat...statusnya adalah sama...iaitu isteri kpd seorang yg bergelar suami.....jadi berlapang dada...bersihkan hayi...buangksn sifat dengki...tomak haloba dsn buruk hati...jalani kehidupan dgn prnuh positif mengikut lunas lunas agama...insha allah kebshagiaan bisa digapai.

      Delete
    2. Terbaek miss yatee....suami milik Allah...bkn milik sesiapa...kita semua milik Allah..malang bagi orang yang tidak memahami konsep ini kan? Lucu bila kebanyakan isteri pertama menganggap suami miliknya...mkn krn mrk cetek ilmu atau terlalu ortodok.Semiga Allah memberi hidayah kpd mereka dan faham bahawa segala galanya adalah milik Allah...Allah boleh mengambil pemberiannya bila bila masa. ...kita manusia kedil yg lemah.Allah maha betkuasa.

      Delete
  20. Kalau wanita tidak tahu erti kasih sayang yg ikhlas, janganlah bersuami.
    Adakah wanita di zaman sekarang sangka bahawa mereka lagi pintar dari Pencipta? Sedarilah bahawa suami adalah hak Pencipta. Dan cinta sejati hanyalah pada Pencipta. Hidup di dunia hanya sementara dan di anugerahkan pasangan utk menemani selagi ada hayat.
    Mengertilah tanggungjawab yang telah dijatuhkan kepada suami dan isteri.
    INGATLAH, Pencipta tak memerlukan kita tetapi kita yang memerlukan Pencipta.
    Kepada kaum wanita, kawal perasaan kamu kerana itulah penyebab kejatuhan kamu.
    Semoga Pencipta membukakan hijab kamu utk mengerti kata-kata ku.Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. janganlah mudah berkata2 seolah2 wanita yang tak mahu berpoligami itu tak mengawal perasaan tak akur perintah Allah... cuba letakkan diri awak sebagai wanita? awak sanggup? Allah meletakkan hukum dengan sebab yang jelasnya tak mungkin kerana menganiaya wanita. Cuba selami perasaan wanita yang terpaksa bekerja membantu suami, malah adakalnya terpaksa membantu madu2nya sekali.. Allah mencipta nafsu lelaki bukan untuk dijinak2an, nafsu tidak akan pernah jinak..namun untuk dikawal.. Jika tiada sebab yang kukuh untuk berpoligami...wanita mana yang sanggup. Seperti penceraian juga diharuskan...namun kalau isteri anda meminta penceraian tanpa sebab yang kukuh...anda sanggup ke? Maaflah, saya cuma kurang gemar apabila seseorang dengan mudah menyalahkan wanita yang menolak untuk turut berpoligami sebagai ingkar perintah Allah..kita bukan siapa2 untuk menilai mereka..

      Delete
    2. Dik mawar....jgn melihat kpd wanita yg menolak poligami....tapi lihatlah kpd wanita solehah yg ikhlss dan redha berpoligami....sanggup meminang utk suami...fikir fikirkanlah dik...jgn melihat sisi negatif...ambillah sisi positif. .yg pssti ketentuan Allah x mampu utk kita ingkari....dan pasti ada hikmah yg tersirat disebaliknya...yg pasti jg bkn semua org dipilih utk berpoligami dan hidup bermadu...

      Delete
    3. Jodoh tgn tuhan. Jgn salahkan poligami. Salahkan nasib badan.

      Delete
  21. Saya adalah isteri 1 (25 tahun dah berkhawin), saya baru mengetahui suami saya berkhawin dng rakan kongsi perniagaannya setelah 7 tahun perkhawinan mereka. Hati perempuan memang hancur apabila mendpt tahu yg suaminya berkhawin lain krn suami saya pandai menyembunyikan kerana tiap2 hari/mlm dia balik rumah...perasaan prasangka tu ada tapi saya jenis tak suka nak tuduh2 suami tapi pernah juga saya dengar org cerita yg suami saya kawin lagi, tapi bila saya tanya dia kata jgn suka dengar cakap org. Saya bekerja. Apabila saya declare dng suami ttg status dia bersaksikan sumpah alquran (jln terakhir) dan perempuan yg jadi isteri 2 (janda beranak 1) saya terus rasa diperbodohkan selama ini dng tanpa sepincang pun urusan rumahtangga saya buat semua. Akhirnya saya minta diceraikan sebyk 10 kali dihadapan isteri ke2 & juga peguam suami saya, tapi malangnya dia tidak mahu melepaskan saya & anak2 krn selama 7 tahun dia berkhawin dng janda tu dia tiada Zuriat. Akhirnya saya ambil keputusan bermadu tapi dng syarat2 yg saya buat dan disaksikan oleh peguam utk mendptkan hak saya sebagai isteri 1....dlm masa 3-4 bulan ini perjalanan kehidupan bermadu saya ok, tak tahu lah masa mendtg nanti, TAPI saya sebagai isteri 1, saya sentiasa peka akan apa yg berlaku disekiling suami saya dan masa giliran adalah utk saya isteri 1 (5hari/seminggu) & isteri 2 (2hari/seminggu) krn dia tiada anak, cuma ada anak dng suami 1 jer dulu. Untuk hidup bermadu bukannya senang, sikap tamak isteri ke2 sentiasa ada TETAPI saya sentiasa ingatkan suami saya yg keadilan mesti ada krn kalau suami saya tidak adil, saya tidak akan maafkan dia sehingga dia mati & dia kena jawab diakhirat nanti....begitu juga kita sebagai isteri 1 kena bertolak ansur TETAPI ada batasnya....HIDUP BERMADU INI SEBENARNYA INDAH APABILA PARA SUAMI BERLAKU ADIL TETAPI SEBALIKNYA DERITA APABILA SUAMI TIDAK BERLAKU ADIL & HANYA SAYANG KEPADA ISTERI KE2 SAJA......saya berdoa agar rumahtangga saya bersama-sama dng madu saya mendpat keredhaan & hidayat dr ALLAH & yg paling penting ada HIKMAH disebaliknya...HANYA ALLAH YG MENGETAHUI SEGALA2NYA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga kehidupan puan dinaungi rahmat Allah di atas kesabaran, kecekalan hati puan...bukan semua orange dapat menghadapinya...sy sebenarnya pernah dengar kisah benar aripada sahabat sy ttg apa yg berlaku kisah sakarat seorang suami yg menipu isteri pertama lebih 10 tahun krn berkahwin lain....Isteri pertama bukan marah krn poligami ttp tidak memaafkan suami krn menipu lebih 10 tahun...ustaz yg dipanggil telah meminta ibu suami memaafkan anaknya, to siibu mengatakan anaknya seorang yg baik dan dia sudah redha dgn anaknya, ustaz pening kepala krn semua yg berada di situ sudah memaafkan sisuami, akhirnya terbuka rahsia hanya isteri pertama yg tiada di situ....Isteri pertama dipanggil tp enggan datang...setelah dipujuk dia datang, lalu menceritakan bhw dia tidak redha kerana ditipu...isteri kedua memohon ampun dan memohon maaf bg pihak suami, kecewa hati isteri pertama tidak dapat diubati lagi sehingga ustaz terpaksa memilih untuk membakar sisuami...akhirnya, siisteri memaafkan suami dan suami dapat pergi dengan tenang...ustaz menasihati para suami agar tidak berbohong jika ingin berpoligami...kisah yg berlaku kpd saudara sahabat sy...Wallahualam.

