terima kasih buat kalian semua..

Saturday, February 25, 2012

Tahukah anda di manakah titik tengah Semenanjung Malaysia???



PERNAHKAH anda terfikir di manakah kedudukan sebenar titik tengah Semenanjung Malaysia serta apakah kepentingannya kepada negara dan penduduk setempat? Sebelum ini, ada dua pendapat popular mengenai kedudukan sebenar titik tengah Semenanjung Malaysia iaitu di daerah Lipis dan Kampung Kertau, Maran di Pahang.

Kampung Belimbing yang terletak di Lipis dianggap titik tengah Semenanjung Malaysia sejak pemerintahan Inggeris lagi. Malah, jika berkunjung ke lokasi ini, anda boleh menemui batu penanda `0' kilometer yang menjadi rujukan jarak ke seluruh negeri di Semenanjung.
Bagaimanapun, penentuan titik tengah pada era itu dikatakan tidak begitu tepat. Ini kerana ia sekadar menjadi titik rujukan pemerintah Inggeris dan bukannya titik sebenar.
Pada masa sama, Kampung Kertau di Maran pula dikatakan sebagai titik tengah sehingga menimbulkan pertikaian di kalangan ahli akademik yang gagal mencapai kata putus mengenai kedudukan sebenar titik istimewa ini.

Oleh Rosli Abdul Jalil



Namun, sehingga 2009, Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (JUPEM) melakukan kajian komprehensif untuk menentukan titik tengah sebenar Semenanjung Malaysia dengan menggunakan beberapa kaedah.

Bekas Pegawai Daerah Temerloh, Datuk Sallehuddin Ishak berkata, JUPEM menggunakan tiga kaedah untuk menentukan lokasi sebenar titik tengah Semenanjung Malaysia iaitu berdasarkan rupa bentuk muka bumi tanah Semenanjung, pengiraan jisim dan kaedah matematik.

Sallehuddin berkata, mengikut kaedah pengukuran rupa bentuk muka bumi, JUPEM melakukan pengiraan dengan menghubungkan titik-titik pada bahagian paling hujung Semenanjung menggunakan garisan di mana titik tengah Semenanjung Malaysia dikenal pasti berdasarkan pertemuan garisan berkenaan.
Sallehuddin yang kini Timbalan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Persekutuan (Kemajuan Pengurusan Dan Perundangan Tanah), Ibu Pejabat Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian berkata, mengikut kaedah itu, titik pertemuannya ialah pada kedudukan x bersamaan 469053.344 dan y (464283.582) iaitu di Hutan Simpan Ulu Cheka, Lipis.

“Mengikut kaedah kedua pula, pengiraan jisim secara abstrak dengan mengandaikan kedudukannya pada x bersamaan 63626.711462 dan y (446971.55564) iaitu di Jerangsang, Benta, Lipis,” katanya kepada sisipan Rona baru-baru ini.

Sallehuddin berkata, kaedah ketiga melalui pengiraan matematik iaitu menghubungkan titik paling jauh dengan titik paling dekat menggunakan 37,371 titik.

Menurutnya, pada akhir pengiraan, titik tengah dikenal pasti pada kedudukan x bersamaan 469519.6934 dan y (386338.7621) iaitu di Kampung Paya Siput, Lanchang, Temerloh.

"Berdasarkan tiga kaedah itu, JUPEM menyerahkannya kepada kerajaan negeri untuk pertimbangan selanjutnya.

"Sehubungan itu, kerajaan negeri memutuskan cara terbaik menentukan titik tengah ialah berasaskan kepada keputusan yang boleh dicabar secara saintifik supaya ia dapat dibuktikan dan lebih praktikal," katanya.

Beliau berkata, penentuan itu juga dibuat dengan mengambil kira kedua-dua lokasi terdahulu yang menggunakan kaedah rupa bentuk muka bumi dan pengiraan jisim terletak di kawasan hutan dan sukar dikunjungi.

Malah, dari segi `common sense', kedudukan Lanchang, Temerloh memang terletak di antara Lipis dan Maran.

Selain itu, mengambil kira kedudukan stesen Pusat Remote Sensing Negara (MACRES) dan PULARES yang secara strategiknya terletak di Temerloh, ia bagai sokongan kuat membuktikan lokasi ini terletak di tengah-tengah Semenanjung Malaysia.

Dari segi jarak perjalanan, Temerloh terletak tengah-tengah iaitu antara Kuantan dan Kuala Lumpur atau antara pantai barat dan timur.

Sehubungan itu, daerah Temerloh yang sebelum ini popular sebagai `bandar ikan patin' juga bakal dikenali sebagai bandar `titik tengah Semenanjung Malaysia' serta dapat membawa banyak manfaat kepada penduduk tempatan.

Sementara itu, pengiktirafan Temerloh sebagai daerah titik tengah Semenanjung Malaysia bukan saja menamatkan perdebatan di kalangan ahli akademik, malah secara langsung memberi kelebihan kepada daerah ini dalam menarik pelancong.

Bandar Temerloh yang sekian lama terkenal dengan jolokan `bandar ikan patin' sudah cukup membuatkan penggemar ikan sungai berkunjung ke bandar ini untuk menikmati keenakan masakan spesies ikan ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lanchang, Datuk Sharkar Shamsuddin, berkata titik tengah Semenanjung Malaysia yang dikenal pasti terletak di Kampung Paya Siput, Lanchang sudah tentu menjadi tarikan untuk pengunjung melawat Temerloh yang sebelum ini terkenal dengan produk pelancongan alam sekitar.

"Tarikan terbaru ini boleh menjadi pelengkap kepada destinasi pelancongan sedia ada seperti Gunung Senyum; Pusat Konservasi Gajah Kuala Gandah; Santuari Rusa di Bukit Rengit dan Lembah Harimau," katanya.

Sharkar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri berkata, kedudukan Kampung Paya Siput terletak di antara Sungai Kepong dan Kampung Bongsu.

"Ia dikenal pasti sebagai titik tengah Semenanjung Malaysia berdasarkan pengiraan matematik oleh JUPEM," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Shafik Fauzan Sharif berkata, pengisytiharan Kampung Paya Siput, Lanchang sebagai lokasi titik tengah Semenanjung Malaysia mempunyai signifikan tersendiri.

"Bagaimanapun, apa yang lebih penting ialah penduduk setempat perlu merebut peluang yang ada dengan bertindak secara proaktif membabitkan diri mempromosikan kawasan mereka.

"Mereka tidak boleh mengharapkan kerajaan semata-mata untuk menyediakan prasarana sebaliknya memanfaatkan peluang seperti menjual cenderahati bermotifkan titik tengah kepada pelancong," katanya.

Shafik berkata, kerajaan boleh membangunkan Temerloh tetapi akhirnya penduduk setempat perlu mempunyai kesedaran dan tanggungjawab memeliharanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Temerloh (MPT), Datuk Tarif Abdul Rahman berkata, pihaknya merancang membangunkan beberapa kemudahan di kawasan istimewa itu.

"Sudah tentu kita mahu kawasan itu mempunyai kemudahan untuk pelancong termasuk aktiviti penjualan cenderahati dan rekreasi bagi menjadikannya menarik.

"Kita juga merancang mendirikan monumen atau mercu tanda yang boleh meninggalkan kenangan kepada pelancong," katanya.

Tarif berkata, kedudukannya di kawasan Kampung Paya Siput cukup menarik kerana ia mempunyai penempatan kampung tradisional dan kemudahan asas yang lengkap.


Penduduk tempatan nanti limpahan

PENDUDUK Kampung Paya Siput, Lanchang, yakin pengiktirafan kawasan perkampungan itu sebagai titik tengah Semenanjung sudah tentu memberi makna yang mendalam kepada mereka.

Walaupun ia tidak merubah wajah kampung itu dalam sekelip mata, mereka percaya kawasan itu akan lebih dikenali dan menjadi sebutan kerana kedudukannya yang begitu unik berbanding tempat lain di negara ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Rantau Panjang, Zainal Abidin Mat Taha berkata, Kampung Paya Siput adalah antara tiga kampung yang terletak di bawah pentadbiran JKKK Kampung Rantau Panjang selain Kampung Bukit Wau dan kampung Orang Asli Bukit Licin.

"Lebih menarik, titik tengah sebenarnya terletak betul-betul di bawah sebuah pondok di pusat pengajian agama, Madrasah Darul Ulum yang diusahakan Sabaruddin Othman sejak lima tahun lalu.

"Sehubungan itu, kami berharap pihak Pejabat Daerah dan Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) akan membangunkan kawasan terbabit untuk menjadikannya sebagai tarikan pelancongan ke negeri ini," katanya.

Zainal Abidin berpendapat, suatu mercu tanda perlu dibangunkan di kawasan itu bagi membolehkan orang ramai sama ada penduduk setempat atau pelancong luar tahu kedudukan sebenar titik tengah berkenaan.

Selain itu, beliau berkata, beberapa kemudahan lain juga boleh disediakan di kawasan terbabit seperti jalan masuk, tempat jualan cenderahati dan ruang perniagaan yang boleh dimanfaatkan penduduk setempat.

Bagi Sabaruddin, 43, beliau tidak keberatan membenarkan sebahagian tanahnya dibangunkan untuk kepentingan awam kerana percaya pemilihan kawasan itu ada hikmah tersendiri.

"Saya tidak mahu mengambil kesempatan di atas perkembangan ini, sebaliknya menerima apa juga keputusan pihak berkuasa tempatan.

"Saya difahamkan, titik tengah yang dimaksudkan itu terletak betul-betul di bawah satu daripada pondok yang digunakan sebagai asrama oleh penghuni madrasah ini. Apa yang saya tahu, pihak berkuasa bercadang mewartakannya untuk dibangunkan dengan prasarana.

"Cuma, saya berharap beberapa pondok yang berada dalam lingkaran titik itu dapat dialihkan ke tempat lain yang lebih sesuai," katanya.

Madrasah Darul Ulum kini mempunyai kira-kira 100 penghuni termasuk dari kalangan remaja, anak yatim dan pasangan warga tua yang ingin mendalami ilmu agama secara percuma.

Memilih bentuk akaun sesuai untuk suami isteri..



SAYA ingin bertanya bolehkan sesebuah bank mengeluarkan kad ATM untuk dua orang bagi satu akaun. Persoalan ini dibuat kerana saya dan isteri mempunyai simpanan yang dibuat atas nama saya. Bagi memudahkan pemeriksaan transaksi keluar masuk, bolehkah bank mengeluarkan dua kad atas nama saya dan isteri? - MOHIDEEN ABU BAKAR, Puchong

Anda tidak boleh memiliki lebih daripada satu kad ATM jika anda pemegang akaun tunggal. Ini hanya boleh dilakukan untuk akaun perniagaan (di mana bank memberikan kad ATM untuk perniagaan). Di samping itu, kami juga ingin menekankan bahawa anda tidak harus menyerahkan kad ATM dan/atau PIN anda kepada mana-mana pihak ketiga kerana pengendalian akaun anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Pada zaman perbankan elektronik serta-merta masa kini, anda perlu berhati-hati agar mengambil segala langkah untuk melindungi kemudahan urus niaga yang disediakan kepada anda sebagai pemegang akaun. Dalam pertikaian membabitkan urus niaga dalam akaun anda, pemberian kad ATM dan/atau PIN kepada orang lain boleh dianggap sebagai kecuaian di pihak anda dan menyebabkan anda bertanggungjawab terhadap semua kerugian.

