terima kasih buat kalian semua..

Monday, November 5, 2012

"Padahnya bila saya ada affair dengan perempuan lain kat luar..."

TUJUAN saya menulis ke ruangan ini bukan hendak mengutuk kaum sendiri atau mengiakan apa juga cerita kaum wanita, sebaliknya berharap pengalaman pahit yang saya tempuhi dapat dijadikan iktibar oleh suami di luar sana terutama yang ada niat menyimpan kekasih gelap mahupun hendak beristeri lebih daripada satu.'' Itu pengakuan Khaz dalam e-melnya.

''Saya sudah beristeri dan ada empat anak yang sihat dan bijak. Bukan niat membuka pekung di dada tapi mengakui apabila diri dilanda gelombang asmara, lelaki sering lupa tanggungjawab. Bukan tak sayang isteri tetapi sekadar ingin mencuba, kalau boleh nak kahwin lagi.

''Biasanya melalui ruangan ini saya baca kisah suami curang yang diceritakan oleh para isteri. Kalau dulu saya senyum sinis tetapi setelah berlaku pada diri sendiri barulah saya sedar dugaannya amat berat. Saya mengaku curang kepada isteri yang banyak berkorban dan setia kepada saya selama ini.

''Kami berkahwin lebih 10 tahun. Hidup kami memang bahagia kerana perkahwinan dibina atas dasar cinta, bertambah erat apabila dikurniakan anak tetapi siapa sangka keadaan itu berubah apabila saya mabuk cinta untuk kali kedua.

''Episod kecurangan saya bermula apabila asyik melayari facebook yang menjadi kegilaan orang tak kira tua muda masa kini. Nak dijadikan cerita dalam 'fb' ini saya terjumpa kekasih lama saya Su ketika kami masih belajar di sekolah menengah lagi tetapi hubungan kami terputus setelah masing-masing melanjutkan pelajaran.
''Gembiranya hati apabila ditanya Su mengaku, itulah gambarnya dan itulah keadaannya. Apalagi segala kenangan manis ketika kami bercinta dahulu, kembali berasap dan berapi semula. Perkenalan kami berlanjutan dan kami mula bertukar nombor telefon.

''Gelora cinta saya kembali ghairah apabila saya dapat tahu dia kini single setelah dikecewakan kekasihnya. Mulanya kami hanya berbual biasa tapi lama-kelamaan langkah kami semakin panjang sehingga keluar minum dan makan-makan.

''Su tahu yang saya sudah berkahwin dan saya pernah kenalkan dia dengan isteri saya Hidayah, tapi Su masih layan saya dengan baik malah bertambah mesra. Dia tidak pernah menolak apabila diajak keluar minum dan makan waktu malam. Bila selalu dilayan dengan manja, senyum lentuknya membuatkan saya lupa isteri dan anak- anak di rumah.

''Akhirnya daripada seorang ayah penyayang dan suami bertanggungjawab, saya lupa diri. Hari- hari tumpuan saya hanya pada Su. Anugerah Allah menambah rezeki dengan menaikkan pangkat saya, rupanya ujian untuk saya yang saya tak nampak.

''Sejak naik pangkat dan gaji bertambah, saya mula belajar menipu Hidayah yang setia di rumah. Saya balik lewat dari pejabat dengan alasan banyak kerja. Hidayah percaya cerita saya. Padahal lepas waktu pejabat saya berkejar jumpa Su dan habiskan masa dengannya hingga lewat malam.

''Saya jadi muak tengok muka Hidayah. Perasaan muak membuat saya rasa menyampah dan tidak betah duduk di rumah. Ada saja benda yang tidak kena di mata bila melihat Hidayah menyebabkan kami kerap bertengkar. Akhirnya Hidayah suarakan perubahan yang dia nampak pada saya. Tapi saya tidak peduli. Anak-anak pun saya tidak kisah. Tengah mabuk cintalah katakan. Macam-macam saya beli untuk Su kerana saya yakin Su mencintai saya.

''Saya tidak ambil tahu apa keperluan Hidayah dan anak-anak kerana Hidayah akan uruskan sebab dia bekerja dan bergaji. Saya cepat berang dan meradang bila Hidayah mempersoalkan ke mana gaji saya dihabiskan kerana belum hujung bulan saya akan tebalkan muka pinjam duitnya. Walaupun kecewa tapi Hidayah tetap membantu.

''Bila selalu keluar berdua pasti makhluk ketiga akan sesatkan umat Muhammad S.AW dan akibatnya saya dan Su terlanjur. Bukan sekali dua tapi setiap kali berjumpa.

''Akibatnya saya jadi lebih angau kalau tidak jumpa. Setiap malam saya pasti jumpa Su sebelum balik rumah. Bila di rumah, saya jadi dingin nak layan Hidayah sehingga dia mengesyaki saya dan bertanya apa sebabnya.
''Akhirnya saya mengaku tengah bercinta dan akan kahwin lagi satu. Hidayah terus menangis dan minta dilepaskan kerana tidak sanggup bermadu. Ketika itu saya tidak fikir perasaan dia. Saya katakan padanya saya tidak akan lepaskan dia kerana saya masih sayangkan dia dan anak-anak cuma saya ingin kahwin lagi satu. Tak boleh ke?

''Saya yakin mampu menguruskan keluarga dengan gaji saya. Hidayah yang nampak lembut berkeras minta cerai dengan alasan saya tak mampu dari segi zahir batin, belum masuk bab perasaan dan hati.
''Tetapi saya tidak pedulikan perasaannya dan anak-anak saya biarpun ketika itu mereka sedang menghadapi peperiksaan penting.

''Matlamat utama saya tetap hendak kahwin dengan Su, cinta pertama saya.
''Hendak dijadikan cerita, satu hari saya ditugaskan ke luar daerah selama sebulan. Bila pulang, saya tak balik rumah sebaliknya terus ke rumah Su untuk melepas rindu. Alangkah terkejutnya bila sampai depan rumah Su, saya nampak ada sebuah kereta dan di dalamnya ada lelaki. Tidak lama kemudian saya nampak Su keluar dengan senyum lentuk lalu masuk ke dalam kereta tadi.

''Berderau darah saya. Rasanya mahu saya terkam Su ketika itu. Namun saya kuatkan hati dalam marah memandu pulang ke rumah. Sampai di rumah, Hidayah tak berani menyapa kerana melihat wajah saya yang tengah bengang.

''Keesokannya saya ke tempat kerja Su minta penjelasan. Ringkas jawapan Su sambil senyum melirik,''Dah awak beri saya terima!! Rezeki jangan ditolak". Su mengaku dia terpaksa layan saya kerana saya banyak melabur untuknya. Lelaki tersebut kekasihnya yang bertugas di luar negara baru pulang ke Malaysia.
''Ketika itu baru saya sedar. Ada wanita sanggup gadai maruah untuk kesenangan yang dicita. Bila teringat isteri di rumah terasa malu dengan balasan yang Allah tunjukkan pada saya.

''Kepada suami yang belum terjebak dengan skandal, pesan saya, hargailah isteri kita." Itu pengakuan ikhlas Khaz atas kesilapannya semoga menjadi iktibar kepada semua.

Time main sedap sama-sama...time susah tanggung sorang2 !!!

Diam tak diam sudah enam tahun usia anak perempuan Suhaila. Dalam tempoh itu jugalah ibu muda berusia 21 tahun itu bergantung penuh pada kudrat kedua orang tuanya untuk menguruskan diri.
Suhaila (bukan nama sebenar) dahulu seorang remaja yang lincah dan periang sebelum diuji dengan dugaan cukup berat apabila sebahagian tubuhnya lumpuh akibat melahirkan anak.

Tiada siapa menduga, kerana keadaan yang menimpanya itu ibarat sudah jatuh ditimpa tangga.
Sudahlah malu keluarganya terhadap cacian orang kampung masih berbekas, dia pula terpaksa menanggung kesakitan dan kecacatan seumur hidup.

Anak perempuan yang dilahirkan hasil hubungan haram dengan teman lelakinya kini dijaga oleh ibunya. Biarpun kelahiran 'tidak dipinta', cucu perempuan itu ditatang bagai minyak yang penuh oleh nenek dan datuknya.

Walaupun pernah menconteng arang pada keluarga ditambah pula dengan keadaannya yang tidak berupaya, Suhaila masih bersyukur kerana mempunyai keluarga yang menyayangi dirinya.

"Mereka sanggup bersusah payah menjaga dan berusaha pelbagai cara untuk mengubati penyakit yang saya dihidapi sekarang. Saya tidak sanggup melihat kesedihan pada wajah ibu tiap kali dicemuh oleh orang kampung.

"Sehingga hari ini, walaupun peristiwa hitam itu sudah lama berlalu saya sangat bersyukur kerana dapat melihat anak membesar di depan mata ," katanya.
Bercerita lanjut mengenai kisah hidupnya yang menyebabkan dia terjebak melahirkan anak luar nikah, segalanya bermula apabila Suhaila terlalu mengejar keseronokan dan mudah dibuai dengan pujukan rayu seorang lelaki.

"Saya berkenalan dengan lelaki tersebut ketika berusia 15 tahun. Jarak umur antara kami lebih enam tahun. Perkenalan kami diatur oleh rakan yang merupakan rakan sekelas ketika itu.
"Amran (bukan nama sebenar) sudah bekerja dan berkahwin ketika itu. Saya pula masih belajar dan akan menghadapi peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR). 

"Saya tidak hiraukan statusnya sebagai suami orang kerana perasaan sayang dan cinta yang semakin membuak-buak.
"Tambahan pula usia saya yang masih mentah dan mudah terpengaruh dengan pujuk rayu seorang lelaki sehingga sanggup menggadai maruah dan harga diri.

"Semasa mula berkenalan kami hanya berjumpa selepas habis waktu sekolah sahaja. Kebetulan jarak tempat kerja Amran dengan sekolah dekat. Jadi kami selalu menghabiskan masa bersama-sama sehingga lewat malam.