      Delete
    2. yes hanya ALLAH yg tahu segalanya........................ kain dalam SUAMI ISTERI hanya sama2 yg tahu ..........bukan cz agama atau apa pun ....................tetapi ....fikirla.......sang suami xkan bercakap pd isterinya cz takut dmarahi ............KOMUNIKASI adalah yg terbaik...........emmmm apa2 pun satu atau dua sama2 ada MASALAH kan.................BALIKLA PD AL-QURAN N HADIS

      Delete
    3. Semoga bahagia menanti anda di dunia dan akhirat

      Delete
    4. Thniah puan kerana hidup bermadu.saya nasihtkn puan study lebih lgi brkenaan poligami ini,antra hak isteri
      .hak isteri sama sahaja,tidak melibtkn ank.puan boleh rujuk pd ustaz.terima kasih.

      Delete
    5. Setahu saya dlm hal giliran x melibatkan anak kecuali nafkah. Suami kena adil dr segi giliran bermalam kecuali mana2 isteri memberi kebenaran gilirannya diambil kerana itu hak isteri.

      Delete
    6. Alhamdullilah semoga bahagia dan murah rezeki. Kak lg bgs kalau kita tau dia ada bini dr tiada bini taku2 dia main luar. Ermmmm....

      Delete
  22. Assalamualaikum....izinkan aku bersuara di celah-celah para isteri yg merasa diri teraniaya atau turut merasa penganiayaan trhdap kaum hawa yg telah dimadukan...namaku hanafi....izinkan aku brkongsi cerita utk iktibar kita brsama....kpd isteri pertama, aku prnh usulkan niat utk berpoligami kerana inginkan zuriat yg tak mampu isteri pertama bagi mengikut rekod perubatannya.pd mulanya isteri pertama mhalang.aku turutkan sbb aku bukan tak sayang isteriku, cuma naluri lelaki teringin menimang anak sendiri.stp tahun dihujani soalan drpd kwn2 dan keluarga brtanyakan soal anak,jwpn ku insya Allah,akan ada rezeki Allah utk kami berdua,zuriat yg soleh dan solehah.isteri ku agak sukar menerima dugaan sprti ini & akhirnya dgn izin Allah terbuka jua hati isteriku utk mengizinkan aku berpoligami.mencari calon utk isteri kedua bukn mudah.malahan lbh sukar dr memilih isteri pertama.bukn krn aku menginginkan kesempurnaan.ttp aku tdk dpt brtemu dgn calon yg lbh istimewa drpd isteri pertamaku.aku d pertemukan dgn isteri keduaku di slh sbuah masjid d mana pd hari trsebut aku & isteri pertamaku menumpang solat zohor d sbuah daerah yg agak asing bg kami berdua.d pendekkn cerita,isteri kedua ku mnumpangkn kami bermalam di rumahnya krn kereta ku yg tak pernah rosak,tiba2 rosak pd hari berkenaan.mungkin itu petunjuk dr Allah.aku brkesempatan mengimamkan solat maghrib,isyak & subuh di rumah isteri keduaku itu.aku & isteri prtamaku cuma mgenalinya tidak smpai sehari tp dgn izin Allah ms bgitu lama brjalan shgga aku dpt mgenalinya dr sisi keluarganya dan dari sisinya sndiri. sblm brgkat balik hari berikutnya entah knp aku mlafazkn ayat yg prnah aku lafazkn pd isteri pertamaku sblm aku menikahinya dulu.kalimah ini aku lafazkan pd isteri keduaku dgn brsaksikan isteri prtamaku & d hdpn keluarga isteri keduaku......"jika Allah mengizinkan kita bertemu lg, aku hrpkn agar prtemuan itu akn lbh diredhai Allah. dan jika tersurat kamu adalah tggjwbku,dgn izin Allah aku akn memuliakan mu seperti mana aku memuliakan ummi,walid ku & isteriku emiza".....(sms lafaz pd isteri prtama,aku cuma ungkapkan ummi & walid sbb pd ms itu aku msh bujang)..... dan dgn izin Allah aku tlh mpristerikan isteri keduaku d prtemuan kali kedua kami (sm sprti aku menikahi isteri prtamaku). aku buknlah lelaki yg smpurna tp kedua2 isteriku tlh mnyempurnakan hdupku.dgn izin Allah,isteri pertamaku sahkan hamil stlh aku mndpt chymata kembar hasil prnikahan ku dgn isteri kedua.subhanallah,walhamdulillah,allahuakbar..bukankah rahmat Allah itu lbh indah jika kita mahu,brsabar,brdoa,brusaha,brtawakal,dan ikhlas dlm sgala hal.aku doakan moga rmhtgga kalian d rahmati Allah.dan dgn hrpn,kurgkan perspektif negatif thdp suami yg brpoligami,dan isteri kedua yg sering mnjd tohmahan msyrkt.......adlh lbh baik jika kita sm2 muhasabah diri sndiri sblm menilai org lain.ssgguhnya,hanya Allah berhak menilai dan mghukum hambaNYA.....wallahualam.

