terima kasih buat kalian semua..

Monday, January 31, 2011

Usaha mengurangkan beban rakyat..


PADA Jumaat lalu, kerajaan mengumumkan tiada kenaikan kadar tol untuk Lebuh Raya Kuala Lumpur-Karak dan Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 1 untuk tempoh lima tahun akan datang. Pengumuman ini melegakan pengguna kedua-dua lebuh raya berkenaan. Selain tidak menaikkan kadar tol, satu lagi laluan iaitu Lebuh Raya Hubungan Timur-Barat akan ditamatkan konsesinya tujuh tahun lebih awal. Berikutan itu, kira-kira 39 juta pengguna lebuh raya tersebut akan mendapat manfaatnya.

Apakah maknanya semua ini? Bagi kebanyakan rakyat, ini merupakan satu usaha terbaru untuk mengurangkan beban rakyat. Apabila membicarakan beban rakyat, kita tidak boleh sesekali tidak menyentuh aspek ekonomi dan kuasa beli rakyat. Sebagai kerajaan yang menguar-uarkan gagasan mendahulukan rakyat, aspek ekonomi rakyat wajib diberi keutamaan teratas.

Kalau dibuat penyelidikan, nescaya rata-rata rakyat mengkehendaki keadaan yang lebih selesa dari segi ekonomi. Tidak tertekan dengan kos sara hidup yang semakin tinggi. Manakala, kuasa beli pula semakin kukuh. Secara automatiknya, rakyat akan berasa lebih gembira menjalani kehidupan.

Lebih banyak pengumuman bagi meningkatkan kuasa beli rakyat dengan cara mengurangkan beban rakyat, maka akan lebih kukuh keadaan ekonomi rakyat.

Justeru itu, pengumuman seperti ini seharusnya diperluaskan bukan sahaja kepada aspek tol semata-mata tetapi juga untuk aspek-aspek lain. Ramai yang tertunggu-tunggu apakah tindakan selanjutnya oleh kerajaan bagi mengurangkan beban rakyat. Bukan setakat tiga lebuh raya yang telah diumumkan, rakyat terutamanya pengguna lebuh raya-lebuh raya lain seperti Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) juga mengharapkan khabar gembira.

Ini baru aspek pengangkutan. Banyak lagi aspek ekonomi rakyat yang wajib diberi keutamaan. Pertama, kos pendidikan semakin tinggi. Kerajaan melalui kementerian-kementerian berkenaan bolehlah mengambil inisiatif agar kos pendidikan berada dalam lingkungan kemampuan rakyat. Tidak terlalu membebankan rakyat. Ada pendapat menjangkakan kos pendidikan untuk seorang pelajar universiti pada masa akan datang dalam lingkungan RM100,000 ke atas.

Jumlah ini cukup besar bagi rakyat Malaysia yang majoritinya berpendapatan bawah RM3,000. Sekarang ini sahaja, persaingan untuk memasuki universiti amatlah sengit. Itu belum mengambil kira kos pendidikan di universiti yang bukan sahaja membebankan ibubapa tetapi juga pelajar itu sendiri.

Kedua, kos perubatan. Situasi pada masa sekarang tidak seperti dahulu. Persaingan untuk mendapatkan pekerjaan terbaik bagi memperoleh pendapatan lumayan boleh memberi implikasi negatif kepada rakyat. Jika dahulu, jarang kedengaran orang-orang muda ditahan di wad hospital dek kerana masalah kesihatan, kini perkara sebegini sudah menjadi normal.

Apabila dimasukkan ke wad atau mendapatkan khidmat doktor, mahu tidak mahu, ia memerlukan sejumlah wang yang banyak. Malahan terdapat kes yang mana disebabkan kos perubatan yang tinggi, pesakit tidak mampu membayarnya sehingga menanggung hutang yang jumlahnya bukan sedikit. Perlu difikirkan bagaimanakah caranya untuk mengurangkan kos perubatan ini.

Ketiga, kos makanan. Inilah yang sering diperkatakan oleh rakyat. Peningkatan harga barangan bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi melibatkan banyak negara di dunia. Maka, penulis melihat perkara ini mestilah diberi keutamaan kerana kos makanan merupakan antara kos yang paling utama dalam kehidupan seseorang. Disyorkan, kerajaan memperluaskan barangan kawalan kepada lebih banyak lagi barangan makanan.

Selain itu, pantau kesemua peniaga dengan lebih tegas lagi agar mereka lebih bertanggungjawab terhadap pengguna. Sepatutnya, kos makanan tidaklah meningkat begitu tinggi. Ini kerana pengukuhan ringgit mampu menyerap tekanan inflasi melalui harga import barangan yang lebih murah berbanding ketika ringgit lemah.

Keempat, kos perumahan. Bagi kebanyakan rakyat, kos perumahan merupakan penyumbang terbesar kos keseluruhan. Tetapi harga rumah sentiasa meningkat. Bagaimana mungkin, rakyat mampu memiliki sebuah rumah idaman yang selesa untuk keluarga jika kos membelinya menjangkau 40 peratus pendapatan mereka? Satu tindakan yang terbaik perlu dilaksanakan bagi mengurangkan beban rakyat ini.

Rohami Shafie ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan Kolej Perniagaan (COB) Universiti Utara Malaysia

Mengupas kisah remaja sekolah berkahwin..


ARTIKEL ini cuba mengupas persoalan perkahwinan di bawah umur yang menimbulkan kontroversi baru-baru ini. Kontroversi inilah yang hendak saya kongsi dengan pembaca sekelian sebagai santapan minda di samping nasi lemak dan kopi O.

Pertama, saya ingin menyingkap sebuah kisah untuk renungan bersama. Sepasang remaja berumur 15 tahun memohon kepada Mahkamah Syariah untuk berkahwin. Hakim Syari’e semasa mendengar kes tersebut bertanya beberapa soalan untuk memastikan pasangan tersebut sudah bersedia untuk berkahwin. Hakim Syari’e bertanya sekiranya diberi kebenaran untuk berkahwin diberi, kemanakah pasangan itu akan tinggal? Ali, pasangan lelaki tersebut menjawab bahawa mereka telah memikirkan perkara tersebut dan telah membuat keputusan untuk tinggal di rumah Laila, pasangannya kerana bilik tidur Laila lebih besar dari bilik tidur Ali. Hakim Syari’e tersenyum dan kagum bahawa perkara tersebut telah dibincangkan terlebih dahulu. Beliau kemudiannya bertanya satu lagi soalan. “Sekiranya dibenarkan berkahwin, bagaimana kamu akan menanggung Laila kerana kamu masih bersekolah?”. Ali menjawab, “Yang Arif, kami mempunyai tabungan dan sekiranya tabungan tersebut disatukan dan kami berbelanja hanya RM10 sehari dan membawa bekal ke sekolah, kami akan dapat menampung penghidupan kami setelah berkahwin sehingga selesai peperiksaan PMR.” Sekali lagi hakim tersebut tersenyum dan merasa kagum dengan kesungguhan cinta kedua remaja tersebut. Hakim itu terus bertanya, “Oleh kerana kedua-dua kamu akan mengambil peperiksaan PMR pada hujung tahun ini, bagaimana kamu hendak pastikan yang Laila tidak hamil ketika tempoh tersebut?” Kali ini Ali pula yang tersenyum dan menyatakan, “Yang Arif jangan khuatir, kami telahpun melakukannya dan nasib kami baik kerana Laila tidak hamil langsung! Hakim menarik muka masam dan dan tentu sahaja tidak kagum dengan jawapan tersebut.

Keduanya, saya ingin melihat isu ini dari perspektif undang-undang. Ini kerana ketika undang-undang dirangka dan digubal, ia berupa peraturan yang lebih berbentuk umum kerana terpakai kepada masyarakat umum. Di dalam pemikiran penggubal, biasanya berfikir bahawa undang-undang tersebut akan terpakai kepada orang dewasa yang berumur lebih 21 tahun. Ketika menafsirkan undang-undang itu pula, hakim biasanya mentafsir dalam konteks fakta kes yang ada di hadapannya yang tentu sahaja berbeza dari satu kes ke satu kes yang lain. Oleh kerana itulah, dalam dunia undang-undang, menggubal dan mentafsir undang-undang adalah dua perkara yang sangat berbeza walaupun saling berkaitan. Seperti langit dengan bumi. Seperti malam dengan siang. Oleh kerana perbezaan itulah isu ini sebenarnya menjadi jauh lebih rumit daripada apa yang disangkakan.

Dalam konteks penggubalan undang -undang, penggubal mengakui bahawa dunia ini sebenarnya penuh dengan orang yang bertindak di luar kebiasaan. Dan inilah sebenarnya yang menguji kekuatan dan keutuhan sesuatu undang-undang itu.

Undang-undang yang berkaitan adalah seksyen 8, Akta Undang-undang Keluarga Islam, Wilayah-Wilayah Persekutuan, 1984 dan enakmen-enakmen seumpamanya di peringkat negeri yang memperuntukkan umur minimum untuk berkahwin. Akta ini menyatakan bahawa tiada perkahwinan boleh diakadnikahkan atau didaftarkan jika lelaki itu berumur kurang daripada 18 tahun atau perempuan itu berumur kurang daripada 16 tahun kecuali jika Hakim Syariah telah memberi kebenarannya secara bertulis dalam hal keadaan tertentu. Dalam hal ini, hakim diberi kuasa menggunakan budibicaranya untuk meneliti fakta kes dan melihat sama ada kebenaran boleh diberikan.

Dalam konteks ini, kes Siti Mariam Mahmod, 14 yang berkahwin dengan Abdul Manan Othman, 23 tahun pada Julai, 2010 sebenarnya bukan kes pertama melibatkan perkahwinan di bawah umur dan mungkin juga bukan kes yang terakhir sejak Akta ini wujud dan telah dilaksanakan sejak tahun 1987 lagi. Bagaimanapun, pada pandangan peribadi saya, kes ini adalah penting untuk diulas kerana ia mewakili kes-kes perkahwinan bawah umur yang dilaporkan banyak berlaku di Malaysia. Persoalan penting yang timbul bagi saya adalah adakah selepas kes ini akan ada pindaan terhadap undang-undang berkaitan? Atau adakah hakim syarie akan membuat tafsiran yang berlainan kerana akan ada polisi yang baru? Atau apa atau tidak ada apa-apa?

Timbul persoalan tentang kenapa ibu bapa Siti Mariam menggalak perkahwinan tersebut? Kenapa pihak-pihak tersebut tidak diperintah untuk melalui proses kaunseling sebelum mereka dibenarkan berkahwin seperti dalam kes-kes sebelum ini?

Bukan sahaja aktivis-aktivis wanita dalam negara yang menunjukkan keprihatinan mereka tetapi juga media-media barat. Kenapa? Tidakkah negara-negara lain juga mempunyai perkahwinan di bawah umur malah dalam jumlah yang tinggi? Kenapa Malaysia? Antara jawapan yang saya temui adalah kerana Malaysia adalah model negara Islam, maka ia tidak sepatutnya menggalakkan perkahwinan di bawah umur. Kerana Malaysia negara maju, perkahwinan di bawah umur dilihat sebagai satu amalan yang ketinggalan zaman. Kerana Malaysia negara maju, ia seharusnya menghormati komitmennya terhadap instrumen-instrumen antarabangsa yang telah diratifikasi olehnya.

Sensitif

Persoalan-persoalan yang dibangkitkan walaupun logik tetapi bagi sesetengah pihak adalah sangat sensitif. Pada pandangan peribadi saya, jawapan-jawapan terhadap soalan-soalan tersebut sebenarnya tidaklah mudah. Ia menyentuh banyak perkara - sosial, agama dan politik serta undang-undang.

Dari perspektif undang-undang, keputusan hakim syarie dalam hal ini dipertikaikan kerana dikatakan bertentangan dengan keputusan yang dibuat oleh Al-Azhar Al-Sharif, badan agama tertinggi di dunia ahli sunni. Panduan tentang hak kanak-kanak menyatakan secara khusus bahawa untuk perkahwinan Islam, seseorang itu harus mencapai umur baligh dan kematangan sehingga mereka boleh berkahwin. Pandangan ini juga boleh dipertikaikan kerana panduan ini tidak mengikat hakim syarie di Malaysia dan sifatnya hanyalah sebagai panduan sahaja.

Setelah diteliti kontroversi ini dari pelbagai sudut, sebenarnya ia bukan berdasar kepada perdebatan tentang umur baligh atau hak asasi, tetapi adalah berdasarkan sama ada Siti Mariam telah mencapai usia kematangan untuk berkahwin. Ini adalah satu faktor tambahan selain umur baligh. Di sinilah letaknya perbezaan pendapat-pendapat sedia ada.