"Adakalanya kerana terlalu mabuk dengan cinta Amran, saya beberapa kali membohongi ibu. Saya kata pada ibu mahu ke sekolah, sebaliknya masa saya dihabiskan berseronok dengan Amran.
"Selalunya, kawasan sunyi daripada kelibat orang ramai seperti tepi tasik menjadi tempat kami sering berjumpa untuk melepaskan perasaan rindu masing-masing," katanya.
Ujar Suhaila lagi, hubungan yang terjalin itu akhirnya dapat dihidu oleh keluarga menyebabkan kedua ibu bapanya mula meragui setiap tindak-tanduk yang dilakukan oleh Suhaila.

"Mereka mula memarahi jika saya sering pulang lewat malam, tetapi nasihat itu hanya dibiarkan begitu sahaja.
"Perasaan sayang pada lelaki itu menyebabkan saya tidak menghiraukan nasihat ibu malah kedegilan saya semakin menjadi-jadi selepas dikongkong oleh ibu," katanya.
Semestinya setiap perkara yang dilakukan sama ada secara sedar atau sengaja pasti seseorang itu perlu menanggung kesannya.

"Saya menyedari telah mengandung selepas mengalami alahan teruk seperti yang dialami oleh wanita lain yang sedang mengandung.
"Ketika itu, saya tidak mengesyaki saya mengandung sehinggalah ibu membawa ke klinik selepas mengalami demam dan muntah teruk," katanya.

Menurut Suhaila selepas disyaki mengandung, Amran mula menghilangkan diri dan tidak ingin bertanggungjawab ke atas anak yang dikandungnya itu.
"Ketika itu, baru saya sedar bahawa Amran tidak menyintai saya, sebaliknya dia hanya ingin mengambil kesempatan ke atas diri saya.

"Disebabkan malu kerana mengandung luar nikah saya bertindak berhenti sekolah. Kini walaupun niat untuk belajar masih membara impian itu terpaksa dipendam kerana keadaan saya yang tidak mengizinkan," katanya mengakhiri bicara.

Oleh SITI AISHAH YUSOFF

'Saya jadi alat dendamnya kepada bekas isteri'!!!

SIFAT berdendam membawa musibah dalam hidup suami isteri. Jika tidak dikawal, sifat itu akan menghancurkan impian pasangan suami isteri untuk hidup bersama hingga ke akhir hayat.
Demikian mukadimah kisah minggu ini yang ingin saya kongsi dengan pembaca. Ia dialami sendiri oleh seorang wanita yang mahu dikenali sebagai Asmira (bukan nama sebenar).
Apa yang berlaku seterusnya? Kita ikuti cerita Asmira.

"Saya berusia lewat 20-an, bekerja sebagai pegawai di sebuah bank. Saya mempunyai seorang teman lelaki bernama Megat (bukan nama sebenar).

"Perkenalan kami berlaku secara kebetulan dan tidak dirancang. Macam cerita Melayu dulu-dulu, ibarat pantun, sapu tangan jatuh ke tangan, dalam tangan ada bunga, tepuk tangan terasa tangan, dalam tangan tiada yang berpunya.... Indah bait-bait ayat yang membuka lambaran perkenalan kami.
"Mungkin hati seorang wanita mudah terusik dengan madah-madah dan perhatian yang ditunjukkan. Tiada apa yang perlu dicurigai dan ketika itu mungkin Megat lelaki yang paling sempurna di mata saya.
"Apabila saya tanya, kenapa dia masih keseorangan, jawapannya, 'saya belum berjumpa yang berkenan di hati dan sedang mencari yang serasi dan boleh dijadikan suri hidup.

"Pengakuan Megat membolehkan saya terus berkawan dengannya kerana dia tidak 'terikat' dengan sesiapa yang istimewa. Pengalamannya yang pernah bertugas di luar negara sentiasa menjadi bahan bualan antara kami. Kisah-kisah silamnya juga dikongsi bersama untuk mengimbau kembali nostalgia yang terpahat dan terbuku di sanubarinya. 

"Menurut Megat, dia bertugas hampir 10 tahun di luar negara. Di sana, dia berkenalan dengan gadis idaman dan dipendekkan cerita mereka bernikah di luar negara. Katanya, pernikahan mereka ringkas sahaja tidak seperti di tanah air yang meriah dan terikat dengan adat.

"Masuk tahun kedua, mereka dikurniakan seorang cahaya mata yang kini berusia sembilan tahun. Ceritanya mereka bahagia dan tiada masalah yang merangkumi adat dan budaya kerana isterinya juga rakyat Malaysia.
"Setelah tamat tempoh bertugas di luar negara, mereka kembali ke tanah air, dan di sinilah segala yang tidak diduga terjadi. Isterinya Erin (bukan nama sebenar) kembali ke pangkuan kekasih lamanya. Kata Megat, dengan hati yang sangat berat, isterinya dilepaskan. 

"Jika diturutkan hati...mati dan jika diturutkan kata... binasa, tetapi dia terpaksa akur dengan suratan takdir setelah gagal untuk menyelamatkannya. Itu kata Megat. Mereka mengambil giliran seperti yang telah dipersetujui bersama untuk menjaga anak. 

"Dalam sibuk bercerita tentang dirinya, tiba-tiba dia bertanya saya, Cik Asmira masih belum berpunya ke? Saya terkedu seketika. Tapi dia inginkan kepastian untuk mahu lebih mengenali saya.
"Lalu saya berterus terang yang saya ditinggalkan tanpa berita, sehingga kini orang yang saya ingin sandarkan harapan hilang begitu sahaja, mungkin dia telah berubah hati atau telah bernikah.
"Lalu kata Megat, nasib kita serupa sambil menghulurkan kadnya dan berkata, Cik Asmira boleh menghubungi saya bila-bila masa sahaja. Terima kasih kerana sudi berkawan dengan saya.
"Selepas pertemuan itu, kami semakin kerap berjumpa dan seterusnya menjadi intim bagaikan merpati dua sejoli. Saya tidak syak apa-apa dengan niat Megat kerana percaya dia ikhlas dalam perhubungan kami.
"Sayangnya tekaan saya meleset, Megat bukan lelaki yang boleh saya sandarkan harapan. Hebat permainannya mengalahkan ahli silap mata yang bijak memukau penonton sehingga sukar untuk mengesan segala kepalsuan.

"Berjanji macam-macam tetapi semuanya hampa. Apabila bercakap mengalahkan ahli pidato, semua fakta dia tahu. Sayangnya dia seorang pendendam. Sampai bila harus sandiwara ini berterusan? Saya mula sedar sikap buruk Megat setelah enam bulan kami berkawan.
"Setiap kali keluar, saya yang keluarkan belanja, dia memberi pelbagai alasan tak bawa duit, tertinggal dalam kereta dan macam-macam lagi. Banyak lagi sikapnya yang saya nampak hanya memperalatkan saya.
"Akhirnya saya mula sedar yang dia menggunakan saya untuk membalas dendam terhadap bekas isterinya yang berlaku curang kepadanya.

"Inikah lelaki idaman aku? Selalu saya bertanya dalam hati. Saya mula sedar diri diperalatkan. Masih belum terlewat untuk bertindak meninggalkan Megat yang pandai menjerat mangsa. Lalu saya meminta untuk mengundur diri dengan alasan tiada keserasian antara kami.
"Keputusan saya telah menyelamatkan diri saya daripada menjadi mangsa seorang pendendam. Megat telah meracuni fikiran saya untuk melupakan hasrat bernikah. Katanya, pernikahan di era ini tiada jaminan untuk hidup bahagia, kesemuanya hanya palsu dan zalim.

"Mazhab apa yang Megat anuti, yang halal bertukar menjadi sebaliknya. Fahaman dan gaya hidup yang songsang seperti inilah yang akan meruntuhkan moral. Orang yang menganiaya dirinya sendiri dan diri orang lain adalah orang yang menarik dirinya kepada kebinasaan di dunia dan di akhirat.
"Menyedari tindakan saya untuk berpisah, Megat mula buat hal, macam-macam yang dia buat terhadap saya. Dia ganggu saya di pejabat, dia datang ke rumah dan ugut saya.

"Dia mula sedar akan dosa yang diciptanya kerana dendamnya terhadap bekas isterinya dilepaskan kepada saya. Puas dia merayu dan meminta maaf, tapi saya sudah tawar hati. Saya tidak mahu pisang berbuah dua kali. Lagipun mengenali dia dalam masa enam bulan, saya dapati dia seorang yang baran, tidak hairanlah kenapa isterinya tinggalkan dia.

"Saya cuba memujuknya supaya menerima keadaan dan kami tiada jodoh. Mulanya dia tidak boleh terima, lama-kelamaan dia kembali sedar kesilapannya, itu pun setelah saya mengaku telah bertunang.
"Walaupun itu tidak benar tetapi saya bersyukur kerana dia faham keadaan saya. Lagipun kami tidak bercinta dan saya tidak pernah memberi harapan apa-apa kepadanya. Kami sekadar berkawan.
"Apa pun saya bersyukur kerana saya tidak berjanji apa-apa kepadanya. Memang perempuan itu lemah, tetapi dengan keimanan yang ada pada saya, saya bersyukur kerana berjaya melepaskan diri daripada masalah yang dicetuskan oleh Megat.

"Saya berdoa agar dia bahagia dengan kehidupannya dan tidak lagi mengganggu saya.
"Syukur sangat-sangat kerana setelah tiga bulan berpisah, dia tidak mengganggu saya. Pun begitu, saya tetap berhati-hati dan berusaha mengelak daripada bertemu dengannya.
"Mudah-mudahan Allah melindungi saya dan memberi kebahagiaan untuk saya pada masa mendatang,'' begitu kata Asmira. 

Apa yang berlaku kepada Asmira perlu diberi perhatian oleh wanita di luar sana supaya lebih berhati-hati dalam memilih calon suami.

Sunday, November 4, 2012

Adakah hubungan anda suami isteri semakin hambar??


PERNAHKAH anda sebagai isteri merasakan ada hari-harinya anda berasa hambar dengan sikap suami anda.

Mungkin anda merasakan sikap suami anda sudah tidak seperti dahulu, banyak mengelak diri dan enggan pula berkomunikasi dengan anda.

Sekiranya terjadi sedemikian pasti ada sebabnya suami anda beraksi begitu. Mungkin dia mengalami masalah yang berat di pejabat, berhadapan dengan masalah kesihatan mahupun ingin berseorangan.