    ReplyDelete
  23. Nak tahu kenapa suami cari yang kedua ? Boleh jadi isteri pertama tidak pandai jaga suaminya. .atau tiada sebab ? Bersedialah dari sekarang untuk bhadapan dengan semua nie.Cuma fikir hidup x lama ,kau sayang suami kau skalipun,mati dalam kubur bukan dia teman kau pun kan ? Yang penting kite jaga suami betul2 ,jaga perut,jaga perangai ,yg penting tubuh mesti mantap,jgan jadi mcam patung atas katil ye. .kecantikan sgt penting ,bukan maksud aku bt pembedahan ke hape,tapi pndai2 lah. .tapi kalau dah bt semua tu x mjadi ,trima jelah sbgai takdir,ada hikmahnye ,dalam buruk tu pasti ada baik. .aku bcakap bdasarkan pgalaman even umur aku stahun jagung.,jgan mgata orang nanti tkena batang hidung sndri siapa susah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeayy..... 99%ada btulnya.

      Delete
    2. Sy stuju sgt dgn ain jamil.msti ada sbab lau suami carik lain.bleh jd isteri tut panas baran,xjga maruah laki,xjga batin suami.ingat la istri2 d luar sna,tanya sma pokok apa sebab goyang...

      Delete
  24. Cakap pasal isu poligami memang tak habis. Tapi saya ada soalan utk orang yg bermadu ni... Dah cukup ke solat lima waktu ? Sbb saya perhati ramai yang tiang solat pun tak de foundation tapi bila bab poligami bukan main nak ikut sunnah... Payung mas lah.. Bla bla....Yang wajib mana?

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum... Sy isteri pertama. Slps pantang melahirkn anak pertama, baru sy mgetahui bhw suami telah bkahwin & isteri keduanya juga baru melahirkn anak, selang sbulan slps sy bersalin. Alhamdulillah wlupun dugaan begitu hebat, hny yg mgalami dpt merasainya. Namun sy bsyukur kpd Allah kerna terpilih melaluinya. Sy mbuat kputusn utk fokus mbesarkn anak, bekerja dgn lebih rajin utk mencari rezki & muhasabah diri sendiri. Kpd suami & madu, sy berterima kasih kpd mrk, kerna kehadirn mrka mbuatkn sy lebih dekat kpdNya. Apapun yg ada di dunia ni, hnyala pinjaman semata2. Bila2 masa Allah akn tarik. Jd bersyukurla dgn apapun yg Allah berikn. Bagi sy, hidup ini akn lebih bahagia andainya kt elak perasaan yg negatif. Laluinya dgn penuh keredhaan & keikhlasan kerana Allah. Jaga hubgn baik dgn sesiapa shj. Sepertimana jodoh dtg dengan tiba2, begitu jg dgn kematian. Knp perlu menghabiskn sisa2 hidup yg ada dgn perasaan dendam, cemburu buta, pra sangka buruk dll? Bukankah itu semua hny akn mbuatkn kt sakit? Alangkah indahnya hidup dgn pmikirn yg positif & gunakn peluang yg ada di sekeliling utk bangkit mjadi hambaNya yg lebih baik. Wahai kaum sejenisku... Allah jdkn kt insan yg sgt kuat.. Gunakn kekuatn itu ke arah kebaikn. Yg baik itu selalunya penuh berliku2 tp percayalah pengakhirannya juga baik. Letaklah Allah di atas sekali di hati kita, insya Allah kt bljr utk redha & ikhlas utk menerima. Rasailah betapa nikmatnya perasaan itu... Kerna sy melalui pelbagai kesukaran dan akhirnya ada kemudahan. Janji Allah itu pasti..

    ReplyDelete
  26. isteri ptama x pndai jga suami ,mula nk salahkn org bile suami kahwin lain. .kuang3x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul 2 siti hannah..stuju sgt..isteri yg xbrkbajikan msti trima madu seadanya...

      Delete
    2. Dasar perampas, engko cakap senanglah..

      Delete
  27. Saya wife ke2..wife ptma xda ank.tp suami lebihkan wife ptama.saya byk bsbr krn ank.ank saya kurang ksh syg dr ayah dia. Saya berdoa agar suami kenal mana kaca n permata.belanja ank semua saya tggung. Rmh kereta brg dpur semua saya settlekan. Saya x tau..pa yg dia nak dlm perkahwinan kami.slh tafsiran bl bini ke2 dlbhkan....wife k2 terumbang ambing hdp nya. Semoga allah tmbahkanksbrn ku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu suamix adil nt akhirat bru dia tau...