Saya ingin merujuk kepada satu instrumen antarabangsa yang sangat relevan dalam perbincangan tentang umur perkahwinan ini di mana Malaysia menjadi salah satu negara yang menjadi signatorinya, iaitu Konvensyen Hak Kanak-Kanak. Konvensyen ini mendefinisikan kanak-kanak sebagai orang yang berusia kurang daripada 18 tahun. Faktor usia dikaitkan dengan pertanggungjawaban dari segi undang-undang. Dalam konteks konvensyen ini, Siti Mariam masih dikira sebagai kanak-kanak. Oleh itu keputusan dan persetujuannya tidak terpakai dari segi undang-undang.

Dibandingkan dengan undang-undang Syariah, seorang kanak-kanak tidak mempunyai kapasiti undang-undang kecuali apabila ia telah mencapai usia baligh. Hal ini didasarkan kepada keupayaan ‘akal yang tidak semestinya 18 tahun. Kanak-kanak mula memperolehi kapasiti pertanggungjawapan ketika dia mencapai usia baligh yang berbeza mengikut pandangan pelbagai mazhab tetapi "kematangan fikiran" (rusyd) dalam konteks transaksi tertentu membolehkan kanak-kanak itu mempunyai kapasiti pertanggungjawaban yang berbeza.

Berbeza dengan prinsip-prinsip am yang digunakan oleh undang-undang Sivil yang terpakai dalam semua instrumen antarabangsa, undang-undang Islam mempunyai tahap-tahap kapasiti pertanggungjawaban undang-undang yang tertentu mengikut kematangan.

Dalam perbincangan berapakah umur baligh, Profesor Tahir Mahmood menyatakan bahawa usia terendah baligh untuk anak perempuan iaitu sembilan tahun adalah berdasarkan amalan dan budaya masyarakat Arab pada kurun ke tujuh Masehi. Budaya ini sebenarnya bukan dimulakan oleh Islam. Bagaimanapun, budaya ini telah diterima Imam Abu Hanifah 100 tahun kemudian. Namun, pengikut Abu Hanifah, iaitu Ibnu Shubruma dan Abu Bakar al-Asam dalam tafsiran mereka yang berlandaskan al Quran menolak perkahwinan di bawah umur ini. Terdapat beberapa pendapat ulama juga yang menyatakan bahawa Aisyah pada waktu perkahwinan tersebut sebenarnya berumur 18 tahun dan bukannya enam atau sembilan tahun.

Islam

Bagaimanapun, kedua-dua pandangan yang bertentangan ini telah diterimapakai di serata dunia Islam. Pada abad ke-20 pandangan kedua ini telah mendapat tempat di mana selaras dengan usaha mengkanunkan undang-undang Islam dilaksanakan oleh banyak negara Islam, umur minimum perkahwinan telah ditetapkan. Undang-undang pertama untuk ini telah terpakai di Mesir sejak 1923 lagi. Banyak negara Islam kemudiannya mengikuti jejak langkah tersebut.

Namun, apa yang di kertas dan apa yang berlaku secara realiti adalah dua perkara yang berbeza. Walaupun terdapat undang-undang yang menentukan had umur perkahwinan, amalan itu tidak sepenuhnya ditinggalkan. Ini kerana ia telah menjadi budaya masyarakat tersebut. Untuk menukar sesuatu budaya itu adalah sukar. Kita maklum bahawa berkahwin di bawah umur bukanlah budaya di Malaysia. Kita patut menggalakkan anak kita di usia tersebut belajar dan bukannya untuk berkahwin.

Gubal dasar perumahan negara..supaya rakyat berpendapatan bawah RM 3,000 mampu beli..


Kerajaan perlu memperkenalkan pendekatan baharu dalam dasar perumahan negara bagi melindungi nasib rakyat yang pendapatan isi rumahnya sekitar RM3,000 sebulan bagi membolehkan mereka mampu memiliki rumah di kawasan bandar.

Ini kerana dasar sedia ada terlalu fokus untuk menyediakan rumah mampu milik kepada golongan berpendapatan rendah dengan jumlah pendapatan isi rumah kurang daripada RM2,500 sebulan, kata Senator Datuk Abdul Rahim Rahman, Pengerusi Eksekutif Rahim & Co., sebuah firma perunding pelaburan hartanah antarabangsa.

"Dasar baharu perlu digubal dengan mewujudkan fokus baharu iaitu membantu golongan berpendapatan sederhana yang berpendapatan RM3,000 sebulan untuk memiliki rumah sendiri.

"Golongan tersebut ketika ini sangat sukar untuk memiliki rumah malah terpaksa bersaing dengan golongan berpendapatan tinggi dan sudah pasti mereka akan tewas," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Abdul Rahim berkata, kini sudah tiba masanya kerajaan mewujudkan kuota baharu bagi golongan tersebut menyelesaikan masalah berkenaan untuk jangka masa panjang.

Katanya, golongan yang mempunyai pendapatan isi rumah sebanyak RM3,000 sebulan semakin meningkat ketika ini seiring dengan perkembangan ekonomi semasa iaitu menjangkau 70 peratus daripada golongan bekerja di Malaysia.

"Saya mencadangkan agar diwujudkan kuota sekurang-kurangnya 20 peratus untuk golongan ini bagi setiap projek perumahan baharu di seluruh negara. Ketika ini kita sudah mempunyai dasar 30 peratus untuk rumah kos rendah dan dasar ini sangat baik dan perlu dikekalkan, cuma ditambah kuota baharu sahaja.

"Jika tidak dibuat, golongan ini akan bersaing untuk memiliki rumah kos rendah dan terpaksa melakukan penipuan dokumen atau sebagainya untuk memiliki rumah berkenaan. Akhirnya golongan berpendapatan rendah juga yang menerima kesan yang teruk.

"Perkara ini dah berlaku. Kita boleh lihat rumah-rumah kos rendah di Kuala Lumpur misalnya, pemiliknya memiliki kenderaan yang tidak melambangkan status mereka sebagai penghuni rumah kos rendah," jelasnya.

Beliau berkata, langkah mewujudkan kuota baharu tersebut merupakan cara yang paling praktikal dan tidak membebankan mana-mana pihak terutamanya pemaju perumahan.

Tidak dinafikan aspek keuntungan menjadi keutamaan pemaju perumahan, tetapi jika kerajaan berjaya mewujudkan mekanisme atau insentif yang sesuai, maka perkara ini mampu dilaksanakan, katanya.

Ditanya mengenai pembiayaan perumahan 100 peratus melalui Cagamas oleh kerajaan, Abdul Rahim berkata, cadangan tersebut memang baik tetapi beberapa persoalan seperti bilangan rumah yang ada, di mana lokasi rumah berkenaan dan kerajaan atau swasta yang bertanggungjawab membina perumahan terbabit perlu diselesaikan

"Pengumuman dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) tersebut masih longgar dari segi keberkesanannya. Insentif diberi tetapi masalah kekurangan rumah dan harga yang melampaui kemampuan rakyat tetap berlaku.

"Ketika ini, tidak ada undang-undang penyelarasan harga rumah mengikut kawasan. Maka harga ditetapkan ikut harga pasaran dan keberanian pemaju. Kesannya dapat dilihat sekarang.

"Contohnya, rumah kos rendah di Kuala Lumpur sepatutnya berharga RM42,000, tetapi adakah masih ada rumah dengan nilai berkenaan hari ini di ibu kota?" ujarnya.

Selain masalah kuota, Abdul Rahim turut membangkitkan masalah lokasi perumahan mampu milik yang dilaksanakan ketika ini yang tidak mempunyai sistem perhubungan dan pengangkutan yang baik bagi memudahkan rakyat ke Kuala Lumpur untuk bekerja.

Beliau berkata, masalah jarak lokasi perumahan yang terlalu jauh bukan menjadi isu utama kerana semua orang sudah mengetahui bahawa Kuala Lumpur sudah tidak mempunyai tanah yang luas bagi dibangunkan untuk tujuan kediaman.

"Masalah jarak dapat diatasi jika ada sistem perhubungan yang mampu memendekkan masa perjalanan ke ibu kota, contohnya seperti lebuh raya dan sistem transit aliran ringan (LRT).

"Ketika ini saya lihat Sungai Buloh merupakan lokasi paling sesuai untuk membangunkan perumahan baharu untuk dihuni rakyat yang bekerja di Kuala Lumpur," katanya.

Ditanya mengenai dasar kuota 30 peratus untuk rumah kos rendah bagi setiap projek perumahan yang dilihat semakin kurang mendapat perhatian pihak swasta, Abdul Rahim berkata, ia hanya dasar galakkan kerajaan pusat dan bukannya undang-undang.

"Jika pihak swasta tidak melaksanakan, ia bukan satu kesalahan. Namun pihak pemaju swasta perlu ada rasa tanggungjawab kepada rakyat.

"Selain itu, kerajaan pusat tidak mempunyai kuasa dalam hal ini, kerana undang-undang melibatkan tanah dan kelulusan projek perumahan adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri," katanya.

Oleh FAIRUS KASSIM

Kaji punca tak bayar PTPTN..


BARU-BARU ini, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dilaporkan menyenarai hitamkan lebih 100,000 bekas pelajar yang gagal membayar balik tunggakan pinjaman dan menghalang mereka ke luar negara.

Arahan terbaru itu dilaksanakan dengan kerjasama Jabatan Imigresen. Sekatan itu tidak pernah dilakukan mana-mana penaja sebelum ini seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
Atas dasar simpati sesama rakyat Malaysia, saya berpendapat kerajaan harus mengkaji kemampuan lepasan universiti atau kolej ini, khususnya yang belum mendapat pekerjaan? Jika ada pekerjaan pun, apakah pendapatan mereka itu setimpal dengan kelayakan diperoleh?
Jika dilihat secara kasar, memang tiada rasionalnya sekatan itu dilakukan sehingga menafikan hak mereka ke luar negara? Mereka bukannya melakukan jenayah berat seperti merompak, membunuh mahu pun mengedar dadah.

BUKAN SIMPATI BIASA,
Seremban

Friday, January 28, 2011

Benarkah sebaik-baik jin adalah sejahat manusia???


SERINGKALI dicanang dan dimomokkan dalam cerita seram yang ditayang di TV bahawa sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia. Kenyataan ini meragukan kerana tidak pernah dinyatakan asas sandarannya daripada al-Quran dan hadis. Bagaimanapun, ia seolah-olah sudah menjadi fakta yang diterima ramai sehingga penerbit filem seram berani menggunakan kenyataan di atas sebagai dialog yang digunakan dalam filem mereka.

Asas pertama yang perlu dipegang apabila membicarakan perihal jin dan malaikat ialah keimanan kepada perkara ghaib. Oleh kerana alam jin adalah alam ghaib yang terhalang daripada alam nyata (al-A'raf [7.27]), manusia tidak boleh berbicara tentang jin kecuali mengikut neraca al-Quran dan al-Sunnah.

Hanya kedua-dua sumber itu mampu menelah dan menembusi alam jin. Sesiapa sahaja yang ingin mengutarakan buah fikiran mengenai alam jin perlu terlebih dahulu merujuk al-Quran dan al-Sunnah supaya umat Islam tidak berpegang kepada asas yang rapuh, tidak berasas atau disuap dengan fakta karut dan khurafat yang tidak banyak membina iman dan minda.

Kenyataan yang terlalu umum 'sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia' ini secara tidak langsung akan menzalimi sebahagian jin Islam yang dipuji Allah dan disebut kisah mereka dalam al-Quran. Mereka adalah generasi awal jin Islam yang bertanggungjawab menyebarkan Islam kepada makhluk jin kerana jin dan manusia mempunyai tanggungjawab agama dan akan dihisab di akhirat kelak (al-Rahman [55:31-36]).

Generasi awal jin Islam yang disebut kisah mereka dalam al-Quran ini selayaknya digelar sahabat nabi kerana memenuhi ciri serta takrifan para ulama hadis iaitu sesiapa sahaja yang bertemu dan beriman dengan Nabi Muhammad SAW.

Sekiranya kenyataan 'sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia' ini terus dipegang, kita secara tidak langsung akan menghukum para sahabat nabi jauh lebih jahat daripada manusia, sedangkan para ulama sepakat mengatakan para sahabat adalah adil dan baik.

Generasi awal jin ini juga diiktiraf sebagai rasul atau utusan pendakwah dalam kalangan mereka. Firman Allah: "Wahai sekalian jin dan manusia! Bukankah telah datang kepada kamu rasul-rasul daripada kalangan kamu sendiri, yang menyampaikan kepada kamu ayat-ayatKu (perintah-perintahKu), dan yang memberikan amaran kepada kamu tentang pertemuan kamu dengan hari (kiamat) ini?)".-al-An'am [6:130].