Alternatif yang lebih baik ialah membuka akaun bersama dengan isteri dan meminta dua kad ATM dikeluarkan. Sebaliknya, anda juga boleh memindahkan dana ini dalam akaun berasingan di bawah nama isteri anda. Ini merupakan topik yang memerlukan perbincangan antara suami isteri, malah ia merupakan sesuatu yang patut dilakukan. Adakalanya, perbincangan agak rumit kerana perbezaan dari segi gaji, keutamaan perbelanjaan dan amalan kewangan. Tidak ada satu penyelesaian yang sesuai untuk semua. Maka kami akan menerangkan kebaikan dan keburukan setiap satu daripadanya.

Kaedah pertama ialah membuka akaun berasingan. Ini memberikan budi-bicara kepada setiap seorang untuk menguruskan wang masing-masing. Dalam keadaan tertentu, pendekatan ini perlu diambil oleh mereka yang mendirikan rumah tangga kali kedua dan mempunyai tanggungan kewangan lain. Sesetengah yang lain pula mungkin mempunyai hutang sebelum berkahwin seperti hutang kad kredit atau pinjaman pelajar. Kelemahan kaedah ini ialah kerumitan untuk menentukan perbelanjaan yang dikongsi bersama. Pertikaian mungkin timbul dari segi siapa yang patut membayar bil seperti membaiki kereta, percutian dan hadiah keluarga.

Cara kedua ialah membuka akaun bersama. Kebaikan cara ini ialah suami isteri perlu berbincang tentang hal-ehwal kewangan dan memudahkan pengendalian perbelanjaan bersama. Pada asasnya ini nampak mudah, tetapi masing-masing mungkin mempunyai amalan kewangan berbeza. Contohnya salah seorang lebih berjimat-cermat daripada yang lain dan ini mungkin menimbulkan rasa tidak puas hati. Di samping itu, cara ini tidak memberikan privasi dan kebebasan.

Kaedah terakhir ialah kombinasi akaun tunggal dan bersama. Pilihan ini mungkin paling sesuai kerana membolehkan anda berdua sebagai suami isteri untuk menggunakan pendekatan menguruskan wang bersama sambil mengekalkan kebebasan masing-masing. Perbincangan masih perlu dibuat tentang berapa yang patut dimasukkan ke dalam akaun bersama.

Anda juga perlu berunding tentang perbelanjaan yang boleh dibuat menerusi akaun bersama ini.

Diharapkan segala pilihan yang diterangkan di atas boleh membantu anda memilih kaedah pegangan akaun yang paling sesuai untuk anda dan isteri.

Ibu baru pergi, ayah nak kahwin lagi !!!


TAKDIR yang berlaku ke atas hidup kita adalah ketentuan Allah. Tidak boleh dinafi dan harus diterima dengan rasa dada lapang walaupun ia pahit untuk ditelan.

Kematian orang yang dikasihi terutama ibu tentunya mengundang rasa sedih yang mendalam. Rindunya tentu sehingga ke akhir hayat. Namun hidup mesti diteruskan kerana yang pergi tetap pergi dan tidak akan kembali, kita yang hidup perlu terus menghadapi cabaran.

Akan tetapi bagaimana perasaan anda sekiranya tempat orang yang hilang itu diganti dalam masa yang singkat? Ibarat kata, kubur masih merah, mata sudah melilau cari pengganti.

Berkongsi kesedihan dengan Fatihah (bukan nama sebenar), saya paparkan kesedihan Fatihah apabila bapanya ingin berkahwin lagi walaupun ibunya baru tiga bulan meninggal dunia.

Begini cerita Fatihah:

"Saya tidak marah ayah hendak berkahwin lagi, tetapi tunggulah dulu. Ini tidak, ibu baru tiga bulan pergi, ayah sudah mahu cari pengganti. Kami masih meratapi pemergian ibu, ayah sudah pasang angan-angan nak naik pelamin.

"Saya juga amat kecewa sebab ayah mahu kahwin gadis berusia 25 tahun yang sebaya dengan saya, macam tidak ada wanita lain yang sebaya dengan ayah dan layak kami panggil ibu.

"Saya berusia 25 tahun, anak kedua daripada adik-beradik seramai empat orang, seorang kakak, seorang abang dan seorang adik lelaki. Kakak sudah mendirikan rumah tangga dan mempunyai seorang anak. Abang masih bujang, adik di tingkatan lima dan saya sudah bekerja.

"Lima bulan lalu, ibu kami meninggal dunia kerana kanser rahim. Tiga tahun ibu menderita sakit tersebut. Sepanjang tempoh itu, kami adik-beradik bergilir-gilir menjaga ibu.

"Ayah macam biasa, ada dengan tidak sama sahaja. Sibuknya memanjang. Ayah seperti melepas tangan untuk mengambil berat tentang ibu. Tapi ibu penyabar dan tidak ambil hati dengan sikap ayah.

"Pertengahan tahun lalu keadaan ibu semakin uzur. Sakitnya menjadi-jadi sehinggakan hospital menjadi rumah kedua ibu. Kami anak-anaknya tetap menjaga kebajikan ibu dan mencurah kasih sayang seperti biasa kerana tidak mahu ibu bersedih dengan ketiadaan ayah yang lebih mengutamakan kerjayanya daripada menjaga ibu.

"Ketika ibu memerlukan, ayah selalu out station. Abang pernah menegur sikap ayah yang tidak peduli pada ibu tetapi ayah menafikan sikapnya itu dan berkata dia bekerja untuk menampung hidup kami adik-beradik dan ibu yang sedang sakit.

"Hingga saat ibu dimasukkan ke hospital dalam keadaan tenat, ayah masih bekerja dan tidak ambil kisah. Siang ayah kerja, malam pun tidak ada masa menjenguk ibu.

"Saudara-mara ramai yang perasan sikap ayah tetapi apabila nenek dan atuk tegur, ayah selalu memberi alasan. Sehingga ibu hampir menghembuskan nafas yang terakhir, baru ayah muncul di hospital, itu pun setelah abang berkali-kali menelefon dan meninggalkan pesanan supaya datang segera ke hospital.

"Saya tidak tahu kenapa ayah buat perangai macam itu, padahal ketika ibu sihat, ayah sangat sayang dan prihatin dengan ibu. Mereka seperti belangkas ke mana sahaja berdua. Saya perhatikan ayah berubah setelah ibu menghidap kanser rahim tahap empat.

"Perangai ayah amat mengecilkan hati kami adik-beradik terutama nenek sebelah ibu. Ini timbul pula isu ayah nak kahwin lagi dengan gadis berumur 25 tahun.

"Saya malu dengan kawan-kawan kerana ayah memilih gadis muda untuk menjadi isterinya, sedangkan ramai calon yang keluarga cadangkan kepada ayah dia tolak.

"Bayangkan kalau ayah kahwin dengan budak umur 25 tahun, apa saya nak panggil dia, makcik, kakak atau panggil nama sahaja. Bagaimana dengan abang dan kakak?

"Abang telah menolak mentah-mentah calon ayah. Dia tidak merestui pernikahan ayah dengan gadis itu, begitu juga kakak. Kami malu dengan kawan-kawan dan saudara-mara.

"Saya telah menyuarakan bantahan kepada ayah tetapi ayah berkeras untuk melamar gadis itu. Setelah disiasat, saya dapat tahu ayah memang telah dilamun cinta dengan gadis itu sejak ibu menghidap kanser rahim. Padanlah ayah banyak berubah, rupa-rupanya dia gila bercinta dengan kekasih muda, sebab itu ibu diabaikan.

"Kami adik-beradik nekad tidak setuju dengan perkahwinan ayah jika dia memilih gadis muda itu. Ayah boleh kahwin dengan perempuan lain yang matang dan dapat menjaga dia apabila tua nanti. Bukan gadis muda yang saya rasa hanya akan membebankan hidup ayah.

"Saya juga pelik kenapa ayah terlalu gilakan gadis itu, sedangkan dia masih muda berbeza 30 tahun dari ayah. Apa istimewa ayah di mata dia pun kami tidak tahu. Ayah bukan orang kaya, tidak ada harta menggunung... macam mana dia boleh hidup dengan ayah nanti.

"Kami tidak pernah jumpa gadis itu walaupun ayah banyak kali ingin mengatur pertemuan kami dengan dia. Saya, abang dan kakak memang nekad tidak mahu campur urusan nikah ayah kalau dia hendak juga kahwin dengan budak perempuan itu. Dalam keadaan sekarang kami adik-beradik lebih memikirkan masa depan kami tanpa ibu tambahan pula dengan perangai ayah yang sudah tidak ingat dunia, anak-anak dan cucunya.

"Kami harap jika ayah terbaca catatan ini, dia boleh fikirkan semula niatnya bernikah dengan perempuan itu. Bukan kami bantah tetapi kami yakin, dia bukan calon terbaik untuk menggantikan tempat ibu. Harap ayah dapat berfikir dengan waras dan menimbang buruk baik hidupnya pada masa akan datang.

"Ayah mesti ingat, dia semakin tua. Sepatutnya ayah memikirkan bagaimana hendak mengatur hidup supaya selesa menghadapi hari tua, bukan bercinta dengan gadis 25 tahun macam orang muda. Apa pun sebagai anak, kami tentu ingin yang terbaik untuk ayah. Dan tentunya ayah boleh berfikir sendiri untuk menimbangnya. Sebab jika ayah tersilap percaturan, dia akan kehilangan kami semua," Fatihah menutup cerita dengan penuh sebak di dada.

Sesiapa pun yang berada di kedudukan Fatihah pasti akan mengalami perasaan yang sama, sedih dan kecewa. Pun begitu, sebagai anak, Fatihah juga harus ingat, buruk baik, dia tetap bapa yang perlu dihormati dan disayangi.

Saya percaya masih ada jalan penyelesaian untuk mengatasi masalah ini. Cadangan saya, minta keluarga yang lebih tua untuk berbincang tentang perkara ini dan memberi nasihat kepada bapa anda.

Saya akui, memang tidak ada orang yang boleh menggantikan tempat seorang ibu, tetapi jika jodoh bapa anda dengan gadis itu kuat, tidak ada siapa boleh menolak takdir.

Untuk sementara, jangan putus berdoa. Mudah-mudahan Allah akan membuka pintu hati bapa anda untuk lebih memahami kehendak anak-anak dan kembali ke pangkal jalan.

Menutup kata, bergembiralah dengan kehidupan kerana ia sangat indah dan sarat dengan kebaikan jika kita selalu berfikiran positif. Ingatlah, jangan gelisah atas apa yang akan berlaku pada hari esok kerana penentunya adalah hari ini.

Runsing ayah ada teman wanita !!


SAYA berusia 18 tahun. E-mel ini dikirim kepada untuk memohon pandangan tentang situasi yang sedang saya alami. Ia sesuatu yang amat sukar untuk saya percaya tetapi itulah yang terjadi. Baru-baru ini, saya secara tidak sengaja telah membaca SMS yang diterima oleh ayah saya daripada seorang wanita yang tidak saya kenali.

SMS itu penuh dengan kata-kata manja dan cinta dan apabila saya ajukan pertanyaan kepada ayah, dia menjawab SMS itu daripada seorang kenalan wanitanya. Saya tidak sampai hati untuk memaklumkan kepada ibu tentang perkara ini.

Buat pengetahuan Puan Aniz, ibu dan ayah saya tidak duduk bersama sejak setahun lalu kerana ayah bekerja di luar daerah. Beliau hanya pulang ke rumah setiap hujung minggu, bergantung kepada jadual tugasannya. Saya buntu dan berada dalam dilema melihat wajah ibu dan pada masa yang sama terbayang-bayang SMS teman wanita ayah. Tolong saya Puan, apa yang sewajarnya saya lakukan bagi menyelamatkan keluarga kami.

