terima kasih buat kalian semua..

Friday, March 30, 2012

Gadis yang bakal berkahwin tapi tak suka 'dibelai' lelaki...


SALAM, saya berumur 24 tahun dan bakal berkahwin. Apa yang merisaukan adalah waktu nak tidur, saya tak suka kalau ada orang yang pegang atau tidur berdekatan dengan saya. Contohnya kalau kaki dia terkena kaki saya atau tangan dia tersentuh mana-mana bahagian kulit saya, saya geram dan saya mesti nak marah sebab saya kena bangun semula untuk buang air kecil. Saya sangat risau macam mana selepas berkahwin nanti? Apa yang perlu saya buat?

* Ana, Shah Alam

JAWAPAN

Alhamdulillah dan juga tahniah kerana tidak lama lagi anda akan berkahwin dan bergelar isteri.

Ia sepatutnya hari yang ditunggu-tunggu oleh setiap wanita. Jadi saya agak pelik apabila perkara yang sebaliknya yang ada dalam fikiran Ana. Perkara yang dialami oleh Ana agak luar biasa kerana 'tidak selesa' dibelai dan mengalami masalah dengan tidur.

Adakah Ana mengalami apa-apa masalah yang lain sebelum ini? Saya amat berharap agar Ana sentiasa berfikiran positif dan jangan sesekali gusar. Sudah tentu akan ada pelbagai cara yang dapat membantu menikmati keseronokan berumah tangga.

Mungkin elok Ana berjumpa pakar psikiatri atau psikologi sebelum berlangsungnya perkahwinan anda. Dengan cara ini permasalahan sebenar dapat diatasi atau dirawat. Janganlah membendung permasalahan ini seorang diri.

Tidur adalah normal, sesuatu yang biasa. Ia adalah satu tempoh untuk individu merehatkan dan memulihkan badan dan mindanya. Jika individu tidak dapat tidur dengan lena untuk beberapa malam, dia akan merasa sukar membuat keputusan dan perasaannya akan terjejas.

Daripada persoalan yang diutarakan, saya dapati Ana tidak dapat menghayati tidur yang lena dan mudah tersedar. Jika masalah tidur berterusan lebih-lebih lagi jika 'diganggu', ia boleh jadi berpunca daripada masalah emosi, kesukaran dalam kehidupan seharian atau kadang-kala masalah psikologi yang lebih serius.

Untuk mengatasi masalah tersebut, puncanya perlu dicari dan diatasi. Biasanya masalah ini boleh diatasi dengan mengamalkan tabiat tidur dengan baik, kaunseling dan mengelakkan penggunaan hipnotik atau alkohol secara berterusan untuk memudahkan tidur.

TertekanKebimbangan yang lebih boleh menyukarkan untuk tidur lena. Kemurungan yang teruk pula menyebabkan seseorang mungkin terbangun awal atau di tengah malam dan tidak boleh tidur semula. Dapatkan nasihat doktor jika masalah tidur masih berlaku sekalipun anda mengamalkan tidur yang sihat.

Kesukaran mendapat tidur yang berkualiti biasanya membuatkan anda tertekan dan risau. Tekanan yang berlanjutan cukup meletihkan sedangkan tubuh mengharapkan tidur dan rehat yang cukup.

Nasihat saya, buangkan sifat amarah dan mudah geram. Sifat ini akan memudaratkan lagi tidur anda. Ada beberapa tip mudah yang boleh diamalkan untuk mengatasi sifat tidak diingini itu dengan bijak.

BertenangMulakan dengan banyak bertenang. Tarik nafas dalam-dalam sekitar tujuh hingga sembilan saat dan lepaskannya perlahan-lahan juga sekitar tempoh sama. Bagi yang beragama Islam, anda digalakkan beristighfar semasa melepaskan nafas. Insya-Allah, jika diulang sebanyak tujuh kali, anda akan kembali tenang. Biasakan juga berada dalam keadaan berwuduk. Jiwa kita akan tenang jika mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan.

Amalkan membaca al-Quran, zikir dan selawat. Sesungguhnya ayat Al-Quran adalah penenang jiwa yang paling mujarab. Anda juga boleh meluaskan pembacaan kepada buku-buku ilmiah, berkaitan agama, motivasi dan sebagainya untuk menghilangkan sifat-sifat negatif.

Kita perlu yakin bahawa walau bagaimana hebat tekanan yang kita alami, pertolongan Allah tetap ada kerana selepas kesempitan pasti ada kelegaan dan selepas kepayahan pasti ada kesenangan.

Hargai diriJangan bersendirian. Hendaklah sentiasa berhubung dengan keluarga dan rakan-rakan. Syaitan selalunya menyerang manusia yang suka bersendirian. Cuba luahkan perasaan, tidak kira sedih mahupun gembira, kongsikan dengan ahli keluarga atau rakan-rakan yang anda rasa selesa dengannya. Cubalah bergaul dengan orang yang sentiasa dalam keceriaan.

Lakukan aktiviti luar rumah atau fizikal. Badan yang cergas akan membentuk otak yang cerdas. Segala tekanan sewaktu belajar atau bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti fizikal yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan atau berenang. Aktiviti kecergasan dapat menghasilkan hormon yang mampu melegakan tekanan perasaan.

Jangan malu untuk ketawa atau menangis sepuas hati. Ia mampu membuang jauh perasaan yang risau atau gundah. Menyimpan perasaan dalam hati boleh menyebabkan diri sendiri merana.

Apa yang penting, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

Hadkan pengambilan ubat-ubatan kerana ada sesetengahnya menyumbangkan perasaan kurang stabil (mood swing) seperti kemurungan, emosi dan sifat marah yang tidak terkawal. Elakkan pengambilan ubat-ubatan begini seboleh mungkin. Jika semuanya gagal, dapatkan bantuan doktor pakar untuk rawatan yang selanjutnya

1 comment:

  1. ni kes gangguan JIN nih; ...dapatkan rawatan ISLAM.

    ReplyDelete

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...