Hakikatnya, para rasul hanya diutus dari kalangan manusia. Namun begitu, rasul dari kalangan jin dalam ayat ini adalah wakil kepada rasul atau pendakwah dari kalangan jin yang mendengar bacaan al-Quran yang dibaca oleh Nabi Muhammad (Tafsir al-Razi). Kisah mereka direkodkan dalam al-Quran.

Sebuah hadis turut merekodkan baginda Rasulullah SAW pernah memuji para sahabatnya dari golongan jin yang begitu sensitif terhadap al-Quran. Baginda pernah membacakan surah al-Rahman dari awal sehingga akhir kepada para sahabat. Selain itu, para ulama hadis seperti Imam Ibn Hajar al-Asqalani tidak ketinggalan menyenaraikan nama golongan awal jin bersama nama para sahabat nabi yang lain. Antara nama yang disebut adalah Zawba'ah, al-Adras, Hasir, Khasir dan sebagainya (al-Isabah fi Ma'rifat al-Sahabah).

Mungkin ada segelintir pihak cuba mempertahankan kenyataan meragukan tersebut akan mengatakan bukti harian jelas menunjukkan jin banyak melakukan kerosakan dan kebiadapan terhadap manusia. Banyak sekali hasutan dan rasukan berlaku yang memporak perandakan hidup manusia. Sebenarnya kejahatan serta kebiadapan itu tidak hanya berpunca daripada jin, bahkan ia juga berpunca daripada kejahatan manusia sebagaimana firman Allah:

"Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia, (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)."

Katakanlah: "Mengembaralah kamu di muka bumi ini, kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang telah lalu (yang telah dibinasakan). Kebanyakan mereka adalah orang-orang musyrik" (al-Rum [30:41-42]).

Oleh itu, pihak yang selalu menggunakan kenyataan tersebut perlu terlebih dahulu merujuk kepada sumber Islam bagi mengelakkan kejadian sebegini berlaku.

Penulis ialah Pensyarah Jabatan Tilawah al-Quran, Pusat Bahasa, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Benarkah berkepala botak ni ganasZZZZ ???


Rambut bukan ukuran kacak

LELAKI botak? Ada wanita yang suka tapi ada juga pantas berkata tidak dengan alasan, tidak kacak atau serupa samseng!
Menurut organisasi penyelidikan antarabangsa, Synovate, hanya 12 peratus wanita di Malaysia suka teman lelaki botak manakala di China pula, bilangannya lebih tinggi iaitu sebanyak 28 peratus.
Namun, berdasarkan kajian sama, sejauh mana kacak pun lelaki itu, kebanyakan wanita merasakan mandian dan semburan minyak wangi lebih penting daripada rupa paras.

Buktinya, kajian terhadap 10,000 wanita di negara ini mengatakan satu pertiga wanita mementingkan penjagaan kebersihan yang baik sebelum lelaki itu boleh dianggap kacak manakala 20 peratus wanita mengakui ciri kedua penting bagi mereka adalah lelaki yang mempunyai ciri keyakinan tinggi.

Ada berita baik untuk lelaki botak kerana kajian sama juga mendapati hanya satu peratus wanita bersetuju rambut sangat penting untuk mengklasifikasikan seseorang sebagai kacak.

Bagi kakitangan kerajaan, Nurul Hidayah Che’ Man, 29, lelaki botak kebiasaannya nampak garang, macho dan lebih terserlah kejantanannya.
“Tapi, jangan pula fikir semua lelaki sesuai berimej botak kerana hanya segelintir mereka yang berwajah kacak saja saya rasakan sesuai mencukur licin kepada mereka,” katanya.

Pengamal media, Muriza Abdul Hamid, 29, mengakui tidak suka lelaki yang tidak berambut kerana baginya, lelaki botak akan nampak seperti ganas.

“Kalau ada yang rasa lelaki botak itu seksi, saya tidak setuju sama sekali malah jujur dikatakan, saya takut hendak mendekati lelaki botak,” katanya.

Suri rumah, Norizan Abdul Ghani, 30, sering salah melabel lelaki botak sebagai penjahat mungkin kerana penampilannya yang tampak garang.

“Lelaki botak kadang-kadang nampak kacak tapi ramai yang nampak seperti tak kacak daripada kacak. Takut sikit tengok kepala botak malah lelaki tidak layak digelar seksi jika berkepala botak,” katanya sambil tertawa.

Sementara itu, penuntut, Juwieta Jamil, 22, mengakui tidak suka lelaki berkepala botak sama ada kerana fesyen atau disebabkan usia yang meningkat.

“Tapi saya akui, ada segelintir lelaki yang sesuai dengan imej botak tapi mereka tetap kelihatan seperti ganas dan samseng.

“Nasihat saya, lelaki yang ingin botakkan kepala supaya tanya dulu pendapat daripada orang sekeliling sebelum botakkan kepala kerana saya rasakan, lelaki berperwatakan lembut saja sesuai dengan imej begitu,” katanya

Oleh Siti Nur Almizan Aripin

Pembela anak yatim dapat ganjaran syurga..


DALAM al-Quran sebanyak 23 kali disebut perkataan 'yatim' dan penggunaan kata-kata yatim itu merujuk kepada kemiskinan dan kepapaan. Ertinya mereka yang berada dalam golongan yatim (anak yatim) memerlukan perhatian dan pembelaan daripada masyarakat untuk membolehkan mereka hidup selesa dan sempurna seperti orang lain yang mempunyai penjaga (ayah atau ibu).
Al-Quran secara jelas menegaskan dalam beberapa ayatnya yang menyuruh kita berbuat baik kepada anak yatim. Surah al Baqarah, ayat 220, Allah SWT berfirman bermaksud; “Mereka bertanya kepadamu mengenai anak yatim, katakanlah: Memperbaiki keadaan mereka adalah baik.”
Daripada Abu Ummah diceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah SWT, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap. Dan barang siapa yang berbuat baik kepada anak yatim perempuan dan lelaki, maka aku dan dia akan berada di syurga seperti ini, Rasulullah SAW mengisyaratkan merenggangkan antara jari telunjuk dan jari tengahnya.” (Hadis riwayat Ahmad)

Mengulas hadis riwayat Ahmad itu, Al-Hafizah Ibnu Hajar Al-Asqalani berkata: “Cukuplah sebagai bukti yang menetapkan dekatnya kedudukan Nabi dengan kedudukan orang yang mengasuh anak yatim, kenyataan bahawa antara jari tengah dan jari telunjuk tidak ada jari yang lain.”

M Khalilurrahman Al-Mahfani dalam sebuah bukunya mencatatkan mengenai anak yatim: “Anak yatim adalah satu daripada komponen kehidupan yang harus kita rahmati. Dengan kata lain, kita harus menjadi rahmat bagi mereka, bukan menjadi musibah.”

Rahmat bagi mereka dizahirkan dalam bentuk kepedulian yang nyata, antara lain mengasuh mereka dalam keluarga kita, membantu ekonomi dan pendidikan, menjadi orang tua asuh, serta aktif mengelola rumah asuhan.
Sesungguhnya Islam adalah agama yang sangat menitikberat kesejahteraan umatnya, terutama nasib golongan yang lemah seperti orang miskin, ibu tunggal dan anak yatim. Sehubungan itu, Allah SWT memerintahkan kepada Nabi-Nya dengan firman-Nya dalam surah Ad-Dhuha ayat 9 yang bermaksud: “Adapun terhadap anak yatim, maka janganlah engkau berlaku sewenang-wenangnya.”

Dalam surah lain, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan Dia memberi balasan kepada mereka kerana kesabaran mereka dengan syurga dan kain sutera.” (Surah Al-Insan ayat 12)

Sesiapa yang berlaku tidak baik atau bersikap zalim terhadap anak yatim pasti akan menerima balasan daripada Allah SWT dan golongan ini dianggap antara satu ciri orang yang mendustakan hari akhirat. Firman Allah SWT bermaksud: “Tahukah kamu orang yang mendustakan hari akhir? Itulah orang yang mengherdik anak yatim dan tidak menganjurkan untuk memberi makan orang miskin.” (Surah Al-Ma’un ayat 1-3)

Jelaslah bahawa pahalanya sangat besar bagi sesiapa yang berbuat baik atau memelihara anak yatim. Dalam sebuah hadis daripada Ibnu Abbas meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Orang yang memelihara anak yatim dalam kalangan umat Muslimin, memberinya makan dan minum, pasti Allah SWT akan masukkan ke dalam syurga, kecuali ia melakukan dosa yang tidak boleh diampun.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Banyak hikmah dan kebaikan apabila anak yatim dalam keluarga dan anak yatim itu dijaga dengan baik. Allah SWT akan memberi rahmat dan kasih sayang-Nya dan keluarga kita akan berasakan ketenangan dan kebahagiaan, tetapi jika anak yatim yang ada di bawah peliharaan atau pun jagaan kita diperlakukan tidak baik, maka perbuatan itu akan menerima balasan daripada Allah.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sebaik-baik rumah di antara orang Islam adalah rumah yang didalamnya ada anak yatim yang diperlakukan dengan sebaik-baiknya dan seburuk-buruk rumah adalah rumah yang di dalamnya ada anak yatim, namun diperlakukan dengan buruk.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Allah SWT juga berjanji akan memberi pahala dan ganjaran yang setimpal kepada kaum Muslimin yang membantu meringankan beban anak yatim dengan memberi sumbangan wang ringgit (derma atau sedekah). Banyak sedikit sumbangan yang diberikan itu bukan ukurannya, tetapi keikhlasan yang penting. Allah melihat apa yang ada dalam hati.

Allah SWT berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: “Katakanlah, sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (sesiapa yang dikehendaki-Nya)’, dan apa saja yang kamu infakkan, maka Allah akan menggantikannya dan Dialah pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.” (Surah Saba ayat 39).

Dalam surah lain Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Apa saja yang kamu infakkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. Orang yang berbuat zalim tidak ada seorang penolong pun baginya.” (Surah Al-Baqarah ayat 270)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak ada suatu pagi yang dilalui oleh seorang hamba kecuali dua malaikat turun. Satu daripadanya berkata: Ya Allah, berilah ganti orang yang berinfak (dermawan). Malaikat yang satu lagi berkata: Ya Allah, berilah kehancuran bagi orang yang kedekut.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Ahmad dari Abu Hurairah)

Oleh Ahmad Sabki Mohd Tahir


Apa ada pada Anugerah Oscar ???


Apakah nilai bagi anugerah yang berprestij iaitu Oscar?Bagi studio gergasi, Sony Pictures yang baru sahaja menerbitkan filem The Social Network melalui DVD dan turut meraih keuntungan besar kesan dari pencalonan filem ini Selasa lalu, jawapannya ialah berjuta-juta dolar.

Fox Searchlight yang menanti hingga 20 Januari lalu untuk menayangkan filem Black Swan ke seluruh dunia, jumlahnya setakat ini ialah AS$100 juta RM305 juta) atau lebih, mungkin akan mencecah AS$150 juta (RM458 juta) jika Natalie Portman memenangi anugerah Oscar 27 Februari ini.

Jika Portman memenangi pelakon wanita terbaik, ia akan meningkatkan nilainya seperti Reese Witherspoon yang menerima bayaran lebih AS$10 juta (RM30.5 juta) untuk satu filem, nilai yang jauh lebih tinggi daripada apa yang dia perolehi menerusi lakonannya dalam filem Swan yang hanya menelan belanja keseluruhan sebanyak AS$13 juta (RM39 juta).

Calon dan pemenang anugerah Oscar adalah mereka yang paling jelas memperoleh manfaat, malah pelbagai agensi turut menumpang keuntungan daripada anugerah tersebut.

Anugerah Oscar telah mencipta satu ekosistem kewangan yang jauh lebih hebat daripada anugerah pesaing seperti Anugerah Akademi. Stesen penyiar rasmi, ABC bakal mengaut keuntungan lebih AS$65 juta (RM198 juta) tahun ini.

Rangkaian televisyen itu dikatakan mengenakan bayaran sebanyak AS$1.7 juta (RM5.2 juta) untuk iklan selama 30 saat, lebih daripada bayaran tahun lalu iaitu sebanyak AS$1.3 juta (RM3.97 juta).

Ekosistem kewangan ini turut melibatkan pemilik bilik tayangan seperti Harmony Golds Los Angeles yang dinaikkan harga dan akhbar seperti The New York Times yang memperoleh AS$100,000 (RM305,000) untuk iklan berwarna satu muka surat penuh dengan iklan biasa hanya bernilai AS$9,000 (RM27,450).