      Delete
  28. Pd mereka y sgt2 benci pd poligami..astarofa laa byk2..Allah nk campkkn kamu ke lembah poligami dgn kun fayakun jer...ckp tu jgn rs diri x mati..kan jdk mcm aku kan haaaa bru tau...benci 100% pd poligami ...tuptup sekelip mata kna kat aku...pergi umrah doa yaAllah jauhkn aku dr suami org....akhirnya hdp lam poligami jgk...skg pon msh frust...tp redho jelaa...takut jgk aku mati lam mengeluh...

    ReplyDelete
  29. Poligami. Bila aku dgr pun berderau darah aku. Tapi ape yg pasti Allah x pernah menzalimi perempuan dgn poligami. Yakinlah. Study balik ilmu2 yg wajib kite ketahui. Sebab xde ilmu lah kite x terpandu. Bukan ke setiap muslim wajib menuntut ilmu. Cek balik kite d ciptakan utk ape. Untuk mengabdikan diri kpd Allah bukannye pd suami. Knp letak makhluk dlm hati ? Mmg lah sakit hati d buatnye. Sebab kite da lari dr kewajipan(hidup untuk Allah tadi).

    ReplyDelete
  30. Maaf bunda, mgkn "istri ke2 itu" slalu di anggap berada di posisi yg enak(bahagia) pdhl sbaliknya krn istri ke2 adalah anggota baru dlm khdpn kalian, jd slalu skt hati, trima hal2 tdk enak, bahkan hrs slalu MENGALAH dan cenderung slalu di korbankan perasaannya krn suami itu ingin mndapatkan sosok yg lbh baik baik drpd istri pertamanya, makanya itu istri ke2 bkn perampas harta suami malah istri pertama yg slalu srakah krn ketakutan khilangan ksh syg dan smw milik suami, istri ke2 slalu menerima derita'y krn di kala susah lari'y ke istri muda... Tdk ada kebahagiaan dan kebaikan yg d trima Wanita ke2 itu hy merugikan diri sendiri

    ReplyDelete
  31. x semua salah perempuan @ isteri ke 2...kdg2 mereka ditipu oleh lelaki yang tak btanggungjawap...

    ReplyDelete
  32. 'Payung syurga utk wanita bermadu ' tu hadis palsu , harap maklum.

    ReplyDelete
  33. Harap maklum bahawa ganjaran payung emas utk wanita yg berpoligami tu hadis palsu. Jgn jadi wanita kurang cerdik menegakkan hujah yg tidak berasas kalau dah nak sangat suami org. Tak ramai isteri kedua yg baik budi dgn isteri pertama. Yg tamak dan angkuh ramai. Wahai isteri2 kedua,tiga atau empat yg angkuh ,ketahuilah pilihan terbaik suami anda adalah isteri PERTAMANYA sebab isteri itulah yg memenuhi idealismenya semasa ingin memiliki pasangan yg sah.

    ReplyDelete
  34. 'Payung syurga utk wanita bermadu ' tu hadis palsu , harap maklum.

    ReplyDelete
  35. Jgnlah bersangka buruk thadap poligami.sy juga berpandangan spt anda2 sekalian sblum diuji sendiri dgn dugaan ni.bukan semua pmpuan menentang poligami.percaya la ckp sy.sebab sy sendiri sdg melalui bnde ni.saya bakal menjadi isteri kedua.tetapi bukanlah secara rahsia ataupun ditentang oleh mana2 pihak.bakal madu sy iaitu isteri pertama dah approve saya jdi madu dia even pada masa tu sy x berminat lgsg terhadap suami dia.sblum ni sy cakap besar dgn kwn2 sy.sy ckp x mungkin terjadi la aku dgn dia.tapi Allah tu Maha Besar.x lama kemudian hati ni dah terbuka nak terima dia jadi suami.saya dah solat istikharah bbrp kali dan mmg dah dpt kepastian bhw mmg dia jodoh yg terbaik utk sy.sy x ada mslh lgsg dgn isteri pertama dia dan even dgn anak2 dia alhamdulillah.dugaan sy cuma ibu bapa sy shj skrg..diaorg masih belum terbuka hati lg nak menerima situasi ni.tapi xpelah sy redha dan serahkan semuanya pada takdir..cuma jgn lah terlalu cepat mghukum org lain espcly mereka yg trlibat dgn poligami.sbb anda xtahu kisah sebenar mereka.jgn la buat dosa kering ya..

    ReplyDelete
  36. Subhanallah..poligami tidak salah..kalau benar ramai yang menderita tentu Allah tak izin benda ni berlaku...poligami ini bagi saya merupakan hadiah untuk wanita...percayalah..pandanglah dari sudut positif..pandanglah dari sudut yang baik..berapa ramai wanita yang "malas" nak layan suami ..tapi bila suami ada yang lain. mengamuk satu badan...percayalah puan-puan..bila suami ada yang kedua...Allah memberi kita rehat sebenarnya..rehat yang berpahala...percayalah bahagia akan lebih lagi pada hubungan kita..apa lah yang direbutkan sangat....bukan luak pun...hidup ini sementara sahaja puan puan..sedih itu biasa tapi yang penting redha..sedih akan tukar gelak ketawa dan redha akan tukar bahagia...( dari isteri yang telah dimadukan )

    ReplyDelete
  37. Saya isteri pertama dan baru dimadukan 2 bln yg lalu..asalnye hati saya hancur bila mengetahui suami bernikah lagi..namun setelah saya renungkan semula..ini sebenar rahmat dan rezeki yang Allah beri pada saya..saya bersyukur suami masih sygkan saya walaupun dia beristeri muda..bersama suami saya byk mmbntu madu apa yg perlu..tapi.....bila madu saya melihat kbaikan saya n kelebihan saya..madu saya x dpt terima hakikat n akhirnya dia mhalang suami saya dari pulang ke rumah..suami tpaksa menipu untuk berjumpa saya..dan kadangkal cuma 1 hari dlm sminggu saya dpt bjmpa suami..x cukup dgn itu dia mghasut suami saya untuk mbenci saya dan menghantar sms berbaur makian pada saya..besar dugaan nya dan bukan sikit peritnya..mgkin ada hikmah yg x terhingga untuk saya..moga Allah berikan rahmatnya pada saya dan keluarga atas dugaan yang berat ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bersabarlah Puan..ada hikmah disebalik kejadian..