Bagaimanapun adalah malang sekiranya sikap suami berkeadaan demikian disebabkan dia sudah tidak menyayangi atau memerlukan anda lagi, namun dia sukar pula untuk meluahkan kenyataan itu kepada anda, manakala anda pula tidak mengetahui puncanya.

Berikut diberikan enam cara tanda mengenal pasti adakah suami anda sebenarnya memang sudah tidak menyayangi anda dan sekiranya perbezaan watak ini dapat dihidu dari awal mungkin anda sebagai isteri boleh memulihkan keadaan.

1 Dia jarang ada di rumah

Ramai di kalangan lelaki menggunakan alasan banyak kerja di pejabat menyebabkan mereka balik lambat ke rumah. Bagi mereka apa guna balik ke rumah awal sekiranya dihimpit dengan rasa kebosanan, tiada berperasaan, terasa menyampah mahupun terasa tiada makna sebaik sahaja sampai di rumah.
Hakikatnya di sebalik keadaan ini menyebabkan mereka banyak menghabiskan masa di tempat kerja dan tanpa disedari mereka akan menjalinkan hubungan dengan rakan sekerja yang kini dirasakan lebih menarik daripada anda di rumah.

2 Tiada lagi kata-kata pujian darinya

Bilakah kali terakhir anda mendengar pujian daripada suami anda atau menghargai sesuatu yang anda lakukan. Lelaki tidak akan mengucapkan kata-kata pujian kepada individu itu apabila dia fikir si dia tidak layak untuk mendapatkan pujian berkenaan.

Apabila suami anda sudah mula kurang tumpuan kepada anda dan percaya semua yang anda lakukan adalah tidak berbaloi bagi dirinya, lambat-laun perhatiannya kepada anda mula hilang.

3 Dia suka menyalahkan anda

Tuduhan demi tuduhan dan suka menyalahkan anda adalah salah satu babak yang paling ditakuti dalam hubungan suami isteri. Ini juga menunjukkan tanda besar sebenarnya suami anda sudah tidak mahukan anda lagi dalam perhubungan berkenaan. Apatah lagi sekiranya dia sudah mempunyai wanita lain dan pastinya dia mula membuat perbandingan antara anda dan si dia. Akhirnya, anda yang akan menjadi tempat untuk dia melepaskan segala yang terbuku di hati dengan maki hamun dan sumpah-seranahnya.

4 Kebanyakan aktiviti yang dilakukan oleh pasangan terhenti

Ini termasuklah dia tidak lagi membawa anda untuk pergi jamuan makan bersama-sama, enggan bersama anda di mana-mana majlis ataupun tidak mahu makan bersama biarpun di rumah.

Ini disebabkan dia tidak lagi mendapati anda menarik buatnya dan apabila bersama anda dia tidak terasa keseronokan sebagaimana waktu mula bercinta dahulu.

Begitu juga dia terasa mahu berjauhan daripada anda setiap masa kerana berasa bebas sekiranya berbuat demikian.

Tambahan pula sekiranya dia sudah ada pasangan yang lain menyebabkan semua aktiviti yang lebih menyeronokkan boleh dilakukan bersama teman barunya.

5 Komunikasi selalunya hambar

Jika pasangan itu dalam keadaan bercinta selalunya semua komunikasi yang dilakukan adalah menyeronokkan dan menarik sehinggakan apa sahaja isu boleh dijadikan bahan.
Namun apabila kasih sayang sudah semakin menurun kesukaran untuk bercakap antara satu sama lain juga akan berlaku malah suami anda akan mengelak daripada bertentang mata dengan anda. Sepatah yang ditanya, sepatah yang dijawab.

Hanya isu utama yang dicakapkan itupun beberapa patah perkataan sahaja. Akhirnya tiada lagi ucapan dan kata-kata keluar dari mulut suami anda kerana dia berasa tidak lagi seronok untuk berbual dengan anda.

6 Kasih sayang dan aktiviti seks mula menghilang

Ini adalah saat kebahagiaan akan hilang dan terus luput dari sanubari seorang yang bergelar suami kepada isterinya.

Hilangnya kasih sayang dan tiadanya rasa ghairah kepada pasangan menyebabkan hubungan suami isteri itu sudah tiada makna lagi terutama ketika di ranjang.

Biarpun sesudah bertahun mungkin hubungan seks antara suami isteri sudah tidak serancak selalu namun hubungan akan berkekalan selagi ada rasa kasih sayang. Tetapi apabila semuanya hilang hubungan akan renggang dan akhirnya putus.

Apabila hubungan seks dilakukan pula hanya terasa hambar dan dingin sedangkan si isteri menanti dengan penuh rasa harap.

Si suami ketika itu kasih sayangnya pula sedang berbunga maka keghairahan pun menjelma berbanding anda yang telah lama dikenalinya.

Benarkah penguatkuasa kita lemah?

INGIN saya mengambil perhatian agensi penguat kuasa termasuk pihak berkuasa tempatan, polis dan sebagainya yang diamanahkan untuk menguat kuasa undang-undang. 

Apa yang saya lihat, tahap penguatkuasaan di Malaysia amat lemah. Jika dibandingkan dengan jiran di Singapura ia seperti langit dan bumi. Banyak keluhan, pandangan dan teguran telah diberikan tetapi tiada peningkatan. 

Contoh-contoh di bawah adalah sebahagian daripada keadaan yang wujud dan seolah-olah telah menjadi landskap Malaysia ketika ini:

(a) Kebanjiran pendatang asing seolah-olah tidak dapat dibendung lagi hingga menimbulkan keresahan warga negara Malaysia. 

(b) Penunggang motosikal tidak memakai topi keledar dan melanggar lampu isyarat sudah menjadi lumrah.

(c) Apa sudah jadi dengan demonstrasi yang merosakkan harta awam pembayar cukai semasa Bersih 3.0. termasuk insiden menunjuk punggung dan mengibarkan bendera Sang Saka? Ambil keterangan sahaja ke?

(d) Apa sudah jadi kepada blogger dan orang yang menghina Islam. Cukupkah dengan permintaan maaf yang nampak tidak ikhlas sahaja?

(e) Membuang sampah merata-rata sudah menjadi pemandangan biasa kerana tak pernah dengar orang kena sama atau denda kerana buang sampah.

(f) Bangunan kerajaan termasuk di Putrajaya yang menggunakan bahasa Inggeris. Betapa rendahnya martabat Bahasa Melayu. Tidak hairanlah jika pengiklan-pengiklan berleluasa menggunakan bahasa lain di papan iklan, poster termasuk mengiklankan jualan rumah (cuba lihat di Wangsa Maju sebagai contoh) termasuk GLC. Siapa salah? Tidak usahlah kerajaan membazir dan melaung-laung kempen seperti Bulan Bahasa Kebangsaan. 

(g) Iklan-iklan haram berleluasa di tempat-tempat awam termasuk iklan lucah seperti adult toy dan ubat kuat lelaki, ah long dan sebagainya amat berleluasa. Tindakan PBT hanya bermusim dan kenapa mereka tidak boleh didakwa sedangkan nombor telefon mereka terpampang di dalam iklan mereka?

(h) Pemandu kereta menggunakan lorong kecemasan di lebuh raya terutamanya musim perayaan. Sepatutnya JPJ atau Polis mengambil tindakan terutama di lebuh raya utama.

(i) Kenapa tanah simpanan di Cameron Highlands diterokai secara haram tanpa pengetahuan pejabat daerah? Alasan tidak cukup kakitangan adalah alasan dangkal oleh seorang Pegawai Daerah. Kenapa baru hendak buat 'house clean up' hanya selepas didedahkan oleh media?

(j) Keengganan pemandu teksi menggunakan meter dan memeras penumpang hinggakan perkhidmatan teksi di Malaysia adalah tercorot dan paling hina di dunia.

Contoh di atas merupakan sekelumit sahaja. Ini belum lagi meliputi kes-kes melibatkan perundangan rumit seperti penipuan perniagaan pelaburan emas, penerimaan dana haram asing dan sebagainya.
Apa pun saya beranggapan kita tidak boleh menyalahkan pihak kakitangan bawahan penguat kuasa 100 peratus kerana pihak pengurusan atasan juga harus bertanggung jawab. 

Ini termasuk bantahan pelik daripada penggubal undang undang sendiri (Ahli Parlimen) meminta penangguhan terhadap sistem AES yang bertujuan untuk menguatkuasakan undang-undang jalan raya (Ordinan Lalulintas) sedangkan sistem telah beroperasi dan jutaan ringgit telah dilaburkan.
Di manakah integriti mereka sebagai penggubal undang-undang?. 

Kerenah birokrasi ini semakin rumit apabila hukuman mandatori gantung sampai mati hendak dihapuskan kononnya untuk menyelamatkan nyawa rakyat Malaysia yang dihukum di luar negara kerana terlibat dalam pengedaran dadah. 

Berapa peratusankah bilangan mereka yang terlibat jika dibandingkan dengan jumlah rampasan dadah dan penagih dadah akibat senangnya bekalan di negara ini? 

Angkanya amat menakutkan. Ini belum lagi termasuk yang terlepas ke dalam negara. Tolonglah berikan tenaga dan fokus anda terhadap penguatkuasaan kepada perkara-perkara asas (fundamental) dahulu sebelum memikirkan penguatkuasaan undang undang yang lebih berat dan rumit. 

Rumusan saya jika pihak penguatkuasa dan pihak berwajib tidak mempunyai keupayaan, minat atau cara yang berkesan 'swastakan' sahaja tugas penguatkuasaan ini.

PAK TUA
Nilai

Perlukan gelaran Haji/Hajjah di pangkal nama????

PAK haji dan mak haji itulah gelaran yang sinonim dengan seseorang setelah kepulangan mereka daripada menunaikan ibadat haji. Gelaran yang disandang itu akan berkekalan sehingga dia meninggalkan alam fana ini. Dalam konteks hidup bermasyarakat pula, seseorang itu akan lebih dipandang berbanding sebelum menunaikan ibadah haji yang cukup istimewa itu.

Gelaran ini begitu dihormati dan disegani oleh segenap lapisan masyarakat turun-temurun. Alasannya adalah bermula nenek moyang kita menunaikan ibadah haji membawa reputasi yang cukup disegani.
Zaman dahulu teknologi tidak secanggih sekarang. Para jemaah haji melaksanakan ibadah haji bukan menggunakan kapal terbang tetapi menggunakan kapal laut yang dianggap kenderaan tercanggih pada ketika itu. 