Marissa,

Melaka.

TERIMA kasih atas kiriman e-mel ini . Sememangnya bukan sesuatu yang mudah untuk ditangani, apatah lagi menerima kejutan sebegini. Perasaan Marissa pastinya bercampur baur antara sedih, terkilan, marah, simpati dan keliru. Apa pun ketahuilah Marissa bahawa semua ini adalah sebahagian daripada warna-warni kehidupan. Setiap rencana Allah pasti ada hikmah untuk diteladani.

Sebagai anak, apa yang seharusnya Marissa usahakan adalah mendoakan agar segala kekusutan yang hadir ini diberikan penyelesaian terbaik.

Bapa Marissa pastinya berasa sunyi tanpa kehadiran seorang teman setia bernama isteri yang selama ini menemaninya. Walaupun dengan kecanggihan teknologi, bapa Marissa dapat berhubung dengan anak-anak dan isteri, namun berada di sisi tidak sama. Tanpa jati diri, kekuatan iman dan matlamat yang jelas, nescaya hati lelaki ayah pasti goyah, apatah lagi jika selalu berhadapan mahupun punyai ruang untuk berdampingan dengan teman wanita itu tadi.

Di sinilah kejujuran memainkan peranan yang amat penting. Sebagai anak yang punya harapan tinggi untuk melihat mahligai ibu dan ayah terus bersemi kasih, subur dan harmoni, berdoalah. Marissa perlu berdoa dengan penuh ikhlas kepada Allah. Mudah-mudahan doa yang tulus murni ini dapat menguatkan kembali ikatan cinta ibu dan bapa Marissa yang berjauhan dan mudah-mudahan juga Allah memberi rencana yang lebih baik ke arah itu. Siapa tahu mungkin sahaja ayah Marissa dipanggil pulang bertugas kembali di daerah Marissa sekeluarga bermastautin.

Berkenaan untuk memaklumkan ibu Marissa tentang SMS dan hubungan cinta ayah itu tadi, sesungguhnya Marissa yang punya jawapan yang tepat untuk hal ini. Lihat ke dalam hati apakah wajar berita ini Marissa sampaikan kepada ibu. Jika Marissa rasakan ia perlu, waktu bilakah ia bersesuaian, bagaimanakah cara terbaik agar ibu lebih berlapang dada menerima berita ini. Insya-Allah, saya percaya dengan kemurnian dan ketulusan hati untuk melihat keluarga Marissa harmoni, bahagia dan sejahtera, lebih jujur dan luhur pasti Allah akan bersama-sama mempermudahkan perjalanan.

Doa saya semoga Marissa mampu memainkan peranan dengan bijaksana dalam membantu keharmonian dan kasih sayang keluarga yang sedang teruji. Yakin selalu janji Allah yang pasti di sebalik kepahitan ada manis juga indah yang menanti di penghujungnya.

Salam rahmat

Bahaya bayi tersedak susu...



KES bayi tersedak susu sebenarnya sering berlaku. Namun keadaan ini yang boleh dikawal dengan teknik tertentu, menjadi sesuatu yang amat ditakuti berikutan meningkatnya laporan kes bayi yang mati akibat tersedak susu.
Umum mengetahui tumbesaran awal bayi bergantung sepenuhnya kepada pemakanan berbentuk cecair iaitu susu. Sebaik dilahirkan, bayi yang masih kecil perlu secara automatik menyelaraskan mulut, bibir dan lidah untuk menyedut susu.

Selepas menelannya, ia perlu diselaras pula dengan otot di belakang tekak. Semua proses itu jika difikirkan, sangat rumit bagi seorang bayi kerana ia bukan saja membabitkan satu otot sebaliknya banyak otot berbeza.

Perunding Pediatrik Pusat Perubatan Prince Court, Dr Anthony James Mansul berkata, bagi bayi yang masih kecil, ada saraf yang belum matang terutama bayi yang dilahirkan tidak cukup bulan atau pra-matang.

Dr Anthony berkata, pengamal perubatan perlu berhati-hati dengan bayi pra-matang di bawah 34 minggu terutama apabila menyusu menggunakan botol atau susu badan.

“Agak sulit untuk menjelaskan kepada setiap ibu bapa mengenai penyelarasan otot ini. Jadi sebagai langkah pertama, perkara terbaik ialah usah berfikiran negatif dan anggap semua bayi yang dilahirkan tiada masalah serta secara automatik pandai menyusu.
“Ini kerana 90 peratus bayi yang baru lahir tidak menghadapi masalah ini,” katanya kepada Sihat & Selamat.

Dr Anthony berkata, faktor yang boleh mengganggu penyusuan bayi dan menyebabkan tersedak ialah gejala seperti selsema, bayi tidak cukup bulan, tidak sihat atau menyusukan bayi dalam keadaan yang tidak betul.

"Kebanyakan kes tersedak susu yang kita lihat selalunya disebabkan masalah penyelarasan seperti mungkin ketika menyusu ada sedikit mukus atau kahak yang masuk atau susu tiba-tiba terlampau laju, contohnya susu badan bagi ibu dan bayi yang baru pertama kali menyusu badan.

“Akibat tekanannya laju, kita selalu lihat bayi tersedak,” katanya.
Dr Anthony berkata, lazimnya nasihat doktor kepada ibu yang anaknya kerap tersedak ialah memerah sedikit susu dari payu dara bagi mengurangkan tekanannya ketika bayi menyusu atau periksa puting botol susu untuk memastikan lubangnya tidak terlalu besar.

“Jika bayi masih lagi tersedak, jumpa doktor untuk pastikan keseluruhan saluran udara, pernafasan, lidah dan mulut bayi tiada masalah dan tidak sakit.

“Jika semuanya baik, mungkin teknik penyusuan yang diamalkan tidak betul dan kebanyakan hospital dan bidan-bidan boleh membantu menasihati ibu mengenai teknik penyusuan yang betul,” katanya.

Apa yang kita perlu buat jika bayi tersedak - pertama sekali jangan panik sebab ibu bapa sering bimbang susu akan masuk ke saluran udara. Berikutan rekaan saluran udara manusia yang baik, jika ada sesuatu yang tidak betul, ia akan tertutup serta merta (dipanggil spasm).

Bagaimanapun, bayi akan kelihatan sedikit biru atau mungkin pucat pada permulaan. Apa yang perlu dilakukan ialah dukung bayi dan tepuk belakang badan di mana lazimnya teknik itu sudah mencukupi.

Dalam kes yang agak kurang bernasib baik, kemungkinan susu itu masuk ke dalam paru-paru sehingga pernafasan terganggu. Jika ini berlaku, bantuan pernafasan mulut ke mulut atau CPR diperlukan untuk bayi. Sehubungan itu, ibu bapa sangat digalakkan mempelajari teknik CPR kerana ia bukan saja baik untuk bayi, malah orang dewasa.

Bagi ibu bapa yang terpaksa meninggalkan bayi di pusat jagaan kanak-kanak, disaran memantau pusat jagaan terbabit sebelum menghantar anak-anak. Cuba selidik dan bertanya dengan ibu bapa yang menghantar anak-anak ke pusat jagaan sama, lawat dan luangkan masa beberapa jam sambil memerhatikan keadaan kebersihan, persekitaran dan cara penjaga mengendalikan bayi dan kanak-kanak. Selain itu, pastikan jumlah kanak-kanak tidak terlalu ramai hingga sukar dikawal.

Paling penting, pilih pusat jagaan berdaftar secara sah dan pastikan pengusaha serta kakitangan yang mengendalikan pusat berkenaan cukup terlatih serta cekap mengenal pasti bayi bermasalah. Selain itu, pusat penjagaan kanak-kanak yang memiliki sijil bantuan pernafasan mulut ke mulut adalah satu kelebihan dan pada masa sama, mempunyai pelan kecemasan terancang dan terletak berhampiran pusat perubatan.

Oleh Suzan Ahmad


Pembunuh si kecil anda...


SABAN tahun, serangan radang paru-paru atau pneumonia membunuh kira-kira 1.4 juta penduduk dunia terutama kalangan kanak-kanak yang turut menjadi penghidap utama penyakit itu.
Angka berkenaan menunjukkan kehilangan nyawa akibat pneumonia adalah melebihi kematian yang disebabkan penyakit berbahaya lain seperti AIDS, malaria dan tuberkulosis atau tibi.

Di Malaysia, statistik Kementerian Kesihatan membuktikan, pneumonia berada pada kedudukan kelima penyakit pembunuh tertinggi kanak-kanak berusia bawah lima tahun.

Pneumonia adalah penyakit yang disebabkan jangkitan virus, kuman atau bakteria ke bahagian paru-paru seseorang dan biasanya, ia banyak dihidapi golongan kanak-kanak dan tua.

Awalnya, selepas dijangkiti virus, kuman atau bakteria, seseorang akan mengalami simptom-simptom pneumonia seperti batuk serta selsema sebelum ia merebak ke dalam sistem pernafasan dan menyerang paru-paru.

Pakar Perubatan Kanak-Kanak, Dr Yong Junina Fadzil, berkata penyakit itu perlu dikesan dan dirawat secepat mungkin bagi mengelaknya menjadi serius sehingga boleh meragut nyawa.
Bagaimanapun, katanya, di negara ini, kesedaran masyarakat terutama golongan ibu bapa berhubung penyakit berkenaan adalah masih terlalu rendah ekoran tiada kefahaman meluas seperti dalam konteks memahami simptom, kepentingan rawatan dan langkah pencegahan.

“Kekurangan pengetahuan ini menyebabkan mereka tidak menyedari bahaya penyakit berkenaan atau kepentingan mendapatkan rawatan awal, sekali gus meningkatkan jumlah kematian tahunan akibat masalah kesihatan itu.

“Pneumonia mempunyai banyak simptom antaranya demam panas, batuk berkahak atau tanpa kahak, sakit dada, tiada selera makan, rasa tidak sihat, sering merengek (bayi dan kanak-kanak), pernafasan laju, susah bernafas, muntah dan cirit-birit.

“Jika anda atau ahli keluarga anda mengalami satu atau lebih daripada simptom ini, ia mungkin pneumonia. Usah bertangguh, sebaliknya segeralah berjumpa doktor untuk mendapatkan pandangan dan rawatan terbaik,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sesi perbincangan ‘Meningkatkan Kesedaran Masyarakat Di Negara Ini Berhubung Pneumonia,’ bersempena Hari Pneumonia, baru-baru ini. Usaha itu diperkenalkan Gabungan Global menentang Pneumonia Kanak-Kanak yang dianggotai 125 badan bukan kerajaan, pertubuhan amal, institusi akademik, agensi kerajaan dan beberapa yayasan bagi menggalakkan tindakan masyarakat dunia di dalam usaha menentang, merawat serta mengelakkan jangkitan penyakit berkenaan.

Dr Yong Junina berkata, pengalamannya mengendalikan kes Pneumonia dalam kalangan kanak-kanak menunjukkan sikap ibu bapa yang menganggap simptom dialami anak mereka itu tidak berbahaya, menjadi punca pesakit tidak dapat dirawat awal sehingga menemui kematian.

“Kebanyakan ibu bapa yang membawa anak mereka ke klinik saya tidak tahu dan tidak menunjukkan kebimbangan apabila saya memberitahu anak mereka diserang pneumonia. Malah mereka menganggap ia masalah kesihatan ringan.