      Delete
    2. ASTAGA jahat juga perangai

      Delete
  38. Aku tkt mletakkan cinta tlampu dlm kpda manusia.aku tkt disakiti hati oleh org aku cinta.aku letakkn cinta ku pd Allah n aku akn mgalah bila aku asa kalu aku truskn akn mybbkn aku ke neraka.

    ReplyDelete
  39. subhanallah....respect akak ni!iman dan hati nya teguh dan bersih.. sampai allah kuatkan hatinya utk mnerima takdirnya..itu tanda hati akak punya iman..bukan semua org boleh buat..1 dlm 1000..smoga madu akak pun ditetapkan hatinya..

    ReplyDelete
  40. mana lebih baik.. lelaki yg bernikah lebih dr satu max 4 secara sah atau lelaki yg hanya mempunyai sorg isteri tetapi ade girlfriend atau perempuan simpanan bersekedudukan/berzina wpun hanya seorg?

    ReplyDelete
  41. mana lebih baik.. lelaki yg bernikah lebih dr satu max 4 secara sah atau lelaki yg hanya mempunyai sorg isteri tetapi ade girlfriend atau perempuan simpanan bersekedudukan/berzina wpun hanya seorg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu anon..akak ni bagi suami kawen lain tp makwe dia yang x sanggup bermadu malah dipaksa suami ceraikan akak..Anytime akak boleh gi masuk meminang tapi diaorg lebih rela hidup dalam maksiat dari bernikah cara halal. Kalau betul x sanggup bermadu kenapa la pilih jalan ke neraka bersedudukan macam tu..Buat suamiku tersayang kembali la kepada jalan Allah..Jangan berlama2 hidup dalam maksiat kerana mati kita ni x tau bila. Bertaubatlah sayangku..buat si dia yang x rela bermadu, muhasabahlah dirimu wahai wanita, jangan biar dirimu hanyut dalam dunia nafsu semata.Ingatlah Allah itu maha pengampun.Semoga kalian berdua bertaubat sebelum ajal menjemput..

      Delete
    2. mungkin ada wanita2 di luar sana rela suami mereka bergelumang dengan dosa daripada diri mereka dimadukan

      Delete
  42. Slahkan suami yg berpoligami.... istri2 nak gaduh buat apa... suami yg gatal nak kawin...cuba tanya suami masing2... knp kawin lain? Istri 1 2 3 4 gaduh pun x guna...yg buat slah tu sbnarnya suami korang.

    ReplyDelete
  43. Slahkan suami yg berpoligami.... istri2 nak gaduh buat apa... suami yg gatal nak kawin...cuba tanya suami masing2... knp kawin lain? Istri 1 2 3 4 gaduh pun x guna...yg buat slah tu sbnarnya suami korang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp istri 1 x kn fkir mcm kmu fkir ...yg die thu istri 2 jea slah tp xnk tye suami knp nk kwin lgi ... Sllu ckp pmpn mggtl ngn suami die ... Ptot istri 1 kne fkir logik perkhwinan xkn terjdi dgn persetujuan 2 belah pihak ...at least dedua slah jgn nk slh kn prmpuan jea

      Delete
  44. Wanita oh wanita....akalnya lemah.mana mungkin bersikap rasional bila emosional.

    ReplyDelete
  45. assalam..saya adalah isteri kedua. saya tak pernah terfikir utk terlibat dgn poligami. sy gemarkan idealistik. tapi Allah lbh berkuasa atas segala2nya. sebelum bernikah utk kali kedua ini, sy banyak menangis kerana jatuh cinta dgn suami org.saya graduan, punya pekerjaan yang baik, sy juga seorang yg ada rupa.sy bole dapat mana2 lelaki yg saya inginkan- bujang @duda. tetapi sama ada saudara2 percaya @tidak saya seperti tidak dapat lari dari ketentuan Ilahi.sehingga akhirnya saya bergelar isteri kedua. bohong kalau tidak cemburu, rasa sakit hati..tetapi bila suami saya pulang ke rumah, melihatkan wajahnya saja hilang semua derita.lenyap rasa sengsara, marah dan sbgnya. jgn ingat seronok sgt kami golongan isteri kedua.sementelah kami baru berkahwin belum sampai sebulan. saya harus banyak mengalah.belum ada istilah giliran, hak dsb..yg banyak hanya mengalah dan bersabar..isteri pertama sudah berhenti menghantar sms marah2. kini saya masih muhasabah diri apa agaknya hikmah yg Allah nak beri kepada saya. suami adalah amanah @ pinjaman dari Allah.sy bersyukur Allah pinjamkan suami sebaik dia utk saya walau terpaksa melalui keperitan ini..

    ReplyDelete
  46. Tajuk poligami ni antara tajuk yg tak akan ada penyelesaian..sbb byk yg fkir gn emosi.macammana nafsu yg 9 nak lwn bakal yg 1..tggjawab paling berat bg lelaki yg berpoligami sbb kna adil..mslhnya yg byk suarakan pndpt,baca ttg poligami ni perempuan aje..