Mereka berangkat ke tanah suci dengan persiapan rohani, jasmani dan material selengkap yang mungkin dengan seikhlas hati. Perjalanan pergi dan pulang tersebut memakan masa berbulan-bulan lamanya.
Para jemaah haji ketika itu mengambil kesempatan ketika dalam perjalanan yang lama ini untuk menuntut ilmu agama dengan para ulama yang berada bersama rombongan mereka bagi memantapkan lagi pengetahuan agama serta persiapan mereka. 

Ada juga tidak ketinggalan untuk bertalaqi kitab dengan para ulama yang berada di tanah suci mengikut kesempatan masa panjang yang dimiliki. Maka kepulangan mereka ke tanah air sudah pasti sarat dengan pengalaman serta ilmu agama. 

Lantaran itu, layakkah mereka disapa dengan gelaran Pak Haji dan Mak Haji disebabkan ibadah haji adalah simbol kesolehan, ketakwaan, tawaduk, zuhud dan sebagainya.

Tetapi malangnya dewasa ini reputasi tersebut semakin pudar, ekoran nilai-nilai Islam dalam diri semakin merudum walaupun seseorang itu menyandang gelaran pak haji dan mak haji.
Karakter mereka kembali kepada asal sebagaimana sebelum berangkat ke tanah suci. Maka layakkah panggilan pak haji dan mak haji itu? Hanya diri sendiri yang mampu memberi jawapan yang paling tepat dalam memperbaiki diri.

Ibadah haji adalah suatu perjalanan yang suci, membawa diri ke negeri kedamaian untuk menyahut panggilan Rabbul Alamin. Perjalanan yang indah mendamaikan hati, menyentuh perasaan, menenangkan sanubari, serta nostalgia indah dalam kehidupan bertujuan mendapatkan haji mabrur yang dijanjikan syurga oleh Allah SWT.
Rasulullah SAW bersabda: Haji mabrur itu tiada ganjaran di sisi Allah kecuali syurga. (Muttafaqun alaih)

Ketika merenung sejenak implikasi haji mabrur, Rasulullah SAW pernah ditanya oleh seorang lelaki berkenaan implikasi haji mabrur, baginda menjawab: "Suka memberi bantuan terhadap orang lain dan baik tutur bicaranya." (riwayat Ahmad).

Berdasarkan hadis tersebut, haji yang mabrur akan mengubah watak pak haji dan mak haji menjadi insan yang pemurah lagi terpuji akhlaknya. Pak haji dan mak haji akan memiliki sifat rasa empati terhadap orang lain serta lenggok bahasanya amat membekas di hati, terpancar nilai-nilai Islam.

Oleh ABDUL ARHAM MAT

Bagaimana bermulanya kiraan tarikh hijrah??

ISLAM mengikut tarikh hijrah dikira sejak hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah (622M). Pengiraan hari dan bulan hijrah adalah berdasarkan peredaran bulan. Oleh sebab itu, tarikh hijrah juga dinamakan tarikh Qamariah (Arab: al-qamar > bulan).

Nama 12 bulan yang kini digunakan sudah ada sebelum masa Islam. Nama bulan seringkali mengikut musim atau perilaku orang Arab (khususnya pemuda) dengan nama hari. Dalam bahasa Melayu digunakan nama (Isnin-Ahad) yang dipakai orang Arab pra-Islam.

Penetapan hijrah Nabi Muhammad SAW sebagai tarikh awal Islam bermula daripada keturunan Ali bin Abu Talib (khalifah ke-4) kepada Khalifah Umar (khalifah ke-2) kerana peristiwa hijrah merupakan kejayaan awal perjuangan Nabi Muhammad SAW dalam menegakkan Islam.

Pengiraan hari, bulan dan tahun berdasarkan peredaran bulan (pengiraan Qamariah). Pengiraan waktu berdasarkan matahari dan bulan disebut dalam surah Yunus ayat 5. Manakala pengiraan satu tahun 12 bulan disebut dalam surah al-Taubah ayat 36 dan 37. Ada bulan yang terdiri dari 30 hari ialah bulan ganjil (1,3,5,7,9 dan 11) dan yang terdiri dari 29 hari ialah bulan genap (2,4,6,8,10 dan 12).
Tarikh Hijrah atau Qamariah adalah berdasarkan peredaran bulan (Arab: qamar) mengelilingi bumi. Satu tahun Qamariah terdiri dari 12 bulan, 354 hari, lapan jam, 47 minit dan 36 saat. Setiap bulan terdiri dari 29 hari, 12 jam, 44 minit dan tiga saat.

Tahun Gajah

Sebelum ada penetapan tahun hijrah, orang Arab menamakan sesuatu tahun mengikut peristiwa luar biasa yang terjadi pada tahun tersebut, misalnya Tahun Gajah pada kelahiran Nabi Muhammad SAW. Tahun pertama (622), Baginda di Madinah disebut sebagai Tahun Azan kerana pada tahun itu disyariatkan azan.
Tahun ke-2 (623) Nabi Muhammad SAW di Madinah dinamakan Tahun Izin Perang, Tahun Puasa, Tahun Zakat (Tahun Korban) kerana pada tahun itu disyariatkan keizinan berperang, puasa, zakat dan korban.
Selain itu, tahun ke-9 (629), tahun Nabi Muhammad SAW menetap di Madinah disebut sebagai Tahun Taubah. Dalam surah ini dinyatakan bahawa Tuhan dan Rasul-Nya memutuskan ikatan dengan kaum musyrik di Mekah.

Tahun ke-10 (630) disebut sebagai Tahun Perpisahan kerana Baginda SAW mengerjakan haji di Mekah.
Penetapan tahun hijrah
Tahun Hijrah ditentukan oleh Khalifah Umar pada 17 H/638 M. Untuk menetapkan pengiraan tahun hijrah, Umar mengundang para sahabat. Ada sahabat yang mengusulkan tahun kelahiran Nabi Muhammad SAW dikira sebagai permulaan tahun Islam.

Ada pula yang mengusulkan turunnya wahyu pertama. Yang lainnya mengusulkan Perang Badar (17 Ramadan) dan peristiwa penting Nabi Muhammad SAW. Ali bin Abu Talib kemudiannya mengusulkan peristiwa hijrah Nabi SAW dari Mekah ke Madinah sebagai permulaan tahun Islam.
Nabi Muhammad SAW tiba di Madinah pada 8 Rabiulawal/20 September 622. Umar menerima usul ini kerana hijrah merupakan titik pemisah di antara masa Mekah dengan Madinah dan merupakan perjuangan awal Baginda SAW dalam menyebarkan Islam.

Bulan Arab kuno

Menurut sejarawan Islam, Abu Raihan al-Biruni (973-1048), di kalangan bangsa Arab kuno sudah terdapat nama 12 bulan yang kini tidak digunakan lagi dalam dunia Arab. Nama kuno ke-12 bulan ini ialah al-Mu'tamir (bersamaan dengan Safar dan dianggap sebagai bulan pertama), Najir, Khawwan, Bussan, Hantam (Hanam), Zaba' (Zubi), al-Asamm, Adil, Nafik, Waghl, Huwa' dan Burak.
Nama hari

Pada mulanya orang Arab membahagikan satu bulan kepada tiga bahagian: masing-masing 10 hari dengan nama: Gurar, Nufal, Tusa', 'Usar, Bid, Dura', Zulam, Hanadis (Duhm), Da'adi dan Mihak.
Permulaan hari ditetapkan dengan kemunculan hilal (al-hilal: anak bulan). Seterusnya dipakai satuan yang terdiri dari tujuh hari yang dikenali dengan satu minggu dengan nama: Awwal (Ahad), Ahwan, Jubar, Dubar, Mu'nis, Aruba' dan Siyar.

Mengikut masa Islam, nama ketujuh-tujuh hari ini ialah al-Ahad, al-Ithnian, al-Thulatha', al-'Arabia, al-Khamis, al-Jumu'ah dan al-Sabt yang diMelayukan menjadi Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumaat dan Sabtu.

Bolehkah kita mentafsir mimpi???

TEMAN saya menceritakan mimpinya kepada saya, lalu meminta saya mentafsirkan mimpi tersebut. Saya tidak memiliki apa-apa kemahiran dalam mentafsirkan mimpi. Apa hukumnya jika saya sengaja pandai-pandai mentafsirkan mimpi itu?

Jawapan:

Perbincangan tentang tafsir mimpi terdapat dalam setiap tamadun manusia. Sejak dulu lagi, mimpi dilihat sebagai isyarat ghaib yang hanya dapat difahami dan ditafsirkan oleh orang tertentu. Para pentafsir mimpi ini biasanya adalah para pakar rujuk keagamaan dalam tiap-tiap masyarakat tersebut.

Islam mengakui bahawa mimpi lebih daripada sekadar bunga tidur. Kadangkala ia mengandungi makna tertentu sebagai satu peringatan daripada Allah SWT. Namun begitu, tidak semua mimpi mengandungi makna yang boleh ditafsirkan.

Rasulullah SAW bersabda: "Mimpi (terbahagi) tiga. Mimpi yang merupakan gangguan daripada syaitan untuk membuat sedih anak Adam. (Mimpi yang asalnya) sesuatu yang difikirkan oleh manusia pada saat terjaga, lalu terbawa hingga ke tidur. Dan (mimpi) yang merupakan satu daripada 46 bahagian kenabian." (riwayat Ibn Hibban).

Mimpi kebanyakan manusia seperti kita berkisar antara bentuk pertama dan kedua, yakni hanya mainan syaitan dan ciptaan imaginasi belaka. Mimpi seperti ini tidak perlu diendahkan apalagi dipaksakan untuk dicari makna di sebaliknya.
Adapun mimpi dalam bentuk ketiga, yakni mimpi bermakna yang disebut sebagai satu bahagian daripada kenabian, maka pemiliknya bukan sembarang orang. Mereka adalah orang soleh yang selalu menjaga diri daripada dosa dan maksiat.