Syarikat perhubungan awam yang diupah menguruskan kempen setiap filem turut meraih laba tinggi seperti 42West yang menguruskan Social Network, The Ghost Writer dan I Am Love mendapat AS$10 juta (RM30.5 juta) hingga AS$15 juta (RM45.8 juta) sebulan bagi setiap filem.

Upah menghasilkan iklan cetak serta elektronik turut menguntungkan. Contohnya filem Social Network, iklan-iklan yang dihasilkan kembali sempena Oscar ini boleh mencapai hingga AS$40,000 (RM122,000). - Reuters

Thursday, January 27, 2011

Cerita seorang isteri penagih dadah...


RAMAI yang beranggapan apabila suami seorang penagih dadah dan keluar masuk penjara atau pusat pemulihan, maka hidup isteri dan anak-anak akan menjadi tidak ketentuan.

Isteri akan merana, anak-anak pula menjadi liar dan tidak tentu hala tuju hidup. Apakah senario ini saja yang berlaku dalam kehidupan isteri dan anak seorang penagih? Atau mereka juga boleh berjaya seperti keluarga cemerlang yang lain?

Inilah kisah yang akan saya bawa untuk dikongsi bersama pembaca minggu ini. Kisah pengorbanan dan luahan hati seorang isteri penagih yang terpaksa mengharungi hidup membesarkan anak-anak tanpa suami yang sering keluar masuk penjara dan pusat pemulihan kerana menagih.

Semoga pengorbanan Shakira menjadi teladan buat para isteri yang kemungkinan sedang menghadapi masalah yang sama. Inilah kisah yang dikirimkan Shakira dari pantai Timur untuk renungan kita bersama.

"Inilah realiti hidup saya sebagai isteri seorang penagih dadah. Terlalu perit untuk melalui hidup, apalagi jika keluarga mengenali suami dengan segala kebaikan.

"Segala yang buruk tentang suami tidak terlahir dengan kata-kata kerana tidak mahu rahsia keburukan suami terbongkar dan diketahui keluarga.

"Selama 20 tahun bergelar isteri, kehidupan saya tidak lah sesusah mana dan tidak lah sesenang mana,tetapi saya amat gembira dengan kehidupan yang saya lalui, memiliki suami yang penyayang.

"Tidak pernah suami menunjukkan penampilan yang dirinya seorang penagih dadah, dia sentiasa membuat saya ketawa walau hubungan saya dengan ipar tidak sebaik mana.

"Mungkin kerana mereka takut saya ini akan membebankan hidup mereka kerana abang mereka penagih.

"Bagi saya adanya suami di sisi memberi saya kekuatan untuk saya tempuhi hari mendatang tanpa keluarga di sisi.

"Di awal perkahwinan, saya dikejutkan dengan berita sedih. Seorang pak cik datang ke rumah menyampaikan berita penangkapan suami saya ketika kandungan sulung saya mencecah usia lapan bulan.

"Saban hari air mata adalah teman setia, untuk mengadu dengan keluarga saya tidak berdaya. Saya kumpulkan kekuatan untuk pergi ke Balai Polis di KB berjumpa suami di lokap. "Saya minta izin suami untuk pulang ke rumah ibu bapa saya di Kuala Lumpur kerana saya mahu meminjam wang untuk menjamin suami.

"Kepada mereka saya katakan, bahawa suami saya terlantar sakit di hospital dan memerlukan wang sebanyak ini untuk menjalani pembedahan.

"Syukur Alhamdulillah, ayah memberi wang yang saya mahu tanpa bertanya soalan. Setelah dua minggu di rumah keluarga, saya pulang ke KB. Saya tidak terus pulang ke rumah tetapi terus ke balai polis untuk bertemu suami di lokap dan menjaminnya.

"Sebab apa saya bersusah payah menjamin suami? Kerana saya mahu melahirkan anak sulung saya di sisi suami. Saya tidak mahu keseorangan.

"Dari anak sulung hinggalah anak ke lima, suami selalu keluar masuk penjara. Setiap kali saya dirundung pilu, saya akan memeluk anak-anak saya, pada mereka saya tumpahkan air mata sedih.

"Apabila anak-anak tanya kenapa saya menangis, jawab saya kerana ayah ditangkap polis sebab membawa lori secara berbahaya (ketika itu suami bekerja sebagai pemandu lori).

"Saya tidak pernah membebankan anak-anak dengan masalah saya dan tidak pernah menceritakan pada anak-anak tabiat buruk bapa mereka.

"Saya mahu anak-anak menghormati ayah mereka, walau siapa pun bapa mereka, saya tidak mahu memutuskan kasih sayang anak-anak dengan bapa mereka, apa lagi bapa mereka tidak pernah mengkasari mereka malah selalu memberi tunjuk ajar yang baik walau dia sendiri terjebak dengan penagihan dadah.

"Terlalu sukar menasihati suami yang selalu leka dengan dunianya, tetapi saya tidak pernah marah atau bergaduh di hadapan anak-anak. Saya selalu memberi anak-anak kata-kata perangsang supaya mereka berjaya dalam pelajaran.

"Kini anak-anak saya telah dewasa, yang sulung berusia 20 tahun, sedang menjalani pengajian ijazah pertama dalam jurusan perakaunan di UNITEN, Muadzam Shah, Pahang.

"Dari peperiksaan UPSR(5A) PMR(8A) dan SPM(10A1), kini kedukaan saya terubat dengan setiap gred penilaian CGPA yang selalu diperolehnya iaitu 3.90-3.96, setiap kali peperiksaan semester.

"Anak kedua saya melanjutkan pengajiannya di kolej PTPL, Shah Alam. Anak saya ini memang tidak pernah berminat dengan bidang akademik, jadi saya masukkan dia ke bidang kemahiran yang diminatinya.

"Anak ketiga saya berada di tingkatan 3 dan akan menghadapi peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini dan anak yang ke empat dan kelima masih bersekolah rendah.

"Sekarang baru anak-anak saya tahu kenapa bapa mereka selalu keluar masuk penjara dan saya memberitahu mereka, bukan saya membenci bapa mereka atau sengaja mahu merahsiakan perkara yang sebenarnya, tetapi saya tidak mahu mereka terjebak dengan masalah saya.

"Saya mahu supaya anak-anak saya berjaya dan dapat mengubah nasib keluarga apabila dewasa nanti.

"Kini suami saya juga baru setahun keluar dari Pusat Pemulihan Akhlak dan saya amat berharap biarlah ini penahanannya yang terakhir kerana dia pun tidak muda lagi, sudah mencecah 50 tahun.

"Walau tiada apa yang dapat saya beri kepada anak sulung saya atas kejayaannya, tetapi setiap kali peperiksaan penting, nama saya akan jadi sebutan, suami saya juga memberitahu pada saya pihak penjara amat kagum dengan kecekalan saya mendidik anak-anak.

"Tidak semua penagih dadah yang dapat memberi pelajaran sempurna untuk anak-anak kerana kebanyakan isteri penagih dadah akan tertekan dengan masalah suami dan anak-anak akan jadi mangsa.

"Bagaimana pihak penjara tahu kejayaan anak saya? Kerana saya selalu menghantar surat dan mengirimkan salinan keputusan peperiksaan anak saya kepada suami semasa dia dalam tahanan.

"Sebelum saya menutup tirai cerita saya ini, ingin saya nasihatkan kepada para isteri yang senasib dengan saya, pandanglah wajah anak-anak yang tidak berdosa, jangan kita jadikan mereka tempat melemparkan kemarahan, tetapi anggaplah mereka sahabat yang sering membahagiakan kita.

"Biarlah kita sengsara, tetapi lawan jiwa rapuh kita dengan kekuatan dan semangat untuk melihat anak-anak berjaya.

"Saya melalui pahit getir kehidupan sebagai isteri penagih dadah selama 18 tahun, bayangkan kesengsaraan yang saya lalui seorang diri tanpa tempat mengadu.

"Saya bersyukur kepada Tuhan kerana diberi kekuatan dan kesabaran yang luar biasa ini. Saya harap kebahagiaan ini akan berterusan. Doa saya semoga anak-anak saya akan mendapat perlindungan, hidayah dan diberkati hidup mereka di dunia dan akhirat.

"Kepada suami, harapan dan doa saya yang tidak pernah putus, bertaubat dan berubahlah demi anak-anak. Ingatlah kepada Allah dan kembali ke pangkal jalan," kata Shakira menutup cerita.

Alhamdulillah syukur kepada Allah kerana memberi kekuatan dan semangat yang begitu tinggi kepada Shakira. - Utusan

Tunggu kereta auto untuk ujian memandu..


SEJAK kerajaan bercadang untuk memperkenalkan penggunaan kereta gear auto untuk ujian memandu pada Jun 2009 dan dibahaskan di Parlimen memberi khabar gembira terutama kepada golongan wanita dan orang tua mendapatkan lesen memandu.

Namun hingga kini masih tiada lagi tindakan yang dilakukan oleh pihak yang berkenaan. Mungkin ada pro dan kontra jika ia dilaksanakan. Jika difikirkan sekiranya kaedah ini dilaksanakan ia dapat membantu golongan wanita dan orang tua yang kurang mahir mengendalikan kereta manual untuk mendapatkan lesen.
Pengalaman saya yang terpaksa mengambil tiga kali ujian memandu memang hampir menyebabkan saya putus asa. Ada rakan yang sehingga lima kali mengambil ujian memandu baru lulus. Kebanyakan mereka bukan tidak boleh memandu tetapi hanya kerana gagal mengawal klac menyebabkan enjin mati sekali gus gagal ujian.
Cuba bayangkan RM100 hingga RM200 diperuntukkan untuk mengambil ujian dan jika lima kali mengambil ujian kos yang tinggi diperlukan dan itu belum lagi caj yang dikenakan untuk belajar. Bukankah ini satu bebanan hanya untuk mendapatkan sekeping lesen memandu.

Mungkin ramai yang menyatakan jika kaedah ini dilaksanakan ia akan mengurangkan keupayaan memandu. Tetapi pada saya ia bukan masalah besar. Cuba kita lihat di negara membangun yang melaksanakan kaedah ini seperti United Kingdom dan Jepun.

Apabila pemandu memilih untuk mengambil lesen, dia boleh memandu sama ada kereta manual atau auto dan jika pemandu memilih lesen kereta auto dia hanya boleh memandu kereta auto saja. Oleh itu, berilah hak kepada pemandu untuk membuat pilihan mengikut keupayaan dan kenderaan yang mereka miliki.

Jika seseorang itu memiliki kereta auto sedangkan diajar menggunakan kereta manual seolah-olah apa yang dipelajari tidak dipraktikkan.
Pada zaman yang serba moden ini, kita sendiri dapat melihat penggunaan kereta automatik ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Golongan wanita lebih cenderung menggunakan kereta automatik kerana ia lebih mudah dikendalikan terutama ketika kesesakan lalu lintas.

Saya sendiri pun lebih selesa menggunakan kereta auto terutama ketika naik bukit. Jika yang kurang mahir menggunakan kereta manual terutama naik bukit mungkin memberi masalah dan membahayakan pengguna lain.

Oleh itu, saya berharap agar kerajaan meluluskan kaedah ini dengan segera. Hampir dua tahun cadangan ini tidak diberi sebarang maklum balas dan biarlah tahun ini ia dilaksanakan. Adalah lebih baik jika seseorang itu mempunyai lesen memandu walaupun lesen memandu kereta automatik daripada memandu tanpa lesen.

ADRIANA,
Kuala Lumpur

Wednesday, January 26, 2011

Kaji semula perjanjian merugikan duit rakyat dengan IPP !!


SAYA merujuk kepada rencana yang disiarkan dalam Utusan Malaysia pada 24 Januari 2011, bertajuk Bila isu IPP hendak diselesaikan?

Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) bersetuju dengan pandangan penulis bahawa kerajaan perlu mengkaji semula perjanjian dengan Penjana Tenaga Bebas (IPP).

Kerajaan sewajarnya meneliti semula perjanjian konsesi IPP kerana ia bersifat 'berat sebelah'. Akibat daripada perjanjian berat sebelah ini, akhirnya pengguna yang perlu menanggung bebannya.

Dalam keadaan harga gas, diesel dan arang batu yang tidak stabil di peringkat antarabangsa, ini menyebabkan kos penjana tenaga kian meningkat. Namun begitu berdasarkan perjanjian konsesi tersebut, sebarang peningkatan harga ini akan ditanggung oleh pengguna melalui formula pass-through.