    ReplyDelete
  47. Tiada wanita yg mahu jadi isteri kedua..atau mahu mlukakn sesama kaum wanita..tidak adil jika semua sering menyalahkan isteri kedua..saya punya seorang sahabat yg mjadi isteri kedua,hidupnya sengsara...dia yang byk mbantu ekonomi suami,madu dan anak2 tiri...akibat sikap dan kongkongan isteri pertama..suami sering lebihkan isteri pertama..suami berkahwin dgn isteri pertama ibu tunggal yang lebih berusia 10 tahun..sahabat saya isteri kedua anak dara,bkerjaya..merupakan rakan sekolah si suami dulu...jgn terlalu menempelak dan menyalahkan isteri kedua,byk yg berlaku dalam masyarakat kita dimana isteri pertama tamak dan mementingkan diri..isteri kedua dia xpernah minta jd sebegitu..tiada wanita suka dihina dan digelar perampas mahupun perosak rumahtangga orang...itu takdir yang tertulis buat mereka...Allah jua maha tahu

    ReplyDelete
  48. tumpang lalu... ramai wanita dan para isteri menentang poligami.. mereka ada alasan yang kukuh bagi diri mereka.. pada hukum Allah swt lain.. poligami itu indah andai suami pandai memainkan peranan sebagai ketua keluarga dalam mendidik isteri-isteri.. sementara para isteri juga haruslah membantu suami untuk menjadi lebih adil dan bertanggungjawab...

    masalah para isteri kini.. menentang atas alasan no sharing.. suami tak mampu.. suami itu suami ini.. perempuan perampas kebahgiaan

    perampas itu pada pemahaman saya adalah.. mengambil suami orang sehingga seorang isteri hilang haknya.. hilang.. habis.. dah takda hubungan.. tetapi selagi ia kekal sebagai pasangan suami isteri itu tidak dikategorikan sebagai perampas sebaliknya berkongsi kasih sayang.. seandainya merasa tidak bahgia selepas mengetahui suami telah memadukannya.. kerana kita tidak mahu menerima kekurangan suami kita kerana keinginan dan kelemahannya.. kerana kita tidak mahu berkongsi. isteri pertama tidak salah andai dia berfikiran begitu.. dan isteri kedua juga tidak salah juga kerana hadir

    waulahualam.. terlebih komen pula.. tp saya ramai kenalan yang terdiri daripada isteri kedua.. tidak semua isteri kedua ini jahat.. dan tidak semua isteri pertama itu sememangnya baik perilakunya...
    dan tak lupa.. suami juga .. jangan sibuk menyalahkan isteri tetapi tak disalahkan suami..

    poligami itu indah.. tetapi pelakunya yang tidak pandai mengindahkan poligami itu sendiri.. waulahualam.. maaf hanya pendapat sahaja...

    ReplyDelete
  49. faham isteri mana yg xmrh bila dpt tau suami kahwin lain.. tp mrh jgn smpi jadi isteri derhaka.. jgn smpi mblkangkn agama.. wlupon suami dh trutkn smua khendak sbb rase bsalah kahwin lain tp tu bkn tiket utk isteri ptama pijak kpala suami.. maki hamun suami, carut suami.. pukul suami.. kuar rumah tnpa izin.. xttup aurat dgn sempurna.. xnk solat.. mlayan atau mluahkn prasaan dgn lki lain di fb, whssap, wechat.. mrh mcm mne pn kne igt hukum ALLAH jugak.. bckp atas pgalaman sndri.. sy isteri ke 2.. sy & suami byk mgalah & bsabar demi mjaga hati isteri ptama.. wlu ape pon yg isteri ptama buat suami ttp maafkn... isteri ptama slu timbulkan mslah tiap kali tiba giliran saya yg hanya 2x 1bln.. tp sy xpnh mrungut sbb xnk sshkan ati suami.. wlu suami mlyan isteri ptama mcm pmaisuri pon suami ttp kene mrh.. suami hnya sabar & maafkn... isteri ptama xpnh puas ati.. sbb dia rase dia ckup smpurna utk suami kahwin lain.. dpn org dia akn blakon bmanis muka seolah2 dia redha & terima sy.. tp hakikatnya hanya ALLAH, suami & saya je yg tahu prgai sbnr dia.. dia buat smua org kesian & myokongnya.. dia mburuk2kn suami & sy di depan adik bradik suami shingga smua adik bradik suami mbenci sy.. tp sy ttp lalui hdup yg bhgia bsama suami... biarlah ape isteri ptama nk buat.. sy xksh sbb yg mnentukan syurga neraka saya adalah suami... alhdmulillah wlupon masa dengan suami amat terhad kami pnuhi dgn aktivti yg mnfaat.. sy bsyukur sgt2 dianugerahkan suami yg sgt pnyang wlupon mcm2 mslh yg dia tggung.. skrg semua dh tggl kngan suami sy dh kmbali ke rahmatullah thn lps.. sy xpasti isteri ptama sempat minta maaf ke x pd suami... suami mnggal tiba2.. tp sblum dia mnggal kami smpt bsembang mlui telefon & kami saling minta maaf... ucapan trakhir suami "abg minta maaf ye syg".... & sy dh maafkn smua dan halalkn semua... sy redha... buat isteri ptama hdup ini sgkat je.. jgn sbb marah dan xpuas hati kita akan myesal seumur hdup... jalani hdup dgn bhgia sbb tiap2 yg dtntukan ALLAH pasti ada sbb... xsmua org tpilih utk hdup bmadu.. bila ALLAH dh pilih kita mkna nya ALLAH nk bg kita pahala yg besar klu kita redha...

