terima kasih buat kalian semua..

Sunday, May 25, 2014

Gaji permulaan seorang eksekutif terlalu kecil...

SYARIKAT besar ada yang tidak membayar gaji setaraf dengan kelulusan dan kerja yang ditanggung oleh eksekutif yang baru keluar dari institusi pengajian tinggi.

Akauntan, jurutera, malah peguam hanya dibayar sekitar RM2,500 sebulan. Syarikat-syarikat ini sebenarnya tidak prihatin dengan pekerja mereka.

Mereka tidak peka akan keadaan ekonomi negara sekarang yang secara keseluruhannya menunjukkan kadar realiti inflasi yang tinggi.

Bagi yang bergaji sekitar RM2,500, tiada apa yang dapat di­belanjakan untuk pelaburan selain dari membeli sebuah kereta kecil untuk ke tempat kerja. Untuk membeli rumah janganlah diharapkan kerana harga rumah sudah mence­cah ratusan ribu ringgit.

Duit mereka hanya boleh digunakan untuk makan dan menyewa rumah sahaja. Untuk mendapat isteri agak sukar kerana wang hantaran pun sangat tinggi.

Oleh itu, syarikat besar dan kecil harus peka dan prihatin ke atas nasib pekerja ini. Kebajikan mereka mestilah dijaga kerana pengeluaran hasil syarikat tidak akan bertambah jika pekerja berada dalam keadaan tertekan dan miskin, apatah lagi sebagai seorang eksekutif yang seharusnya diberikan bayaran yang sewajarnya selepas penat lelah belajar di universiti.

Sekurang-kurangnya dengan gaji mereka, dapatlah membeli sebuah rumah kecil secara pinjaman.
Adalah dicadangkan penda­patan kasar bagi seorang eksekutif yang makan gaji di Malaysia sekarang mestilah tidak kurang dari RM3,500 sebulan bagi menampung perbelanjaan seperti yang disebutkan.
Syarikat seperti Petronas, Sime Darby, TNB, Telekom dan sebagainya telah membayar pendapatan sekitar atau lebih dari nilai ini, namun syarikat besar lain masih membayar gaji kecil kepada eksekutif baru, sama seperti yang diamalkan oleh kebanyakan syarikat kecil.

Mereka harus sedar bahawa kenaikan gaji ini pun dikira sebagai amal kebajikan dan satu amalan CSR atau tanggung jawab sosial korporat untuk kakitangan.

Alias Mohd.
Cendering, Kuala Terengganu



1 comment:

Harap dapat tinggalkan nama anda apabila membuat komen yer..Tak kisah la nama betul ke samaran....TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...