“Ada kes yang mana seorang penghidap kanak-kanak yang baru saja hampir sembuh selepas menerima rawatan, kembali kritikal dan meninggal dunia apabila ibu bapanya mengambil tindakan sambil lewa dengan tetap menghantarnya ke tadika, walaupun dia sepatutnya diberi rehat mencukupi terlebih dulu.

“Perlu diingatkan yang penyakit ini disebabkan banyak faktor seperti persekitaran kotor, lokasi terlalu sesak, tempat berhabuk, cuaca buruk, ketahanan sistem imunisasi tubuh rendah atau penyakit dibawa individu sekeliling, jadi pesakit perlu 'dikuarantin' dari semua keadaan ini sehingga benar-benar sembuh,” katanya.

Jelas Dr Yong Junina, dari kaedah rawatan, ada beberapa cara berkesan yang akan digunakan pegawai perubatan dalam mengatasi penyakit dihidapi.

“Bagi pneumonia yang disebabkan virus, doktor hanya akan memberikan ubat pil dan penghidap harus rehat dan minum air secukupnya kerana sistem imunisasi badan akan memainkan peranan dalam merawatnya.

“Jika penyakit dialami tidak serius dan disebabkan bakteria, doktor akan membekalkan antibiotik dan ubat tetapi sekiranya jangkitannya serius, penghidap akan diberikan ubat melalui suntikan,” katanya.

Namun, bagi kes lebih serius, penghidap akan dimasukkan ke hospital untuk mendapatkan bantuan rawatan lanjut seperti bekalan oksigen dan antibiotik.

Baginya, seperti kata pepatah ‘mencegah lebih baik daripada mengubati,’ usaha untuk mengelakkan jangkitan penyakit ini adalah paling penting berbanding merawatnya.

Bagi tujuan itu, masyarakat perlu menjalani gaya hidup sihat, mengutamakan kebersihan diri, mengamalkan penyusuan susu ibu kepada bayi, tidak berada di kawasan sesak, menutup hidung ketika cuaca buruk apabila keluar rumah dan sentiasa mementingkan kesihatan sekeluarga.

“Sekiranya anda, ahli keluarga atau anak anda mengalami simptom pneumonia, segera dapatkan nasihat atau rawatan doktor bagi memastikan tahap kesihatan anda tidak menjadi semakin buruk,” katanya.

“Lebih penting, pada waktu yang diperlukan atau dinasihatkan doktor seperti jika anda ingin melancong atau pulang dari sesebuah lokasi luar negara, dapatkan vaksin seperti Pertussis (Tibi), Vaksin Measles (Demam Campak), Vaksin Influenza atau Vaksin Pneumococcal.

“Vaksin ini berupaya meningkatkan sistem imunisasi tubuh anda bagi mencegah sebarang jangkitan penyakit,” katanya.

INFO Pneumonia
Golongan berisiko:
  • Kanak-Kanak terutama pada usia lima tahun dan ke bawah
  • Dewasa terutama pada usia 65 tahun dan ke atas
  • Mempunyai tahap sistem ketahanan badan rendah seperti pembawa HIV/Aids
  • Penghidap masalah kesihatan yang kronik
  • Individu di kawasan sesak atau kotor
  • Masyarakat atau penduduk di kawasan tidak membangun atau miskin

    Simptom
  • Demam panas
  • Batuk berkahak atau tanpa kahak
  • Sakit dada
  • Tiada selera makan
  • Rasa tidak sihat
  • Sering merengek (bayi dan kanak-kanak)
  • Pernafasan laju atau tercungap-cungap
  • Sukar bernafas
  • Muntah
  • Cirit-birit

    Antara langkah pencegahan
  • Menjalani gaya hidup sihat
  • Mengutamakan kebersihan diri
  • Mengamalkan penyusuan susu ibu
  • Elak di kawasan sesak
  • Menutup hidung ketika cuaca buruk
  • Oleh Faizatul Farhana Farush Khan


    Hukum guna zakat isteri bayar hutang suami...


    Saya seorang isteri yang berkerjaya dan pendapatan saya agak besar. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, perniagaan suami saya merudum dan beliau menanggung rugi. Akibatnya, beliau hampir diisytiharkan muflis.

    Setelah berbincang, saya mahu membantu beliau menyelesaikan masalah hutang piutang dengan cara menggunakan wang zakat saya yang dibayar in-advance.

    Maksudnya, saya akan mengira jumlah zakat saya buat beberapa tahun ke hadapan dan saya akan menjelaskannya lebih awal kepada suami saya. Soalan saya, adakah syarak mengizinkan perbuatan ini?

    JAWAPAN

    Terima kasih kerana mahu bertanya sebelum melaksanakan keputusan perbincangan tersebut. Suka dinyatakan, seorang suami memang boleh menerima zakat daripada isterinya, kerana suami bukanlah tanggungan wajib si isteri.

    Adapun, orang yang berhutang juga memang merupakan salah satu asnaf zakat, iaitu asnaf al-gharimin.

    Islam juga memberikan keizinan kepada pembayar zakat untuk menunaikan zakatnya lebih awal dari waktu haul zakatnya, yakni mendahului tempoh wajibnya.

    Maka, jika kita melihat secara sepintas lalu, secara asasnya tindakan puan untuk menyerahkan keseluruhan zakat puan kepada suami puan, langsung tidak bercanggah dengan kehendak syarak. Benarkah begitu?

    Sebelum kita pergi lebih lanjut, maka terlebih dahulu ada baiknya kita memahami dengan minda yang jernih tentang prinsip, matlamat dan roh zakat. Ini kerana, zakat adalah amalan ijtimai'e (kebajikan dan keadilan sosial) yang ruang lingkupnya amat luas.

    Sungguhpun zahirnya kita tidak melanggar kehendak syarak, namun itu tidak bererti apa yang akan kita lakukan itu berbetulan dengan prinsip, matlamat dan roh zakat.

    Dr. Yusuf al-Qaradawi telah pun membicarakan secara terperinci perihal ini di dalam kitabnya Hukum Zakat, pada halaman 877-885 dengan tajuk 'Tujuan zakat dan dampaknya dalam kehidupan masyarakat'.

    Realitinya, prinsip, matlamat dan roh zakat amat jelas, iaitu menyantuni dan memenuhi keperluan umat Islam yang termasuk ke dalam kategori lapan asnaf zakat, iaitu fakir, miskin, amil, mualaf, riqab, gharimin, fisabilillah dan ibn sabil.

    Maka, dalam hal ini, para fuqaha menyatakan secara jelas, seorang muzakki itu adalah tidak wajar hanya menyerahkan keseluruhan hartanya hanya kepada salah satu asnaf zakat sahaja.

    Tindakan ini secara langsung telah menidakkan hak asnaf atau mustahiq lain yang juga berhak ke atas harta zakatnya.

    Sebagai rujukan, pada pandangan Imam Syafie sendiri, zakat yang hendak diagihkan itu mestilah dibahagikan kepada setiap golongan yang telah disebutkan (kecuali asnaf amil). Seandainya kesemua golongan asnaf itu ada, maka zakat itu wajib diserahkan kepada semua asnaf dan tidak boleh dikecualikan walaupun satu golongan.

    Cuma sebahagian fuqaha telah memberikan kelonggaran dengan tidak mewajibkan kesamarataan dalam pengagihan zakat.

    Bahkan pada sisi Syafie, seseorang yang mahu mengagihkan sendiri zakatnya, maka mereka mestilah memberikannya kepada sekurang-kurangnya tiga orang daripada setiap golongan asnaf, sekiranya bilangan asnaf itu terlalu ramai.

    Maknanya, asnaf fakir tiga orang, miskin tiga orang, mualaf tiga orang dan begitulah seterusnya sehingga memenuhi semua tujuh asnaf (di sini asnaf amil tidak dimasukkan sebagai penerima, kerana ia diagihkan sendiri oleh pemilik harta zakat). (Hukum Zakat, hal. 664).

    Di samping itu, memang ada juga dalam kalangan ulama fikah lain yang membolehkan ia diserahkan walaupun hanya kepada satu golongan. Namun dalam hal ini, Imam Malik pula menegaskan: "(hendaklah) diserahkan (zakat itu) kepada yang paling memerlukan." (Fiqhul Manhaji al-Shafie, Jilid 1, hal. 466 - 467).

    Apa yang dapat difahami di sini ialah, para fuqaha telah meletakkan keutamaan agar pengagihan zakat itu hendaklah berpandukan kepada pertunjuk ayat 60 dalam surah at-Taubah, iaitu mestilah diutamakan golongan fakir, miskin dan mualaf sebelum gharimin (orang berhutang).

    Maka, apabila seseorang itu memberi zakatnya tanpa merujuk kepada hierarki keutamaan asnaf, sudah pasti berlaku 'ketempangan' di sini. Ia juga telah mencanggahi pandangan yang dikeluarkan oleh Imam as-Syafie sendiri.

    Dalam pada itu, sungguh pun fuqaha menyatakan, adalah harus bagi seseorang muzakki itu untuk mendahulukan haul zakatnya, namun fuqaha juga menyatakan, ia hendaklah dengan syarat bahawa orang yang bakal menerima zakatnya itu, berkekalan dia sebagai mustahiq zakat sehinggalah tempoh yang sepatutnya.

    Misalnya, jika puan mengeluarkan zakat bagi suami puan dari tahun 2010 sehingga tahun 2015, maka adakah puan pasti sehingga tahun 2015 itu, suami puan masih lagi seorang asnaf zakat?

    Ini kerana, dalam perkiraan zakat, ia masih mengambil kira haul sebenar ketika mana zakat itu sepatutnya dikeluarkan. Seandainya ketika itu penerima sudah terkeluar dari kelompok mustahiq zakat, maka pemberian itu bukan lagi dianggap sebagai zakat (Fiqhul Manhaji al-Shafie, Jilid 1, hal. 458).

    Maka, dalam mempertimbangkan pelbagai sudut agar zakat yang dikeluarkan itu benar-benar mencapai matlamat dan menepati rohnya, maka sayugianya dicadangkan agar puan tidak memberikan keseluruhan zakat puan itu hanya kepada satu sasaran sahaja.

    Ini kerana, ia bukan sahaja akan menidakkan hak yang sepatutnya turut dimiliki oleh asnaf lain; bahkan dikhuatiri pertimbangan itu lebih kerana atas kepentingan peribadi dan individu.

    Sebaik-baiknya, hendaklah puan membahagikan zakat itu kepada tiga bahagian dan menyerahkan dua bahagian kepada institusi zakat agar ia dapat dilestarikan kepada asnaf zakat yang lain dan hanya sepertiga yang puan serahkan kepada suami puan atas asnaf gharimin.

    Ini kerana mengambil kira suami puan adalah orang yang rapat dengan puan, dan Islam juga menuntut agar seseorang itu mengambil kira faktor kekerabatan ini dalam memberikan sedekahnya.

    Sementara jumlah sepertiga, kerana ia adalah jumlah minimum yang sesuai dan tidak dilihat berlebih-lebihan serta tidak pula terlalu kecil bagi menampung keperluan suami puan. Misalnya, jika zakat puan adalah RM1 juta, maka 1/3 adalah RM333,000.

    Ingin saya nukilkan sedikit petikan kata-kata susunan al-'Allamah Sheikh Yusuf al-Qaradawi, iaitu: "Sesungguhnya keperluan (agihan zakat) itu adalah berbeza antara satu sama lain (dalam kalangan asnaf zakat). (Apa) yang penting adalah, kalaupun kelebihan itu ada, maka hendaknya (ia diberikan) berdasarkan sebab yang benar dan demi kemaslahatan, bukan berdasarkan hawa nafsu dan keinginan tertentu, dan dengan tidak merugikan sasaran (asnaf) atau peribadi yang lain." (Hukum Zakat, hal. 671). Wallahu a'lam.

