terima kasih buat kalian semua..

Sunday, October 30, 2011

Serah saja anak pada bekas suami lepas bercerai !!!!


RASANYA ramai wanita yang sanggup membodohkan diri apabila berlaku perceraian, sanggup tanggung anak-anak walaupun tak mampu. Tapi masih mengharapkan nafkah daripada bekas suami. Bila suami tak bagi nafkah mereka salahkan mahkamah syariah kerana tak mahu membantu.

"Saya minta maaf kalau apa juga pandangan yang hendak saya curahkan ini dan kata-kata yang saya lahirkan terasa pedas dan menyakitkan hati. Tetapi terimalah kenyataan dan sematkan di dalam hati bahawa kasih sayang antara ibu dengan anak-anak tidak akan putus dengan syarat sebagai ibu anda pandai memainkan peranan." Itu kenyataan keras Nurulaine dalam e-melnya dan ketika kami berbual di telefon.

"Sebagai orang Melayu beragama Islam kita mesti ingat bahawa kaum lelaki adakalanya tidak begitu memahami tugas dan tanggungjawab mereka sebagai seorang bapa. Walaupun bukan semua, tetapi jumlah yang segelintir ini memang keras kepala, ego dan tak takut pembalasan Allah. Mereka lebih takut pada isteri muda, di samping menyimpan dendam mendalam terhadap bekas isteri.

"Peliknya yang bercerai adalah antara mereka suami isteri, tetapi anak-anak dijadikan mangsa. Kadang-kala saya tabik dengan masyarakat bukan Islam di luar sana yang lebih tahu dan faham tentang tanggungjawab mereka kepada anak- anak.

"Sebilangan besar lelaki melepaskan tanggungjawab kepada isteri untuk membesarkan anak-anak. Bermula dengan memberi makan minum, menyediakan pakaian dan pelajaran, semua serah pada isteri. Seolah-olah itulah hukuman wajib isteri terima bila berlaku perceraian. Bermakna mereka tak tahu amanah yang diberikan oleh Allah ketika melafazkan akad nikah dahulu.

"Jadi jangan banyak cerita, jika berlaku perceraian, anda serahkan semua anak kepada suami biar dia besarkan, baru dia tahu betapa beratnya tanggungan yang dia terpaksa pikul. Kalau setakat RM100 seorang anak sebulan, jangan kata nak beli makan, nak bayar duit tambang bas atau van sekolah pun tak cukup. Di situ pun mahkamah syariah tak boleh faham?

"Lebih menyakitkan hati bila isteri minta tambah duit nafkah, mahkamah syariah pula nasihatkan si wanita supaya jangan minta banyak-banyak, terimalah jumlah yang bekas suami mampu bagi, sebab dia pun nak kahwin lagi, dan ada tanggungjawab.

"Sepatutnya sebelum nak kahwin baru si ayah wajib fikir bolehkah dia kahwin lagi kerana duitnya tak cukup nak bagi nafkah anak. Oleh sebab itu jangan bergaduh pasal nafkah, kalau rasa jumlah nafkah tak cukup serahkan saja anak-anak biar ayahnya tanggung.

"Masalahnya kaum wanita sendiri nak berebut jaga anak. Anak tak lari mana, dia tetap anak kita. Sebelum serahkan kepada ayahnya, cerita pada anak-anak mengapa anda terpaksa buat begitu. Semuanya demi masa depan mereka juga supaya dapat pelajaran secukupnya, kerana dengan pendapatan yang kecil anda memang tak mampu. Dan anak-anak boleh pulang ke rumah anda pada hujung minggu dan cuti sekolah, pakat dengan anak-anak biar mereka faham.

"Anda tak perlu bimbang keselamatan anak-anak, terutama yang sudah besar, mereka tahu jaga diri walaupun terpaksa duduk dengan mak tiri. Bila tak cukup duit minta saja dengan ayah jangan takut kalau ibu tiri mulut laser.

"Zaman sekarang anak-anak yang teraniaya boleh buat aduan di sekolah atau pun lari saja ke balai polis.

"Untuk memastikan anak-anak selamat buat tinjauan ke sekolah, bincang dengan guru untuk tolong memerhatikan gerak geri anak anda. Dan lihat jadual kedatangannya. Sejahat-jahat ayah tak akan bunuh anaknya sendiri, sekadar merotan dan memukul dengan tangan. Tapi kalau anak-anak dah besar dia pun takut ditahan polis kerana mendera.

"Saya berani katakan demikian sebab saya dah lakukan. Enam tahun lalu, ketika itu dua orang anak saya berumur 9 dan 11 tahun. Ayah mereka beri nafkah RM150 seorang sebulan, nak bayar tambang van pun tak cukup

"Puas saya merayu minta tambah dia buat pekak. Akhirnya saya pakat dengan anak-anak, dan mereka setuju duduk dengan ayahnya. Terkejut beruk ayahnya bila anak-anak bawa pakaian, dah sampai depan rumahnya. Dia cuba hantar anak-anak ke rumah saya, tapi anak-anak enggan balik. Mereka tetap nak duduk dengan ayahnya.

"Puas bekas suami saya pujuk suruh ambil anak-anak semula, tapi saya keraskan hati. Saya mahu dia belajar betapa beratnya tugas membesarkan anak-anak. Setahun lamanya anak-anak duduk dengan ayahnya dan tukar sekolah di sana. Akhirnya bekas suami saya mengalah. Sebab dia tak tahan dengan leteran isterinya yang tak suka anak-anak tiri duduk di rumahnya. Sebab bekas suami saya pun duduk di rumah pembelian isterinya.

"Akhirnya dia beri RM500 sebulan untuk nafkah anak-anak, tak termasuk tambang van sekolah, duit saku yang dia beri sendiri setiap minggu, setahun sekali yuran sekolah, pakaian seragam, kasut, duit tuisyen setiap bulan dan pakaian untuk hari raya. Mulanya saya enggan sebab takut itu cuma janji kosong, namun akhirnya saya terima dengan syarat anak-anak kembali duduk dengannya jika dia gagal tunai janjinya.

"Lepas itu hubungan kami baik semula demi anak-anak. Saya berterima kasih pada anak-anak kerana mereka faham mengapa saya hantar mereka ke rumah ayahnya. Bukan juga tujuan saya menganiaya bekas suami atau cemburu kerana kahwin baru, tak pernah terlintas di ha

"Kerana anak-anak juga saya masih tidak berkahwin hingga kini, bukan kerana tak laku, tetapi saya rasa cukuplah sekali saya lalui pengalaman yang amat pahit ini. Ia menjadi pengajaran yang berguna pada saya," demikian luahan hati Nurulaine panjang lebar daripada pengalamannya sendiri.

Friday, October 28, 2011

Jom kita boikot beli ayam selama 2 minggu !!


KITA telah dikejutkan sekali lagi dengan kenaikan harga jualan daging ayam. Kenaikan sehingga RM8.50 sekilogram amat mendukacitakan kita sebagai pengguna.

Apakah pengguna akan terus menjadi mangsa lintah-lintah darat ini yang tidak pernah merasa puas menghisap darah terutama pengguna-pengguna yang daif dan miskin?

Kita sebagai pengguna harus bangkit dan bersatu demi memberi pengajaran kepada penternak dan para peniaga bahawa kesabaran kita telah sampai ke kemuncaknya.

Dan sekarang masa untuk kita bertindak balas. Bukan menghukum tapi sekadar memberi peringatan bahawa kuasa sebenarnya adalah di tangan pengguna dan bukannya lintah-lintah darat ini.

Mari kita mengorak langkah dari sekarang untuk memboikot membeli dan memakan daging ayam untuk tempoh dua minggu dari hari ini juga.

Saya kira kalau kita tidak makan daging ayam selama dua minggu, kita tidak akan mati.

Tetapi ayam-ayam yang tidak diberi makan untuk dua minggu akan bergelimpangan mati kerana tidak makan.

Lintah-lintah darat ini akan mengalami kerugian berjuta-juta ringgit kerana tamak haloba mereka.

Saya rasa kita mempunyai pilihan makanan lain lagi selain dari makan daging ayam. Kita yakin dalam tempoh masa dua minggu itu, harga ayam akan terus menjunam.

Apabila harga telah jatuh seteruk-teruknya, maka pada ketika itu kita boleh menikmati sepuas-puasnya daging ayam.

Dan kita boleh membeli banyak untuk dibuat stok dan kita boleh terus memboikot untuk tempoh dua atau empat minggu lagi sehinggalah lintah-lintah darat ini akan mengangkat bendera putih tanda mengaku kalah dan berjanji akan mematuhi harga yang akan ditetapkan oleh pihak kerajaan.

Kita boleh laksanakan perkara yang sama bagi barang-barang keperluan lain juga dengan syarat kita harus bersatu dan menentang mana-mana pihak yang cuba menangguk di air keruh.

Musim perayaan dan musim kenduri kahwin akan tiba tidak berapa lama lagi, sekiranya kita tidak bertindak dari sekarang lintah-lintah darat ini akan terus mengganas.

Biar kita kempunan untuk meratah daging-daging ayam dalam tempoh dua minggu ini daripada kita merasa perit untuk tempoh dua bulan atau dua tahun akan datang.

AHMAD SALIM SULAIMAN,
Alor Setar, Kedah

Surat terbuka kepada JPJ, Polis Trafik Kuala Lumpur..


SAYA ingin berkongsi pendapat dengan Wargakota Kuala Lumpur dan pada masa yang sama ingin menceritakan keadaan yang berlaku kepada saya sebagai pemandu kereta di Bandar Raya Kuala Lumpur.

Insiden ini berlaku pada hari Isnin lalu (24 Oktober 2011) di antara persimpangan Jalan Ampang dan Jalan Sultan Ismail (berdekatan Stesen Monorel Bukit Nanas).

Seperti rutin biasa, saya akan melalui Jalan Ampang dan memasuki Jalan Sultan Ismail untuk menghantar isteri bekerja di pejabat beralamat di Jalan Sultan Ismail. Saya akan memandu di situ lebih kurang antara jam 8.15 pagi ke 8.40 pagi bergantung pada faktor lalu lintas dan cuaca.

Seperti biasa juga, saya akan melalui MATIC, Saloma Bistro dan himpit ke kiri untuk membelok ke kiri selepas lampu isyarat.

Dan seperti biasa anggota polis akan bertugas di situ bagi mengawal lalu lintas dan memberi arahan-arahan tertentu.

Anggota polis akan membenarkan kenderaan membelok ke kiri walaupun lampu isyarat menunjukkan lampu merah bagi tujuan melancarkan lalu lintas tanpa membahayakan kenderaan yang datang dari arah Jalan Dang Wangi mahupun dari arah Jalan TAR/ Kampung Baru.