Kerajaan juga sedang dalam pertimbangan untuk menyemak semula tarif elektrik kepada pengguna domestik dan industri memandangkan peningkatan kos operasi yang ditanggung oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Walau bagaimanapun jika dilihat daripada peningkatan kos tersebut, sebahagian besar daripada kos itu adalah kos pembelian tenaga elektrik IPP.

Pada tahun 2008, TNB membayar lebih RM9 bilion kepada IPP, yang bersamaan dengan 45 peratus keseluruhan kos operasi TNB.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dalam kenyataannya kepada Dewan Rakyat, menyatakan bahawa pada tahun 2009, IPP menjana sebanyak 67 peratus daripada keperluan elektrik, manakala TNB pula menjana sebanyak 33 peratus.

Beliau juga mengakui bahawa jumlah rizab tenaga adalah berlebihan iaitu sebanyak 53.2 peratus berbanding dengan tahap piawaian antarabangsa sebanyak 25 peratus.

Ini bermakna TNB telah membayar 53.2 peratus jumlah tenaga elektrik yang hanya untuk disimpan bagi menghadapi sebarang gangguan penjanaan elektrik.

Dalam masa yang sama, Petronas pula memberikan subsidi gas kepada IPP dan TNB untuk menjana tenaga elektrik.

Subsidi ini dalam bentuk pengurangan harga gas berbanding dengan harga gas semasa. Petronas dikatakan telah memberikan subsidi gas sebanyak RM19 bilion pada tahun 2010 kepada IPP dan TNB.

Jika dilihat daripada senario ini menunjukkan negara sebenarnya tidak memerlukan IPP untuk menjana elektrik dan menjualnya kepada TNB.

Ini berdasarkan jumlah perbelanjaan yang tinggi terpaksa ditanggung oleh kerajaan, sama ada kos pembelian tenaga elektrik oleh TNB atau subsidi gas Petronas kepada IPP.

Sepatutnya kos pembelian tenaga itu digunakan oleh TNB membina stesen penjana elektrik yang baru bagi menampung keperluan elektrik negara.

Begitu juga subsidi Petronas yang diberikan kepada TNB bagi membantu TNB mengurangkan kos penjanaan elektrik. Pada masa yang sama TNB harus terus menerokai sumber tenaga yang boleh diperbaharui untuk menjana sumber tenaga elektrik.

Sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC), TNB mempunyai tanggungjawab sosial bagi memastikan rakyat sentiasa mendapat bekalan elektrik.

Namun keadaan ini tidak berlaku kepada IPP yang hanya mementingkan keuntungan syarikat dan pemegang saham mereka sahaja. Malah beberapa syarikat IPP ini telah dijadikan syarikat persendirian untuk memastikan mereka tidak perlu mendedahkan laporan penyata kewangan tahunan mereka kepada Bursa Malaysia.

Kerajaan perlu melihat semula cadangan untuk mengenakan cukai untung berlebihan sebagaimana yang dibangkitkan sedikit masa dahulu agar kadar keuntungan berlebihan IPP ini dapat dinikmati oleh rakyat dalam bentuk pembangunan prasarana bekalan elektrik.

MARIMUTHU NADASON

Presiden FOMCA

Ambulans tak kunjung tiba !!


SAYA ingin meluahkan kekesalan dengan sikap Bahagian Kecemasan Hospital Kuala Kangsar, Perak.

Pada Sabtu 22 Januari 2011 pukul 7.45 pagi jiran saya memanggil saya dan keluarga untuk membantu suaminya yang terkena serangan jantung. Isterinya meminta saya mendapatkan bantuan ambulans daripada Hospital Kuala Kangsar yang jarak perjalanan tidak sampai 15 minit sahaja ke kediaman kami di Bukit Chandan.

Saya membuat panggilan pertama pada 7.50 pagi dan meminta supaya dihantar ambulans pada kadar segera. Ketika itu pesakit tidak menunjukkan sebarang tanda kritikal. Sehingga pukul 8.10 minit ambulans masih tidak sampai. Pada masa itu pesakit sudah berada dalam keadaan kritikal atau nazak.

Saya membuat panggilan kedua pada pukul 8.12 pagi. Alasan paling menyakitkan hati saya dengar ialah "Ambulans sedang diisi minyak. Maaf sekiranya lambat."

Kira-kira pukul 8.15 pagi pesakit tadi sudah tidak bergerak dan telah pun meninggal dunia. Panggilan ketiga saya buat pada pukul 8.20 pagi untuk memberitahu yang pesakit sudah meninggal dan ambulans masih belum sampai.

Kali ini alasan yang saya terima pula ialah "Saya baru dapat panggilan dari Encik pukul 8.12 pagi (sedangkan itu panggilan kedua saya). Maaf ambulans tadi tiada minyak."

Ambulans sampai kira-kira pukul 8.25 pagi. Pegawai yang memeriksa hanya mengatakan pesakit sudah tiada dan itu semua kerja Tuhan.

Fikirkanlah, pihak hospital sangat cuai dengan membiarkan ambulans tanpa minyak. Alasan-alasan yang diberikan sangat tidak masuk akal.

Saya tahu ajal maut di tangan Tuhan. Tetapi sekurang kurangnya kita cuba sedaya upaya berusaha untuk menyelamatkan nyawa pesakit itu.

Saya minta pihak berkenaan seperti pengarah hospital, Jabatan Kesihatan Negeri atau daerah, tolong ambil berat masalah ini.

Jangan sudah terkena kepada ahli keluarga sendiri baru hendak ambil tindakan.

Hospital bekerja dalam tiga syif dan difahamkan Hospital Kuala Kangsar ada lebih daripada empat ambulans. Takkan semua tidak ada minyak.

Ini perkara yang sangat memalukan memandangkan Kuala Kangsar adalah Bandar Diraja. Saya harap perkara ini tidak berulang. Pengarah hospital tolong turun padang lihat anak buah anda bekerja.

Memang perkara ini kecil bagi pengarah-pengarah semua, tetapi besar pada kami yang pentingkan nyawa.

SHAHRUL,

Kuala Kangsar, Perak

Tuesday, January 25, 2011

Ketahui tabiat dan cara makan Rasulullah..


Diet seimbang, amalan pemakanan sihat pelihara Muslim daripada serangan penyakit

KESEMPURNAAN Rasulullah SAW sebagai kekasih Allah tiada tolok banding yang menjadi ikutan Muslim sedunia termasuk diet makanan Baginda.

Rahsia Rasulullah SAW menjaga kesihatan rohani dan jasmani untuk menyampaikan seruan Allah kepada umatnya ialah sabda Baginda bermaksud: “Kami adalah satu kaum yang tidak akan makan melainkan apabila sudah terasa lapar dan apabila kami makan, tidak pernah sampai kenyang.”
Mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), amalan gaya hidup mewah masa kini (makan makanan tinggi lemak dan kurang bersenam) menyebabkan peningkatan penyakit kronik seperti penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, diabetes dan kanser.

Pertubuhan Jantung Amerika Syarikat menyarankan, semua kanak-kanak dan orang dewasa perlu mengumpulkan sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti fizikal sederhana pada kebanyakan hari atau sebaik-baiknya setiap hari dalam seminggu.

Daripada Aisyah, “Bala yang pertama sekali berlaku kepada umat ini sesudah kepergian Nabi SAW ialah kekenyangan perut, sebab apabila sesuatu kaum kenyang perutnya, gemuk badannya, lalu akan lemahlah hatinya dan akan bermaharajalela syahwatnya.” (Hadis riwayat Bukhari ).

Selain menjaga kebersihan, Rasulullah SAW makan makanan seimbang, makan perlahan-lahan, sederhana dan berkongsi makanan. Rasulullah SAW suka makan susu, buah-buahan, tamar, daging, madu, sayur dan bubur kerana makanan itu mempunyai khasiat yang tinggi.
Susu adalah makanan lengkap, kaya dengan protien, kalsium, vitamin A dan B, zat protien berkualiti tinggi penting untuk membina dan membaiki tisu badan serta membentuk antibodi melawan jangkitan penyakit.

Zat kalsium dalam susu mudah diserap oleh badan, penting untuk elak ‘osteoporosis’. Susu juga mengandungi zat fosforus, magnesium, potassium, Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin D. Susu lembu mempunyai 87 peratus air dan 13 peratus pepejal.

Firman Allah bermaksud: “Dan sesungguhnya pada binatang ternak itu, kamu beroleh pelajaran yang mendatangkan iktibar. Kami beri minum kepada kamu daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang lahir dari antara hampas makanan dengan darah; (iaitu) susu yang bersih, yang mudah diminum, lagi sedap rasanya bagi orang yang meminumnya.” (Surah An-Nahl, ayat 66)

Buah kurma (serasi dengan tubuh badan manusia), anggur, zaitun, delima mengandungi serat semula jadi yang tinggi (penting untuk mengelak sembelit), Vitamin A (penting untuk mata/penglihatan), gula, berbagai vitamin dan mineral serta air penting bagi kesihatan badan.

Siti Maryam menggoncangkan pohon kurma selepas melahirkan anaknya Nabi Isa untuk dijadikan ubat berkhasiat dan memulihkan tenaga.

Firman Allah bermaksud: “Dan goyangkanlah pangkal pokok kurma itu ke arah mu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenanglah kamu.” (Surah Maryam, ayat 25)

Daging juga menjadi sumber zat protien yang utama untuk tumbesaran manusia, membekal lemak, vitamin dan mineral (zat besi dan zink). Lantaran itu Rasulullah SAW menggemari makanan rendah lemak dan kolesterol.

Sementara, madu kaya dengan gula, sedikit air, vitamin dan mineral penting untuk kesihatan. Selepas subuh, Rasulullah SAW memulakan sarapannya dengan segelas air dicampur sesenduk madu asli. Di tinjau dari ilmu kesihatan, madu berfungsi membersihkan lambung, mengaktifkan usus, menyembuhkan sembelit dan peradangan.

Masuk waktu dhuha, Rasulullah SAW selalu makan tujuh biji kurma ajwa’ untuk menghindari keracunan. Ketika seorang wanita Yahudi meletakkan racun dalam makanan Rasulullah ketika perang Khaibar, bisa racun itu kembali tawar oleh zat-zat terkandung dalam kurma. Sebab itu Rasulullah SAW mengibaratkan orang yang rumahnya tiada kurma sebagai orang miskin.

Rasulullah SAW tidak makan dua jenis makanan panas atau dua jenis makanan dingin secara bersamaan. Beliau juga tidak makan ikan dan daging dalam satu waktu dan tidak tidur selepas makan kerana tidak baik untuk jantung.

Jika terlalu banyak makan daging akan memberi kesan kepada sendi dan ginjal. Saidina Umar memperingatkan: “Jangan kau jadikan perutmu sebagai kuburan bagi haiwan ternak.”

Rasulullah SAW melarang (makruh) meniup atau menghembus nafas ke dalam bekas air kerana akan berlaku tindak balas yang merubah kadar kealkalian (pH) air itu.

Sayur-sayuran menjadi pilihan Rasulullah SAW kerana secara umumnya sayur-sayuran memiliki kandungan zat dan fungsi memperkuat daya tahan tubuh dan melindungi daripada serangan penyakit serta mencegah penyakit berpunca daripada gula.

Rasulullah SAW makan cuka dan minyak zaitun yang dicampurkan dengan makanan asasi seperti roti. Ia bermanfaat mencegah lemah tulang, melancarkan sembelit, menghancurkan kolestrol, melancarkan pencernaan dan menjaga suhu tubuh pada musim sejuk.

Baginda melebihkan makanan berasaskan bijirin dan ubi kerana ia membekalkan karbohidrat kompleks, vitamin, mineral dan serat. Mengikut piramid makanan, kita disarankan mengambil 8 hingga 12 hidangan makanan berasaskan bijirin dan ubi dalam sehari.

Ini bermakna Rasulullah SAW meninggalkan tatacara makanan yang lengkap untuk diteladani. Namun, umat Islam masih dibelenggu pelbagai penyakit yang menyebabkan perbelanjaan orang Islam dihabiskan untuk perubatan serta makanan tambahan.

Oleh itu, untuk membentuk kesinambungan generasi Islam, maka tabiat dan cara makan harus mencontohi Rasulullah SAW.

Sabda Nabi SAW: “Barang siapa yang sedikit makan, maka perutnya akan sihat dan hatinya akan bersih. Sebaliknya barang siapa yang banyak makan, maka perutnya akan ditimpa sakit dan hatinya keras.” (Hadis riwayat Huzaifah).

Humaka’ ada berkata: “Kesihatan itu adalah mahkota di atas kepala orang yang sihat dan ia tidak dapat dilihat melainkan orang yang sakit dan perut adalah kepala segala penyakit dan pencegahan itu adalah kepala segala ubatan.”