    ReplyDelete
  50. Beranikah kita sebagai hamba allah mengharamkan perkara yg dihalalkan allah. Cuba fikir. Sy isteri ke2 yg ditipu kononnya rumahtangga sia tak bahagia.. padahal bini dia tengah pregnan 2 bulan masa menikahi sy. Sy pun salah sbb tak selidik kononnya percaya.. salahkah sy atau isteri ke2 padahal yg salam tok kadi tu si lelaki. Dah kawin pun suami lebihkan isteri pertama.. isteri pertama plak yg over meroyan nak call 24 jam siap nak buat love bite bagai.. alahai.. sy biarkan sahaja. Sy bukan desperate nakkan laki dia tu. Cuma saya terpedaya dan simpati tak kena tempat.. dah kemudian sy terfikir.. akal isteri yg pendek sebegitu, yg sentiasa mengongkong.. patutlah laki cari lain.. walaupun sy terpedaya, sy redha dan tetap menjalankan tanggungjawab seorg isteri. Secara logiknya tak kira isteri pertama atau ke2 ke3 pun.. siapa yg suka laki kita bersama dgn org lain selain kita.. tak ke sakit hatinya sama sahaja? Lainlah kalau kita isteri kedua yg berkahwin semata mata kerana harta.. jadi jgn hukum mana2 perempuan yg bermadu kerana hakikatnya kedua2nya terluka.. boleh ke kita ukur sakit hati isteri pertama lebih dari isteri kedua?....

    ReplyDelete
  51. Suami sy sanggup mengaku dia dlm proses perceraian dgn sy isteri pertama semata mata nak kawin lagi satu. Setelah madu saya tau sy masih isterinya, madu sy minta suami sy menceraikan sy. Masa tu sy sedang jaga arwah sy di hospital. Dlm keadaan tertekan dan perlu sokongan dari suami sy diuji sebegini. Tak cukup dgn itu, sy dihina secara terang terangan oleh madu sy. Dalam akaun Facebooknya. Suami sy pula masa susah dtg merayu pd ibu sy nak pinjam duit berpuluh ribu. Gaji sy pula dipotong sbb suami sy juga nak guna duit utk bisnes. Sbb nak tlg suami sy buat Pinjaman berpuluh ribu juga. Segala Bil Bil rumah dan belanja rumah sy bayar tanpa harap duit suami. Bila tau suami kawin lain sy tak bagi peluang.. Sy minta dia tanggung semua belanja rumah..sy minta dia ganti duit mak sy. Suami sendiri kata sy tidak ada buat salah apa pun pd dia kerana selama tujuh tahun sy kawin sy berkorban utk suami. Bila sy tanya apa yg sy buat sampai sanggup suami menipu dan kawin lain...Suami sy tak dapat jawab..usaha sy utk berbaik dgn madu dibalas dgn hinaan. Madu sy sering ambil giliran sy dgn suami..skrg sy tidak mahu menyemakkan fikiran dgn perbuatan madu sy yg tak tau bersyukur kerana sy tahu, sy ada Allah yg melindungi sy. Biarkan suami sy yg tidak adil, biarkan madu sy berbuat apa pun kerana sy tahu walau dgn cara apa pun usaha sy tegur kesilapan suami, sy dikata busuk hati. Madu sy. Carutkan sy depan suami dan suami tidak membela sy..tak apa sy Sabar kerana sy tahu sy diuji sebegini kerana tuhan sayangkan sy. Dia mahu sy mengadu dan bergantung padaNya, bukan pd. Manusia...

    ReplyDelete
  52. saya isteri pertama,saya di madukan pada 31/1/2013 sempena birthday saya ke 36 ( hadiah paling mahal),masa mula2 dapat tahu saya memang kecewa sangat sebab pada saya rumahtangga kami sungguh bahagia cuma Allah uji kami pasangan jarak jauh ( demi kehidupan lebih baik),saya di selatan suami di utara,walaupun tinggal berjauhan suami balik berjumpa kami setiap minggu. Saya izinkan suami berkahwin lagi walaupun hati saya hancur kerana saya yakin JANJI ALLAH ITU PASTI,TIDAK CEPAT ATAU LAMBAT TP TEPAT PD WAKTUNYA.Alhamdulillah suami saya adil cuma saya masih pelukan masa untuk jadikan madu seperti adik beradik kerana sebelum ni dia kawan saya ( kes kawan makan kawan). Saya boleh terima kalau dia jujur dengan saya dari awal tapi bila dia tipu n tikam saya dari belakang menyebabkan saya perlukan masa lebih lama utk berhubungan seperti adik beradik.....saya sayang madu saya tapi saya masih simpan dalam hati.

    ReplyDelete
  53. Saya janda cerai mati umur 31 thn Dengan 2 putra putri.. Beberapa waktu lalu saya pernah dilamar seorang laki2 beristri yg ingin berpoligami atas ijin istri 1. Pada awalnya saya menolak karena saya tidak pernah terfikir untuk menjadi istri ke2. Tapi karena beliau org yg baik. Dan menjelaskn semuanya. Akhirnya saya faham dan bersedia untuk rencana mwnikah dgn beliau. Hari demi hari bertaaruf dan sholat istkharah saya seringkn. Ternyata hati saya bnar2 telah luluh dan saya mohonkan sama Allah, jadikanlah dia Imam. Tapi apa yg terjadi, hanya ucapan semata. Tak ada ijab Kabul. Tk ada kabar lagi setelah semuanya dijalani (ta'aruf). Dia tk lebih hanya pemberi harapan palsu. Mengapa harus seperti itu. Himbauan bagi para suami yg ingin berpoligami. Berpikirlah lebih matang sebelum melamar wanita. Jangan dicampakkan setelah dia diberi harapan. Bila urung hendaknya ucapkanlah dengan baik. InsyaAllah akan lebih baik pula buat calon istri ke2. agar jelas Dan tk mengharap lagi setelah rasa sayang mulai tumbuh. Cukup lah mendzholimi hati kami.

    ReplyDelete
  54. Allah dh halalkn..yg perempuan nk pertikaikan lg..knapa??