Ada kalanya saya dimarahi oleh anggota polis kerana tidak membelok ke kiri walaupun lampu isyarat adalah merah dan ada kalanya saya belok ke kiri tanpa menerima arahan kerana beliau memandang ke arah lain atau pun cuma melihat sahaja kenderaan yang membelok ke kiri.

Selama tiga tahun berbuat demikian, tiada masalah timbul. Macam ada 'persefahaman bersama di antara pihak Polis Trafik dan para pemandu.

Tapi ini tidak berlaku pada hari Isnin 24 Oktober 2011 pada jam 8.26 pagi. Ketika memandu untuk membelok ke kiri dari arah Jalan Ampang untuk memasuki Jalan Sultan Ismail, saya memang jelas nampak lampu isyarat adalah merah, saya nampak anggota polis di sebelah kanan memerhati saya dan pemandu-pemandu di depan dan belakang saya dan yang paling menarik saya nampak dengan jelas beberapa anggota JPJ dan polis di sebelah kiri.

Namun saya teruskan pemanduan saya seperti biasa yang saya lakukan selama tiga tahun namun kali ini saya disaman oleh pihak JPJ kerana melanggar lampu isyarat merah.

Saya memang mengaku melanggar lampu isyarat merah tapi atas sebab-sebab yang saya nyatakan di atas.

Saya berasa ini adalah ketidakadilan dalam mendidik para pengguna jalan raya. Persoalan yang hendak diutarakan ialah:

* Kenapa hanya dibuat pada hari Isnin 24 Oktober 2011, tiada operasi sebegitu pada hari 25, 26 dan 27 Oktober 2011.

* Kenapa operasi dibuat pada waktu puncak (Super Peak Time)

* Kenapa operasi dibuat pada tempat atau kawasan 'Golden Triangle' (Super Peak Area) yang mengakibatkan penambahan kesesakan di sepanjang Jalan Ampang menghala ke Persimpangan Jalan Sultan Ismail.

* Apabila saya tanya Pegawai JPJ yang menyaman saya, beliau berkata ini adalah arahan daripada KSN, tergelak seketika saya mendengarnya, saya tanya balik KDN atau KSN, beliau berulang kali menyebut KSN.

Bagaimanapun saya sudah menerima saman yang memerlukan saya hadir di Mahkamah Majistret Jalan Duta jam 8.30 pagi pada 10 Januari 2012.

Kepada menteri yang bertanggungjawab, saya rasa ini bukan satu cara yang berhemah untuk mendidik pengguna jalan raya dan para pemandu di Bandar Raya Kuala Lumpur.

Kepada pihak JPJWP dan Polis Trafik Kuala Lumpur, saya fikir ini adalah Operasi yang Kurang Cerdik.

PEMANDU BANDARAYA
Kuala Lumpur

Kaedah kiraan zakat saham..


Saya adalah orang awam yang tidak tahu banyak tentang dunia saham. Namun, saya ada kenalan yang bermain saham di bursa saham dan saya sendiri ada juga menyimpan dalam saham amanah. Seingat saya, dahulu saya mengira zakat saham dengan melihat kepada nilai unit terendah. Maka, bolehkah diperjelaskan kaedah pengiraan zakat saham pada hari ini?

JAWAPAN:

Terlebih dahulu, suka saya nyatakan bahawa jawapan ini disediakan bagi khalayak pembaca awam yang tidak begitu arif tentang permainan saham.

Ini kerana, saya difahamkan di Bursa Saham terdapat beberapa produk yang terminologinya agak sukar difahami orang awam, seperti ekuiti, derivatif, offshore, pasaran Islam (Islamic market) dan sebagainya.

Oleh itu, bagi pembaca yang memang arif bab saham, maka anda boleh menyesuaikannya berdasarkan keadaan dan keperluan.

Umumnya ada tiga jenis saham yang dimiliki dan diceburi oleh kita pada hari ini.

Pertama, saham yang dilaburkan ke dalam Bursa Saham. Saham ini dijual beli sepanjang tahun. Kedua, saham yang disimpan hingga ke hujung tahun. Saham ini biasanya bersifat Saham Amanah dan penyimpan saham mendapat untung berdasarkan harga saham pada hujung tahun berkenaan.

Ketiga, saham yang dilaburkan ke dalam syarikat, yakni orang yang melaburkan saham atau pemodal itu dinamakan sebagai pemegang saham.

Mari kita selami satu demi satu. Pertamanya, bagi saham yang dimainkan di Bursa Saham, maka zakat dikenakan berdasarkan keuntungan yang diperolehi.

Maknanya, bila dijual dan dapat keuntungan, maka keuntungan itulah yang dizakatkan. Pokok saham (modal), hanya dikenakan zakat pada hujung tahun sahaja.

Maknanya di sini, saham yang dijual beli sepanjang tahun, pengiraannya adalah sama seperti zakat pendapatan.

Contoh: Puan Isma bermain saham di Bursa Saham Kuala Lumpur. Berikut adalah paparan untung rugi transaksi saham beliau bagi tahun 2010. Kita andaikan, Puan Isma sentiasa membeli saham (modal atau pokok) pada kadar tetap RM10/Unit dan jumlah unit dimiliki beliau adalah 10,000 unit.

Transaksinya berlaku beberapa kali dalam setahun. Selepas membeli saham, beliau menunggu hingga harga naik, dan ketika itu beliau menjualnya. Namun, ada juga keadaan tertentu, Puan Isma rugi kerana terpaksa menjual saham di bawah paras harga belian.

Hal ini boleh berlaku, demi mengelakkan kerugian yang lebih besar.

Berikut ini transaksi saham Puan Isma bagi tahun 2010 di Bursa Saham Kuala Lumpur.

Oleh itu, bagi tahun 2010, jumlah keuntungan keseluruhan bagi saham Puan Isma adalah RM100,000. Oleh itu, zakat saham Puan Isma bagi tahun 2010 adalah, RM100,000 X 2.5 peratus sama dengan RM2,250. Manakala, pokok atau modal saham beliau sebanyak RM100,000 hanya akan dikenakan pada hujung haul, yakni RM100,000 X 2.5 peratus iaitu RM2,500.

Seandainya jualan pada 31 Dis. 2010 adalah rugi, misalnya seperti berikut:

* 31 Dis. 2010

* Jual RM9.50/Unit

* 10,000 X RM9.50 > RM95,000

* Baki selepas jualan> -RM5,000.

Maka, Puan Isma tidak dikenakan zakat ke atas baki jualan, namun dia masih dikenakan zakat ke atas pokok saham atau modal saham yang berjumlah RM9,500.

Ini kerana, modal RM9,500 itu hakikatnya sudah setahun dimiliki, yakni cukup haul dan ia wajib dizakatkan atas sandaran zakat wang yang melebihi haul.

Walau bagaimanapun, hanya saham yang dilaburkan ke dalam kaunter patuh syariah sahaja yang layak dizakatkan keuntungannya. Jika dilaburkan dalam kaunter haram atau syubhah, maka hanya pokok atau modal saham sahaja yang dikenakan zakat pada penghujung tahun berkenaan, yakni keuntungannya tidak dizakatkan.

Kedua, saham yang disimpan sepanjang haul/tahun, maka hendaklah diambil harga saham pada hujung haul (biasanya hujung tahun) berkenaan. Ia tidak melihat kepada harga unit terendah saham sebagaimana yang diamalkan sebelum ini.

Contoh: Jiwa membeli Saham Amanah pada 1 Januari 2010 dengan nilai RM5/Unit. Jumlah keseluruhan saham beliau adalah 10,000 unit > RM50,000. Pada hujung tahun 2010 (31 Dis. 2010), harga seunit ialah RM5.50/ Unit. Maka, zakat saham Jiwa ialah, 10,000 unit X RM5.50 > 55,000 X 2.5% > RM1,375.

Seandainya pada hujung tahun itu harga seunit saham adalah lebih rendah daripada harga belian, maka hendaklah dilihat sama ada masih berada di atas paras nisab atau tidak. Jika masih melebihi nisab, maka masih wajib dizakatkan.

Contohnya:

Harga belian 1 Jan 2010 > RM5/ Unit

Harga pada 31 Dis 2010 > RM4.50/ Unit

Jumlah saham > 10,000 unit

Maka, RM4.50 X 10,000 unit > RM45,000 dan hakikatnya pemilik saham rugi, kerana semasa belian dahulu nilainya RM50,000.

Namun, oleh kerana RM45,000 itu masih di atas paras nisab, maka wajiblah ia dikeluarkan zakat, iaitu RM45,000 X 2.5 % > RM1,125.

Ketiga, saham yang dilaburkan dalam syarikat, yakni sebagai pemegang saham. Maka, zakat di sini hendaklah dikeluarkan sebagai pemegang saham berdasarkan kaedah kiraan zakat perniagaan. Kesimpulannya, ketiga-tiga jenis saham ini mempunyai kaedah pengiraan yang tersendiri, sama ada disandarkan kepada kaedah keuntungan, harga hujung tahun dan zakat perniagaan. Wallahu a'lam.

Thursday, October 27, 2011

Rombak fungsi Polis Trafik, JPJ...


Polis Trafik dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) adalah dua agensi penguatkuasaan yang melaksanakan undang-undang trafik di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987. Polis Trafik adalah salah satu unit di bawah Jabatan Ketenteraman Awam/Keselamatan Dalam Negeri, PDRM manakala JPJ adalah sebuah agensi di bawah Kementerian Pengangkutan.

Pada masa ini, sekiranya berlaku kemalangan biasa di jalan raya, selalunya laporan akan dibuat oleh orang ramai atau pihak yang terlibat kepada balai polis terdekat. Kes tersebut kemudian disalurkan kepada Unit Trafik di mana siasatan akan dilakukan oleh Pegawai Penyiasat Trafik atau mana-mana pembantu atau penolongnya bagi tujuan pampasan insurans.

Sekiranya kes kemalangan melibatkan kematian atau cedera parah atau kerosakan teruk, selalunya Pegawai Penyiasat Trafik akan mengambil masa lebih lama untuk membuat siasatan kerana memerlukan keterangan saksi, laporan bedah siasat, laporan PUSPAKOM dan lain-lain lagi bagi tujuan pendakwaan, tuntutan insuran serta proses mahkamah. Tugas ini belum lagi termasuk membuat penguatkuasaan di jalan raya ataupun membuat kawalan trafik pada waktu puncak bagi mengelakkan kesesakan di jalan raya.