    Waspada dengan 'buah tangan' orang...


    SAYA dan kawan-kawan bekerja di bahagian kemasukan data (data entry) dan sentiasa berurusan dengan orang ramai. Setiap kali mereka datang ada yang membawa buah tangan seperti keropok, buah-buahan, kerepek malah ada yang memberi kami duit.

    Selalunya kami akan mengambil semua pemberian ini dan dibahagi-bahagikan sama rata. Adakah ini dikira rasuah dan berdosa kami semua memakannya? Saya lebih menganggap pemberian ini ikhlas ibarat kalau kita bertandang ke rumah saudara mara, maka kita akan membawa sedikit buah tangan. Kalau betul itu dikira rasuah bagaimana cara untuk menolak semua pemberian tersebut tanpa mengecilkan hati orang yang memberi?

    JAWAPAN

    Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih kepada saudari yang bertanya soalan ini. Biarpun pada asasnya nampak macam remeh, mungkin juga ada yang berkata soalan macam ini pun hendak tanya.

    Saya ingin mulakan begini. Apa yang menyebabkan saudari bertanya soalan ini? Bukankah dengan mendapat sedikit habuan atau buah tangan daripada pengunjung ke premis itu suatu yang seronok, malahan dapat jimat duit poket.

    Manakan tidak kalau sehari ada lima hingga 10 pengunjung pasti buah tangan pun lumayan. Tidakkah saudari fikir bahawa kalau jawapan yang bakal diberi bertentangan dengan syariah atau undang-undang itu sendiri?

    Ada di kalangan masyarakat kita yang sengaja tidak mahu tanya soalan, walaupun dia merasakan perbuatannya salah. Buat apa tanya, kalau dia jawab tidak boleh nanti susah.

    Sebab ada yang fikir buat salah sedangkan dia tidak tahu itu salah adalah tiket untuk lepaskan diri, dengan menjawab: "Saya tidak tahu itu salah."

    Perlu ingat di sini, kejahilan bukan alasan melepaskan diri daripada undang-undang mahupun syariat. Saya puji sifat saudari kerana berani bertanya demi mencari kebenaran yang berlandaskan syariah.

    Sifat ini pastinya terbit daripada keimanan saudari yang inginkan setiap suapan yang masuk ke dalam mulut yang kelak menjadi darah daging seharusnya hala.

    Teringat saya kepada sifat seorang wanita yang meminta anak perempuannya agar mencampurkan air ke dalam susu supaya jumlah susu menjadi banyak, dengan demikian dapat keuntungan dalam menjual susu.

    Tetapi anak perempuan wanita tersebut membantah suruhan ibunya dengan berkata: "Wahai ibu, kalau Amirul Mukmin (Umar bin al-Khattab) tahu pasti kita akan dihukum.

    Iibu srikandi itu menjawab: "Sesungguhnya Amirul Mukminin tidak melihat apa yang kita buat." Anak perempuan itu menjawab: "Walaupun Amirul Mukminin tidak melihat akan tetapi Tuhan Amirul Mukminin sentiasa melihat."

    Rupa-rupanya perbualan mereka didengar oleh Umar yang lalu di situ dalam misi meninjau keadaan rakyat pimpinannya. Sehingga Umar meminta anak lelakinya agar meminang dan menikahi gadis tersebut.

    Ini kisah keimanan, bukan sekadar cerita tetapi sifat inilah yang seharusnya ada dalam jiwa kaum hawa. Indahnya alam ini sekiranya ia dihiasi dengan wanita-wanita yang solehah seperti dalam kisah di atas. Ini kerana mukmin yang sebenar pasti akan berusaha membezakan yang halal dan haram.

    Hal ini jelas dalam sabda Rasulullah SAW yang daripada Abu Abdillah Nu'man bin Basyir RA dia berkata: "Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas. Di antara keduanya terdapat perkara-perkara yang syubhat (samar-samar) yang tidak diketahui oleh orang banyak. Maka siapa yang menjauhkan diri daripada syubhat bererti dia telah menyelamatkan (memelihara) agama dan kehormatannya. Dan siapa yang terjerumus dalam perkara syubhat, maka akan terjerumus dalam perkara yang diharamkan.

    Sebagaimana penggembala yang menggembala ternakannya di sekitar (ladang) yang dilarang untuk memasukinya, maka lambat laun dia akan memasukinya. Ketahuilah bahawa setiap raja memiliki larangan (ada batasan) dan larangan Allah adalah apa yang Dia haramkan-Nya.

    Ketahuilah bahawa dalam diri manusia terdapat segumpal daging, jika segumpal daging itu baik maka baiklah seluruh tubuhnya dan jika ia rosak, maka rosaklah seluruh tubuh; ketahuilah bahwa ia adalah hati. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)."

    Boleh difahami daripada hadis ini beberapa perkara berikut;

    Pertama:; Menjauhkan diri daripada perkara syubhat termasuk sikap warak seseorang.

    Kedua: Banyak melakukan syubhat akan mendorong seseorang kepada perbuatan haram.

    Ketiga: Menjauhkan perbuatan dosa kecil kerana hal tersebut dapat mengheret seseorang kepada perbuatan dosa yang lebih besar.

    Keempat: Memberikan perhatian terhadap masalah hati, kerana padanya terdapat kebaikan fizikal tubuh badan manusia.

    Kelima:, Hati yang sejahtera dapat menghasilkan perbuatan yang baik.

    Keenam: Petanda ketakwaan seseorang jika dia meninggalkan perkara-perkara yang dibolehkan kerana khuatir akan terjerumus kepada hal-hal yang diharamkan.

    Menerima dan memberi sesuatu habuan, sama ada buah tangan, hadiah, wang dan sebagainya boleh dikategori sebagai rasuah. Kalau hendak beri buah tangan kepada yang bekerja lagi bergaji adalah tidak patut dan niatnya boleh dipertikaikan.

    Justeru, apa-apa sahaja pemberian yang saudari dan rakan-rakan saudari terima adalah salah di sisi undang-undang dan syarak. Sebab itu takrif rasuah harus difahami dengan tepat dan betul.

    Ia ditakrifkan sebagai memberi sesuatu kepada orang tertentu dengan niat mendapatkan sesuatu yang bukan menjadi haknya. Memberi sesuatu itu sama ada dalam bentuk wang ringgit, harta benda, jawatan, perkhidmatan, janji manis dan sebagainya.

    Ia diberi kepada orang tertentu yang tidak layak menerimanya. Mungkin orang yang diberi rasuah itu mempunyai gaji dan upah yang tertentu, lebih kaya dan berjawatan dan bukan pula kaum keluarga si pemberi.

    Pemberian dengan niat agar suatu masa mendapat balasan dan imbalan yang lebih besar daripada orang tertentu tadi. Sedangkan pada hakikat orang lain yang sepatutnya memiliki hak itu.

    Walaupun pada bahasa yang saudari dan kawan-kawan saudari fahami adalah buah tangan yang dibawa oleh seseorang yang bertandang ke rumah kita. Bunyinya macam baik tetapi matlamatnya tidak begitu.

    Islam sama sekali tidak akan menghalal cara untuk sampai kepada matlamat. Pemberian yang diterima jangan diukur dengan jumlah atau apa yang diterima tetapi ukurlah dengan neraca keadilan.

    Masalahnya bila sudah menerima secara tidak langsung termakan budi, dan timbul pula perasaan: "Dia dah bagi kalau tak tolong lain kali mesti dia tak bagi apa-apa."

    Sebab itu kerjalah dengan jujur, katakan kepada pelanggan lain kali jangan beri apa-apa kalau nak perkhidmatan.

    Kalau hendak memberi, berilah kepada yang lebih memerlukan seperti anak-anak yatim, rumah orang tua dan sekolah-sekolah persendirian yang perlukan bantuan dan sumbangan.

    Nescaya Allah SWT akan memurahkan lagi rezeki anda.

    Golongan jin yang beriman...


    Menurut al-Biqaie surah yang lalu menerangkan tentang Nabi Nuh a.s. yang merupakan Rasul Allah yang pertama diutus kepada para penentang dan penyembah berhala.

    Mereka menolak ajakan dan seruan sedangkan beliau salah seorang anggota masyarakat. Surah yang lalu diakhiri dengan doa Nabi Nuh a.s. ke atas mereka.

    Nabi Muhammad SAW rasul yang terakhir dan kaum baginda mempunyai banyak persamaan dengan kaum Nabi Nuh. Ini disebabkan keagungan al-Quran dan ayat ini mengingatkan hal tersebut sambil mengisyaratkan kecaman kepada masyarakat Arab yang tidak menyambut ajakan beliau dan nabi yang menyampaikannya dari suku bangsa bahkan yang terdekat dengan mereka.

    Sheikh Muhammad al-Hindi dalam kitabnya pada majlis yang ketujuh berkata: "Aku telah mengumpulkan ajaran yang dibawa oleh agama Islam dengan ajaran yang dibawa oleh penemuan moden, seperti ucapan mereka. Sesungguhnya setiap ilmu, kebaikan dan keburukan yang berlaku dalam hati itu ditimbulkan oleh roh yang mulia dan roh yang hina. Dalam hadis diungkapkan yang bermaksud di dalam hati itu ada dua kemahuan (kehendak). Kemahuan (kehendak) dari malaikat dan kemahuan (kehendak) dari syaitan.

    Firman Allah SWT: Katakanlah (hai Muhammad): Telah diwahyukan kepadamu bahawasanya: Telah mendengarkan sekumpulan jin (akan al-Quran), lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengarkan al-Quran yang menakjubkan.

    Ibnu Kathir berkata: "Allah SWT memerintahkan Rasulullah SAW memberitahu kepada umatnya, bahawa jin mendengar al-Quran, lalu mereka beriman, membenarkannya serta tunduk kepada Allah SWT."

    Menurut Al-Maraghi, Allah SWT mengeluarkan perintah kepada rasul-Nya agar memberitahu kepada para sahabatnya tentang kisah-kisah jin yang diwahyukan kepadanya kerana ia mempunyai banyak faedah dan manfaat kepada manusia, antaranya:

    * Sebagai makluman bahawa Nabi SAW itu diutus kepada bangsa manusia juga kepada bangsa jin.

    * Sebagai makluman bahawa jin itu mendengar pembicaraan dan memahami bahasa kita.

    * Sebagai makluman bahawa jin itu dibebankan dengan tanggungjawab (mukalaf) sama seperti manusia.

    * Sebagai makluman bahawa jin yang beriman telah berdakwah kepada jin lain dari kabilahnya agar mengaku beriman.

    * Supaya kaum Quraisy mengetahui bahawa jin itu asalnya bersikap derhaka ketika mendengar al-Quran dan apabila mengetahui kemukjizatannya jin itu beriman kepadanya.

    Secara zahirnya, ayat ini menunjukkan betapa nabi mengetahui para jin yang mendengar wahyu yang diturunkan kepadanya, tetapi bukan melalui kesaksian mata.

    Dalam Ensiklopedia Abad XX karya Muhammad Farid Wajdi dinyatakanmakhluk yang bersifat hawa (udara) atau api, berakal dapat dibentuk dan mempunyai kemampuan melaksanakan pekerjaan yang berat.

    Sayyid Sabiq seorang ulama Mesir mendefinisi jin sebagai roh berakal, berkehendak, mukalaf (dibebani tugas keagamaan oleh Allah seperti manusia) tetapi tidak berbentuk materi, kasar dan mereka mempunyai kemampuan untuk tampil dalam pelbagai bentuk.

