terima kasih buat kalian semua..

Tuesday, December 20, 2011

Jangan biar gelagat orang Afrika pijak kepala kita !!!



INSIDEN terbaru membabitkan warga Afrika mengganas di Mantin, Negeri Sembilan kelmarin, sekali lagi mencetuskan perbahasan sama ada kehadiran rakyat asing di negara ini, khususnya dari benua terbabit sudah terlalu ramai sehingga tidak terkawal. Insiden berkenaan yang membabitkan pergelutan warga Afrika dengan pegawai Imigresen yang sedang melakukan operasi membanteras pendatang tanpa izin, menyusuli kejadian di Hospital Kuala Lumpur yang menyaksikan anggota polis terpaksa menembak mati seorang penyeludup dadah warga Nigeria yang mengamuk ketika menerima rawatan.

Bagi berlaku adil kepada warga Afrika yang berada di negara ini sama ada sebagai pelajar, pekerja atau pelancong asing, insiden seumpama dua kes dipetik di atas bukanlah sesuatu yang kerap berlaku.

Namun kerana insiden berkenaan berlaku dua hari berturut-turut, ia menjadi besar dan mencetuskan perbualan dalam kalangan masyarakat mengenai isu warga Afrika ini. Rakyat negara ini secara amnya, menyambut dengan tangan terbuka kedatangan pelawat asing, termasuk dari benua Afrika ke negara ini.
Kehadiran mereka ini bukan saja bermakna pendapatan mata wang asing negara akan bertambah, tetapi ia juga bererti ia akan mendedahkan warga tempatan kepada budaya dan cara hidup warga asing asing ini, seterusnya memperkayakan budaya kita sendiri.

Dalam pada kita menghormati dan menerima perbezaan ini, kita juga mengharapkan orang luar turut melakukan yang sama. Lebih-lebih lagi sebagai pelawat, mereka harus tidak menyinggung kita dengan melanggar sensitiviti penduduk tempatan. Janganlah pula warga asing ini apabila sudah diterima untuk duduk dalam kalangan masyarakat tempatan, cuba pula menegakkan di sini cara hidup mereka yang tidak bersesuaian dengan nilai tempatan.

Sudah banyak rungutan kita dengar berhubung sikap sesetengah warga Afrika ini yang tidak menghormati pantang larang masyarakat negara ini berhubung meminum arak di tengah khalayak. Banyak rungutan juga kita dengar berhubung pergaulan bebas sesetengah warga Afrika ini dengan wanita tempatan, khususnya gadis Melayu tanpa menghormati pantang larang agama kita.

Sikap tidak peka dan tidak menghormati cara dan nilai hidup masyarakat tempatan ini sudah tentu mengundang sesuatu yang tidak baik. Kesudahannya tangan yang terbuka, menjadi pula tertutup terhadap warga Afrika ini. Sebelum nasi menjadi bubur, kita berharap pihak berkuasa bersikap tegas terhadap kumpulan pelawat ini dan melancarkan lebih banyak operasi bagi memberkas kalangan mereka yang melanggar syarat kemasukan ke negara ini dan seterusnya mengusir mereka.

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...