Bayangkan, sekiranya sesuatu daerah mempunyai beberapa kes melibatkan kematian setiap hari, betapa banyaknya beban kerja kakitangan Polis Trafik ini yang bilangannya sedikit jika dibandingkan dengan unit lain seperti Jabatan Siasatan Jenayah (CID), Narkotik, Cawangan Khas dan lain-lain lagi. Umum mungkin sedia maklum bahawa Unit Trafik sama ada di peringkat kontinjen atau peringkat daerah, selalunya mempunyai anggota yang minimum dibandingkan dengan keperluan semasa.

Justeru, saya ingin mencadangkan agar Kementerian Dalam Negeri (KDN) dapat mempertimbangkan agar anggota Pasukan Gerakan Am (dahulunya Pasukan Polis Hutan) yang mempunyai kekuatan lebih daripada 16 batalion di seluruh negara dapat diaturgerakkan (redeploy) semula bagi memenuhi keperluan sumber manusia untuk Polis Trafik di segenap peringkat daerah sehinggalah ke peringkat kontinjen.

Saya juga mengesyorkan dibuat rombakan agar Unit Trafik dapat dikeluarkan daripada Jabatan KDN/KA dan menjadi jabatan penuh (seperti JSJ, Narkotik dan Cawangan Khas) serta pengarahnya melapor secara terus kepada Ketua Polis Negara atau Timbalan KPN.

Ini dapat meningkatkan lagi keberkesanan operasi Jabatan Trafik dari segi policy decision bagi menangani isu-isu kemalangan jalan raya yang semakin berleluasa sekarang ini. Saya yakin, dengan kematian akibat kemalangan jalan raya setiap tahun yang tidak kurang daripada 6,200 nyawa rakyat Malaysia, sudah cukup untuk dijadikan sebagai justifikasi untuk menubuhkan Jabatan Trafik ini.

Seperkara lagi yang boleh dipertimbangkan oleh kerajaan ialah isu pembahagian kuasa (separation of power) di dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 agar segala kuasa penguatkuasaan (power to enforce) diserahkan secara terus atau telus kepada Polis Trafik PDRM. Ini bagi membolehkan kebertanggungjawaban sepenuhnya (full responsibility) sekiranya berlaku apa-apa ketirisan dari segi pelaksanaan pada masa depan.

Buat masa ini, terdapat isu pelaksanaan undang-undang trafik yang berbeza yang berlaku di lapangan di antara Trafik PDRM dan JPJ. Contohnya daripada segi jumlah saman yang dikenakan berbeza untuk kesalahan yang sama dan isu saman polis boleh diskaun tapi bukan saman JPJ dan sebagainya.

Pada masa sama, di dalam Akta Polis, telah digariskan bahawa polis juga bertanggungjawab menguatkuasakan undang-undang trafik di jalan raya. Ini juga merupakan pertindihan kuasa sedia ada di antara Trafik dan JPJ dari segi Akta Polis dan Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Peranan JPJ sebenarnya boleh diperluaskan dan dimantapkan lagi dengan menambah nilai kepada kualiti perkhidmatan pengangkutan darat sekiranya menyerahkan kuasa penguatkuasaan kepada Trafik PDRM.

Tidak semestinya JPJ akan 'hilang taring' sekiranya peranan penguatkuasaan ini diserahkan kepada Trafik PDRM. Ini kerana, dengan pengurangan beban kerja penguatkuasaan, JPJ boleh memberi keutamaan untuk menjadi badan kawalselia yang telus dan berkualiti terutama sekali di dalam menangani isu-isu pelesenan pemandu, kualiti pengajaran di institut memandu dan pelesenan kenderaan.

Belanja kos operasi mengurus bagi agensi JPJ juga sebenarnya dapat dikurangkan dengan sebaiknya dan lebihan peruntukan boleh disalurkan kepada peningkatan taraf perkhidmatan kaunter.

Dengan pembahagian kuasa ini, adalah diharapkan dalam jangka masa panjang, persepsi negatif masyarakat terhadap Polis Trafik dan JPJ, seperti isu rasuah dapat ditangani dan dikurangkan secara beransur-ansur. Barulah selepas ini, JPJ dan Trafik Polis akan sentiasa disegani dan dihormati oleh seluruh lapisan masyarakat di negara ini.

WARGA PRIHATIN
Sarawak

Kepercayaan karut dan perbomohan melemahkan umat !!


CERITA hantu, filem seram dan amalan perbomohan seolah-olah sinonim dengan kehidupan orang Melayu. Setelah ratusan tahun Islam bertapak di rantau ini animisme tetap masih menebal.

Animisme adalah kepercayaan bahawa setiap sesuatu di dunia ini memiliki roh yang mesti disembah supaya semangatnya tidak mengganggu manusia. Amalan animisme berkembang menjadi pemujaan kepada kepercayaan tahyul dan mengagumi unsur-unsur mistik.

Ia bertapak kuat hari ini dalam amalan perbomohan dan diuar-uarkan dengan berkesan pula oleh filem dan drama tempatan.

Amalan animisme khususnya kepercayaan dan pemujaan kepada makhluk halus dan alam mistik yang melibatkan roh merupakan amalan syirik yang sangat ditegah oleh Islam.

Dalam praktis perbomohan oleh bomoh atau dukun kerap terdapat amalan memanggil, memuja dan menggunakan jin serta memohon pertolongan daripada dunia gelap ini.

Pengamalnya tergolong di dalam golongan orang fasiq dan menzalimi diri sendiri.

Ini dijelaskan oleh firman Allah SWT yang bermaksud: Dan janganlah engkau menyembah atau memuja yang lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat memberikan mudarat kepadamu. Sekiranya engkau mengerjakan yang demikian maka jadilah engkau orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu). (Yunus: 106).

Antara ciri animisme yang sering dapat dilihat dalam amalan perbomohan adalah apabila para dukun, pawang atau bomoh membaca jampi mentera yang sumbernya sangat meragui dan tidak boleh difahami oleh orang lain.

Banyak juga jampi mentera dalam dunia perbomohan Melayu di tokok tambah dengan kalimah-kalimah Arab, nama Tuhan, para nabi dan sahabat Rasulullah.

Sebenarnya banyak amalan perbomohan Melayu bercampur baur dengan kepercayaan karut dan khurafat. Ada yang menggunakan medium makhluk ghaib seperti jin dan mereka mendakwa boleh merawat pesakit tanpa menggunakan bahan rawatan, atau alatan. Malah boleh merawat pesakit dari jarak jauh termasuk melalui telefon dan tele sidang.

Salah satu punca utama masyarakat Islam hari ini mudah terpedaya dengan rawatan tradisional berbentuk mistik ini kerana sentuhan peribadi dan karisma para bomoh.

Sesetengah masyarakat Islam menganggap rawatan mistik menggunakan dukun begitu cepat dan mujarab walaupun tanpa sebarang ubat-ubatan.

Kepercayaan ini bertentangan dengan sabda Rasulullah SAW maksudnya: "Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram". (Sunan Abu Daud).

Seringkali amalan perbomohan Melayu, yang sengaja dilunakkan dengan menggunakan istilah perubatan tradisional, menggalakkan penggunaan azimat atau tangkal sebagai pelindung diri, ilmu kebal, ilmu pengasih, ilmu penunduk, ilmu pembenci, ilmu gerak angin dan sebagainya dan kadang-kadang dicampuraduk dengan sihir.

Semuanya adalah meragukan dan sangat menghampiri syirik dan menyeleweng daripada ajaran Islam dan sepatutnya dijauhi. Kepercayaan terhadap tangkal-tangkal ini boleh membawa kepada keruntuhan akidah dan akhlak masyarakat Islam.

Tidak kurang berlaku perceraian, perkelahian adik beradik dan jiran tetangga kerana terlalu percaya kepada tilikan bomoh sehingga membawa kepada tuduh menuduh. Seriusnya penyelewengan perbomohan dapat dilihat dalam kes yang melibatkan penggunaan sihir di kalangan orang awam seperti di tempat kerja, di gerai makan, rumah kediaman, harta pusaka, hubungan suami isteri, simpanan harta warisan seperti keris, batu dan artifak lama lain.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Bukan dari golongan kami sesiapa yang merasa sial atau meminta diramalkan kesialannya atau merenung nasib atau minta ditenungkan atau mensihirkan atau meminta disihirkan". (riwayat al-Tabrani).

Kehebatan ilmu perbomohan dalam masyarakat Melayu semakin diuar-uarkan apabila unsur ini mula diindahkan untuk tontonan umum melalui filem serta drama tempatan. Untuk mengaut jualan tiket jutaan ringgit para pengeluar filem berlumba-lumba menerbitkan filem hantu ataupun filem seram yang intipatinya tidak lain adalah tahyul.

Kebanjiran filem genre ini menyebabkan ia dianggap normal atau trend yang tidak membawa apa-apa masalah.

Namun jika berulang kali diulang tayang ia akan menjadi sumber rujukan masyarakat, sungguhpun asalnya hanya sebuah khayalan.

Kepercayaan mistik yang berpusat kepada dunia perbomohan juga berjangkit menjadi penipuan perniagaan. Jika dilihat dalam penjualan di internet penggunaan bahan karut dan tahyul ini semakin laris kerana mendapat permintaan yang tinggi termasuk dari kalangan orang terpelajar.

Sesiapa sahaja boleh membeli secara on-line benda-benda yang dianggap mempunyai kuasa mistik seperti keris, batu delima, batu geliga, tangkal, kain kaabah, tongkat, pelepah tamar dan sebagainya.

Oleh MOHD. SOLAHUDDIN SHAHRUDDIN

Masalah kemas kini akaun Tabung Haji di Bank Islam..


DALAM usaha memudahkan para penyimpan di Lembaga Tabung Haji (LTH) membuat urusan simpanan dan pengeluaran wang, LTH menyediakan perkhidmatan tersebut di cawangan-cawangan Bank Islam dan Bank Rakyat.

Dengan adanya kemudahan tersebut, saya sentiasa berurusan melalui Bank Islam cawangan Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Tidak ada masalah selama ini sehinggalah baru-baru ini saya dimaklumkan ada peraturan baru mengenai kemas kini akuan.

Jika dahulu, setiap kali urusan simpanan wang akan terus dicatatkan dan dikemas kini dalam buku akuan, kini ia tidak dibenarkan lagi, kecuali 'tuan badan' hadir sendiri dan menyerahkan kad pengenalan.

Jika tidak, bererti kemasukan wang simpanan wang akan hanya dicatatkan dalam sistem komputer bank tetapi tidak ada catatan terkini dalam buku akaun.

