terima kasih buat kalian semua..

Sunday, May 25, 2014

35 tahun berkhidmat masih dianggap guru baharu !!!

SAYA telah berkhidmat dalam Kementerian Pendidikan lebih 35 tahun. Bermula sebagai guru prasekolah, mengajar di sekolah rendah ditukarkan ke sekolah menengah, menjawat jawatan Penolong Pengarah di Kementerian Pendidikan dan kini berpindah semula ke sekolah menengah.
Sepanjang karier sebagai pendidik, telah ditempatkan di 14 institusi pendidikan. Dalam jangka 35 tahun, hanya sekali sahaja saya memohon pertukaran dari kementerian ke sekolah kerana ingin bersara sebagai seorang pendidik di sekolah.

Kalau dikira purata satu-satu institusi tempat saya bertugas adalah antara dua tahun hingga tiga tahun sahaja.

Pernah berlaku dalam sejarah perkhidmatan saya dipindahkan di empat institusi pendidikan dalam masa tiga tahun berkhidmat. Yang paling dahsyat sekali, belum sempat menghela nafas panjang empat bulan ditempatkan, telah diarah bertukar ke tempat lain.
Saya rasa bersyukur, apabila saya dipindahkan pada jarak yang hampir dengan tempat tinggal.
Tetapi musykil, mengapa pihak Jabatan Pendidikan amat berminat untuk kerap menukarkan saya.
Setiap kali mendapat surat arahan bertukar, saya tidak pernah membantah. Mungkin ini menjadi alasan JPN untuk mudah menukarkan saya ke mana-mana sahaja.

Namun begitu, saya merasa satu kerugian apabila saya kerap dipindah-randahkan.
Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) jauh panggang dari api. Kadangkala rasa cemburu juga apabila melihat guru muda yang belum disahkan jawatan sudah dapat anugerah perkhidmatan cemerlang.
Kalau diambil kira Laporan Nilai Prestasi Tahunan tidaklah teruk sangat. Layak diberi APC. Tapi kenapa tak dapat? Menurut jawatankuasa sumber manusia sekolah, saya adalah guru baharu berada di sekolah ini. Masih ada guru yang lima tahun mengajar di sekolah ini belum dapat APC.

Adakah ini merupakan dasar Kementerian Pendidikan memberi keutamaan guru yang baharu lima tahun berkhidmat berbanding saya 35 tahun berkhidmat yang, kalau dipanjangkan umur, dua tahun lagi akan bersara.
Alasan yang akan diberi tetap sama iaitu saya guru baharu di sekolah ini.

Maka dengan perlaksanaan dasar Kementerian Pendidikan se­perti inilah terdapat institusi pendidikan di negara ini yang terpaksa memberikan prestasi tinggi kepada guru atau kakitangan sokongan dengan mengikut giliran.
Kadangkala rasa kecewa juga apabila seorang kakitangan tidak cemerlang dalam tugas dan tanggungjawab terpaksa diberikan markah prestasi tinggi semata-mata kerana sudah sampai giliran untuk diberikan APC.
Jadi, orang lama yang menjadi mangsa pertukaran hanya melopong mendengar keputusan APC diumumkan oleh pengetua di tapak perhimpunan.

Kepada Kementerian Pendidikan, simpatilah kepada kami yang telah berkhidmat lebih 30 tahun dan menghasilkan generasi anak didik yang kini menjadi pegawai di kementerian sendiri agar mereka dapat mengubah dasar memberi APC.

Kalau kita lihat kakitangan di Jabatan Perkhidmatan Awam, bukan sahaja APC yang mereka peroleh malah ada dalam kalangan mereka yang dikurniakan bintang kebesaran oleh sultan di negeri dan Yang di-Pertuan Agong.

Terkenangkan nasib, adakah kerana kami ini guru kepada anak-anak OKU, maka semua keistimewaan yang guru arus perdana terima tidak layak untuk kami.


Guru Lama

Bukit Mertajam



No comments:

Post a Comment

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...