    Firman Allah SWT: (yang) memberi petunjuk kepada jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya. Dan kami sekali-kali tidak akan mempersekutukan seseorangpun dengan Tuhan kami.

    Menurut Al-Mawardi, ayat itu ada dua pendapat:

    * Segala perkara yang mendapat petunjuk.

    * Ke arah makrifatullah.

    Ibnu Kathir berkata: "Iaitu jalan yang lurus."

    Hamka berkata: "Inilah kesan pertama yang tinggal dalam diri mereka setelah mendengar al-Quran dibaca Nabi. Mula-mula mereka takjub, merasa hairan tercengang mendengar ayat itu dibaca".

    Ini kerana isi kandungannya tidak ada jalan membantah dan menolak jika hatinya benar-benar bersih.

    Firman Allah SWT: Dan bahawasanya Maha Tinggi kebesaran Tuhan kami, dia tidak beristeri dan tidak (pula) beranak.

    Sebenarnya perkataan jaddu dalam ayat ini ada sepuluh tafsiran:

    * Urusan tuhan kami seperti pendapat al-Suddi.

    * Perbuatan tuhan kami seeperti pendapat Ibn Abbas.

    * Peringatan tuhan kami seperti pendapat Mujahid.

    * Kekayaan tuhan kami seperti pendapat Ikrimah.

    * Ujian tuhan kami seperti pendapat al-Hasan.

    * Kerajaan tuhan kami seperti pendapat Abu Ubaidah.

    * Kemuliaan dan keagungan tuhan kami seperti pendapat Qatadah.

    * Kenikmatan tuhan kami atas makhluk-Nya seperti pendapat al-Dahhak.

    * Ketinggian tuhan kami seperti pendapat Sa'id bin Jubair.

    * Mereka yang prihatin dengan datuk, iaitu bapa kepada ayah. Ini pendapat daripada ucapan jin kerana kejahilan.

    Syed Qutub berkata: "Kata-kata al-jad bererti bahagian, habuan, kedudukan dan martabat iaitu kebesaran dan kekuasaan semuanya merupakan makna-makna yang terpancar dari kata-kata itu dan sesuai dengan tempatnya."

    Maksud umum dari makna tersebut adalah mengungkapkan perasaan hati bahawa Allah SWT Yang Maha Tinggi dan Maha Agung yang suci dari mempunyai isteri dan anak-anak sama ada lelaki atau perempuan.

    Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

    Tuesday, February 21, 2012

    Mati pucuk di malam pertama...




    HUBUNGAN seksual adalah ibadah yang memainkan peranan penting dalam mengeratkan hubungan suami isteri.

    Untuk menunaikan apa-apa ibadah, persediaan dan persiapan itu penting. Ini boleh dilakukan dengan mudah dan dalam keadaan selesa untuk kedua-dua pasangan.

    Dalam melakukan persediaan, setiap pasangan disarankan merujuk kepada buku ilmiah yang sahih untuk mendapat panduan.

    Mereka juga dinasihatkan tidak mudah terpengaruh dengan cerita yang bukan-bukan mengenai hubungan intim.

    Perkara yang seronok itu sudah semestinya sempurna lebih-lebih lagi dalam keadaan bersedia.

    Yang pasti, malam pertama memberi banyak cabaran kepada suami dan isteri, lebih-lebih lagi jika kedua-dua mereka jahil tentang bermain cinta.

    Seandainya suatu ketika dahulu mereka hanya boleh melihat wajah walaupun dengan batasan tertentu, kini mereka boleh melihat keseluruhan tubuh badan waima aurat juga tiada batasan.

    Dahulu jika berdua mereka mesti ditemani dengan mahram wanita itu, tetapi kini mereka boleh berdua-duaan dan bersentuhan seluruh badan sehingga ke peringkat persetubuhan.

    Begitupun, tahukah anda, malam pertama bukan sahaja memberi penuh makna serta debaran kepada isteri, malah situasi tersebut sebenarnya turut berlaku kepada suami.

    Menurut Profesor Emeritus Dr. Mohd. Ismail Tambi dalam penulisannya yang bertajuk Adab Malam Pertama, beliau menyenaraikan tiga dilema yang sering dihadapi suami ketika menghadapi malam pertamanya.

    *Tekanan

    Masalah boleh berlaku jika suami terasa tertekan atau cemas kerana memikirkan tanggungjawab yang hendak dilakukannya iaitu melakukan hubungan seksual.

    Sekiranya suami gemuruh, dia akan kehilangan rangsangan dan ketegangan atau ereksi. Rangsangan dan ketegangan itu akan kendur dan hilang kekerasan.

    Seterusnya suami akan gagal untuk melakukan penembusan faraj yang biasa dikaitkan dengan malam pertama kepada isteri.

    Keadaan ini dikenali sebagai 'mati pucuk malam pertama.' Tetapi dalam keadaan penuh yakin dan bersemangat kejantanan, ereksi akan kembali segar dan hubungan seksual suami isteri akan dapat dilakukan.

    l Masalah ejakulasi

    Suami berasa amat teruja sehingga belum pun sempat menyalurkan ereksinya, klimaks telah pun berlaku.

    Kadangkala perasaan teruja itu amat ketara sehingga ejakulasi boleh berlaku secara spontan apabila isteri memegang alat kelamin suami.

    Bila suami dapat mengatasi kelemahan daya kawalan ereksi dan dapat mengawal ejakulasi maka masalah itu akan menjadi terkawal.

    l Kurang keyakinan

    Suami amat yakin dengan kemampuan ereksi dan kawalan ejakulasi tapi masih juga terpancut awal dan hilang daya ereksi apabila dia gagal untuk menembusi faraj isteri.

    Suami terasa seperti ada sesuatu yang menghalang di depan pintu faraj dan mula berasa tidak yakin tentang kemampuannya untuk melakukan penembusan dan mengawal ejakulasi.

    Perasaan kurang yakin itu akan membuatkan suami hilang kemampuan mencapai ereksi dan kesudahannya dia akan mengalami mati pucuk.

    Dalam hal ini, seorang isteri yang tahu memainkan peranan dalam persetubuhan dapat berinteraksi bersama suaminya dengan selesa. Jika tiada apa-apa halangan, dia boleh mencapai klimaks atau mendapat kepuasan dalam hubungan intim itu.

    Ini secara tidak langsung, isteri dapat membantu suami mengatasi masalah malam pertamanya.

    Sunday, February 19, 2012

    Saiz kemaluan bukan ukuran !!!



    Saya ingin mengemukakan persoalan berkaitan dengan masalah yang saya hadapi. Saya seorang lelaki yang berusia 24 tahun. Apa yang menjadi kerisauan saya selama ini adalah saiz dan panjang zakar saya.

    Panjangnya kira-kira satu inci sahaja dan berukuran kira-kira empat inci ketika mengalami ketegangan. Saiznya juga tidak begitu besar. Adakah keadaan tersebut normal jika dibandingkan dengan usia saya sekarang? Saya risau sekiranya terdapat permasalahan pada zakar saya. Adakah terdapat cara untuk memanjangkannya? Untuk pengetahuan Prof., sebelum ini saya gemar melakukan onani. Apakah perbuatan tersebut menyebabkan keadaan ini? Saya benar-benar buntu dan berharap Prof. mempunyai jawapannya.

    n DD, Johor.

    JAWAPAN

    Terima kasih kepada saudara yang bertanya. Seingat saya, perkara ini pernah disoal. Mungkin elok saya mulakan dengan mengatakan bahawa saiz zakar saudara masih dikategorikan sebagai normal. Ini mengandaikan saudara membuat pengukuran yang tepat. Pengukuran saiz bukan sahaja melibatkan panjang bahkan lebar zakar itu juga. Pengukuran saiz zakar perlu dilakukan beberapa kali dalam waktu yang berlainan kerana saiznya boleh berubah bergantung kepada masa, cuaca, tahap keghairahan, kekerapan hubungan seks dan beberapa faktor lain lagi.

    Kajian berkenaan dengan saiz zakar ini berbeza-beza. Bagaimanapun, secara puratanya adalah antara 12.9-15 sentimeter (5.1-5.9 inci) semasa tegang. Ukuran saiz zakar flaccid atau sewaktu lembik adalah tidak tepat. Pada umur saudara, memang saiz zakar tidak akan meningkat dengan ketara kerana biasanya tumbesaran zakar berlaku antara umur setahun ke lima tahun dan seterusnya lima tahun selepas seseorang itu akil baligh.

    Keadaan yang dipanggil micropenis atau saiz zakar yang kecil adalah apabila ia kurang daripada tujuh sentimeter atau tiga inci semasa tegang. Ia boleh disebabkan oleh faktor seperti masalah hormon atau genetik.

    Kekerapan beronani sebenarnya tidak ada kaitan dengan saiz zakar walaupun saya banyak berjumpa pesakit yang mengatakan saiz zakar mereka mengecut disebabkan perbuatan tersebut. Ada juga menjadi panik dan merasakan zakar mereka menjadi semakin kecil dari semasa ke semasa tetapi apabila dibuat pemeriksaan ternyata ia tidak benar.

    Terapi hormon

    Walaupun pelbagai cara termasuk pembedahan boleh dilakukan bagi membesarkan zakar, saya amat jarang menasihatkan pesakit saya mengambil langkah itu. Cuma, jika terbukti ia disebabkan oleh masalah hormon, mungkin terapi hormon adalah sesuai.

    Ramai lelaki ingin membesarkan zakar dengan cara-cara yang bahaya. Saya pernah merujuk pesakit yang mengalami zakar yang 'rosak' apabila menyuntik bahan kimia dengan harapan membesarkannya.

    Kajian juga menunjukkan memang lelaki akan merasa bangga mempunyai zakar yang panjang dan lebar . Hakikat sebenarnya kenikmatan hubungan seks tidak memerlukan zakar yang panjang dan lebar kerana tempat-tempat yang paling sensitif bagi wanita, contohnya kelentit berada di bahagian luar faraj sahaja.

    Bagaimanapun, bagi mereka yang bermotivasi tinggi boleh mencuba buku exercising the penis karya Aaron Kemmer yang boleh didapati di amazon.com. Ia mungkin berkesan kepada saudara.

    Jika saudara masih tidak berpuas hati, buatlah pemeriksaan lanjut dengan doktor di tempat saudara.

    Mentua atur hidup kami !!!


    PERKAHWINAN sepatutnya mendekatkan pasangan suami isteri dengan mentua yang perlu dianggap seperti keluarga kandung, malah setaraf dengan ibu bapa kandung.

    Ramai pasangan suami isteri tidak sehaluan dengan mentua kerana pelbagai sebab. Ada yang langsung tidak bertegur sapa, ada yang sekadar berlakon dan ada juga yang mesranya seperti anak kandung.

    Tapi bagaimana agaknya reaksi anda jika mentua pula yang terlebih ego dan merasakan dia seorang sahaja yang betul dan anak menantu mesti mendengar cakapnya.

    Inilah dilema yang dihadapi oleh Adila (bukan nama sebenar), ibu muda yang menghadapi masalah dengan mentuanya yang suka mengatur kehidupannya dan suami.

    Sejak mula kahwin hingga sekarang, Adila terpaksa mengikut telunjuk mentuanya kerana suami tidak berani membantah.

    Kepada saya, Adila berkongsi cerita untuk tatapan pembaca semua.

    "Kalau bercerita tentang masalah ini, tentu orang akan kata saya menantu yang tidak baik dan bukan pilihan mentua. Bagaimanapun kepada mereka yang pernah mengalami masalah yang sama dengan saya, tentu akan tahu bagaimana rasanya menjadi seperti kerbau dicucuk hidung oleh mentua.