Menurut pihak bank, peraturan ini dibuat atas arahan pihak atasan. Saya tidak tahu pihak atasan itu pihak Bank Islam atau LTH. Saya diberitahu, jika 'tuan badan' tidak hadir tetapi hendak membuat kemas kini buku akaun, beliau perlu ke pejabat LTH.

Pada hemat saya, hasrat LTH yang ingin memberi kemudahan kepada orang ramai berurusan melalui bank tanpa pergi ke pejabat LTH adalah untuk memudahkan pemegang akaun. Tetapi kini ia sudah menjadi sebaliknya.

Bayangkan bagi saya sendiri mempunyai beberapa akaun termasuk akaun anak-anak. Tidak mungkin setiap kali membuat simpanan saya dapat membawa kesemua anak saya (ada yang bersekolah dan ada yang belajar di universiti jauh dari rumah) untuk membolehkan akaun kami dikemas kini.

Saya boleh faham jika ia melibatkan urusan mengeluarkan wang yang memerlukan 'tuan badan' hadir. Tetapi ini adalah deposit wang. Kenapa prosesnya jadi begitu sukar?

Jika dahulu tiada masalah buku akaun dikemas kini setiap kali simpanan dibuat, kenapa kini ia tidak boleh? Pemegang akaun mahu buku mereka dikemas kini pada waktu itu juga. Mereka mahu melihat transaksi mereka di depan mata.

Saya berharap siapa juga yang membuat peraturan ini, sama ada LTH atau pihak bank, harap hentikan segera. Jika matlamat utama adalah untuk memudahkan pemegang akaun, janganlah buat sesuatu yang menyusahkan mereka. Saya dan ramai lagi pemegang akaun mohon penjelasan pihak berkenaan.

BELUM HAJI
Kuala Lumpur

Tuesday, October 25, 2011

Hidu 'bau' curang pasangan !!!



KECURANGAN dalam sebuah rumah tangga tidak kiralah berpunca daripada si suami atau isteri memang boleh 'dihidu' sebenarnya. Hanya mungkin individu yang mengalaminya berada dalam situasi penafian untuk menerima kenyataan bahawa pasangan mereka telah melakukan sesuatu yang buruk di belakang mereka. Siapalah yang mahu rumah tangga yang dibina menjadi mangsa orang ketiga bukan?

Tapi apa yang anda mampu buat bila ikatan murni itu terputus di tengah jalan kerana pasangan anda sudah mula curang.

Siapa yang mampu menafikan mangsa dari kecurangan ini pasti menghadapi tekanan yang begitu meluap-luap akibat pasangan yang curang ini.

Bagi si suami atau isteri yang sudah mula berteka teki tentang kejujuran pasangan masing-masing boleh mengawasi tanda seperti di bawah, jika ada, maknanya pasti si dia telah curang terhadap anda.

Tanda yang pertama yang boleh dikesan ialah apabila pasangan anda itu begitu berhati-hati dengan aktiviti komputernya. Kalau dulu dia tidak pernah log keluar pada aktiviti laman sosial yang dikunjunginya namun kebelakangan ini dia begitu berhati-hati dengan aktiviti Internetnya. Kadang-kadang jika anda perhati dia akan memadamkan semua 'history' aktiviti di komputer supaya anda tidak akan dapat mengesan apa yang dibuatnya. Namun anda pasti boleh berfikir sendiri, jika sekali pun dia memadamkannya, kenapa dia perlu berbuat begitu? pasti ada sesuatu yang tak kena sedang berlaku.

Tanda yang kedua ialah perubahan dalam rutin atau jadual hariannya. Kalau dulu rutinnya sama saja, anda pun sudah masak dengan segala aktiviti hariannya. Mungkin bangun pagi, pergi ke pejabat dan pulang. Kadangkala dia pulang lambat itu pun kerana menyiapkan kerja yang bertimbun di pejabat. Ermm... tapi kali ini dia memberitahu anda bahawa kerjanya terlalu banyak sehingga dia perlu pulang lewat. Atau mungkin juga dia membohongi anda dengan mengatakan bahawa jadual kerjanya telah berubah. Memanglah untuk mendapatkan pangkat atau kredit dari majikan kita perlu rajin bekerja namun apa kaitannya dengan memberitahu anda semua ini, pasti sesuatu yang pelik telah berlaku, fikirkanlah.

Tanda yang ketiga ialah berkaitan dengan emosi yang anda berdua sedang alami. Pada satu peringkat dalam rumah tangga anda akan mengalami saat di mana rumah tangga itu akan menjadi agak hambar kerana kurangnya masa diperuntukkan untuk berdua-duaan. Lihat perubahan pada pasangan anda, adakah dia semakin kurang bercakap, kurang ketawa? dan kurang memberi perhatian kepada apa yang anda tuturkan padanya? Jadi berikan perhatian apabila pasangan anda hanya ada 'jasad' di sebelah anda dan fikirannya menerawang entah ke mana.

Tanda seterusnya dan sekali gus satu tanda yang amat perlu diberi perhatian ialah gerak hati. Bukan mahu bersangka buruk tapi apabila kita tergerak untuk dapat mengesan sesuatu yang tidak baik sedang berlaku memang kita tidak mampu menafikannya.

Tapi awas, jangan bertindak melulu, gunakan juga kewarasan anda untuk bertindak secara berhemah dalam menangani isu ini.

Walau apa pun dugaan yang berlaku dalam perhubungan anda berdua, persoalannya berbaloikah anda untuk mempertahankan hubungan tersebut? Tepuk dada tanya selera.

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL

Awasi iklan 'memancing' !!!


SEBUAH pusat kecantikan dan penjagaan kulit menawarkan rawatan muka secara percuma. Tetapi bila seorang wanita berkunjung ke premis itu bagi mendapatkan tawaran percuma yang dimaksudkan itu, beliau dihujani perunding dengan tawaran pembelian pelbagai produk kecantikan.

Seorang lelaki yang berlebihan berat badan memberikan maklum balas beliau terhadap satu iklan mengenai "kursus menguruskan badan percuma" yang dikeluarkan satu pusat kecergasan tetapi bila beliau bertemu dengan pakar runding di situ, lelaki tadi diberitahu betapa gemuknya diri beliau dan dinasihati membeli pakej melangsingkan badan.

Sepasang suami isteri tertarik dengan tawaran percutian percuma di satu resort tempatan. Bila mereka hadir pada sesi penerangan, pasangan itu seolah-olah "dipaksa" kakitangan pemasaran di situ untuk membeli satu pakej percutian "perkongsian masa".

Situasi di atas adalah beberapa contoh tentang apa yang dikenali sebagai "iklan berbentuk umpan atau memancing".

APAKAH IKLAN BERBENTUK UMPAN?

Menurut aktivis konsumer Amarjeet Singh, iklan berbentuk umpan adalah satu penawaran yang tidak jujur untuk menjual sesuatu perkhidmatan atau produk sedangkan pengiklan memang tahu bukan barangan itu yang mahu dijualnya.

"Tujuannya bagi menarik pelanggan untuk membeli barangan lain yang selalunya akan dijual pada harga yang lebih tinggi dibandingkan dengan produk yang diiklankan dan ini adalah untuk kepentingan pihak pengiklan," kata beliau.

Amarjeet berkata, tujuan sebenar iklan sebegini adalah untuk memancing pelanggan agar membeli barangan yang serupa seperti yang di dalam iklan.

Katanya lagi ia adalah satu perkara biasa bagi syarikat penerbangan menawarkan tiket penerbangan yang rendah harganya tetapi bila dicampur cukai dan caj-caj yang lain bayaran yang dikenakan akan meningkat.

HARGA MURAH

"Kadangkala, ada iklan tentang sesuatu produk seperti televisyen yang diiklankan pada harga yang murah, tetapi bila pelanggan mahu membelinya penjual akan mengatakan semua unit barangan tersebut telah habis dijual bagaimanapun masih ada dalam stok televisyen lain yang lebih mahal harganya.

"Perkara sama juga boleh berlaku bila anda mencari apartmen untuk disewa.

Ejen akan menyatakan apartmen yang anda mahu sudah diambil orang tetapi masih ada apartmen lain yang lebih kecil tetapi lebih mahal," kata beliau.

Amarjeet juga menasihati warga pengguna supaya berhati-hati akan tawaran biasiswa atau yuran pengajian yang dibiayai sepenuhnya oleh beberapa kolej swasta.

"Kemudian barulah anda sedar bahawa ada terma dan syaratnya seperti keperluan terhadap Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) yang minimum," kata beliau.

"Waspada juga terhadap penjual yang memberitahu anda tentang barangan yang diiklankan telah kehabisan stok tetapi masih ada cuma ia kini adalah sebahagian dari pakej peralatan yang anda tidak perlukan," kata beliau.

SAH DI SISI UNDANG-UNDANG

Bagaimana iklan "memancing atau berbentuk umpan" ini tidak menyalahi undang-undang melainkan pengguna dapat membuktikan pengiklan mempunyai niat untuk menipu, kata beliau.

"Perlu menghalusi terma dan syarat dalam sesuatu iklan. Perhatikan pada syarat yang ditetapkan dan peka pada perkataan yang memberi gambaran tentang barangan itu tidak ada dalam stok bila anda mahu membelinya. "Pengguna juga harus peka pada perkataan "dari". Barangan dan perkhidmatan yang diiklankan mungkin murah, tetapi menurut iklan harga tersebut "mula dari..." kata Amarjeet.

"Contohnya, syarikat perkhidmatan jalur lebar akan mengiklankan harga "mula dari"... tetapi untuk mendapatkan kelajuan jalur lebar yang lebih cepat dan megabit yang lebih tinggi pelanggan terpaksa mengambil pakej di mana caj adalah lebih tinggi," kata beliau.

Amarjeet menasihati pengguna agar berhati-hati bila ditawarkan harga murah untuk sesuatu barangan. Lagi menarik harga yang ditawarkan itu, lagi perlu pengguna berwaspada terhadap iklan berbentuk memancing.

Katanya lagi, walaupun barangan tertentu yang diiklankan masih ada dalam stok tidak salah bagi pihak penjual jika dia cuba menarik pelanggan membeli produk lain yang lebih mahal.

Persoalan hukum tepuk tangan...


Haram ketika solat, diharus bagi meriahkan majlis

KEBIASAANNYA bertepuk tangan disaksikan ketika menghadiri majlis keramaian dan persembahan. Sudah menjadi kebiasaan majlis berbentuk Islam sunyi daripada tepukan gemuruh penontonnya. Bahkan suasana sedemikian menampakkan kesuraman sesuatu program.
Apabila diteliti permasalahan ini, timbul beberapa perbahasan dalam kalangan sesetengah orang agama bahawa bertepuk tangan itu diharamkan. Ada pula mengeluarkan pendapat pelik ia boleh menyebabkan syaitan melahirkan anaknya.