Oleh Mohd Amri Abdullah


Penulis ialah Penolong Pengarah Hab Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Sudah Bersediakah anda untuk bersara ???


BILA mendengar perkataan 'bersara', ada yang tersenyum dan tak kurang juga yang mula risau. Tersenyum kerana pasti sudah bersedia dan mempunyai perancangan lengkap untuk detik tersebut, tapi bagi yang belum tentu mula gelabah.

Memang ramai juga golongan yang menganggap tidak perlu gusar apabila memikirkan hal itu memandangkan perbelanjaan mereka di hari tua ditabung menerusi duit simpanan seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), pencen, gratuiti, tabungan atau wang pelaburan menjamin kelangsungan hidup selepas bersara.

Persoalannya sejauh mana rakyat Malaysia sebenarnya bersedia untuk menghadapi kehidupan selepas bersara?

Apakah yang mula difikirkan menjelang usia 40-an dan apakah antara strategi yang menjadi punca pendapatan selepas bersara? Cukupkah pendapatan yang ditabung untuk menampung kehidupan selepas tidak lagi bekerja?

Laporan Skop Persaraan Axa 2010 oleh Syarikat Axa Affin Life Insurance Berhad, sekali lagi menerbitkan hasil kajian mereka. Antara intipati laporan tersebut memberitahu, undang-undang Malaysia menetapkan umur persaraan rasmi ialah 55 tahun.

Namun undang-undang negara ini juga membenarkan untuk seorang pekerja itu bersara pada usia 60 atau 50 tahun bergantung kepada keadaan.

Tinjauan Skop Persaraan Axa 2010 yang bertujuan mengukur dan menentukan sejauh mana rakyat negara ini bersedia menghadapi persaraan mereka, mendapati dua pertiga daripada rakyat Malaysia bersara pada usia 55 tahun.

Jumlah itu menjadikan Malaysia negara yang ketiga tertinggi bersara pada usia 55 tahun selepas India dan China.

Salah satu hasil tinjauan yang telah dijalankan oleh Axa Affin Life Insurance Berhad, baru-baru ini mendapati bahawa paksaan persaraan awal telah menurun secara dramatik sejak tahun 2007. Tetapi persaraan awal secara sukarela pula telah meningkat dan ia dapat dilihat di kalangan pekerja wanita berbanding lelaki.

Fakta dalam kajian tersebut juga menunjukkan umur persaraan paling tinggi di dunia ialah di kalangan warga Amerika Syarikat iaitu kira-kira 58 hingga 64 tahun, diikuti Australia, Eropah, United Kingdom dan Perancis yang rata-rata masih bekerja pada usia 63 tahun.

Manakala umur persaraan majoriti di kelima-lima buah negara maju ini ialah antara 57 hingga 61 tahun.

Hasil tinjauan Skop Persaraan Axa 2010 mendapati sebanyak 38 peratus pekerja mula bersedia untuk bersara apabila umur mereka menjangkau 40 tahun dan selebihnya hanya mula melakukan persediaan bila usia menjelang 50 tahun.

"Malaysia adalah salah satu negara di mana populasi bekerja sedar tentang pendapatan mereka lepas bersara seperti wang KWSP, tabungan dan sebagainya. Namun keyakinan bahawa mereka mempunyai pendapatan yang cukup lepas bersara kelak menurun sejak 2007.

"Hanya 14 peratus pekerja yang pasti tentang pendapatan mereka lepas bersara , manakala 37 peratus lagi berupaya memikirkan pencen mereka mencukupi untuk kehidupan selepas bersara nanti," memetik kenyataan yang dikeluarkan oleh Axa Affin Life Insurance Berhad tersebut.

Kajian juga menunjukkan bahawa tiada desakan bagi rakyat Malaysia untuk melakukan perancangan bersara mereka terlalu awal. Biasanya mereka yang mula merancang pula kerana adanya anak ataupun kerana sudah mempunyai perancangan untuk berkahwin.

"Adanya anak adalah punca utama mengapa rakyat Malaysia mula memikirkan tentang strategi selepas bersara. Ramai yang menganggap duit pencen adalah punca pendapatan terbaik selepas bersara, namun untuk memaksimumkan pendapatan ada juga yang mengambil langkah proaktif seperti melakukan tabungan sejak usia muda. Malah cara simpanan yang disukai rakyat negara ini ialah pelaburan dan tabungan. Buktinya lebih 50 peratus memilih tabungan peribadi. Jika dibandingkan dengan India mahupun Amerika Syarikat, rakyat Malaysia lebih yakin dengan tabungan yang mereka buat sendiri dan demi meneruskan pendapatan selepas bersara pula mereka memilih untuk melabur atau simpanan lain."

Kesimpulannya, walau apa jua cara anda selepas bersara, pastikan anda melakukan persediaan mental dan fizikal demi memastikan kehidupan masa depan yang berkualiti dan baik.

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL

Monday, January 24, 2011

Jangan terjerat PENIPUAN untuk kurus !!


MENDAPATKAN bentuk badan langsing dan sempurna menjadi idaman setiap wanita. Kini seakan satu trend apabila setiap hari, di mana-mana saja kita boleh lihat iklan lokasi sesuai untuk menjadikan impian wanita itu menjadi kenyataan.

Seolah-olah matlamat mendapatkan tubuh sempurna hanya diperoleh menerusi program seumpama itu atau mengamalkan pemakanan produk tertentu. Keadaan itu menjadikan populariti dan amalan menerusi aktiviti senaman untuk mendapatkan tubuh sihat sempurna semakin berkurangan.
Antara memenuhi matlamat atau sekadar mahu mengikut aliran, ramai pengguna sebenarnya menjadi mangsa pusat pelangsingan badan. Pelbagai promosi iklan ditawarkan, termasuk sesi percubaan percuma disediakan bagi menarik pelanggan mengambil pakej bagi merealisasikan matlamat mereka.
Zaliza Ishak (bukan nama sebenar) menganggap dirinya antara mangsa, terjerat dengan program pelangsingan badan ditawarkan jenama ternama di ibu negara walaupun Zaliza bukanlah dalam kategori wanita bertubuh gempal.

Ibu kepada tiga cahaya mata itu merasakan keadaan perutnya yang agak menggeleber, selepas melalui proses kehamilan sebelum ini, memerlukan beliau melakukan rawatan pelangsingan yang hangat iklannya di mana-mana sedangkan dia tahu hanya menerusi teknik senaman yang dilakukan secara teratur dan disiplin, dapat menangani masalahnya itu.

“Saya tahu senaman mampu merealisasikan hajat saya, tapi seperti wanita lain yang kesuntukan masa bersenam, waktu makan yang tidak menentu, menuntut saya mencuba ke pusat rawatan berkenaan.

“Atas tiket sesi percubaan, saya ke pusat pelangsingan berkenaan. Antara prosedur biasa dilakukan apabila mereka berkunjung ke pusat itu, pelanggan dibawa masuk ke bilik rundingan terlebih dulu sebelum mendapatkan rawatan. Di dalam bilik berkenaan, saya mendapat khidmat nasihat seorang pakar perunding sebelum di bawa ke bilik rawatan di maksudkan,” katanya.
Menceritakan pengalaman itu, Zaliza berkata, sesi berkenaan memakan masa selama kira-kira 60 minit, tetapi dirasakan bagaikan sehari kerana rawatan memecahkan lemak bagaikan ‘memecahkan’ perutnya kerana terlalu panas dan dia dibiarkan bersendirian dalam bilik berkenaan tanpa pengawasan.

“Rawatan awal hanyalah urutan tetapi apabila masuk ke bahagian memecahkan lemak, perut saya disapu dengan sejenis tanah liat yang agak panas. Lama-kelamaan ia menjadi semakin hangat bagaikan terbakar menyebabkan saya terpaksa mengangkat tanah liat itu daripada perut saya,” katanya yang tidak terfikir untuk menjerit meminta tolong kerana berasa malu jika berbuat demikian.

Selesai membuat rawatan Zaliza kembali ke pusat rundingan dan menceritakan segala-galanya, tetapi pakar perunding bagaikan tidak mengendahkan masalah Zaliza, sebaliknya mencadangkan mencuba rawatan jenis lain yang harganya mencecah ribuan ringgit.

Lebih mengejutkan Zaliza apabila perunding itu menyatakan tubuh Zaliza `terlalu teruk’ dan jika tidak dirawat segera, dia akan menjadi ‘semakin buruk dan gemuk’.

“Perunding cenderung memaksa `mangsa’ menyertai rawatan pelangsingan badan dan `dikurung’ dalam bilik rundingan selama beberapa jam. Perunding sedaya upaya memujuk supaya kita ikuti juga program diadakan. Bermula dengan harga puluhan ribu, kita akan diperangkap dengan ‘penurunan harga’ antara RM2,000 dan RM3,000.

“Antara pilihan atau sekadar melepaskan diri daripada perangkap pengurus dan pakar perunding, mangsa terpaksa bersetuju untuk menyertai rawatan pelangsingan badan. Pusat pelangsingan badan lebih suka memburu mangsa yang mempunyai kad kredit,” katanya.

Seorang mangsa baru-baru ini, berjaya mendapatkan semula wangnya melalui Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM). Beliau menuntut semua kos rawatan daripada syarikat pelangsingan badan yang menjanjikan penurunan berat badan antara 10 kilogram (kg) hingga 15 kg dalam tempoh empat bulan dengan 84 sesi rawatan, selepas gagal untuk melangsingkan badan.

Hasil perbincangan itu, pihak syarikat pelangsingan bersetuju membayar semula kepada wanita berkenaan, kos keseluruhan rawatan serta pembelian produk minuman yang semuanya berjumlah RM4,060.

Dalam tuntutannya, wanita itu berkata, dia hanya ingin mengurangkan 10 kg berat dan mengempiskan perut serta mengecilkan lengan, namun itu tidak dapat dipenuhi oleh rawatan di syarikat pelangsingan badan berkenaan.

Beliau mengikut jadual rawatan tanpa gagal di bawah seliaan seorang pakar terapi, tetapi hasilnya selepas melakukan 80 sesi rawatan, berat badannya tidak berubah malah meningkat lagi sekitar 100 gram (g) kepada 71.6 kg.

Malah, pada sesi kesembilan, dia diminta pula membeli produk tambahan bagi mempercepatkan kadar penurunan badan walaupun pada awalnya diberitahu beliau tidak perlu menambah apa-apa bayaran lain bagi mendapatkan keputusan yang dijanjikan.

Malangnya produk berbentuk minuman disyorkan pusat berkenaan, meningkatkan selera makannya. Dia memutuskan untuk menghentikan rawatan yang berbaki tiga sesi atas nasihat doktor selepas mengalami tekanan darah tinggi, yang diyakininya kesan daripada rawatan yang diikutinya itu, selain tidak diberikan sebarang nasihat berkaitan diet pemakanan sepanjang menerima rawatan pelangsingan yang dijanjikan syarikat berkenaan.

Pengarah Komunikasi Kumpulan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman menggesa pengguna supaya bijak membuat pertimbangan supaya tidak terjerat dengan janji pusat pelangsingan badan.

Berdasarkan laporan media, banyak kes membabitkan pusat pelangsingan badan yang dibawa ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), memihak kepada pengguna. Ada juga kes membabitkan pengguna yang ingin membatalkan kontrak mengikuti program di pusat pelangsingan.

Berdasarkan Akta Perlindungan Pengguna 1999, pengguna yang mengikuti program membabitkan kontrak perkhidmatan hadapan (termasuk program untuk menurunkan berat badan), boleh membatalkan kontrak dengan membuat notis pembatalan secara bertulis.

“Jika selepas mengikut beberapa sesi rawatan tetapi tiada hasil dicapai, pengguna boleh meminta supaya kontrak dibatalkan. Biasanya, dalam pendengaran di Tribunal, jika kes berkenaan tidak diselesaikan di luar kamar, Presiden akan mengarahkan pusat pelangsingan membayar baki bayaran bagi sesi yang belum diikuti,” katanya.

Sepanjang 2009, sebanyak 2,347 kes difailkan membabitkan perkhidmatan kontrak hadapan (termasuk kes berkaitan pusat pelangsingan badan) manakala 2008, kes khusus berhubung pusat pelangsingan badan yang dilaporkan adalah sebanyak 971 kes.

Katanya, promosi dan iklan melalui media massa yang agresif, termasuk testimonial yang didakwa dibuat oleh pelanggan terdahulu yang mengikuti sesi rawatan di pusat pelangsingan badan itu selalunya dapat mempengaruhi pengguna.