Berkata Imam Al-Qurtubi: "Muslim yang jujur dan saleh menyerupai keadaan para nabi. Oleh itu mereka dianugerahi sebahagian daripada apa yang diberikan kepada para nabi, iaitu melihat ke alam ghaib melalui mimpi."
Meski begitu, tidak dinafikan kadang kala mimpi yang bermakna ini mendatangi orang-orang biasa, bahkan orang yang suka bermaksiat, jika dikehendaki oleh Allah SWT. Sebagaimana yang terjadi pada Firaun yang bermimpi tentang Nabi Musa yang akan menggulingkan kerajaannya. Namun kes pengecualian ini sangat jarang terjadi.

Sembarang mentafsir

Berkenaan dengan takwil mimpi pula, kita mesti menyedari bahawa kemahiran ini sebuah ilham daripada Allah, bukan satu cabang ilmu yang boleh dipelajari. Ia kelebihan yang Allah berikan kepada hamba-hamba tertentu yang memiliki hati yang bersih daripada dosa dan maksiat.
Oleh itu, jangan tertipu oleh pelbagai buku tafsir mimpi yang terdapat di pasaran pada saat ini. Setakat membaca buku-buku seperti ini tidak melayakkan kita untuk mentafsirkan mimpi. Sebab bentuk mimpi yang sama boleh jadi mengandungi tafsiran yang berbeza mengikut perbezaan orang yang bermimpi, sifat-sifat dirinya dan masa mimpi itu didapatkan. Demikian yang dijelaskan oleh Al-Hafiz Al-Suyuti dalam kitab Al-Hawi li Al-Fatawi.

Para ulama menetapkan, siapa yang tidak memiliki keahlian dalam tafsir mimpi, maka haram baginya mentafsirkan mimpi tanpa ilmu.
Imam Malik pernah ditanya: "Bolehkah sembarang orang mentafsirkan mimpi?" Beliau menjawab: "Apakah ia hendak bermain-main dengan kenabian? Mimpi adalah satu bahagian daripada kenabian. Maka tidak boleh bermain-main dengan kenabian." Demikian diriwayatkan oleh Ibn Abdil Bar dalam kitab Al-Tamhid

Wallahu a'lam.

Awasi perangkap & ayat2 syaitan...

DEWASA ini, jin, iblis dan syaitan terus menjadi 'pujaan' para pembikin filem yang diterjemahkan ke dalam naskhah yang dipersembahkan kepada khalayak.
Tujuannya hanya satu, iaitu bagi memastikan setiap filem terbitan mereka pecah panggung. Natijahnya, secara berterusan para penonton akan terus disogokkan dengan fahaman salah atau tidak tepat mengenai makhluk yang juga hamba Allah, sama seperti manusia itu.

Iblis dan syaitan tanpa sebarang takwil adalah makhluk ghaib yang sudah diwartakan dalam al-Quran sebagai musuh manusia yang nyata. Peperangan melawan makhluk ini adalah berat sebelah seperti peperangan gerila kerana manusia tidak mampu melihat mereka. Tetapi pada bila-bila masa boleh menyerang manusia secara mendadak.

Oleh itu, umat Islam perlu mengenali musuh mereka ini dengan mendalam bagi menyelamatkan mereka daripada terjerumus ke dalam perangkap syaitan yang sudah terlalu banyak menghancurkan manusia.
Sedar atau tidak, sebenarnya sudah terlalu banyak buku-buku agama di pasaran yang membicarakan mengenai tipu helah iblis dan syaitan terhadap manusia. Cuma umat Islam sahaja yang buat-buat tidak nampak. Terlalu banyak alasan yang diberikan untuk tidak menyentuh, membaca atau membelinya. Tetapi apabila demam tarian 'kuda kepang' gangnam style dari Korea meledak, ramai pula yang bersusah-payah belajar dan memuat turun videonya daripada youtube.

Jika berkesempatan, bacalah buku terbaru di pasaran, Ayat-Ayat Syaitan, Membongkar Rahsia Jin, Iblis & Syaitan Dalam Al-Quran persembahannya amat santai, senang halwa mata untuk dibaca melalui penggunaan kaedah Tafsir Tematik (Mawdu'i) yang membincangkan secara tersusun ayat-ayat khusus berkaitan syaitan dalam al-Quran.
Pendekatan Tafsir Tematik lebih berkesan untuk mendekatkan manusia awam moden yang amat sibuk dengan urusan harian kepada al-Quran.

Rasional pemilihan kaedah Tafsir Tematik ialah kerana al-Quran dengan jumlah ayatnya 6,236 seumpama 'minyak mentah' yang pastinya menyusahkan pemandu jika secara terus dituang ke dalam tangki kereta.
Untuk lebih menyerlahkan manfaat pada minyak tersebut, pihak yang memiliki kemahiran memprosesnya perlu melakukan proses saringan agar faedah daripadanya dapat digunakan oleh manusia sejagat.
Lantaran itu, penggunaan kaedah Tafsir Tematik seumpama suatu proses saringan dan penyusunan semula ayat al-Quran di bawah suatu tajuk yang khusus untuk memudahkan orang awam memahami al-Quran.
Menyentuh mengenai tajuk buku ini, ia mungkin agak kontroversi, tetapi buku ini bukanlah seperti Satanic Verses karya jahat Salman Rushdie yang biadab menolak al-Quran dan pernah menggemparkan dunia Islam pada tahun 1980-an. 

Yang pastinya, buku ini adalah tulisan daripada hamba Allah yang sudah bersumpah mengabdikan dirinya kepada al-Quran sejak 1993 ketika mula menjejakkan kaki ke Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam malaysia (Jakim).
Tajuknya lebih kepada suatu bentuk dakwah moden bertujuan menarik sebanyak mungkin pembaca agar manfaat yang terdapat dalam buku ini dapat melimpah kepada semua.
Dalam buku ini juga, penulis menggunakan beberapa kaedah mesra pembaca seperti beberapa nas al-Quran dan hadis digariskan bagi membolehkan pembaca memahami fokus perbincangan nas tersebut.
Beberapa hadis juga disertakan dengan sumber ambilan bersama rujukan kitab dan bab, bagi memudahkan pembaca merujuk secara terus kepada kitab hadis yang diberikan. 

Malah kesimpulan pada setiap bab juga disertakan bagi melancarkan rujukan perbincangan yang panjang lebar.
Langkah ini bersesuaian dengan tahap orang awam yang memerlukan nota ringkas daripada sesuatu perbincangan. Peta minda keseluruhan perbincangan isi buku disediakan pada akhir buku yang akan membantu pembaca memahami idea secara keseluruhan penulisan buku ini.
Buku ini sebenarnya cuba membongkar serangan syaitan ke atas manusia dan cara menghadapinya berpandukan al-Quran dan al-Sunnah.
Buku setebal 226 muka surat hasil nukilan Abdullah Bukhari Abdul Rahim Al-Hafiz ini boleh dibeli dengan harga RM17 bagi Semenanjung dan RM19 bagi Sabah dan Sarawak.

Oleh TARMIZI ABDUL RAHIM

Sunday, October 21, 2012

Goda suami ke bilik tidur....


SETELAH sekian lama di alam perkahwinan mungkin anda merasakan tidak perlu lagi atau cuba mempraktikkan langkah-langkah untuk menggoda suami sendiri.

Mungkin juga anda telah hampir lupa bagaimana memainkan peranan sebagai si penggoda suami malah lupa pula langkah demi langkah yang diperlukan untuk menjayakan usaha itu.

Bayangkan betapa kecilnya hati apabila suami rela tertidur di luar bilik ketika sedang menonton televisyen ataupun rela melihat perlawanan bola sepak sampai ke pagi daripada tidur bersama anda.

Pernahkah anda mengalami situasi apabila meminta suami tidur bersama pelbagai alasan diberikan antaranya 'tidurlah dulu', 'abang belum mengantuk', atau 'panaslah di dalam itu', atau 'kejap lagi' sehingga sampai ke sudah suami tidak masuk ke bilik tidur.

Memanglah pada awalnya isteri akan merasakan kerja menggoda suami ini adalah sesuatu yang 'memalukan' atau takut dikatakan sebagai 'terhegeh-hegeh' berkehendakkan sesuatu.

Namun percayalah ia sesuatu yang baik untuk memekarkan kembali keintiman anda bersama suami di ranjang.

Usia 15 tahun sudah kelek anak !!!


USIA Sarah (bukan nama sebenar) baru mencecah 15 tahun, sebaya dengan umur adik lelaki saya. Ketika Sarah kecil dahulu, beberapa kali saya berkesempatan untuk bermain dan bersembang dengannya.
Kebetulan rumah kami berdekatan, hanya selang beberapa buah rumah sahaja. Dia sesekali akan datang ke rumah untuk bermain dengan adik-adik.
Mengenalinya ketika dia masih kanak-kanak lagi, Sarah seorang budak yang pendiam tetapi mudah mesra dengan orang yang rapat dengannya.

Selepas tidak bertemu beberapa tahun kerana saya menuntut dan kemudian bekerja di Kuala Lumpur, siapa sangka Sarah yang kali terakhir saya temui masih berhingus dan berkaki ayam, kini sudah mempunyai seorang anak perempuan yang baru dilahirkan pada awal tahun ini.
Rupanya ketika umurnya 14 tahun, dia sudah berkahwin dengan seorang lelaki pilihan ibunya. Lelaki berumur lingkungan 20-an itu juga rakan sekerja ibunya di sebuah hotel.

Bukan kehendaknya untuk berkahwin pada usia begitu muda dan mentah, tetapi bagi ibunya itulah jalan terbaik bagi mengelakkan Sarah terus bergelumang dengan dosa dan maksiat.
Sepatutnya, dalam usia sebegitu, bukan anak yang Sarah kelek tetapi buku-buku sekolah bagi menambah ilmu di dada. 

Ketika ditemui, Sarah mengaku dia malu untuk berhadapan kawan-kawan dengan gelaran baru itu.
Namun apakan daya nasi telah menjadi bubur. Segala-galanya sudah berlaku.
Sarah akui, jalan hidup yang pernah dilalui adalah kenangan yang tidak mungkin berulang lagi. Semua yang berlaku disebabkan dirinya yang degil dan terlalu mengikut perasaan.
"Ketika saya berusia 14 tahun, saya sudah berhenti sekolah. Puas ibu memujuk supaya kembali bersekolah tetapi hati saya keras dan degil.