Malah ada yang mencadangkan jika ingin menepuk tangan maka tepuklah dengan belakang tapak tangan sebagai isyarat gantian. Persoalannya adakah ini sesuatu ditetapkan agama.

Walaupun ada dibahaskan dalam bab solat oleh ulama asy-Syafi’iyyah seperti Imam Ramli dan al-Bajuri, namun ia tidak membabitkan hukum menepuk tangan di luar solat. Maka, ada pendapat mengharamkannya berasaskan penghujahan dalil tertentu.

Firman Allah SWT bermaksud: “Tiadalah solat atau ibadah mereka di Masjidil Haram selain muka’ (siulan) dan tashdiyyah (tepuk tangan). Maka rasakan azab disebabkan kekafiran kamu.” (Surah al-Anfal ayat 35)

Pentafsir mentafsirkan ayat ini mengatakan perkataan al-muka’ (siulan) dan al-tashdiyyah (tepuk tangan) yang dimaksudkan dalam surah al-Anfal ialah perbuatan orang kafir yang mengganggu solat dan bacaan al-Quran Rasulullah serta kaum muslimin.
Tepukan dan siulan itu mendatangkan rasa tidak senang kepada Rasulullah dan orang Islam sehingga Rasulullah menegah perbuatan berkenaan. Ini pandangan paling tepat dalam menceritakan sebab turunnya ayat menurut Imam Jalaluddin as-Suyuti.

Al Qurtubi pula merujuk kepada pendapat Ibnu Abbas mengatakan, masyarakat Quraisy jahiliah melakukan tawaf di Masjidil Haram dengan bertelanjang, bertepukan dan bersiulan. Pada pandangan mereka ia adalah ibadat. Ini juga pandangan Mujahid, As Suddi dan Ibnu Umar.

Merujuk sebab turun dan kisah di sebalik ayat 35 surah al-Anfal ini, jelas pengharaman tepuk tangan secara umumnya adalah kepada orang yang meniru perbuatan orang kafir dalam melakukan ibadah. Jika ibadah solat diselang-selikan dengan bertepuk tangan maka secara jelas diharamkan.

Bagaimanapun, mengharamkan hukum menepuk tangan ketika di luar solat adalah pengambilan dalil yang bukan pada tempatnya kerana ayat berkenaan tertuju kepada mereka yang melakukan ibadat dengan cara bertepuk tangan.

Sudah jelas kepada kita bertepuk tangan dalam solat seperti orang jahiliah adalah dilarang. Namun, menepuk tangan di dalam solat dan di luar solat berbeza. Maka penyabitan hukumnya juga berbeza.

Begitu juga sebahagian pendapat mengatakan menepuk tangan diharamkan kepada lelaki berasaskan dalil hadis sahih yang bermaksud: “Barang siapa yang ingin membaiki kesalahan dalam solat hendaklah dia bertasbih (dengan berkata subhanallah). Sesungguhnya apabila dia berkata demikian, imam akan berpaling kepadanya (memberi perhatian). Dan sesungguhnya bertepuk tangan itu adalah khusus untuk wanita.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Perbuatan itu dilarang kerana termasuk dalam tasyabbuh (menyerupai) wanita seperti dinyatakan hadis bahawa hal semacam itu hanya khusus bagi wanita ketika memperingatkan imam yang tersilap dalam solat sementara lelaki disuruh mengingatkan imam dengan ucapan tasbih.

Hadis ini khusus mengenai bertepuk tangan dalam solat. Kes berlaku apabila seorang imam melakukan kesilapan maka makmum wanita hanya boleh menepuk tangan sebagai isyarat membetulkan imam. Ia tidak boleh menjadi dalil menegah bertepuk di luar solat seperti disebut oleh Al Imam Ibnu Hajar Al Haitami.

Pengharaman hukum menepuk tangan dalam sesuatu majlis itu tertolak kerana masih lagi didasari dalil agak lemah. Penulis cenderung kepada pandangan beberapa ulama yang membenarkannya seperti Syeikh Atiyyah Saqr, yang mengharuskannya kerana tiada dalil mengharamkan.

Menurut kaedah fiqh Islam, asal sesuatu perkara adalah harus. Maksudnya, sesuatu perkara yang tidak diberitakan oleh syariat dipandang harus hukumnya. Namun, ia boleh menjadi haram mahupun wajib jika disertakan dalil yang menyuruh.

Pengarang kitab al-Hafl al-Zifaf fi al-Fiqh Islam, Syeikh Rafiq Abd Aziz As-Sobbagh, berkata tepuk tangan perbuatan manusia yang biasa. Hukumnya berdasarkan faktor ia dilakukan.

Hukum bertepuk tangan dalam majlis asalnya mubah (perkara diharuskan) sebab bertepuk tangan termasuk perbuatan jibiliyah (af’al jibiliyyah) yang hukum asalnya mubah, sepanjang tidak ada dalil mengharamkan.

Perbuatan jibiliyah adalah perbuatan secara alamiah (fitrah) dilakukan manusia sejak penciptaannya dan menjadi bahagian yang tidak terpisah dari sifat kemanusiaannya seperti berfikir, bercakap, berjalan, berlari, melompat, duduk, makan, minum, mendengar, melihat dan seterusnya.

Menepuk tangan itu sesuatu yang diharuskan syarak. Ia boleh menceriakan sesuatu majlis terutama bagi menggembirakan kanak-kanak. Walaupun begitu, hukumnya boleh menjadi haram apabila bertepuk tangan dalam pertunjukan hiburan yang tidak syarak, pembukaan aurat atau menghina serta mengejek orang lain.

Bertepuk tangan di luar solat sama ada di majlis keramaian adalah harus pada hukum syarak. Yang ditegah adalah sewaktu solat ataupun mengaitkannya dengan ibadah. Begitu juga niat orang yang bertepuk tangan untuk mengejek, menghina ataupun memuji orang yang tidak sepatutnya.

Tegakkan hukum agama atas dasar hujah dan dalil kerana agama tertegak bersandarkan kepada al-Quran dan sunnah, bukannya dakwaan atau sangkaan semata-mata tanpa menilai dari mana asal usulnya.

Oleh Muhammad Asyraf



Penulis ialah juara program Imam Muda terbitan Astro Oasis

Bahasa Melayu seperti melukut di tepi gantang..


JIKA seorang tokoh berucap menggunakan bahasa Inggeris pada majlis rasmi, siapakah yang berhak menegurnya?

Apakah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) atau pengerusi majlis?
Jika pengacara radio menggunakan bahasa rojak dan disambut pendengar dengan bahasa yang bercampur aduk, apakah Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkuasa untuk melarang dan mengambil tindakan tegas terhadap stesen penyiaran? Apakah peranan badan penyiaran dan masyarakat terhadap kedaulatan bahasa Melayu yang kononnya bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi di Malaysia?
Persoalan demi persoalan mengenai isu bahasa Melayu tidak pernah reda. Kecelaruan dan sikap rendah diri di kalangan segelintir bangsa Melayu menyebabkan bahasa kebangsaan sering tercabar.

Jangan terperanjat jika petugas kaunter makanan segera bertanya menggunakan bahasa Inggeris semata-mata untuk mengambil pesanan sekadar paha ayam goreng, kentang putar dan air bergas.

Di dalam pesawat nasional pula, pramugari menggunakan bahasa Inggeris sebagai ucapan pendahuluan kepada penumpang, disusuli bahasa Melayu sebagai bahasa kedua.
Syarikat pengeluar kereta nasional menggunakan ejaan salah untuk ‘automobil’ lalu lahir syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd. Tiada siapa yang berani menegur sebuah syarikat berkaitan kerajaan menggunakan ejaan salah sejak hampir 30 tahun lalu.
Hari ini isu bahasa Melayu longlai di negaranya sendiri bukan sesuatu yang asing dan aneh. Nilai ekonomi makin merudum kerana sistem pasaran terbuka menginginkan urus niaga pantas dan cepat. Bahasa Inggeris dianggap bahasa global, tanpa disedari bahasa Melayu sekadar rintihan segelintir sasterawan dan pencinta bahasa yang tidak mempunyai apa-apa kuasa selain suara dan pena saja!

Pada 13 Oktober lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin merasmikan Bulan Bahasa Peringkat Kebangsaan di Universiti Teknikal Melaka Malaysia (UTeM), Melaka. Kita tidak tahu sejauh mana kesannya terhadap kedaulatan bahasa Melayu sendiri. Jika ikut kepada tradisi, majlis tak lebih daripada baca sajak, bersyair, berpantun, pidato, peraduan menulis khat dan kemudian bahasa Melayu kurang mendapat tempat.

Ketua Bahagian Komunikasi Korporat DBP, Abdul Ghapar Abdullah, berkata sikap tidak bangga, tiada kesedaran dan kurang jati diri bangsa menyebabkan usaha memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan terjejas.

Beliau mengakui DBP tidak mempunyai kuasa undang-undang untuk bertindak terhadap golongan yang mengabaikan bahasa Melayu. DBP memang bertanggungjawab memastikan penggunaan bahasa kebangsaan dengan betul tetapi tidak mempunyai kuasa untuk menghalang orang ramai daripada tidak menggunakan bahasa Melayu.

“Contohnya seperti kempen Ops Sikap yang dilaksanakan polis. Walaupun pelbagai usaha dan kempen yang dilakukan, kemalangan tetap berlaku dan ia berpunca daripada sikap pengguna jalan raya, ” katanya.

Mengambil contoh penggunaan bahasa kebangsaan yang betul di papan iklan pula, beliau berkata DBP tidak mempunyai kuasa untuk mengenakan peraturan kerana yang ada kuasa ialah pihak berkuasa tempatan (PBT). Jika PBT sendiri tidak arif, lalu wujudlah papan tanda ‘Ah Seng jahit wanita’ seperti yang ada sekarang.
Bagi pejuang dan pakar bahasa kebangsaan, Dr Awang Sariyan, proses globalisasi sebahagian besarnya melalui perantaraan bahasa Inggeris, menimbulkan keghairahan yang kadangkala berlebihan di kalangan masyarakat untuk mengutamakan penguasaan bahasa Inggeris dan mengurangkan perhatian kepada penggunaan bahasa Melayu.

“Budaya berbahasa Melayu dalam pelbagai aspek kehidupan masyarakat Malaysia, termasuk dalam kalangan orang Melayu sendiri tidak cukup mantap kerana adanya anggapan bahasa Melayu tidak berhubung kait dengan taraf sosial dan ekonomi,” katanya.

Oleh Imlan Adabi


Pembekuan amah asing sepatutnya bukan isu besar..