Jika ingin membuatkan tuntutan, bukti perlu dibawa ke TTPM, seperti perjanjian kontrak, brosur atau risalah berhubung dakwaan pusat pelangsingan boleh menguruskan badan pada tempoh tertentu, atau apa juga bukti lain yang boleh menyokong tuntutan pengguna itu.

Pengguna juga boleh mendapatkan khidmat Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional dengan menghubungi talian 03-78779000 atau melayari laman web www.nccc.org.my

Oleh Nor Afzan Mohamad Yusof


Muslihat pemaju rumah di P.Pinang !!


SAYA merupakan seorang anak jati Pulau Pinang dan amat terkilan kerana masyarakat bumiputera yang berkemampuan untuk membeli rumah teres di Pulau Pinang cuba ditipu oleh pemaju perumahan swasta yang tidak bertanggunjawab.

Pada bulan Ogos tahun lepas saya mendapat tahu ada sebuah projek perumahan baru yang sedang dalam pembinaan di Minden Heights dan saya telah cuba mendapatkan maklumat pemaju dari laman sesawang dan terus bergegas berjumpa dengan pemaju untuk menilai harga yang ditawarkan kepada lot-lot bumiputera bagi projek ini.

Syarikat ini sedang memajukan projek rumah teres sebanyak 73 unit di Minden Heights. Hasil pertemuan saya dengan kerani syarikat tersebut pada bulan Ogos 2010, beliau menyatakan terdapat tiga unit bumiputera yang masih belum dijual dan harga unit yang saya berminat dijual pada harga RM796,888 dan harga ini adalah melebihi harga permulaan RM788,888 yang ditawarkan pada permulaan pengiklanan projek ini.

Memandangkan saya ketika itu dalam proses menguruskan pinjaman perumahan kerajaan bersama isteri dan pada masa sama merancang untuk menjual sebuah rumah flat saya di Bayan Lepas, saya telah menghubungi pemaju semula pada 11/10/2010 dan alangkah terkejutnya saya apabila diberitahu unit sama yang tidak terjual tersebut dinaikkan harga sehingga ke RM828,888.

Ini ternyata dilakukan oleh syarikat pemaju ini untuk mengaut keuntungan yang lebih besar dan seterusnya menidakkan kaum bumiputera untuk membeli rumah tersebut.

Keadaan ini telah lama berlaku di kalangan pemaju-pemaju perumahan di Pulau Pinang dan walaupun perkara ini dibawa kepada pengetahuan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, namun alasan yang diberikan ialah harga yang ditawarkan itu adalah lebih rendah daripada harga siling Jabatan Perumahan Negara.

Saya memohon agar pihak kerajaan menyiasat perkara ini. Setahu saya, pihak pemaju tidak boleh menaikkan harga rumah dalam pembinaan sewenang-wenangnya dan semua lot bumiputera haruslah diiklankan terlebih dahulu tetapi hampir kesemua pemaju perumahan di Pulau Pinang tidak berbuat demikian.

Pada masa yang sama pemaju hanya memikirkan keuntungan dengan menjual projek-projek berkenaan kepada warga asing. Saya juga telah menghubungi kembali pemaju berkenaan beberapa kali dan mereka memberi alasan bahawa pengarah syarikat tiada untuk membuat keputusan bagi menjual unit bumiputera tersebut. Saya hairan kenapa setiap kali saya menghubungi mereka, alasan yang sama diberikan.

Ini menunjukkan mereka ingin menarik harga unit tersebut dan seterusnya mengaut keuntungan dengan menidakkan pembelian di kalangan masyarakat bumiputera.

Golongan bumiputera di Pulau Pinang sudah lama mengalami kemelut perumahan dan terus dipinggirkan terutamanya di bawah pentadbiran kerajaan pembangkang dan saya berharap agar satu penyelesaian segera dapat dilakukan oleh agensi yang berkenaan.

ANAK JATI

Pulau Pinang

Bila isu IPP hendak diselesaikan?


RUNDINGAN yang masih berjalan di antara kerajaan dengan penjana kuasa bebas (IPP) berkaitan kajian semula kandungan perjanjian pembelian tenaga (PPA) mungkin terlalu ekstrem hendak disamakan dengan rundingan damai Asia Barat. Ini kerana tiada siapa yang mahu digambarkan sebagai penindas atau pengaut kesempatan daripadanya, walaupun ia nampak sama dari segi lamanya tempoh ia berlarutan.

Yang nyata, ia mendatangkan kerisauan rakyat. Apakah kesan daripada rundingan tersebut (sama ada gagal atau sebaliknya) bakal mendatangkan implikasi terhadap bil elektrik mereka? Apatah lagi rakyat masih terkedu dengan kenaikan 5 sen harga minyak petrol yang pasti memberi impak pada harga barangan. Isu penyelarasan kadar caj air telah menyaksikan kesesakan lalu lintas di ibu negara baru-baru ini.

Jadi, bagaimana dengan bil elektrik? Ini soalan utama rakyat marhaen. Menurut laporan media, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, Kabinet telah secara prinsipnya bersetuju dengan semakan semula tarif elektrik, cuma belum ada keputusan mengenai masa pelaksanaannya. Semakan semula tersebut selaras dengan pengurangan subsidi seperti yang terkandung dalam Pelan Transformasi Kerajaan.

Namun pada masa yang sama, terdapat rungutan berkaitan isu beban yang ditanggung oleh TNB iaitu membeli tenaga dari IPP pada harga sama rata, tanpa mengira ia membeli banyak atau sedikit daripada mereka. Lebih menghairankan bila ia membabitkan syarikat minyak negara, Petronas yang merungut terpaksa menanggung beban subsidi gas berjumlah RM116 bilion, di mana IPP adalah penerima manfaat terbesar. Hairan bukan kerana ia membabitkan formula matematik yang rumit, sebaliknya membabitkan ilmu perdagangan yang sama sekali di luar buku teks yang diajar kepada pelajar sejak lebih dua dekad yang lalu.

Program IPP diperkenalkan selepas insiden bekalan elektrik terputus selama 48 jam di seluruh Semenanjung pada 1992. Siasatan kemudiannya mendapati TNB tidak bersalah atas dakwaan cuai, namun reputasinya rosak teruk. Monopoli TNB bagi penjanaan kuasa dimansuhkan dan program IPP diperkenalkan bagi mengembalikan margin keselamatan bekalan yang mencukupi.

Lima IPP yang memeterai perjanjian PPA dengan kerajaan pada 1993 dan dikategorikan sebagai IPP generasi pertama ialah YTL Power Generation Sdn. Bhd., Genting Sanyen Power Sdn. Bhd., Segari Energy Ventures Sdn. Bhd., Powertek Bhd. dan Port Dickson Sdn. Bhd. Sejak 2006, kerajaan telah berusaha merundingkan semula PPA dengan pemegang konsesi IPP generasi pertama ini tetapi masih buntu. Tempoh konsesi akan tamat pada akhir tahun 2015.

Terdapat dua kaedah pembayaran kepada IPP iaitu pembayaran kapasiti (CP) dan pembayaran tenaga (EP) yang merupakan struktur pembayaran lazimnya bagi penjana tenaga di seluruh dunia. CP bermaksud pembayaran kepada pemilik penjana kerana menyediakan loji. Komponennya merangkumi kadar tetap O&M (FOR), pulangan atas ekuiti dan khidmat penjelasan semula hutang EP pula adalah pembayaran kepada IPP untuk menampung kos operasi loji jana kuasa, selain membayar kos bahan api.

Kos bahan api adalah pass through iaitu apa sahaja kos bahan api yang diperlukan bagi menjana elektrik akan dicaj kepada pengguna.

Huraian di atas berkait rapat dengan dakwaan pihak tertentu baru-baru ini bahawa kerajaan membazirkan RM15.1 bilion duit rakyat untuk membayar IPP. Apa yang sebenarnya ialah subsidi bahan api (yang lebih murah berbanding harga gas di pasaran) oleh Petronas diberikan kepada semua loji jana kuasa di Semenanjung, termasuk loji milik TNB. Jadi subsidi bahan api yang didakwa sebagai pembaziran itu sebenarnya disalurkan kepada pengguna seperti kita menerusi mekanisme pembayaran di atas.

Subsidi bahan api itu diwujudkan kerana kerajaan mahu tarif elektrik kekal di paras rendah untuk pengguna. Dalam erti kata lain, rungutan Petronas itu ialah kerana ia tidak dibenarkan menjual gas kepada IPP pada harga pasaran, sekali gus mendatangkan keuntungan kepada IPP semata-mata. Pada Petronas, ini tidak adil.

Tetapi bukan soal subsidi yang menjadi isu tumpuan di sini. Sebaliknya perihal kandungan perjanjian PPA antara TNB dengan IPP yang 'berat sebelah'.

Penulis sebuah portal berita berbahasa Cina, Neo Chee Hua merumuskan: ''...dalam isu subsidi gas dan bekalan elektrik, IPP menjadi penerima manfaat terbesar, sementara Petronas, TNB, kerajaan, malah rakyat perlu menanggung kerugian akibat daripadanya''. Beliau memetik laporan Jeff Rector, penyelidik dari Universiti Stanford di bawah Program Mengenai Pembangunan Tenaga dan Keberkekalan, berjudul Pengalaman Pelaburan IPP di Malaysia, pada 2005 bahawa syarat take or pay yang digariskan dalam PPA menyatakan bahawa TNB bertanggungjawab untuk membiayai kuasa elektrik IPP, sama ada bekalan tersebut 'diperlukan atau tidak'.

Menurut laporan ini, kesemua IPP fasa pertama menjana kuasa elektrik dengan gas semula jadi, yang dibekalkan Petronas secara khususnya. Syarat PPA menyatakan bahawa risiko kenaikan kos gas semula jadi ditanggung sepenuhnya oleh Petronas. Malah, dalam PPA untuk IPP generasi pertama, bekalan elektrik ditetapkan pada harga antara 13.7 sen dan 15.5 sen per kilowatt-jam, jelas lebih tinggi daripada kos yang dihasilkan TNB sendiri.

Harga ini ditetapkan dengan mengambil purata anggaran inflasi untuk tempoh 21 tahun. Maka dengan ini, untuk beberapa tahun pada peringkat awal secara khususnya, IPP akan mengaut keuntungan yang besar dan keuntungan akan berkurangan apabila sampai ke peringkat akhir tempoh 21 tahun ini. Malah, IPP berpeluang untuk menjelaskan kos permulaannya (modal) pada peringkat awal tempoh 21 tahun ini, dan terus menikmati keuntungan setahun demi setahun kemudiannya.

Selain itu, Jeff Rector mendedahkan bahawa lima buah IPP fasa pertama dijamin dengan pulangan 20 peratus dalam perjanjian konsesi ini. Tetapi, IPP ini memperoleh pulangan yang lebih tinggi daripada 20 peratus itu.

Kelembapan kemajuan yang dapat dicapai dalam rundingan PPA ini tidaklah pelik sangat. Semua tahu kontrak yang dimeterai sukar ditamatkan sewenangnya, apalagi ia berkait rapat dengan imej 'mesra perniagaan' yang hendak disampaikan oleh kerajaan ke mata dunia, selain risiko gangguan kepada sistem perdagangan seperti sektor perbankan yang telah menjamin banyak ekuiti dalam sektor tenaga.

Implikasinya kepada kerajaan ialah selagi kemelut dengan IPP ini tidak dimuktamadkan, ia akan terus menjadi liabiliti di mata rakyat yang makin lantang mempersoalkan bagaimanakah perjanjian berat sebelah sebegini boleh dimeterai pada 1993 dan kerajaan harus menanggung isu ini dalam pentas politik tatkala ia menjadi 'peluru mudah' bagi parti pembangkang untuk terus menerus menembak kredibiliti kerajaan.

Terdapat beberapa isu yang sedang dirunding dalam PPA iaitu IPP mahu memastikan loji-loji mereka terus digunakan selepas tamat konsesi pada akhir 2015. Kerajaan pula mahu membaiki kelemahan syarat-syarat asal dalam PPA. Apa pun yang sedang berlaku dalam rundingan sekarang, IPP tahu bagaimana imej mereka di mata rakyat, apatah lagi ia sering menjadi senjata kepada parti pembangkang dalam siri ceramah mereka.

Pesanan ringkas kita kepada IPP ialah 'bertolak-ansurlah demi rakyat. Jadikan rakyat keutamaan lebih daripada soal keuntungan mutlak peribadi.'

Oleh JOHARDY IBRAHIM

Sunday, January 23, 2011

Kecewa gagal ke sekolah asrama penuh: Yang 8a tak dapat..7A pulak yg dapat..