"Saya hanya fikir untuk mencari keseronokan. Semua nasihat dan leteran ibu bagai mencurah air di daun keladi.
"Mungkin waktu itu saya tertekan kerana kurang perhatian. Ibu terpaksa bekerja siang dan malam seorang diri untuk membesarkan kami adik beradik sementara ayah dalam penjara kerana kesalahan mengedar dadah.

"Waktu itu saya pantang ditegur, cepat saja mengamuk. Beberapa kali saya bergaduh dengan ibu. Saya tahu air mata ibu banyak tumpah kerana kenakalan saya dahulu," katanya.
Sejak berhenti dari sekolah, tabiat buruk Sarah semakin menjadi-jadi dan tidak dapat dikawal lagi.
"Saya mula keluar malam dengan kawan-kawan lelaki yang lebih berusia. Mereka semua sudah bekerja dan ada dia antara mereka yang sudah berkahwin serta mempunyai anak.
"Apabila bersama-sama mereka saya berasa gembira tambahan pula mereka melayan saya dengan baik dan mesra," katanya.

Menurut Sarah, daripada hanya keluar sebagai kawan biasa, lama kelamaan dia mula membiarkan diri diperlakukan seperti perempuan murahan.
Setiap malam bertukar tangan daripada seorang lelaki kepada lelaki lain.
"Saya seronok apabila dapat melakukan hubungan seks dengan mereka. Hotel murahan dan rumah kosong menjadi tempat kami melampiaskan nafsu masing-masing.

"Ketika itu saya tidak memikirkan kesan kepada diri memandangkan umur saya yang masih mentah. Umpannya, mereka akan memenuhi apa sahaja permintaan saya," katanya.
Tambahnya, dalam tempoh tersebut dia bernasib baik kerana tidak pernah mengandung.
"Puas ibu menasihati supaya berubah dan melarang saya berjumpa dengan lelaki-lelaki tersebut. Semuanya sia-sia sehinggalah ibu mengambil keputusan untuk menikahkan saya dengan rakan sekerjanya," katanya.
Ketika itu Sarah tiada pilihan terpaksa akur kerana jika tidak ibunya mengugut akan menghantarnya ke pusat pemulihan.

Sehingga sekarang Sarah sendiri berasa pelik memikirkan kesudian lelaki tersebut menikahinya sedangkan dia sudah mengetahui perangainya yang sebenar.
"Dia melayan saya dengan baik. Kini timbul perasaan bersalah. Sedikit demi sedikit saya cuba berubah dan menjadi ibu dan isteri yang baik.
"Biarlah masa lalu menjadi pengalaman, yang penting sekarang saya mempunyai seorang suami yang sudi menerima saya seadanya," katanya mengakhiri perbualan

Reda jadi isteri kedua

SERINGKALI kita mendengar wanita yang ditakdirkan untuk hidup bermadu sebahagiannya tidak bahagia dan digelar perampas suami orang.

Acap kali juga pelbagai andaian dan tafsiran daripada orang luar apabila melihat seorang wanita menjadi isteri kedua atau ketiga.

Kesempatan bertemu secara tidak dirancang dengan seorang wanita yang juga rakan ketika sama-sama belajar di universiti dahulu, sedikit sebanyak dapat mengubah persepsi tentang kehidupan bermadu.
Syafiza (bukan nama sebenar) yang penulis kenali merupakan seorang wanita yang cantik dan periang. Perwatakannya yang lemah-lembut dan mesra mudah membuatkan ramai lelaki menyimpan perasaan padanya .

Setelah hampir setahun tidak bersua muka dengan wanita ini, akhirnya pertemuan tanpa diduga itu membuka sedikit lembaran kisah hidupnya untuk dikongsi bersama.
Beliau yang baru disahkan mengandung mengakui kini hidup bahagia sebagai isteri walaupun ditakdirkan berkahwin dengan lelaki yang lebih berusia dan menjadi isteri kedua.

Ujarnya, menjadi isteri kepada lelaki yang lebih 20 tahun berusia daripadanya tidak menimbulkan perasaan malu malah semakin menghargai nikmat yang dikurniakan oleh Allah.
"Selepas setahun bergelar isteri, perasaan saya tenang dan bahagia. Tambahan, banyak perkara yang saya boleh lakukan bersama -sama suami kerana selepas berkahwin beliau tidak benarkan saya bekerja.
"Walaupun menjadi isteri kedua, hubungan saya dengan isteri pertama sangat baik. Kami tidak pernah bergaduh dan bermasam muka. Namun, hidup bermadu dan bergelar isteri kedua juga memerlukan kesabaran dan pengorbanan yang tinggi," katanya.

Bercerita kembali detik perkahwinannya dengan suami sejak setahun lalu, Syafiza mengakui semua yang berlaku sudah ditentukan oleh Allah.
"Perkenalan saya dan suami ketika beliau membuat lawatan ke syarikat tempat saya bekerja tidak langsung membuahkan bibit cinta antara kami.
"Ketika itu saya menghormatinya sebagai seorang majikan yang bertanggungjawab terhadap semua pekerjanya. 

"Kesempatan berjumpa dengannya, kami hanya sempat bersembang dan bertukar-tukar nombor telefon sebagai seorang pekerja dengan bos, tidak lebih daripada itu," katanya.
Secara kebetulan pada masa yang sama ketika itu Syafiza mempunyai krisis dengan teman lelakinya. Masalah yang dihadapi ketika itu tidak dapat disembunyikan dari riak wajahnya menyebabkan bosnya dapat mengesan.

"Ketika itu hanya tinggal sebulan sahaja lagi saya dan teman lelaki akan berkahwin. Tetapi kami sering bergaduh dan saya rasakan antara kami berdua sudah tidak ada keserasian.
"Sebelum itu, selama lima tahun berkawan dengannya, banyak kali saya dipukul jika berlaku perselisihan faham. Teman lelaki seorang yang kuat cemburu dan panas baran," katanya.
Ujar Syafiza, beberapa kali beliau minta hubungan mereka diputuskan tetapi teman lelakinya enggan berpisah kerana terlalu menyayanginya.

"Saya tidak mahu menjadi mangsa pukulnya apabila berkahwin nanti. Lagipun setiap kali menyatakan hasrat untuk berpisah, pasti saya dimarahi dan dimaki-hamun olehnya. Saya tiada keberanian untuk melawan sehinggalah saya berjumpa dengan suami saya sekarang.
"Dialah banyak memberi sokongan dan membantu saya menyelesaikan masalah tersebut sehinggalah teman lelaki saya terpaksa melepaskan hubungan yang dibina sejak di zaman universiti lagi," katanya.
Syafiza tidak menyangka selepas beberapa bulan berpisah dengan kekasihnya, ada sinar baru dalam hidupnya.

"Tanpa diduga, bos yang banyak membantu saya selama ini telah mengambil keputusan untuk menyunting saya menjadi isterinya.
"Mulanya saya menolak kerana tahu beliau sudah beristeri dan bimbang dengan kata-kata orang sekeliling. Namun melihatkan kesungguhannya dan setelah mendapat keizinan isteri pertama, akhirnya saya bersetuju. Ketika majlis kahiwn, isterinya turut hadir.

"Beliau sangat bersimpati dengan nasib yang menimpa saya. Beliau ingin melindungi dan membimbing saya menjadi isteri yang solehah," katanya.

Oleh SITI AISHAH YUSOFF

Waspada pesona harta !!

HARTA adalah merupakan anugerah Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya. Sebagaimana kurniaan dan anugerah yang lain, harta yang diperoleh oleh seseorang itu sebenarnya adalah ujian daripada Allah SWT.
Walaupun harta tersebut berada dalam pemilikan kita, namun ia bukanlah bermakna harta tersebut boleh digunakan dan dibelanjakan sewenang-wenangnya. 

Ia bukanlah milik mutlak yang mendatangkan kebebasan kepada kita untuk mendapatkannya dan membelanjakannya mengikut kehendak hati tanpa adanya pertimbangan dustur Ilahi.
Mengetahui sifat manusia yang sangat cintakan harta, maka Allah SWT membenarkan aktiviti atau kegiatan perolehan harta dan perbelanjaannya. Akan tetapi, ia tidak terhenti setakat itu sahaja.
Di samping kebenaran memanfaatkan harta, Allah SWT mendatangkan beberapa sekatan dan batasan agar manusia dapat menggunakan harta tanpa membinasakan dirinya dan tidak mendatangkan kerosakan kepada manusia yang lain. 

Oleh yang demikian, dalam kita mencari dan membelanjakan harta, kita tidak harus sama sekali membelakangi wahyu Allah SWT yang terkandung dalam al-Quran dan sunnah. (rujuk al-Munafiqun: 9)
Dalam ayat tersebut, Allah SWT telah memberikan amaran kepada orang-orang yang beriman supaya berhati-hati dengan harta kerana ia dapat melalaikan mereka daripada peringatan Allah SWT. Jelas di sini menunjukkan bahawa Allah SWT memberikan keizinan kepada manusia untuk berusaha memperoleh harta. Namun mereka perlu mengawasi diri mereka daripada terlalai dan terleka.

Golongan yang dilalaikan dengan harta boleh dilihat daripada beberapa sudut. Golongan pertama, harta boleh melalaikan manusia dalam konteks hubungan dengan Allah SWT. Golongan yang pertama ini biasanya terdiri daripada orang-orang yang telah menyibukkan dirinya mengejar harta sehingga tidak sempat untuk menunaikan kewajipan kepada Allah SWT. 

Ada di kalangan mereka yang meremeh-temehkan solat sehingga sanggup mengerjakannya di akhir waktu dengan alasan perlu mendahulukan janji temu dengan pelanggan dan sebagainya. Sebahagiannya terlepas waktu solat kerana asyik bermesyuarat atau sibuk melayan pelanggan sehingga luput waktu solat.
Sebahagiannya pula ada yang pulang ke rumah pada lewat malam kerana meraikan hari jadi pelanggan di kelab-kelab sehingga terlepas solat Subuh kerana badan yang terlalu letih.
Ada pula yang asyik menangguhkan amalan fardu haji walaupun dirinya sudah lama memenuhi syarat wajib melakukan haji. Namun, berkali-kali haji ditangguhkan kerana memikirkan keuntungan perniagaan yang akan terlepas sekiranya pergi menunaikan haji.