PEMBEKUAN dan pemberhentian penghantaran pembantu rumah dari Indonesia dan Kampuchea sepatutnya tidak menjadi suatu masalah besar kepada negara ini.

Sudah terlalu lama masalah ini diperkatakan, sehingga membabitkan kepimpinan negara-negara yang terlibat. Malahan di pihak Malaysia, kerugian wang hingga mencecah ratusan juta ringgit telah dilaporkan.

Adakah isu ini terlalu sukar untuk diatasi? Adakah kita benar-benar memerlukan kehadiran amah-amah ini dalam jumlah yang sebegitu besar dari negara-negara tersebut atau dari negara-negara lain juga?

Atau, adakah kita terpaksa memujuk rayu atau sepatutnya mendirikan institusi profesional khusus untuk melatih amah-amah tempatan supaya kita dapat mengambil alih tugasan amah-amah dari luar?

Sebenarnya isu dan masalah ini dapat diatasi dengan yakin dan mudah dalam kaedah dan situasi menang-menang.

Kebanyakan keluarga yang memerlukan pembantu-pembantu rumah ini adalah mereka yang terdiri daripada pasangan muda yang mempunyai seorang, dua atau tiga orang anak kecil.

Kedua-dua pasangan ini pula bekerja. Jadi, masalah mereka sebenarnya ialah penjagaan anak-anak kecil ini sewaktu mereka keluarga bekerja, bukan di hari-hari hujung minggu atau di waktu selepas hari bekerja.

Juga perlu disebutkan, masalah pasangan muda ini bukanlah isu penyediaan makanan, mengemas rumah, membasuh dan sebagainya.

Bagi kerja-kerja rumah ini, pasangan bahagia berkenaan akan lakukan sendiri secara bersama, sambil menyerlah lagi kebahagiaan hidup mereka.

Mari kita ambil situasi di sebuah taman perumahan atau di sebuah kampung yang tidak jauh dari bandar. Di kawasan inilah penjagaan anak-anak kecil ini sangat diperlukan.

Menginsafi kewujudan isu mendesak ini, pihak Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di tempat itu bolehlah membuat soal selidik atau bancian untuk penduduk yang memerlukan khidmat dan bantuan menjaga anak kecil.

Juga jalankan bancian atau soal selidik untuk mengenal pasti dan mendapatkan persetujuan pihak ibu-ibu atau siapa juga yang berkemampuan dan berkeinginan untuk menjaga anak-anak kecil, dengan mendapat bayaran RM300 hingga RM800 setiap bulan (terpulang kepada jumlah anak-anak yang mereka jaga).

Pihak JKKK di tempat itu bolehlah hebahkan kemudahan perkhidmatan menjaga anak kecil (baby sitting) dengan kaedah lain yang mudah. Pihak JKKK bolehlah menjadi penyelaras dan pemantau kesempurnaan perkhidmatan ini.

Saya percaya dan yakin jika usaha ini dilaksanakan, pihak-pihak yang terlibat akan bergembira kerana mereka dapat mengatasi masalah ini dalam suasana menang-menang.

Bagi pihak JKKK setempat pula akan merasa bangga dapat berbakti kepada masyarakat dan negara.

Tetapi di dalam situasi yang lain, kehadiran seorang dua orang 'bibik' memanglah tidak dapat dielakkan. Namun demikian, keperluan 'bibik-bibik' di dalam rumah tangga di negara kita tidak akan menjadi terlalu besar dan 'repot-repot' (banyak masalah).

ABD. AZIZ
Bangi, Selangor

Penunggang motosikal kurang berhemah !!


SAYA mendapati penunggang motosikal di Lembah Klang kurang berhemah, tidak peduli kereta, tergesa-gesa dan ada kala melanggar lampu isyarat dengan sengaja. Pengalaman saya memandu di Kajang, Bangi dan sekitar Serdang, Puchong dan Shah Alam, rata-rata penunggang motosikal suka mencelah, tidak mempedulikan pemandu kereta dan tidak berhenti di lampu isyarat merah.

Saya pernah beberapa kali hampir melanggar motosikal yang tidak berhenti di lampu isyarat merah di Kajang, Bangi dan Serdang. Hal yang sebegini sangat berbahaya dan boleh meningkatkan statistik kematian penunggang motosikal.
Nampaknya pihak berkuasa tidak dapat berbuat apa-apa kerana jumlah penunggang motosikal yang semakin bertambah. Kita berharap masyarakat di Lembah Klang mengambil perhatian yang serius terhadap perkara ini. Berhemah dan berhati-hati ketika menunggang motosikal, patuhi lampu isyarat dan elakkan mencelah kenderaan yang sedang sibuk.
Di China, penggunaan motosikal sudah diharamkan. Ia didapati tidak selamat, menyebabkan kesesakan dan mencemar alam sekitar (gas dan bunyi bising). Di negara kita, mungkin langkah ini boleh dipertimbangkan.

MOHD ASRAN AMISAH,
Kajang, Selangor

Tanya Doktor: Beza kanser lelaki dan wanita..


Golongan lelaki diingatkan supaya tidak pandang remeh kanser payu dara kerana mereka juga berisiko diserang penyakit itu bahkan implikasinya lebih teruk berbanding wanita. Benarkah perkara ini doktor?

Jejaka L.

Saudara Jejaka L,

Benar seperti kata saudara bahawa kaum lelaki tidak boleh memandang remeh kanser payu dara kerana ia juga boleh berlaku kepada mereka. Elok di kesempatan ini dapat saya ceritakan sedikit berkenaan dengan kanser payu dara lelaki. Lebih kurang satu peratus daripada kanser payu dara berlaku di kalangan lelaki walaupun insiden dilihat meningkat dari tahun ke tahun.

Kanser ini berlaku dalam julat umur yang besar tetapi secara tipikalnya timbul di kalangan lelaki berumur 60-an atau 70-an. Antara faktor-faktor risiko termasuklah terdedah kepada radiasi atau hormon wanita iaitu estrogen. Ia juga boleh disebabkan oleh faktor keturunan atau genetik.

Pendedahan kepada hormon estrogen boleh disebabkan oleh ubat-ubatan, kegemukan atau penyakit hati manakala faktor genetik berlaku di kalangan saudara-mara wanita terdekat yang mengidap kanser payu dara. Pengambilan alkohol berlebihan juga dikaitkan dengan kanser payu dara lelaki. Bagaimanapun risiko paling tinggi bagi kanser payu dara lelaki adalah di kalangan lelaki yang mengidap sindrom klinefelter iaitu suatu keadaan di mana seseorang lelaki itu mempunyai lebihan kromosom X.

Ada perbezaan ketara antara kanser payu dara lelaki dan wanita. Kanser (atau ketumbuhan) di kalangan lelaki lebih mudah dikesan kerana saiz payu dara lelaki adalah kecil berbanding wanita. Bagaimanapun mungkin disebabkan kurang kesedaran, biasanya mereka sering menangguhkan dari menjalani pemeriksaan lebih-lebih lagi jika lelaki tersebut juga ada ginekomastia iaitu perkembangan kelenjar payu dara yang tidak normal dan menyebabkan pembesaran payu dara.

Kanser payu dara lelaki lebih mudah merebak dan mereka kerap datang pada tahap yang agak lewat untuk dirawati. Sama ada implikasinya lebih buruk berbanding dengan wanita lebih bergantung kepada tahap mana mereka datang mendapatkan rawatan. Jika di peringkat awal, InsyaAllah boleh dirawat sepenuhnya.

Syor Jabatan Pertahanan Awam, Jabatan Bomba bergabung..


SECARA umumnya rakyat Malaysia telah sedia maklum dua buah agensi kerajaan iaitu Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan Jabatan Bomba dan Penyelamat (Bomba) memainkan peranan yang amat besar kepada negara dalam aspek menyelamat harta benda dan keselamatan orang awam.

Namun begitu, sebahagian besar rakyat di negara ini masih lagi keliru mengenai perbezaan peranan kedua-dua jabatan berkenaan. Ini kerana mereka mempunyai ruang lingkup penugasan yang hampir serupa.

Jika disingkap dari segi sejarah, Pertahanan Awam atau Civil Defence ini wujud sejak era Perang Dunia Kedua. Ketika itu peranannya amat besar iaitu memberikan bantuan dan pertolongan dalam segenap aspek seperti memadam kebakaran, bantuan perubatan awal, pemindahan mangsa perang, merawat askar yang cedera dan sebagainya.

Selepas pasca kemerdekaan Malaysia, tugas dan peranannya semakin tenggelam. Namun begitu Pertahanan Awam masih relevan sehingga ke hari ini kerana masih gagah di bawah Akta Pertahanan Awamnya sendiri.

Bomba Malaysia pula wujud selepas era kemerdekaan negara. Begitupun, badan tersebut di bawah bidang kuasa Pihak Berkuasa Negeri masing-masing.

Dewasa ini Bomba dan Penyelamat Malaysia adalah sebuah Jabatan yang besar, di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), mempunyai kekuatan anggota yang ramai, jentera dan logistik yang banyak serta taburan tempat operasi yang meluas, berbanding JPAM.

Ketika ini, negara telah sedia maklum bahawa kedua-dua agensi tersebut adalah juga rangkaian kepada sistem MERS 999, iaitu Malaysia Emergency Respons System selain Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan hospital.

Apabila terjadinya sesuatu bencana atau malapetaka yang melanda di sesuatu kawasan di negara kita, keempat-empat badan atau agensi berkenaan akan digerakkan untuk membantu mangsa-mangsa yang terlibat.

Dari satu aspek, ia adalah amat murni dan terpuji kerana mereka datang dan berada di tempat kejadian dengan satu tujuan iaitu untuk memberikan pertolongan mengikut kemahiran serta bidang kuasa masing-masing.

Namun dari perspektif lain, JPAM dan Bomba seolah-olah mempunyai pertindihan tugas dan peranan. Ada juga sesetengah operasi yang melibatkan kedua-dua agensi berkenaan menimbulkan sedikit krisis yang mengakibatkan hubungan kemanusiaan kedua-dua pihak menjadi tidak erat serta dingin.

Kami sebagai rakyat berpendapat, adalah amat merugikan jika mereka saling menyalahkan antara satu dengan lain jika timbulnya sesuatu isu yang melibatkan aspek pasukan penyelamat berkenaan. Ini terutamanya ketika dalam proses membantu menyelamatkan mangsa-mangsa yang ditimpa musibah.

Sudah tiba masanya untuk kerajaan mengkaji semula peranan atau tugas masing-masing. Atau pun kita mungkin boleh mengambil contoh iktibar dari negara jiran kita, iaitu Singapura yang telah menggabungkan agensi penyelamat utama negara di bawah satu badan sahaja.