    ReplyDelete
  55. Dulu cikgu sy kata.."perempuan akalnya pendek..sy x fhm..skrg sy dh faham.."
    ......hukum Tuhan pon berani nk pertikai..

    ReplyDelete
  56. Tidak ada sesuatu pun yang berlaku di atas dunia fana ini tanpa keizinan Allah. hati-hati bila komen, jangan sampai tanpa sengaja akidah kita rosak. Allah Maha mengetahui.... Bila kita mati..kita tak akan tarik segala yang menjadi kesayangan kita bersama ke kubur melainkan 3 perkara...ilmu yg bermanafaat, amalan soleh dan doa anak2 yg soleh. Suami atau isteri nikmat dunia.... tetapi jika kita menjalani amalan baik didunia..redha dengan ujian Allah...bersyukur dengan nikmat atau ujian yang Allah berikan, mungkin syurga menanti kita...di sana lebih abadi... Allah tak berikan sesuatu tanpa hikmah dariNya...

    ReplyDelete
  57. Terima je lah ketentuan Nya...wahai isteri2 yg dimadukan....muhasabah diri tu

    ReplyDelete
  58. Apalaaaa..dah tau suami orang

    biarkan dia bahagia dgn isteri dia..sabar banyak jika ingin kawin suami orang..sb perkahwinan bukan sama dgn percintaan..jgn nak kutuk isteri pertama..kamu yg nk masuk dlm keluarga mereka..suruh terbuka fikiran..tapi belum apa2 dah hentam isteri pertama..kalo tak suka cr yg single

    ReplyDelete
  59. klu mampu silakan.tk mampu jgn buat.cik ct dara

    ReplyDelete
  60. Semua tu ujian hidup...

    ReplyDelete
  61. Dlm Al-Quran Allah bfirman lbh krg: "Kahwinlah kamu DUA, TIGA ATAU EMPAT dan kalau kamu takut tidak dpt blaku adil, kahwinlah hanya satu.." Dlm ayat tu dmulakan dgn 2, 3 & 4 dgn syarat adil.. Wallahualam..

    ReplyDelete
  62. Sy istri kedua...masa berkwn ngn suami org tu x thu pn die suami org...lepas thu tu trus reject xnk kwn dah tp llki tu terus terusan contct..jdi kmi kwn sekadar suka suka...sy xpernh simpan pape prasaan pn terhdp beliau sbb sedia mklum beliau sudah beristri dn mmpnyai sorng ank...pd mse tu pn sy kwn dgn semua dn masih mncri pasangn yg sesuai...dlm byk byk kwn suami org ni yg pling over contct sy kdng rse rimas dn plbgai alsan d beri agar tidk mggnggu diri sy...ad kala sy menasiht diri nya spya ingt istri dn ank kt rumh .. Tp xjalan pn .. Sy anggp llki ni gtal dn ske mmprmaikan prmpuan sbb sikap nya yg x hnti hnti gnggu sy.. Plbgai bnde da bt tp msih gnggu air stu baldi pn da jirus smpi stu bdn lnjun pn masih gnggu...pd stu hr die melamar sy untk d jdi kn istri ...sy bertye adkah die hilng akal... Plbgai persoalan bermain d fkiran .. 2tahun sudah berllu tolakan demi tolakan akhirnya kwin jugk ... Skrng sy sah mengandung 3 bulan ... Situasi perkhwinan tntngn kluarga yg sgt kuat ...istri 1 apatah lgi ....makian cacian mcm2 lgi ... Kkdng rse mcm x bole nk teruskan tp mikirkan ank yg bakal hadir hti tetap cekal...sehingga kini cacian tomahan masih x hnti hnti ... Sifat dngki istri 1 semakin mnjdi jdi ... Sy cuba mmhmi kdudukn sy sbgi istri 2 yg ptot lebih kne bertolak ansur ...tp terkdng rse diri d pijak pijak .. Walhal kedudukan sptotnya sme adil ... Urmmm mampu kah sy bertahan...hti selalu mengomel sendri akn pilihan yg d bt adkala terasa kesal ...

    ReplyDelete
  63. (pengalaman depan mata)si isteri dah nmpak si laki berdua-duaan dlm kereta dalam gelap,kna ambushed dgn polis lg.still berkeras xnk bg kawen. kesian. sggup biar suami sndiri buat dosa kering..

    ReplyDelete
  64. hahahaha.. semoga yang masih belum berpoligami di atas diuji lah semaksimumnya. Laki dpt jodoh lagi 3. Yang lagi 3 tu lak, taat setia, solat x tinggal dan x lewat lewatkan. InsyaAllah. Amiin.

    ReplyDelete
  65. bukan salah yang pertama dan bukan salah yang ke dua...apapun yang berlaku,kembalilah kepada Allah s.w.t dan ketentuannya...sedari hidup ini tidak lama..dan inilah kehidupan yang hanya pinjaman....pahit atau pun manis yang kita lalui...itulah dugaan buat kita sebagai hambanya....begitu juga saya sebagai isteri kedua..semoga saya, suami dan isteri pertama kekal bahagia hingga keJannahNYA....

    ReplyDelete
  66. Nilai seorang wanita dan isteri bukan terletak pada pertama kedua atau ketiga dan sama ada dimadukan atau tidak tapi pada hati dan hubungannya dengan Allah suami dan manusia lain...Tak perlu berbahas atas dasar nafsu amarah dan cemburu...Isteri pertama sangat terluka kerana diduakan dan isteri kedua juga wpun sama terluka tapi tidak mampu menolak kerana ini soal hati dan perasaan...dua2 terluka disebabkan soal hati tapi kan lebih manis kalau dua2 redha...baru suami pun boleh sayang sama rata...sharing is better than lose him or don't get him..

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...