KEPUTUSAN kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) sudah diumumkan dan kepada yang berjaya, Alhamdulillah serta tahniah diucapkan kerana impian untuk melangkah ke sekolah yang diidamkan sudah tercapai.

Bagaimanapun, anak saya yang mendapat keputusan 8A tidak mendapat tempat ke sekolah berasrama penuh. Walaupun reda itu bukan rezeki anak kami tetapi timbul juga rasa kecewa apabila mendapat tahu rakannya yang mendapat 7A berjaya mendapat tempat di SBP di Johor

Justeru, timbul persoalan bagaimana kriteria pemilihan ditentukan kerana pelajar mendapat keputusan cemerlang tidak mendapat tempat di SBP tetapi yang mendapat 7A dan 1B untuk mata pelajaran Bahasa Melayu, berjaya

Ketidakadilan seperti ini sebenarnya menyebabkan rasa kecewa yang akhirnya menimbulkan prasangka terhadap cara pemilihan pelajar ke SBP khususnya di kalangan pelajar yang bertungkus lumus berusaha mencapai keputusan cemerlang.

Saya berharap Kementerian Pelajaran dapat memberi penjelasan berhubung perkara ini kerana bagi yang gagal, pastinya melihat situasi ini sebagai sesuatu yang tidak adil kepada mereka.

EMAK KECEWA,
Johor Bahru

Ada ganjaran bagi umat yang sabar dan reda bila ditimpa penyakit..


Setiap musibah terselindung nikmat serta menyedarkan manusia kelemahan diri sendiri

APABILA seseorang ditimpa penyakit yang pastinya akan menyebabkan dia merasa tidak selesa, lemah dan hilang selera makan, ramai yang mengeluh mengenangkan nasib. Tidak ramai memandang penyakit sebagai satu nikmat serta anugerah Allah kepada hamba-NYA

Sebagai mukmin sejati, seseorang itu tidak hanya merasa gembira dan bersyukur kepada Allah ketika dikurniakan kesenangan dalam kehidupannya, dia juga reda serta bersabar saat ditimpa musibah termasuk penyakit

Rasulullah SAW bersabda: “Sungguh aneh bagi seseorang mukmin itu, seluruh keadaan yang menimpa dirinya dianggap sebagai sesuatu kebaikan bagi dirinya. Keadaan seperti ini tidak akan ditemui pada sesiapapun kecuali seorang yang beriman. Jika dia mendapat kesenangan lalu dia bersyukur, maka perkara itu akan mendatangkan kebaikan bagi dirinya. Jika mendapat kesusahan lalu dia bersabar, maka perkara itu akan mendatangkan sebuah kebaikan bagi dirinya.” (Hadis riwayat Imam Muslim)

Sifat sabar ketika ditimpa penyakit antara ciri golongan yang ber-iman dan kesabaran itu akan mendatangkan kebaikan berupa ganjaran baik daripada Allah antaranya penghapusan dosa yang pernah dilakukan pada masa lalu.

Abu Hurairah pernah bersama Rasulullah SAW menziarahi seorang yang menderita penyakit demam. Rasulullah bersabda kepada pesakit itu yang bermaksud: “Beritakanlah khabar gembira, sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla pernah berfirman: Penyakit itu adalah api-Ku yang Aku timpakan kepada hamba-Ku yang mukmin di dunia ini supaya dia dapat selamat dari api neraka pada hari akhirat nanti.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Ujian sering menyedarkan manusia terhadap kelalaian mereka selain menjadi bukti lemahnya diri kerana tidak mampu mengelak penyakit dikurniakan Allah. Ada ketikanya, sakit mengingatkan kita akan dosa dilakukan kerana ujian Allah juga disebabkan kesilapan dilakukan.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan apa musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahanmu).” (Surah Asy-Syura, ayat 30)

Ketika sakit, tubuh badan menjadi lemah dan ada kalanya menyebabkan terhalang daripada melakukan amal ibadat. Namun, antara keistimewaan diberikan Allah kepada mereka yang sedang sakit, mereka tetap menerima ganjaran pahala bagi amalan biasa dilakukan ketika sihat.

Contohnya, seseorang yang konsisten mengerjakan solat tahajud tetapi terhalang mengerjakannya kerana kesihatannya terganggu, dia tetap menerima pahala solat tahajud itu sepanjang tempoh dia sedang sakit.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila seseorang hamba itu sakit atau dalam perjalanan (musafir), maka akan dicatat baginya pahala perbuatannya seperti yang dia kerjakan ketika mukim dan dalam keadaan sihat.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Demikianlah beberapa ganjaran Allah kurniakan kepada hamba-Nya yang sakit. Imam Ibnu Qayyim dalam kitabnya Syifa al-‘Alil Masa’al al-Qadha’ wa al-Qadr wa al-Hikmah wa at-Ta’lil, mengkaji keistimewaan bagi mereka yang sakit dan mendapati ada lebih seratus faedah dapat mereka kecapi.

Oleh itu, tidak hairanlah jika sesetengah generasi salaf melihat ditimpa musibah seperti sakit sebagai satu nikmat menggembirakan seperti gembiranya umat zaman ini ketika mendapat kemewahan hidup.

Wahab Munabih berkata: “Sesungguhnya umat sebelum kamu, apabila salah seorang di antara mereka tertimpa bala, dia menganggapnya sebagai kemewahan dan apabila dia mendapat kemewahan, dia menganggapnya sebagai bala.”

Semoga pendedahan ini dapat menjadi penawar hati bagi mereka yang sedang berduka kerana penyakit menimpa mereka. Kini jelas bagi semua bahawa penderitaan sedang dialami sebenarnya ada nikmat serta anugerah besar pemberian Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus


Saturday, January 22, 2011

Apa itu MAZHAB???


Apakah maksud sebenar mazhab dan apakah kepentingan kita mengikut sesuatu mazhab?

JAWAPAN:

MAZHAB menurut kamus dewan adalah: "Cabang ajaran Islam yang diikuti oleh umat Islam". (Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur, hlm: 1010).

Mazhab adalah berasal daripada bahasa arab, yang bermaksud kecenderungan dalam sesuatu perkara. Soalan sebegini sudah acap kali orang bertanya.

Bila baca soalan sebegini dan sebelum ini ada juga yang bertanya soalan yang seumpama dengan ini lantas apa yang terlintas di benak saya, adakah kita lebih hebat daripada Imam Syafie, Imam Hanafi, Imam Maliki dan Imam Hanbali sehingga sudah tidak mahu berpegang kepada mazhab?

Saya tidak salahkan yang bertanya, tetapi saya yakin pertanyaan ini adalah sebagai landasan mendapat penjelasan yang betul dalam persoalan yang dimusykilkan.

Kepentingan bermazhab adalah bagi membolehkan kita mengamalkan agama dengan faham yang sebenarnya. Sebabnya, kita tidak mampu dan kebanyakan kita tidak layak kerana tidak mempunyai ilmu yang cukup untuk berijtihad. Para ulama yang muktabar telah memudahkan kita memahami Islam dengan lebih mudah.

Contohnya hadis berkaitan wuduk dalam sahih al-Bukhari dalam kitab bersuci, wuduk, di bawah tajuk ini adalah 75 bab dan 105 hadis, di dalam kitab al-Ghusl (mandi) terdapat 29 bab dan 44 hadis.

Kadang-kadang dalam satu bab ada ada dua tiga mungkin lebih lagi. Mungkin juga di antara hadis-hadis itu pada zahirnya macam bertentangan tetapi hakikatnya tidak. Semua ini orang awam boleh faham ke untuk menghasilkan hukum?

Tidak semudah yang disangka. Memang Islam itu mudah, tapi tidaklah sampai dimudah-mudahkan Islam itu.

Pandangan peribadi saya adalah lebih baik orang awam di negara ini berpegang kepada satu mazhab, iaitu mazhab Syafie, yang menjadi pegangan majoriti penduduk dunia.

Saya juga mengagumi dan menghormati mazhab-mazhab yang lain. Tetapi negara ini kita sudah serasi dan menjadi pegangan untuk kian lama.

Silibus fiqh di sekolah dan universiti juga bermazhab Syafie. Oleh sebab itu, saya berani mengatakan mazhab Syafie telah menjadi mazhab rasmi masyarakat yang beragama Islam di negara ini.

Keadaan umat Islam semakin bercelaru dengan berbagai aliran dan pemikiran selepas kewafatan Rasululah SAW. Terutama pada zaman Saidina Ali yang muncul berbagai-bagai fahaman seperti aliran Khawarij, Mu'tazilah dan Syiah dan macam-macam ajaran yang membingungkan hala tuju manusia.

Oleh kerana terdapat berbagai aliran ini, tepatlah al-hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Al-Imam al-Thabarani: "Bahawa pada akhir zaman, umat ku terbahagi pada 73 golongan, hanya satu golongan sahaja yang dapat memasuki syurga manakala yang lain terjun ke dalam neraka. Maka sahabatnya pun bertanya, siapakah golongan yang satu tersebut, ya Rasulullah? Jawab baginda Ahlul Sunnah Wal Jamaah (ASWJ)".

ASWJ adalah mereka yang mengikut sunnah Rasululah dan juga sunnah sahabat-sahabat Baginda serta sunnah umat zaman Tabiin (Zaman 300 tahun selepas Rasulullah). Keempat-empat Imam ASWJ iaitu Imam Hanafi, Imam Maliki, Imam Al-Shafiei dan Imam Hambali tersebut hidup pada zaman tabiin yakni lingkungan 300 tahun selepas Rasulullah SAW.

Mendalami ilmu

Imam Hanafi lahir pada 80 hijrah dan Imam Malik lahir pada tahun 93 hijrah dalam kurun yang pertama lagi. Imam Al-Syafie lahir pada pada 150 hijrah dan Imam Hambali lahir pada 164 hijrah.

Semua mereka terkenal dengan sifat-sifat terpuji dan terkenal dengan ketokohan mereka dalam bidang ilmu. Seawal usia mereka telah menghafal al-Quran, selesai menghafal al-Quran mereka akan mendalami ilmu hadis serta ilmu tafsir, disusuli dengan ilmu fiqh dan tauhid.

Mereka sanggup berehlah ribuan batu untuk mendapatkan ilmu, sanggup mengharung perit maung dalam mencari ilmu. Sepanjang riwayat hidup mereka kita akan dengar yang baik-baik, yang indahnya mereka adalah ulama yang jujur dalam menegakkan kebenaran demi Allah SWT dan Rasul-Nya.

Perjuangan mereka jujur ijtihad mereka juga semata-mata mencari keredaan Allah SWT. Keempat-empat Imam tersebut juga boleh mengistinbatkan hukum selain dari al-Quran dan al-hadis. Selain itu, keempat-empat mereka juga mempunyai kitab rujukan pada anak murid dan umum.

Seperti Imam Hanafi yang mempunyai kitab al-hadis yang bernama Al Wasit, Imam Malik dalam kitab Al-Muwattha, Imam Al-Shafie dalam kitab Al-Uum dan Al-Imam Hambali (Ahmad bin Hambal).

(Mazhab bagi keluarga Ibn Tamiyah di mana bapanya adalah ulama bermazhab Hambali) dalam kitab al-Hadis yang terkenal yang bernama Al-Musnad yang merangkumi 35,000 hadis di dalamnya.

Keempat-empat Imam tersebut apabila memberi fatwa atau berijtihad atau mengeluarkan hukum, mereka merujuk kepada al-Quran dan hadis Rasulullah SAW.

Kalau ada mana-mana pihak yang mengikuti salah satu daripada empat mazhab tersebut, ertinya mereka juga telah mengikut al-Quran dan al-hadis.

Cuma sebagai orang awam yang tidak tahu ayat al-Quran dan al-hadis mana yang diterima pakai. Kerana itu digelar muqalidin atau pengikut.

Memang sudah menjadi sunnatullah sejak Nabi Adam sehingga pada akhir zaman, orang yang jahil tentang ilmu Islam lebih ramai daripada orang alim. Walaupun sebenarnya ramai yang ingin menjadi alim.

Begitu juga dalam ilmu pengetahuan, sedikit sahaja yang berilmu tetapi yang jahil amat ramai. Dalam pada itu patutkah diminta pendapat orang awam mengkaji dan menggali sendiri al-Quran dan hadis?

Tidak munasabah meminta mereka berijtihad sendiri kepada al-Quran dan hadis. Oleh yang demikian berpegang kepada satu mazhab yang muktabar seperti mazhab Syafie adalah lebih baik dan lebih selamat.

Ini kerana kita akan seragam dalam penghayatan dan pengamalan serta mengelakkan pertelingkahan antara satu sama lain. - Utusan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...