    "Saya berusia 28 tahun, baru empat tahun berkahwin dengan suami, Fazli (bukan nama sebenar) dan mempunyai seorang anak perempuan berusia dua tahun. Kami berkahwin kerana cinta setelah enam tahun bercinta di kampus.

    "Pernikahan kami direstui keluarga kedua-dua pihak. Ibu mentua saya di peringkat awal seorang yang ramah, baik hati dan sangat penyayang. Tapi itu hanya untuk sementara. Setelah saya bernikah dengan anaknya, tembelang mentua dan perangai sebenarnya mula kelihatan.

    "Nak tahu kenapa? Dia seorang wanita dan ibu yang amat cerewet dan ego. Kata dia saja yang betul, pandangan orang lain semuanya salah belaka. Saya nampak perubahan ini setelah enam bulan tinggal sebumbung dengannya kerana suami anak bongsu.

    "Mentua saya selalu mengongkong pergerakan kami terutama suami. Perbelanjaan rumah, pengurusan wang ringgit dan makan pakai kami, dia yang tentukan. Pada mulanya, saya tidak perasan akan sikap buruknya itu sehingga lama-kelamaan saya merasakan seperti kerbau dicucuk hidung.

    "Setiap bulan kami dimestikan memberi sejumlah wang kepadanya untuk disimpan. Sejumlah lagi untuk belanja dapur, bayar bil dan lain-lain. Bayangkan, jika sebulan separuh daripada gaji kami suami isteri perlu diberikan kepada mentua, apa yang tinggal untuk kami.

    "Saya juga ada ibu bapa, adik-adik yang perlu ditanggung. Saya juga mahu wang belanja untuk diri sendiri jika teringin berbelanja.

    Sikap ibu mentua menjadikan saya panas hati.

    "Jika kami suami isteri hendak ke mana-mana, dia yang akan tentukan sama ada boleh atau tidak. Paling meluat lagi dia selalu hendak mengikut kami walaupun pelbagai alasan suami dan saya berikan.

    "Sikapnya menjadikan kami suami isteri tidak ada privacy langsung. Pernah saya memberitahu suami supaya berterus terang dengan ibunya tentang perasaan saya tetapi suami takut ibunya kecil hati.

    "Saya pelik kenapa suami tidak boleh bercakap dari hati ke hati dengan ibunya, sedangkan dia tahu perangai ibunya yang melampau itu. Yang saya marah lagi sebab dengan anak-anak lain, dia tidak buat peraturan seperti itu.

    " Sepatutnya suami fikirkan juga masa depan saya sebagai isteri dan anak kami, bukan mendengar cakap ibunya sahaja. Kemuncak kemarahan saya berlaku awal bulan lalu apabila suami memberitahu ibunya meminta dia membuat pinjaman bank untuk membesarkan rumah.

    "Saya amat marah dengan permintaan itu kerana rumah yang sedia ada sudah cukup besar. Kalau berkumpul anak cucu masih ada ruang untuk tidur dan berehat. Tidak ada sebab untuk membesarkan rumah itu lagi.

    "Yang paling saya marah sebab mentua minta suami saya buat pinjaman bank. Cuba bayangkan, bukankah lebih baik suami pinjam bank untuk beli rumah untuk kami sekeluarga daripada pinjam bank untuk membesarkan rumah ibunya.

    "Saya tidak membantah niat mentua untuk besarkan rumah jika ada duit simpanan, ini tidak kena pinjam bank pula pada hal dia ada banyak duit dalam simpanan, kenapa tidak digunakan.

    "Bila saya tegur, suami merajuk dan mengatakan saya berkira dengan ibunya, pada hal saya telah empat tahun beralah dan menahan perasaan dengan kerenahnya itu.

    "Kali ini, saya nekad tidak akan tunduk lagi kepada tekanan mentua. Saya pasrah apa akan berlaku. Saya telah maklumkan kepada suami, saya hendak berpindah dan tinggal sendiri.

    "Saya mahu kami menghadapi hidup tanpa dibayangi mentua lagi. Saya mahu bebas daripada belenggu mentua yang mengatur hidup kami. Saya ada ibu bapa dan keluarga. Mereka juga ingin datang ke rumah saya sekali sekala. Sekarang mereka tidak dapat berbuat demikian sebab saya tinggal bersama mentua.

    "Walaupun suami marah dengan tindakan saya tapi saya tahu dia akan mendengar cakap saya demi kebaikan masa depan kami. Saya minta maaf kepada mentua kerana terpaksa melakukan ini. Tapi saya rasa inilah tindakan paling baik yang perlu saya lakukan untuk menjaga keharmonian rumah tangga saya.

    "Mentua mengamuk sakan apabila suami maklumkan kepadanya tentang hasrat kami hendak berpindah. Sepanjang hari dia membebel dan mengatakan kami tidak bersyukur dengan apa yang dia buat untuk kami.

    "Pada hari kami hendak berpindah, mentua tidak ada di rumah. Dia pergi ke rumah anaknya yang lain. Mungkin dia sengaja berbuat demikian kerana tidak mahu melihat kami keluar dari rumahnya. Tapi saya dan suami nekad, jika tidak dilakukan, saya tidak tahu sampai bila kami akan terus hidup di bawah telunjuknya.

    "Sehingga kini, sudah tiga bulan kami berpindah, mentua saya sekalipun tidak pernah datang ke rumah kami walaupun kami ada bertandang ke rumahnya untuk bertanya khabar.

    "Sambutannya dingin, dia berkurung dalam bilik dan tidak mahu berjumpa saya. Saya tidak kecil hati kerana saya tahu satu hari nanti, dia akan faham kenapa saya bertindak demikian.

    "Saya sayang mentua macam ibu kandung saya tetapi saya minta maaf sebab tidak dapat terus mengikut telunjuknya kerana saya ada hala tuju hidup saya sendiri bersama suami dan anak kami. Sekarang saya faham kenapa ipar-ipar saya tidak mahu tinggal bersama ibu mereka.

    "Semoga Allah ampunkan dosa saya dan membuka pintu hati mentua untuk menerima dan memahami tindakan kami demi mencari kebahagiaan masa depan,'' kata Adila menamatkan cerita.

    Sikap berani Adila dalam membuat keputusan demi masa depan rumah tangganya amat dipuji. Itulah yang terbaik dilakukan oleh seorang isteri dalam menangani isu dengan mentua.

    Adila tahu apa yang dia buat, syukur juga kerana suaminya tidak terpengaruh dengan sikap ibunya seperti mana yang biasa berlaku dalam rumah tangga.

    Nasihat saya, biar apa pun yang terjadi, pelihara rasa hormat dan sayangkan mentua. Tidak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan. Saya berdoa satu hari nanti, mentua Adila akan sedar kesilapannya dan akan menerimanya semula.

    Orang tua kadang kala hanya ingin menjadi pelindung, niatnya baik tetapi tersalah cara. Ini yang anak menantu mesti faham.

    Menutup catatan, jika anda mengalami hari yang menyedihkan, jangan bersedih kerana ia sebenarnya adalah satu permulaan ke arah hari yang lebih menggembirakan pada masa depan.

    Salam

    Diet tanpa senam???



    HATI-HATI dengan diet yang dilakukan kerana jika tidak berhati-hati, memang berat badan akan turun mendadak tetapi masalah lain pula mungkin timbul.

    Jangan tiru pelakon 'Ally Mc Beal', Callista Flockshart, yang melakukan diet melampau sehingga akhirnya menderita penyakit anoreksia.

    Bagaimanapun beberapa artis tempatan dilihat dapat mengurangkan berat badan dengan mengamalkan gaya hidup sihat sambil mengambil diet sihat selain melakukan aktiviti fizikal.

    Antaranya Bob AF, Aizat AF, Imran Ajmain dan penyanyi baru Syah.

    Tapi mungkinkah anda akan dapat mengurangkan berat badan dengan hanya mengurangkan pengambilan makanan, mengambil ubatan tertentu tanpa melakukan apa-apa aktiviti fizikal?

    Anda mungkin dapat mengurangkan berat badan dengan hanya 'berlapar' tetapi tidak mungkin mendapat bentuk badan yang diidamkan.

    Risikonya pula, berat badan anda akan naik mendadak apabila anda kembali makan seperti biasa.

    Jangan terperanjat jika anda mengalami pelbagai masalah yang berkaitan dengan organ badan dalam tempoh masa beberapa tahun.

    Pakar Pemakanan Hospital Pantai Ampang, Norsyamimi Ahmad berkata, program mengurangkan berat badan tanpa senaman amat tidak logik.

    "Senaman amat perlu untuk mengeluarkan tenaga daripada makanan jika tidak, ia akan ditukar menjadi lemak," katanya semasa ditemui baru-baru ini.

    Bagaimanapun senaman perlu dilengkapi dengan penjagaan makanan bagi memberikan berat badan yang ideal.

    Sebenarnya bukan semua orang boleh melakukan senaman terutama bagi mereka yang dikategorikan sebagai morbit obes - jika bacaan Indeks Jisim Berat Badan (BMI) melebihi bacaan 40 (berbanding 19 hingga 25 yang biasa) serta mempunyai masalah kesihatan.

    "Kaki pesakit morbit obes tidak mampu menampung berat badan.

    "Jadi mereka boleh memulakan dengan diet kalori sangat rendah iaitu hanya mengambil 800 kalori sehari," katanya.

    Mereka yang menjalankan diet berkenaan perlu mendapatkan pemantauan berterusan daripada doktor atau pakar pemakanan di wad.

    Cara mengurangkan berat badan paling baik adalah dengan menjaga makanan dan melakukan senaman.

    "Kita perlu seimbangkan makanan yang kita makan dengan senaman yang dilakukan bagi mendapatkan berat badan ideal," katanya.

    Nursyamimi berkata, senaman yang biasa dilakukan seperti berjoging, berjalan kaki semasa membeli-belah yang menyebabkan kadar degupan jantung tinggi selain pengeluaran peluh meningkat.

    Selain berjalan, berkebun selama setengah jam boleh membakar sebanyak 100 kalori.

    "Bagaimanapun semua aktiviti senaman dan makanan bergantung kepada usia dan berat badan seseorang," katanya.

    Apa yang perlu dilakukan adalah memastikan apa yang kita makan.

    Bagi diet yang betul, pesakit perlu makan ikut waktu, memilih makanan yang betul dan pastikan kalori yang perlu diambil setiap hari.

    Nursyamimi berkata, sarapan pagi tidak boleh ditinggalkan dan pesakit perlu mengambil lebih protein dan fiber seperti telur, ikan dan ayam.

    Menu sarapan bagi wanita adalah sebiji telur separuh masak, dua keping roti berserat, buah-buahan, milo atau susu dengan oat. Manakala bagi lelaki pula adalah sebiji telur separuh masak, tiga hingga empat keping roti berserat, buah-buahan, milo atau susu dengan oat.

    Bagi makan tengahari pula, ambil 1/3 nasi, 1/3 ikan, ayam atau daging dan 1/3 sayur-sayuran serta sebiji atau sehiris buah-buahan.

    Sementara makan malam lebih kurang sama dengan makan tengahari.

    Bagaimanapun diet ini perlu diubah mengikut tahap kesihatan seseorang seperti diabetes, pesakit jantung dan penyakit kronik lain.

    "Perlu diingat, pastikan waktu makan setiap hari adalah lebih kurang sama. Bermula dengan sarapan pukul 7 hingga 9 pagi, makan tengahari pada pukul 12.30 hingga 2.30 petang dan makan malam seelok-eloknya empat jam sebelum tidur atau sebelum pukul 8 malam," katanya.