Apabila mereka sudah lalai daripada mengingati Allah SWT, maka bukan sahaja hati mereka tidak tenteram, bahkan rumah-rumah mereka tidak damai dan harmoni kerana sunyi daripada ingatan dan zikir kepada Allah SWT. (rujuk an-Nur: 37)

Golongan kedua yang dilalaikan dengan harta ialah dalam konteks hubungan dengan manusia. Golongan ini sanggup untuk menganiaya orang lain dengan melakukan penipuan dan pengkhianatan semata-mata untuk mengejar keuntungan duniawi. Sedangkan Allah SWT memerintahkan manusia menjaga harta orang lain sebagaimana dia menjaga dan memelihara hartanya sendiri. Sekiranya dia tidak rela dan tidak sanggup hartanya diambil secara zalim, begitu juga seharusnya perasaannya kepada harta orang lain.
Nabi SAW bersabda: Setiap orang Muslim ke atas Muslim itu haram darahnya, hartanya dan maruah dirinya. (riwayat Muslim)

Golongan ini juga melupakan tanggungjawab terhadap manusia yang memerlukan bantuan dan pertolongan. Lalu mereka enggan untuk membayar zakat dan memberi sumbangan kepada fakir miskin kerana ia dianggap sebagai kerugian besar. 

Sedangkan Nabi SAW telah memberikan jaminan bahawa harta yang disedekahkan dan didermakan akan mendatangkan keberkatan kepada kehidupan si pemberi. 

Sabda Rasulullah SAW: Tidak akan dikurangkan harta dengan sebab bersedekah, Allah tidak menambah keampunan seseorang hamba melainkan seseorang itu ditambahkan dengan kemuliaan. Tidaklah seseorang itu merendah diri kerana mengharapkan keredaan Allah melainkan akan diangkatkan darjatnya. (riwayat Muslim)

Orang-orang yang sanggup untuk memberikan sumbangan hartanya pada jalan Allah SWT sebenarnya telah berjaya melalui satu ujian dalam kehidupannya. 

Hakikatnya, Allah SWT menjadikan kemiskinan untuk menguji si miskin, sama ada reda dan sabar dengan ketentuan-Nya itu. Si miskin juga akan diuji, sama ada dia sanggup mencari pendapatan yang haram untuk mengatasi kemiskinannya.
Allah SWT juga mencipta kekayaan kerana ingin menguji si kaya adakah dia bersyukur dan membantu si miskin.

Lantaran itu, Allah SWT berfirman: Sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya. (al-Taghabun: 16)

Golongan ketiga yang dilalaikan oleh harta ialah dalam konteks dirinya sendiri. Mereka gagal mengawal diri mereka daripada penyakit hati seperti tamak, hasad dengki, dendam dan sebagainya. Bahkan, mereka menjadi sombong dan ego sehingga menganggap dirinya melebihi orang lain daripada segala sudut. Lalu mereka bermegah-megah dengan hartanya sehingga membelanjakan hartanya bukan untuk keperluan, sebaliknya ia adalah untuk menunjuk-nunjuk akan status dan kekayaan mereka. (rujuk al-Taghabun: 16)

Kesimpulannya, terdapat tiga ancaman harta kepada kita iaitu dalam konteks hubungan dengan Allah SWT, hubungan dengan manusia yang lain dan terhadap diri sendiri. Marilah sama-sama kita menjaga diri agar tidak termasuk dalam mana-mana kelompok ini. Berwaspada agar diri tidak terlalu terpesona dengan harta sehingga kelalaian itu makin meningkat dan akhirnya menyesal apabila maut menjelang tiba.
 
Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN


Sunday, October 14, 2012

Suami makin galak selepas dibuang kerja !!!

SAAT yang paling gembira di hati seorang wanita adalah apabila bergelar isteri dan ibu. Terasa sempurna dilahirkan sebagai wanita kerana telah berkorban untuk membahagiakan dan membesar sebuah keluarga yang tercinta.

Amanah yang digalas amat besar dan berat, jika tersalah langkah akan kecundang dan merana sepanjang hayat. Pun begitu ada kalanya manusia terlupa akan amanah ini apabila telah dapat apa yang mereka mahu.
Tidak kira isteri atau suami, jika leka membahagiakan rumah tangga, anak-anak akan menjadi mangsa. Bapa sibuk dengan dunianya sendiri, mengejar mimpi yang tidak pasti. Isteri pula merajuk hati dan lari membawa diri.

Bagaimana jika suami yang buat hal? Tentu isteri yang tertekan, namun hidup mesti diteruskan dengan doa agar satu hari nanti suami akan berubah fikiran dan kembali ke pangkuan keluarga.
Demikian inti pati kisah yang dikirim oleh Mas (bukan nama sebenar) untuk dikongsi dengan pembaca. Nak tahu cerita Mas seterusnya, ikuti pengakuannya ini.

"Saya, berusia lewat 30-an, bernikah dengan suami yang saya panggil Asri (bukan nama sebenar) kira-kira 15 tahun lalu. Kami dikurniakan sepasang cahaya mata berusia 13 dan 11 tahun. Kami suami isteri adalah penjawat awam.

"Pada awal pernikahan, kami amat bahagia kerana tiada masalah kewangan, jika ada pun masih boleh ditangani dengan baik. Perbelanjaan kami sederhana dan itu sudah cukup, tidak perlu bermewah memandangkan kedua-dua anak kami masih bersekolah.

"Di luar pengetahuan saya, suami telah melakukan kesalahan yang serius sehingga dibuang kerja. Menurut laporan yang diterima kesalahan tersebut tidak boleh dimaafkan kerana telah berulang kali berlaku.
"Berita tersebut tentu menghancurkan hati saya sebagai isteri, terutama apabila mengenangkan suami seorang yang tegas dengan saya dan anak-anak. Dalam tempoh beberapa bulan Asri menjadi penganggur.

"Perbelanjaan kami bertambah merosot sehingga anak-anak pun terpaksa dicatu perbelanjaan sekolah mereka. Puas mencari pekerjaan yang sesuai, namun kesemuanya mendukacitakan. 
"Sehinggalah akhirnya mungkin rezeki anak-anak, Asri diterima bekerja di sebuah syarikat swasta. Selepas tiga tahun bertugas, perangainya yang lama berulang kembali. Dia jatuh cinta dengan seorang gadis bernama Anita (bukan nama sebenar) yang bekerja sebumbung dengannya.

"Maklumat yang saya terima, suami saya hanya bertepuk sebelah tangan, maksudnya cintanya terhadap Anita tidak berbalas. Tetapi ego lelaki tinggi apabila ditanya saya akan dimarahi dan terus keluar dari rumah dan pulang hampir subuh.
"Begitulah perangainya sehingga kini. Dia tidak mahu berubah dan tidak mahu menerima hakikat yang gadis bernama Anita itu tidak menerima cintanya.

"Pelbagai cara dilakukan oleh suami untuk mendekati gadis itu. Perkara ini menjadi sebutan ramai. Ada dalam kalangan kawan-kawannya menjadi penasihat tidak bertauliah dengan menyuntik semangat supaya dia berusaha mendapatkan gadis tersebut dengan apa cara sekali pun.
"Hidup jika lupa asal usul memang sukar untuk mencapai sesuatu yang dihajati. Kesalahan silam yang pernah meragut kerjayanya sepatutnya menjadi peringatan untuk berubah sikap demi masa hadapan keluarga tetapi sebaliknya pula yang berlaku.

"Saya cuba menasihatinya, namun umpama mencurah air di daun keladi. Sia-sia sahaja. Di penghujungnya saya dipersalahkan kerana tidak bersyukur dengan apa yang ada. Bagaimana harus bersyukur jika suami masih mencari di luar, sedangkan saya harus berkorban untuk rumah tangga?
"Perbelanjaan rumah, saya yang banyak keluar dan dahulukan. Pendek kata segala-galanya saya yang harus dahulukan. Dia buat tidak tahu sahaja dan sibuk dengan aktivitinya mengurat Anita yang tidak berkesudahan.
"Apa muslihat lelaki yang menjadi suami saya ini? Apa yang ingin dia lakukan sedangkan dia tahu, hasilnya bagaimana?.

"Anak-anak pernah bertanya saya mengapa ayah selalu pulang lewat dan hujung minggu tidak pernah ada di rumah. Saya malu dengan anak-anak, bagaimana hendak saya jelaskan kepada mereka.
"Nak berbohong? Mereka sudah dewasa untuk memahami apa yang terjadi dalam hubungan saya dengan bapa mereka.
"Apa yang saya dengar daripada kenalannya, Asri memang sentiasa mengganggu Anita. Dia mendera perasaan gadis itu, dicabarnya Anita supaya melaporkan kepada pihak berkuasa jika benar ada bukti dia diganggu. Memang susah nak dapatkan bukti sebab semua itu dibuatnya dengan teliti sehingga sukar untuk dikesan.

"Sebagai isteri, saya malu pada masyarakat dan teramat malu kepada diri sendiri seolah-olah saya tidak tahu menjaga suami yang menjadi liar yang luar biasa. Saya juga pelik dengan sikapnya tidak sedar diri dan tidak mahu cermin diri sendiri.
"Sepatutnya dia menjaga maruah dirinya sebagai lelaki. Dia juga harus sedarkan diri, mesti faham bila orang tak mahu maknanya lebih baik angkat kaki, jangan nak hadap lagi. Ini tidak, terhegeh-hegeh juga nak ganggu orang. Jika saya di tempat Anita, saya juga akan melakukan perkara yang sama.
"Saya tahu Anita bukan gadis yang suka merampas hak orang lain. Dia mungkin beranggapan buat apa diganggu rumah tangga orang, sedangkan ramai lagi yang masih bujang!!!. Biarlah menjadi andartu daripada menjadi kutu malam yang sentiasa buat kacau sana sini. Di mata saya, Anita seorang gadis yang bijak, sebab itu dia bertindak macam itu.

