terima kasih buat kalian semua..

Wednesday, May 2, 2012

Juri program On Air beri komen peribadi, hiris hati peserta..


SAYA bukanlah penonton tetap program realiti On Air terbitan Astro. Tetapi baru-baru ini saya berkesempatan menonton siaran program berkenaan pada peringkat uji bakat di Johor. Juri ialah Aznil Nawawi, Suhaimi Sulaiman dan Dang Suria.

Ramai yang menyertai uji bakat tersebut. Ramai yang ingin mencuba nasib menjadi penyampai TV atau radio. Ini suatu usaha yang baik dalam menyediakan barisan pelapis penyampai TV atau radio.

Namun saya sedikit terkilan kerana dalam komen mereka kepada peserta, para juri juga mengambil pendekatan lebih bersifat peribadi, bukan berfokus kepada sama ada seseorang peserta itu ada bakat atau tidak.

Misalnya, juri memberi komen 'tidak handsome'. Juri juga meminta seorang peserta wanita yang badannya berisi agar balik dan menguruskan badan, kemudian baru datang mencuba lagi.

Pada saya, komen bersifat peribadi seperti ini tidak wajar dan menjatuhkan air muka peserta. Tampan atau tidak, cantik atau tidak, berisi atau kurus, tinggi atau rendah semuanya adalah anugerah Allah.

Justeru, melemparkan kritikan mengenai rupa diri seseorang samalah seperti memperlekeh atau mempersenda anugerah Allah. Siapa kita untuk berbuat begitu?

Para juri sewajarnya memberi fokus kepada kemampuan atau kelayakan peserta. Jika dirasakan tidak berbakat atau tidak sesuai, beritahu sahaja tanpa membuat sebarang serangan peribadi.

Kita harus ingat, sehebat mana pun kita, masih ada yang lebih hebat. Suhaimi Sulaiman pun pada saya tidaklah begitu slim. Karam Singh Walia juga badannya agak berisi tetapi beliau berjaya menjadi wartawan penyiaran dikagumi.

Dalam program pencarian bakat seperti ini, bakat hendaklah diutamakan. Penampilan diri datang kemudian. Saya fikir ramai akan setuju bahwa pencarian bakat dalam On Air bukan pencarian ratu cantik atau jejaka tampan.

Justeru, harapan saya agar juri On Air akan mengambil iktibar daripada apa yang berlaku. Hanya kerana menjadi juri tidak bermakna anda mempunyai lesen untuk menghiris hati peserta dengan komen yang tidak wajar dan kurang matang.

AIR SUPPLY
Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...