    Dr. Nursyamimi berkata, diet tanpa senaman atau dikatakan sebagai 'yo-yo diet' biasanya akan menyebabkan berat badan turun naik mendadak kerana kehilangan otot.

    Diet ini menggunakan otot untuk ditukar kepada tenaga kerana otot dua kali lebih berat berbanding lemak.

    "Diet sebegini amat tidak digalakkan," katanya.

    Mereka yang mengamalkan diet berkenaan mempunyai risiko bertambah berat badan dua kali ganda, kerosakan buah pinggang, haid tidak teratur, mood tidak betul, tekanan darah tidak stabil dan paras gula dalam darah menurun sehingga kadang-kala boleh pengsan.

    Biasanya penurunan berat badan yang ideal adalah 10 peratus dalam tempoh enam bulan.

    Diet paling popular sekarang adalah pengambilan protein tinggi dan rendah karbohidrat tetapi diet ini tidak boleh diambil berterusan kerana akan memberikan kesan kepada buah pinggang.

    "Biasanya ia hanya dilakukan selama 60 hari dan diikuti dengan senaman seperti berenang, berbasikal atau joging mengikut kesesuaian," katanya.

    Dalam tujuh seminggu, pastikan lima hari dengan masakan bakar, kukus atau sup sementara hari lain dengan goreng atau bersantan.

    Mengenai pusat pelangsingan badan, pil penyerap dan membakar lemak serta teh herba, Nursyamimi berkata, ia hanya akan berkesan jika menjaga pemakanan selain senaman.

    Sebenarnya apa yang berlaku hanyalah pembuangan air atau menyerap semua lemak yang ada dalam badan.

    "Kadang-kala kita rasa lapar tetapi sebenarnya kita hanya dahaga. Jadi pastikan sama ada kita benar-benar lapar dengan meminum air," katanya.

    Beliau menasihatkan mereka yang ingin mengawal berat badan agar menjalani pemeriksaan kesihatan sebelum bertemu dengan pakar pemakanan bagi mendapatkan diet yang betul.

    "Ini kerana diet berlainan bagi individu mengikut tahap kesihatan masing-masing," katanya

    Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN

    Melepaskan anjing tersepit..


    SAYA sering mendengar keluhan isteri yang digantung tak bertali oleh suami kerana dendam dan pelbagai masalah lain. Mungkin ada kebenarannya tetapi ada juga kes suami enggan ceraikan isteri kerana kerenah dan kelakuan si isteri itu sendiri yang menyebabkan suami bertindak kejam.

    ''Macam kes saya. Empat sebab utama saya enggan ceraikan isteri pada awalnya, pertama kerana dia ambil kesempatan atas kebaikan saya, kedua, sikapnya kurang ajar suka mendera dan memukul saya, ketiga, dia biadab terhadap ibu saya dan keempat, sikap ibu serta neneknya seperti 'melepaskan anjing tersepit'. Selesai masalahnya saya dibuang macam sampah," ujar Izam ketika kami berbual panjang baru-baru ini.

    ''Mungkin saya berdendam tetapi kena lihat sebabnya. Saya kenal Zuriati (Zu) kerana saya sering beli makanan di gerai emaknya. Dulu emaknya berniaga. Dia nampak pendiam tetapi dalam diam dia minta tolong saya carikan dia kerja kerana tak tahan tinggal di rumah katanya. Dia mahu keluar rumah dan berdikari.

    ''Satu hari dia telefon saya katanya dia dah pindah ke rumah saudaranya dan bekerja di kedai menjual telefon. Katanya dia pulang rumah emaknya sekali sekala. Masa berlalu dan persahabatan kami berterusan. Satu hari dia menangis katanya dia tak datang haid. Dia panik dan takut. Saya lagi panik sebab saya tak pernah sentuh dia pun. Kami cuma berkawan saja.

    ''Dalam ketakutan Zu ajak saya temankan dia balik kampung jumpa nenek. Apabila berita buruk itu disampaikan, neneknya minta tolong saya jadi pak sanggup. Nak tutup malu keluarga katanya. Ketika itu saya memang bodoh, maklum umur baru 21 tahun. Saya kesiankan Zu dan neneknya yang tersepit. Tapi saya mohon tanya emak saya dulu, saya tak boleh buat keputusan segera.

    ''Kerana tak yakin cucunya hamil, nenek suruh saya bawa Zu jumpa tiga orang doktor yang berlainan untuk dapatkan kepastian. Keputusan semua doktor yang ditemui positif Zu mengandung. Neneknya minta digugurkan, tetapi doktor tak sanggup.

    ''Apabila berita itu disampaikan kepada emaknya. Berlaku perbalahan. Emaknya tak mahu saya kahwin dengan Zu, katanya gaji saya kecil nak makan pasir ke? Tetapi bila neneknya beritahu Zu hamil telah membuat rumah keluarga Zu kelam kabut.

    ''Saya dengar cerita dari Zu, emaknya bergaduh dengan bapa tirinya lantas suruh suaminya keluar rumah. Selepas itu baru emak Zu berubah hati dan sepakat dengan nenek Zu suruh saya masuk meminang dan segera berkahwin. Keputusan yang mengejutkan saya.

    ''Apabila saya minta emak masuk meminang Zu, emak saya lebih terkejut, katanya gaji saya kecil macam mana nak bagi makan anak orang. emak Zu minta hantaran RM6,000. Tetapi demi anak, emak saya ikutkan permintaan emak Zu. Peristiwa itu berlaku dalam tempoh sebulan. Emak terus berunding dengan keluarga Zu. Emak fikir Zu anak dara.

    ''Nak jadikan cerita, bila tarikh perkahwinan kami semakin hampir, tiba-tiba Zu tak mahu kahwin, neneknya pula kata gaji saya kecil. Terkejut saya. Sedangkan dulu dia suruh kami cepat kahwin nak tutup malu keluarga.

    ''Rupa-rupanya Zu beritahu dia dah datang haid mungkin juga keguguran. Jadi katanya kami tak perlu kahwin. Ketika itu persiapan perkahwinan emak saya dah buat. Kad jemputan dah dihantar. Oleh kerana tak mahu emak susah hati saya paksa keluarga Zu teruskan.

    Terkejut beruk

    ''Oleh kerana beban Zu mengandung dah terlepas, mereka buat pelbagai kerenah menolak saya hinggakan pada majlis kahwin mereka langsung tak layan kehadiran rombongan keluarga saya. Sementara majlis sambut menantu cuma tiga orang ahli rombongan keluarga Zu datang, emak, adik dan seorang jirannya. Terkejut beruk kami.

    ''Lepas kahwin lebih teruk, Zu macam orang sasau. Saya serba salah. Tidur di rumah emaknya Zu suruh saya tidur di lantai. Apabila saya balik rumah emak, dia mengamuk. Duduk rumahnya emaknya minta RM400 sebulan sedangkan gaji saya kecil. Kami cuma tidur makan minum di luar. Jadi emaknya suruh Zu bekerja supaya dia boleh dapat duit.

    ''Oleh kerana sering bergaduh pasal duit, saya ajak Zu pindah rumah. Zu memang suka sebab nak bebas. Sepanjang setahun berkahwin memang hidup saya tak tenang. Tapi kerana sabar saya dapat pujuk Zu berdamai seketika.

    ''Tak lama kemudian Zu hamil dan kami dapat anak. Tetapi sekali lagi emak Zu buat hal berebut nak jaga cucu tetapi dia tetapkan upah RM300 sebulan. Sedangkan kalau emak saya jaga, kami cuma perlu sediakan susu dan makanan ringan sahaja. Emak tak minta upah. Emak ikhlas kerana tau kami susah. Tapi Zu pula mengamuk dan minta cerai.

    ''Satu hari nak jadikan cerita ketika Zu dalam pantang, saya terdengar Zu dan emaknya berbual. Emak Zu tanya apakah benar bapa tiri Zu pernah rogol Zu. Tetapi cerita mereka terhenti bila saya masuk. Bila saya tanya, mak Zu kata baru-baru ni bapa tiri Zu cuba nak rogol Zu tapi emak Zu tersedar. Zu cerita ketika itu dia pengsan macam tak sedar. Saya dapat gambaran perangai bapa tiri Zu memang tak elok. Selepas itu sekali lagi emak Zu bergaduh dan menghalau suaminya.

    ''Tapi peliknya perangai mereka suami isteri memang suka bergaduh dan suka menghalau, tapi hanya seketika lepas itu berbaik semula. Emaknya terpaksa bersabar sebab mereka ada anak kecil. Sapa nak tanggung kalau bercerai. Emaknya tak berniaga lagi.

    ''Ada jiran bercerita nampak bapa tiri Zu pegang badan Zu yang baru keluar bilik air. Cerita ini terbongkar selepas Zu keluar tinggalkan rumah kami. Ada juga kata bapa tiri Zu kaki mengintai perempuan mandi dan macam-macamk lagi, tapi saya tak ada bukti.

    ''Ketika sebumbung, perangai Zu memang liar pantang ditegur. Dia menengking dan suka balik lewat malam malah pernah beberapa hari tak balik rumah. Apabila saya marah, dia bukan saja melawan malah minta cerai. Pendek kata bab minta cerai memang sentiasa bermain di bibirnya. Lagi kita marah, lagi dia melawan balik lewat malam. Tiap kali bergaduh, dia suka pukul saya dan baling barang. Bukan saya pukul dia. Malah dia pernah ketuk kepala saya dengan tukul hingga saya terpaksa jumpa doktor dan buat laporan polis. Lepas itu Zu buat baik tapi cuma sementara.

    ''Rupa-rupanya dalam diam Zu ada kekasih sebab itu dia minta cerai. Perubahan paling ketara dia sering menolak adakan hubungan kelamin. Dia pernah cakar dan pukul saya apabila saya cuba pegang badannya. Dia bencikan saya.

    ''Sebenarnya sejak terbukti dia tak mengandung, dia tak mahu kahwin dengan saya. Setelah kahwin dia sering minta cerai. Alasannya gaji saya kecil. Saya terpaksa cari kerja lain untuk tambah pendapatan namun dia masih minta cerai. Saya sabar kerana anak.

    ''Oleh kerana saya tak ceraikan dia setelah empat tahun berkahwin, hujung tahun lepas dia fail cerai di Mahkamah Syariah. Alasannya kami tak sehaluan. Mahkamah Syariah putuskan dia terpaksa tunggu bersih tiga kali haid, lepas itu baru kembali ke mahkamah.

    ''Tetapi Zu kelentong hakim, katanya dia tak hamil kerana setengah tahun tak ada hubungan kelamin dengan saya. Dia minta cerai hari itu juga. Permintaannya ditolak dan mahkamah arahkan dia datang pada hari ditetapkan untuk keputusan.

    ''Kini setelah puas bersabar saya akan turutkan kehendaknya, jika itu yang jadi pilihannya. Saya tak mahu pujuk lagi. Kalau dia baik pun hanya sementara. Lagipun dia memang tak sukakan emak saya, walaupun emak saya jaga anak kami tanpa bayaran sesen pun, bukan seperti emaknya yang sentiasa minta duit.

    ''Emak Zu pernah minta jaga anak saya, tapi dia ada kerja sambilan. Zu pulak lebih suka enjoy. Sebab itu dia tinggalkan saya dan anak kecil kami. Saya juga tak percayakan keselamatan anak perempuan saya tinggal di rumah bapa tiri Zu," ujar Izam panjang lebar. Saya percaya tentu pembaca faham apa maksud Izam.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...