"Saya berasa masih belum terlambat untuk suami saya menoleh ke belakang dan melihat saya dan anak-anaknya yang terabai selama ini. Beri perhatian kepada anak-anak, sebab itu amanah daripada Allah. Bukan mengejar Anita ke sana-sini.
"Saya pelik kenapa suami apabila buat hal tidak pernah langsung nak ingat akan janji-janji di hadapan tok kadi tentang peranan dan tanggungjawab suami terhadap isteri dan anak-anak. Ini bukan soal sehari dua tetapi sepanjang hayat.

"Sekarang masanya untuk melunaskan segala yang belum terlaksana. Apa yang kurang diperbetulkan, malah ditingkatkan segala-galanya agar hidup isteri dan anak-anak terpelihara di dunia dan akhirat.
"Saya sudah letih menasihati dan menegur. Bukan didengarnya, sebaliknya saya pula dipersalahkan. Saya tidak mahu lagi menambah dosa. Saya hanya mampu berdoa agar suatu hari nanti suami akan sedar dan kembali ke pangkal jalan.

"Jika dia terbaca ruangan ini, saya amat berharap dia lupakan hasratnya untuk mendapatkan Anita kerana tidak semua perempuan suka hak orang, malah mereka malu untuk dilabel sebagai perempuan perampas!
"Peliharalah maruah keluarga dan maruah orang lain kerana kita semua adalah makhluk yang dikurniakan dengan akal yang sempurna untuk berfikir. Fikir dengan waras sebab isteri, anak-anak dan keluarga adalah amanah Allah.

"Jangan ikut hati dan perasaan. Jangan ikut perangai kawan-kawan yang suka melihat orang lain hidup susah dan menderita. Mereka hanya mencabar tapi kalau suruh buat, tentu mereka tak berani. Sebab lelaki macam itu hanya pandai bercakap tetapi tidak ada keberanian. Mereka juga takutkan isteri.

"Saya amat berharap, satu hari nanti Allah akan makbulkan doa saya untuk melihat semula suami kembali menjadi Asri yang pertama kali saya kenal dahulu. Asri yang bertanggungjawab dan penyayang. Mudah-mudahan Allah akan makbulkan doa saya. Amin!'' begitu Mas menutup ceritanya.      
Syabas Mas kerana menjadi seorang isteri yang tabah dan sabar melayan kerenah suami. Apa yang Mas lakukan patut dicontohi isteri-isteri yang menghadapi masalah yang sama seperti Mas. Elak daripada melatah dan bertindak mengikut hati tetapi gunakan akal untuk berfikir dan utamakan anak-anak dalam apa juga keputusan yang diambil.

Saya turut mendoakan kebahagiaan untuk Mas dan anak-anak. Insya-Allah, kesabaran akan menghasilkan kebahagiaan. Ingatlah, Allah sentiasa mendengar doa hamba-Nya.
Sebagai penamat catatan, sepatah pesanan daripada saya, dekatilah Allah dalam suka, insya-Allah Dia akan mengenalmu dalam susah.

Nilai cinta bila bercinta dengan warga asing...

SELAMA ini saya hanya membaca kisah yang dipaparkan di ruangan ini, langsung tak terfikir akan turut menyumbang. Tetapi apabila diri sendiri terkena baru saya sedar betapa tenteramnya jiwa setelah mencurahkan isi hati di sini.'' Cerita Fikri yang berkhidmat di bahagian teknikal dengan sebuah kementerian di KL.

''Berusia dekat 40 tahun, 18 tahun berkahwin dan ada tiga anak, saya ingin berkongsi pengalaman pahit agar rakyat Malaysia khususnya lelaki tidak mudah tertipu dengan cinta plastik wanita warga asing. Sebab kisah 30 September lalu ada menyebut 'Trend lelaki sekarang suka kahwin dengan wanita asing.' Jadi di sini saya ingin nasihatkan jangan mudah tertipu akhirnya jadi mangsa seperti saya.

''Kisah percintaan saya bermula apabila kerap dihantar bertugas ke Tawau, Sabah. Di sana pasti bertemu ramai wanita Filipina, orangnya cantik, peramah dan senang didampingi. Pertemuan pertama dengan Bella pertengahan tahun lepas berakhir dengan perjumpaan berulang-ulang kali.

''Dari mula berkenalan akhirnya beberapa kali kami terlanjur hingga Bella ditangkap oleh Imigresen Sabah kerana tiada pasport dan dihantar balik. Dua bulan selepas itu dia datang semula, kami berjumpa dan saya jatuh cinta dengan kelembutan dan keramahannya.

''Bermula dengan berkenalan akhirnya timbul niat baik saya hendak menyelamatkan Bella dengan berkahwin dengannya. Walaupun dia baru berusia 24 tahun tapi sudah mempunyai seorang anak kerana dipermainkan kekasihnya. Kerana kecewa dia lari ke Tawau mencari pekerjaan menyara hidupnya dua beranak.

''Atas dasar simpati saya hulurkan bantuan ribuan ringgit supaya dia balik ke kampungnya di Molave, Zamboanga Del Sur. Dia balik secara haram dengan bot. Demi cinta saya berjanji akan ambil anaknya sebagai anak sendiri. Beribu ringgit duit saya terbang untuk membiayainya kerana dia setuju nak masuk Islam.

''Walaupun berjauhan, kami sentiasa berhubung melalui telefon. Kegilaan saya membuat isteri dan anak-anak curiga. Saya terus-terang pada isteri, saya nak kahwin dengan wanita Filipina. Hanya Allah sahaja tahu perasaan isteri saya, walaupun dia bekerja, tapi dia sabar dengan kerenah saya, tak melawan, tak mengamuk, apa lagi memarahi saya, hanya air mata jadi teman setia.

''Kerana cinta, saya ke Cebu City bertemu Bella. Tapi dia tak tinggal di sana, dia tinggal dengan datuknya di Molave. Akhirnya kami berjumpa di Mactan International Airport, Cebu. Saya berjumpa dengan ibu bapa dan anaknya. Empat hari saya di sana.

''Keluarga Bella dan kehidupan penduduk di sana amat daif dan miskin. Itu membuatkan saya berjanji akan pelihara Bella dan anaknya. Saya sempat solat di rumahnya! Di rumah orang Kristian. Mereka hairan, tapi niat saya semoga satu hari nanti Allah bukakan pintu hati mereka. Amin! 

''Banyak saya berbelanja untuk keperluan mereka, beribu ringgit saya habiskan sebelum kembali ke KL. Semuanya demi cinta. Tak lama kemudian Bella beritahu dia jatuh sakit, saya hantar duit untuk dia berubat.
''Ketika itu saya langsung tak peduli perasaan isteri saya. Pertama kerana tengah mabuk cinta, kedua, hati saya ikhlas nak bawa Bella masuk Islam.

''Tak lama lepas itu datuk Bella mati, saya korban duit ringgit untuk terbangkan keluarganya dari Cebu ke Molave. Untuk pengetahuan, sepanjang hidup mereka tak pernah naik kapal terbang. 

''Saya baiki rumah buruk mereka supaya hidup mereka lebih selesa, saya pasangkan Internet. Saya carikan kerja untuk Bella dan sediakan rumah di KL. 

''Diri saya juga turut berubah, kalau dulu gila motor besar, sejak bercinta saya jual motor besar, sebab saya fikir tak ada masa untuk itu semua. Saya turun naik pejabat imigresen dan kedutaan Filipina di KL bertanya cara membawa Bella. Pendek kata semua sudah sedia kecuali restu isteri.

''Untuk urusan perkahwinan, saya ke Clark City memujuknya segera nikah, lepas tu kami makan angin ke Manila. Akhirnya Bella setuju nikah dan masuk Islam. Tapi syaratnya saya tidak boleh ceraikan isteri saya. Dalam masa sama, saya siapkan tempahan baju dan hotel untuk resepsi perkahwinan kami.

''Tetapi manusia hanya merancang, Allah maha mengetahui, mungkin Allah makbulkan doa saya di depan Baitullah sewaktu menunaikan umrah bersama isteri saya. Dalam doa saya memohan agar Allah bukakan pintu hati Bella menerima Islam. 

''Entah macam mana tiba-tiba saya rasa curiga. Belek punya belek gambarnya dalam facebook, akhirnya saya terjumpa gambar terbaru Bella dengan bekas teman lelakinya. Terkejut saya. Saya tanya Bella. Dia cuba berbohong, tapi dia tidak berjaya menipu saya.

''Tak sangka dia sanggup tipu saya, sedangkan saya korbankan segalanya. Akhirnya dia mengaku, dia belum bersedia masuk Islam dan tak cintakan saya. Dia mengaku gunakan saya untuk kikis duit demi kesenangan hidupnya. Sakitnya hati!

''Saya rasa diperbodohkan. Alasannya dia boring dan sepi sebab saya jauh di Malaysia, sedangkan dia di sana. Punyalah hangin saya, inikah kesetiaan? Memang dasar perempuan penipu! Jerit saya.
''Saya kesal. Nasib baik isteri saya penyabar dan setia, walaupun saya hancurkan hatinya, hanya Allah tahu betapa remuknya perasaannya selama ini. Saya tak salahkan sesiapa, hanya Allah yang tahu. Pengalaman pahit ini sukar saya terima. Duit habis lebih RM30,000 tapi itu saya tak kisah, namun masalah kena tipu paling sakit!

''Buat semua lelaki warga Malaysia yang berhasrat berkahwin dengan warga Filipina atau warga seberang, fikir masak-masak. Cantik memang cantik, menarik dan menawan, tetapi racun di dalamnya sangat berbisa...they just a liar!!! Jangan percaya bulat-bulat, selidik dan periksa dulu, kalau perlu buat serbuan mengejut.

''Saya rasa mungkin bukan saya seorang terkena, ramai lagi lelaki lain sudah terkena, terutama yang sering ke Princess, Tawau, cuma mereka tak mengaku. Tawau ada ramai gadis Filipina bekerja di sarang pelacuran, kerana itu sumber hidup, sebab mudah cari duit.

''Jabatan Imigresen Sabah lebih faham, sebab mereka buat operasi, namun saya harap operasi lebih keras dan kerap. Sebab kalau dihantar balik dua tiga bulan kemudian mereka datang lagi.'' Itu pengakuan Fikri panjang lebar tentang pengalaman pahit bercinta dengan warga asing, bukan murah tapi mahal, bukan mudah tetapi susah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...