Tidak salah rasanya jika Malaysia juga boleh mengambil langkah transformasi dengan menggabungkan JPAM dan Bomba sebagai satu entiti Penyelamat Malaysia yang lebih kukuh, padu, berwibawa dan berkemahiran tinggi dari segenap aspek.

Ini akan dilihat sebagai serampang dua mata, iaitu memperkasakan pegawai dan anggota jabatan berkenaan melalui perkongsian ilmu serta kemahiran, di samping memperbanyakkan aset dan logistik yang sedia ada. Kos belanjawan kerajaan juga boleh ditumpukan di bawah satu agensi/jabatan penyelamat sahaja.

Mungkin kita boleh cadangkan di sini, agensi penyelamat yang digabungkan itu dikenali sebagai Angkatan Penyelamat Pertahanan Awam dan Kebombaan Malaysia (APPAKEM) atau Malaysian Rescue Civil Defence and FireBrigade (MRCDF).

PEMERHATI PENYELAMAT Kuala Lumpur

Kanser bukan pengakhiran segalanya..


IA bagai satu mimpi yang mengerikan dalam hidup saya. Penderitaan yang saya tanggung satu pengalaman yang pahit. Walaupun ia dapat diatasi namun keperitannya akan dikenang sehingga akhir hayat saya.”

Begitulah kesengsaraan yang sukar digambarkan melalui kata-kata oleh penghidap kanser payu dara.

Walaupun bibir mereka mengukir senyuman namun sinar mata mereka menceritakan segalanya.

Kanser payu dara sebagai antara jenis kanser terawal yang dikenal pasti dalam dunia perubatan dan kanser paling meluas di kalangan wanita.

Penyakit berbahaya ini ketumbuhan malignan yang terjadi daripada tindakan sel yang bermula dari bahagian payu dara.

Kisah Mardianah Yusuf

Mardianah Yusuf, 54, menerima ketentuan takdir penuh reda apabila disahkan sebagai pesakit kanser ketika berusia 45 tahun.

Bagi Mardianah penyakit tersebut satu ujian yang harus dilalui dengan tenang dan bukanlah satu pengakhiran dalam kehidupannya.

“Selepas mengetahui saya mengidap penyakit kanser, saya tidak merasa ia satu bebanan yang memusnahkan kehidupan saya.

“Saya menjadi semakin reda dan kuat kerana sebelum ini saya pernah berdepan dengan pesakit kanser yang merupakan anak sulung saya sendiri. Saya kehilangannya ketika dia berusia 10 tahun akibat leukemia.

“Daripada pengalaman itu saya bangun untuk membina kehidupan saya. Saya percaya masih ada lagi sinar dalam kehidupan saya untuk gembira bersama keluarga,” katanya.

Mardianah yang merupakan Presiden Persatuan Pink Champion, Perak, mula mengesan penyakit kanser payu dara setelah membuat pemeriksaan payu dara yang dilakukan sendiri.

Apabila mendapati ada ketulan kecil pada payu dara sebelah kanannya, tanpa berfikir panjang dia terus berjumpa doktor untuk pemeriksaan selanjutnya.

“Apabila saya diberitahu oleh doktor yang ketulan itu merupakan sel kanser yang semakin membesar pada tahap pertama, sebagai manusia biasa agak sukar menerima kenyataan ini.

“Doktor memberi kata dua sama ada saya ingin membuang sebelah payu dara saya atau menjalani rawatan kemoterapi.

“Mujur saya mampu menerima ujian ini dengan sokongan daripada suami yang banyak memberi semangat untuk saya terus melawan penyakit ini.

“Suami saya tidak menghalang saya untuk membuang sebelah payu dara saya sekiranya itu jalan terbaik untuk saya kembali menjalani kehidupan seperti biasa,” katanya.

Keperitan menanggung kesengsaraan sewaktu pembedahan payu dara secara konservatif tidak berakhir di situ sahaja.

Kesabarannya diuji lagi sewaktu menerima rawatan seterusnya iaitu radioterapi sebanyak 25 kali dalam lima minggu.

“Setiap kali rawatan saya merasakan cukup tersiksa kerana kesan bahan panas radiasi. Kulit dan tisu di bawah kulit kelihatan merah dan mengelupas. Bengkak bahagian lengan akibat gangguan pengaliran cecair limfa serta kesakitan di kawasan payu dara tidak boleh dibayangkan,” katanya.

Menurut Mardianah, selepas menjalani rawatan beliau disarankan untuk meneruskan rawatan terapi hormon melibatkan penggunaan dadah anti estrogen bagi menyekat pertumbuhan sel-sel kanser. Dadah anti estrogen yang biasa digunakan ialah Tamoxifen.

“Selama lima tahun saya menjalani terapi hormon ini, kesan dari itu tempoh menopaus saya menjadi cepat.

“Walaupun saya mengalami menopaus pada usia lebih awal daripada sepatutnya tetapi saya merasakan kehidupan saya semakin tenang.

“Saya memikirkan ruang keselesaan untuk saya memperbanyakan beribadat kepada Tuhan semakin terbuka luas, itu hikmah yang saya dapat,” katanya.

Kini kehidupan seharian Mardianah lebih bermakna apabila masanya dipenuhi dengan pelbagai aktiviti persatuan yang bertujuan menyampaikan maklumat murni kepada masyarakat senasib.

Kisah Molly Mourin

Molly Mourin, 78 , seorang wanita berbangsa Serani bersemangat kental dalam menangani penyakit kanser payu dara sewaktu berusia 60 tahun.

Dia disahkan menghidap kanser pada tahap kedua.

“Saya tidak menyangka sama sekali yang saya juga boleh mengidap penyakit kanser payu dara pada usia 60 tahun.

“Seperti kebanyakan pesakit kanser lain, saya beranggapan harapan untuk saya mengecapi kebahagiaan sudah berakhir.

“Namun kehadiran orang sekeliling pada waktu itu sangat membantu untuk saya bangkit dan bersemangat melawan penyakit ini.

“Keluarga dan rakan-rakanlah yang memberi saya semangat untuk terus bersedia menerima rawatan demi rawatan dan saya bagai tidak percaya yang saya sekarang dapat menjalani kehidupan seperti biasa,” katanya.

Molly mengakui ia ibarat tamparan hebat selepas dikesan menghidap kanser payu dara pada satu ujian mamogram.

Kesedihannya terus menular apabila doktor menyarankan untuknya menjalani pembedahan bagi membuang sebelah payu dara yang dijangkiti kanser.

“Selepas pembedahan saya menerima rawatan radioterapi dan disusuli pula dengan terapi hormon Tamoxifen selama lima tahun. Kesengsaraan saya semakin bertambah apabila melalui rawatan seterusnya iaitu kemoterapi sebanyak enam kali setiap tiga minggu.

“Sepanjang rawatan itu selera untuk menjamah makanan tiada langsung dan apa yang saya ingin cuma tidur dan terus tidur. Namun berkat sokongan keluarga dan rakan-rakan saya bersemangat semula dan kini saya kembali sihat bagi menjalani kehidupan seperti biasa,” katanya.

Molly turut menyertai Persatuan Pink Champion lebih lima tahun lalu dan penglibatannya menjadikan kehidupan lebih bermakna.

“Saya mahu membantu rakan-rakan senasib. Bagi saya masih ada kehidupan selepas menghidap kanser payu dara, sungguh pun ada yang tidak boleh disembuhkan sepenuhnya. Sentiasalah berfikiran positif dan jangan sekali-kali mengalah pada keadaan,” katanya.

Kisah Mahalectchimi

Disebabkan penyakit kanser payu dara tahap pertama yang dihidapinya, Mahalectchimi Palamappan, 48, melupakan kerjayanya sebagai jururawat.

Ketabahan Mahalectchimi mengharungi kehidupan sebagai pesakit kanser teruji apabila pada peringkat awal terpaksa menyembunyikan daripada pengetahuan suami.

“Pada waktu itu saya tidak mahu suami saya bertambah sedih memandangkan suami saya sudah dua kali mengalami serangan jantung. Saya khuatir kesihatan suami semakin buruk setelah mengetahui yang saya mengidap kanser payu dara.

“Saya tidak pernah menunjukkan kesedihan saya di hadapan orang yang saya sayangi. Saya memilih untuk mengurungkan diri dalam bilik dan menangis sepuas-puasnya untuk meluahkan derita.

“Namun lama-kelamaan saya gagahkan juga untuk menyatakan pada suami dan anak-anak yang saya mengidapi penyakit kanser payu dara dan harus menjalani rawatan.

“Mujurlah mereka menerima dan memberi sokongan untuk saya terus tabah. Suami mengizinkan saya menjalani pembedahan demi masa depan saya,” katanya.

Seperti penghidap kanser payu dara yang lain, selepas tiga bulan menjalani pembedahan dia menerima rawatan kemoterapi sebanyak enam kali selama enam bulan.

“Ujian saya tidak berakhir di situ. Saya terpaksa menjalani satu lagi pembedahan di bahagian kerongkong apabila doktor mengesahkan terdapat sel kanser di bahagian tersebut. Nasib saya baik ia tidak serius dan dapat diatasi,” katanya yang juga ahli Persatuan Pink Champion.

Dia menasihatkan semua wanita agar melakukan sendiri pemeriksaan payu dara selalu.

Buangkan sikap negatif yang ada jika anda mendapati sebarang masalah dan pergilah membuat pemeriksaan lanjut dengan doktor.

Kepada sesiapa yang berminat menjadi sukarelawan Persatuan Pink Champion, Perak bolehlah menghubungi Mardianah Yusof di talian 012-516 1240 untuk sebarang keterangan lanjut.

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL dan ROSLI MANSOR AHMAD RAZALI

Memahami Wakaf dan hibah..


KATA wakaf berasal daripada bahasa Arab, waqf yang bererti menghentikan atau menahan. Ertinya, seseorang menghentikan hak milik sesuatu harta dan menahan diri daripada menggunakannya dengan cara menyerahkan harta itu kepada pengelola untuk digunakan bagi kepentingan umum.

Barang yang diwakafkan ialah barang yang bermanafaat dan tidak cepat habis digunakan, baik harta yang tetap seperti tanah mahupun harta tidak tetap, seperti buku.

Hibah pula segi bahasa bererti pemberian atau hadiah, yakni pemberian harta untuk kepentingan perseorangan, institusi sosial, keagamaan atau ilmu pengetahuan.

Pemberi wakaf atau hibah tidak memperoleh apa-apa ganjaran. Dia melakukannya semata-mata kerana mengharapkan keredaan Allah SWT.

Harta yang dihibahkan adalah barang yang masih dapat digunakan dan bermanafaat kepada pemakainya, misalnya baju dan kelengkapan solat.

Suka memberi

Islam menganjurkan umatnya agar suka memberi kerana Nabi Muhammad SAW pernah bersabda yang bermaksud: Tangan yang di atas (pemberi) itu lebih baik daripada tangan yang di bawah (yang menerima), dan dahulukan orang yang menjadi tanggunganmu. Sebaik-baik sedekah adalah apa yang dikeluarkan daripada orang yang mempunyai kelebihan. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Hikmah

Memberikan wakaf atau hibah merupakan perbuatan terpuji dan suatu ibadat yang pahalanya tidak akan terputus.

Wakaf dan hibah sangat bermanfaat bagi kepentingan agama dan umat seperti untuk pembinaan kehidupan beragama, pendidikan dan peningkatan kesejahteraan.

Selain itu, wakaf dan hibah dalam ajaran Islam dimaksudkan untuk menjalin kerjasama sosial yang lebih baik dan untuk lebih mengakrabkan hubungan sesama manusia.

Perbezaan wakaf dan hibah

Ada tiga perbezaan antara wakaf dengan hibah. Pertama, barang wakaf bersifat tahan lama, tidak habis kerana digunakan, sementara barang hibah boleh habis digunakan.

Kedua, barang wakaf tidak boleh dipindahkan atau diwariskan, sementara barang hibah boleh dipindahkan.

Oleh sebab itu, orang atau institusi yang menerima wakaf tidak boleh menjual atau mewariskan barang wakaf.

Ketiga, dalam wakaf, yang diambil ialah manfaat daripada barang itu, bukan barang itu sendiri, sementara dalam hibah barang itu sendiri yang digunakan.

Dasar hukum

Ulama bersepakat bahawa hukum wakaf dan hibah adalah sunnah. Wakaf dan hibah sangat dianjurkan untuk membantu sesama manusia.

Yang mendorong ibadat wakaf dan hibah adalah firman Allah SAW dalam surah ali-Imran ayat 92 dan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: Marilah antara kamu saling memberikan hibah, kerana yang demikian itu akan menjadikan kamu saling mengasihani. (riwayat Bukhari)

Perwakafan

Kini masalah perwakafan dikendalikan secara khusus. Beberapa negara, misalnya Arab Saudi dan Mesir, yang membentuk Kementerian Wakaf khusus mengelola masalah perwakafan.

Di Malaysia, kebanyakan negeri memberi kuasa kepada Majlis Agama Islam menguruskan semua harta wakaf sebagai pemegang amanah.

Memahami tabarruk..


BERMULA minggu ini, ruang ini akan membahaskan persoalan tabarruk atau perbuatan mengambil berkat daripada seseorang atau sesuatu. Kefahaman atau salah faham tentang persoalan ini juga timbul dalam masyarakat kita.

Ramai umat Islam yang tidak memahami hakikat tabarruk sama ada dengan Nabi SAW atau pun kesan-kesan pusaka peninggalan Baginda SAW, keluarganya, ulama pewaris nNabi dan para wali, rahimahumullah.

Mereka menganggap orang yang mengambil jalan tabarruk, melakukan kesyirikan dan kesesatan lantaran kerana penelitian mereka yang sempit dan pemahaman akal mereka yang senteng.

Sebelum dijelaskan dalil-dalil dan bukti-bukti yang menunjukkan bahawa tabarruk diharuskan, bahkan juga disyariatkan, sewajarnya kita ketahui bahawa tabarruk itu tidak lain dan tidak bukan, hanyalah amalan tawassul kepada Allah SWT melalui perantaraan makhluk yang diambil berkat daripadanya itu; sama ada berupa kesan peninggalan, tempat atau seseorang manusia.

Adapun benda-benda yang mulia; dijadikan sebagai alat bertabarruk kerana dipercayai mempunyai kelebihan dan pendekatan dengan Allah SWT. Namun, tetap dipercayai mereka itu lemah untuk mendatangkan manfaat atau menolak mudarat, kecuali dengan iizin Allah SWT.

Sementara, barang-barang peninggalan; dijadikan alat bertabarruk kerana disandarkan kepada individu atau orang-orang yang mulia tersebut. Maka ia menjadi mulia kerana kemuliaan mereka. Ia juga menjadi agung, besar dan dikasihi kerana mereka, sama ada para nabi, rasul, ulama dan wali.

Begitu juga dengan tempat. Ia menjadi tempat yang berkat bukan semata-mata kerana tempat tersebut, tetapi kerana berlaku di tempat tersebut perkara-perkara kebaikan dan kebajikan; seperti solat, puasa dan ibadah-ibadah lain yang dilakukan oleh hamba-hamba Allah yang soleh.

Dengan kebaikan yang mereka lakukan di tempat tersebut, maka di situ diturunkan rahmat, dihadiri oleh malaikat dan diliputi ketenangan. Inilah keberkatan yang dituntut daripada Allah di tempat-tempat yang dimaksudkan.

Keberkatan ini boleh didapati di tempat-tempat tersebut melalui tawajjuh (menghadapkan permohonan) kepada Allah, berdoa kepada-Nya, beristighfar dan mengingati peristiwa-peristiwa penting dan mulia yang berlaku di tempat tersebut.

Dengan mengingati peristiwa mulia tersebut, akan menggerakkan jiwa-jiwa, membangkitkan keazaman dan semangat mencontohi insan-insan yang telah berjaya dan soleh.

Di bawah dipersembahkan nas-nas ini yang dipetik daripada risalah khusus Prof. Dr. Sayyid Muhammad 'Alawi al-Maliki yang bertajuk al-Barakah (keberkatan).

Bertabarruk dengan rambut dan ludah baginda SAW

Daripada Ja'far ibn Abdullah ibn al-Hakam, meriwayatkan: Bahawa Khalid ibn al Walid r.a kehilangan kopiah pada hari peperangan Yarmuk.

Dia berkata: "Carilah kopiah itu" Tetapi, para tentera tidak menemuinya. Khalid r.a berkata lagi, "Carilah lagi!" Akhirnya mereka menemuinya. Ternyata kopiah yang dicarinya itu hanyalah kopiah yang sudah usang.

Khalid r.a berkata: "Rasulullah SAW pernah mengerjakan umrah, lalu mencukur rambutnya. Orang ramai pun berebut-rebut hendak mendapatkan rambut Baginda SAW yang telah terpotong itu. Aku mendahului mereka untuk mendapatkan rambut daripada bahagian ubun kepala Baginda SAW.

Setelah mendapatnya, aku menyimpannya di dalam kopiah ini. Maka tidak ada peperangan pun yang aku ikuti dengan membawa kopiah ini bersamaku, melainkan aku diberikan kemenangan". (Berkata al Haithami: Telah meriwayatkan hadis ini al Tabrani dan Abu Ya'la juga meriwayatkan riwayat yang sama. Rijal kedua-duanya adalah sahih. Majma' al Zawaid 9:349. Hadis ini disebut oleh Ibnu Hajar di dalam al-Matolib al-'Aaliah 4:90)

Diriwayatkan daripada Malik ibn Hamzah ibn Abu Usaid al-Sa'idi al-Khazraji, daripada ayahnya, daripada datuknya Abu Usaid, dia mempunyai sebuah perigi di Madinah yang dikenali dengan Telaga Budha'ah.

Nabi SAW pernah berludah ke dalam perigi itu. Maka dia meminum air dari perigi itu, seraya memohon keberkatan dengannya. (Riwayat al-Tabrani dan rijalnya adalah dipercayai).

Keadaan sahabat bersama Rasulullah SAW

'Urwah ibn Mas'ud pernah menggambarkan keadaan para sahabat r.a bersama Nabi Muhammad SAW.

Imam al-Bukhari meriwayatkan dengan sanadnya kepada al-Masur ibn Makhramah dan Marwan, kedua-duanya berkata: 'Urwah pun kembali kepada kaumnya. Dia berkata, "Wahai kaumku! Demi Allah! Sesungguhnya aku telah beberapa kali diutus kepada raja-raja; aku pernah diutus kepada Qaisar, Kisra, dan Najasyi. Demi Allah! Aku tidak pernah melihat seorang raja yang diagungkan oleh sahabat (rakyat)nya, seperti yang dilakukan oleh sahabat-sahabat Muhammad SAW.

"Demi Allah! Tidaklah Baginda SAW berludah, kecuali ludahnya itu jatuh di atas telapak tangan seseorang daripada mereka. Lalu, dia menggosok ludah itu ke muka dan kulitnya. Jika Baginda SAW menyuruh mereka, mereka berebut-rebut untuk melaksanakan perintahnya.

"Apabila Baginda SAW berwuduk, hampir saja mereka saling berbunuhan kerana merebut air wuduknya. Apabila mereka berbicara, mereka merendahkan suara di sisi Baginda SAW. Mereka juga tidak menajamkan pandangan kepadanya kerana membesarkannya". (riwayat Imam al-Bukhari dalam kitab al-Syurut, bab: 'Syarat-syarat Jihad'.)

Ulasan Al-Hafiz Ibnu Hajar mengenai kisah ini

Di dalam kisah di atas menunjukkan ludah (kahak) dan rambut yang telah terpisah dari jasad adalah suci, dan terdapatnya amalan tabarruk dengan sisa-sisa atau lebihan yang suci daripada orang-orang soleh.

Boleh jadi, para sahabat r.a melakukan perbuatan tersebut disebabkan kehadiran 'Urwah, dan mereka berlebih-lebihan melakukannya, sebagai isyarat untuk menolak anggapan 'Urwah yang khuatir para sahabat akan melarikan diri daripada Nabi SAW.

Mereka seolah-olah berkata dengan lisan hal (ujaran sikap): Orang yang mengasihi imam atau pemimpin mereka dengan kasih yang sebegini rupa dan membesarkannya dengan kemuliaan seperti ini, bagaimana boleh adanya sangkaan bahawa ia akan lari daripada pemimpinnya itu dan menyerahkannya kepada musuhnya?

Bahkan, para sahabat r.a tersebut sangat mencintai Baginda SAW, dan juga terhadap agamanya, serta kuat membantunya lebih kuat daripada kabilah-kabilah Arab yang saling memberikan perhatian di antara satu sama lain semata-mata kerana ikatan kasih (kekeluargaan).

Daripada riwayat tersebut juga dapat diambil kesimpulan, bahawa harus menggunakan pelbagai cara dan alat untuk mencapai tujuan melalui pelbagai jalan yang dibolehkan. (Lihat Fath al-Bari, 5: 341)

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...